علت روشن نشدن پمپ کولر آبی — هر آنچه لازم است بدانید

۱۹۵۴ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۷ دقیقه
علت روشن نشدن پمپ کولر آبی — هر آنچه لازم است بدانید

در آموزش‌های قبلی مجله فرادرس، با انواع کولر آبی و نحوه محاسبه ظرفیت آن‌ها آشنا شدیم. همچنین، مطالبی را درباره دینام کولر و نقشه برق کولر بیان کردیم. در این آموزش، نکاتی را درباره علت روشن نشدن پمپ کولر آبی بیان می‌کنیم.

کولرهای آبی از بهترین تجهیزات سرمایشی در صنعت هستند، اما مانند هر دستگاه دیگری، آن‌ها نیز دچار فرسایش و خرابی قطعه می‌شوند که این امر می‌تواند عملکرد آن‌ها را تحت تأثیر قرار دهد. البته نکته مثبت این است که راه‌حل‌هایی برای این پیشامدها وجود دارد. در این مطلب تمام مواردی را که در مورد کولرهای آبی و به خصوص پمپ‌های آن‌ها بررسی ممکنیم که ممکن است موجب اخلال در کار کولر شوند.

کولرهای آبی دستگاه‌هایی هستند که هوا را از طریق رطوبت خنک می‌کنند. این فرایند از آنجا که از عناصر طبیعی برای خنک کردن هوا استفاده می‌کند، کارآمد و کم‌مصرف است. کولرها رطوبت را به هوا اضافه می‌کنند، بنابراین، هوای گرم و خشک به هوای خنک و مرطوب تبدیل می‌شود. در نتیجه، کولرهای آبی هم برای تهویه هوا و هم برای ایجاد رطوبت مناسب هستند و در مقایسه با واحدهای تهویه مطبوع سنتی و رطوبت‌ساز، مقدار کمتری انرژی استفاده می‌کنند. این کولرها بهترین عملکرد را در مناطقی دارند که خشک و گرم هستند و رطوبت زیادی در هوا وجود ندارد.

پمپ کولر آبی چیست و چه وظیفه‌ای دارد؟

پمپ‌ کولر آبی تجهیزی الکتریکی است که کاربرد بسیار مهمی در کولر آبی دارد و در انواع کولرهای آبی برای رساندن آب به پدهای پوشالی یا سلولزی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برای درک بهتر عملکرد و نقش پمپ، بهتر است با عملکرد کولر آبی آشنا شویم. به طور ساده می‌توان گفت که خنک‌سازی کولر آبی در چهار مرحله انجام می‌شود. تصویر متحرک زیر به خوبی عملکرد کولر آبی را نشان می‌دهد.

نحوه عملکرد کولر آبی

۱. ورود آب به کولر: وقتی شیر کولر آبی را باز کنید، آب وارد آن می‌شود. ورود آب به کولر آبی تا زمانی ادامه می‌یابد تا اینکه شناور به سطح خاصی برسد و ورود آب به کولر قطع شود.

۲. آبرسانی به پدها توسط پمپ: اکنون که آب در کف کولر به اندازه کافی جمع شده، پمپ آب را پمپاژ کرده و از طریق شیلنگ‌های توزیع آب به پدهای پوشالی یا سلولزی منتقل می‌کند. خروجی این لوله‌های توزیع آب در بالای پدها قرار دارد و از طریق آن‌ها آب وارد پدها می‌شود.

۳. خنک شدن هوای ورودی به داخل کولر: بعد از خیس شدن پدها، هوای گرمی که از طریق پدها وارد می‌شود، مرطوب شده و این رطوبت هوا را خنک کرده و آن را مطبوع می‌کند. این فرایند خنک‌کنندگی تبخیری نام دارد.

۴. انتقال هوای خنک به فضای مورد نظر: پس از خنک شدن هوا در اثر عبور آن از پدها، دمنده که توسط موتور می‌چرخد، هوای خنک شده را از طریق مجاری و دریچه وارد خانه می‌کند.

علت روشن نشدن پمپ کولر آبی چیست؟

اکنون که عملکرد پمپ کولر را دریافته‌ایم، می‌توانیم چند علت روشن نشدن پمپ کولر آبی را بیان کنیم.

عدم ورود آب به پمپ

یک علت روشن نشدن پمپ کولر آبی عدم وجود آب است. همان‌طور که اشاره کردیم، کار اصلی پمپ آبرسانی به پدهای پوشالی یا سلولزی است و باید آبی وجود داشته باشد که پمپ آن را انتقال دهد. اگر منبع آب ورودی قطع شده باشد، پمپ در شرایط عادی کار نمی‌کند و احتمالاً خواهد سوخت. اگر حس کردید باد کولر گرم است، احتمالاُ آبرسانی پمپ دچار مشکل شده است. دقت کنید که در موتقعی که آب کولر در حال اتمام است، صدایی ممتد شبیه نوشیدن آبمیوه باقیمانده یک پاکت آبمیوه با نی شنیده می‌شود. اگر به موقع متوجه عدم وجود آب ورودی کولر شوید و شانس بیاورید که پمپ نسوزرد، می‌توانید اقداماتی را انجام دهید.

عدم ورود آب به کولر

برای رفع از این موضوع، باید ابتدا از برقراری جریان آب ورودی به کولر اطمینان حاصل کنید. ابتدا از برقرار بودن آب منزل یا محل کارتان اطمینان حاصل کنید. سپس شیر آبی را که در مسیر کولر است بررسی کنید. بررسی شناور کولر نیز برای اینکه عملکردش دچار اختلال نشده باشد، ضروری است.

گرفتگی شیلنگ انتقال آب

گرفتگی شیلنگ آب پمپ نیز می‌تواند علت روشن نشدن پمپ کولر آبی باشد. اگر دیدید جریان آب برقرار است، اما آبی به پمپ وارد نمی‌شود، احتمالاً شیلنگ متصل به پمپ مشکل دارد. بنابراین، باید شیلنگ را با دقت بررسی کرده و در صورت نیاز، آن را تعویض کنید. دقت کنید که گرفتگی شیلنگ برای پمپ بسیار خطرناک است و باید هر چه زودتر آن را رفع کنید. اگر شیلنگ گرفتگی زیادی دارد، و مستعمل شده، بهتر است آن را تعویض کنید.

گرفتگی شیلنگ کولر

تشکیل رسوب در کف کولر و پمپ

علاوه بر مواردی که گفته شده، علت روشن نشدن پمپ کولر آب می‌تواند تشکیل رسوب در کف کولر و پمپ باشد. برای جلوگیری از این موضوع باید از یک صافی استفاده کنید تا مانع از ورود رسوبات و مواد اضافه دیگر به داخل شیلنگ آب و کفی پمپ شود.

کثیف بودن پوشال‌ها

کثیف بودن پوشال‌ها نیز یکی از دلایلی است که می‌تواند منجر به گرفتگی شیلنگ و در نتیجه عدم آب‌رسانی و سوختن پمپ شود. آلودگی پوشال در طولانی مدت جذب محیط کولر می‌شود و می‌تواند منجر به گرفتگی شیلنگ‌ها شود و یک علت روشن نشدن پمپ کولر آبی باشد.

پوشال کثیف

وصل نبودن پمپ به برق

وصل نبودن برق نیز یک مورد واضح علت روشن نشدن پمپ کولر است. بنابراین، باید بررسی کنید که آیا پمپ کولر آبی به پریز برق وصل است یا نه. اگر وصل است، کلید را بررسی کنید یا از مولتی‌متر استفاده کنید تا ببینید آیا توان از خروجی کلید فرستاده می‌شود و به دستگاه می‌رسد یا خیر. اگر دریافتید که برق اصلی برقرار است و باز هم پمپ کار نمی‌کند، سیم‌کشی را بررسی کنید، زیرا این مورد ممکن است علت روشن نشدن پمپ کولر آبی قطعی یا اتصالی سیم‌کشی باشد.

اگر بر کار با برق تسلط ندارید، دستگاه را از برق جدا کنید تا از آسیب احتمالی الکتریکی محافظت شود. سپس با یک برق‌کار تماس بگیرید و از او بخواهید سیستم را بررسی کند و مشکل احتمالی را در پریزها و سیستم برق را برطرف کند.

خشکی پمپ به دلیل عدم روغن‌کاری

گاهی به دلیل خشکی محل تماس شفت پمپ و بوش درپوش آن، عملکرد پمپ تحت تأثیر قرار می‌گیرد و به خوبی کار نمی‌کند و علت روشن نشدن پمپ کولر آبی و شاید سوختن آن، این مورد است. در این صورت، برای تعمیر پمپ آب کولر باید از روغن مناسبی استفاده کنید و پمپ را روغن‌کاری کنید.

برای روغن‌‌کاری ابتدا برق را قطع کنید. مهره‌های پمپ را باز کرده و آن را بیرون بیاورید. حتماً دقت کنید که ترتیب باز کردن بخش‌های مختلف پمپ را به خاطر بسپارید تا موقع نصب قطعات با مشکل مواجه نشوید.

با استفاده از آچار پیچ و مهره درپوش را باز کرده و آن را جدا کنید. سپ محور را به آرامی در بیاورید. شکل زیر بوشن‌های پمپ را نشان می‌دهد که با محور پمپ تماس دارند. با استفاده از روغن مقاوم در برابر رطوبت، محل تماس بوشن و شفت یا محور پمپ را روغن‌کاری کنید.

بوشن پمپ

اما گاهی فهمیدن علت روشن نشدن پمپ کولر آبی دیر است و قبل از اقدام، پمپ می‌سوزد. در بخش بعد به این موضوع می‌پردازیم.

تعویض پمپ کولر

اگر علت روشن نشدن پمپ کولر آبی را فهمیدید و هنوز پمپ نسوخته باشد، می‌تتوانید آن را رفع کنید. اما به این نتیجه رسیدید که پمپ سوخته است، چاره‌ای جز تعویض آن وجود نخواهد داشت. برای یادگیری نحوه تعویض پمپ کولر، پیشنهاد می‌کنیم به آموزش «تعمیر پمپ آب کولر و تعویض آن — آموزش تصویری و گام به گام» مراجعه کنید.

معرفی فیلم آموزش اصول نقشه کشی برق صنعتی با ای پلن ePLAN فرادرس

آموزش اصول نقشه کشی برق صنعتی با ای پلن ePLAN

برای آشنایی با نقشه‌کشی مدارهای برقی که گام اولیه و مهم تابلو سازی برق صنعتی است، پیشنهاد می‌کنیم به آموزش اصول نقشه کشی برق صنعتی با ای پلن ePLAN فرادرس مراجعه کنید. این آموزش در ۱۱ درس تدوین شده و مدت آن، ۱۰ ساعت و ۱۳ دقیقه است. درس اول مربوط به آشنایی با محیط ePLAN است. در درس دوم، درباره ساختار یک پروژه مطالبی بیان شده است. معرفی گرافیک نرم‌افزار موضوع درس سوم این فیلم آموزشی است. در درس چهارم، المان‌های نقشه‌کشی معرفی شده‌اند. در درس پنجم، نقشه‌کشی در قالب پروژه عملی را آموزش داده شده است.

درس ششم درباره ماکروها و درس هفتم مربوط به جانمایی تابلو است. در درس هشتم، کتابخانه‌های ePLAN معرفی شده‌اند و در درس نهم به Plot Frameها پرداخته شده است. در نهایت، درس‌های دهم و یازدهم، به ترتیب، درباره گزارش‌های اتوماتیک و پایگاه داده هستند.

معرفی فیلم آموزش آشنایی با سیستم های تهویه مطبوع سرمایشی و گرمایشی (چیلرهای توربوکر و دیگ های چگالشی)

یکی از آموزش‌های فردارس در زمینه تهویه مطبوع، آموزش آشنایی با سیستم های تهویه مطبوع سرمایشی و گرمایشی (چیلرهای توربوکر و دیگ های چگالشی) است که در ۲ ساعت و ۱۶ دقیقه و در قالب دو درس تدوین شده است. در درس اول این آموزش، چیلرهای توربوکر (بدون روغن) و موضوعات مرتبط با آن به طور کامل معرفی می‌شوند. همچنین، در درس دوم، مباحث مفصلی درباره دیگ‌های چگالشی (Condensing boiler) بیان شده است.

  • برای مشاهده فیلم آموزش آشنایی با سیستم های تهویه مطبوع سرمایشی و گرمایشی (چیلرهای توربوکر و دیگ های چگالشی) + اینجا کلیک کنید.

معرفی فیلم آموزش اصول طراحی، نصب و سرویس سیستم های تهویه مطبوع حجم متغیر VRF

آموزش اصول طراحی، نصب و سرویس سیستم های تهویه مطبوع حجم متغیر VRF

سیستم‌های حجم متغیر VRF یکی دیگر از راهکارهای تهویه مطبوع هستند که آموزش اصول طراحی، نصب و سرویس سیستم های تهویه مطبوع حجم متغیر VRF در رابطه با آن‌ها توسط فرادرس تهیه شده است. مدت زمان این آموزش ۴ ساعت و ۸ دقیقه بوده و در ۸ درس تدوین شده است. موضوع درس یکم این آموزش، مقدمه‌ای بر تهویه مطبوع و وضعیت انرژی است. در درس دوم، سیستم VRF و اصول کارکرد آن معرفی شده است. ویژگی‌های سیستم VRF و اصول طراحی آن در درس‌های سوم و چهارم مورد بررسی قرار گرفته‌اند. نرم‌افزارهای تجاری طراحی این سیستم‌ها در درس پنجم معرفی شده‌اند. در درس‌های ششم و هفتم نصب سیستم‌های VRF و سرویس و نگهداری آن‌ها مورد بحث قرار گرفته‌اند و در نهایت، در درس هشتم، توجیه اقتصادی استفاده از سیستم VRF بیان شده است.

  • برای مشاهده فیلم آموزش اصول طراحی، نصب و سرویس سیستم های تهویه مطبوع حجم متغیر VRF + اینجا کلیک کنید.

معرفی فیلم آموزش برق و کنترل های تاسیسات

آموزش برق و کنترل های تاسیسات

یکی دیگر از آموزش‌های فرادرس که در آن‌ به مبحث تهویه مطبوع پرداخته شده، آموزش برق و کنترل های تاسیسات است که در زمان ۵ ساعت و ۳۰ دقیقه و در قالب ۸ درس تدوین شده است.

در درس یکم این فیلم آموزشی، مفاهیم اولیه سیستم‌های کنترل پرداخته شده است. موضوع درس دوم، معرفی کنترل‌کننده‌ها است. همچنین، محرک‌ها و اندازه‌گیری‌ها، به ترتیب، در درس‌های سوم و چهارم معرفی شده‌اند. کمپرسور در درس پنجم معرفی شده و چیلر در درس ششم مورد بررسی قرار گرفته است. سیستم‌های تهویه مطبوع موضوع درس هفتم است و در نهایت، در درس هشتم، نرم‌افزارهای مهم مربوط به کنترل تأسیسات معرفی شده‌اند.

معرفی فیلم آموزش مبحث ۱۴ مقررات ملی ساختمان

آموزش مبحث ۱۴ مقررات ملی ساختمان

برای آشنایی بیشتر با مباحث تاسیسات ساختمان، پیشنهاد می‌کنیم به آموزش مبحث ۱۴ مقررات ملی ساختمان مراجعه کنید که در ۱۳ درس و در مدت زمان ۱۱ ساعت و ۴۰ دقیقه تدوین شده است. در درس اول این آموزش مقدمه و کلیات مبحث ۱۴ بیان شده و درس دوم به تعاریف و مفاهیم اختصاص یافته است. در درس سوم نشانه‌گذاری دستگاه‌ها مورد بحث قرار گرفته است.

موضوع درس‌های چهارم تا ششم، به ترتیب، تعویض هوا، کانال‌کشی و تعویض هوا توسط هودها است. در درس هفتم به دیگ و منبع انبساط و در دس هشتم آموزش به دستگاه‌‌های گرم‌‌کننده و خنک‌‌کننده ویژه پرداخته شده است. موضوع درس نهم تأمین هوای احتراق است و در درس دهم مباحث مربوط به لوله‌کشی بیان شده است. سیستم‌های تبرید در درس یازدهم معرفی شده‌اند و در درس دوازدهم دودکش بررسی شده است. در نهایت، در درس سیزدهم، مباحث مرتبط با ذخیره و انتقال سوخت مایع مورد بررسی قرار گرفته است.

برای مشاهده فیلم آموزش مبحث ۱۴ مقررات ملی ساختمان + اینجا کلیک کنید.

بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
مجله فرادرس
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *