اورینگ متری چیست؟ — نحوه استفاده | تصویری و به زبان ساده

۵۹۱ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۵ دقیقه
اورینگ متری چیست؟ — نحوه استفاده | تصویری و به زبان ساده

به هنگام طراحی مکانیکی محصولات، خاصه زمانی که با سیالات و گازها سروکار داشته باشید باید به شکل مناسبی اتصالات و مسیرهای رفت و برگشت آن‌ها را آب‌بندی کنید. در مطالب پیشین مجله فرادرس، استفاده از آب‌بندهایی همچون کاسه‌نمد را در کاسه‌نمد گیربکس خودروهایی همچون پژو 206 و پراید معرفی کردیم. علاوه بر این، با آب‌بندهایی همچون اورینگ و پکینگ آشنا شدیم. اما در مواقعی ممکن است اتصالات شما و سیستمی که طراحی کرده‌اید، اندازه‌های مشخصی نداشته باشند یا این‌که در بازار از اندازه‌های دیگری برای آب‌بندی اتصالات استفاده شود. در این مواقع، برای آب‌بندی دستگاه می‌توانید از اورینگ متری کمک بگیرید. در این مطلب با اورینگ متری آشنا می‌شویم و نحوه استفاده از آن‌را به صورت تصویری آموزش می‌دهیم. برای این کار در ابتدا باید با اورینگ و نحوه عملکرد آن آشنا شویم.

اورینگ چیست؟

اورینگ نوعی آب‌بند ساده و اقتصادی است که کاربردهای گسترده‌ای دارد. معمول‌ترین کاربرد آن، جایگزینی با واشر و واشرهای تخت آب‌بندی است که البته می‌توان از آن به صورت تکی یا چندتایی به عنوان یک آب‌بند دینامیک استفاده کرد.

اورینگ را می‌توان هم به صورت شعاعی و هم به صورت محوری در سیستم‌های مختلف نصب کرد.

جنس اورینگ از چیست؟

معمول‌ترین جنس اورینگ نوع خاصی از نیتریل موسوم به «NBR70» است. این الاستومر برای آب‌بندی دستگاه‌هایی با شرایط عملیاتی فشار و دمای معمول مورد استفاده قرار می‌گیرد و آب‌بندی مناسبی برای سیالات شامل آب، روغن، نفت و مواد شیمیایی ایجاد می‌کند. این فشار و دمای معمول تا دمای ۱۰۰ درجه سانتی‌گراد و فشار $$1500psi$$ ذکر می‌شود. به همین دلیل، انتخاب اورینگ در مواردی که دما و فشار بسیار پایین یا بالا داشته باشیم اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. همچنین، وجود مواد شیمیایی و حلال‌ها نیز در انتخاب اورینگ باید مد نظر قرار گرفته شود. زمانی که بخواهیم آب‌بندی را در برابر مواردی همچون آلودگی اوزون حفاظت کنیم باید از اورینگ‌های با جنس سیلیکون، نئوپرن یا «EPDM» استفاده کنیم.

اورینگ متری چطور کار می کند؟

اساس عملکرد اورینگ متری و معمولی یکسان است. تغییر شکل مکانیکی اورینگ تحت فشار مانعی ایجاد می‌کند که سیال توانایی عبور از آن ناحیه را نداشته باشد. به عبارت دیگر، عملکرد تمامی آب‌بندها به گونه‌ای است که به هر شکل ممکن، در مسیر عبور سیالات و گازها مانع ایجاد می‌کنند. راه‌های مختلفی برای این‌کار وجود دارد که از میان آن‌ها می‌توان به جوشکاری، ماشین‌کاری و لحیم‌کاری اشاره کرد یا اینکه در محل اتصال، قطعه‌ای نرم و لاستیکی قرار دهیم.

برای نصب اورینگ‌ها به طور معمول یک شیار در نظر می‌گیرند و اورینگ در آن محل نصب می‌شود. زمانی که یک «تنش» (Stress) به اورینگ وارد شود، اورینگ به سمتی با تنش کمتر حرکت می‌کند. با افزایش فشار،‌ تغییر شکل اورینگ ادامه می‌یابد و در صورتیکه انتخاب اورینگ به درستی صورت گرفته باشد، این آب‌بندی ادامه پیدا می‌کند.

با افزایش بیشتر فشار، تغییر شکل در اورینگ رخ می‌دهد و اگر فاصله بین دو اتصال زیاد باشد، اورینگ با ورود و تغییر شکل در آن ناحیه، آب‌بندی مناسبی را فراهم نمی‌کند و نشتی سیال را شاهد خواهیم بود. درصورتیکه فشار برداشته شود، به دلیل خاصیت الاستیسیته در الاستومر، اورینگ به حالت قبل خود بازخواهد گشت. البته اگر فشار به حدی باشد که سبب تغییر شکل اورینگ شود، برای آب‌بندی باید اورینگ جدیدتری را جایگزین اورینگ قبلی کرد.

با توجه به این‌که برای طراحی و مدل‌سازی قطعاتی پیچیده مانند بدنه خودرو یا هواپیما به آشنایی با نرم‌افزارهای طراحی مکانیکی نیاز است، «فرادرس» اقدام به انتشار فیلم آموزش طراحی سطوح پیشرفته در کتیا (CATIA) کرده که لینک آن در ادامه آورده شده است.

اورینگ متری چیست؟

اورینگ متری مشابه با یک اورینگ معمولی است با این تفاوت که اورینگ متری را می‌توانید با اندازه دلخواه برش بزنید و در محل مورد نظر برای آب‌بندی استفاده کنید. برای این کار باید اورینگ مناسبی را با اندازه مورد نظر خود انتخاب و تهیه کنید و با برش زدن و چسباندن دو طرف، از یک اورینگ متری به اورینگی با اندازه مورد نظر خود دست پیدا کنید. نحوه استفاده از اورینگ متری را در ادامه مطلب مورد بررسی قرار می‌دهیم.

نحوه استفاده از اورینگ متری به چه شکل است؟

یک دستگاه خنک‌کننده پردازنده را در نظر بگیرید. از این دستگاه برای خنک کردن پردازنده کامپیوترها با مایع استفاده می‌شود که در درون کیس کامپیوتر قرار می‌گیرد. برای آب‌بندی بخش‌های مختلف این سیستم نمی‌توان از اورینگ‌های معمول استفاده کرد و به همین دلیل باید از اورینگ متری بهره بگیریم. در ادامه، نحوه اندازه‌گیری و برش اورینگ متری را برای این سیستم به صورت گام به گام بررسی خواهیم کرد.

انتخاب جنس مواد

مرحله اول به طور مستقیم با نحوه طراحی ارتباط دارد و انتخاب اندازه و جنس اورینگ متری در این بخش، اهمیت زیادی در موفقیت پروژه خواهد داشت. به طور معمول بهتر است طراحی به گونه‌ای انجام بگیرد که بتوان از اورینگ متری با قطر ۲ یا در نهایت ۳ میلی‌متر استفاده کرد. جنس اورینگ متری نیز به طور معمول از نیتریل، سیلیکون یا وایتون است. کار با اورینگ‌هایی از جنس نیتریل بسیار ساده و است و به علاوه، به این نوع اورینگ متری دسترسی بیشتری داریم.

از ‌آن‌جایی که اورینگ‌های سیلیکونی با رنگ‌های مختلفی به تولید می‌رسند، به خوبی می‌توان از آن‌ها برای رنگ‌بندی تولیدات استفاده کرد. همچنین، اورینگ‌های سیلیکونی نسبت به سایر اورینگ‌ها ساده‌تر فشرده می‌شوند و به همین دلیل، زمانی که بخواهیم آب‌بندی را برای شکل‌های پیچیده‌تر انجام دهیم نیز می‌توانیم از اورینگ متری از جنس سیلیکون استفاده کنیم.

اورینگ وایتونی بیشتر در صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرد و طول عمر و مقاومت شیمیایی بالایی دارد اما نسبت به دو نوع قبل، حالت‌پذیری کمتری دارد. بنابراین اگر طراحی شما شامل گوشه‌هایی با زاویه‌های مختلف است باید در انتخاب این نوع اورینگ متری احتیاط بیشتری داشته باشید.

فرآیند آماده سازی اورینگ

اولین کاری که باید بعد از تهیه اورینگ انجام دهید این است که قطر آن‌را اندازه‌گیری کنید. این اندازه‌گیری به کمک یک کولیس انجام می‌شود. اگر می‌خواهید نحوه اندازه‌گیری با کولیس را یاد بگیرید می‌توانید مطلب «کولیس و آموزش استفاده از آن (+ دانلود فیلم آموزش رایگان)» را مطالعه کنید. با این کار مطمئن می‌شوید که قطر صحیحی از اورینگ متری را تهیه کرده‌اید.

فرآیند آماده‌سازی اورینگ متری بسیار ساده است به طوریکه باید دو سر اورینگ را به یکدیگر بچسبانید. برای چسباندن اورینگ باید از چسب مناسب استفاده کنید. برای اورینگ نیتریل می‌توانید از چسب سیانواکریلات یا همان چسب قطره‌ای استفاده کنید. البته از چسب‌های سیلیکونی نیز می‌توان کمک گرفت اما استفاده از آن‌ها به دلیل دیر خشک شدن چسب قدری مشکل است.

تنظیم اندازه برش

برای تنظیم اندازه اورینگ متری برای برش کافی است آن‌را به دور محل مورد نظر خود بپیچید و زمانی که دو نقطه به هم رسیدند، محل برش را علامت‌گذاری کنید. توجه داشته باشید که برای این‌کار به هیچ عنوان اورینگ متری را فشرده نکنید یا آن‌را نکشید بلکه باید در محل خود به شکلی طبیعی قرار بگیرد. اگر از اندازه دقیق مطمئن نیستید می‌توانید قدری جای برش در نظر بگیرید و اورینگ را قدری بلند‌تر برش دهید تا در صورت نیاز بتوانید آن‌را کوتاه کنید.

بعد از اندازه‌گیری، اورینگ متری را بر روی تخته برش قرار دهید و به کمک یک کاتر بسیار قوی یا تیغ جراحی، با یک برش، آن‌را از محل علامت‌گذاری شده برش دهید. پیشنهاد می‌شود که برش را به صورت ۴۵ درجه انجام دهید تا دو طرف اورینگ متری چسبندگی بهتری داشته باشند اما پیدا کردن طول مناسب در برش ۴۵ درجه قدری دشوار است. نکته مهم در این بخش، استفاده از تیغ برش نو و تیز است چرا که در صورت استفاده از تیغ‌های کهنه یا انجام برش در چند مرحله، اورینگ در محل اتصال دچار فشردگی خواهد شد و آب‌بندی مناسبی را ارائه نمی‌دهد.

چسباندن 

در ادامه، کمی چسب به انتهای اورینگ متری بزنید و دو طرف اورینگ را در یک راستا و بدون اینکه پیچشی ایجاد شود به یکدیگر بچسبانید. چسبندگی باید به گونه‌ای باشید که در طول اورینگ، سطحی صاف و هموار داشته باشیم. به هنگام استفاده از چسب قطره‌ای توجه داشته باشید که بخارات ایجاد شده سمی هستند و نباید آن‌ها را تنفس کنید. در نتیجه بهتر است این کار را در زیر یک هود آزمایشگاهی یا در کنار یک فن کوچک کامپیوتر انجام دهید. اگر احساس کردید که دو انتها در راستای مناسبی به یکدیگر چسبانده نشده‌اند، کار را دوباره با یک اورینگ جدید ادامه دهید چراکه اگر بخواهید چسب را از روی اورینگ قبلی پاک کنید، در نهایت اورینگ کوتاه‌تری خواهید داشت اما از اورینگ قبلی برای اندازه‌گیری اورینگ جدیدتر کمک بگیرید.

در نهایت همانطور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، با استفاده از اورینگ متری توانستیم آب‌بندی دستگاه مورد نظر خود را به بهترین شکل انجام دهیم.

بر اساس رای ۸ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
BARNWELLbit-tech
۱ دیدگاه برای «اورینگ متری چیست؟ — نحوه استفاده | تصویری و به زبان ساده»

چسب قطره ای یا 123 به قدر کافی خوب نیستند
باید چسب مخصوصی داشته باشد

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *