نکاتی برای یادگیری سریع — راهنمای کاربردی

۷۶ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۳ دقیقه
نکاتی برای یادگیری سریع — راهنمای کاربردی

نکته مهمی که در مورد یادگیری مهارت‌های مختلف باید در نظر داشت، این است که یادگیری متمرکز کلید اصلی موفقیت است. تجربه عینی فرایند یادگیری سریع به طور کلی تجربه متفاوتی محسوب می‌شود.

وقتی از فشرده بودن، کارآمد بودن و مؤثر بودن برنامه‌های آموزشی صحبت می‌کنیم، منظور ما این است که هر دقیقه از زمان کلاس درس باید برای ارتقای سطح یادگیری بهینه‌سازی شده باشد. بدین ترتیب کسب مهارت در بالاترین سطح میسر می‌شود. اما واقعیت‌هایی نیز در سوی دیگر وجود دارند، همه چیز به سرعت حرکت می‌کند، پروژه‌ها ممکن است دشوار باشند و یادگیرنده ممکن است هر ثانیه به چالش کشیده شود تا بیشترین تلاش خود را انجام دهد.

با این حال زمانی که همه این موارد گرد هم بیایند، فرایند یادگیری با موفقیت به پایان می‌رسد و مهارت‌های فرد به سطح کاملاً جدیدی ارتقا می‌یابند، گرچه در زمان سپری کردن فرایند یادگیری ممکن است فرد احساس درماندگی کند. در ادامه برخی نکات که به طی موفقیت‌آمیز فرایند یادگیری سریع کمک می‌کنند را بررسی می‌کنیم.

یادگیری سریع

اولویت بالایی به زمان یادگیری بدهید

شما برای موفقیت به زمان نیاز دارید. این زمان باید منظم و منسجم باشد. بنابراین زمان یادگیری خود را در تقویم یادداشت کنید و مطمئن شوید همه افرادی که ممکن است روی زمان‌بندی برنامه‌های شما دخالت داشته باشند، اهمیت این موضوع را می‌دانند. مهم‌تر از همه این که زمان یادگیری خود را در سلسله‌مراتب اهمیت در بالاترین سطح ممکن قرار دهید و این اهمیت را محترم بشمارید.

زمان یادگیری حتی تحت تأثیر جشن تولد بستگان یا مسابقه‌های ورزشی تلویزیون نیز نباید قرار بگیرد. زمان یادگیری مهم‌تر از هر چیز دیگری است. این نوع از اولویت دادن برای موفقیت در برنامه یادگیری سریع کاملاً ضروری است، چون هیچ بهانه‌ای برای عقب ماندن از برنامه وجود ندارد و از دست دادن حتی یک جلسه نیز می‌تواند موجب زیان شما بشود.

در هر جلسه خود را برای جلسه بعدی آموزش آماده کنید

برای این که بیشترین بهره را از هر جلسه آموزشی ببرید، باید از قبل اهداف واقع‌گرایانه‌ای را برای کارهایی که می‌خواهید در آن جلسه انجام دهید تعیین کرده باشید. بدین ترتیب می‌توانید در مسیر یادگیری بمانید و اعتمادبه‌نفس خود را بالا ببرید. دیدن این که کارهای تعیین‌شده اجرا شده‌اند، حس خوبی به شما می‌دهد، اما در فرایند یادگیری سریع، چالش بعدی همواره آماده است که شما را به مبارزه بطلبد. بنابراین زمانی که اهداف خود را تعیین می‌کنید، یک بازه زمانی در انتهای جلسه آموزشی برای خود تعیین کنید تا به بررسی محتوای جلسه بعدی بپردازید. بدین ترتیب می‌توانید مطمئن باشید که از قبل خود را برای چالش‌های آتی آماده ساخته‌اید. حتی ممکن است به این نتیجه برسید که باید به عنوان جایزه زمان بیشتری به خود اختصاص دهید.

برای مثال، فرض کنید در پروژه بعدی لازم است که یک نرم‌افزار جدید را دانلود کنید، یک مصاحبه را تماشا کنید و یک مقاله خاص را بخوانید و همه این‌ها باید پیش از شروع به ساخت پروژه انجام یابند. دانستن این مسئله مناسب است، زیرا می‌توانید نرم‌افزار را در زمان خوردن صبحانه دانلود کنید و دقایقی را صرفه‌جویی کنید. ویدئو را نیز می‌توانید از قبل دانلود کنید و آن را در زمانی که در مترو به اینترنت دسترسی ندارید به صورت آفلاین تماشا کنید. بدین ترتیب چند دقیقه دیگر را صرفه‌جویی کرده‌اید. همچنین ممکن است در زمان نشستن در اتاق انتظار مطب دندانپزشک، مقاله مربوطه را مطالعه کنید. بدین ترتیب چند دقیقه دیگر از زمان خود صرفه‌جویی کرده‌اید. زمانی که نوبت به جلسه بعدی یادگیری برسد، شما از زمان‌بندی خود جلو هستید.

یادگیری سریع

مواجهه با چالش‌های یادگیری سریع

توجه کنید که هر چه فرایند یادگیری سریع‌تر باشد، چالش‌های جدید با سرعت بالاتری ظهور می‌یابند. بدین ترتیب به محض این که یک مشکل را رفع کنید، مشکل بعدی در برابر شما قرار می‌گیرد. بنابراین باید روشی برای یافتن اطلاعات سریع و صحیح پیدا کنید. در اغلب موارد یافتن پاسخ‌ها از جامعه یادگیری، سریع‌ترین و مؤثرترین روش برای کسب اطلاعات مورد نیاز است. دلیل این مسئله آن است که ما تنها به یافتن پاسخ نیاز نداریم، بلکه می‌خواهیم پاسخ‌های صحیحی را بیابیم و همچنین آن‌ها باید در ساختار مناسبی باشند. این همان ساختار مورد استفاده شما است.

آخرین باری که چیزی را گوگل کردید چه زمانی بود؟ آیا مستقیماً آنچه را به دنبالش می‌گشتید یافته‌اید؟ مراجعه به یک جامعه یادگیری برای دریافت پشتیبانی، منابع و پاسخ همانند این است که به یک موتور جستجو مراجعه کنید که برای شما مناسب‌سازی و بهینه‌سازی شده است.

سخن پایانی

مدیریت فرایند یادگیری سریع کار آسانی نیست. امکان دور زدن موفقیت وجود ندارد، چون این موفقیت است که سرعت یادگیری را تعیین می‌کند. در این سناریو، عقب افتادن از برنامه عواقب جدی دارد و در صورتی که حتی کمی از برنامه عقب بیفتید، جبران آن به صورت نمایی دشوارتر می‌شود. اما با استفاده از برخی راهبردهای سرراست و ساده مانند آنچه در این مقاله مطرح شد، می‌توانید سرعت یادگیری خود را حفظ کنید و از مزیت‌های یادگیری سریع که کسب سریع مهارت‌های ارزشمند، افزایش نرخ قرارگیری در معرض فرصت‌های جدید و مزیت رقابتی مهم در زمان بهره‌برداری از آن فرصت‌ها است استفاده کنید. علاوه بر همه این‌ها هر تجربه جدید یادگیری، بر سوابق موفقیت‌های شما می‌افزاید و موجب می‌شود به یک یادگیرنده دائمی تبدیل شوید.

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌های زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

==

بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
udacity
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *