سایت های مهندسی برق — فهرستی از بهترین ها + معرفی فیلم های آموزشی

۲۶۴۱ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱۱ دقیقه
سایت های مهندسی برق — فهرستی از بهترین ها + معرفی فیلم های آموزشی

در گذشته، مهم‌ترین منبع دانشجویان، مهندسان و پژوهشگران برق کتاب‌ها و مقالات چاپی بود. امروزه با ظهور اینترنت و امکان جست‌وجو و دسترسی به منابع مختلف آموزشی، دسترسی‌ها آسان‌تر شده و فرایند یادگیری به روش‌های ساده‌تری قابل انجام است. در آموزش‌های پیشین مجله فرادرس، با مهارت‌های مهندسی برق، دروس رشته مهندسی برق و نرم‌افزارهای مهندسی برق آشنا شدیم. در این آموزش، به معرفی مهم‌ترین سایت های مهندسی برق می‌پردازیم.

فهرست مطالب این نوشته

سایت های مهندسی برق به زبان فارسی

در ادامه، مهم‌ترین و کامل‌ترین سایت های مهندسی برق به زبان فارسی را معرفی می‌کنیم که منابع متنی و ویدیویی را در اختیار علاقه‌مندان قرار داده‌اند.

مجله فرادرس، کامل‌ترین منبع مقالات مهندسی به زبان فارسی

«مجله فرادرس» پربازدیدترین سایت مرجع فارسی مقالات مهندسی، علوم پایه، برنامه‌نویسی و سایر شاخه‌های دانشگاهی است که تقریباً همه مباحث مهندسی برق را پوشش داده است. به عنوان یک دانشجو یا مهندس برق با جست‌وجو در مجله فرادرس به راحتی می‌توانید به مطالب علمی پایه و تخصصی، از ریاضیات و فیزیک تا گرایش‌های مختلف برق، دسترسی داشته باشید.

مجله فرادرس

برای یافتن مقالات مورد نظرتان فقط کافی است عنوان مطلب را در مجله فرادرس جست‌وجو کنید یا در گوگل در کنار نام موضوع مورد نظرتان عبارت «فرادرس» یا «مجله فرادرس» را بنویسید. از دیگر امکانات مجله فرادرس، آموزک‌های ویدیویی است که مکمل آموزش‌های متنی است.

فرادرس، بزرگترین منبع فیلم های آموزشی دانشگاهی و مهندسی

«فرادرس» قدیمی‌ترین، بزرگ‌ترین و شناخته‌شده‌ترین سایت آموزش آنلاین به زبان فارسی است که تا کنون بیش از 2000 عنوان آموزشی در حوزه‌های عملی، مهارتی و کاربردی را تهیه و عرضه کرده است. یکی از نقاط قوت فرادرس ارائه آموزش‌های ویدیویی باکیفیت در زمینه مهندسی برق و استفاده از مدرسان قوی و کارآزموده در این زمینه است.

فرادرس

فرادرس، مجموعه‌های آموزشی متنوعی در زمینه دروس مهندسی برق و نرم‌افزارهای مهندسی برق ارائه کرده که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

سایت های مهندسی برق به زبان انگلیسی

در ادامه، معروف‌ترین سایت های مهندسی برق انگلیسی را معرفی می‌کنیم.

سایت Electrical Engineering Portal، مرجعی برای مهندسی قدرت

سایت Electrical Engineering Portal یا به اختصار EEP (+) شامل مقالات مختلف در زمینه مهندسی برق و قدرت، راهنمای استفاده از نرم‌افزارهای الکتریکی، توضیح قضایا و قوانین مختلف مهندسی برق، و حتی مقالات پژوهشی بوده و یک منبع عمومی عالی برای دانشجویان و فارغ‌التحصیلان این رشته است.

اگر نیاز به دانلود برنامه‌ای برای محاسبات الکتریکی دارید، قطعاً این سایت چیزی است که باید از آن دیدن کنید. همچنین تعداد زیادی مقالات مربوط به موضوعات مختلف با کیفیت بالا برای دانلود در دسترس هستند.

سایت های مهندسی برق

این سایت ظاهر مناسبی نیز دارد و احتمالاً بعد از دیدنش آن را به سایت‌های مورد علاقه خود اضافه خواهید کرد. یک مهندس برق در EEP به بیش از 50 موضوع دسترسی دارد که برخی از آن‌ها عبارتند از: کابل‌ها، تأسیسات الکتریکی، انتقال و توزیع، شبکه هوشمند، الکترونیک، انرژی زمین‌گرمایی، روشنایی، انرژی خورشیدی، ترانسفورماتورها، اتوماسیون صنعتی، انرژی برق‌آبی، استانداردهای IEC، فشار قوی، فشارضعیف، نگهداری و تعمیرات، انرژی تجدیدپذیر، نظارت، حفاظت و ایمنی.

علاوه بر موارد فوق، این سایت یک کتابخانه گسترده از موضوعات مهندسی برق است که می‌توانید کتاب‌ها و راهنماهای مربوط به برق، الکترونیک و الکترومغناطیس را بخوانید و دانلود کنید.

همچنین، ارزشمندترین هدیه این وب‌سایت فوق العاده ابزارهای مهندسی برق برای مهندسان و فارغ‌التحصیلانی است که نیاز به شبیه‌سازی‌، آزمایش و محاسبه دارند. صفحات گسترده اکسل یکی از بهترین ابزارهایی است که می‌توانید از آن‌ها برای پروژه‌هایتان استفاده کنید.

برای یادگیری مهندسی قدرت، می‌توانید به مجموعه آموزش‌های متنوع مهندسی قدرت فرادرس مراجعه کنید که لینک آن در ادامه آورده شده است.

سایت Electronics، مرجعی برای درک مفاهیم پایه

اگر موضوعی را در کلاس به خوبی در نمی‌کنید، نگران نباشید؛ سایت Electronics (+) به شما کمک خواهد کرد. کافی است وارد سایت شوید و موضوع خود را انتخاب کنید و سپس فهرست قابل توجهی از عناوین مختلف با توضیحات صوتی و ساده و قابل فهم در مقابل شما قرار می‌گیرد. علاوه بر این موارد، می‌توانید در مورد مدیریت صنعتی، برنامه‌های تجاری، مشتریان، ایمنی کار و حفاظت نیز مطالعه کنید.

سایت Electronics

سایت Electrical4U، مرجعی برای موضوعات مهندسی برق

Electrical4U (+) یکی از سایت های مهندسی برق است که به عنوان مرجعی برای مطالعه مهندسان و به منظور کمک به آنان ایجاد شده است. پرسش‌های شما در زمینه مهندسی برق، هرچه باشد، احتمالاً پاسخش را در این سایت پیدا خواهید کرد. سایت Electrical4U اطلاعات زیادی در مورد انرژی الکتریکی، انرژی‌های تجدیدپذیر (مانند انرژی خورشیدی و باد)، قدرت، کنترل، الکترونیک و همچنین فناوری جدید ارائه می‌دهد.

سایت های مهندسی برق

سایت All About Circuits، سایت تخصصی همه مدارها

همان‌طور که احتمالاً از نام آن حدس زده‌اید، سایت All About Circuits (+) همه‌چیز را درباره مدار دارد: از مطالب فنی و صنعتی تا آموزش‌های ویدئویی برای دانشجویان و تالار گفت‌وگو که در آن می‌توانید عضو شوید و در مورد هر مشکلی که در تحصیل یا کار خود با آن روبه‌رو شده‌اید بحث کنید.

سایت All About Circuits

پس از ورود به سیستم، می‌توانید از امکانات مختلف بیشتری استفاده کنید. یکی دیگر از ویژگی‌های عالی این سایت بخش ابزار است که می‌توانید محاسبات مختلفی را انجام دهید، تجهیزات را آزمایش کنید، کتابخانه را بررسی کنید و... .

سایت Wolfram Demonstrations Project، سایتی برای همه رشته‌ها

سایت Wolfram Demonstrations Project (+) نه تنها برای مهندسان برق بلکه برای دانشجویان بسیاری از رشته‌های دیگر نیز عالی است. کافی است موضوعی را که به آن علاقه دارید انتخاب کنید و روی نمایش موضوعی که در مورد آن مطمئن نیستید کلیک کنید.

سایت Wolfram Demonstrations Project

می توانید موضوعاتی مانند محاسبات، ریاضیات، مهندسی و فناوری، سیستم‌ها، مدل‌ها و روش‌ها و غیره را در این سایت بیابید. همچنین راهنماهایی در این سایت وجود دارد که در هر حرفه‌ای در آینده می‌تواند به شما کمک کند.

سایت Virtual Labs، آزمایشگاه مجازی

سایت Virtual Labs (+)، دسترسی از راه دور به آزمایشگاه‌ها در رشته‌های مختلف علوم و مهندسی را فراهم می‌کند و عمدتاً به دانشجویان مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد خدمات ارائه می‌دهد. این سایت یک سیستم مدیریت یادگیری کامل است که به هر دانشجویی فارغ از سطح تحصیلات فعلی اختصاص داده شده است.

سایت Virtual Labs

پس از ورود آنلاین به سایت، به داده‌ها و ابزارهای مختلف از جمله منابع وب، آموزش‌های تصویری، فیلم‌ها، کتاب‌های الکترونیکی و غیره دسترسی رایگان خواهید داشت. این سایت به منظور ارائه منابع به دانشجویان و محققانی است که به دلیل محدودیت‌های زمانی و جغرافیایی قادر به دستیابی از نزدیک نیستند.

سایت MIT OpenCourseWare، درس‌های رایگان MIT

سایت MIT OpenCourseWare (+) یکی از معروف‌ترین سایت های مهندسی برق و سایر رشته‌ها است که برای کسانی که عاشق یادگیری هستند یا می‌خواهند مهارت‌های مهندسی برق خود را تقویت کنند در دسترس قرار گرفته است. به طور خلاصه، MIT OpenCourseWare یک نشریه تحت وب است که تقریباً تمام محتوای دوره‌های دانشگاه MIT را ارائه می‌دهد. این سایت در دسترس کل کشورهای جهان است و یکی از طرح‌های دائمی دانشگاه MIT است. دوره‌ها و منابع برتر در این وب‌سایت موجود است. اگر به دنبال جایی برای شروع هستید، حتماً از این سایت دیدن کنید.

سایت MIT OpenCourseWare

تمرکز اصلی سایت کلاس‌های مجازی با زیرشاخه‌هایی از رشته‌های مختلف دانشگاهی است.

سایت Makezine، راهنمایی برای ساختن

سایت Makezine (+) یکی دیگر از سایت های مهندسی برق و مکانی شگفت‌انگیز برای ذهن‌های خلاق است. اگر به فکر ساختن چیزی هستید یا در مورد پروژه‌ای مطمئن نیستید، این وب‌سایت را بررسی کنید که دارای راهنماهای مختلف ساخت پروژه‌های علمی و سرگرم‌کننده زیادی است. این وبلاگ شاید برای مهندسی که به دنبال بهبود دانشش است ایده‌آل نباشد، اما برای افرادی که مایل به کار ابزارها، دستگاه‌ها و اشیاء مختلف دیگر هستند، مناسب است.

سایت های مهندسی برق

سایت Electronics Weekly، سایتی کامل و به‌روز

سایت Electronics Weekly (+) منبع خوبی برای کسانی است که به دنبال اخبار مرتبط با صنعت هستند. در این سایت موضوعاتی در زمینه تجارت، طراحی و محصولاتی وجود دارد که همه آن‌ها مستقیماً به مهندسی برق مرتبط هستند. همچنین می‌توان از این سایت برای مشاهده مشاغل موجود یا معرفی مشاغل خود استفاده کرد. البته به خاطر داشته باشید که قبل از انجام این کار باید یک حساب کاربری ایجاد کرده و وارد سیستم شوید.

Electronics Weekly یکی از مجلات پیشرو در جهان برای متخصصان و دانشجویان برق و الکترونیک است. هفته‌نامه الکترونیک برای اولین بار در سال 1960 در انگلستان ایجاد شد. علاوه بر این، Electronics Weekly منبعی عالی برای اطلاع‌رسانی بسیاری از دانشجویان مهندسی در سراسر جهان در صنعت الکترونیک برای بیش از 55 سال بوده است.

سایت Electronics Weekly

در این سایت می‌توانید جدیدترین اخبار فناوری و همه محصولات الکترونیکی جدید را بیابید. همچنین می‌توانید مطالب را به صورت رایگان بخوانید و اخبار جدید را مطالعه کنید. کاربران این سایت می‌توانند جدیدترین محصولات را جست‌وجو کرده و آن‌ها را از تولیدکنندگان مجاز و واجد شرایط خریداری کنند.

سایت TutorialsPoint، مرجع مهندسی برق

آیا در مهندسی برق به مشکل برخورده‌اید؟ آیا به مشاوره شغلی مهندسی برق نیاز دارید؟ سایت TutorialsPoint (+) یک ابزار عالی برای این موارد است. این وب‌سایت یکی از سایت های مهندسی برق است که مجموعه‌ای از ابزارهای آموزشی را داراست که منجر به دریافت گواهینامه‌های رسمی می شود. TutorialsPoint از سوی اساتید و جامعه دانشجویی مورد استقبال قرار گرفته است.

سایت های مهندسی برق

سایت Instructables، منبعی برای پروژه‌های انجام شده

یاد بگیرید که خودتان انجامش دهید! این شعار سایت Instructables (+) است که تعداد بسیار زیادی پروژه ساخته شده توسط کاربران دارد. این سایت توسط مهندس مکانیک، اریک ویلهلم، در آگوست 2005 راه اندازی شد.

Instructables بر همکاری گام به گام بین اعضا برای ایجاد پروژه‌های مختلف، به ویژه برای دانشجویان مهندسی متمرکز است. کاربران دستورالعمل‌هایی را برای پروژه‌های خود منتشر می‌کنند که معمولاً با تصاویر و فیلم‌های مفید و کدها همراه است و از طریق قسمت نظرات در هر مرحله از پروژه مانند انجمن‌ها با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند.

سایت های مهندسی برق

به عنوان مثال، می‌توانید پروژه‌هایی را بیابید که حتی نحوه کنترل نور یا لوازم برقی با آردوینو را توضیح دهد. همچنین، می توانید پروژه‌های مختلف را مستقیماً از طریق تلفن همراه در چندین فروشگاه مشاهده کنید.

سایت IEEE، بزرگ‌ترین انجمن حرفه‌ای جهان

IEEE (+) بزرگ‌ترین انجمن حرفه‌ای جهان برای پیشرفت فناوری است و احتمالاً از قبل نام آن را شنیده‌اید. با عضویت در IEEE می‌توانید به یک انجمن بزرگ مهندسی، منابع مختلف، تخفیف‌ها و نشریات و استانداردهای مفید دسترسی پیدا کنید.

سایت IEEE

سایت Circuit lab، تحلیل مدار آنلاین

سایت Circuit lab (+) سایتی برای تجزیه و تحلیل مبتنی بر SPICE است. این سایت کاملاً رایگان نیست، اما تخفیف‌هایی برای دانشجویان و کاربردهای کم‌هزینه برای سرگرمی در نظر می گیرد. Ciricutlab جایگزین بسته Orcad یا Altium نمی‌شود، اما برای تجزیه و تحلیل ساده مدار، گزینه کم‌هزینه‌ای را در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

سایت های مهندسی برق

سایت Electrical Engineering Stack Exchange، محلی برای پرسش و پاسخ

سایت Stack Exchange (+) بیش از 130 انجمن برای پرسش و پاسخ دارد که یکی از آن‌ها مختص برق است. کاربران می توانند سؤالات خود را ارسال کنند و منتظر پاسخ‌گویی سایر اعضا به آن‌ها باشند.

سایت های مهندسی برق

معرفی مجموعه فیلم‌ های آموزش‌ مهندسی الکترونیک فرادرس

در ادامه، فیلم‌های آموزشی مربوط به دروس رشته مهندسی برق الکترونیک فرادرس را آورده‌ایم که برای یادگیری و تسلط بر مباحث درسی می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

دروس رشته مهندسی برق گرایش الکترونیک

فیلم‌‌های آموزش‌ فیزیک مدرن:

فیلم‌‌های آموزش‌ فیزیک الکترونیک:

فیلم‌‌های آموزش‌ الکترونیک ۳:

فیلم‌‌های آموزش‌ مدارهای مخابراتی:

فیلم‌‌های آموزش‌ الکترونیک صنعتی:

فیلم‌‌های آموزش‌ طراحی بر اساس ریزپردازنده:

فیلم‌‌های آموزش‌ الکترونیک دیجیتال:

فیلم‌‌های آموزش‌ فیلتر و سنتز مدار:

فیلم‌‌های آموزش‌ پردازش سیگنال دیجیتال (DSP):

معرفی مجموعه فیلم‌ های آموزش‌ مهندسی قدرت فرادرس

در این بخش، فیلم‌های آموزشی مربوط به دروس رشته مهندسی برق قدرت فرادرس را آورده‌ایم که برای یادگیری و تسلط بر مباحث درسی می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

مجموعه آموزش‌ مهندسی قدرت

فیلم‌های آموزش تحلیل سیستم‌های انرژی الکتریکی ۲:

فیلم‌های آموزش ماشین‌های الکتریکی ۲:

فیلم‌های آموزش الکترونیک صنعتی:

فیلم‌های آموزش ماشین‌های الکتریکی ۳:

فیلم‌های آموزش رله و حفاظت سیستم‌ها:

فیلم‌های آموزش طرح پست‌های فشار قوی و پروژه:

فیلم‌های آموزش آزمایشگاه تحلیل سیستم‌های انرژی:

معرفی مجموعه فیلم‌ های آموزش‌ مهندسی کنترل فرادرس

در ادامه، فیلم‌های آموزشی مربوط به دروس رشته مهندسی برق کنترل فرادرس را آورده‌ایم که برای یادگیری و تسلط بر مباحث درسی می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

آموزش های مهندسی برق کنترل

فیلم‌های آموزش سیستم‌های کنترل پیشرفته:

فیلم‌های آموزش جبر خطی:

فیلم‌های آموزش تحقیق در عملیات:

فیلم‌های آموزش ابزار دقیق:

فیلم‌های آموزش کنترل صنعتی:

فیلم‌های آموزش اتوماسیون صنعتی:

فیلم‌های آموزش مبانی مهندسی مکاترونیک

فیلم‌های آموزش سیستم‌های هوشمند:

فیلم‌های آموزش سیستم‌های کنترل دیجیتال:

معرفی مجموعه فیلم های آموزش‌ مهندسی مخابرات فرادرس

در ادامه، فیلم‌های آموزشی مربوط به دروس رشته مهندسی برق مخابرات فرادرس را آورده‌ایم که برای یادگیری و تسلط بر مباحث درسی می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

مجموعه آموزش‌‌های مهندسی مخابرات

فیلم‌های آموزش مایکروویو ۱:

فیلم‌های آموزش مدارهای مخابراتی:

فیلم‌های آموزش میدان‌ها و امواج:

فیلم‌های آموزش پردازش سیگنال‌های دیجیتال:

فیلم‌های آموزش مخابرات دیجیتال:

فیلم‌های آموزش آزمایشگاه مخابرات دیجیتال:

فیلم‌های آموزش آزمایشگاه مدارهای مخابراتی:

معرفی مجموعه فیلم های آموزش نرم افزارهای مهندسی برق

معرفی مجموعه آموزش نرم افزارهای مهندسی برق

یکی از مجموعه آموزش‌های جامع فرادرس، مجموعه فیلم‌های آموزش نرم افزارهای مهندسی برق است که طیف وسیعی از نرم افزارهای مهندسی برق را در گرایش‌های مختلف شامل می‌شود. این مجموعه فیلم‌های آموزشی توسط مدرسان متخصص نرم افزارهای مهندسی برق تهیه شده و دروس آن به گونه‌ای تدوین شده‌اند تا مخاطب به صورت عملی و پروژه‌محور مطالب را فرا گیرد. در حال حاضر این مجموعه شامل بیش از ۶۰ عنوان و ۳۱۳ ساعت آموزش است.

فیلم‌های آموزش متلب:

فیلم‌های آموزش تحلیل مدار:

بر اساس رای ۹ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
Interesting Engineeringمجله فرادرس
۲ دیدگاه برای «سایت های مهندسی برق — فهرستی از بهترین ها + معرفی فیلم های آموزشی»

توضیحات خوبی برای من که فرزندم را در انتخاب گرایش در رشته برق راهنمایی کنم دراین مطالب بود.ممنونم از لطف شما

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *