نحوه ساخت دکمه عملیاتی در پاورپوینت – آموزش تصویری

۳۷۱۰ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۴ دقیقه
نحوه ساخت دکمه عملیاتی در پاورپوینت – آموزش تصویری

راه‌های زیادی برای ساخت یک اسلاید ارائه متفاوت در پاورپوینت وجود دارد. یکی از آن‌ها استفاده از دکمه عملیاتی است. چه یک فلش برای پیشبرد اسلاید باشد چه دکمه پخش شروع ویدیو، به هر روی، ساخت دکمه عملیاتی در پاورپوینت راحت است و در ادامه روش‌های انجام این کار را با هم بررسی می‌کنیم.

کار با پاورپوینت، به عنوان یکی از برنامه‌های ساخت ارائه، بسیار راحت است. با این حال کارهای ساده‌ای هستند که می‌شود به کمک آن‌ها اسلایدهای حرفه‌ای‌تر ساخت. یکی از آن‌ها دکمه عملیاتی است که در ادامه با هم می‌بینیم. برای مشاهده سایر این امکانات و ویژگی‌های کمتر شناخته شده پاورپوینت می‌توانید به مقاله «آموزش پاورپوینت» مراجعه کنید.

دکمه عملیاتی در پاورپوینت چیست؟

همان‌طور که می‌دانید، ساخت هایپرلینک در پاورپوینت یکی از راه‌های مرتبط کردن اسلایدها با سایر منابع محسوب می‌شود. یکی دیگر از روش‌های متصل کردن ارائه‌ها به انواع سایت، فایل یا ایمیل، استفاده از دکمه عملیاتی در پاورپوینت است. دکمه‌های عملیاتی، شکل‌های داخلی پاورپوینت هستند که می‌توانید به اسلایدها اضافه کرده و آن‌ها را به سایر اسلایدها وصل کنید، موسیقی پخش کنید یا کاری مشابه انجام دهید.

افزودن دکمه عملیاتی در پاورپوینت

در ادامه می‌بینیم که چگونه می‌شود انواع دکمه های عملیاتی را در پاورپوینت اضافه کرد. برای انجام این کار ابتدا فایل ارائه را باز کنید و به اسلاید مورد نظر بروید. سپس در زبانه Insert منوی کشویی Shapes را بگشایید. در قسمت پایین این لیست بخش مخصوص دکمه‌های عملیاتی یا Action Buttons را خواهید دید. از بین این موارد، شکلی که بیشتر برای عملیات شما مناسب است را برگزینید.

شکل های دکمه عملیاتی در پاورپوینت

سپس وقتی شکل نشانگر ماوس شبیه علامت مثبت (+) شد، می‌توانید از آن برای کشیدن شکل مورد نظر استفاده کنید. کافی است ماوس را تا حدی بکشید که شکل به اندازه مورد نظر دربیاید. همچنین بعدا می‌توانید یک گوشه آن را با ماوس بگیرید و تغییر اندازه دهید.

کشیدن شکل دکمه عملیاتی

به محض اینکه کار کشیدن شکل تمام شود، کادر Action Setting برای تنظیم دکمه عملیاتی، به طور خودکار باز می‌شود. در این کادر، از قسمت Mouse Click، می‌توانید انتخاب کنید با کلیک کردن روی دکمه عملیاتی، چه اتفاقی رخ دهد. همچنین در بخش Mouse Over قادر خواهید بود عملیاتی را تعیین کنید که حین قرار دادن ماوس روی دکمه اتفاق می‌افتد.

تنظیمات دکمه عملیاتی در پاورپوینت

می‌توانید از لینک خاصی برای دکمه خود استفاده کنید، به کمک آن یک برنامه دیگر را بگشایید، یک ماکرو را ببینید یا از آن برای پیوند و جاسازی اشیا (OLE) استفاده کنید. توضیح این گزینه‌ها به شرح زیر است:

  • HyperLink To: به کمک این لیست می‌توانید مقصد مورد نظر برای لینک خود را انتخاب کنید، متن، اسلاید، آخرین اسلاید، ارائه شخصی‌سازی شده، URL یا فایل. مثلا برای ایجاد لینک بین دو ارائه پاورپوینت باید این گزینه را بزنید.
  • Run Program: در این قسمت می‌توانید با انتخاب دکمه Browse، برنامه‌ای را انتخاب کنید که با کلیک کردن روی دکمه عملیاتی باز شود.
  • Run Macro: از منوی کشویی این گزینه می‌توانید ماکروهای مختلف را برگزینید. اگر هیچ ماکرویی در ارائه خود نداشته باشید این لیست خالی خواهد بود. از ماکروها برای خودکاری سازی وظایف در پاورپوینت استفاده می‌شود.
  • Object Action: اگر شیئ OLE داشته باشید می‌توانید در این بخش آن را به عنوان عملیات دکمه خود انتخاب کنید. در غیر اینصورت این بخش خالی خواهد بود.
گزینه های عملیاتی برای دکمه عملیاتی

بعد از انتخاب گزینه مورد نظر می‌توانید به عملیات خود صدا اضافه کنید. برای انجام این کار، کادر Play Sound را تیک بزنید و مورد مناسب را از منوی کشویی آن انتخاب کنید. اگر فایل صوتی دیگری روی سیستم خود دارید، با زدن گزینه Other Sound، آن را از روی محل ذخیره در دستگاه، برگزینید.

افزودن صدا به دکمه عملیاتی

اگر عملیات مورد نظر فقط برای پخش یک صدا است، گزینه None را تیک بزنید. با این حال حتما باید تیک گزینه Play Sound را زده باشید تا بتوانید صدای مورد نظر را برگزینید.

عدم انتخاب صدا برای دکمه عملیاتی

وقتی کار انتخاب عملیات تمام شد، دکمه OK را بزنید.

 

استفاده از تصویر به عنوان دکمه اکشن در پاورپوینت چگونه است؟

اگر هیچ‌کدام از شکل‌های دکمه اکشن در پاورپوینت برای ارائه شما مناسب نبودند می‌توانید از اشکال دیگر یا حتی تصاویر برای ساخت دکمه عملیاتی در پاورپوینت استفاده کنید. ابتدا شکل یا تصویر مورد نظر را به روش عادی، در اسلاید خود اضافه کنید، سپس اکشن مورد نظر را برای آن برگزینید.

برای استفاده از اشکال می‌توانید از منوی کشویی Shapes در زبانه Insert استفاده کنید و برای افزودن تصویر نیز گزینه Pictures در همین زبانه را بزنید.

شکل جایگزین به جای دکمه عملیاتی

سپس شکل یا تصویر مورد نظر را انتخاب کنید و به زبانه Insert بروید. در بخش Links این قسمت، گزینه Action را بزنید.

افزودن Action به شکل برای ساخت دکمه عملیاتی

با این کار کادر Action Setting باز می‌شود که اجازه می‌دهد عملیات مورد نظر را برای دکمه خود انتخاب کنید. در این کادر نیز مانند قبل می‌توانید عملیات مخصوص کلیک کردن یا قرار دادن ماوس روی دکمه را با گزینه‌های Mouse Click و Mouse Over انتخاب کنید. همچنین می‌توانید با گزینه Play Sound، صدایی پخش کنید.

تنظیمات دکمه عملیاتی شکل جایگزین

در نهایت نیز دکمه OK را بزنید تا تغییرات انتخابی اعمال شوند.

چگونه می‌شود دکمه اکشن در پاورپوینت را ویرایش کرد؟

برای ویرایش دکمه عملیاتی، شکل یا تصویر، ابتدا آن را انتخاب کنید. سپس در زبانه Insert گزینه Action را برگزینید. بعد تغییرات مورد نظر را انجام دهید و در انتها دکمه OK را بزنید تا اعمال شوند.

امتحان کردن دکمه عملیاتی در اسلاید شو

بهتر است بعد از افزودن دکمه عملیاتی در پاورپوینت آن را یک بار امتحان کنید تا ببینید به درستی کار می‌کند یا نه. برای انجام این کار به اسلاید حاوی دکمه عملیاتی بروید و زبانه SlideShow را برگزینید.

سپس گزینه From Current Slide در سمت راست نوار را انتخاب کنید.

نمایش اسلایدهای پاورپوینت

به این ترتیب، ارائه شما از اسلاید انتخابی نمایش داده می‌شود. در این شرایط، روی دکمه خود کلیک کنید یا ماوس را روی آن ببرید و عملیات مربوطه را امتحان کنید.

سخن نهایی

به کمک دکمه عملیاتی در پاورپوینت می‌توانید بین اسلایدهای مختلف جابجا شوید، فایل یا برنامه‌ای را باز یا ویدیو یا آهنگی را پخش کنید. روش افزودن این دکمه‌ها را به طور کامل در این مقاله بررسی کردیم. همچینن روش استفاده از عکس یا سایر شکل‌ها به عنوان دکمه عملیاتی را نیز آموزش دادیم. به این ترتیب می‌توانید دکمه‌های مختلف را به اسلایدهای خود اضافه کرده و آن‌ها را به ارائه‌ای متفاوت و جذاب تبدیل کنید.

بر اساس رای ۱۲ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
GCFGLOBALhowtogeek
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *