بهترین فریمورک های پی اچ پی PHP – لیست به روز ۲۰۲۴

۱۱۵ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۶ خرداد ۱۴۰۳
زمان مطالعه: ۲۳ دقیقه
بهترین فریمورک های پی اچ پی PHP – لیست به روز ۲۰۲۴

با توجه به رشد و تکامل پیوسته توسعه وب امروزه فریمورک های PHP به عنوان ابزاری ضروری برای ساخت وب اپلیکیشن‌های قدرتمند و کارآمد شناخته می‌شوند. بنابراین، برنامه‌نویسان پیش از توسعه برنامه‌های مبتنی بر PHP باید نسبت به انتخاب فریمورک مناسب اقدام کنند. در این بین، با توجه به وجود گزینه‌های مختلف انتخاب بهترین فریمورک PHP برای توسعه دهندگان کاری دشوار خواهد بود. بر همین اساس در مطلب پیش‌رو از مجله فرادرس سعی شده است تا با معرفی بهترین فریمورک های PHP چشم‌انداز روشنی برای توسعه دهندگان ترسیم شود.

فهرست مطالب این نوشته
997696

در این مطلب ویژگی‌ها، نقاط ضعف و قوت هر کدام از فریمورک های PHP مورد بررسی قرار خواهد گرفت. همچنین، با مطالعه این مطلب قادر خواهید بود تا بهترین فریمورک را بر اساس نیاز پروژه خود انتخاب کنید.

فریمورک PHP چیست؟

فریمورک PHP یک پلتفرم از پیش ساخته شده است که با ارائه ابزارها، کتابخانه‌ها و ماژول‌های آماده فرایند توسعه برنامه‌های وب مبتنی بر PHP را تسهیل می‌کند. فریمورک‌های PHP با ارائه ساختارهای استاندارد، مولفه‌های با قابلیت استفاده مجدد و معماری ماژولار فرایند توسعه برنامه های تحت وب را ساده‌تر می‌کنند. از جمله بهترین فریمورک های PHP به لاراول، CodeIgniter، سیمفونی، Yii و سایر موارد می‌توان اشاره کرد.

دلیل استفاده از فریمورک های PHP چیست؟

فریمورک های پی اچ پی با فراهم ساختن مجموعه‌ای از ساختارها، ابزارها و کتابخانه‌های متنوع فرایند توسعه وب اپلیکیشن‌های PHP را آسان می‌کنند. این فریمورک‌ها با ارائه بهترین شیوه‌های کد نویسی بهره‌وری و مقیاس پذیری پروژه را افزایش می‌دهند. در نتیجه، این امکان برای توسعه دهندگان وجود خواهد داشت تا بر روی منطق اصلی برنامه تمرکز کنند. به طور کلی استفاده از فریمورک های PHP مزایای زیادی را به همراه دارد که در ادامه مهم‌ترین آن‌ها ارائه شده است.

توسعه ساختار یافته

بیشتر فریمورک های PHP از الگوهای طراحی معروف نظیر مدل MVC یا سایر الگوهای شناخته شده پشتیبانی می‌کنند که همین عامل موجب توسعه ساختار یافته پروژه می‌شود. استفاده از الگوهای طراحی سازماندهی کد را بهبود می‌بخشد. همچنین، مدیریت و نگهداری کد در مقیاس پروژه را آسان‌تر می‌کند.

افزایش امنیت برنامه

یکی از دلایل اصلی توسعه دهندگان برای استفاده از فریمورک در پروژه‌های خود برطرف کردن دغدغه‌های امنیتی است. فریمورک های پی اچ پی با ارائه قابلیت‌های امنیتی نظیر اعتبارسنجی ورودی، حفاظت از «جعل درخواست بین سایتی» (Cross-Site Request Forgery | CSRF) و مکانیزم‌های پیشگیری از «تزریق به پایگاه داده» (SQL Injection) امنیت پروژه را بهبود می‌بخشند. با توجه به قابلیت‌های امنیتی ارائه شده توسط فریمورک‌ها توسعه دهندگان دیگر نیازی به پیاده‌سازی بسیاری از نکات امنیتی از ابتدا ندارند و تنها کافی است تا از ابزارهای ارائه شده توسط فریمورک استفاده کنند.

برنامه نویس نشسته پشت مانیتور در حال کد نویسی و علامت یک قفل امنیتی نیز بر روی مانیتور ظاهر شده است - بهترین فریمورک های PHP

مناسب برای کار تیمی

در زمان کار بر روی پروژه‌های برنامه نویسی به صورت تیمی مدیریت پروژه کار دشواری خواهد بود، زیرا هر فردی به شکل متفاوتی کار می‌کند و همین عامل ممکن است موجب آشفتگی در پروژه شود. در این شرایط سازماندهی پروژه و به روز نگه داشتن کد کاری بسیار دشوار خواهد بود. فریمورک‌های پی اچ پی با ارائه ساختارها و دستورالعمل‌های مختلف شرایط را برای انجام کار تیمی توسعه دهندگان محیا می‌کنند. پیش‌تر در مطلب زیر از مجله فرادرس یک راهنمای جامع و کاربردی برای تشکیل تیم برنامه نویسی موفق ارائه شده است.

افزایش سرعت توسعه

فریمورک‌های PHP با ارائه طیف وسیعی از مولفه‌ها، کتابخانه‌ها و ابزارهای پیش ساخته به توسعه دهندگان در تسریع فرایند توسعه کمک می‌کند. قابلیت‌های جذابی همچون «نگاشت شی رابطه‌ای» (Object-Relational Mapping | ORM)، موتورهای قالب، اعتبارسنجی و سایر موارد به توسعه دهندگان این امکان را می‌دهد تا بیشتر بر روی پیاده‌سازی منطق تجاری پروژه تمرکز کنند.

مستندات و جامعه توسعه دهندگی

یکی دیگر از مزایای استفاده از بهترین فریمورک های پی اچ پی دارا بودن جوامع توسعه دهندگی فعال و مستندات گسترده است. توسعه دهندگان می‌توانند به منابع، آموزش‌ها و انجمن‌های برنامه نویسی مختلف دسترسی داشته باشند و ضمن کمک گرفتن از آن‌ها دانش خود را نیز به اشتراک بگذارند. علاوه بر این، انجمن‌های برنامه نویسی فضای خوبی را جهت گفتگو و تبادل نظر در خصوص آخرین روندهای تکنولوژی و بهترین شیوه‌های کد نویسی برای توسعه دهندگان فراهم می‌کنند.

مقیاس پذیری و بهینه‌سازی عملکرد

فریمورک های PHP با ارائه قابلیت‌ها و مکانیزم‌های مختلف همچون کش کردن اطلاعات، ابزارهای بهینه‌سازی پایگاه داده و پردازش غیرهمزمان اطلاعات موجب افزایش مقیاس پذیری و بهبود عملکرد برنامه‌ها می‌شوند. وجود این ویژگی‌ها به توسعه دهندگان این اطمینان را می‌دهد که برنامه‌های توسعه داده شده قابلیت پردازش فرایندهای سنگین را دارند.

یادگیری بهترین فریمورک های PHP با فرادرس

امروزه با توجه به گستردگی استفاده و مزایای بسیار فریمورک های PHP در امر توسعه ضروری است تا برنامه‌نویسان حداقل به یکی از فریمورک‌های رایج این زبان برنامه نویسی مسلط باشند. علاوه بر این، یادگیری کار با فریمورک های PHP نیز یک مهارت ارزشمند محسوب می‌شود که افزایش قابلیت‌ها و مهارت‌های توسعه وب را به همراه دارد.

مجموعه آموزش‌های برنامه نویسی PHP فرادرس
برای دسترسی به مجموعه آموزش‌های برنامه نویسی PHP فرادرس بر روی تصویر کلیک کنید.

برای یادگیری فریمورک های PHP در گام نخست لازم است تا به خوبی با اصول و مفاهیم پایه زبان PHP آشنا باشید. در واقع، باید به مفاهیمی همچون متغیرها، توابع، ساختارهای کنترلی، کلاس‌ها، آرایه‌ها و سایر موارد در زبان PHP تسلط کافی داشته باشید. اگر در این زمینه نیاز به تقویت مهارت و مرور آموخته‌های قبلی خود را دارید می‌توانید فیلم آموزش برنامه نویسی PHP فرادرس که لینک آن در ادامه آورده شده است را مشاهده کنید.

در گام بعدی باید مناسب‌ترین فریمورک را از بین بهترین فریمورک های پی اچ پی انتخاب کنید. با توجه به گستردگی فریمورک های PHP می‌توانید با بررسی کامل نسبت به انتخاب فریمورک مناسب خود اقدام کنید. خوشبختانه در سایت فرادرس فیلم‌های آموزشی مقدماتی و پروژه محور متعددی برای فریمورک های محبوب PHP وجود دارد. در ادامه لینک برخی از دوره‌های مرتبط با محبوب‌ترین فریمورک های PHP آورده شده است.

معرفی بهترین فریمورک های PHP

در زبان برنامه نویسی PHP فریمورک‌های بسیاری وجود دارد که هر کدام مجموعه‌ای از قابلیت‌ها، امکانات و ویژگی‌های منحصر به فردی را ارائه می‌دهند. برخی از این فریمورک ها به دلیل سادگی و سهولت استفاده مناسب افراد تازه کار و مبتدی هستند. در حالی که تعدادی از فریمورک های دیگر با ارائه قابلیت‌ها و ویژگی‌ها حرفه‌ای مناسب توسعه دهندگان خبره و باتجربه هستند.

با توجه به تنوع زیاد و طیف گسترده فریمورک های PHP انتخاب مناسب‌ترین فریمورک بدون بررسی و مطالعه ویژگی‌های فریمورک‌های مختلف کاری دشوار خواهد بود. بر همین اساس، در این بخش به معرفی قابلیت‌ها، امکانات و ویژگی‌های بهترین فریمورک های PHP خواهیم پرداخت. در ادامه فهرستی از بهترین فریمورک های پی اچ پی ارائه شده است.

لاراول

بدون شک لاراول اولین گزینه در فهرست بهترین فریمورک های PHP است. لاراول یکی از محبوب‌ترین فریمورک های پی اچ پی است. این فریمورک متن‌باز با ارائه ویژگی‌های متنوع فرایند توسعه وب‌اپلیکیشن‌‌های کاربردی را تسهیل می‌کند. لاراول در حوزه برنامه نویسی فرانت اند به عنوان یک فریمورک پیش‌رو شناخته می‌شود. این فریمورک از زمان پیدایش خود در سال ۲۰۱۱ میلادی (۱۳۹۰ شمسی) توسط «تیلور اتول» (Taylor Otwell) تا کنون توانسته توجه برنامه نویسان بسیاری را به خود جلب کند.

فریمورک لاراول - بهترین فریمورک های PHP

هدف اصلی لاراول ساده‌سازی، اصلاح و ارتقای تجربه برنامه نویسی وب است. این فریمورک از الگوی طراحی معروف MVC پیروی می‌کند و قابلیت‌های بسیاری را در اختیار توسعه دهندگان قرار می‌دهد. استفاده از این فریمورک به قدری آسان است که حتی توسعه دهندگان مبتدی نیز می‌توانند از امکانات موجود در آن استفاده کنند.

  • لینک وب‌سایت لاراول: «+»

مزایای استفاده از لاراول چیست؟

فریمورک لاراول با ارائه ابزارها، ماژول‌ها و کتابخانه‌های متعدد فرایند توسعه برنامه‌های وب را تسهیل می‌کند. از جمله مهم‌ترین مزایای لاراول به موارد زیر می‌توان اشاره کرد.

  • پشتیبانی از معماری MVC
  • تسهیل مدیریت درخواست‌های HTTP
  • ارائه موتور قالب
  • تسهیل کار با پایگاه داده
  • ارائه Middleware برای رسیدگی به درخواست‌ها
  • پشتیبانی از RESTful API
  • زمان‌بندی انجام دستورات با Artisan

معایب استفاده از لاراول چیست؟

فریمورک لاراول در کنار تمام مزایا و قابلیت‌های خود معایب و نقاط ضعفی نیز دارد که در ادامه مهم‌ترین معایب این فریمورک آورده شده است.

  • منحنی یادگیری نسبتاً دشوار
  • سربار عملکرد به دلیل ویژگی‌های گسترده
  • عدم سازگاری بین نسخه‌های مختلف لاراول

لاراول برای چه پروژه‌ هایی مناسب است؟

توسعه دهندگان از لاراول به منظور توسعه طیف وسیعی از پروژه‌های وب می‌توانند استفاده کنند. این فریمورک به طور ویژه برای آن دسته از پروژه‌هایی مناسب است که نیازمند منطق پیچیده، تراکنش‌های امن و مقیاس پذیری بالا هستند. در ادامه برخی از پروژه‌های قابل توسعه با لاراول ارائه شده است.

  • وب‌اپلیکیشن‌های پیچیده
  • پلتفرم‌های «تجارت الکترونیک» (Electronic Commerce | e-Commerce)
  • توسعه API برای اپلیکیشن‌های موبایل
  • اپلیکیشن‌های شبکه‌های اجتماعی
  • پلتفرم‌های نرم‌افزاری به عنوان سرویس
  • «سیستم‌های مدیریت محتوا» (Content Management Systems | CMS)

اگر قصد استفاده از فریمورک لاراول برای پروژه‌های خود را دارید می‌توانید فیلم آموزش مقدماتی فریمورک لاراول فرادرس که لینک آن در ادامه آورده شده است را  مشاهده کنید.

Yii

Yii یک فریمورک PHP متن‌باز، شی‌گرا و مبتنی بر مولفه است که عملکرد بسیار خوبی در توسعه سریع وب اپلیکیشن‌های کاربردی در مقیاس بزرگ دارد. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های فریمورک Yii این است که توسعه دهندگان می‌توانند طیف وسیعی از برنامه‌های وب را با آن توسعه دهند.

فریمورک Yii - بهترین فریمورک های پی اچ پی

یکی دیگر از ویژگی‌های جذاب فریمورک Yii ارائه یک کلاس تولید کننده کد قدرتمند تحت عنوان Gii است. این کلاس در قالب یک افزونه کاربردی به توسعه دهندگان کمک می‌کند تا کدها و ماژول‌های مورد نیاز خود را خیلی آسان دریافت کنند. در مجموع می‌توان گفت که Yii یک فریمورک جامع با نصب آسان است که توسعه دهندگان می‌توانند از آن برای توسعه برنامه‌های سریع، قدرتمند و ایمن استفاده کنند. این فریمورک با ارائه قابلیت استفاده مجدد از کد فرایند توسعه برنامه‌های وب را تسریع می‌کند.

  • لینک وب‌سایت فریمورک Yii: «+»

مهم‌ترین ویژگی های فریمورک Yii چیست؟

ویژگی‌های کلیدی فریمورک Yii به شرح زیر است.

  • کوتاه کردن زمان توسعه: این فریمورک با ارائه ابزارهای مختلف زمان مورد نیاز برای پیاده‌سازی را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد. علاوه بر این، به توسعه دهندگان امکان می‌دهد تا زمان بیشتری برای تغییر برنامه مطابق با خواسته‌های کاربران داشته باشند.
  • ارائه ویژگی‌های امنیتی قدرتمند: Yii با ارائه ویژگی‌های امنیتی مختلف به توسعه دهندگان در ایجاد برنامه‌هایی ایمن با قابلیت اطمینان بالا کمک می‌کند.
  • مقیاس پذیری بالا: این فریمورک بسیار توسعه پذیر است و از جدیدترین فناوری‌ها استفاده می‌کند. همچنین، توسعه دهندگان متناسب با نیاز خود می‌توانند هر بخشی از فریمورک را سفارشی‌سازی کنند.

فریمورک Yii در چه پروژه‌ هایی مورد استفاده قرار می‌گیرد؟

توسعه دهندگان از فریمورک Yii بیشتر در پروژه‌هایی استفاده می‌کنند که نیازمند توسعه سریع با در نظر گرفتن مسائل امنیتی هستند. Yii همانند سایر فریمورک‌ های PHP در توسعه پروژه‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. به عنوان مثال، این فریمورک در پروژه‌های زیر قابل استفاده است.

  • برنامه‌های سازمانی
  • پورتال‌ها
  • انجمن‌ها
  • شبکه‌های اجتماعی
  • توسعه RESTful API
  • سیستم‌های مدیریت محتوا

Phalcon

در ادامه بررسی فهرست بهترین فریمورک های PHP در این بخش فریمورک Phalcon را مورد بررسی قرار خواهیم داد. این فریمورک مناسب‌ترین گزینه برای آن دسته از توسعه دهندگانی است که قصد توسعه برنامه‌های سریع با امنیت بالا را دارند. تمرکز اصلی فریمورک Phalcon بر دو ویژگی امنیت و انعطاف پذیری برنامه استوار است و برای این منظور نیز چندین ویژگی جهت اطمینان از عملکرد و مقیاس پذیری بهتر برنامه‌ها ارائه می‌کند. این فریمورک به دلیل دارا بودن دو ویژگی مهم انعطاف پذیری و قابلیت توسعه بالا بیشتر توسط توسعه دهندگان متن‌باز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

فریمورک Phalcon
  • لینک وب‌سایت فریمورک Phalcon: «+»

فریمورک Phalcon چه ویژگی هایی دارد؟

فریمورک Phalcon بیشتر به خاطر دو ویژگی متمایز کننده سرعت و معماری نوآورانه شناخته می‌شود. علاوه بر این، فرایند نصب این فریمورک آسان است و گزینه‌ای مناسب برای ساخت برنامه‌های پیچیده محسوب می‌شود. در ادامه سایر ویژگی‌های کلیدی فریمورک Phalcon آورده شده است.

  • از مفاهیم شی‌گرایی پشتیبانی می‌کند.
  • امکان استفاده از مفهوم تزریق وابستگی در این فریمورک وجود دارد.
  • از الگوی معماری سه لایه MVC در توسعه وب اپلیکیشن‌های کاربردی استفاده می‌کند.
  • از توابع مختلف پشتیبانی می‌کند.

از فریمورک Phalcon برای ساخت چه برنامه‌هایی استفاده می‌شود؟

معماری و قابلیت‌های موجود در فریمورک Phalcon سبب شده است تا این فریمورک برای انجام پروژه‌های مختلف وب مناسب باشد. در ادامه، فهرستی از پروژه‌های قابل انجام با این فریمورک ارائه شده است.

  • برنامه‌های RESTful API با کارایی بالا
  • «اپلیکیشن‌های یک صفحه‌ای» (Single Page Application | SPA)
  • اپلیکیشن‌های بک اند که نیاز به پردازش‌های سنگین دارند.
  • معماری میکروسرویس‌ها

فریمورک CakePHP

CakePHP یک فریمورک رایگان و متن‌باز است که با زبان برنامه نویسی PHP نوشته شده است. این فریمورک از رویکرد طراحی MVC پیروی می‌کند. هدف اصلی از ارائه این فریمورک تسهیل توسعه سریع و کارآمد برنامه‌های وب با کمترین نیاز به پیکربندی بوده است. CakePHP فرایند توسعه را با ارائه یک چارچوب ساختاریافته تسهیل می‌کند. در نتیجه، توسعه دهندگان بدون دغدغه می‌توانند بر روی پیاده‌سازی جنبه‌های اصلی برنامه خود تمرکز کنند.

فریمورک CakePHP - بهترین فریمورک های پی اچ پی

CakePHP یکی از محبوب‌ترین و بهترین فریمورک های PHP است که توسعه سریع برنامه‌ها را ممکن می‌سازد. با استفاده از این فریمورک توسعه دهندگان می‌توانند خیلی سریع برنامه‌های مد نظر خود را پیاده‌سازی کنند که در نتیجه آن زمان زیادی صرفه‌جویی خواهد شد. این فریمورک به گونه‌ای طراحی شده است که افرادی تازه کار و مبتدی در حوزه برنامه نویسی وب نیز بدون هیچ گونه مشکلی می‌توانند از آن استفاده کنند.

  • لینک وب‌سایت CakePHP: «+»

CakePHP چه ویژگی هایی دارد؟

علاوه بر ویژگی‌ها و قابلیت‌های ذکر شده برای CakePHP این فریمورک چندین ویژگی مثبت دیگر نیز دارد که سبب رغبت توسعه دهندگان وب به استفاده از آن شده است. در ادامه برخی از این ویژگی‎‌ها آورده شده است.

  • این فریمورک با ایجاد پیوستگی بین بخش‌های مختلف کد، کیفیت برنامه‌های توسعه داده شده را بهبود می‌بخشد.
  • روند توسعه برنامه‌ها را به طرز قابل توجهی تسریع می‌کند.
  • گزینه‌های پیکربندی آسان و انعطاف پذیری را در اختیار توسعه دهندگان قرار می‌دهد تا به سادگی برنامه‌های مورد نظر خود را توسعه دهند.
  • این فریمورک از چندین برنامه مختلف تشکیل شده است که به توسعه دهندگان در ایجاد هر چه سریع‌تر پروژه‌هایشان کمک می‌کند.

فریمورک CakePHP برای ساخت چه برنامه هایی مورد استفاده قرار می‌گیرد؟

این فریمورک با دارا بودن ویژگی‌ها و قابلیت‌های متنوع برای توسعه طیف گسترده‌ای از برنامه‌های مختلف وب مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ادامه فهرستی از برنامه‌های قابل توسعه با CakePHP آورده شده است.

  • برنامه‌های کاربردی با پردازش سنگین بر روی پایگاه داده
  • توسعه API برای موبایل و وب اپلیکیشن‌ها
  • سایت‌های شبکه اجتماعی
  • ایجاد الگوی اولیه از برنامه‌های مختلف

فریمورک CodeIgniter

در ادامه بررسی بهترین فریمورک های PHP به سراغ معرفی یک فریمورک کم حجم و سبک خواهیم رفت. CodeIgniter یک فریمورک کم حجم و سبک است (حجم آن تنها ۱.۱ مگابایت است) که بیشتر به منظور توسعه وب‌سایت‌های پویا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

فریمورک CodeIgniter - بهترین فریمورک های پی اچ پی

این فریمورک یک جعبه ابزار کامل به همراه ماژول‌های از پیش ساخته را در اختیار توسعه دهندگان قرار می‌دهد تا با استفاده از آن برنامه‌های وب مورد نظر خود را توسعه دهند. CodeIgniter نیز همانند سایر فریمورک‌های PHP از الگوی معماری لایه‌ای MVC استفاده می‌کند که با جداسازی لایه‌های مختلف برنامه به سازماندهی بهتر کد منجر می‌شود. علاوه بر این، جداسازی لایه‌های برنامه مدیریت و مقیاس پذیری را بهبود می‌بخشد.

  • لینک وب‌سایت CodeIgniter: «+»

اگر قصد یادگیری فریمورک محبوب CodeIgniter را دارید می‌توانید فیلم آموزش فریمورک CodeIgniter فرادرس که لینک آن در ادامه آورده شده است را مشاهده کنید.

CodeIgniter چه ویژگی‌هایی دارد؟

فریمورک CodeIgniter برای آن دسته از توسعه دهندگانی مناسب است که به دنبال یک ابزار ساده، بدون دردسر و در عین حال کارآمد برای توسعه برنامه‌های خود هستند. از جمله مهم‌‌ترین ویژگی‌های این فریمورک به موارد زیر می‌توان اشاره کرد.

  • این فریمورک با ارائه رابط کاربری ساده و کاربر پسند امکان توسعه سریع را فراهم می‌کند.
  • با ارائه قابلیت کش چندگانه امکان استقرار سریع‌تر را فراهم می‌کند.
  • کتابخانه‌ای جامع برای توابع راهنما دارد.
  • با نسخه‌های مختلف PHP سازگار است.
  • ابزارهایی کاربردی برای آزمایش و اشکال‌زدایی از کد ارائه می‌دهد.

از CodeIgniter برای ساخت چه برنامه هایی می‌توان استفاده کرد؟

CodeIgniter یک فریمورک PHP همه‌کاره است. این فریمورک بیشتر در پروژه‌هایی مورد استفاده قرار می‌گیرد که به توسعه سریع، انعطاف پذیری و تعادل بین سادگی و عملکرد نیاز دارند. از جمله کاربردهای CodeIgniter به موارد زیر می‌توان اشاره کرد.

  • توسعه وب اپلیکیشن‌های کوچک و متوسط
  • پیاده‌سازی پروژه‌های مفهومی
  • ساخت ابزارها و پروژه‌های آموزشی
  • ایجاد وب‌سایت‌های فروشگاهی

فریمورک Symfony

Symfony یکی از بهترین فریمورک های پی اچ پی در زمینه توسعه وب‌سایت‌های تجاری پیچیده محسوب می‌شود. این فریمورک متن‌باز از الگوی معماری MVC پشتیبانی می‌کند و ابزارهای خط فرمان مختلفی را در اختیار توسعه دهندگان قرار می‌دهد که موجب صرفه‌جویی در زمان توسعه می‌شود.

فریمورک Symfony

یکی از نکات مهم در خصوص Symfony کاهش خطوط کد مورد نیاز برای ساخت برنامه است. علاوه بر این، سرعت بالای این فریمورک عملکرد برنامه‌ها را بهبود می‌بخشد. این فریمورک با ارائه قابلیت‌های سفارشی‌سازی مختلف توسعه برنامه‌های وب را آسان‌تر می‌کند. در نتیجه، به طور گسترده در توسعه وب اپلیکیشن‌ها، میکروسرویس‌ها و APIهای مختلف کاربرد دارد.

  • لینک وب‌سایت Symfony: «+»

مهم‌ترین ویژگی‌های Symfony چیست؟

از جمله مهم‌ترین ویژگی‌‌های Symfony به موارد زیر می‌توان اشاره کرد.

  • یک فریمورک با کارایی بالا است.
  • از مدل ۳ لایه MVC پشتیبانی می‌کند.
  • جامعه توسعه دهندگی فعالی دارد.
  • مکانیزم‌های امنیتی قدرتمندی را برای مقابله با خطرات و تهدیدهای امنیتی ارائه می‌دهد.
  • ابزارهای مختلفی را به منظور تست و اشکال‌زدایی از پروژه ارائه می‌دهد.

از Symfony برای ساخت چه برنامه هایی می‌توان استفاده کرد؟

معماری فریمورک Symfony و مجموعه ابزارهای ارائه شده آن، این فریمورک را به گزینه‌ای جذاب برای پیاده‌سازی پروژه‌هایی تبدیل کرده است که در آن‌ها مقیاس پذیری، قابلیت نگهداری و عملکردهای متنوع از اهمیت بالایی برخوردار است. از جمله برنامه‌های قابل توسعه با این فریمورک به موارد زیر می‌توان اشاره کرد.

  • برنامه‌های کاربردی در سطح سازمانی
  • توسعه APIهای مختلف
  • پلتفرم‌های Saas
  • پلتفرم‌های تجارت الکترونیک
  • برنامه‌های کاربردی با پردازش‌های سنگین پایگاه داده

به منظور آشنایی با نحوه عملکرد فریمورک سیمفونی می‌توانید فیلم آموزش رایگان API نویسی برای فریمورک سیمفونی فرادرس را که لینک آن در ادامه آورده شده است را مشاهده کنید.

فریمورک Laminas

فریمورک Laminas پیش‌تر با عنوان Zend شناخته می‌شد. Laminas در زمره فریمورک‌هایی شی‌گرا PHP قرار دارد و به توسعه دهندگان امکان ساخت وب‌سایت‌های با کیفیت را می‌دهد. بسیاری از اجزا و مولفه‌های Laminas قابلیت توسعه دارند، زیرا این فریمورک از مفاهیم شی‌گرایی همچون وراثت و اینترفیس پشتیبانی می‌کند. بنابراین، توسعه دهندگان با توجه به نیاز خود می‌توانند بخش‌های مختلف پروژه را تغییر دهند.

فریمورک Laminas - بهترین فریمورک های پی اچ پی

Laminas به دلیل توسعه سریع، امنیت بالا، مستندات فراوان، نصب آسان و دارا بودن مکانیزم‌های پیکربندی مختلف یکی از بهترین فریمورک های PHP برای آن دسته از تیم‌های برنامه نویسی محسوب می‌شود که از متدلوژی‌های «اجایل» (Agile) در توسعه استفاده می‌کنند. پیش‌تر در مطلب زیر از مجله فرادرس متدولوژی Agile به زبان ساده مورد بررسی قرار گرفته است.

یکی دیگر از ویژگی‌های مهم فریمورک Laminas مفهوم تقسیم کد است که به توسعه دهندگان امکان ساخت وب‌سایت‌های ماژولار و واکنش‌گرا را می‌دهد. علاوه بر این، Laminas از معماری MVC نیز استفاده می‌کند که به توسعه دهندگان امکان می‌دهد تا یک برنامه را در کمتر از یک روز پیاده‌سازی کنند.

  • لینک وب‌سایت Laminas: «+»

فریمورک Laminas چه ویژگی هایی دارد؟

فریمورک Laminas با داشتن ویژگی‌های مختلف برای آن دسته از افرادی مناسب است که قصد ایجاد برنامه‌های وب درجه یک و ایده‌آل را دارند. از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های این فریمورک به موارد زیر می‌توان اشاره کرد.

  • این فریمورک از مولفه‌های مدرن PHP نظیر نمایه‌گر OSGi، موتور قالب محبوب و فضای نام سفارشی PHP استفاده می‌کند.
  • Laminas به توسعه دهندگان این امکان را می‌دهد تا با ارائه «سندباکس» (sandbox) به راحتی نیازهای امنیتی برنامه را مدیریت کنند.
  • این فریمورک با ارائه مولفه‌های مختلف به توسعه دهندگان این امکان را می‌دهد تا قابلیت‌های مورد نیاز خود را به پروژه اضافه کنند.
  • معماری این فریمورک به صورت ماژولار طراحی شده است که کار توسعه دهندگان را در زمان توسعه به میزان قابل توجهی آسان‌تر می‌کند.

Laminas در توسعه چه برنامه هایی کاربرد دارد؟

معماری این فریمورک بر ماژولار بودن، قابلیت استفاده مجدد کد و پایبندی به اصول برنامه نویسی شی‌گرا استوار است. بنابراین، Laminas یکی از بهترین فریمورک های پی اچ پی برای توسعه برنامه‌هایی زیر است.

  • توسعه برنامه‌های ماژولار
  • وب اپلیکیشن‌های کاربردی پیچیده
  • توسعه API
  • برنامه‌هایی که به گردش کار سفارشی نیاز دارند.

فریمورک FuelPHP

FuelPHP یکی از بهترین فریمورک های PHP است که بر پایه معماری جدید و قدرتمند HMVC توسعه یافته است. این فریمورک همه کاره و منعطف ابزاری قدرتمند و در عین حال آسان را برای توسعه برنامه‌های وب در اختیار توسعه دهندگان قرار می‌دهد. یکی از نکات برجسته این فریمورک سیستم امنیتی متمرکز آن است که از فیلتر URI به همراه رمزگذاری خروجی استفاده می‌کند. توسعه دهندگان از این فریمورک متن‌باز به منظور توسعه وب اپلیکیشن‌ها، میکروسرویس‌ها، APIها و برنامه‌های آنلاین استفاده می‌کنند.

فریمورک FuelPHP - بهترین فریمورک های PHP

در مجموع FuelPHP بهترین گزینه برای آن دسته از توسعه دهندگانی است که به دنبال یک فریمورک انعطاف پذیر، قابل گسترش و ایمن برای ایجاد برنامه‌های کاربردی وب هستند. علاوه بر این، به دلیل ویژگی‌ها و ساختار قدرتمند خود از مقیاس پذیری بالایی برخوردار است که همین عامل این فریمورک را به گزینه‌ای عالی برای توسعه برنامه‌ها با ابعاد مختلف تبدیل می‌کند.

  • لینک وب‌سایت FuelPHP: «+»

FuelPHP چه ویژگی‌هایی دارد؟

FuelPHP یک فریمورک قدرتمند و همه کاره است که با ارائه ویژگی‌ها و قابلیت‌های مختلف فرایند توسعه را آسان می‌کند. از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های این فریمورک به موارد زیر می‌توان اشاره کرد.

  • با ارائه سیستم مسیریابی قدرتمند ساخت مسیرها و مدیریت درخواست‌های HTTP را برای توسعه دهندگان آسان می‌کند.
  • با ارائه تکنیک ORM تعاملات با پایگاه داده را ساده می‌کند و از چندین سیستم پایگاه داده نیز پشتیبانی ارائه می‌دهد.
  • برای پیاده‌سازی فعالیت‌‌های معمول در توسعه وب همچون اعتبارسنجی فرم‌ها و مدیریت Session در PHP ابزارها و کتابخانه‌های مختلفی را ارائه می‌دهد.
  • این فریمورک ابزارهای مختلفی را نیز برای مدیریت احراز هویت و سطوح دسترسی کاربران ارائه می‌دهد.

کاربرد های FuelPHP چیست؟

طراحی و مجموعه ویژگی‌های موجود در FuelPHP این فریمورک را به گزینه مناسبی برای توسعه برنامه‌های کاربردی پیچیده تبدیل کرده است. از جمله مهم‌ترین برنامه‌های قابل ایجاد با این فریمورک به موارد زیر می‌توان اشاره کرد.

  • توسعه و پیاده‌سازی RESTful API
  • طراحی ماژولار وب اپلیکیشن‎‌های پیچیده
  • توسعه برنامه‌های مقیاس پذیر
  • پیاده‌سازی پلتفرم‌های تجارت الکترونیک
  • ساخت شبکه‌های اجتماعی

فریمورک Fat-Free

فریمورک Fat-Free به عنوان یک فریمورک کم حجم اما قدرتمند در جمع بهترین فریمورک های PHP قرار می‌گیرد. نکته جالب توجه در خصوص این فریمورک حجم بسیار کم آن است که در حال حاضر تنها ۹۰ کیلوبایت حجم دارد. Fat-Free شاید به اندازه سایر فریمورک‌های معرفی شده دارای قابلیت و ویژگی‌های متنوع نباشد، اما با سرعت بالای خود این مسئله را جبران می‌کند.

فریمورک Fat-Free

این فریمورک از پایگاه داده‎‌های معروفی همچون MySQL و SQLite نیز پشتیبانی می‌کند و ویژگی‌های مفید بسیاری نیز در خصوص امنیت و احراز هویت کاربران ارائه می‌دهد. علاوه بر این، قابلیت استفاده از پلاگین در این فریمورک به توسعه دهندگان امکان دسترسی به ویژگی‌هایی همچون «تست واحد» (Unit Test)، پردازش تصویر و پیاده‌سازی سبد خرید برای وب‌سایت‌های فروشگاهی را می‌دهد.

  • لینک وب‌سایت Fat-Free: «+»

مزایای فریمورک Fat-Free چیست؟

فریمورک Fat-Free شاید به اندازه سایر فریمورک های PHP قابلیت نداشته باشد، ولی امکانات جذابی دارد که توسعه دهندگان را به استفاده از این فریمورک ترغیب می‌کند. مهم‌ترین مزایای این فریمورک عبارتند از:

  • سبک و سریع: با توجه به حجم بسیار کم این فریمورک از سرعت بالایی برخوردار است. بنابراین همین عامل Fat-Free را به گزینه‌ای ایده‌آل جهت پیاده‌سازی پروژه‌هایی تبدیل کرده است که سرعت و کارایی در آن‌ها ضروری است.
  • انعطاف پذیری بالا: این فریمورک توسعه دهندگان را به استفاده از یک سبک خاص کد نویسی اجبار نمی‌کند. در واقع، به توسعه دهندگان امکان می‌دهد تا برنامه خود را با رویکرد مناسب توسعه دهند.
  • ابزارهای داخلی گسترده: این فریمورک ابزارهای داخلی متنوعی برای کارهای رایج در توسعه وب نظیر مسیریابی، ذخیره‌سازی، کار با پایگاه داده و سایر موارد را در اختیار توسعه دهندگان قرار می‌دهد.
  • یادگیری و استفاده آسان: با وجود مستندات فراوان یادگیری و استفاده از این فریمورک برای توسعه دهندگان بسیار آسان است.
  • انجمن توسعه دهندگی فعال: این فریمورک انجمن توسعه دهندگی بسیار فعالی دارد که ضمن ارائه پشتیبانی به توسعه و گسترش قابلیت‌های آن کمک می‌کنند.

معایب فریمورک Fat-Free چیست؟

فریمورک Fat-Free در کنار مزایای بسیار در امر توسعه معایبی نیز دارد که در ادامه تعدادی از آن‌ها ارائه شده است.

  • نامناسب برای پروژه‌های بزرگ: با وجود این که Fat-Free برای پیاده‌سازی پروژه‌های کوچک گزینه مناسبی است. در نقطه مقابل، این فریمورک برای انجام پروژه‌های بزرگ نمی‌تواند گزینه خوبی باشد.
  • اکوسیستم کوچک‌تر: در مقایسه با فریمورک‌های بزرگتر نظیر لاراول و سیمفونی توسعه دهندگان و جامعه برنامه نویسی Fat-Free کوچک‌تر است. بنابراین، ابزارها و پلاگین‌های کمتری برای این فریمورک وجود دارد.
  • دارا نبودن الگو معماری خاص: نبود سبک کد نویسی خاص یا ساختار طراحی اجباری در این فریمورک باعث به وجود آمدن عدم هماهنگی بین تیم‌های مختلف برنامه نویسی می‌شود.

کاربرد های فریمورک Fat-Free چیست؟

فریمورک Fat-Free با توجه به سبک بودن برای توسعه برنامه‌هایی مناسب است که نیازمند توسعه سریع، سادگی و کارایی بالا هستند. با استفاده از این فریمورک می‌توان برنامه‌های زیر را پیاده‌سازی کرد.

  • وب‎‌سایت‌های شخصی یا کسب و کارهای کوچک
  • توسعه RESTful API
  • برنامه‌های کاربردی وب
  • توسعه Back-End
  • اپلیکیشن‌های تک صفحه‌ای

فریمورک PHPixie

در ادامه معرفی بهترین فریمورک های PHP در این بخش به بررسی فریمورک PHPixie خواهیم پرداخت. PHPixie یک میکرو فریمورک PHP است که به منظور توسعه وب اپلیکیشن‌های کاربردی سریع، ایمن و مقیاس پذیر مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع، سرعت بالا و سادگی هدف اصلی از ارائه این فریمورک بوده است.

فریمورک PHPixie - بهترین فریمورک های پی اچ پی

این میکرو فریمورک ابزارهای ضروری مورد نیاز در توسعه وب را در اختیار توسعه دهندگان قرار می‌دهد تا بتوانند در کمترین زمان ممکن برنامه‌های مورد نظر خود را توسعه دهند. PHPixie ویژگی‌هایی همچون ارث‌بری، امنیت، ذخیره‌سازی حافظه پنهان و سایر موارد را در اختیار توسعه دهندگان قرار می‌دهد تا بتوانند برنامه‌های خود را به نحو موثری مدیریت کنند.

  • لینک وب‌سایت PHPixie: «+»

فریمورک PHPixie چه قابلیت هایی دارد؟

از جمله مهم‌ترین قابلیت‌های موجود در این فریمورک به موارد زیر می‌توان اشاره کرد.

  • این میکرو فریمورک به توسعه دهندگان اجازه می‌دهد تا وب اپلیکیشن‌های ساده را به سرعت توسعه دهند.
  • از الگوی طراحی معروف MVC برای توسعه برنامه استفاده می‌کند.
  • از مفهوم «وارونگی کنترل» (Inversion of Control | Ioc) برای مدیریت بهتر کلاس‌ها و وابستگی‌های پروژه استفاده می‌کند.
  • به منظور نگه‌داری و استقرار برنامه‌های توسعه داده شده با PHPixie از رابط خط فرمان استفاده می‌کند.

فریمورک Lumen

Lumen یک میکرو فریمورک است که به منظور توسعه برنامه‌های تحت وب مبتنی بر PHP مورد استفاده قرار می‌گیرد. این فریمورک مبتنی بر لاراول به طور خاص برای توسعه میکروسرویس‌ها و برنامه‌های کاربردی کوچک و سبک طراحی شده است. در واقع، Lumen توسط تیم سازنده لاراول طراحی شده است و برخی از مولفه‌های موجود در این فریمورک را نیز به اشتراک می‌گذارد. البته ذکر این نکته ضروری است که Lumen با لاراول تفاوت‌های زیادی دارد و با هیچ کدام از کتابخانه‌های این فریمورک همچون Passport ،Cashier و Scout سازگاری ندارد.

  • لینک وب‌سایت فریمورک Lumen: «+»

اگر به دنبال یادگیری فریمورک Lumen هستید برای شروع می‌توانید فیلم آموزش پروژه محور فریمورک Lumen فرادرس را که لینک آن در ادامه آورده شده است را مشاهده کنید.

فریمورک Lumen چه مزایا و معایبی دارد؟

مهم‌ترین مزایای‌ فریمورک Lumen به شرح زیر است.

  • امکان ساخت APIها و میکروسرویس‌های سریع را برای برنامه‌های مبتنی بر لاراول فراهم می‌کند.
  • از سایر میکرو فریمورک‌های PHP همچون Slim و Slix سریع‌تر است.
  • امکان دسترسی به امکانات موجود در لاراول همچون اعتبارسنجی، اشکال‌زدایی، دسترسی و سایر موارد را فراهم می‌کند.
  • در صورت نیاز برنامه‌های توسعه داده شده با این فریمورک خیلی راحت به یک پروژه کامل لاراول تبدیل می‌شوند.

در نقطه مقابل این میکرو فریمورک محبوب معایبی نیز دارد که در ادامه آورده شده است.

  • بیشتر برای توسعه میکروسرویس‌ها و APIها مناسب است.
  • گزینه خوبی برای توسعه برنامه‌های بزرگ نیست.
  • به اکوسیستم لاراول وابستگی زیادی دارد.
  • قابلیت‌ها و امکانات کمی دارد.

فریمورک Slim

Slim یکی از بهترین فریمورک های پی اچ پی به منظور توسعه و پیاده‌سازی API است. در واقع، Slim یک میکرو فریمورک است که بسیاری از ویژگی‌ها و قابلیت‌های فریمورک‌های فول استک و معروفی همچون لاراول و سیمفونی را ندارد. میکرو فریمورک‌ها به طور معمول در پردازش درخواست‌ها و پاسخ‌های HTTP تخصص دارند و Slim نیز از این قاعده مستثنی نیست.

فریمورک Slim برای PHP

Slim بسیاری از قابلیت‌ها و ویژگی‌های سایر فریمورک‌های PHP را ندارد. در واقع، با حذف بسیاری از ویژگی‌ها این فریمورک تبدیل به کم حجم‌ترین فریمورک PHP شده است. فرایند نصب این فریمورک بسیار آسان است و توسعه دهندگان با استفاده از این فریمورک می‌توانند خیلی سریع وب اپلیکیشن‌ها و APIهای مورد نظر خود را توسعه دهند.

  • لینک وب‌سایت فریمورک Slim: «+»

مهم‎‌ترین ویژگی‌های فریمورک Slim چیست؟

Slim به دلیل حجم بسیار کم گزینه‌ای فوق العاده برای آن دسته از توسعه دهندگانی است که به دنبال یک فریمورک سبک به منظور توسعه وب اپلیکیشن‌ها و APIهای مختلف هستند. از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های این فریمورک به موارد زیر می‌توان اشاره کرد.

  • به دلیل سادگی و شهودی بودن رابط کاربری این فریمورک توسعه دهندگان می‌توانند خیلی سریع فرایند توسعه را شروع کنند.
  • این فریمورک کلاس‌های مختلفی برای مدیریت درخواست‌ها، پاسخ‌ها، کوکی‌ها و سایر موارد دارد.
  • به منظور مدیریت درخواست‌های HTTP از یک سیستم مسیریابی قدرتمند استفاده می‌کند که به توسعه دهندگان امکان می‌دهد تا مسیرها را به راحتی تعریف و مدیریت کنند.

مزایای فریمورک Slim چیست؟

فریمورک Slim با وجود حجم کم و سبک بودن قابلیت‌های جذابی دارد که توسعه دهندگان را نسبت به استفاده از آن ترغیب می‌کند. از جمله مهم‌ترین مزایای فریمورک Slim به موارد زیر می‌توان اشاره کرد.

  • شهودی بودن: به دلیل سادگی زیاد افراد مبتدی و توسعه دهندگانی که تجربه کار با زبان‌های برنامه نویسی دیگری را دارند به راحتی می‌توانند به این فریمورک مسلط شوند.
  • کارایی بالا: برنامه‌های توسعه داده شده با این فریمورک به دلیل حجم بسیار کم آن از سرعت اجرای بالایی برخوردار هستند.
  • انعطاف پذیری بالا: این فریمورک به توسعه دهندگان امکان می‌دهد تا از هر سبک یا الگو طراحی در زمان انجام پروژه استفاده کنند.
  • انجمن توسعه دهندگی فعال: جامعه توسعه دهندگی فعال این فریمورک با ارائه آموزش‌ها و مستندات گسترده به یادگیری بهتر و گسترش قابلیت‌های Slim کمک می‌کند.

معایب فریمورک Slim چیست؟

فریمورک Slim در کنار تمام مزایای خود معایبی نیز دارد که در ادامه آورده شده است.

  • ویژگی‌های محدود: Slim به دلیل حجم بسیار کم خود بسیاری از قابلیت‌های رایج در سایر فریمورک‌های PHP را ندارد. در نتیجه، توسعه دهندگان برای دسترسی به امکانات مورد نیاز خود باید از کتابخانه‌های شخص ثالث استفاده کنند.
  • نامناسب برای پروژه‌های بزرگ: هر چند امکان توسعه پروژه‌های بزرگ با این فریمورک وجود دارد، اما به دلیل ماهیت Slim توسعه دهندگان باید تلاش زیادی به منظور سازماندهی کد خود انجام دهند.
  • وابستگی‌های زیاد: به دلیل قابلیت‌های کم Slim برای بسیاری از کارهای رایج در توسعه وب باید از کتابخانه‌ها یا پکیج‌های خارجی استفاده کرد. در نتیجه، به مرور زمان وابستگی‌های پروژه افزایش می‌یابد و باید این وابستگی‌ها را مدیریت کرد.

چه برنامه هایی را با فریمورک Slim می‌توان ساخت؟

فریمورک Slim بیش‌تر در توسعه برنامه‌هایی مورد استفاده قرار می‌گیرد که عملکرد، سادگی و انعطاف پذیری در آن‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این فریمورک به منظور توسعه برنامه‌های زیر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  • توسعه RESTful API
  • معماری میکروسرویس‌ها
  • توسعه اپلیکیشن‌های یک صفحه‌ای
  • توسعه Back-End
  • وب اپلیکیشن‌های کاربردی کوچک

چه نکاتی را برای انتخاب فریمورک PHP باید در نظر گرفت؟

با توجه به طیف گسترده فریمورک های PHP انتخاب بهترین گزینه در بین این ابزارها کار آسانی نخواهد بود. هر توسعه دهنده‌ای باید با توجه به نیاز، نوع پروژه و امکانات مورد نیاز خود نسبت به انتخاب مناسب‌ترین فریمورک برای پروژه خود اقدام کند. در ادامه این بخش چند معیار اصلی جهت انتخاب بهترین فریمورک PHP ارائه شده است.

محبوبیت

بدون شک هیچ گونه ارتباط مستقیمی بین محبوبیت یک فریمورک و کیفیت آن وجود ندارد. البته می‌توان محبوبیت را به عنوان یکی از معیارهای انتخاب فریمورک مناسب در کنار سایر معیارها در نظر گرفت. بر همین اساس، هر چه توسعه دهندگان بیشتری از یک فریمورک خاص استفاده کنند می‌توان نتیجه گرفت که این فریمورک قدرتمند و نسبتاً پایدار است. همچنین، داشتن جامعه توسعه دهندگی فعال و پویا نیز از نکات مثبت یک فریمورک است. بنابراین، در انتخاب بهترین فریمورک های PHP محبوبیت می‌تواند یکی از معیارهای اصلی باشد.

قابلیت ها و امکانات

یکی از معیارهای مهم انتخاب فریمورک برای توسعه دهندگان دارا بودن قابلیت‌ها و امکانات مختلف است. داشتن قابلیت‌ها و ویژگی‌های بیشتر برای یک فریمورک بدین معنی است که این فریمورک در پروژه‌های بیشتری قابل استفاده است. بنابراین، قبل از شروع پروژه باید با توجه به نیاز نسبت به انتخاب مناسب‌ترین فریمورک اقدام کنید.

برنامه نویس نشسته پشت لپ تاپ در حالی که با کدهای مختلف احاطه شده است

بروز بودن

یکی از معیارهای مهم در انتخاب فریمورک PHP بروز بودن آن است، زیرا فریمورک‌های بروز به دلیل رعایت چارچوب‌ها و استانداردهای آنلاین در برابر چالش‌ها و تهدیدات جدید از آمادگی بالاتری برخوردار هستند. البته امکان استفاده از فریمورک‌های قدیمی نیز وجود دارد، ولی استفاده از این فریمورک‌ها ریسک‌های احتمالی و تهدیدات امنیتی را افزایش می‌دهد. بنابراین، برای انتخاب از بین بهترین فریمورک های پی اچ پی باید بروز بودن را به عنوان یکی از پارامترهای مهم در نظر گرفت.

مقیاس پذیری

مقیاس پذیری بالا یکی دیگر از معیارهای مهم در انتخاب فریمورک PHP است، زیرا پروژه‌های برنامه نویسی در طول زمان نیازمند افزودن قابلیت‌ها و ویژگی‌های جدید هستند. بنابراین، استفاده از یک فریمورک با مقیاس پذیری بالا از اهمیت بالایی برخوردار است. در تعریف مقیاس پذیری باید عنوان کرد که مقیاس پذیری شامل مدیریت افزایش ترافیک و پاسخ به نیازمندی‌های توسعه در آینده نظیر افزودن ویژگی‌های جدید یا ادغام با سایر سرویس‌ها می‌شود.

هزینه

هر چند بیشتر فریمورک های PHP موجود متن‌باز و رایگان هستند، اما بررسی مجوز و شرایط استفاده از فریمورک اهمیت زیادی دارد. برای این منظور باید مجوز استفاده از فریمورک را قبل از شروع کار بررسی کنید و در صورت غیر رایگان بودن نسبت به پرداخت هزینه استفاده از آن اقدام کنید.

ویژگی های امنیتی

امنیت یکی از معیارهای مهم در توسعه برنامه‌های وب است. بنابراین، نیاز است تا با بررسی ویژگی‌های امنیتی فریمورک همچون محافظت در برابر حملات SQL Injection، XSS ،CSRF و سایر تهدیدات امنیتی نسبت به انتخاب بهترین گزینه برای توسعه اقدام کنید. امروزه بیشتر فریمورک‌های PHP امکانات امنیتی مختلفی را در اختیار توسعه دهندگان قرار می‌دهند.

قابلیت تست

تست نرم‌افزار یکی از چرخه‌های اصلی فرایند توسعه است. توسعه دهندگان در فرایند توسعه چندین مرتبه و به اشکال مختلف برنامه خود را مورد تست و ارزیابی قرار می‌دهند تا از عملکرد صحیح آن اطمینان حاصل کنند. امروزه فریمورک‌ها ابزارهای مختلفی را برای تست پروژه در اختیار توسعه دهندگان قرار می‌دهند. بنابراین، با توجه به اهمیت تست نرم‌افزار نیاز است تا فریمورک هایی را انتخاب کنید که ابزارهای تست یونیت، تست عملکردی و تست یکپارچه‌سازی را در اختیار شما قرار دهند.

یادگیری فریمورک لاراول با فرادرس

در بین تمام فریمورک‌های PHP لاراول از جایگاه بسیار ویژه‌ای برخوردار است. لاراول در حال حاضر محبوب‌ترین و پر استفاده‌ترین فریمورک در زبان PHP است که یادگیری و تسلط بر آن فرصت‌های شغلی متعددی را برای برنامه‌نویسان فراهم می‌کند. به منظور یادگیری فریمورک لاراول می‌توانید از فیلم‌های آموزشی فرادرس استفاده کنید. مجموعه فیلم‌های آموزش لاراول از فرادرس شامل ویدیو‌های متعددی است که از سطح مقدماتی تا پیشرفته این فریمورک را شامل می‌شود.

مجموعه آموزش لاراول فرادرس
برای مشاهده فیلم‌های آموزش لاراول در فرادرس، روی تصویر کلیک کنید.

برای شروع یادگیری لاراول می‌توانید از فیلم‌های آموزش مقدماتی این فریمورک استفاده کنید و در ادامه به سراغ دوره‌های آموزش پروژه محور موجود بروید. در ادامه تعدادی از فیلم‌های آموزش لاراول فرادرس به شما پیشنهاد شده است.

جمع‌بندی

اهمیت و ضرورت استفاده از فریمورک های PHP بر هیچ توسعه‌دهنده‌ای پوشیده نیست. با توجه به گستردگی بالای فریمورک های PHP و ویژگی‌های منحصر به فرد هر کدام برنامه‌نویسان PHP در زمان انتخاب این فریمورک‌ها با گزینه‌های متعددی روبرو هستند. برای انتخاب بهترین فریمورک های PHP باید فاکتورهای مختلفی همچون نیازهای پروژه، قابلیت‌های تیم برنامه نویسی و ترجیحات شخصی را در نظر گرفت. علاوه بر این، عواملی همچون مقیاس پروژه، انعطاف پذیری، سادگی و عملکرد نیز در تصمیم‌گیری در خصوص انتخاب بهترین فریمورک PHP ضروری است. به منظور یادگیری و تسلط به فناوری‌های مختلف مورد استفاده در برنامه نویسی PHP می‌توانید از فیلم‌های آموزشی موجود در مجموعه آموزش PHP فرادرس که لینک آن در ادامه آورده شده است را مشاهده کنید.

بر همین اساس در این مطلب از مجله فرادرس سعی شد تا بهترین فریمورک های پی اچ پی همراه با ویژگی‌ها، امکانات، مزایا و معایب‌شان به طور دقیق مورد بررسی قرار گیرند. همچنین، کاربردهای هر کدام از این فریمورک‌ها و نوع پروژه‌های قابل توسعه با هر کدام نیز عنوان شد. در انتها نیز پیشنهاداتی در خصوص نحوه انتخاب بهترین فریمورک پی اچ پی ارائه شد.

بر اساس رای ۱ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
DistantJobRadixWeb
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *