الگوی ابر سیاه در تحلیل تکنیکال – آموزش به زبان ساده

۶۷ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۰ مرداد ۱۴۰۳
زمان مطالعه: ۱۲ دقیقه
الگوی ابر سیاه در تحلیل تکنیکال – آموزش به زبان ساده

الگوی ابر سیاه در تحلیل تکنیکال به تریدرها کمک می‌کند تا بتوانند برگشت‌های احتمالی قیمت را از نواحی مقاومتی پیش‌بینی کنند. زمانی که روندهای صعودی در نمودار قیمت به نواحی مقاومتی نزدیک می‌شوند احتمال تشکیل الگوهای برگشتی در نمودار قیمت افزایش می‌يابد. تریدرها می‌توانند استراتژی‌های دیگر معاملاتی را با این الگوهای برگشتی ترکیب کنند و موقعیت‌های مناسبی را برای ورود به معامله و باز کردن پوزیشن‌های معاملاتی شورت در نمودار قیمت پیدا کنند. در ابتدای این مطلب از مجله فرادرس الگوی ابر سیاه را شرح می‌دهیم و در ادامه نحوه ترید و استراتژی‌های معاملاتی مربوطه را بیان می‌کنیم. در پایان نیز توضیحاتی درباره این الگو در بازار ارزهای دیجیتال ارائه می‌کنیم.

997696

الگوی ابر سیاه چیست؟

«الگوی ابر سیاه» (Dark Cloud Cover) در تحلیل تکنیکال نشان‌دهنده احتمال برگشت قیمت به سطوح پایین‌تر است. این الگو معمولا پس از افزایش قیمت به سطوح بالای نمودار ایجاد می‌شود و بیان‌گر نوعی برگشت قیمت از سطوح بالا است. این الگو نوعی الگوی نزولی در تحلیل تکنیکال محسوب می‌شود و پس از مشاهده این الگو در نمودار قیمت، تریدرها انتظار دارند روند نزولی در نمودار مربوطه شروع شود.

از سویی دیگر با توجه به اینکه الگوی ابر سیاه نوعی الگوی کندل برگشتی نیز محسوب می‌شود، بنابراین ظاهر شدن این الگو در سقف‌های قیمتی احتمال پایان روند صعودی و برگشت قیمت را افزایش می‌دهد.

الگوی ابر سیاه در تحلیل تکنیکال

شناسایی الگوی ابر سیاه در تحلیل تکنیکال

الگوی ابر سیاه از دو کندل تشکیل شده است. برای شناسایی این الگوی دو کندلی می‌توانید وجود شرایط زیر را در این الگو بررسی کنید.

  • کندل اول صعودی است.
  • کندل دوم نزولی است.
  • کندل دوم در بالای کندل اول باز می‌شود.
  • قیمت بسته شدن کندل دوم پایین‌تر از ۵۰٪ کندل اول است.

انواع الگوی ابر سیاه

زمانی که در نمودار قیمت این الگو را بررسی می‌کنیم ممکن است تفاوت‌هایی را در آن‌ها مشاهده کنیم. این تفاوت‌ها مربوط به وجود سایه در آن‌ها می‌شود. در برخی از الگوهای ابر سیاه هر دو کندل یا یکی از آن‌ها دارای سایه بالایی است که این سایه بالایی شدت برگشت قیمت از سطوح بالاتر قیمتی را نشان می‌‌دهد.

انواع الگوی ابر سیاه
انواع الگوی ابر سیاه

پیش‌بینی روندهای قیمتی با الگوی ابر سیاه

برای اینکه تریدرها بتوانند روندهای آتی قیمت در بازار موردنظر را پیش‌بینی کنند، می‌توانند از انواع الگوهای شمعی همانند الگوی ابر سیاه در نمودار قیمت استفاده کنند. الگوهای قیمتی به تریدرها این امکان را می‌دهند تا بتوانند موقعیت‌های مناسبی را برای باز کردن پوزیشن‌های معاملاتی پیدا کنند.

علاوه بر این با توجه به لزوم رعایت مدیریت ریسک در زمان ترید، معامله‌گران می‌بایست از حد ضرر مناسبی در زمان ورود به معامله استفاده کنند. با استفاده از الگوهای شمعی در نمودار قیمت تریدرها می‌توانند نواحی مناسبی را برای قرار دادن حد ضرر با توجه به الگوی شمعی مربوطه پیدا کنند.

برگشت روند صعودی به نزولی بعد از تشکیل الگوی ابر سیاه
برگشت روند صعودی به نزولی بعد از تشکیل الگوی ابر سیاه

یادگیری الگوهای شمعی با فرادرس

الگوهای شمعی در نمودار قیمت در واقع الگوهایی هستند که در نمودار قیمت تکرار می‌شوند و تریدرها با توجه به رفتار قیمت در زمان تشکیل این الگوها، می‌توانند در زمان تشکیل آن‌ها پیش‌بینی بهتری از حرکت بعدی قیمت داشته باشند.

موضوع مهمی که تریدرها برای استفاده از این الگوهای شمعی می‌بایست به آن دقت کنند، توجه به موقعیت تشکیل این الگوهای شمعی در نمودار قیمت است. بدیهی است که تریدرها تنها زمانی می‌توانند از این الگوها استفاده کنند که در موقعیت مناسبی از نمودار قیمت همانند نواحی مهم حمایت یا مقاومتی تشکیل شوند.

علاوه بر این برای انجام معاملات موفق با توجه به الگوهای قیمتی در نمودار تریدرها می‌توانند از اندیکاتورها و ابزارهای دیگر موجود در تحلیل تکنیکال برای دریافت تاییدهای بیشتر برای باز کردن پوزیشن‌های معاملاتی استفاده کنند.

بنابراین برای اینکه تریدرها بتوانند با استفاده از الگوهای شمعی در نمودار قیمت معاملات پر سودی داشته باشند، نیاز دارند تا علاوه بر فراگیری انواع الگوهای کندلی و تاثیر آن‌ها در روندهای آتی قیمت، با ابزارهای تحلیلی دیگر همانند انواع اندیکاتورها در تحلیل تکنیکال آشنا شوند.

صفحه نخست فیلم‌های آموزشی بورس و تحلیل تکنیکال فرادرس
برای مشاهده مجموعه فیلم‌های آموزش بورس و تحلیل تکنیکال فرادرس، روی تصویر کلیک کنید.

علاوه بر این درک مطلوبی از نحوه رفتار قیمت در بازار و آشنایی با مفاهیم پرایس اکشن در مجموع به تریدرها کمک می‌کند تا بتوانند مدیریت مناسبی در ترید داشته باشند.

تریدرها می‌توانند با مشاهده فیلم‌های آموزشی متنوعی که در فرادرس در حوزه تحلیل تکنیکال و بازارهای مالی تهیه شده است، خود را برای انجام معاملات پرسود در این بازار آماده کنند. برای این منظور فیلم‌های آموزشی متنوعی در فرادرس تهیه شده است که لینک برخی از آن‌ها را در فهرست زیر مشاهده می‌کنید.

برای مشاهده فیلم‌های آموزشی بیشتر در حوزه بورس و تحلیل تکنیکال می‌توانید از لینک زیر استفاده کنید.

نحوه ترید الگوی ابر سیاه

برای اینکه بتوانیم با استفاده از الگوی کندل ابر سیاه در بازارهای مالی ترید کنیم، علاوه بر اینکه می‌بایست به شکل این الگو دقت کنیم، باید به موقعیت تشکیل این الگو در نمودار قیمت نیز توجه کنیم. بنابراین تشکیل این الگو در قسمت‌های مختلف نمودار قیمت می‌تواند تعابیر متفاوتی داشته باشد. برای آشنایی بیشتر با انواع الگوهای شمعی، می‌توانید فیلم آموزش مقدماتی الگوهای شمعی یا کندل استیک در بورس و بازارهای مالی فرادرس را مشاهده کنید که لینک آن نیز در زیر آورده شده است.

برای اینکه بتوانیم با استفاده از این الگوی قیمتی موقعیت‌های مناسب معاملاتی را در نمودار قیمت مشخص کنیم، باید به این نکته دقت کنیم که این الگو در پایان روندهای صعودی قیمت، احتمال برگشت قیمت به سطوح پایین‌تر را افزایش می‌دهد.

بنابراین برای انجام معامله با الگوی ابر سیاه در ابتدا به دنبال روندهای صعودی هستیم. علاوه بر این وجود نواحی مقاومتی مهم در مسیر روندهای صعودی قیمت احتمال تشکیل این الگوی کندلی را افزایش می‌دهد. اما سوال مهمی که درباره نحوه ترید الگوی ابر سیاه در نمودار قیمت مطرح می‌شود این است که پس از شناسایی این الگوی قیمتی چگونه به ‌معامله ورود کنیم که در ادامه آن را شرح می‌دهیم.

ترید الگوی ابر سیاه (برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.)

ورود به معامله

پس از شناسایی الگوی ابر سیاه در نواحی مهم مقاومتی در نمودار قیمت تریدرها می‌توانند در زمان تشکیل این الگو و پس از عبور قیمت از کمینه کندل دوم وارد پوزیشن معاملاتی شورت شوند.

حد ضرر در الگوی ابر سیاه

برای اینکه تریدرها بتوانند ضررهای احتمالی در زمان پیش‌بینی‌های نادرست را کاهش دهند، همواره از حد ضرر در معاملات استفاده می‌کنند. برای ترید با استفاده از الگوی ابر سیاه نیز تریدرها از حد ضرر برای محدود کردن ضرر ناشی از ادامه روند صعودی قبلی استفاده می‌کنند. برای این منظور تریدرها می‌توانند حد ضرر را در بالای این الگوی برگشتی قرار دهند.

حد ضرر در الگوی ابر سیاه (برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.)

استراتژی‌های ترید الگوی ابر سیاه

برای اینکه تریدرها بتوانند تاییدهای بیشتری برای ورود به معاملات خود پیدا کنند، می‌توانند از ابزارهای دیگر موجود در تحلیل تکنیکال همانند خطوط روند و اندیکاتورهای موجود در تحلیل تکنیکال استفاده کنند. به عبارت دیگر تریدرها می‌توانند از ترکیب ابزارهای تحلیل قیمت با این الگو برای پیش‌بینی بهتر استفاده کنند.

در این حالت با توجه به نوع ابزارها و روش‌های معاملاتی که در کنار استفاده از الگوی ابر سیاه در نمودار قیمت استفاده می‌شود، استراتژی‌های معاملاتی متفاوتی را می‌توان طرح‌ریزی کرد که در ادامه به برخی از مهم‌ترین استراتژی‌های معاملاتی با استفاده از الگوی ابر سیاه می‌پردازیم.

استراتژی پولبک در روند نزولی

یکی از روش‌هایی که تریدرها می‌توانند از آن در کنار الگوی ابر سیاه برای پیدا کردن موقعیت‌های مناسب معاملاتی در نمودار استفاده کنند، روش ترید در زمان پولبک در روندهای نزولی است. در این حالت تریدرها در ابتدا می‌بایست روندهای نزولی قیمت در نمودار را شناسایی کنند. برای آشنایی بیشتر با پولبک در تحلیل تکنیکال می‌توانید مطلب پولبک چیست و چطور از آن استفاده کنیم را از مجله فرادرس مطالعه کنید.

سپس کندل‌های ابر سیاه را در روند نزولی پیدا کنند. در این حالت این الگوی کندلی همانند پولبک در روند نزولی عمل می‌کند. بنابراین تریدرها می‌توانند با توجه به اینکه روند اصلی در بازار مربوطه نزولی است با شناسایی الگوی ابر سیاه در میانه روندهای نزولی وارد پوزیشن معاملاتی شورت شوند.

استراتژی پولبک در روند نزولی (برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.)

استراتژی الگوی ابر سیاه در مقاومت

یکی از استراتژی‌های مهم برای ترید الگوی ابر سیاه پیدا کردن این الگوی قیمتی در نواحی مقاومتی است. نواحی مقاومتی در نمودار قیمت همانند مانعی در برابر حرکت صعودی قیمت هستند و پس از برخورد روندهای صعودی قیمت با نواحی مقاومتی احتمال برگشت روند بیشتر می‌شود.

از سویی دیگر با توجه به این که الگوی ابر سیاه نیز نوعی الگوی برگشتی نزولی در نمودار قیمت است، بنابراین احتمال تشکیل این الگوی قیمتی در نواحی مقاومتی بیشتر است. برای استفاده از این استراتژی و ترید با استفاده از این الگو در نواحی مقاومتی می‌توانیم مراحل زیر را انجام دهیم.

  • رسم خط مقاومتی در نمودار قیمت
  • بررسی روند صعودی قیمت به سمت ناحیه مقاومتی و محل برخورد با آن
  • بررسی تشکیل الگوی ابر سیاه در ناحیه مقاومتی
  • باز کردن پوزیشن شورت در زمان عبور قیمت از کمینه کندل دوم در الگوی ابر سیاه به سمت سطوح پایین‌تر قیمتی
  • قرار دادن حد ضرر و تارگت قیمتی مناسب برای پوزیشن معاملاتی مربوطه
استراتژی الگوی ابر سیاه در مقاومت (برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.)

ترید الگوی ابر سیاه با میانگین متحرک

میانگین متحرک‌ها ابزارهایی مفید برای انجام ترید با روندهای موجود در بازارهای مالی هستند. میانگین متحرک‌ها به‌صورت خطوطی در کنار نمودار قیمت حرکت می‌کنند. در این حالت زمانی که قیمت در زیر میانگین متحرک حرکت کند، بیان‌گر روندهای نزولی است.

هدف از استراتژی ترید الگوی ابر سیاه با استفاده از میانگین متحرک به این صورت است که زمانی که قیمت به میانگین متحرک پولبک می‌زند، تریدرها بتوانند با شناسایی الگوهای کندلی برگشتی همانند الگوی ابر سیاه وارد پوزیشن معاملاتی شورت شوند. در این حالت زمانی که قیمت در روند نزولی قرار دارد به‌تدریج کمینه‌ها و بیشینه‌‌های کمتری تشکیل می‌دهد.

در این حالت میانگین متحرک همانند خطی مقاومتی برای نمودار قیمت عمل می‌کند و قیمت در هر بار نزدیک شدن به آن به سمت پایین حرکت می‌کند. در این حالت تریدرها می‌توانند در صورت مشاهده الگوی ابر سیاه با اطمینان بیشتری وارد پوزیشن‌های معاملاتی شورت شوند. در ادامه نحوه ترید الگوی ابر سیاه با استفاده از میانگین متحرک را به‌صورت خلاصه مشاهده می‌کنید.

  • پیدا کردن روندهای نزولی قیمت در نمودار با توجه به حرکت قیمت در زیر میانگین متحرک
  • بررسی برخورد نمودار قیمت در زمان پولبک به میانگین متحرک
  • بررسی تشکیل الگوی ابر سیاه در زمان رسیدن قیمت به میانگین متحرک
  • ورود به پوزیشن معاملاتی شورت در زمان عبور قیمت از کمینه کندل دوم در الگوی شمعی ابر سیاه
  • قرار دادن سطوح قیمتی مناسب برای حد ضرر و تیک پروفیت در پوزیشن مربوطه
ترید الگوی ابر سیاه با میانگین متحرک (برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.)

استراتژی واگرایی اندیکاتور RSI

برای ترید با استفاده از استراتژی واگرایی اندیکاتور RSI در ابتدا لازم است تا وجود واگرایی بین نمودار قیمت و اندیکاتور شاخص قدرت نسبی را پیدا کنیم.

در این حالت قیمت در نمودار روندی صعودی دارد ولی زمانی که روند اندیکاتور RSI را بررسی می‌کنیم، متوجه می‌شویم که در روندی نزولی است. وجود واگرایی منفی در اندیکاتور RSI بیان‌گر احتمال برگشت روند صعودی به نزولی در نمودار قیمت است.

بنابراین تریدرها از این موضوع می‌توانند برای پیدا کردن موقعیت‌های مناسب معاملاتی برای باز کردن پوزیشن معاملاتی شورت استفاده کنند. برای درک بهتر این موضوع در ادامه مراحل انجام ترید با استفاده از واگرایی در اندیکاتور RSI را شرح می‌دهیم.

  • پیدا کردن روند صعودی در نمودار قیمت
  • مشخص کردن بیشینه‌های قیمتی در نمودار
  • مقایسه بیشینه‌های قیمتی با اندیکاتور RSI
  • بررسی وجود واگرایی در اندیکاتور RSI
  • شناسایی الگوی ابر سیاه در بیشینه قیمتی در نمودار و همزمان با تشکیل بیشینه پایین‌تر از بیشینه قبلی در اندیکاتور RSI
  • ورود به معامله در زمان عبور قیمت از کمینه کندل دوم در الگوی ابر سیاه به سمت سطوح قیمتی پایین‌تر در نمودار
  • قرار دادن استاپ لاس و تارگت قیمتی مناسب، همزمان با باز کردن پوزیشن شورت
استراتژی واگرایی اندیکاتور RSI (برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.)

استراتژی سطوح فیبوناچی

یکی دیگر از استراتژی‌های معاملاتی برای ترید الگوی ابر سیاه در نمودار قیمت، استفاده از ابزار فیبوناچی در نمودار قیمت است. زمانی که تریدرها از ابزار فیبوناچی در نمودار استفاده می‌کنند، این ابزار سطوحی را در نمودار مربوطه تشکیل می‌دهد. در این حالت قیمت معمولا به این سطوح واکنش نشان می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره سطوح فیبوناچی و نحوه استفاده از آن در بازارهای مالی می‌توانید فیلم آموزش فیبوناچی در تحلیل تکنیکال بورس و بازارهای مالی فرادرس را مشاهده کنید.

بنابراین تریدرها می‌توانند رفتار قیمت را در نزدیکی سطوح فیبوناچی در نظر بگیرند و در زمانی که در این نواحی الگوهای کندلی ابر سیاه تشکیل شود، با توجه به شرایط نمودار در ناحیه مربوطه نسبت به باز کردن پوزیشن معاملاتی شورت اقدام کنند. برای درک بهتر نحوه ترید با استفاده از استراتژی سطوح فیبوناچی در زمان تشکیل الگوی ابر سیاه، مراحل ترید در این استراتژی را به‌طور خلاصه در ادامه بیان می‌کنیم.

  • مشخص کردن روندهای نزولی در نمودار قیمت
  • بررسی حرکت قیمت به سمت نواحی بالاتر قیمتی در میانه روند نزولی مربوطه
  • استفاده از ابزار فیبوناچی و مشخص کردن سطوح مربوطه از بالا تا پایین حرکت اخیر قیمت
  • بررسی برخورد قیمت به سطوح فیبوناچی و تشکیل همزمان الگوی ابر سیاه در آن ناحیه
  • باز کردن پوزیشن معاملاتی شورت در زمان عبور قیمت از کمینه کندل دوم در الگوی ابر سیاه
  • قرار دادن حد ضرر و تارگت مناسب برای پوزیشن معاملاتی شورت

استراتژی سطوح فیبوناچی (برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.)

استراتژی نقاط پیوت

استراتژی نقاط پیوت برای ترید با استفاده از الگوی ابر سیاه در نمودار قیمت این امکان را به تریدرها می‌دهد تا بتوانند با توجه به سطوح حمایت و مقاومتی که استراتژی نقاط پیوت در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد، واکنش قیمتی را به این سطوح بررسی کنند. در واقع استراتژی نقاط پیوت نوعی خطوط حمایت و مقاومت را به‌طور خودکار در اختیار تریدرها قرار می‌دهد تا با توجه به واکنش قیمت به آن‌ها تریدرها بتوانند موقعیت‌های مناسب معاملاتی را در نمودار مربوطه پیدا کنند.

زمانی که تریدرها ابزار تحلیلی نقاط پیوت را در پلتفرم معاملاتی فعال می‌کنند، خطوطی در نمودار قیمت ظاهر می‌شود که تریدرها می‌توانند از این خطوط با توجه به موقعیت قرارگیری قیمت نسبت به آن‌ها همانند نواحی حمایت و مقاومتی در نمودار مربوطه استفاده کنند.

برای درک بهتر نحوه انجام معاملات با استفاده از نقاط پیوت و الگوی ابر سیاه در بازارهای مالی در ادامه مراحل انجام ترید با استفاده از این استراتژی را شرح می‌دهیم.

  • فعال‌سازی اندیکاتور نقاط پیوت در پلتفرم معاملاتی
  • مشخص کردن نواحی مقاومتی با استفاده از اندیکاتور نقاط پیوت در نمودار قیمت
  • بررسی نحوه نزدیک شدن روندهای صعودی به سطوح مقاومتی در اندیکاتور نقاط پیوت
  • بررسی تشکیل الگوی ابر سیاه در نواحی مقاومتی مربوط به اندیکاترو نقاط پیوت
  • ورود به معامله شورت در زمان تشکیل الگوی ابر سیاه در ناحیه مقاومتی مربوطه
  • قرار دادن حد ضرر و هدف قیمتی مناسب پس از ورود به معامله با استفاده از الگوی ابر سیاه در نمودار قیمت
استراتژی نقاط پیوت (برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.)

الگوی ابر سیاه در بازار کریپتو

تریدرها می‌توانند از الگوی ابر سیاه برای پیدا کردن موقعیت‌های مناسب برای باز کردن پوزیشن‌های معاملاتی شورت در بازار ارزهای دیجیتال استفاده کنند.

با توجه به اینکه در زمان تشکیل الگوی ابر سیاه در نمودار قیمت احتمال شروع روندهای نزولی در بازارهای مالی افزایش پیدا می‌کند، بنابراین تریدرها در بازارهای مالی همانند بازار ارزهای دیجیتال در ابتدا می‌بایست نواحی مقاومتی در نمودار قیمت را مشخص کنند.

زمانی که قیمت به نواحی مقاومتی در نمودار مربوطه نزدیک می‌شود با افزایش سفارشات فروش، میزان عرضه افزایش پیدا می‌کند. افزایش عرضه در بازار ارزهای دیجیتال همانند بازار بیت کوین باعث می‌شود تا قیمت در نمودار مربوطه روندی نزولی پیدا کند.

در این حالت تریدرها می‌توانند به دنبال پیدا کردن الگوهای برگشتی قیمت همانند الگوی ابر سیاه در نمودار مربوطه باشند. علاوه بر توجه به تحلیل تکنیکال و استفاده از آن برای انجام معاملات در بازار کریپتو، تریدرها نیاز دارند تا عوامل تاثیرگذار دیگری همانند توکنومیک رمزارز موردنظر و میزان کاربرد توکن مربوطه را نیز بررسی کنند.

صفحه نخست فیلم‌های آموزشی ارز های دیجیتال فرادرس
برای مشاهده مجموعه فیلم‌های آموزش ارزهای دیجیتال فرادرس، روی تصویر کلیک کنید.

به عبارت دیگر هر عاملی که می‌تواند در میزان عرضه و تقاضا در بازار ارز دیجیتال موردنظر تاثیرگذار باشد، برای ترید در این بازار اهمیت دارد. با توجه به این موضوع فیلم‌های آموزشی متنوعی در فرادرس در حوزه ارزهای دیجیتال و نحوه بررسی بازار آن‌‌ها تهیه شده است که لینک برخی از آن‌ها را در فهرست زیر مشاهده می‌‌کنید.

برای مشاهده فیلم‌های آموزشی بیشتر در این حوزه می‌توانید از لینک زیر استفاده کنید.

جمع‌بندی

در ابتدای این مطلب از مجله فرادرس الگوی ابر سیاه را تعریف کردیم و توضیحاتی درباره نحوه شناسایی این الگو در تحلیل تکنیکال بیان کردیم. سپس انواع الگوی ابر سیاه را شرح دادیم. در ادامه نحوه ترید الگوی ابر سیاه را شرح دادیم. برای این منظور درباره ورود به معامله و حد ضرر در این الگو توضیحاتی ارائه کردیم.

استراتژی‌های معاملاتی با استفاده از الگوی ابر سیاه این امکان را در اختیار تریدرها قرار می‌دهد تا بتوانند با استفاده از ترکیب ابزارهای مختلف در تحلیل تکنیکال همانند اندیکاتورها موقعیت‌های مناسب معاملاتی در نمودار قیمت را شناسایی کنند.

برای این منظور در ادامه درباره استراتژی پولبک در روند نزولی، استراتژی الگوی ابر سیاه در مقاومت، استراتژی ترید با میانگین متحرک، استراتژی واگرایی اندیکاتور RSI، استراتژی سطوح فیبوناچی و استراتژی نقاط پیوت توضیحاتی ارائه کردیم. در پایان نیز الگوی ابر سیاه در بازار کریپتو را شرح دادیم.

بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
Living From Trading
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *