رشته‌های کهکشانی — تصویر نجومی روز

۳۹ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۳۰ شهریور ۱۳۹۸
زمان مطالعه: ۱ دقیقه
رشته‌های کهکشانی — تصویر نجومی روز

«رشته‌های کهکشانی» (Galaxy Filament) یا در واقع رشته‌های گازی درخشانی که در تصویر مشاهده می‌کند، در آسمان کره زمین و در اطراف «صورت فلکی ماکیان» (Constellation of Cygnus) کشیده شده‌اند. این رشته‌ها، بخش غربی «سحابی پرده» (Veil Nebula) را تشکیل می‌دهند. سحابی پرده، بقایای یک «ابرنواختر» (Supernova) و یک ابر در حال گسترش ناشی از انفجار یک ستاره بزرگ است.

رشته‌های کهکشانی -- تصویر نجومی روز

نور ناشی از ابرنواختر اصلی احتمالا در حدود ۵,۰۰۰ سال پیش به زمین رسیده است. موج ضربه‌ای میان ستاره‌ای حاصل از انفجار ابرنواختر، فضا را در می‌نوردد و در این میان، مواد میان‌ستاره‌ای را برانگیخته می‌کند. رشته‌های کهکشانی درخشان شبیه به ربان‌های بلندی هستند که گازهای «هیدروژن اتمی» (Atomic Hydrogen) (قرمز) و «اکسیژن» (Oxygen) (آبی-سبز) در آن به خوبی از یکدیگر جدا شده‌اند.

سحابی پرده که با عنوان «حلقه ماکیان» (Cygnus Loop) نیز شناخته شده است، در حال حاضر نزدیک به سه درجه یا در حدود شش برابر قطر ماه گسترش پیدا کرده است. با اینکه این مقدار به چیزی بیش از ۷۰ سال نوری در مقیاس فاصله‌ای ۱۵۰۰ سال نوری تخمین زده شده، اما تصویر تلسکوپی بخش غربی تا حدود نصف این مسافت را پوشش داده است. بخش‌های روشن‌تر پرده غربی شامل «جاروی جادوگر» (Witch's Broom | NGC 6960) در امتداد بالای این نما و «مثلث پیکرینگ» (Pickering's Triangle | NGC 6979) در پایین و سمت چپ آن به عنوان سحابی‌های جداگانه‌ای در نظر گرفته می‌شوند.

اگر نوشته بالا برای شما مفید بوده است، آموزش‌های زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای ۱ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *