تاریکی در خورشید — تصویر نجومی روز

۲۴۳ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۸ مهر ۱۳۹۸
زمان مطالعه: ۱ دقیقه
تاریکی در خورشید — تصویر نجومی روز

تاریکی که در این تصویر روی سطح خورشید مشاهده می‌کنید، لکه خورشیدی نیست. بلکه، ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) در حال عبور از مقابل خورشید است. لکه خورشیدی، با سایه تاریک مرکز خود که توسط نیم‌سایه‌ای روشن‌تر محاط شده است و بدون هرگونه سطح آفتابگیر شناخته می‌شود.

تاریکی در خورشید -- تصویر نجومی روز

در حالی که، ISS، دارای مکانیسمی پیچیده، چندجانبه و یکی از بزرگترین اختراعات بشر، تا به امروز، محسوب می‌شود. همچنین، لکه خورشیدی، در سطح خورشید اتفاق می‌افتد، در حالیکه ISS حول خورشید می‌چرخد. برای ISS که در هر ۹۰ دقیقه، یک‌بار به دور زمین می‌چرخد، عبور از برابر خورشید عجیب به نظر نمی‌رسد؛ اما اینکه کسی بتواند زمان‌بندی و ابزار مناسبی جهت تهیه چنین تصویر زیبایی فراهم کند، کار ساده‌ای نیست.

به طرز عجیبی، علاوه ‌بر لکه غیر واقعی که در این تصویر مرکب از دو تصویر به چشم می‌خورد، هیچ لکه خورشیدی بر سطح خورشید قابل رویت نیست. همان‌طور که اشاره شد، این تصویر، مرکب از دو تصویر است؛ یکی از این تصاویر، ISS را در حال عبور از مقابل خورشید نشان می‌دهد و دیگری که بلافاصله پس از قبلی گرفته شده است، جزئیات سطح خورشید را نمایش می‌دهد. لکه‌های خورشیدی، از بدو آغاز کمینه خورشیدی جاری، نادر بوده‌اند. کمینه خورشیدی، به دوره‌ای ۱۱ ساله اطلاق می‌شود که فعالیت خورشید به حداقل خود می‌رسد. بنابر دلایلی که هنوز برای انسان به طور کامل شناخته شده نیستند، پیدایش لکه‌های خورشیدی، در طول دو کمینه خورشیدی اخیر، به طرزی غیر عادی معدود بوده است.

اگر نوشته بالا برای شما مفید بوده است، آموزش‌های زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای ۱ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
Nasa
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *