چگونه دقت و سرعت تایپ خود را در سال جدید افزایش دهیم؟

۶۷۳ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۴ آبان ۱۴۰۰
زمان مطالعه: ۸ دقیقه
چگونه دقت و سرعت تایپ خود را در سال جدید افزایش دهیم؟

از ساخت اولین کامپیوترها، بیش از نیم قرن می‌گذرد. طی این مدت، ضریب نفوذ کامپیوتر در زندگی بشر تا جایی افزایش یافت که امروزه تقریبا در همه امور روزمره از آن‌ها استفاده می‌شود. به جرات می‌توان گفت، تسلط بر کار با کامپیوتر و اینترنت، مبنایی برای کار و تحصیل در عصر حاضر محسوب می‌شوند. تایپ کردن، یکی از مهارت‌های اصلی در کاربری کامپیوتر است. تایپ سریع و صحیح، می‌تواند نقش مهمی در افزایش بازدهی فرد و انجام کارآمد امور داشته باشد. در این مطلب، نکاتی برای افزایش سرعت تایپ گفته می‌شود که پیروی از آن‌ها تاثیر به سزایی بر انجام تایپ سریع و صحیح دارد. همچنین، منابع آموزشی، نرم‌افزارها و ابزارهای آنلاین سنجش سرعت تایپ و فراگیری تایپ ده انگشتی سریع و صحیح معرفی می‌شوند.

مقدمه

یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین مهارت‌هایی که هر فرد به آن نیاز دارد، «تایپ کردن» است. امروزه، سرعت و صحت تایپ کردن افراد در فرایندهای استخدامی و امور دیگر محک زده می‌شود و بنابراین، داشتن توانایی تایپ سریع و صحیح یک مزیت مهم محسوب می‌شود. تایپ کردن، یکی از مولفه‌های کلیدی در نوشتن ایمیل، پست وبلاگ، تولید محتوای متنی و بسیاری از کارهای دیگر به شمار می‌آید. برای وبلاگ‌نویس‌ها، تایپ کردن سریع‌تر و صحیح‌تر، موجب می‌شود تا فرد بتواند حجم زیادی از زمانی که صرف نوشتن و موردخوانی مطالب خود می‌کند را به شدت کاهش دهد.

در حالیکه سرعت تایپ به طور میانگین برای هر فرد بین ۳۸ الی ۴۰ کلمه در دقیقه است، رکورد جهانی تایپ کردن برای اولین بار، متعلق به خانم «استلا پیونس» (Stella Pajunas) بود که ۲۱۶ کلمه در هر دقیقه (Word Per Minute | WPM) را با استفاده از ماشین تحریر IBM تایپ کرد. پس از خانم پینوس، افراد دیگری نیز رکوردهای گوناگونی را ثبت کرده‌اند و در حال حاضر بالاترین رکورد در اختیار فرد دیگری است. البته نباید این نکته مهم را فراموش کرد که سرعت تایپ بالا در عین داشتن صحت حائز اهمیت است. بنابراین، موازنه‌ای میان سرعت و صحت تایپ باید وجود داشته باشد. افرادی که علاقمند به افزایش سرعت تایپ خود هستند، باید هنگام فراگیری تایپ سریع، همواره به این موازنه توجه کنند.

افزایش سرعت تایپ

به عبارت دیگر، سریع‌تر بودن همیشه هم خوب نیست. در واقع داشتن سرعت تایپ بالا، در صورت به خطر افتادن صحت تایپ، ویژگی مثبتی محسوب نمی‌شود. هدف‌گذاری برای افزایش سرعت تایپ و البته صحت آن، مساله بسیار حائز اهمیتی محسوب می‌شود. بدین شکل، افراد می‌توانند پس از نوشتن سریع و صحیح ایمیل و یا مطلب وبلاگ خود، زمانی را ذخیره کنند که قابل استفاده برای انجام امور دیگر است. در ادامه، نکاتی بیان شده که به افزایش سرعت تایپ ضمن حفظ صحت آن کمک می‌کند.

روش افزایش سرعت تایپ

اکنون که به اندازه کافی پیرامون اهمیت تایپ سریع و صحیح صحبت شد، زمان آن رسیده که به روش‌های افزایش سرعت تایپ پرداخته شود. در ادامه، شش راه برای بهبود موثر سرعت و صحت تایپ بیان شده است.

افزایش سرعت تایپ

اولین گام برای افزایش سرعت و صحت تایپ، توجه به شیوه نشستن پشت سیستم و آماده شدن برای تایپ کردن است. شیوه‌ای که کاربر پشت سیستم خود می‌نشیند تا کار تایپ کردن را انجام دهد بر تایپ سریع و صحیح کاربر و البته حفظ سلامت جسمانی فرد به شدت تاثیرگذار است. نشستن به شیوه صحیح برای آغاز کار با کامپیوتر، گام اول در آماده شدن برای موفقیت در تایپ سریع و صحیح است. بدون اصلاح طرز نشستن و عادات تایپ کردن، فرد نمی‌تواند سرعت تایپ بالایی به دست آورد، هر چند ممکن است صحت تایپ همچنان مناسب باشد.

برای آغاز افزایش سرعت تایپ، کاربر باید اطمینان حاصل کند که روی صندلی خود به صورت راست نشسته و کمرش به سمت میز خم نشده است. یک وضعیت عمودی مناسب، به افزیش سطح تمرکز کمک می‌کند و به فرد تمرکز لازم برای تایپ به شیوه مناسب را می‌دهد. نکته دیگری که باید به آن توجه داشت، حالت مچ و آرنج است که قرار دادن آن‌ها به شیوه صحیح، تفاوت قابل توجهی در سرعت و صحت تایپ ایجاد می‌کند. فرد باید توجه داشته باشد که آرنج‌های خود را با زاویه صحیح روی «صفحه کلید» (Keyboard) قرار دهد و دست‌های خود را به سمت بالا یا پایین خم نکند. خم شدن دست و قرار نگرفتن آن در حالت درست و مناسب، تایپ کردن را برای مچ دست و ساعد فرد دشوار می‌کند. از سوی دیگر، بیماری‌های گوناگونی را برای این دو ناحیه از بدن، به همراه دارد.

افزایش سرعت تایپ

علاوه بر رعایت شیوه صحیح نشستن و قرار دادن دست به صورت مناسب روی صفحه کلید، حالت انگشتان فرد نیز مساله مهمی است. در ادامه، نکاتی پیرامون چگونگی قرار دادن انگشت‌ها برای انجام تایپ سریع‌تر بیان شده است.

  • انگشت کوچک دست چپ باید روی حرف A صفحه کلید قرار بگیرد. این انگشت، مسئول همه کلیدهایی که در سمت چپ کلید A هستند، شامل «شیفت چپ» (Left Shift)، «کلید قفل تبدیل» (Caps Lock)، «کنترل» (Control) و دیگر موارد است.
  • انگشت کوچک دست راست، باید روی کلی «دو نقطه» «colon/semi-colon» قرار بگیرد. این انگشت مسئول کلیه کلیدهایی است که در سمت راست کلید دو نقطه قرار دارند.
  • انگشت حلقه، انگشت وسط و انگشت اشاره دست چپ باید به ترتیب روی کلیدهای D ،S و F قرار بگیرند. انگشت حلقه، انگشت وسط و انگشت اشاره دست راست باید به ترتیب روی کلیدهای K، L و J قرار بگیرند.
  • دست کم یکی از انگشت‌های شست فرد باید روی کلید «فاصله» (Space) قرار بگیرد. هر چند در صورتی که فرد دیگر انگشت‌های خود را به شیوه بیان شده در این مطلب روی صفحه کلید قرار دهد، معمولا دو شست به راحتی روی کلید فاصله قرار می‌گیرند.
تایپ ده انگشتی

افرادی که تاکنون در کلاس‌های آموزشی تایپ شرکت کرده‌اند، معمولا این مساله را به خوبی به خاطر دارند که مدرس، بارها به آن‌ها گفته که باید بدون نگاه کردن به صفحه کلید تایپ کنند. ضمیر ناخودآگاه بسیار قدرتمند است و هر چه فرد بیشتر و بیشتر تایپ کند، عادت تایپ کردن سریع خود را بهبود می‌بخشد و دیگر برای تایپ کردن به صفحه کلید نگاه نمی‌کند.

نگاه کردن به صفحه کلید در حین تایپ، سرعت تایپ فرد را کاهش می‌دهد و این احتمال که کلمات تایپ شده دارای خطا باشند را نیز افزایش می‌دهد. اگرچه، بدون نگاه کردن به صفحه کلید، فرد ممکن است طی روزهای ابتدایی کار خود شاهد افزایش خطاهای تایپی باشد، اما این مشکل به مرور رفع و سرعت تایپ کاربر افزایش پیدا خواهد کرد. کمی تقلب کردن و زیرچشمی نگاه کردن هنگامی که فرد پس از مدت‌ها تایپ نکردن، مجددا به میادین بازگشته پذیرفته است، اما کاربر باید سعی خود را بکند که تا حد ممکن کمتر و کمتر به صفحه کلید نگاه کند تا عادت نگاه کردن به صفحه کلید را به طور کامل ترک کند.

نگاه نکردن به صفحه کلید و نگاه کردن به صفحه مانیتور هنگام تایپ کردن، منجر به ذخیره زمان زیادی در حین کار می‌شود و نیاز به رفع اشکالات خطاهای تایپی را نیز به نوعی مرتفع می‌سازد. تکرار کردن یک کار خاص برای دفعات زیاد برای خلاقیت انسان خوب نیست، اما تمرین کردن یک کار برای فراگیری آن بسیار مفید است. به افرادی که علاقمند به افزایش سرعت و دقت تایپ خود هستند توصیه می‌شود که به صورت روزانه تمرین کنند تا مهارت خود را در این راستا بهبود ببخشند.

افزایش سرعت تایپ

۳۰ دقیقه تمرین روزانه تایپ، به فرد کمک شایان توجهی در بهبود مهارت تایپ و افزایش صحت آن می‌کند. هر شخصی باید سرعت تایپی که تمایل دارد به آن دست پیدا کند را متناسب با سرعت تایپ فعلی خود تعیین کند. با تمرین و صبر، کاربر شاهد بهبود قابل توجهی در سرعت تایپ خود خواهد بود. «مالکوم گلادول» (Malcolm Gladwell) در کتاب خود با عنوان «غیر معمولی‌ها: داستان موفقیت» (Outliers: The Story of Success) در رابطه با تمرین کردن و اثر آن بر موفقیت چنین می‌نویسد:

۱۰,۰۰۰ ساعت طول می‌کشد تا فرد در کاری ماهر شود.

اگرچه، ده هزار ساعت برای سریع‌تر تایپ کردن واقعا عدد بسیار زیادی است، اما تمرین دائم و مستمر حقیقتا برای فراگیری این کار نیاز است. کلیه افرادی که تمایل به یادگیری تایپ سریع دارند، باید مشخص کنند که هدف آن‌ها تایپ چند کلمه در هر دقیقه است و سپس، برای رسیدن به آن رقم، ضمن حفظ صحت تایپ تلاش کنند.

راهکار خوب دیگری که می‌توان برای تمرکز بر تمرین تایپ و ارتقا مهارت‌های نگارشی از آن بهره برد، وبلاگ‌نویسی روزانه است. این کار به بهبود نگارش و افزایش سرعت و صحت تایپ کمک شایان توجهی می‌کند. از سوی دیگر، وبلاگ‌نویسی به دیگر زبان‌هایی که فرد در حال یادگیری آن‌ها است، علاوه بر کمک به او در افزایش سرعت تایپ به دیگر زبان‌ها، به فرایند یادگیری زبان نیز کمک شایان توجهی می‌کند. به روز رسانی مداوم وبلاگ، صفحه وب یا یک ژورنال آنلاین، به کاربر در متمرکز ماندن روی بهبود سرعت و صحت تایپ کمک می‌کند. بدین شکل، فرد می‌تواند به شکل خوبی از زمان استفاده کند و بازدهی خود را افزایش دهد.

کسانی که برای آغاز به کار وبلاگ شخصی خود و شروع به وبلاگ‌نویسی آماده نیستند، می‌توانند از سرویس‌های نشر الکترونیکی آنلاینی که امکان تولید و نشر محتوا به کاربران را می‌دهند استفاده کنند. یک عامل مهم در ارتقای هرگونه مهارتی، صبر و شکیبایی، استمرار و تلاش سخت است. نباید انتظار داشت که مهارت را بدون تلاش سخت و تمرین آموخت. با تمرین کردن مداوم، افراد پس از مدتی شاهد آن خواهند بود که یک مقاله طولانی را در زمان به طور قابل توجه کوتاه‌تری نسبت به قبل تایپ می‌کنند.

منابع آموزشی برای یادگیری تایپ صحیح و سریع

مشاهده یک دوره آموزش ویدئویی تایپ ده انگشتی، می‌تواند نقش اساسی در یادگیری مهارت تایپ کردن داشته باشد. در ادامه، دو آموزشی ویدئویی در همین راستا، معرفی شده‌اند.

آموزش تایپ ده انگشتی

آموزش تایپ ده انگشتی

در این آموزش که مدت زمان آن ۱:۱۰ است، روش تایپ ده انگشتی به زبان فارسی و انگلیسی توسط مهندس محسن زارع آموزش داده شده است. سرفصل‌های مطالب مطرح شده در این آموزش عبارتند از:

  • مقدمه
  • تایپ کردن فارسی با نرم افزار Rapid typing
  • تایپ کردن انگلیسی با نرم افزار Rapid typing

آموزش تایپ ۱۰ انگشتی – ویژه ناشنوایان (رایگان)

این آموزش به صورت رایگان از وب‌سایت فرادرس قابل دانلود است. آموزش تایپ ۱۰ انگشتی - ویژه ناشنوایان، ۶۹ دقیقه به طول می‌انجامد و سرفصل‌های آن مشابه سرفصل‌های آموزش معرفی شده در بالا هستند.

معرفی ابزارهای یادگیری تایپ فارسی و انگلیسی

ابزارهای گوناگونی برای تمرین تایپ ده انگشتی به زبان فارسی و انگلیسی وجود دارد. در ادامه، برخی از این ابزارها معرفی شده‌اند. اما پیش از آن، چند ابزار آنلاین نیز برای سنجش سرعت تایپ معرفی می‌شود تا علاقمندان بتوانند سرعت تایپ خود را بررسی کنند و پس از بهره‌گیری از روش های یاد شده برای افزایش سرعت تایپ، پیشرفت خود را بسنجند.

  • آنلاینستان [+]
  • تایپسرا [+]
  • تایپایران [+]
  • 10fastfingers [+]
  • typingtest [+]
  • typing speed test [+]

نرم‌افزارهای آموزش تایپ

RapidTyping: نرم‌افزاری برای فراگیری تایپ ده انگشتی است که از صفحه کلید فارسی نیز پشتیبانی می‌کند. این نرم‌افزار را می‌توان روی سیستم‌عامل ویندوز نصب کرد.

TypingMaster: با بهره‌گیری از این نرم‌افزار، کاربر می‌تواند ضمن فراگیری تایپ، آمارهای مربوط به پیشرفت خود را به صورت گرافیکی مشاهده کند.

گفتنی است که هر یک از این ابزارها را می‌توانید به راحتی و با کمی جستجو از اینترنت دانلود کنید.

ابزارهای آنلاین افزایش سرعت تایپ فارسی

  • تایپکده [+]: در این سایت، طی مراحل گوناگونی مهارت‌های تایپ ده انگشتی و سریع آموزش داده می‌شوند. کاربر با گذر از یک مرحله و رفتن به مرحله دیگر امتیاز کسب می‌کند و به نوعی با چالشی برای فراگیری مواجه است. این سایت آموزش کار با صفحه کلید استاندارد فارسی را که از لازمه‌های مبدل شدن به تایپیست حرفه‌ای است، ارائه می‌کند.
  • وی تایپ [+]: این سایت، سرویسی تعاملی برای آموزش تایپ فارسی و افزایس سرعت آن فراهم می‌کند.
  • یو تایپ [+]: در این سایت، راهنما و ابزارهای تعاملی برای فراگیری تایپ سریع فارسی، انگلیسی و اعداد فراهم شده است.

ابزارهای افزایش سرعت تایپ انگلیسی

  • QWERTY Warriors [+]: یک مسابقه تایپ کردن برای بهبود سرعت تایپ و صحت آن با تخریب انفجارهای کلمات است.
  • Sense-Lang Typing resources [+]: منبعی مناسب برای بازی‌ها، آزمون‌ها و دیگر موارد مرتبط با آموزش تایپ انگلیسی است.
  • Typing.com [+]: این سایت، قابلیت‌هایی تعاملی برای یادگیری تایپ انگلیسی از سطح مبتدی تا پیشرفته فراهم می‌کند.

اگر نوشته بالا برای شما مفید بوده است، آموزش‌های زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

^^

بر اساس رای ۱۱ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
shoutmeloud
۲ دیدگاه برای «چگونه دقت و سرعت تایپ خود را در سال جدید افزایش دهیم؟»

بنظرم به تمرین ادامه بده و یا سایتی که تمرین میکنی عوض کن برای یه مدت ببین باز هم همون عدد هست

من هر کاری که میکنم سرعت تایپ من تو سرعت شصت مونده و اصلا با لا نمیره کسی میتونه منو راهنمایی کنه

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *