سحابی قلب (Heart Nebula) — تصویر نجومی روز

۲۴۶ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۰ شهریور ۱۳۹۸
زمان مطالعه: ۱ دقیقه
سحابی قلب (Heart Nebula) — تصویر نجومی روز

سحابی بزرگ IC 1805 یک «سحابی گسیلشی» (Emission Nebula) شبیه به قلب انسان است و به همین دلیل به آن «سحابی قلب» (Heart Nebula) گفته می‌شود. این پرسش برای بسیاری از افراد وجود دارد که چه چیزی به سحابی قلب انرژی می‌دهد؟

سحابی قلب (Heart Nebula)

برای مشاهده تصویر در اندازه کامل، کلیک کنید.

این سحابی با نور قرمزی می‌درخشد که از عنصر غالب آن یعنی هیدروژن ساطع می‌شود. درخشش قرمز و شکل کلی این سحابی از گروه کوچکی از ستارگان مستقر در مرکز سحابی، قدرت گرفته است. در مرکز سحابی قلب، ستارگان جوانی از «خوشه ستاره‌ای باز» (Open Star Cluster) به نام «Melotte 15» قرار دارند که با نور و بادهای پر انرژی خود مناظر زیبایی از ذرات گرد و غبار می‌سازند.

خوشه ستاره‌ای باز حاوی چندین ستاره روشن با جرمی نزدیک به ۵۰ برابر جرم خورشید، تعداد زیادی ستاره کم‌نور با تنها چند جرم خورشیدی و یک «ریزاختروش» (Microquasar) غایب است. سحابی قلب در فاصله ۷,۵۰۰ سال نوری از «صورت فلکی ذات‌الکُرسی» (Constellation of Cassiopeia) قرار دارد.

در اینجا، یک «شهاب‌واره» (Meteor) کوچک نیز به طور اتفاقی به تصویر کشیده شده است که می‌توان آن را در بالای نواحی گرد و غبار مشاهده کرد. در سمت راست و بالای تصویر نیز «سحابی کله ماهی» (Fish Head Nebula) قرار دارد.

اگر نوشته بالا برای شما مفید بوده است، آموزش‌های زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای ۱ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *