انواع گیاهان گلخانه ای چه هستند؟ — کامل و به زبان ساده

۵۰۹۱ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۱ اسفند ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۲۸ دقیقه
انواع گیاهان گلخانه ای چه هستند؟ — کامل و به زبان ساده

گلخانه می‌تواند به افزایش رشد گیاه و تولید میوه کمک کند و حتی به شما امکان می‌دهد انواع گیاهان گلخانه‌ ای را پرورش دهید که به طور معمول در آب و هوای منطقه شما زنده نمی‌مانند. درک نحوه عملکرد این فرآیند می‌تواند به شما کمک کند تا بیش‌ترین بهره را از گلخانه خود ببرید. در این مقاله دلایل استفاده از گلخانه و مزایای آن و همچنین انواع گیاهانی که می‌توان در گلخانه کاشت و شرایط لازم برای کشت انواع گیاهان گلخانه ای را بررسی می‌کنیم.

گلخانه ها برای چیست؟

باغبانان، پرورش دهندگان گیاهان تجاری، کشاورزان، گیاه شناسان و همچنین افراد عادی علاقمند به گل و گیاه عمدتاً از گلخانه‌ها برای دستیابی به تکثیر و رشد انواع گیاهان گلخانه ای در تمام طول سال به ویژه در آب و هوای سردتر استفاده می‌کنند. گلخانه‌ها به اندازه‌ای گرم می‌مانند که تقریباً هر محصول یا گیاهی را رشد دهند. اگر گلخانه‌ها به درستی ساخته شوند و زمانی که آفتاب کمتری وجود دارد، گرم شوند، می‌توان از آن‌ها در هر چهار فصل با موفقیت استفاده کرد. گلخانه‌ها همچنین از گیاهان ظریف و حساس در برابر عناصر (برای مثال باد که ممکن است به آن‌ها آسیب برساند) و سایر گیاهان و همچنین خورده شدن توسط جانوران محافظت می‌کنند.

چرا گیاهان در گلخانه بهتر رشد می کنند؟

یک گلخانه عملا به جای مساحت زمین‌های زیادی می‌تواند استفاده شود. بسیاری این تنظیمات داخلی را به دلیل محیط کنترل شده آن‌ها ترجیح می‌دهند. به عنوان مثال، تایمر خودکار متصل به سیستم آبیاری این امکان را به شما می‌دهد که در زمان صرفه جویی کنید و بسته به فصل یا زمان روز محیط را کنترل کنید. همچنین تهویه خودکار جریان هوای داخل گلخانه را کنترل می‌کند. این به انواع گیاهان گلخانه ای شما منبع ثابتی از دی اکسید کربن می‌دهد. آن‌ها برای تولید قند و اکسیژن به گاز دی اکسید کربن نیاز دارند. دی اکسید کربن غلیظ باعث ایجاد برگ‌های بزرگ‌تر و ساقه‌های گیاهی قوی می‌شود. همچنین پتانسیل گیاه را برای گلدهی و باردهی سریع‌تر افزایش می‌دهد. گلخانه‌های دارای تنظیم‌کننده‌های رطوبت، هوا را مرطوب نگه می‌دارند تا رشد گیاه را به اوج برسانند. با یک فضای مرطوب، هر گیاهی می‌تواند روی گلدهی و باردهی تمرکز کند. به علاوه یک خاک مرطوب کمتر احتمال دارد که آفات و بیماری‌ها را داشته باشد.

گلخانه
با توجه به امکان تثبیت شرایط در گلخانه و برآورده کردن تمام نیازهای گیاه در زمان‌های مناسب می‌توان از گلخانه استفاده کرد.

گلخانه چگونه کار می کند؟

هدف اصلی گلخانه به حداکثر رساندن راحت گیاهانی است که در حال پرورش آن هستید. هدف شما این است که مقدار دقیق نور، رطوبت و دمایی داشته باشید که گیاهان را تشویق کند تا در بهترین حالت خود رشد کنند. برخی از گلخانه‌ها به طور کامل به محصولات غذایی اختصاص داده شده اند، در حالی که برخی دیگر بر روی گیاهان آپارتمانی و گل‌ها متمرکز هستند. یک گلخانه دارای سقفی است که از شیشه یا مواد دیگری ساخته شده است که نور را وارد می‌کند و گرما را درون خود نگه می‌دارد. هنگامی که هوا تاریک می‌شود، دمای داخل گلخانه با سرعتی که در خارج از خانه است کاهش نمی‌یابد. به همین دلیل به نظر می‌رسد که گیاهان و گل‌هایی که افت دما را به خوبی تحمل نمی‌کنند در داخل گلخانه کاملاً شکوفا می‌شوند.

گازهای گلخانه ای چیست؟

بسیاری از ما با اصطلاح «گازهای گلخانه‌ای» آشنا هستیم. اگرچه ممکن است آن‌ها در جو چندان مطلوب نباشند اما ساختار شیمیایی آن‌ها برای رشد گیاهان عالی است. اکسید نیتروژن، متان، دی اکسید کربن و بخار آب گازهای گلخانه‌ای اصلی هستند. در حالی که بیشتر مولکول‌ها محکم به هم متصل هستند، مولکول‌های موجود در این گازها شل‌تر هستند و به آن‌ها اجازه می‌دهند در هنگام برخورد گرما ارتعاش کنند. هنگام ارتعاش، گرما آزاد می‌شود و سپس بیشتر توسط سایر گازهای گلخانه‌ای در مجاورت جذب می‌شود که به این پدیده اثر گلخانه‌ای می‌گویند. این چرخه ادامه دار هوای داخل گلخانه را گرم‌تر از حد معمول نگه می‌دارد و در نتیجه گیاهان بهتر رشد می‌کنند.

نحوه کار گلخانه
در این تصویر نحوه کار گلخانه نشان داده شده است. در ابتدا نور خورشید وارد گلخانه شده، توسط سطوح گلخانه و گیاهان جذب می‌شود، سپس این نور توسط گیاهان و بر اثر انعکاس از سطوح به انرژی گرمایی تبدیل می‌شود و در نهایت امواج با طول موج بلندتر از گلخانه خارج و وارد اتمسفر می‌شوند.

ملاحظات ساخت گلخانه

هنگام ساخت گلخانه باید چندین نکته را در نظر گرفت. مهم‌ترین آن‌ها اندازه، تهویه و مواد هستند. در ادامه هر کدام از این موارد را بیشتر بررسی می‌کنیم.

  • اندازه: اندازه گلخانه شما در نهایت به فضایی که برای آن در دسترس دارید بستگی دارد، بنابراین تا جایی که می‌توانید آن را بزرگ بسازید. برای باغبانی خانگی معمولی، باید به داشتن عرض حداقل ۶ متر و ارتفاع حداقل ۳ متر فکر کنید. طول گلخانه متغیر است. اگر حداقل ۶ متر عرض دارید، می‌توانید قفسه‌هایی را در دو طرف گلخانه قرار دهید. این کار برداشت محصول شما را به شدت افزایش می‌دهد.
  • تهویه: گلخانه شما به خصوص در گرمای تابستان باید به خوبی تهویه شود. اکثر باغبان‌ها موافق هستند که راه اندازی بهینه تهویه شامل یک دریچه در کنار و دو دریچه در پشت بام خواهد بود، اما این می‌تواند بسته به آب و هوای منطقه شما متفاوت باشد.
  • مواد سازنده: گلخانه‌ها را می‌توان از مواد مختلفی ساخت و هر کدام مزایا و معایبی دارند. پلی کربنات نسبتا قوی است و به خوبی عایق می‌شود، اما به اندازه سایر گزینه‌ها نور وارد نمی‌کند. آلومینیوم که تعمیر و نگه‌داری آن کم هزینه بوده و ارزان‌تر از چوب است، اما عایق نیست بنابراین گرما ممکن است از طریق قاب از دست برود. گلخانه‌های چوبی زیبا بوده و در حفظ دماهای پایدار عالی هستند، اما ممکن است نیاز به تعمیر منظم داشته باشند که می‌تواند پرهزینه باشد. شیشه اغلب استفاده می‌شود، به خصوص برای گلخانه‌های خانگی کوچک‌تر، اما می‌تواند شکسته شود و جایگزینی آن پرهزینه است. در نهایت گلخانه‌هایی وجود دارند که دارای برزنت پلاستیکی شفاف روی حلقه‌های فلزی کشیده شده اند. این‌ها ارزان هستند و به راحتی تنظیم می‌شوند، اما می‌توانند به راحتی پاره شوند.
ساخت گلخانه
برای ساخت گلخانه لازم است که عوامل زیادی در نظر گرفته شوند.

انواع گلخانه

گلخانه‌ها بسته به نیازهای رشد و دمایی به دو نوع دسته بندی می‌شوند. گلخانه‌های شروع کننده یا استارتر که شامل قاب‌های سرد و گلخانه‌های پرورش دهنده بوده که تأمین کننده انواع نیازهای رشد هستند. در ادامه در مورد هر کدام بیشتر توضیح می‌دهیم.

  • گلخانه‌های استارتر: معمولاً کوچک هستند و می‌توانید از آن‌ها برای شروع بذر یا رشد نهال‌ها قبل از انتقال آن‌ها به فضای باز استفاده کنید.
  • قاب های سرد: این موارد مینی گلخانه‌های متحرکی هستند که می‌توانید از آن‌ها برای سفت کردن گیاهان استفاده کنید. معمولاً آن‌ها را روی گیاهان قرار می‌دهید تا گیاهان را از دمای سرد محافظت کنند. برخی از پرورش دهندگان نیز از آن‌ها برای پرورش گیاهانی استفاده می‌کنند که دماهای سردتر را ترجیح می‌دهند، حتی در تابستان، زیرا می‌توانید از آن‌ها برای خنک کردن نیز استفاده کنید.
  • گلخانه‌های پرورش دهنده: گلخانه‌هایی با اندازه بزرگ‌تر هستند که دارای پوشش‌های نیمه منتشر یا پراکنده هستند. به طور کلی از آن‌ها به عنوان پناهگاهی برای گیاهان آپارتمانی استفاده می‌کنید. اگر به اندازه کافی بزرگ باشد، می‌توان آن را برای اهداف متعدد، مانند رشد محصولات زراعی، تکثیر بذر، آماده‌سازی گیاهان برای ذخیره‌سازی یا درمان گیاهان برداشت شده استفاده کرد.
قاب های سرد
قاب‌های سرد به عنوان گلخانه‌های متحرک برای برخی از گیاهان حساس در برخی از فصول کاربرد دارند.

انواع گلخانه‌های تعریف شده بر اساس دما عبارتند از:

  • گلخانه‌های خنک: دمای آن‌ها حدوداً 4 تا 8 درجه سانتی‌گراد است. اغلب به عنوان محل نگه‌داری و مراقبت استفاده می‌شود، شرایط عالی برای پرورش گیاهان استارتر یا رشد بذرها قبل از قرار دادن آن‌ها در خارج از خانه در تابستان است.
  • گلخانه‌های گرم: این گلخانه‌ها گیاهانی را پرورش می‌دهند که عموماً در باغ‌های صیفی‌جات سبزی یا گل یافت می‌شوند. در آب و هوای سرد، برای حفظ دمای مطلوب بین 10 تا 13 درجه سانتی‌گراد به چراغ‌ها یا بخاری‌ها نیاز است. با این حال، اینکه در تابستان در گلخانه چه چیزی بکارید به محل زندگی شما بستگی دارد.
  • گلخانه‌های خیلی گرم: این گلخانه‌ها به ویژه برای پرورش میوه‌های استوایی، سبزیجات یا گل‌ها مفید هستند زیرا می‌توانید دما را به میزان قابل توجهی افزایش دهید. هم لامپ‌های باکیفیت و هم بخاری‌ها برای ثابت نگه داشتن دما در سطح بالا، معمولاً بین ۱۹ تا ۲۲ درجه سانتی‌گراد استفاده می‌شوند.

انواع گیاهان گلخانه ای چه هستند؟

چه بخواهید در گلخانه سبزی بکارید و چه گیاهان دیگری مانند انواع گل‌ها یا گیاهان دارویی یا حتی میوه‌ها، برخی از انواع گونه‌های گیاهی در کشت گلخانه‌ای بهتر از بقیه خواهند بود. انواع گیاهان گلخانه ای از لحاظ زیبایی چشم نواز و برای حواس انسان لذت بخش هستند. کاشت گیاهان و درگیر شدن فعالانه در باغبانی یکی از مفیدترین راه‌هایی است که از طریق آن می‌توانید سلامت روحی و جسمی خود را تقویت کنید. از نظر علمی نشان داده شده است که داشتن گلخانه و رسیدن به آن استرس را از بین می‌برد، زوال عقل را کاهش داده یا از بین می‌برد و شما را از نظر ذهنی منظم می‌کند و باعث کاهش ابتلا به افسردگی و موارد مشابه آن است و البته، پرورش سبزیجات خود می‌تواند غذای محلی را به شما بدهد برای یک مبتدی، باغبانی و باغداری کردن ممکن است کمی چالش برانگیز باشد اما شروع با یک گلخانه یک انتخاب عالی است.

استفاده از گلخانه‌ها از مقرون به صرفه ترین روش‌های رشد گیاهان به ویژه در مکان‌هایی با تغییرات آب و هوایی شدید هستند. بهترین گیاهان گلخانه ای اگر به خوبی از آن‌ها مراقبت شود، می‌توانند محصول خوب و گل را در تمام طول سال تولید کنند. انواع گیاهان گلخانه ای شامل سبزیجات و صیفی‌جات، میوه‌جات و گل‌ها هستند که در ادامه در مورد هر کدام توضیح می‌دهیم و آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

سبزیجات و صیفی جات گلخانه ای

پرورش سبزیجات گلخانه‌ای برای محصولات برداشت شده، موقعیت متفاوتی نسبت به پرورش محصولاتی است که به عنوان گیاهان شروع کننده یا گیاهان میوه‌دهنده برای مصرف‌کنندگان به خانه برده و رشد می‌کنند. این نوع محصولات پتانسیل قابل توجهی برای فروش در بازارهای محلی و سوپرمارکت‌ها دارند. در ادامه برخی از مهم‌ترین محصولات این گروه را معرفی می‌کنیم.

صیفی جات گلخانه ای

گوجه‌فرنگی

یکی از محبوب‌ترین و مهم‌ترین محصول از انواع گیاهان گلخانه ای گوجه‌فرنگی است. گوجه‌فرنگی برای جوانه زدن به خاک گرم، برای رشد خوب در طول روز به گرما و آفتاب و برای رشد در شب به دمای گرم نیاز دارد. یک گلخانه همه این‌ها را به علاوه محافظت در برابر باران و رطوبت اضافی که می‌تواند باعث کمبود مواد مغذی و عفونت‌های قارچی در این گیاهان شکننده شود، ارائه می‌دهد. هیچ چیز به اندازه عرضه گوجه فرنگی ارگانیک در طول سال ارزشمند نیست. برای شروع، گونه‌ای را انتخاب کنید که در برابر بیماری‌هایی مانند فوزاریوم و ورتیسیلیوم مصون باشد. گوجه فرنگی گیاهی گرما دوست است که تحمل هوای سرد را ندارد.

نور ناکافی می‌تواند منجر به رنگ پریدگی و ضعیف شدن گیاهان شود. مطمئن شوید که بذرهای خود را در خاکی بکارید که دارای زهکشی مناسب باشد. خاک باید مرطوب شود اما در آب غوطه ور نشود. اکثر واریته‌های مختلف گوجه‌فرنگی به قفس یا پرده برای حمایت نیاز دارند، اما در غیر این صورت فقط به خاک مرطوب و کود ماهیانه نیاز دارند. بهترین دما حدود ۲۱ درجه سانتی‌گراد تا ۲۳ درجه سانتی‌گراد است. در نازک کردن گیاه تردید نکنید، زیرا باید انجام شود، پس از مشاهده مجموعه دوم برگ‌های واقعی، کوددهی را شروع کنید. گوجه‌فرنگی‌های ارگانیک با سطوح بالاتر لیکوپن سالم‌تر هستند. لیکوپن به باز کردن انسداد عروق کمک می‌کند و برای قلب نیز مفید است.

انواع فلفل ها

فلفل‌ها یکی دیگر از انواع گیاهان گلخانه ای هستند که در گلخانه‌ها به خوبی عمل می‌کنند. مانند گوجه‌فرنگی، این گیاهان در گرمای روز رشد می‌کنند و از دمای بالاتر در شب لذت می‌برند. میزان درجه حرارتی که اجازه می‌دهید گلخانه شما گرم شود حتی می‌تواند بر طعم تند فلفل شما در هنگام برداشت تأثیر بگذارد. فلفل‌ها گیاهان محکمی هستند که به خوبی در زمین یا در ظروف گلخانه‌ای شما کاشته می‌شوند. آن‌ها به هیچ مراقبت خاصی غیر از خاک مرطوب، زهکشی خوب و کوددهی ماهانه نیاز ندارند.

بذر فلفل برای جوانه زدن به خاک گرم نیاز دارد (۲۶ درجه سانتی‌گراد بهینه است)، بنابراین بهتر است بذرهای خود را در داخل خانه یا روی یک پد حرارتی بکارید. هنگامی که دما در بهار تثبیت شد، جوانه‌ها را به گلخانه منتقل کنید. فلفل‌ها در طول ماه‌های گرم تابستان و تا پاییز محصول تولید می‌کنند. همه فلفل‌ها در گلخانه‌ها به خوبی رشد می‌کنند و انواع آن شامل فلفل سبز مکزیکی، فلفل دلمه‌ای و فلفل سرانوس هستند.

کشت فلفل در گلخانه

قارچ

قارچ خوراکی یکی از انواع خانواده قارچ‌ها است و مانند بسیاری از انواع گیاهان گلخانه ای می‌تواند به عنوان غذا در گلخانه‌ها پرورش داده شود. برخلاف بیشتر گیاهان، قارچ‌ها برای رشد به نور خورشید نیاز ندارند. در واقع، قارچ‌ها در مناطق خنک و تاریک بهترین رشد را دارند. اگر چنین فضایی در گلخانه خود دارید، یا اگر بتوانید تغییراتی برای ایجاد چنین محیطی ایجاد کنید، ممکن است خودتان بتوانید قارچ پرورش دهید. اگرچه مقدار کمی نور به قارچ‌های شما آسیب نمی‌رساند، اما بهتر است در تاریکی رشد کنند.

برای رشد قارچ در گلخانه، ممکن است لازم باشد تغییراتی در بخشی از گلخانه ایجاد کنید تا ورود نور را مسدود کنید. همچنین ممکن است لازم باشد اقداماتی را انجام دهید تا اطمینان حاصل شود که دما جایی بین ۱۲ تا ۱۶ درجه سانتی‌گراد تقریباً ثابت می‌ماند. هوای گلخانه را مرطوب نگه دارید و در برابر بادهای قوی که می‌تواند برای رشد قارچ کشنده باشد، اقدامات احتیاطی انجام دهید. نحوه کشت و پرورش قارچ از اموزش‌های مفیدی بوده که هر کسی قادر به یادگیری آن است و افراد می‌توانند در فضایی اندک به کشت این محصول مقوی و خوشمزه مشغول شوند.

سبزیجات

برای لذت بردن از گلخانه خود لازم نیست منتظر گرم شدن هوا باشید. برخی از گیاهان، مانند کاهو و سایر سبزیجات برگ‌دار، ترجیح می‌دهند در هوای خنک رشد کنند. سبزی‌های برگ‌دار زمانی بهترین رشد را دارند که میانگین دمای هوا ۱۵ درجه سانتی‌گراد باشد. برای اکثر آب و هواها، روزهای معتدلی مانند این دشوار است. کاهویی که در بیرون از خانه در بهار یا پاییز کاشته می‌شود، احتمالاً به اندازه روزهای گرم روزهای برفی را نیز تحمل می‌کند. با کاشت سبزیجات در گلخانه خود در اوایل بهار و اواخر پاییز، می‌توانید تعداد روزهای معتدل را به حداکثر برسانید و نگران نباشید که برف گیاهان ظریف شما را از بین ببرد. برخی از سبزیجات مانند کلم پیچ و تربچه را می‌توان مستقیماً در طول زمستان در بسیاری از مناطق آب و هوایی کشت کرد. علاوه بر این، سبزی‌ها از انواع گیاهان گلخانه ای بسیار آسان برای رشد هستند. آن‌ها به نگه‌داری زیادی نیاز ندارند و مواد مغذی زیادی مصرف نمی‌کنند.

انواع سبزی خوردن گیاهان نازک و شکننده هستند. به همین دلیل، پرورش آن‌ها در گلخانه می‌تواند عملکرد شما را افزایش دهد و روند مراقبت از گیاهان را ساده‌تر کند. گلخانه نه تنها به شما این امکان را می‌دهد که فصل رشد گیاهان را افزایش دهید، بلکه به شما این قدرت را می‌دهد که رطوبت، نور و دما را دقیقاً مطابق با نیاز گیاهان خود تنظیم کنید. این به معنای کمی تلاش اضافی از جانب شما است، اما هنگامی که گیاهان تولید شدند، مراقبت و برداشت آن‌ها نسبتاً آسان است. انواع سبزیجاتی که می‌توان به راحتی در گلخانه کاشت شامل جعفری، گیشنیز، ریحان، شنبلیله، تره و سایر سبزی‌های خوردنی و مورد استفاده در غذاها هستند.

کاهو و سبزی گلخانه ای
انواع سبزی‌های خوردنی و کاهوها را می‌توان به راحتی در گلخانه پرورش داد.

خیار

برخی از گونه‌های خیار فقط می‌توانند در محیط‌های حفاظتی رشد کنند، در حالی که برخی دیگر از فصل رشد طولانی مدتی که گلخانه فراهم می‌کند، سود می‌برند. رشد این رقم از انواع گیاهان گلخانه ای کمی دشوار است، اما محصولات فراوانی را در طول تابستان و تا پاییز با مراقبت بیشتر ارائه می‌دهند. هنگامی که گیاهان بالغ شدند، آن‌ها را در یک داربست یا قفس قرار دهید تا جریان هوا را افزایش داده و میوه‌ها را از زمین دور نگه دارید. خاک را مرطوب اما نه خیس نگه دارید و ماهی یک بار کود به آن اضافه کنید. مراقب باشید دمای هوا در شب بالای ۱۸ درجه و در روز کمتر از ۳۲ درجه سانتی‌گراد باشد. زمانی که دمای خاک حدود ۲۶ درجه سانتی‌گراد باشد خیار سریع‌تر جوانه می‌زند.

انواع ریشه ها

اگرچه درست است که سبزیجات ریشه‌دار مانند هویج و سیب‌زمینی می‌توانند در خارج از خانه به خوبی رشد کنند، اما کشت آن‌ها در گلخانه به این معنی است که می‌توانید در اواسط زمستان برای برداشت اواسط بهار آن‌ها را بکارید و حتی تولید را تا پاییز ادامه دهید. هویج‌ها را نزدیک به هم شروع کنید، سپس با بزرگ‌تر شدن آن‌ها را نازک کنید، آن‌ها لطیف، شیرین و خوش طعم خواهند بود. چغندر یا لبو یک سبزی همه کاره برای پخت و پز است و می‌توان آن را در تمام طول سال در گلخانه مناسب کشت کرد.

اسفناج

اگر گلخانه خود را در زمستان گرم کنید، گزینه‌های شما برای برداشت زمستانی بی پایان است. اما حتی اگر بخاری ندارید، باز هم می‌توانید از گلخانه خود برای پرورش برخی از سبزیجات مقاوم در برابر سرما بین پاییز و بهار استفاده کنید. اسفناج یکی از ساده ترین محصولات برای کشت در گلخانه‌های گرم نشده است. بذر اسفناج می‌تواند در دمای نزدیک به انجماد جوانه بزند، به این معنی که می‌توانید بذر اسفناج را از اواخر پاییز تا بهار در گلخانه خود بکارید. گرمای اضافی گلخانه در طول روز از یخ زدگی زمین جلوگیری کرده در حالی که ساختار گیاهان در حال رشد را از برف محافظت می‌کند. اگر در آب و هوای سرد زندگی می‌کنید، ممکن است لازم باشد یک لایه اضافی از پوشش ردیفی اضافه کنید تا از اسفناج خود در برابر دمای انجماد محافظت کنید.

رشد اسفناج بسیار ساده است و نیازی به کود اضافی ندارد. در طول ماه‌های سرد، گلخانه شما رطوبت را به خاک بازیابی می‌کند، به این معنی که باید گهگاه آبیاری کنید. اسفناج خود را در طول زمستان و تا بهار برداشت کنید. هنگامی که دمای متوسط ​​گلخانه شما خیلی گرم شود، اسفناج شروع به پیچیدن و تولید گل می‌کند. در این مرحله، آنچه باقی مانده را برداشت کنید و سبزی‌ها را با محصول فصل گرما جایگزین کنید.

لوبیا سبز

لوبیا هوای گرم‌تری را ترجیح می‌دهد اما در دماهای بالا خوب محصول تولید نمی‌کند. آن‌ها یک انتخاب عالی برای رشد در گلخانه با تهویه مناسب در تابستان هستند. لوبیا در دو نوع است: قطبی و بوته‌ای. انواع بوته‌ها، همانطور که می‌توانید تصور کنید، کم و به صورت بوته رشد می‌کنند و نیاز به نگه‌داری کمی دارند. لوبیاهای قطبی برای بالا رفتن نیاز به داربست دارند و می‌توانند فضای عمودی قابل توجهی را در گلخانه شما اشغال کنند. مانند سایر حبوبات، لوبیا نیتروژن خود را تثبیت می‌کند و بنابراین به کود کمی نیاز دارد. به محض اینکه میانگین دمای گلخانه شما به ۱۰ درجه سانتی‌گراد رسید می‌توانید لوبیا بکارید. با این حال، بذرها برای جوانه زدن به دماهای بالاتر نزدیک به ۲۶ درجه نیاز دارند، بنابراین قبل از کاشت در گلخانه، کاشت بذرهای بهاره را در داخل خانه شروع کنید.

بادنجان

مانند گوجه‌فرنگی و فلفل، بادنجان نیز شب‌زیست است و بنابراین در محیط گرم‌تر گلخانه به خوبی عمل می‌کند. حتی اگر منطقه شما تابستان‌های طولانی و گرمی را تجربه می‌کند، کاشت بادنجان در داخل ممکن است برای محافظت از این گیاهان در برابر بیماری‌ها و آفات رایج توصیه شود. بادنجان برای حمایت از ساقه‌های بلند خود مانند گوجه فرنگی نیاز به داربست یا قفس دارد. آن‌ها رطوبت ثابت را دوست دارند و حدود یک بار در ماه به کود اضافی نیاز دارند. مانند فلفل‌ها برای جوانه زدن به خاک گرم (۲۶ تا ۳۲ درجه سانتی‌گراد) نیاز دارند. هنگامی که دمای متوسط ​​​​در اواخر بهار به 70 درجه رسید، جوانه‌ها را به گلخانه منتقل کنید.

جوانه ها

جوانه‌ها یا میکروگرین‌ها از گونه‌های گیاهی هستند که می‌توانید در خانه پرورش دهید. رشد این محصولات مستلزم جوانه زدن صدها دانه (معمولاً گندم، برنج، جو، جو دو سر) در آن واحد است که ساده ترین کار در سینی میکروگرین مخصوص است. این گروه از انواع گیاهان گلخانه ای کوچک به نور زیادی نیاز ندارند زیرا جوانه‌ها قبل از اینکه فتوسنتز کنند برداشت می‌شوند.

این باعث می‌شود که آن‌ها به اندازه کافی رشد کنند. اما اگر فضای پیشخوان کم دارید یا می‌خواهید چندین جوانه را به طور همزمان برای اهداف صنعتی پرورش دهید، گلخانه بهترین گزینه است. اگر راه اندازی درستی داشته باشید، جوانه‌ها به راحتی رشد می‌کنند. آن‌ها به خاک یا مواد مغذی اضافه نیاز ندارند و فقط ده روز پس از کاشت در شرایط مناسب قابل برداشت هستند.

میوه های گلخانه ای

گرمای اضافی یک گلخانه به شما امکان می‌دهد میوه‌های مورد علاقه خود را در تمام طول سال پرورش دهید. اهداف خود را تعیین کنید، منتظر نتایج رضایت بخش باشید و از تجربه باغبانی خود لذت ببرید. محصولات برخی از انواع گیاهان گلخانه‌ای میوه‌هایی هستند که در بین مردم طرفداران بسیار زیادی دارند. در ادامه انواع گیاهان گلخانه ای که برای تولید میوه کشت می‌شوند را بررسی کرده‌ایم.

توت فرنگی

توت فرنگی شرایط رشد گرم و خشک را ترجیح می‌دهد. شما می‌توانید این الزامات را در گلخانه به دست آورید. اما بهترین دلیل برای پرورش این توت‌های خوش‌طعم در گلخانه، دور نگه داشتن از آفات است. حشرات سیب‌زمینی، سوسک‌ها و لارو مگس سرکه همگی دوست دارند توت فرنگی تازه را خرد کنند. با پرورش این گیاهان ظریف در داخل گلخانه، می‌توانید به میزان قابل توجهی آسیب آفات را کاهش دهید و عملکرد خود را افزایش دهید. می‌توانید زنبورها را برای گرده افشانی بهتر به گلخانه خود بیاورید. در صورتی که نهال‌های اولیه سالم خریداری کنید سایر مراحل کشت توت فرنگی در گلخانه آسان خواهد بود.

این گونه خوشمزه و پر طرفدار از انواع گیاهان گلخانه ای را می‌توانید در گلدان‌های پر از خاک حاوی مواد آلی بکارید، آن‌ها به خاکی با زهکشی خوب نیاز دارند. کود گیاهی برای کنترل دمای خاک مورد نیاز است. آبیاری قطره‌ای ضروری است زیرا ریشه آن‌ها کم عمق است. ترشح آب از بالا ممکن است در نتیجه آفات و بیماری‌ها باشد. اطمینان حاصل کنید که همیشه یک گلخانه سالم و تمیز نگه دارید. برای جلوگیری از بدتر شدن مشکلات، مراقب هرگونه نشانه‌ای از آفات و بیماری‌ها باشید.

کشت توت فرنگی در گلخانه

تمشک

تمشک را می‌توان در هر زمانی از سال در گلخانه کشت کرد. آن‌ها به راحتی رشد می‌کنند و می‌توانند به طور منظم میوه دهند. آن‌ها به نور اضافی نیاز ندارند و در شرایط تقریباً خنک به درستی رشد می‌کنند. دمای گلخانه 21 درجه سانتی‌گراد برای رشد عالی است. گیاه اولیه تمشک را از یک تامین کننده قابل اعتماد خریداری کنید. یک سیستم آبیاری قطره‌ای برای تمشک گلدانی نصب کنید زیرا آبیاری زیاد می‌تواند باعث پوسیدگی شود. فصل برداشت بین 8 تا 10 هفته طول می‌کشد، آن‌ها را برای مدت طولانی نگه ندارید. ممکن است سعی کنید مقداری را برای استفاده بعدی منجمد کنید. آن‌ها را در سینی ریخته و در فریزر قرار دهید. پس از یخ زدن آن‌ها را به کیسه‌های فریزر منتقل کنید.

گیلاس و آلبالو

گیلاس یکی از میوه‌هایی است که می‌توان آن را در گلخانه کاشت. آلبالوهای گلدانی جای گلخانه کوچک‌تری را اشغال می‌کنند و متحرک هستند. گونه‌های گیلاس که به گرده افشانی متقاطع نیاز ندارند یکی از ساده‌ترین گونه‌هایی هستند که رشد می‌کنند. آن‌ها میوه می‌دهند همانطور که در فضای باز با ترکیب مناسبی از خاک، دما، آب و مواد مغذی میوه می‌دهند. درختان گیلاس خود را سالی یک بار کود دهید. مطمئن شوید که گلخانه شما به خوبی تهویه می‌شود. از افزایش سریع دما به خصوص در تابستان جلوگیری کنید.

با استفاده از قیچی آن‌ها را به آرامی هرس کنید. هر شاخه شکسته یا مرده را بردارید. با اجرای جریان هوای مناسب، هرس و تمیز کردن کامل از بیماری‌ها جلوگیری کنید. برگ‌ها یا میوه‌های کهنه را روی زمین نگذارید. برداشت زود هنگام این گیاهان ممکن است باعث از بین رفتن میوه شما شود. تولید میوه‌های مناسب تا 3 سال طول می‌کشد.

کشت گیلاس در گلخانه

طالبی

پرورش طالبی یا خربزه در گلخانه بسیار رضایت بخش است. زیرا در پاسخ به رطوبت، آفتاب و گرمای زیاد به خوبی محصول می‌دهند. این قلم از انواع گیاهان گلخانه ای عاشق خاک لومی و با زهکشی خوب هستند. همچنین برای تولید میوه نیاز به گرده افشانی دارند که در این مورد زنبورها می‌توانند کمک کننده باشند. نازک کردن گیاه، رقابت برای فضا، مواد مغذی و آب را کاهش می‌دهد تا رشد سالمی را فراهم کند. کاشت همراه می‌تواند بهترین دفاع شما در برابر آفات باشد. برای دفع این حشرات سعی کنید شوید را همراه با طالبی بکارید. گیاهان خود را حداقل دو بار در هفته بازرسی کنید. شکاف در ساقه جایی که میوه چسبیده است نشانه این است که خربزه شما از قبل رسیده است. این میوه آفتاب‌خورده سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین C در هر لقمه‌ای است. این یک طعم عالی را با تغذیه سالم ترکیب می‌کند.

انگورها

برای پرورش انگورهای خوشمزه خود نیازی به تاکستان ندارید. آن‌ها واقعاً آنقدرها هم که به نظر می‌رسند خواستار رشد نیستند. فقط کمی به دقت در آبیاری، پرورش، کود دهی و هرس نیاز دارد. تولید محصول پایدار سال به سال قابل دستیابی است. این مورد از انواع گیاهان گلخانه ای باید در لبه مخالف درب کاشته شوند. سپس ساقه‌ها در کنار گلخانه در کنار پشته پشت بام رشد کرده و نزدیک هم حرکت کردند. برای گلخانه‌های بزرگ‌تر، می‌توانید آن را با ریشه بیرون یا داخل شروع کنید. آن‌ها را هر 7 تا 10 روز در طول دوره رشد آبیاری کنید. انگورهای گلخانه‌ای ممکن است به کمک کمی برای گرده افشانی نیاز داشته باشند که تاک به گل تبدیل شود.

لیمو

لیموها هم از انواع گیاهان گلخانه ای هستند. با توجه به اینکه پس از کاشت به توجه کمی نیاز دارند و برای رشد بسیار ساده هستند از کاندیداهای مناسب کشت گلخانه‌ای محسوب می‌شوند. اگر شرایط رطوبت، روشنایی و دما رعایت شده باشد، این گیاه رشد خواهد کرد. می‌توانید از گونه‌های قد کوتاه استفاده کنید که برای ظروف گلخانه‌ای مناسب هستند. این به بسیاری از باغبانان در همه جا اجازه می‌دهد تا از امتیازات درختان لیموی خانگی بهره‌مند شوند. درختان لیمو در داخل یک گلخانه با دمای کنترل شده که در آن دما بین ۲۱ تا ۳۲ درجه سانتی‌گراد باقی می‌ماند، بهترین رشد را دارند.

درختان لیمو برای رشد به حداقل هشت ساعت در روز آفتاب نیاز دارند. اما اگر بتوانید 12 نور آفتاب برای آن‌ها تدارک ببینید شرایط بسیار مناسبی خواهد بود. آن‌ها کاملاً به نور شدید روز نیاز دارند تا گل‌ها را القا کنند و انرژی لازم برای میوه دادن را داشته باشند. برای تعیین اینکه آیا میوه به اندازه کافی شیرین یا ترش است، تست طعم انجام دهید زیرا رنگ پوست به معنای رسیده بودن نیست، لیموها را می‌توان در طی چند ماه چید. توصیه معمول برای نگه‌داری این است که آن‌ها را روی درخت بگذارید تا زمانی که مایل به مصرف آن هستید.

کشت لیمو در گلخانه

انواع گیاهان دارویی گلخانه ای

بو، طعم و اهداف دارویی گیاهان، آن‌ها را به طرز باورنکردنی برای بسیاری از فرهنگ‌ها در این جهان مهم می‌کند. تقریباً همه مردم و با آداب و رسوم مختلف، قدرت آشپزی و شفابخشی گیاهان مختلف را تشخیص داده‌اند. اکثر نسخه‌هایی که در حال حاضر در دسترس پزشکان هستند، سابقه‌ای عمیق به عنوان درمان‌های گیاهی، از جمله تریاک، دیژیتال، آسپرین، کینین و غیره دارند. قبل از استفاده از داروهای گیاهی حتماً توصیه‌های پزشکان بخواهید. گلخانه می‌تواند به شما کمک کند فصل رشد خود را افزایش دهید و به شما امکان می‌دهد تقریباً در هر زمان از سال گیاهان دارویی بکارید. در ادامه برخی از انواع گیاهان گلخانه ای دارویی مهم و شرایط کشت آن‌ها را بررسی کرده ایم.

اسطخودوس

اسطوخودوس نماد خلوص و پاکی است. این گیاه معطر باعث بهبودی، کاهش استرس عضلانی و کاهش اضطراب می‌شود. اسطوخودوس یک گیاه چند ساله قوی مقاوم به خشکی بوده و در میان همه گیاهان خوشبو از معروف‌ترین آن‌ها است. وقتی شکوفه می‌دهد، عطر آن به طرز دلپذیری در همه جا پخش می‌شود. آن‌ها می‌توانند تا ۱/۵ متر بلند شوند. نهال‌ها را در قسمت آفتابی گلخانه قرار دهید. شما همچنین می‌توانید از چراغ‌های رشد استفاده کنید زیرا این گیاهان در نور کامل روز به وفور رشد می‌کند. اسطوخودوس را می‌توان مجبور کرد در طول سال گل دهد. می‌توانید روزهای 16 ساعته یا 4 ساعت استراحت شبانه تولید کنید. اگر در دمای ۱۷ درجه سانتی‌گراد تا ۲۰ درجه سانتی‌گراد قرار گیرد، در حدود 8 تا 10 هفته رشد می‌کند. اسطوخودوس ممکن است در معرض چندین آفات و بیماری باشد که در این مورد پیش‌گیری بهترین راه حل است. تامین جریان هوای خوب و اجازه دادن به گیاهان برای خشک شدن تا حدودی بین دو آبیاری به تولید محصول سالم کمک می‌کند.

کشت اسطخدوس در گلخانه

شیرین بیان

شیرین بیان گیاهی است که در طب سنتی و قدیم بسیاری از کشورها مورد علاقه بوده است. در کمال تعجب باید گفت که این گیاه دارویی عضوی از خانواده نخود است و گاهی تا ۲ متر رشد می‌کند. این گیاه دارای طعمی مانند رازیانه است اما ارتباطی با هم ندارند. شیرین بیان یک درمان طبیعی برای دردهای قاعدگی و دردهای دوران یائسگی است. همچنین به عنوان یک درمان برای زخم معده استفاده می‌شود. برخی افراد از آن برای درمان سرطان سینه و پروستات استفاده می‌کنند. گفته می‌شود که این گیاه برای غده فوق کلیوی نیز مفید است و اثرات پیری بر مغز ما را کاهش می‌دهد. می‌توان از آن در چای، طعم دادن به بسیاری از غذاها، تولید ماءالشعیر و افزودنی در تنباکو استفاده کرد.

این گروه از انواع گیاهان گلخانه ای دارویی به اندازه کافی در خاک کمی قلیایی رشد می‌کنند. خاک باید عمیق و مرطوب باشد. بوته‌ها را می‌توان از بذر و قلمه شروع کرد. آن‌ها در آفتاب گسترده تا نیمه سایه بهترین رشد را دارند. اجازه دهید بوته‌های تازه به مدت 3 سال قبل از برداشت ریشه بالغ شوند. هنگام برداشت، ریشه‌های افقی را برداشت کنید هرگز ریشه اصلی را جدا نکنید.

زیره

زیره دومین ادویه معروف دنیا و از گیاهان دارویی مهم است. متعلق به گونه جعفری بوده، رشد بالایی دارد و دارای برگ‌های باریک سبز تیره به ارتفاع 6 تا 24 اینچ است. معمولاً از بذرهایی که می‌توانید فوراً در گلخانه خود بکارید رشد می‌کند. دانه‌های زیره تقریباً در عرض 7 تا 14 روز جوانه می‌زنند. شما می‌توانید با خیس کردن بذرها در آب به مدت حدود 8 ساعت قبل از کاشت، این روند را تسریع کنید. آن‌ها را در ظروف یا تخت‌های مرتفع در هر کجا که احساس راحتی می‌کنید بکارید. زیره دارای طعمی آجیلی، فلفلی، ترش با رایحه غنی و محتوای روغن بالا است.

این گیاه را در نور کامل روز پرورش دهید. زیره در خاک‌های معمولی و با زهکشی خوب رشد می‌کند. به طور منظم آن را آبیاری کنید. ترفند برداشت این گیاه دارویی مهم این است که غلاف‌ها را زمانی برداشت کنید که اولین غلاف‌ها در حال ریختن دانه‌ها هستند. غلاف‌های رسیده را بردارید و بگذارید قهوه‌ای و خشک شوند. در مرحله بعد، غلاف‌ها را بمالید تا دانه‌ها استخراج شوند. می‌توانید سعی کنید تمام ساقه را بردارید و به صورت وارونه در ظرفی قرار دهید تا دانه‌ها گرفته شود.

کشت زیره در گلخانه

رازیانه

کاشت رازیانه بسیار آسان است. این قلم از انواع گیاهان گلخانه ای دارویی نور کامل روز و خاک با زهکشی خوب را ترجیح می‌دهد. شما می‌توانید فوراً بذر یا قلمه این گیاه دارویی را در گلخانه خود بکارید. رازیانه گیاهی یکساله کوچک با شکوفه‌های سفید یا زرد کم رنگ است. رایحه آن با زیره، شوید یا شیرین بیان قابل مقایسه بوده و بومی مدیترانه و اروپای جنوبی است. شما همچنین می‌توانید آن‌ها را در حال رشد به صورت وحشی در زمین‌های باز ببینید. این گیاه دارای برگ‌های توری و شکوفه‌های سفید در رأس است که این قسمت رأسی جای خود را به دانه‌هایی می‌دهد که دارای روغن‌های خوش طعم هستند. رازیانه هنگام شکوفه دادن، گل‌های فراوانی می‌دهد. گیاه رازیانه بین 18 تا 24 اینچ رشد می‌کند. رازیانه ستاره‌ای در مکان‌هایی که دما کمتر از منفی ۹ درجه سانتی‌گراد کاهش نمی‌یابد رشد می‌کند.

رزماری

رزماری یا اکلیل کوهی یک گیاه چوبی همیشه سبز است. آن‌ها در سال اول یا دو سالگی به آرامی رشد می‌کنند. بسته به نوع دلخواه شما، ارتفاع آن تا ۱ متر با وسعت ۳ تا ۵ متر افزایش می‌یابد. دو نوع اصلی رزماری به نام قائم و خزنده وجود دارد. هر دوی آن‌ها فوق العاده معطر هستند. پایه‌ها کاملاً برای شکل دادن و به عنوان گیاهان منفرد مناسب هستند. از طرف دیگر، خزنده‌ها برای پوشش زمین یا مقاومت در برابر شیب اضافی مناسب هستند.

پوشش گلخانه نیز می‌تواند به شما در مقابله با علف‌های هرز مزاحم کمک کند. در صورت بسته بندی یا کاشت در مکان‌های مرطوب ممکن است به کپک پودری حساس شود. مطمئن شوید که نور خورشید زیاد و جریان هوای کافی برای بازگرداندن نشاط به گیاه می‌رسد. رزماری یک گیاه با طعم قوی است که در آشپزی نیز به عنوان طعم دهنده استفاده می‌شود. گل‌های این گونه از انواع گیاهان گلخانه ای نسبت به برگ‌هایش مزه دارتر هستند.

کشت رزماری در گلخانه

نعناع گربه ای

نعناع گربه‌ای یا Catnip به سرعت هم از دانه‌ها و هم از قلمه‌های نوک برگ تولید می‌شود. این گیاه چند ساله تا ۱ متر رشد می‌کند و نور کامل خورشید را دوست دارد. دارای برگ‌های خاکستری و سبز با شکوفه‌های بنفش است. به راحتی در نقاط آفتابی، با فضای کافی و آب معمولی با زهکشی عالی رشد می‌کند. اگر به سمت گل‌دهی رفت، جوانه‌ها را قطع کنید تا رشد برگ قوی‌تر و سالم‌تر شود. مراقب باشید که برای کنترل رشد کپک، گیاه خود را بیش از حد بخار آب و رطوبت ندهید. آن‌ها را با یک توری سیمی قوسی شکل محافظت کنید. این تکنیک از مالش و لیسیدن گیاه توسط گربه‌های علاقه مند جلوگیری می‌کند و به خود گیاه آسیبی نمی‌رساند. این گروه از انواع گیاهان گلخانه ای حشرات مفید را جذب می‌کند. استفاده از این گیاه به عنوان گیاه همراه برای دفع حشرات مضر مفید است.

آویشن

آویشن به راحتی از بذر رشد می‌کند. دوره جوانه زنی ممکن است از 14 تا 28 روز طول بکشد. کاشت بذر بهتر است در داخل خانه شروع شود، جایی که می‌توان دما را در حدود ۲۱ درجه سانتی‌گراد حفظ کرد. بنابراین، گلخانه مکان مناسبی برای آن است. بذرها را در ردیف‌های سطحی به فاصله یک فوت از هم بکارید. وقتی نهال‌های شما تثبیت شدند، آن‌ها را با فاصله 6 اینچ از هم نازک کنید. آویشن را قبل از شروع به باز شدن گل‌های آن‌ها برداشت کنید. گیاه را با 1/5 تا 2 اینچ از نقطه برش دهید. رشد دوم ظاهر خواهد شد، اما این رشد نباید قطع شود. این باعث کاهش مقاومت گیاه در زمستان می‌شود. اگرچه این گیاه چند ساله مقاوم است، اما در ماه‌های زمستان برای تحمل محیط سرد به کمی توجه نیاز دارند.

کشت آویشن در گلخانه

مریم گلی

مریم گلی را می‌توان به راحتی از دانه‌ها رشد داد. پیشنهاد می‌کنیم این گیاه چند ساله مقاوم را با گیاهان دیگری مانند رزماری و ریحان شروع کنید. می‌توانید نهال‌های گلخانه‌ای را با فاصله تقریباً ۳۰ سانتی‌متر از هم بکارید. کنه‌های عنکبوتی و راب‌ها تعدادی از آفات معمولی هستند که در مریم گلی مشاهده می‌شوند. علف‌های هرز و سایر زباله‌های باغ را از بین ببرید. گیاهانی که به شدت آلوده شده‌اند را با گذاشتن آن‌ها در سطل زباله دور بیندازید. برگ‌ها را در طول سال اول رشد با ظرافت برداشت کنید. در سال‌های آینده بر اساس نیاز آن‌ها را انتخاب کنید. مریم گلی بهتر است به صورت تازه مصرف شود اما می‌توان آن را نیز نگه‌داری کرد. برگ‌های خشک شده طعمی قدرتمند و تا حدودی متفاوت از برگ‌های تازه دارند. وقتی شکوفه‌ها قهوه‌ای و خشک شدند دانه‌ها آماده جمع آوری هستند. وقتی کاملا خشک شد، سرها را به آرامی له کنید و ضایعات را با دقت خارج کنید.

نعناع

ویژگی‌های سرزنده بودن و تهاجمی نعناع رشد آن را نسبتاً آسان می‌کند. نعناع ریشه‌های جانبی را در زیر خاک به پیش می‌برد و ممکن است در سایر نقاط منطقه شما ظاهر شود. آن‌ها برای آب، نور و مواد مغذی همزمان با گیاهان دیگر رقابت می‌کنند. نعنا را به اندازه 2 اینچ زیر و با فاصله 12 اینچ از هم بکارید. آن را خوب آبیاری کنید. تمایل ریشه‌ها برای رسیدن به ریشه‌های گیاهان مجاور را با تخته‌های ته نشینی اندازه گیری کنید. می‌توانید آجرها را در عمق یک فوتی روی تخت قرار دهید. همچنین می‌توانید آن را یک قوطی پلاستیکی عمیق که در تخت باغچه خود فرو رفته است قرار دهید.

می‌توانید به سادگی از یک گلدان یا ظرف نیز استفاده کنید و آن را در بالای زمین یا روی قفسه قرار دهید. اگر متوجه علائم زنگ نعناع شدید آن را از بین ببرید. آن‌ها می‌توانند به سرعت به سایر گیاهان و خاک گسترش یابند و بر محصولات جدید در آینده تأثیر خواهد گذاشت. می‌توانید برگ‌های نعناع را در چای دم کنید یا نوشیدنی‌های خنک را با آن تزئین کنید. از نعناع معمولاً برای ایجاد طعم دهنده یا ژله نعناع استفاده می‌شود.

انواع گل های مخصوص پرورش در گلخانه

اگر گل‌های خود را در گلخانه بکارید حتی در زمستان نیز احساس بهاری خواهید داشت. در ادامه برخی از گل‌های آسان برای رشد و پرورش در گلخانه و شرایط لازم برای پرورش آن‌ها را معرفی کرد‌ایم.

بنفشه آفریقایی

مراقبت از بنفشه آفریقایی بسیار آسان است و حتی در ماه‌های طولانی زمستان بارها و بارها شکوفه می‌دهد. آن‌ها یکی از جذاب ترین گل‌ها هستند. این مورد از انواع گیاهان گلخانه ای زیبا و مورد علاقه افراد بسیاری است که همیشه و هر سال در چندین مرتبه شکوفا می‌شود. بنفشه آفریقایی عاشق محیط گرم است (نه بیشتر از ۲۹ درجه سلسیوس اما نه کمتر از ۱۸ درجه سلسیوس). شما می‌توانید آن را در نور روشن اما غیر مستقیم روز با خاک مرطوب شکوفا کنید. اگر روزها خیلی کوتاه باشند، می‌توانند در زیر نور مصنوعی به خوبی رشد کنند. زهکشی عالی و کود بنفشه آفریقایی که هر دو هفته‌ای یکبار استفاده می‌شود می‌تواند کمک کننده باشد. به یاد داشته باشید که اگر خاک بسیار خشک باشد یا نور کافی وجود نداشته باشد، ممکن است گل کمتری تولید کند. از آب سرد استفاده نکنید زیرا باعث ایجاد لکه در برگ می‌شود.

کشت بنفشه آفریقایی در گلخانه

لی لی صلح یا اسپاتی فیلوم

زنبق صلح یکی از گیاهان آپارتمانی شناخته شده است. پرورش آن‌ها آسان است و همچنین تزئین زیبایی نیز دارند. تنها چیزی که نیاز دارید این است که ایجاد محیط گرمسیری را در گلخانه خود تقلید کنید. نیلوفرهای صلح ممکن است گل‌های سفید تا مایل به سفید تولید کنند. این گل به ویژه با نور کافی به شکوفایی خود ادامه خواهد داد. نیلوفرهای صلح شرایط کم آبی را بهتر از پرآبی تحمل می‌کنند. این یکی از آن دلایل متعددی است که چرا آن‌ها معمولاً می‌میرند. به راحتی با لمس سطح روی خاک ببینید آیا از قبل خشک شده است یا خیر. اگر خشک بود می‌توانید گیاه خود را آبیاری کنید. اگر هنوز مرطوب است نیازی به آبیاری ندارد.

نیلوفرهای صلح ممکن است بین ۰/۳ تا ۱/۸ متر بلند شوند. بهتر است ارتفاع مورد انتظار را بررسی کنید. به گفته ناسا، این نیلوفرها همچنین می‌توانند سموم را از محیط اطراف پاک کنند. نکته منفی این است که در صورت مصرف یا استنشاق زیاد ممکن است باعث تحریک معده و مجاری تنفسی شود. به یاد داشته باشید که نیلوفرهای صلح را از کودکان خردسال و حیوانات خانگی دور نگه دارید.

کالانکوئه

Kalanchoe blossfeldiana یکی از معروف ترین گل‌های گلدانی در گلخانه است. با استفاده از قلمه‌های سرسبز نوک ساقه تکثیر این گیاه تقریباً آسان است و تولید پس از برداشت عالی است. این گیاه گل‌هایی با ماندگاری طولانی ارائه می‌دهد که به عنوان یک دکوراسیون باشکوه برای گلخانه یا خانه شما عمل می‌کند. آن‌ها گیاهان روز کوتاه هستند. زمانی گل می‌دهد که طول روز معادل یا کمتر از 12 ساعت باشد. بسیاری از گیاهان گلدانی گلدار در پاییز، زمستان و اوایل بهار رشد می‌کنند. این زمانی است که سطح نور واقعی ضعیف است. این گیاه نگه‌دارنده آب، گل‌های روشن و زنگوله‌ای شکل تولید می‌کند. همچنین نیاز به توجه بسیار کمی دارد. کالانکوئه محیط‌های خشک و نوسانات دما را در بر می‌گیرد. همچنین با آب و هوای زمستانی ۷ درجه سلسیوس عالی است.

بگونیا

مراقبت از بگونیا برای هر باغبانی آسان است. فرقی نمی‌کند که در داخل خانه یا خارج از خانه پرورش داده شوند. آن‌ها همچنین در رنگ‌ها و طرح‌های مختلف شاخ و برگ ظاهر می‌شوند. آن‌ها را می‌توانید مجدداً در سبدهای آویز، گلدان یا ظروف زیبا بکارید. شما می‌توانید از انواع فیبری یا غده‌ای انتخاب کنید. این شکوفه‌های پر زرق و برق به سادگی نیاز به آبیاری گاه به گاه و حتی آب کمتری در زمستان دارند. آبیاری اول صبح برای آن‌ها مفید است. این کار از لکه‌گیری یا سوختن برگ‌ها در روزهای تابستان جلوگیری می‌کند. بگونیا به سفیدک پودری نیز حساس است. بهتر است رطوبت را تنظیم کنید، جریان هوا را بهبود بخشید و با دمای گرم آن‌ها را رشد دهید. گرما و نور مناسب به بگونیا اجازه می‌دهد تا کامل و سریع رشد کند. این گل‌ها در تابستان حتی در ابری ترین نقاط نیز پایدار خواهند بود.

گل همیشه بهار

این گل‌های درخشان و آسان برای مراقبت، از انواع گیاهان گلخانه ای زینتی هستند که اغلب به عنوان هدیه روز مادر استفاده می‌شوند. آن‌ها به صورت جداگانه یا دسته‌ای نمایش داده می‌شوند. گل همیشه بهار در نور فراوان خورشید شکوفا می‌شود. این گل معمولاً فصول بسیار گرم را تحمل می‌کند. آن‌ها نتایج رضایت بخشی را در زمین‌های نسبتاً حاصل‌خیز، خشک یا با زهکشی خوب ایجاد می‌کنند. گل همیشه بهار دارای مشکلات آفت کمی است. هنگامی که آن‌ها رشد کردند و ثابت شدند، سعی کنید نوک‌ها را بچسبانید تا ضخیم‌تر شوند. در سطح پایینی و نزدیک به خاک گیاه را آبیاری کنید. هنگامی که گل‌ها کاشته می‌شوند، به توجه بسیار کمی نیاز دارند. فقط به طور منظم آن‌ها را آبیاری کنید و اجازه ندهید خاک خشک شود.

آفتاب گردان

یکی از انواع گیاهان گلخانه ای زینتی و خوراکی مورد علاقه همه افراد است. شما بدون شک مجذوب گل‌های آفتابگردان با ارتفاع ۳ متر خواهید شد. به سادگی بذرها را در یک مکان آفتابی و محافظت شده در خاک بپاشید و شکوفه دادن آن‌ها را تماشا کنید. دانه‌های آفتاب‌گردان زمانی که در گلخانه‌ها قبل از شروع دوره رشد منشا می‌گیرند، به سرعت جوانه می‌زنند. این گل‌های آفتاب دوست را حداقل 10 تا 13 ساعت در روز در معرض نور مستقیم روز قرار دهید. همچنین در صورتی که نور طبیعی نتواند نیاز آن‌ها را برآورده کند، می‌توانید نور مصنوعی تهیه کنید.

نرم‌تنان بدون صدف و حلزون‌ها عاشق خوردن شاخه‌های تازه و در حال رشد این گیاه هستند. با استفاده از یک محافظ پوششی، مانند سر یک بطری پلاستیکی، از آن‌ها محافظت کنید. همانطور که گل آفتابگردان شکل می‌گیرد و شروع به رشد می‌کند، ممکن است بخواهید گیاه را مستقیماً بالا نگه دارید. برای بهترین نتیجه، یک چوب را با نخ به ساقه ببندید.

بابونه

بیشتر باغبان‌ها از سادگی این گیاه برای رشد لذت می‌برند. به نظر می‌رسد که آن‌ها در هر شکل و اندازه رشد می‌کنند. بابونه یا گل مروارید معمولاً از دانه‌ها ایجاد می‌شود. خاک سالم کلید کاشت بیشتر گل‌ها است. خاک باید حاصل‌خیز و دارای زهکشی مناسب باشد. پیرایش مداوم و سرکشی کردن آن‌ها چیزی است که آن‌ها را به گل تبدیل کرده و به خوبی نگه می‌دارد.

گل‌های بابونه به ندرت توسط آفات و بیماری‌ها دچار مشکل می‌شوند. آن‌ها معمولاً به حشره کش نیاز ندارند. در برخی شرایط جدا شده که آفات و بیماری‌ها مشکل‌ساز هستند، می‌توانید در اولین نشانه‌های مشکل، آن‌ها را با یک تکه صابون حشره‌کش درمان کنید. این گیاهان گلخانه‌ای زیبا را در آفتاب کامل بکارید و به طور مناسب آبیاری کنید اما هرگز آن‌ها را زیادی آب ندهید. این باعث می‌شود که آن‌ها بیش از حد بلند و نحیف باشند که نیاز به گذاشتن داربست دارد. اگر در مکانی سایه باشند، این گیاهان زیبا به سمت خورشید خم شده و می‌افتند.

کشت بابونه در گلخانه

کشت زعفران در گلخانه

زعفران یکی از گران‌قیمت ترین و پرطرفدارترین چاشنی‌های غذایی است که در مزرعه و در گلخانه کاشته می‌شود. در نوع کاشت گلخانه‌ای میزان محصول ده برابر روش سنتی است. با اولویت بندی بحران آب در کشور، این نوع کشت بهترین روش برای مدیریت مصرف آب است. در کشت گلخانه‌ای به دلیل استفاده از گیاه زعفران درشت و مرغوب و پیازهای گیاهی عاری از بیماری و با نگه‌داری در بهترین شرایط دما و محیطی، عملکرد محصول بسیار بیشتر از روش سنتی است، به طوری که برداشت کلاله خشک که در روش سنتی به طور متوسط ​​هفت کیلوگرم در هکتار است در روش کشت گلخانه‌ای به میانگین 23 تا 25 کیلوگرم در هکتار رسیده است. در کشت سنتی کلاله گل در معرض نور خورشید قرار می‌گیرد که باعث از بین رفتن عطر، قدرت رنگ دهی و طعم کلاله می‌شود.

در روش جدید کاشت زعفران در گلخانه دیگر با این مشکل مواجه نیستیم که با در نظر گرفتن نیازها و فضای رقابت در بازار جهانی و دقت کشورهایی که به دنبال یک محصول خوب و باکیفیت هستند، کیفیت رنگ را نیز افزایش می‌دهد که واقعاً مهم است. برداشت زعفران با این کیفیت در بازارهای جهانی از ارزش بالایی برخوردار بوده و قیمتی چند برابر سایر محصولات دارد.

شرایط کشت زعفران

برای کاشت زعفران در تابستان و زمستان هوا باید صاف باشد، در تابستان دمایی بیش از 35 یا 40 درجه سانتی‌گراد و در زمستان کمتر از منفی 15 یا 20 درجه سانتی‌گراد نداشته باشد. به همین دلیل است که می‌توان زعفران را در آب و هوای خشک، معتدل و قاره‌ای کشت کرد، اما در آب و هوای گرمسیری یا قطبی نه. از آنجایی که زعفران گیاهی پیازی است و تحمل گرما دارد، در تابستان‌های گرم و خشک بدون مشکل رشد می‌کند. زمانی که خسارت سرمازدگی مزرعه زعفران شما را تهدید می‌کند، بهتر است که گیاهان را جابه‌جا کرده و با حصیر یا پارچه‌ای پشمی بپوشانید تا از آن‌ها محافظت کنید تا هوای سرد تمام شود. مراحل کشت زعفران شامل تهیه پیازهای مرغوب و بزرگ، تهیه سالن کشت زعفران، انتقال پیاز زعفران به گلخانه و انتقال پیاز زعفران به زمین است.

بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
greenhouse emporiumgardening know howessential home and gardenمجله فرادرس
۱ دیدگاه برای «انواع گیاهان گلخانه ای چه هستند؟ — کامل و به زبان ساده»

عالی بود ممنون

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *