سحابی شعله — تصویر نجومی روز

۹۴ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۱ آبان ۱۳۹۸
زمان مطالعه: ۱ دقیقه
سحابی شعله — تصویر نجومی روز

«سحابی شعله» (Flame Nebula) یا «ان‌جی‌سی ۲۰۲۴» (NGC 2024) را می‌توان در تصویر زیر و در «کمربند شکارچی» (Orion's Belt)، مشاهده کرد. این سحابی در «صورت فلکی شکارچی» (Orion Constellation) و در فاصله ۱,۴۰۰ سال نوری از زمین، قرار دارد.

سحابی شعله -- تصویر نجومی روز

داده‌های «اشعه ایکس» (X-Ray) ثبت شده توسط «رصدخانه پرتو ایکس چاندرا» (Chandra Observatory) و «تصاویر فروسرخ» (Infrared Images) دریافتی از «تلسکوپ فضایی اسپیتزر» (Spitzer Space Telescope) فضای مملو از گازهای درخشان و ابرهای گرد و غبار سحابی شعله را به خوبی به تصویر می‌کشد.

سحابی شعله -- تصویر نجومی روز

در تصویر دیگری که در ادامه آمده است، می‌توان بسیاری از ستارگانی که اخیرا شکل گرفته‌اند و عمری در بازه ۲۰۰,۰۰۰ تا ۱/۵ میلیون سال دارند را در نواحی مرکزی ان‌جی‌سی ۲۰۲۴ مشاهده کرد. تصویر ترکیبی فروسرخ/اشعه ایکسی که در اینجا ارائه شده است، بخشی در حدود ۱۵ سال نوری از مرکز شعله را نمایش می‌دهد.

سحابی شعله -- تصویر نجومی روز

داده‌های فروسرخ/اشعه ایکس، نشان می‌دهند که جوان‌ترین ستارگان در نزدیکی مرکز سحابی شعله قرار دارند. این موضوع، برخلاف ساده‌ترین مدل‌های ارائه شده از شکل‌گیری ستارگان برای «مهدکودک‌های ستاره‌ای» (Stellar Nursery) است که در آن پیش‌بینی شده است که شکل‌گیری ستارگان در مراکز چگال‌تر از هسته «ابرهای مولکولی» (Molecular Cloud) آغاز می‌شود. نتایج، نیازمند مدل‌های پیچیده‌تری هستند؛ ممکن است شکل‌گیری ستارگان در مرکز مدت بیشتری طول می‌کشد و یا ستارگان قدیمی‌تر به دلیل ادغام‌های زیرخوشه‌ای، از مرکز سحابی خارج شده‌اند.

اگر نوشته بالا برای شما مفید بوده است، آموزش‌های زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای ۱ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
NASA
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *