آموزش ساخت تیزر تبلیغاتی | رایگان، از ساده تا حرفه‌ای | به زبان ساده

۲۷۹۷ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱۴ دقیقه
آموزش ساخت تیزر تبلیغاتی | رایگان، از ساده تا حرفه‌ای | به زبان ساده

آیا تاکنون علاقه‌مند بوده‌اید یک تیزر تبلیغاتی بسازید؟ در هر حال محتوای ویدئویی به روش‌های بسیار مختلفی از پست‌های شبکه‌های اجتماعی و تبلیغات تا ایمیل و سایت‌های بازاریابی قابل استفاده است. اما شاید با مسیر حرکت از «علاقه‌مندی به تولید تیزر تبلیغاتی» تا «نوشتن و تهیه تیزر تبلیغاتی» آشنا نباشید. در این مطلب اقدام به آموزش ساخت تیزر تبلیغاتی از صفر تا صد خواهیم کرد. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید تا ببینید فرایند کار تا چه حد آسان است.

چه بخواهید تیزرهای تبلیغاتی میلیون دلاری برای بزرگ‌ترین شرکت‌های جهان بسازید و چه در سطحی پایین‌تر فعالیت کنید، در هر صورت نوع شرکت کارفرما، میزان بودجه یا دلیل نیاز به تهیه تیزر تبلیغاتی اهمیتی ندارد، چون هر تیزر تبلیغاتی از قالب یکسانی پیروی می‌کند که از مرحله اولیه یعنی ایده خام تا مرحله نهایی یعنی فیلم‌برداری و پس‌تولید را شامل می‌شود. در این نوشته این فرایند را در طی 8 مرحله توضیح می‌دهیم و امیدواریم با مطالعه این راهنما تا انتها بتوانید ایده خود را برای تولید ویدئوی تبلیغاتی از ذهن‌تان خارج ساخته و روی صفحه‌های نمایش مخاطبتان نمایش بدهید.

گام اول: شناسایی هدف ساخت تیزر تبلیغاتی

پیش از آن که پشت میز نشسته و متن تیزر خود را بنویسید، باید یک گام به عقب بازگردید و از خود بپرسید اساساً چرا می‌خواهید این تیزر را ساخته و به اشتراک بگذارید. تهیه و تولید تیزرهای تبلیغاتی اصولاً کاری با هزینه بالا است. از این رو داشتن تصویری روشن در مورد اهداف تهیه تیزر تبلیغاتی قبل از نوشتن اسکریپت آن کاملاً حائز اهمیت است.

برای نمونه ممکن است شما یک شرکت تازه‌کار باشید و بخواهید ویدئویی تولید کنید که برند و مأموریت شما را به بازدیدکنندگان وب‌سایت‌تان بهتر منتقل کند. و یا شاید یک خط محصول جدید دارید که به توضیح و توجیه بهتر خریداران نیاز دارد. یا این که ممکن است صرفاً یک جشنواره فروش به راه انداخته باشید و بخواهید با یک ویدئو افراد را به خرید تشویق کنید.

به طور کلی دلایلی را که شرکت‌های مختلف ممکن است نیاز به تهیه تیزر تبلیغاتی داشته باشد، می‌توان به صورت زیر دسته‌‌بندی کرد:

  • آگاهی برند
  • افزایش فروش
  • جذب ترافیک
  • افزایش نرخ جذب مشتری
  • آموزش به مشتریان

نکته‌ای که باید توجه داشته باشید این است که اگر چند هدف مختلف در ذهن خود دارید، باید چند ویدئوی مختلف تهیه کنید، چون هر چه اهداف (یا ایده‌های) بیشتری را بخواهید در یک ویدئو (به خصوص تیزرهای کوتاه) وارد کنید، موجب پیچیده‌تر شدن متن تیزر و سردرگم ساختن مخاطب می‌شوید. زمانی که دلیل نیاز به تولید ویدئو را متوجه شدید، نوبت آن می‌رسد که به دنبال تصمیم‌های مقتضی برای تولید آن تیزر تبلیغاتی باشید.

گام دوم: انتخاب جهت‌گیری تیزر تبلیغاتی

اکنون که با چرایی کار آشنا شده‌اید، احتمالاً تعیین جهت‌گیری تیزر تبلیغاتی آسان‌تر خواهد بود. برای نمونه فرض کنید یک شرکت جدید هستید که می‌خواهید یک ویدئوی معرفی برای صفحه اصلی وب‌سایت خود بسازید، هدف این ویدئو این است که برند شما را به افرادی که باید در وب‌سایت ثبت نام کنند، معرفی کند. در این مورد احتمالاً باید ویدئویی بسازید که بیشتر دارای ماهیت معرفی یا توصیفی باشد. شاید حتی ترکیبی از چند جهت‌گیری را مفیدتر بدانید.

برای نمونه ممکن است یک شرکت نوپا باشید و رقبای قدرتمند زیادی داشته باشید. شاید یک ویدئوی به سبک «معرفی» (introductory) با زاویه «مسئله/راه‌حل» برای شما مناسب باشد. برای مثال روش قدیمی را به عنوان یک مشکل و روش جدید (یعنی شرکت شما را) به عنوان راه‌حل معرفی کند. برای این که ایده‌هایی در مورد انواع مختلف جهت‌گیری‌ها داشته باشید، می‌توانید فهرست زیر را مطالعه کنید:

  • معرفی (Introductory) – به مخاطبان خود بگویید که چه کسی هستید، مأموریت خود را توضیح دهید و مواردی از این دست.
  • توصیفی (Explanatory) – طرز کار چیزی (مانند یک محصول یا یک قابلیت خاص) را توصیف کنید.
  • مسئله/راه‌حل (Problem/solution) – روش قدیمی و روش جدید را نمایش دهید و بگویید که محصول شما از چه نظر یک راه‌حل محسوب می‌شود.
  • روایی (Narrative) – از اجزای داستانی (مانند پلات، تعارض، حل تعارض و غیره) برای معرفی یا توصیف ظرف چیزی استفاده کنید.
  • تشویق به عمل (Drive action) – مخاطبتان خود را به انجام دادن کاری (مانند خرید) تشویق کنید.
  • محصول-محور (Product-focused) – یک محصول یا قابلیت خاص را معرفی یا نمایش دهید.
  • تصدیق (Testimonial) – در این روش از مصاحبه، نقل قول، سخنرانی و یا ارتباط‌های دیگر با مشتریان در خصوص یک موضوع یا محصول خاص استفاده می‌شود.
  • تأیید (Endorsement) – از یک چهره مشهور یا تأثیرگذار برای ابراز تأیید یا علاقه‌مندی‌اش به یک محصول استفاده می‌شود.
  • آگاهی‌بخش (Informative) – در مورد یک موضوع خاص به سبک آموزشی به مخاطب خود اطلاع‌رسانی می‌کنید.
  • سرگرمی (Informative) – با استفاده از داستان، شوخی و غیره مخاطب را مفرح ساخته و ایده‌ای در مورد محصول به او می‌دهید.

زمانی که هدف و جهت‌گیری تیزر تبلیغاتی را نهایی ساختید، اینک زمان آن رسیده است که رویکرد خود را با تعیین لحن ویدئو بیشتر تثبیت کنید.

گام سوم: تعیین لحن تیزر تبلیغاتی

لحن (Tone) به صورت «شخصیت یا نگرش عمومی» یک چیز تعریف می‌شود. اما به بیان ساده به شیوه تأثیرگذاری یک ویدئو بر مخاطبش اطلاق می‌گردد. برای نمونه شما می‌خواهید مخاطب به ویدئوی شما بخندد یا می‌خواهید از جای خود حرکت کرده و کاری انجام دهد؟ آیا می‌خواهید مخاطب حس آگاه‌تر شدن داشته باشد، یا می‌خواهید یک داستان برای او بگویید؟

توجه داشته باشید که انتخاب یک جهت‌گیری خلاقانه (در گام دوم) نقش مهمی در تعیین لحن تیزر تبلیغاتی شما خواهد داشت. برای نمونه اگر تصمیم دارید یک ویدئو به سبک «معرفی» برای صفحه اصلی وب‌سایت خود تهیه کنید، در این صورت احتمالاً داشتن یک لحن «اضطرار» مفید نخواهد بود، چون که این لحن برای ویدئوهایی که برای افزایش فروش تهیه می‌شوند، مناسبت دارد.

البته توجه داشته باشید که ترکیب یک جهت‌گیری خلاقانه خاص با یک لحن غیر منتظره، ایده بدی محسوب نمی‌شود، اما در نهایت همه چیز به اجرای مناسب وابسته است. در ادامه برخی لحن‌های مختلف که می‌توانید برای ایده و جهت‌گیری مورد نظر خود انتخاب کنید را معرفی کرده‌ایم:

  • دراماتیک – این لحن موجب برانگیختگی احساسی مخاطب می‌شود.
  • سرراست/آگاهی‌بخش – لحنی منسجم و روشن است.
  • گفتگویی – لحنی غیر جدی و باورپذیر دارد.
  • اضطراری – مخاطب را در موقعیتی اضطراری برای انجام یک کار دقیقاً همان الان قرار می‌دهد.
  • جالب/سرگرم‌کننده – از ابزارهای خلاقانه‌ای مانند جان‌بخشی به اشیا استفاده می‌کند.
  • شوخی‌محور – کمدی است و موجب خنده یا لبخند شما می‌شود.
  • غریب – از لحن غیر معمول یا غیر منتظره برای انتقال پیام استفاده می‌کند.
  • فانتزی – لحنی که باعث می‌شود هیجان‌زده شوید.
  • سرگرم‌کننده – هدف این لحن ایجاد آگاهی و سرگرمی است.
  • الهام‌بخش – از الهام‌بخشی به منظور تشویق به انجام یک کار استفاده می‌شود.
  • سبک هنری/هیپی/جالب – این لحن از ایجاد حس جوانی، شیک بودن و به‌روز بودن استفاده می‌کند.
  • تجمل‌گرایانه – این لحن از تصاویر درخشان، خیال‌انگیز، پرزرق‌وبرق، جذاب و گران‌قیمت استفاده می‌کند. برای نمونه تبلیغات خودروهای گران‌قیمت، هتل‌های زنجیره‌ای و غیره را در نظر بگیرید.

البته قطعاً تعداد لحن‌ها و جهت‌گیری‌های ممکن برای یک تیزر تبلیغاتی بسیار بیشتر از این مقدار است، اما همین موارد محدود هم که ارائه شد، می‌تواند ایده‌های خوبی در مورد شیوه پیاده‌‌سازی ویدئو به شما بدهد.

گام چهارم: تصمیم‌گیری در مورد مدت زمان تیزر تبلیغاتی

آیا می‌خواهید طول تیزر تبلیغاتی شما 30 ثانیه باشد؟ یا یک ویدئوی 60 ثانیه‌ای یا حتی بیش از یک دقیقه و شاید 5 دقیقه مورد نیاز شما است. شاید با خود فکر کنید تا زمانی که متن تیزر تبلیغاتی را ننوشته‌ایم، از کجا می‌توانیم مدت زمان آن را بدانیم. اما باید متوجه باشید که اگر از هیچ پارامتر زمانی استفاده نکنید، در نهایت تیزر شما بیش از حد طولانی و به طور بالقوه غیرمتمرکز خواهد شد.

توجه کنید که ایده شما باید در حدی باشد که در مدت زمان لازم بتوان آن را بیان کرد. بنابراین ایجاد محدودیت‌هایی در مورد ایده به شما کمک می‌کند که تیزر تبلیغاتی خود را قوی‌تر و مؤثرتر بسازید. این امر همچنین به شما کمک می‌کند که لازم نباشد در موقعیت‌های ترسناکی مانند این قرار بگیرید که مجبور باشید یک ویدئوی دو دقیقه‌ای را به 30 ثانیه کاهش دهید.

اگر در مورد مدت زمانی یک تیزر تبلیغاتی مطمئن نیستید، می‌توانید عوامل زیر را در نظر بگیرید:

  • هدف تیزر تبلیغاتی (آگاهی برند، گرفتن کلیک و غیره).
  • محلی که تیزر نمایش می‌یابد (تلویزیون، رسانه‌های اجتماعی، وب‌سایت و غیره).
  • بودجه کلی (بودجه کم و محدود، بودجه متوسط، بودجه زیاد، هزینه نامحدود و غیره).

برای مثال اگر هدف شما افزایش فروش سال نو است، ساخت تیزر تبلیغاتی 30 ثانیه‌ای احتمالاً برای دستیابی به هدف مناسب خواهد بود. با این حال اگر تلاش می‌کنید که مخاطب خود را به حرکت و انجام کاری وادار کنید در این صورت شاید حتی به بیش از دو دقیقه برای نیل به مقصودتان نیاز داشته باشید.

برای این که مقیاسی در دست داشته باشید، بهتر است در مورد جهت‌گیری و لحن تیزر تبلیغاتی که می‌خواهید بسازید تأمل کنید. سپس ویدئوهای موجود را که از لحن مشابهی استفاده کرده‌اند ببیند و مدت زمان آن‌ها را بررسی کنید تا ایده‌ای در مورد طول زمان مورد نیاز به دست آورید. برای نمونه اگر همه ویدئو‌ها دست کم یک دقیقه طول می‌کشند، شاید این مدت زمان برای شروع کار شما نیز مناسب باشد.

نکته دوم که باید در نظر داشته باشید، محلی است که تبلیغات نمایش خواهد یافت. برای نمونه یک تیزر 30 تا 60 ثانیه‌ای برای تلویزیون کاملاً رایج است، در حالی که در رسانه‌های آنلاین معمولاً از مدت زمان‌های طولانی‌تر استفاده می‌شود. همچنین محیط‌های آنلاین مختلفی از قبیل ویدئوهای تبلیغاتی فیسبوک، اینستاگرام، تبلیغات پیش از برنامه اصلی و غیره وجود دارند که همگی محدودیت‌ها و خصوصیات متناسب خاص خود را دارند. در هر حال مهم نیست که ویدئوی شما کجا نمایش می‌یابد، بلکه این مهم است که این محل قرارگیری را در زمان برنامه‌ریزی تیزر تبلیغاتی در نظر داشته باشید.

نکته آخر در مورد مدت زمان تیزر تبلیغاتی، به بودجه پیش‌بینی‌شده وابسته است. اگر بودجه محدودی دارید، احتمالاً تنها یک برداشت و یا یک نسخه از تیزر را می‌توانید تهیه کنید. از این رو انتخاب تصمیم‌های مناسب در گام‌های 1 تا 3 این راهنما حائز اهمیت زیادی است.

اگر در زمینه بودجه پیش‌بینی‌شده برای تهیه تیزر تبلیغاتی دستتان بازتر است، می‌توانید نسخه‌های مختلفی از تیزر (یعنی نسخه‌های 90 60، 45 و 15 ثانیه‌ای) تهیه کنید که در مورد در نظر گرفتن محل قرارگیری ویدئو، تغییرات در زمان ادیت و روایت داستان با نقاط/زوایای تمرکز متفاوت، اختیار بیشتری به شما می‌دهد. زمانی که مدت زمان را تعیین کردید، باید در مورد شیوه نمایش ظاهری ویدئوی خود تصمیم‌گیری کنید.

گام پنج: انتخاب سبک ویدیو

در این نقطه شما باید هدف، جهت‌گیری، لحن و مدت زمان تیزر تبلیغاتی خود را تعیین کرده باشید. مشخصه بعدی که باید تعیین شود، سبک دیداری ویدئو، یعنی شیوه نمایش آن است.

سبک دیداری ویدئو می‌تواند به روش‌های مختلفی تعیین شود، اما ایده‌های کلی به شرح زیر هستند:

  • انیمیشن – ویدئویی با سبک تصویر‌سازی‌شده (یا شبیه کارتون) که از طریق انیمیشن (2 بعدی، 3 بعدی و غیره)‌نمایش می‌یابد.
  • افراد واقعی – در این سبک، از بازیگران برای ایفای نقش شخصیت‌هایی که نوشته شده‌اند استفاده می‌شود، این سبک می‌تواند بسته به متن تیزر، شامل گفتگو باشد یا نباشد.
  • B-roll – تصاویر تکمیلی یا جایگزین که به طور معمول بین شات‌های اصلی یا به عنوان صحنه‌های پس‌زمینه، اکشن یا به سبک فلش‌بک استفاده می‌شوند، B-roll نام دارند.
  • استوک – ویدئوی استوک را می‌توانید برای خلق داستان خود خریداری کنید. ویدئوهای استوک معمولاً به عنوان محتوای اصلی استفاده نمی‌شوند و لابه‌لای تصاویر مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  • Live action – ترکیب تصاویر زندگی واقعی با عناصر انیمیشنی و یا جلوه‌های ویژه گفته می‌شود.
  • Screencast – به ضبط دیجیتالی صفحه رایانه گفته می‌شود که غالباً شامل حرکت، صدا و یا نوعی نمایش تکمیلی است.
  • وایت بورد – این سبک دیداری نیز شبیه اسکرین‌کست است به جز این که یک دست دیده می‌شود که روی وایت‌بورد چیزی را می‌نویسد. البته این رسانه نوشتاری و صفحه مربوطه می‌تواند هر نوع دیگری به جز وایت‌بورد داشته باشید. از این سبک دیداری به طور معمول برای نوشتن یک پیام، خلق رسم و غیره استفاده می‌شود.
  • گوشی/تبلت/اپلیکیشن – این سبک دیداری نیز شبیه اسکرین‌کست است، اما چیز خاصی روی صفحه دستگاه نمایش می‌یابد. مثلاً صفحه یک وب‌سایت اسکرول می‌شود و یا کاری مانند کلیک کردن روی یک آیکون و غیره انجام می‌یابد.

ویدئوهای زیادی وجود دارند که ترکیبی از برخی (یا همه) این سبک‌های دیداری هستند. برای نمونه بازیگران انسانی با شخصیت‌های انیمیشنی صحبت می‌کنند یا ویدئوهای سبک روایی که از ترکیبی از شات‌های اصلی و تصاویر b-roll بهره می‌گیرند.

ترکیب این سبک‌ها به روش‌های بسیار مختلفی ممکن است. برای این که تصمیم بگیرید کدام سبک برای مقصود شما مناسب‌تر است باید گام‌های 1 تا 4 را مورد بازبینی قرار دهید، چون همه این عوامل در نهایت روی سبک دیداری که می‌خواهید به کار بگیرید، تأثیر خواهند داشت. بدین ترتیب شما تا اینجا بخش غالب پیش‌تولید کار را که برای موفقیت ضروری است، انجام داد‌ه‌اید. اکنون زمان آغاز کارهای عملی است.

گام ششم: ترسیم ایده تیزر تبلیغاتی

فرض کنید که ایده اولیه‌ای برای ویدئو در ذهن خود دارید، اینک زمان آن رسیده است که جزییات آن را مشخص بسازید. به این منظور بهتر است کار را از سطوح بالاتر آغاز کنید و سپس به سمت جزییات بازگردید.

برای نمونه پیش از آن که متن همه جزییات را بنویسید، معمولاً بهتر است یک پاراگراف بنویسید که ایده را از دیدگاه کاملاً کلی و سطح بالا به صورت خلاصه و جمع‌بندی‌شده ترسیم می‌کند. این پاراگراف باید روی خود مفهوم تمرکز کند تا همواره چیزی داشته باشید که در زمان ساخت ایده‌های فرعی به آن بازگردید.

برای این که این مسئله بهتر تفهیم شود، یک نمونه از متن تیزر تبلیغاتی مربوط به یک اپلیکیشن ثبت مسیر دوندگی (Runkeeper) را بررسی می‌کنیم. ایده اصلی این تیزر چنین است: «دوندگی ما را به هم نزدیک می‌کند»:

از ابتدای تاریخ تا آخرین ماراتن نیویورک، دوندگی همواره بخشی از هویت ما بوده است. با این که بسیاری از افراد ممکن است دویدن را صرفاً یک «سرگرمی» بشمارند، اما ما در Runkeeper می‌دانیم که دویدن چیزی بیش از این است؛ دویدن یک ضرورت سیری‌ناپذیر، اشتیاقی ازلی و انگیزه‌ای زائدالوصف است. دویدن همواره لازم برای خود زندگی بوده است. در سراسر دنیا، از ژرفای عمیق‌ترین دریاها تا بلندای مرتفع‌ترین قله‌ها و از میان وسیع‌ترین صحراها، دویدن همواره چون خون به درون رگ‌های ما دویده است. بستن بند کفش‌های دوندگی همانند خود رشته‌های DNA موجب می‌شود که ما از انسان اولیه تا گونه مدرن به هم نزدیک شویم.

توجه کنید که این پاراگراف به هیچ وجه کامل یا عالی نیست، اما نوشتن همین یک پاراگراف موجب می‌شود که شما به عنوان فردی که مسئول نوشتن متن تیزر یا تولید آن هستید، تصویری روشن از تیزر خود و همه وجوه آن داشته باشید. این فرایند نوشتن پاراگراف نخست موجب می‌شود که ایده در ذهن شما به شیوه بهتری باز شود. اکنون که یک مرور سطح بالا از ایده خود به دست آورده‌اید، نوبت آن رسیده است که در مورد جزئیات داستان فکر کنید. برای نمونه به موارد زیر فکر کنید:

  • صحنه‌ها: تیزر شما چند صحنه متفاوت خواهد داشت؟ چه تعداد لوکیشن نیاز دارید؟
  • شخصیت‌ها: تیزر تبلیغاتی شما چند شخصیت دارد؟ آن‌ها چه کسانی هستند؟ خط داستانی آن‌ها چیست؟ ظاهر آن‌ها چگونه است؟
  • لایه صدا روی متن: آیا روی ویدئو صدای یک فرد وجود خواهد داشت؟ آیا موسیقی پس‌زمینه داریم؟ آیا باید متنی روی صفحه ظاهر شود تا پیام خاصی انتقال یابد؟
  • محصول: محصول چگونه در داستان جای می‌گیرد؟ محصول چند بار و به چه طرزی در تیزر نمایش خواهد یافت؟
  • وسایل: به چه وسیله عمده‌ای از قبیل آیفون، خودرو، پل، فیل و غیره برای ساخت تیزر تبلیغاتی نیاز دارید؟
  • CTA نهایی: پیام آخر که به مخاطب خود ارائه می‌کنیم چیست؟ می‌خواهیم مخاطبمان ما چه حسی داشته باشند و چه کاری انجام دهند؟

در واقع جزییات بسیار زیادی وجود دارند که باید در این گام در نظر بگرییم و هر پاسخی که به سؤالات فوق بدهیم، منجر به ایجاد سؤال‌های جدیدی خواهد شد. ایده اصلی این است که تا حد امکان جزییات کار را شناسایی کنیم تا بتوانیم زمانی که دست به کار نوشتن می‌شویم، همه قطعات پازل را در کنار هم بچینیم. به این ترتیب به مرحله‌ای می‌رسیم که باید قلم و کاغذ را بردارید و اسکریپت را بنویسید.

گام هفتم: نوشتن اسکریپت تیزر تبلیغاتی

هر نویسنده، کارگردان خلاقیت، کارگردان و افراد دیگر، روش خاصی برای نوشتن اسکریپت دارند. همچنین تعداد بی‌شماری «قالب‌های اسکریپت» وجود دارند که روش طرح‌بندی موارد مختلف را توضیح می‌دهند. صرف نظر از این که ظاهر اسکریپت چگونه است، لی‌آوت یا طرح‌بندی کلی آن باید شامل موارد زیر باشد:

  • تعداد صحنه‌ها (صحنه اول، دوم، سوم و غیره).
  • مقیاس‌بندی زمانی (تا حد ثانیه در مواردی که مهم است در لحظه چه اتفاقی می‌افتد)
  • صدا، گفتگو، یا صدای زیر ویدئو یعنی چیزی که روی ویدئو می‌شنویم.
  • توصیفی از صحنه، فهرست شخصیت‌ها، لوکیشن، وسایل خاص، ابراز احساسات یا حرکت‌ها و یا هر جزییات دیگر که برای آن لحظه خاص مورد نیاز است.

برای این که نمونه‌هایی از شیوه تنظیم اسکریپت ارائه بدهیم، چند قالب زیر را مشاهده کنید:

آموزش ساخت تیزر تبلیغاتی

آموزش ساخت تیزر تبلیغاتی

آموزش ساخت تیزر تبلیغاتی

شما می‌توانید از گوگل داک یا هر برنامه دیگری برای بازتولید این جدول‌ها با اطلاعاتی که برای صحنه مناسب است استفاده کنید. مهم‌ترین فایده طرح‌بندی اسکریپت این است که شما را ملزم (نورپردازی، وسایل صحنه)، ‌لوکیشن‌ها و غیره ضروری است.

همچنین طرح‌بندی اسکریپت برای حذف موارد غیرضروری نیز مفید است و به عنوان یک سپر ایمنی برای مطمئن ساختن شما از این که همه موارد ضروری برای گرفتن تصاویر محصول، ‌CTA و غیره تدارک دیده شده و چیزی از خاطر نرفته است عمل می‌کند.

گام هشتم: استوری‌بورد

اکنون اسکریپت خود را نوشته‌اید، اما هنوز کار را به پایان نبرده‌اید و نوبت آن است که با یک گرافیست یا تصویر‌ساز و طراحی همکاری کنید تا اسکریپت خود را به یک رسانه دیداری یعنی استوری‌بورد تبدیل کنید.

کار کردن با یک تصویر‌ساز موجب می‌شود که اسکریپت و ایده‌های شما جان بگیرند و مطمئن شوید که صحنه‌هایی که قرار است بگیرید کاملاً مناسب و درست و معنی‌دار هستند.

نوعی هنرمندی که برای خلق استوری‌بورد با او همکاری می‌کنید به نوع رسانه‌ای که قرار است تیزر تهیه شود وابسته است. برای نمونه اگر یک ویدئوی انیمیشن تولید می‌کنید، احتمالاً بهتر است با یک تصویرساز/انیماتور برای خلق استوری‌بورد همکاری کنید.

استوری‌بورد نه تنها برای شما و تیمتان مهم است، بلکه برای هنرمندان، بازیگران و کارگردان‌ها نیز اهمیت دارد، زیرا می‌توانند در مورد تصاویری که قرار است بازآفرینی کنند، تفهیم می‌شوند. البته قرار نیست که استوری‌بورد دقیقاً منطبق با آن چیزی باشد که روی صحنه اتفاق می‌افتد، بلکه باید به عنوان یک راهنما عمل کند. اگر با استوری‌بوردها آشنا نیستید، چند نمونه از آن را در ادامه می‌توانید مشاهده کنید:

آموزش ساخت تیزر تبلیغاتی

آموزش ساخت تیزر تبلیغاتی

چنان که می‌بینید، تصاویر با نوعی توصیف یا دیالوگ همراه هستند که مستقیماً از اسکریپت استخراج شده است. شما باید اسکریپت و استوری‌بورد را کنار هم قرار دهید تا مطمئن شوید که همه چیز مطابق هم هستند و هیچ چیزی فراموش و یا نادیده گرفته نشده است.

اکنون که استوری‌بورد و اسکریپت را در اختیار دارید، پیش از فیلم‌برداری، ادیت و یا تهیه ویدئو، چند نکته دیگر نیز وجود دارند که باید در مورد آن‌ها تأمل کرده باشید.

جزییات نهایی آموزش ساخت تیزر تبلیغاتی

پیش از فیلم‌برداری و تولید ویدئو باید موارد زیر را در نظر داشته باشید.

تولید

  • استخدام تهیه‌کننده یا شرکت تهیه فیلم: اگر می‌خواهید با بازیگران، یک کارگردان و غیره کار کنید، بهتر است یک تهیه‌کننده استخدام کنید یا از خدمات یک شرکت تهیه فیلم استفاده کنید. البته شما می‌توانید این کار را شخصاً نیز انجام دهید، اما گاهی اوقات بهتر است که از کمک کارشناسان بهره بگیرید.
  • انتخاب بازیگران: اگر در تیزر تبلیغاتی خود از بازیگران استفاده می‌کنید، باید از بازیگران مناسبی بهره بگیرید. این فرایند به خصوص در صورتی که به نوع خاصی از ظاهر و سبک بازیگری نیاز داشته باشید ممکن است بسیار پیچیده باشد. مطمئن شوید که فهرستی از همه جزییات بازیگرانی که به دنبالشان هستید را تهیه کرده‌اید تا کار شما، تیم تهیه و خود بازیگران آسان‌تر شود.
  • لوکیشن‌ها: اگر در خارج از استودیو، در یک خانه یا مکان دیگری فیلم‌برداری می‌کنید، در اغلب موارد باید مجوزهای لازم برای فیلم‌برداری از آن لوکیشن را تهیه کنید. این نیز موردی است که تهیه‌کننده و یا شرکت تهیه فیلم می‌تواند کمک کند. البته رو‌ش‌هایی برای دور زدن این وضعیت مانند ضبط در استودیو یا خانه شخصی نیز وجود دارد که آن نیز هزینه‌های جانبی مانند نورپردازی و تهیه پرده‌های مناسب و غیره دارد.

پس‌تولید

  • ادیتور پس‌تولید: داشتن یک ادیتور پس‌تولید ماهر بسیار حائز اهمیت است. این فرد اساساً مسئول نهایی جان‌بخشی ایده و تبدیل آن به یک تیزر تبلیغاتی است. این شخص مسئول افزودن صدای زیر فیلم است که زمان‌بندی آن اهمیت زیادی دارد و ممکن است روی رنگ و ظاهر نهایی فیلم نیز کار کند. این کار بزرگی است و نقش مهمی در فرایند تولید تیزر تبلیغاتی دارد.
  • گوینده: انتخاب گوینده نیز فرایندی شبیه به انتخاب بازیگران دارد و به خصوص در مواردی که به دنبال یک جنس صدای خاص باشید، ممکن است کار پیچیده‌ای باشد. ممکن است فکر کنید که یک فرد صدای مناسبی برای کار مورد نظر شما دارد، اما زمانی که صدا روی ویدئو می‌نشیند در اغلب موارد می‌بینید که این چیزی نبوده است که انتظار داشته‌اید. این مورد نیز جایی است که یک تهیه‌کننده حرفه‌ای کمک زیادی می‌تواند بکند.
  • موسیقی/صدا: شاید با خود فکر کنید که یک قطعه موسیقی عالی برای تیزر تبلیغاتی خود در ذهن دارید، اما واقعیت این است که تهیه موسیقی هزینه دارد و تهیه موسیقی عالی به هزینه دو چندان نیاز خواهد داشت. البته به این آن معنی نیست که نمی‌توانید موسیقی مناسبی برای ویدئوی خود تهیه کنید، اما باید واقع‌گرایانه عمل کنید و تصور نکنید که می‌توانید چهره‌های مشهور موسیقی را در تیزر تبلیغاتی خود به خدمت بگیرید.
  • لایه‌های متن روی فیلم: این نیز بخشی است که ادیتور پس‌تولید وظیفه تولید و تنظیم آن را بر عهده دارد. شما ابتدا باید مطمئن شوید که آیا به نمایش متن‌هایی (مانند «هم اینک بخرید») روی تصویر نیاز دارید یا نه و در زمان فیلم‌برداری این موارد را لحاظ کنید. برای مثال اگر لازم است متنی در یک صحنه خاص نمایش یابد، باید مطمئن شوید که آن صحنه فضای منفی کافی دارد تا با افزودن متن به صورت یک صحنه شلوغ یا غریب به نظر برسد. این مسئله ممکن است یک جزییات ظریف به نظر برسد، اما اگر این صحنه‌ای است که کل هدف ویدئوی شما را تشکیل می‌دهد، بنابراین باید از قبل در مورد آن تأمل کنید.

سخن پایانی

بدین ترتیب به پایان این مقاله با موضوع آموزش ساخت تیزر تبلیغاتی می‌رسیم. این مطلب به هیچ وجه یک راهنمای کامل محسوب نمی‌شود. موارد بسیار زیاد دیگری وجود دارند که در زمان ساخت تیزرهای تبلیغاتی باید در نظر داشته باشید. این موارد از جزییات فنی تا غیر فنی را شامل می‌شوند. ما در این مقاله صرفاً روی موارد مهم غیر فنی برای ساخت یک تیزر تبلیغاتی تمرکز داشتیم تا شما را با کلیات کار آشنا سازیم.

بر اساس رای ۲۶ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
swlh
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *