بهترین IDE برای جاوا چیست؟ — محبوب‌ترین گزینه‌های سال ۲۰۲۳

۱۹۰۳ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۴ مهر ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۶ دقیقه
بهترین IDE برای جاوا چیست؟ — محبوب‌ترین گزینه‌های سال ۲۰۲۳

در ابتدای این مطلب معرفی بهترین IDE برای جاوا باید اشاره کنیم که IDE به معنی «محیط یکپارچه توسعه» (Integrated Development Environment) است. برنامه‌نویسان با استفاده از IDE می‌توانند کدهای خود را به شیوه بسیار راحت‌تری نسبت به ادیتورهای متنی ساده بنویسند. IDE-ها قابلیت‌های زیادی از جمله پیشنهاد کد دارند و خطاهای نحوی موجود در برنامه را هایلایت می‌کنند. به این ترتیب کارایی برنامه‌نویسان بالاتر می‌رود. شما که این مقاله را برای مطالعه انتخاب کرده‌اید، به احتمال زیاد به دنبال پاسخ این سؤال هستید که بهترین IDE برای جاوا کدام است. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید تا پاسخ سؤالتان را دریافت کنید.

همچنین اگر تمایل دارید اطلاعات بیشتر و کامل‌تری در مورد زبان برنامه‌نویسی به دست بیاورید توصیه می‌کنیم سری به مطلب زبان برنامه نویسی جاوا چیست مجله فرادرس بزنید.

بهترین IDE برای جاوا

جاوا سال‌ها است که یک زبان برنامه‌نویسی با کاربرد گسترده است و با توجه به کارکرد عالی و پذیرش گسترده‌اش در میان توسعه‌دهندگان، جایگاه بالایی دارد. IDEهای خوب زیادی برای جاوا عرضه شده‌اند. به عنوان مثال می‌توان به NetBeans ،Eclipse و IntelliJ اشاره کرد.

در ادامه این مطلب هر کدام از این سه محیط برنامه‌نویسی را از زوایای گوناگون به تفصیل مورد کاوش قرار می‌دهیم.

محیط توسعه یکپارچه NetBeans

بهترین IDE برای جاوا

NetBeans (+) حمایت گسترده‌ای در میان جامعه توسعه‌دهندگان جاوا دارد که شامل توسعه‌دهندگان حرفه‌ای برای سازمان‌ها، سیستم‌های نهفته، وب،‌ موبایل، اپلیکیشن‌های دسکتاپ و بسیاری موارد دیگر می‌شود. شرک اوراکل وظیفه پشتیبانی از NetBeans را به عنوان IDE رسمی خود برای جاوا 8 و نسخه‌های بالاتر بر عهده دارد.

در این پلتفرم توسعه می‌توانید انواع مختلفی از افزونه‌ها را برای فریمورک‌های عمده پیدا کنید. نت‌بینز یک IDE رایگان و متن-باز است که باعث می‌شود گزینه‌ای مناسب برای دانشجویان و افراد مبتدی باشد. به علاوه می‌توان با توجه به کارکرد عالی نت‌بینز، از آن برای مقاصد دیگر نیز بهره جست. نکته جالب توجه این است که NetBeans در ابتدا به عنوان یک پروژه دانشجویی در سال 1996 در جمهوری چک آغاز شد. با این حال اولین نسخه آن در سال 2014 عرضه شده است.

محیط برنامه‌نویسی NetBeans خود به زبان جاوا نوشته شده است و از سیستم‌های عامل ویندوز، مک، اوراکل، سولاریس و لینوکس پشتیبانی می‌کند. این پلتفرم توسعه قابلیت‌های بی‌نظیری برای چرخه عمر توسعه صفر تا صد ارائه کرده است که شامل تحلیل الزامات، طراحی اپلیکیشن، توسعه و حتی مواردی شامل دیباگ ‌کردن، پروفایل کردن و تست نرم‌افزار می‌شود. همچنین قابلیت‌هایی مانند کامپایل کردن، اجرا و دیپلوی اپلیکیشن‌ها نیز به روشی کاملاً کارآمد در NetBeans انجام می‌یابد.

قابلیت‌های NetBeans

در این بخش از مقاله بهترین IDE برای جاوابرخی قابلیت‌های مهم محیط توسعه نت‌بینز را با هم مرور می‌کنیم.

خوانش هوشمند

قابلیت اصلاح خطا در اغلب IDE-ها کاملاً به خوبی اجرا می‌شود، اما NetBeans با معرفی قابلیت «خوانش هوشمند» (Smart Reader) این روند را کاملاً دگرگون ساخته است. این قابلیت خطاهای کد را تشخیص داده و برخی پیشنهادها به منظور دیباگ ارائه می‌کند. نت‌بینز نسبت به دیگر IDE-ها به یک ادیتور متنی سبک مجهز است که موجب می‌شود عملکرد بهتری روی سخت‌افزارهای مختلف داشته باشد.

پشتیبانی داخلی از MAVEN

NetBeans برای توسعه‌دهندگانی که می‌خواهند از NetBeans در پروژه‌های خود بهره بگیرند، گزینه مناسبی محسوب می‌شود. چون این محیط توسعه به طور داخلی از NetBeans پشتیبانی می‌کند و دیگر لازم نیست آن را از منابع بیرونی ایمپورت کنید.

پشتیبانی از جدیدترین فناوری‌های جاوا

قدرت NetBeans در مجموعه قابلیت‌های متمایز آن نهفته است. این IDE همه قابلیت‌ها و متدهای پیشرفته‌ای که جاوا پشتیبانی می‌کند را ارائه کرده است. به این ترتیب کار توسعه جاوا روی این پلتفرم به آسانی صورت می‌پذیرد. بخش‌های ادیتور کد، تحلیل‌گر و مبدل کد جزء ابزارهایی هستند که موجب تمایز در نت‌بینز می‌شوند.

پشتیبانی از زبان‌های مختلف

NetBeans به طور عمده برای توسعه جاوا طراحی شده است، اما شما می‌توانید از آن برای هر زبان دیگری نیز استفاده کنید. این پلتفرم از زبان‌های دیگری مانند JSP، جاوا اسکریپت، HTML، XML و زبان‌های سمت کلاینت دیگر پشتیبانی می‌کند. در سمت سرور نیز نت‌بینز از زبان‌های C++، C و PHP پشتیبانی می‌کند.

سهولت استفاده

رابط کاربری نت‌بینز آسان است و کاربر در طی مدت کوتاهی با آن انس می‌گیرد. از این رو نت‌بینز یک IDE مناسب برای افراد مبتدی است که به تازگی دست به کد شده‌اند. جامعه کاربری نت‌بینز کاملاً پویا و پاسخگو است و غالباً می‌توانید با بررسی تالارهای گفتگوی آنلاین متوجه شوید که مشکل شما قبلاً مطرح و پاسخ داده شده است.

محدودیت‌های NetBeans

در این بخش با برخی محدودیت‌های IDE نت‌بینز آشنا می‌شویم.

مصرف حافظه

با این که نت‌بینز یک کد ادیتور سبک دارد، اما خود پلتفرم در صورت اجرای یک برنامه سنگین همچنان مصرف حافظه بالایی دارد. بهینه‌سازی سیستم در نت‌بینز نسبت به IDEهای دیگرِ مبتنی بر جاوا تعریف چندانی ندارد، اما با کمی بهینه‌سازی می‌تواند بهتر شود.

پشتیبانی محدود رسمی

امکان یافتن مستندات رسمی چندانی از نت‌بینز روی اینترنت وجود ندارد. به طور معمول برای حل مشکلات مختلف باید دست به دامن جوامع آنلاین شد. البته این مسئله معضل بزرگی محسوب نمی‌شود چون پشتیبانی اجتماعی نت‌بینز با توجه به تعداد کاربران بالای آن عالی است.

محیط توسعه یکپارچه Eclipse

بهترین IDE برای جاوا

شرکت IBM محیط توسعه Eclipse (+) را توسعه داده و در اواخر سال 2001 منتشر کرده است. ایکلیپس برخی قابلیت‌ها و افزونه‌ها دارد که به منظور تسهیل فرایند توسعه عرضه شده‌اند. از این جهت هیچ کدام از IDEهای دیگر نمی‌توانند از جهت تعداد افزونه‌ها به پای ایکلیپس برسند. از جمله افزونه‌های محبوب ایکلیپس می‌توان به Junit ،testing ،MAVEN ،Spring Framework و Subversion اشاره کرد.

قابلیت‌های Eclipse

در این بخش از مطلب معرفی بهترین IDE برای جاوا با برخی از مهم‌ترین قابلیت‌های Eclipse آشنا می‌شویم.

بررسی کد

قابلیت «بررسی کد» (Code Insight) در زمان نوشتن برنامه در ایکلیپس بسیار کارآمد است. این قابلیت خطاها را مشخص ساخته و پیشنهادهایی برای تسریع روند کدنویسی ارائه می‌کند. با فشردن کلید Tab می‌توانید توصیه‌هایی که قابلیت بررسی کد ارائه کرده است را در کد خودتان پیاده‌سازی کنید. به این ترتیب زمان زیادی که باید صرف تایپ کردن بخش‌های تکراری کد می‌شد صرفه‌جویی می‌شود.

ابزارهای پیشرفته

ایکلیپس یک IDE مبتنی بر جاوا است که قابلیت‌های زیادی مانند قابلیت «داکر» (Docker) عرضه کرده است. این قابلیت به سازمان‌دهی مجموعه پکیج‌های شما کمک زیادی می‌کند. ایکلیپس همچنین از Git برای ردگیری فایل‌های موجود در پروژه‌ها پشتیبانی می‌کند.

پشتیانی از زبان‌های مختلف

ایکلیپس به طور عمده برای توسعه جاوا طراحی شده است، اما از زبان‌های زیاد دیگری مانند C، C++، PHP، HTML و غیره نیز پشتیبانی می‌کند. افزونه‌های مختلفی برای ایکلیپس ارائه شده است که موجب می‌شود توسعه به این زبان‌های مختلف به روشی کارآمدتر انجام یابد.

معایب استفاده از ایکلیپس

در این بخش با برخی معایب ایکلیپس آشنا می‌شویم.

  • هر بار که نیاز باشد یک افزونه را نصب کنید، ایکلیپس باید ری‌استارت شود. این حالت در صورت نیاز به نصب افزونه‌های مختلف، موجب دردسر زیادی می‌شود.
  • ایکلیپس از حجم حافظه بسیار زیادی استفاده می‌کند و این موضوع به طور خاص در زمان اجرای برنامه‌های سنگین، نمود بیشتری دارد.
  • این IDE به دلیل سرعت بالای خود شناخته می‌شود. اما گاهی اوقات اجرای برنامه‌ها در ایکلیپس نسبت به IDEهای دیگر به زمان بیشتری نیاز پیدا می‌کند.

مطالب پیشنهادی برای مطالعه:

IntelliJ IDEA

بهترین IDE برای جاوا

IntelliJ (+) یک IDE مبتنی بر جاوا رده بالا است که کاربردهای سازمانی و تجاری را در خود جای داده است. این محیط توسعه برخی قابلیت‌های منحصر به فرد شرکتی را در خود جای داده است که شامل اندیس‌گذاری هوشمند سورس کد، ریفکتور کردن مطمئن و تحلیل دینامیک کد می‌شود.

این IDE در دو نسخه عرضه شده است که یکی نسخه رایگان کامیونیتی و دیگری نسخه پیشرفته Ultimate است. این نسخه پیشرفته بسته به مجموعه نیازهای هر سازمان خاص می‌تواند سفارشی‌سازی شود.

قابلیت‌های IntelliJ IDEA

در این بخش با برخی از مهم‌ترین قابلیت‌های اینتلیج آشنا می‌شویم.

تحلیل گردش داده

محیط توسعه IntelliJ IDEA در زمان تایپ کردن کد از سوی کاربر به طور هوشمندانه فهرستی از نمادها ارائه می‌کند که با زدن کلید اینتر می‌توانید آن‌ها را مورد استفاده قرار دهید. این قابلیت موجب می‌شود که زمان مورد نیاز برای کد نویسی به مقدار چشمگیری کاهش یابد.

ناوبری به بخش‌های تکراری

این قابلیت باعث می‌شود که موارد تکرار کد را در برنامه‌های خود بیابید. برای نمونه اگر می‌توانید به این وسیله موارد تکرار اعلان یک متغیر در دو جای مختلف را پیدا کنید. به این ترتیب دیگر لازم نیست کد خود را برای یافتن موارد تکرار شدن کدها مورد جستجو قرار دهید.

اصلاح سریع

محیط توسعه IntelliJ IDEA در زمانی که خطایی در نوشتن کد رخ می‌دهد، اصلاح‌هایی را به شکل حباب‌های متنی نمایش می‌دهد. سپس با کلیک کردن روی آیکون این حباب‌های متنی به سرعت خطاها را اصلاح می‌کند.

کنترل نسخه

قابلیت کنترل نسخه به شما کمک می‌کند که فرایند تغییرات پروژه خود را با استفاده از Git ردگیری کرده و کارهای لازم را انجام دهید. این قابلیت برای توسعه‌دهندگان اوپن سورس که از گیت‌هاب برای توسعه پروژه‌هایشان استفاده می‌کنند بسیار مهم است.

معایب IntelliJ IDEA

در این بخش از مقاله معرفی بهترین IDE برای جاوا با معایب ‌IDE اینتلیج آشنا می‌شویم.

  • IntelliJ برای اندیس کردن کد به خصوص در مورد پروژه‌های سنگین به زمان زیادی نیاز دارد. شما تا زمانی که همه کد به طور کامل اندیس‌گذاری نشده است، نمی‌توانید از همه کارکردهای این IDE استفاده کنید.
  • پشتیبانی IntelliJ از افزونه‌ها عالی است، اما IDE به طور پیش‌فرض بسیاری از افزونه‌های غیر ضروری را فعال نگه می‌دارد.
  • IntelliJ IDEA یکی از پرامکانات‌ترین IDE-ها برای توسعه جاوا است، اما همین قابلیت موجب شده که مصرف حافظه بالایی داشته باشد. کمینه الزامات سیستم نیز نسبت به دو IDE دیگر که در این مقاله معرفی کردیم، دست کم چهار برابر بیشتر است.

سخن پایانی

IDEهای جاوا با قابلیت‌های کارآمدی که عرضه کرده‌اند موجب می‌شوند که فرایند توسعه کدهای جاوا بسیار کارآمد شود. هر سه IDE که در این مقاله معرفی کردیم، از جنبه‌های خاص خود منحصر به فرد هستند و این که کدام IDE را انتخاب می‌کنید، به نیازها و ویژگی‌های خاصی که انتظار دارید مربوط می‌شود.

ما در این مطلب تلاش کردیم  با مقایسه IDEهای مختلف به این سوال پاسخ دهیم که بهترین IDE برای جاوا کدام است. به طور خلاصه می‌توان گفت که  نت‌بینز یک IDE کامل برای افراد مبتدی است و این موضوع به لطف رابط کاربری ساده و سرراست و پشتیبانی عالی آن به دست آمده است. IntelliJ برای کاربران سازمانی مجموعه قابلیت‌های خوبی دارد و ایکلیپس یک IDE عالی است که هم نیازهای افراد مبتدی و هم نیازهای کاربران سازمانی را رفع می‌کند.

بر اساس رای ۱۴ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
makeuseof
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *