ژئو مارکتینگ چیست و چه کاربردی دارد؟ – هر آنچه باید درباره بازاریابی مکان محور بدانید

۴۹۴ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۴ مهر ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۲۸ دقیقه
ژئو مارکتینگ چیست و چه کاربردی دارد؟ – هر آنچه باید درباره بازاریابی مکان محور بدانید

«ژئو مارکتینگ» یا «بازاریابی مکان محور» یکی از روش‌های بازاریابی و تبلیغات هدفمند است. در این روش با توجه به اطلاعات مکانی مشتری برای او پیامک یا پوش‌نوتیفکیشن تبلیغاتی مرتبط ارسال می‌شود. به‌عبارت بهتر و ساده‌تر، هنگامی که مشتری فعلی یا بالقوه کسب و کار در نزدیکی فروشگاه یا محدوده اطراف آن حضور پیدا می‌کند، برای او محتوای تبلیغاتی فرستاده می‌شود. ژئو مارکتینگ برای کسب و کارهایی مانند بانک‌ها، رستوران‌ها، باشگاه‌های ورزشی و آژانس‌های مسافرتی که محصولات و خدمات خود را به مشتریان محلی عرضه می‌کنند، کاربرد بیشتری دارد. با این روش کسب و کارها دسترسی بیشتری به مشتریان محلی پیدا می‌کنند که این موضوع به‌طور مستقیم روی افزایش نرخ تبدیل و بهبود تجربه خرید مشتری اثرگذار است. در این مطلب از مجله فرادرس یاد می‌گیرید ژئو مارکتینگ چیست و چه انواعی دارد. در ادامه با مزایای این روش بازاریابی دیجیتال و نکات مهم برای استفاده از آن آشنا می‌شوید.

فهرست مطالب این نوشته

تعریف ژئو مارکتینگ یا بازاریابی مکان محور چیست ؟

اصطلاح «ژئو مارکتینگ» (Geomarketing) از کنار هم قرار گرفتن دو واژه «ژئو» (Geo) به‌معنای «موقعیت مکانی» یا (Location) و مارکتینگ به‌معنای بازاریابی و تبلیغات ساخته شده است. در این شیوه بازاریابی کسب و کارها برای مشتریان هدف خاصی که در محدوده تعیین‌شده توسط آن‌ها حضور پیدا می‌کنند (در صدر آن‌ها مشتریان محلیپیام تبلیغاتی محصول یا خدمت خود را در زمان و مکان درست ارسال می‌کنند. البته کاربرد داده‌های مکانی مشتریان فقط به ارسال پیام‌های تبلیغاتی محدود نیست و خیلی از کسب و کارها از این اطلاعات برای تاسیس شعبه‌های جدید و توسعه خود استفاده می‌کنند تا در محل‌هایی که محصول یا خدمت آن‌ها مشتری بیشتری دارد، فعالیت کنند.

بازاریابی مکان محور بر اساس روش جمع‌آوری داده‌های مکانی و نحوه عمکلرد به ۵ طریق روش زیر قابل‌انجام است که در جدول زیر خیلی خلاصه به نحوه کار و ویژگی‌های آن‌ها اشاره کرده‌ایم:

نام روشنحوه جمع‌آوری داده‌های مکانیویژگی‌ها
«هدف‌گذاری جغرافیایی» (Geotargeting)با تشخیص IP مشتریانشناخت کامل ویژگی‌ مشتری - عدم تشخیص دقیق موقعیت مکانی مشتری
«حصار جغرافیایی» (Geofencing)با استفاده از تکنولوژی GPS و RFIDهدف‌گذاری روی محدوده کوچک‌تر - عدم امکان گروه‌بندی مشتریان
«سیگنال راهنما» (Beaconing)با استفاده از بلوتوثهدف‌گذاری بسیار دقیق روی مشتریان - نیاز دستگاه به امنیت و نظارت
«برتری مکانی» (Geo-Conquesting)با استفاده از تکنولوژی GPSایجاد مزیت رقابتی - حساسیت بالا روی ترغیب‌کننده بودن پیام تبلیغاتی
«هدف‌گذاری موبایلی» (Mobile Targeting)با جمع‌آوری داده‌های سرویس‌های تشخیص موقعیت مکانیهدف‌گذاری دقیق - ROI بالا

در ادامه مطلب بیشتر در مورد انواع ژئو مارکتینگ بحث می‌کنیم و نمونه‌هایی از هرکدام را به‌طور دقیق بررسی می‌کنیم. قبل از آن لازم است مفهوم و ایده اصلی بازاریابی مکان محور، اهمیت استفاده و نحوه کار آن را به‌طور کامل یاد بگیرید. ژئو مارکتینگ را در اصطلاح دیجیتال مارکتینگ با نام «بازاریابی مکان محور یا بازاریابی مبتنی بر مکان» (Location-Based Marketing) هم می‌شناسند. در روش‌های سنتی‌تر بازاریابی هم کسب و کارهای محلی در جایی فعالیت می‌کردند که بتوانند محصول یا خدمت خود را بهتر عرضه کنند، مثلا همیشه نزدیک بیمارستان‌ها داروخانه می‌بینید یا اطراف تعمیرگاه‌های ماشین مغازه‌های فروش قطعات یدکی ماشین فعالیت می‌کنند.

بازاریابی مکان محور یا ژئو مارکتینگ چیست

هدف از همه این فعالیت‌ها عرضه محصولات و خدمات در مکانی است که احتمال حضور مشتری در آن‌ها بیشتر است. در حقیقت ایده اولیه ژئو مارکتینگ هم با در نظر گرفتن همین موضوع شکل گرفته و کسب و کارها از تکنولوژی‌های روز بازاریابی استفاده می‌کنند تا مشتریان محلی را در زمان نیاز به محصولات و خدمات و حضور در نزدیکی فروشگاه جذب کنند.

ژئو مارکتینگ چه کمکی به کسب و کارها می کند؟

ارسال پیام تبلیغاتی درست در زمان نیاز مشتری به محصول یا خدمت همیشه یکی از چالش‌هایی بازاریابان بوده و بازاریابی مکان محور با جمع‌آوری و به‌کارگیری اطلاعات مکانی مشتری، شانس دسترسی به مخاطب هدف درست را در زمان و مکان مناسب افزایش می‌دهد. فلسفه پشت ژئو مارکتینگ این است که موقعیت مکانی مشتری و محل‌هایی که در آن‌ها رفت‌و‌آمد دارد، اطلاعات زیادی در مورد قصد و رفتار خرید او در اختیار کسب و کار قرار می‌دهد.

نحوه کار ژئو مارکتینگ چیست

ژئو مارکتینگ را بیشتر از این‌که یک استراتژی بازاریابی یا کمپین تبلیغاتی بدانیم، باید به عنوان ابزاری در نظر بگیریم که بازاریابان دیجیتال از آن برای بهینه‌سازی استراتژی کلی بازاریابی و تبلیغات از آن استفاده می‌کنند. برای مثال رستورانی که در مرکز خریدی بزرگ فعالیت می‌کند، در زمان حضور مشتری هدف خود در این مرکز خرید برای او پیامک تبلیغاتی حاوی کد تخفیف می‌فرستد. در فهرست زیر به چند مورد از مزایای بازاریابی مکان محور برای کسب و کارها اشاره کرده‌ایم:

  • دسترسی بیشتر و بهتر به مخاطبان هدف: بازاریابی مکان محور آگاهی از برند کسب و کار شما را در جامعه محلی افزایش می‌دهد، چون از طریق آن می‌توانید به افراد ساکن در یک محدوده مکانی مشخص پیشنهادات ویژه و ارزشمندی ارائه کنید.
  • افزایش ترافیک حضوری به فروشگاه یا ترافیک محلی وب‌سایت (بهبود سئوی محلی): ارسال پیام تبلیغاتی مرتبط در زمان و مکان درست مشتریان حضوری و آنلاین کسب و کار را به حضور در مغازه یا وب‌سایت بیشتر ترغیب می‌کند.
  • ارسال تبلیغات هدفمندتر با در نظر گرفتن نیاز مشتری: به کمک داده‌ها و اطلاعات مکانی مشتریان بودجه تبلیغات را به شکل هدفمندتری خرج می‌کنید و اطمینان بیشتری از نمایش تبلیغات مرتبط به افراد مرتبط و خواهان واقعی خدمات و محصولات کسب و کار خواهید داشت.
  • هدایت مشتریان کسب و کار رقیب به فروشگاه (مزیت رقابتی): در یکی از روش‌های بازاریابی مکان محور پیام‌های تبلیغاتی و پیشنهادات ویژه را برای مشتریان کسب و کارهای رقیب ارسال می‌کنید تا به مراجعه و خرید از کسب و کار ترغیب شوند. این کار نوعی مزیت رقابتی برای برند شما ایجاد می‌کند.
  • ایجاد تجربه خرید بهتر برای مشتریان: چون تبلیغات هدفمندتر و مرتبط‌تری به کاربران نشان می‌دهید، تجربه بهتری برای آن‌ها ایجاد می‌کند و ممکن است کسب و کار شما را به دیگران هم معرفی کنند. پس بازاریابی مکان محور به بهبود بازاریابی دهان به دهان یا شفاهی کسب و کار شما هم کمک می‌کند.

تا اینجا می‌دانید ژئو مارکتینگ چیست و چطور به کسب و کارها و بهبود استراتژی بازاریابی آن‌ها کمک می‌کند. در ادامه یاد می‌گیرید نحوه کار بازاریابی مکان محور چیست و بیشتر از چه نوع تبلیغاتی برای هدف قرار دادن چه گروه‌هایی از مشتریان استفاده می‌کند.

ژئو مارکتینگ چگونه کار می کند؟

اغلب ما در زمان جستجو در گوگل یا وارد شدن به فروشگاه‌های اینترنتی و اپلیکیشن‌ها، موقعیت مکانی خود را خصوصا در دستگاه‌های موبایلی فعال می‌کنیم یا به اپلیکیشن یا موتور جستجو اجازه می‌دهیم با توجه به اطلاعات مکانی ما صفحات را به‌روز کند. این کار اطلاعات مکانی و جغرافیایی دستگاه مورد استفاده ما را در اختیار گوگل و برندهای مختلف قرار می‌دهد. کسب و کارها داده‌های مشتریان را از کانال‌های مختلف بازاریابی جمع‌آوری و در پایگاه‌داده خود ذخیره می‌کنند. مارکترها با تحلیل این اطلاعات و ایجاد نقشه‌های دیجیتال (نقشه کدپستی، نقشه لوکیشن یا نقشه خیابانی) محل‌های حضور مشتری، الگوهای خرید و محتوای موردنیاز او را تعیین و در زمان و مکان مناسب محتوای تبلیغاتی مناسب را به او نمایش می‌دهند.

به عبارت بهتر، ژئو مارکتینگ به کسب و کارها کمک می‌کند موقعیت مکانی مشتریان و پراکندگی آن‌ها را در محدوده موردنظر تشخیص دهند و از این اطلاعات برای ارسال پیام‌های تبلیغاتی هدفمند به او استفاده کنند. حالا که می‌دانید نحوه کار ژئو مارکتینگ چیست ممکن است بپرسید از داده‌های این روش برای ایجاد چه نوع تبلیغاتی استفاده می‌شود. در بخش‌های بعدی به این سوالات پاسخ می‌دهیم که کمک می‌کند درک بهتری از روش کار بازاریابی مکان محور پیدا کنید.

انواع تبلیغات در بازاریابی مکان محور

در بازاریابی مکان محور می‌توان از انواع مختلفی از تبلیغات استفاده کرد. یکی از متداول‌ترین انواع این تبلیغات، تبلیغ درون اپلیکیشن است. با این کار، محتوای تبلیغاتی موردنظرتان را خیلی سریع به مشتری حاضر در اپلیکیشن نشان می‌دهید. نوع این تبلیغ را نیز می‌توانید بر اساس رفتارهای قبلی کاربر در اپلیکیشن شخصی‌سازی کنید. به‌طور کلی از داده‌های مربوط به موقعیت مکانی مشتریان در ژئو مارکتینگ برای روش‌های تبلیغاتی زیر استفاده می‌شود:

البته می‌توانید ترکیبی از تبلیغات بالا را هم برای گروه‌های مختلف مخاطبان به کار ببرید.

در ادامه یاد می‌گیرید ویژگی‌های مشتری هدف تکنیک‌های مختلف ژئو مارکتینگ چیست و هرکدام چه ویژگی‌هایی دارند.

ژئو مارکتینگ برای دسترسی به کدام گروه از مشتریان قابل استفاده است؟

واضح است که در بازاریابی مکان محور از اطلاعات و داده‌های مکانی مشتریان بالقوه‌ای که در همان زمان در محل حضور دارند یا قبلا در محدوده موردنظر کسب و کار حضور پیدا کرده‌اند، استفاده می‌شود. در این بخش این مشتریان را دسته‌بندی می‌کنیم تا دیدگاه کامل‌تری از نحوه کار این شیوه بازاریابی پیدا کرده و تشخیص دهید آیا بازاریابی مکان محور برای شما مناسب است یا خیر. در فهرست زیر این گروه‌های مشتریان را می‌بینید:

  • مشتریان محلی
  • مشتریان اینترنتی
  • کاربران دستگاه‌های موبایل
  • کاربران شبکه‌های اجتماعی

در ادامه در مورد هرکدام از این موارد بحث می‌کنیم.

مشتریان محلی

فروشگاه لوازم خانگی را در نظر بگیرید که قصد دارد با چاپ و پخش تراکت محصولات خود را تبلیغ کند. این فروشگاه می‌تواند با استفاده از اطلاعات مکانی مربوط به رفت و آمد افراد در محدوده جغرافیایی پیرامون فروشگاه، تراکت‌ها را بین مشتریان احتمالی پخش کند. حالا فروشگاه زنجیره‌ای را در نظر بگیرید که قصد دارد شعبه جدیدی در یکی از مناطق شهر افتتاح کند. تیم بازاریابی این فروشگاه می‌توانند با کمک گرفتن و بررسی اطلاعات مکانی محدوده موردنظر تشخیص دهند در چه محل‌هایی نیاز بیشتری به محصولات و خدمات کسب و کار وجود دارد. نمونه خوب دیگر کسب و کاری است که با داده‌های مکانی ژئومارکتینگ مثل محل سکونت و الگوهای رفت‌و‌‌آمد پایگاه‌داده مشتریان کسب و کار، بهترین محل‌ها را برای اجاره بیلبوردهای تبلیغاتی پیدا کنند.

بازاریابی مکان محور و هدف گذاری روی مشتریان محلی

مشتریان اینترنتی

اگر شما هم از آن دسته مشتریانی هستید که خرید آنلاین را به خرید حضوری ترجیح می‌دهید، باید این نکته را بدانید که از طریق IP آدرس کامپیوتر، اطلاعات مربوط به موقعیت مکانی خود را در اختیار فروشگاه اینترنتی می‌گذارید. این وب‌سایت‌ها با استفاده از همین اطلاعات است که زبان صفحات خود را با توجه به موقعیت مکانی کاربر تغییر می‌دهند. موتورهای جستجویی مثل گوگل هم با استفاده از اطلاعات جغرافیایی تقریبی جستجوگران، نتایج مرتبط محلی را در صفحه نتایج به آن‌ها نمایش می‌دهند. بهبود سئوی محلی وب‌سایت احتمال نمایش وب‌سایت کسب و کار را در فهرست پیشنهادی گوگل افزایش می‌‌‌دهد.

کاربران موبایلی

بسیاری از فروشگاه‌ها زمانی که مشتریان آن‌ها در محدوده مشخصی از اطراف فروشگاه حضور پیدا می‌کنند، از طریق GPS یا بلوتوث حضور آن‌ها را شناسایی و برای آن‌ها پیامک‌های تخفیفی یا پیشنهاد ویژه فروش ارسال می‌کنند. کاربران موبایلی می‌توانند مشتریان اینترنتی و کاربران شبکه‌های اجتماعی را هم شامل شوند.

کاربران شبکه‌های اجتماعی

در زمان کار با پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی موقعیت مکانی شما توسط پلتفرم شناسایی می‌شود. کسب و کارها می‌توانند از این اطلاعات برای نمایش تبلیغات مرتبط درون اپلیکیشن به این مشتریان استفاده کنند. هدف‌گذاری روی این مشتریان در حوزه «سوشیال مدیا مارکتینگ» قرار می‌گیرد. نحوه عملکرد این تبلیغات هم به این صورت است که برای مثال رستورانی با ایجاد تبلیغ در اینستاگرام، پست یا استوری موردنظر خود را به کاربرانی که در محدوده ۱۵ کیلومتری رستوران در حال رفت‌و‌آمد هستند، نمایش می‌دهد.

تا اینجا می‌دانید روش کار ژئو مارکتینگ چیست و چه مشتریانی را هدف قرار می‌دهد. در ادامه فهرست کسب و کارهایی را آورده‌ایم که بهتر است حتما به‌کارگیری تکنیک‌های بازاریابی مکان محور را در استراتژی بازاریابی خود قرار دهند.

چه کسب و کاری باید حتما از ژئو مارکتینگ استفاده کند؟

با گسترش استفاده از تلفن‌های هوشمند، اطلاعات مربوط به موقعیت مکانی کاربران هم هر روز اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. این موضوع باعث شده کسب و کارهای بیشتری هم به فکر استفاده از روش‌های بازاریابی مکان محور باشند. به‌طور کلی کاربردها و اهمیت بازاریابی مکان محور بیشتر برای کسب و کارهای محلی و فروشگاه‌های اینترنتی دارای اپلیکیشن است که حضور مشتریان در مکان‌های تعیین‌شده برای آن‌ها اهمیت زیادی دارد. ازجمله این کسب و کارها می‌توان به موارد فهرست زیر اشاره کرد:

  • خرده‌فروشی‌ها
  • استادیوم‌ها و باشگاه‌های ورزشی
  • برگزارکنندگان رویدادها و همایش‌ها
  • آژانس‌های مسافرتی
  • رستوران‌ها
  • کسب و کارهای حوزه حمل و نقل

اگر تا این قسمت از مطلب را به‌خوبی مطالعه کرده باشید، می‌دانید بازاریابی مکان محور چیست و چطور کار می‌کند. در ادامه نگاه دقیق‌تر و تخصصی‌تری به انواع ژئو مارکتینگ و نحوه کار هرکدام خواهیم داشت.

انواع ژئو مارکتینگ

همان‌طور که در بخش‌های قبلی گفتیم، بازاریابی مکان محور اطلاعات مکانی مشتریان را جمع‌آوری و از آن برای بهینه کردن پیام‌های تبلیغاتی و ارسال آن در زمان و مکان درست استفاده می‌کند. ژئو مارکتینگ را بر اساس تکنولوژی جمع‌آوری داده‌های مکانی به انواع مختلفی تقسیم می‌کنند که در فهرست زیر به آن‌ها اشاره کرده‌ایم:

  • روش «هدف‌گذاری جغرافیایی» (Geotargeting | Geoframing)
  • روش «حصار جغرافیایی» (Geofencing)
  • روش «سیگنال راهنما» (Beaconing)
  • روش «برتری مکانی» (Geoconquesting)
  • روش «هدف‌گذاری موبایلی» (Mobile Targeting)

در ادامه در مورد هریک از روش‌های بالا و نحوه کار آن‌ها توضیح می‌دهیم و یاد می‌گیرید که کاربرد هرکدام از روش‌های بالا در استراتژی ژئو مارکتینگ چیست.

هدف گذاری جغرافیایی یا Geotargeting در ژئو مارکتینگ چیست ؟

اگر از شما بپرسند اولین و شاید قدیمی‌ترین روش ژئو مارکتینگ چیست باید از هدف‌گذاری جغرافیایی نام ببرید. این روش بر پایه «آی‌پی آدرس» (IP Address) دستگاه مورد استفاده مشتریان عمل می‌کند. هر دستگاه متصل به اینترنت یک آدرس منحصربه‌فرد و مخصوص دارد که از طریق آن شناسایی می‌شود.

در هدف‌گذاری جغرافیایی، کسب و کارها موقعیت مکانی مشتری را به‌وسیله آی‌پی آدرس آن پیدا و برای او پیام‌های تبلیغاتی ارسال می‌کنند. برای مثال، اگر مشتری در زمان استفاده از اپلیکیشن اجازه دسترسی به موقعیت مکانی خود را به برنامه بدهد، پوش‌نوتیفیکیشن‌های تبلیغاتی و سفارشی مخصوص به خود را دریافت خواهد کرد.

مثال هدف گذاری جغرافیایی

یکی از بهترین نمونه‌های استفاده از روش Geotargeting در بازاریابی مکان محور، نتایج جستجوی گوگل است. اگر عبارت «کافه رستوران» را در محدوده منطقه ۶ تهران در گوگل جستجو کنیم، گوگل بر اساس آی پی آدرس دستگاه مورد استفاده، نتایج محلی نزدیک را به ما نمایش می‌دهد:

نمایش نتایج محلی در serp با استفاده از هدف گذاری جغرافیایی
نمایش نتایج محلی عبارت «کافه رستوران» در SERP که با استفاده از سیستم هدف‌گذاری جغرافیایی و شناسایی آی‌پی آدرس کاربر انجام می‌شود. (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)

نمونه خوب دیگر، سرویس تاکسی اینترنتی Uber است که در زمان سفر کردن کاربر و وارد شدن او به شهری جدید، به محض باز کردن برنامه، نوتیفیکیشنی از خودروهای در دسترس و فعال محدوده به او نمایش می‌دهد.

مزایا و معایب استفاده از هدف گذاری جغرافیایی

استفاده از هدف‌گذاری جغرافیایی در بهبود تجربه مشتریان بسیار موثر است، چون بیشتر پیام‌های تبلیغاتی ارسال شده در زمان حضور در منزل یا محل کار مشتری برای او ارسال می‌شوند. این موضوع به بازاریابان کمک می‌کند اطلاعات بیشتری در مورد عادت‌ها و علاقه‌مندی‌های مخاطبان هدف محصولات و خدمات خود کسب کنند و محصولات و خدماتی را که مشتریان واقعا به آن‌ها نیاز دارند، به آن‌ها معرفی و تبلیغ کنند.

هدف‌گذاری جغرافیایی بیشتر برای کسب و کارهای کوچک‌تر که در حوزه‌های «نیچ» (Niche) یا بسیار تخصصی فعالیت می‌کنند گزینه بسیار مناسبی است چون به کمک آن می‌توان محصولات و خدمات موردنیاز مشتریان را در کوتاه‌ترین زمان و نزدیک‌ترین فاصله جغرافیایی به مشتری عرضه کرد. البته به کمک آی‌پی آدرس نمی‌توان موقعیت مکانی دقیق مشتری را تشخیص داد و به همین دلیل این روش بیشتر برای هدف‌گذاری روی مشتریان حاضر در محدوده یا منطقه‌ای خاص چندان مناسب نیست و بهتر است به‌جای آن از روش Geofencing استفاده شود.

حصار جغرافیایی یا Geofencing

روش بعدی که در تشخیص موقعیت مکانی مشتریان دقیق‌تر از روش Geotargeting عمل می‌کند، روش ایجاد «حصار جغرافیایی» (Geofencing) است. در این روش یک حصار یا مرز مجازی پیرامون منطقه یا محدوده جغرافیایی خاصی ایجاد می‌شود. این کار از طریق استفاده از «سیستم تعیین موقعیت جهانی» (Global Positioning System | GPS) یا «شناسایی از طریق امواج رادیویی» (Radio Frequency Identification | RFID) انجام می‌شود. زمانی که مشتری وارد محدوده تعیین شده شود و اطلاعات مکانی او از این محدوده به کسب و کار ارسال شوند، پیام‌ها و نوتیفیکیشن‌های از قبل آماده‌ای شامل محتوا، پیشنهادات تخفیف یا دیگر مشوق‌های بازاریابی، در تلفن همراه خود دریافت می‌کنند.

مزایای استفاده از حصار جغرافیایی در ژئو مارکتینگ چیست
برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.

یکی از کاربردهای اصلی حصار جغرافیایی، تعیین محدوده برای مرکز خرید بسیار بزرگی است که کسب و کارهای مختلف در آن شعبه دارد. در ادامه یاد می‌گیرید مزایا و معایت استفاده از حصار جغرافیایی در ژئو مارکتینگ چیست و نمونه‌‌های آن کدام‌اند.

نمونه استفاده از حصار جغرافیایی

روش geofencing روش بسیار خوبی برای فروشگاه‌های خرده‌فروشی است تا از طریق آن مشتریانی را که در اطراف مغازه یا فروشگاه حضور دارند، با یک پیام تبلیغاتی به خرید ترغیب کنند. برای استفاده بهتر می‌توان حصار جغرافیایی را به اندازه محله یا خیابان اصلی اطراف فروشگاه تعیین کرد.

مزایا و معایب geofencing چیست؟

بازاریابان به کمک حصار جغرافیایی می‌توانند مناطق گسترده‌تری مثل محدوده اطراف مرکز خرید‌های بزرگ یا محل‌های برگزاری رویداد را به‌طور کامل پوشش داده و تمام افراد حاضر در این محدوده را هدف تبلیغات قرار دهند. این مزیت روش حصار جغرافیایی ژئو مارکتینگ را به گزینه ایده‌آلی برای کسب و کارهای بسیار بزرگ با شعبه‌های متعدد و حتی مغازه‌های خرده‌فروشی تبدیل کرده تا ترافیک مشتری حضوری را به فروشگاه افزایش دهند. نکته و مزیت مهم دیگر در استفاده از این روش استفاده از داده‌ها و اطلاعات مکانی زمان واقعی مشتریان و ارسال تبلیغات در همان زمان برای آن‌ها است. البته در ارسال پیام تبلیغاتی با Geofencing امکان گروه‌بندی مشتریان کم‌تر وجود دارد.

نمونه پیامک مبتنی بر geofencing برند استارباکس
نمونه پیامک مبتنی بر geofencing برند استارباکس (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)

بنابراین فراموش نکنیم که حصار جغرافیایی برای مناطق کوچک‌تر بهتر جواب می‌دهد و می‌توانید از آن به عنوان ابزاری برای بازاریابی بهتر رستوران‌ها و فروشگاه‌های خرد‌ه‌فروشی استفاده کنید. این کار باعث می‌شود ترافیک حضوری بیشتری به طرف فروشگاه هدایت شود.

روش سیگنال راهنما یا Beaconing در بازاریابی مکان محور چیست و چطور کار می کند؟

«هشداردهنده» (Beacon) دستگاه پیشرفته‌ای است که اطلاعات و داده‌های مکانی دستگاه‌های موبایل متصل به WiFi یا دارای بلوتوث روشن را دریافت و جمع‌آوری می‌کند. دستگاه‌های هشداردهنده در حقیقت با استفاده از بلوتوث یا WiFi موقعیت مکانی دستگاه دستگاه مورد استفاده مشتری را تا محدوده مشخصی تشخیص داده و پرامپتی برای سرور خود ارسال می‌کند. سرور در پاسخ از طریق کانال‌های بازاریابی مختلفی مثل ایمیل، پوش‌نوتیفیکیشن یا پیامک پیام‌های تبلیغاتی سفارشی و مخصوصی را برای مشتری ارسال می‌کند.

نمونه استفاده از روش beaconing در فروشگاه لباس

در حقیقت دستگاه هشداردهنده مانند یک واسطه حضور مشتری را در فاصله مشخصی از خود تشخیص داده و با ارسال هشدار به سرور ارسال محتوای تبلیغاتی را آسان می‌کند. استفاده از این دستگاه‌ها زمانی مفید است که بخواهید مشتریان فعلی کسب و کار را در محدوده جغرافیایی کوچکی (اطراف دستگاه Beacon) هدف قرار دهید.

نمونه استفاده از دستگاه Beacon

فروشگاه‌های بزرگ می‌توانند با نصب هشداردهنده در راهروها پیشنهادات خود را درست در زمان خرید کردن مشتریان برای آن‌ها ارسال کنند. برای مثال، یک خواروبارفروشی ممکن است از هشداردهنده‌ها برای ارسال پیام تخفیف بستنی در زمان نزدیک شدن مشتری به یخچال استفاده کند.

مزایا و معایب استفاده از Beacon

مهم‌ترین مزیت استفاده از روش سیگنال‌های راهنما یا Beaconing امکان هدف‌گذاری بسیار دقیق روی مشتریان حاضر در منطقه جغرافیایی مشخص و خاصی است. این دستگاه‌ها را اگر در داخل خود فروشگاه یا محل برگزاری رویداد نصب کنید، هدف‌گذاری دقیق‌تر و ویژه‌ای‌تر هم روی مخاطب هدف انجام می‌دهند. بنابراین ویژگی مهم استفاده از این روش امکان ارسال پیام‌ها و محتوای تبلیغاتی بسیار شخصی‌سازی‌شده برای مشتریان بر اساس رفتار آن‌ها در همان لحظه است. هدف‌گذاری بسیار دقیق‌تر و عدم نیاز به آنلاین بودن تلفن همراه مشتریان در زمان حضور در محدوده موردنظر دو ویژگی اصلی استفاده از این روش هستند.

نمونه استفاده از روش Beaconing در لباس فروشی

البته استفاده از دستگاه‌های هشداردهنده عیب بزرگی هم دارد. این دستگاه‌ها فقط در صورتی کار می‌کنند که بلوتوث تلفن هوشمند یا دستگاه موبایلی مشتری روشن باشد و در داخل محدوده دستگاه هشداردهنده قرار بگیرد. نکته مهم بعدی این است که استفاده از این دستگاه‌‌ها در مکان‌های عمومی می‌تواند برای کسب و کارها چالش‌هایی را به همراه داشته باشد، چون باید به‌صورت فیزیکی نصب شوند، امنیت داشته باشند و نظارت دقیقی روی آن‌ها انجام شود.

تا اینجا یاد گرفتید اصلی‌ترین روش‌های ژئو مارکتینگ چیست و هرکدام چه مزایا و معایبی دارند. در ادامه در مورد دو روش دیگر می‌خوانید.

استفاده از روش برتری مکانی یا Geo-Conquesting

روش جالب دیگری که در ژئو مارکتینگ از آن استفاده می‌شود، تکنیک ایجاد «برتری مکانی» (Geo-Conquesting) است. این روش بر اساس ایجاد حصار جغرافیایی عمل می‌کند ولی با این تفاوت که حصار جغرافیایی را در محدوده اطراف کسب و کارهای رقیب ایجاد می‌کند تا در زمان ورود مشتریان به این محدوده پیام تبلیغاتی کسب و کار شما را با پیشنهادی ویژه‌تر و ترغیب‌کننده‌تر برای آن‌ها ارسال کند. این روش هم دقیقا مانند Geofencing از تکنولوژی GPS برای جمع‌آوری اطلاعات مکانی مشتریان و ارسال پیام تبلیغاتی برای آن‌ها استفاده می‌کند.

نمونه استفاده برند lego از روش برتری مکانی در ژئو مارکتینگ
نمونه استفاده برند Lego از روش برتری مکانی در ژئو مارکتینگ. فروشگاه‌هایی که اطراف آن‌ها دایره قرمزرنگی کشیده شده، فروشگاه‌های رقیب برند لگو هستند. (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)

نمونه استفاده از روش برتری مکانی در ژئو مارکتینگ

برای مثال، اگر کافی‌شاپ کوچک محلی بخواهد با فروشگاه‌های بزرگی مثل استارباکس رقابت کند، می‌تواند با استفاده از این تکنیک مشتریان استارباکس را هم با فروش‌های ویژه به سرزدن به مغازه ترغیب کند. به کمک این تکنیک که البته بیشتر توسط کسب و کارهای بزرگ‌تر استفاده می‌شود، آ‌ن‌ها می‌توانند از مشوق‌های مشابهی برای جذب مشتریان استفاده کنند.

فست‌فود زنجیره‌ای Burger King یکی از برندهایی بود که با کمک گرفتن از استراتژی بازاریابی مکان محور Geoconquesting توانست خیلی از مشتریان بالقوه مک‌دونالد را به استفاده از محصولات خود ترغیب کند. مشتریانی که ترغیب شدند اپلیکیشن برگر کینک را روی تلفن‌های همراه خود نصب کنند، زمانی که به محدوده حدود یک کیلومتری یکی از شعبه‌های مک‌دونالد می‌رسیدند، کد تخفیف یکی از محصولات برگر کینگ را دریافت می‌کردند و همین کار آن‌ها را به خرید از برگر کینگ بیشتر ترغیب می‌کرد.

مزایای استفاده از Geoconquesting

مزیت استفاده از این روش آن است که کسب و کارها با کمک آن می‌توانند سهم از بازار بیشتری بگیرند که این کار با ترغیب مشتریان جدید به خرید از آن‌ها به‌جای کسب و کارهای رقیب انجام می‌شود. نکته مهم دیگر آن است که احتمال اثربخشی این روش در صورت مفید بودن پیام بازاریابی بیشتر است چون مشتری که تبلیغ را برای او ارسال می‌کنید، قبل از شما به رقیب شما مراجعه کرده، پس به احتمال زیاد قصد خرید دارد.

هدف گذاری موبایلی

«هدف‌‌گذاری موبایلی» (Mobile Targeting) استراتژی بازاریابی دیگری در ژئو مارکتینگ است که روی پخش تبلیغات ترویجی از طریق تماس تلفنی و ارسال پیامک تمرکز می‌کند. با کمک گرفتن از این استراتژی می‌توانید از اطلاعات درون دستگاه‌های موبایل مانند موبایلی سرویس‌های تعیین مکان یا ارتباطات شبکه‌های اجتماعی برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مخاطبان هدف استفاده کرده و تبلیغات مرتبط‌تری برای کاربران بفرستید.

هدف‌گذاری موبایلی به شخصی‌سازی بیشتر تبلیغات کمک می‌کند، چون از طریق آن می‌توانید در زمان معین روی یک گروه از مخاطبان و کاربران با ویژگی‌های خاص هدف‌گذاری کنید. این استراتژی باعث افزایش «نرخ تبدیل» (Conversion Rate) از بازار هدف می‌شود، چون از بازاریابی مسقیم پیروی می‌کند و کاملا به نیاز کاربر مرتبط است. هدف‌گذاری موبایلی به انجام سریع‌تر تراکنش‌ها هم کمک می‌کند، چون دستگاه‌های موبایلی ارتباط فروشنده و خریدار را به‌طور مستقیم برقرار می‌کنند.

نمونه استفاده از Mobile Targeting

تبلیغات داخل شبکه‌های اجتماعی که بر اساس داده‌های مربوط به موقعیت مکانی به مشتریان نمایش داده می‌شود آن‌ها را ترغیب می‌کند از فروشگاه، رستوران یا رویداد شما بازدید کنند.

مزایای هدف گذاری موبایلی در ژئو مارکتینگ چیست ؟

استفاده از هدف‌گذاری موبایلی دو مزیت اصلی برای کسب و کارها ایجاد می‌کند که عبارت‌اند از:

  • بازاریابان در این روش می‌توانند ارتباط مستقیمی از طریق دستگاه‌های موبایل با مخاطبان هدف ایجاد کنند.
  • مارکترها در اغلب موارد در این روش «نرخ بازگشت سرمایه» (ROI) بالاتری نسبت به هزینه تبلیغات خواهند داشت.

اگر تا این بخش از مطلب را به‌خوبی مطالعه کرده باشید، می‌دانید ژئو مارکتینگ چیست و چه انواعی دارد. اگر تصمیم گرفته‌اید از این تکنیک بازاریابی استفاده کنید، در بخش بعدی نکات مهم در پیاده‌سازی روش‌های بازاریابی مکان محور را در استراتژی کلی بازاریابی کسب و کار بررسی کرده‌ایم که دید بهتری از روند کار در اختیار شما قرار می‌دهد.

پیاده سازی ژئو مارکتینگ در استراتژی بازاریابی

برای این‌که بتوانید به شیوه‌ای درست از ژئو مارکتینگ استفاده کنید، باید نحوه پیاده‌سازی آن را در دیگر استراتژی‌های بازاریابی در حال اجرای کسب و کار یاد بگیرید.

برای این کار مراحل زیر را دنبال کنید:

  • تعیین اهداف
  • شناسایی و تعریف ویژگی‌های مخاطب هدف
  • ساخت «پرسونای خریدار» (Buyer Persona)
  • بهینه‌سازی پیام بازاریابی
  • بهینه‌سازی محتوای دیجیتال برای سئو و کاربر

در ادامه در مورد هریک از مراحل بالا توضیح می‌دهیم.

تعیین اهداف

همان‌طور که در بخش‌های قبلی یاد گرفتید، بازاریابی مکان محور روش‌های مختلفی دارد که هرکدام مزایا، کاربردها و نحوه اجرای مخصوص به خود را دارند. بنابراین قبل از اینکه ابزار بازاریابی مکان محور خود را انتخاب کنید، باید به چند سوال مهم در مورد اصلی‌ترین اهداف بازاریابی محصولات و خدمات پاسخ دهید. ازجمله این سوالات می‌توان به موارد فهرست زیر اشاره کرد:

  • آیا هدف شما ورود به بازاری جدید است؟
  • آیا قرار است شناخت و آگاهی مشتریان از برند محلی خود را افزایش دهید؟
  • آیا قرار است ترافیک ورودی به فروشگاه اینترنتی خود را افزایش دهید؟
  • آیا قرار است تعداد مشتریان حضوری فروشگاه یا مغازه خود را افزایش دهید؟

با پاسخ دادن به چنین سوالاتی بهتر درک می‌کنید نتایج مورد‌انتظار و دلخواه شما از به‌کارگیری روش‌های ژئو مارکتینگ چیست که این درک بهتر به شما کمک می‌کند بهترین ابزارها و رویکرد را متناسب با نیازهای کسب و کارتان انتخاب کنید.

شناسایی و تعریف ویژگی مخاطب هدف

بعد از تعیین اهداف اصلی برای کمپینی که قرار است آن را با کمک بازاریابی مکان محور پیش ببرید، باید بتوانید به سوال زیر پاسخ درست و کاملی بدهید:

  • مخاطب هدف محصولات، خدمات یا کمپین شما دقیقا چه کسی است و چه ویژگی‌هایی دارد؟

فراموش نکنید که تکنیک‌های بازاریابی مکان محور قرار است اطلاعات مکانی مشتریان را در اختیار شما قرار دهند که با کمک آن بهتر می‌توانید ويژگی‌های مشتریان را بشناسید. برای مثال برای اینکه اثربخشی روش هدف‌گذاری جغرافیایی یا همان Geoframing را ببینید باید تاریخ و مکان دقیق ارسال تبلیغات برای مشتریان احتمالی را کاملا تعیین کنید. انتخاب بهترین زمان و مناسب‌ترین کانال بازاریابی نیازمند درک بهتر شما از ویژگی‌های مخاطب هدف و شرایط زندگی او است. برای تعیین دقیق و موثر ویژگی‌های مخاطب هدف بهتر است از ساخت پرسونا کمک بگیرید.

ساخت پرسونای خریدار

پرسونا شخصیت ایده‌آلی است که با توجه به ویژگی‌ها و اطلاعات مخاطب هدف محصولات و خدمات کسب و کار خود می‌سازید. تیم‌های بازاریابی برای ساخت پرسونا تمام داده‌های خود را از مشتری در کنار یکدیگر قرار می‌دهند و با آن شخصیتی خیالی می‌سازند. این شخصیت خیالی اهداف، علاقه‌مندی‌ها، دغدغه‌ها و چالش‌های مخصوص به خود را دارد. ساخت و شناخت این شخصیت به شما کمک می‌کند پیام تبلیغاتی موثرتری بسازید، رفتار مشتری را حدس بزنید و بفهمید بیشتر در چه محل‌هایی وقت می‌گذارند.

پرسوناهای مختلف مشتریان خیابان شلوغ در محدوده فروشگاه

بعد از تعیین اهداف و ویژگی‌های مخاطب هدف می‌توانید قدم بعدی را برای تعیین زمان و مکان ارسال پیام تبلیغاتی بردارید. باید بتوانید مشتریان را در محل‌هایی درگیر کنید که اغلب به آن سر می‌زنند. برای مثال محل زندگی، محل کار، مغازه‌های موردعلاقه و رویدادهایی که در آن‌ها شرکت کرده و مواردی از این دست.

بهینه سازی پیام بازاریابی

با کوچک کردن دایره مخاطبان هدف، موقعیت مکانی و زمان‌بندی نوبت به آن می‌رسد که پیام جذاب و تبلیغاتی جدیدی ایجاد کنید که احتمال می‌دهید نظر مخاطبان را جلب و آن‌ها را به تعامل با کسب و کار شما در آینده ترغیب کند.

در زمان طراحی این پیام بازاریابی، حتما موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • پیام تبلیغاتی را با استفاده از اسامی مشتریان شخصی‌سازی و در آن از متن و تصویر استفاده کنید تا برای مخاطبان جذاب‌تر باشند.
  • مطمئن شوید ایمیل تبلیغاتی یا تبلیغات دیجیتال شما طراحی مناسب و جذابی دارند و برند شما را به یاد مشتری می‌اندازند.
  • چندین نقطه تماس با مشتریان بالقوه را هدف قرار دهید و از طریق کانال‌های بازاریابی و پلتفرم‌های مختلف مشتریان را با برند درگیر کنید. برای مثال به‌طور همزمان از ایمیل، پیامک و دیگر راه‌های ارتباطی استفاده کنید.

بعد از ایجاد پیام تبلیغاتی باید روی طراحی «فراخوان به اقدام» (CTA) آن برنامه‌ریزی کنید تا از این طریق مخاطب خود را در مسیر سفر مشتری به مراحل بعدی هدایت کنید.

بهینه سازی محتوای دیجیتال برای سئو و کاربر

در آخرین مرحله باید مطمئن شوید حضور آنلاین شما در فضای دیجیتال به خوبی طراحی و برای سئوی محلی بهینه‌‌سازی شده باشد، خصوصا اگر قصد دارید مشتریان را به خرید اینترنتی از کسب و کار ترغیب کنید.

برای این‌که به مشتریان بالقوه تجربه مثبتی از حضور در وب‌سایت بدهید، روش‌های زیر را دنبال کنید:

  • استفاده از کلمه کلیدی محلی: به کمک تحقیق کلمات کلیدی محلی می‌توانید کلمات و عباراتی را که به محصولات و خدمات شما مرتبط‌اند و مخاطبان هدف شما از آن‌ها استفاده می‌کنند، پیدا کنید. در ادامه باید این کلمات و عبارات را در عنوان سئو و عنوان‌های اصلی صفحات و بخش بالایی صفحه استفاده کنید.
  • تولید و انتشار منظم محتوای باکیفیت: هم کاربران و هم ربات‌های جستجو به کاربردی بودن و دقت صفحات وب توجه می‌کنند تا کیفیت و ارزش آن را تعیین کنند. بنابراین مطمئن شوید محتوای شما باکیفیت، ویرایش‌شده، به‌روز و مرتبط به نیاز کاربران است.
  • ایجاد ناوبری آسان در وب‌‌سایت: ایمیل تبلیغاتی یا تبلیغ دیجیتال خود را به صفحه فرود اصلی لینک کنید تا مخاطب هدف با کلیک روی لینک خیلی راحت به آن هدایت شود. همچنین در بحث ناوبری آسان باید به این نکته هم توجه کنید که فرایند خرید تا جای امکان ساده باشد. برای مثال، بازدیدکنندگان وب‌سایت را پس از ورود به آن مجبور نکنید برای ادامه خرید در وب‌سایت شما حتما حساب کاربری ایجاد کنند.
  • اولویت‌بندی دسترسی به وب‌سایت: حتما از عناصر تصویر و ویدیویی جذاب و ویدیو‌های دارای زیرنویس در وب‌سایت استفاده کنید و تصاویر را با استفاده از «متن جایگزین» (Alt Text) بهینه کنید. همچنین گزینه‌هایی را برای تغییر رنگ و سایز متن در وب‌سایت قرار دهید.
  • بهینه‌سازی وب‌سایت برای همه دستگاه‌های موبایلی و غیرموبایلی: اگر بخش زیادی از ترافیک وب‌سایت شما را کاربران موبایلی شامل می‌شوند و تبلیغ خود را برای نمایش در موبایل بهینه کرده‌اید، حتما به واکنش‌گرا بودن وب‌سایت در موبایل و دسکتاپ توجه ویژه‌ای داشته باشید. با این قابلیت ابعاد صفحات به‌طور خودکار با توجه به اندازه صفحه نمایش تغییر می‌کند.

درنهایت این نکته را فراموش نکنید که زمانی که با استراتژی‌های بازاریابی مکان محور مشتریان را به وب‌سایت هدایت می‌کنید، این کیفیت وب‌سایت شما است که تعیین می‌کند مشتریان از شما خرید می‌کنند یا خیر.

نکات تکمیلی در مورد استفاده از ژئو مارکتینگ

اگر تصمیم دارید از ژئو مارکتینگ برای افزایش ترافیک وب‌سایت استفاده کنید، حتما نکات فهرست زیر را مدنظر قرار دهید:

  • پیاده‌سازی اس‌ام‌اس مارکتینگ
  • ایجاد کدهای QR
  • توسعه اپلیکیشن موبایلی
  • استفاده از بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی

در ادامه دلیل اهمیت هریک از موارد بالا را بررسی می‌کنیم.

استفاده از اس ام اس مارکتینگ

ارسال پیام متنی روش بسیار خوب و موثری برای پیاده‌سازی استراتژی‌های ژئو مارکتینگ است. خصوصا اگر مشتریان هدف شما بیشتر از دستگاه‌های موبایلی استفاده می‌کنند. با کمک این استراتژی می‌توانید پیام‌های متنی مرتبط با محصولات و خدمات را به‌طور مستقیم به شماره تماس مشتریان ارسال کنید.

اس‌ام‌اس مارکتینگ چند قابلیت اصلی برای شما فراهم می‌کند:

  • اطمینان از ارسال و تحویل سریع پیامک تبلیغاتی به مشتری
  • نظارت بر ترافیک ورودی حاصل از لینک درون پیامک به وب‌سایت
  • امکان دریافت پاسخ از کاربران
  • امکان پیگیری نرخ باز کردن پیامک و شماره تماس این مشتریان
  • پیگیری تعداد دفعات ضربه روی لینک داخل پیامک

ساخت کدهای QR

«کدهای پاسخ سریع» که با نام «QR کد» هم شناخته می‌شوند، ابزارهایی هستند که صاحبان تلفن‌های همراه از طریق آن‌ها می‌توانند خیلی سریع به صفحه فرود موردنظر کسب و کار یا اپلیکیشن هدایت شوند تا اطلاعات بیشتری در مورد محصول، خدمت یا طرح ویژه فروش شما بگیرند. زمانی که کاربر هدف کد را در تلفن هوشمند خود اسکن می‌کند، خیلی سریع به محتوای دیجیتالی که شما تولید کرده‌اید، هدایت می‌شود.

استفاده از کدهای qr چاپی برای بهبود ژئو مارکتینگ و اسکن آن توسط مشتری

این کار دسترسی به وب‌سایت را آسان‌تر می‌کند و ترافیک ورودی به آن را هم افزایش می‌دهد. همچنین می‌توانید این کدها را برای مشتریانی که تلفن همراه هوشمند دارند ارسال کنید یا حتی می‌توانید کیو آر کدهای چاپی را در مناطق محلی برای آن‌ها پست کنید تا ترغیب شوند کد را کپی و به وب‌سایت یا اپلیکیشن شما هدایت شوند.

اهمیت توسعه اپلیکیشن موبایلی در ژئو مارکتینگ چیست ؟

اپلیکیشن‌های موبایلی در تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها امکانات بسیار زیادی را در اختیار مشتریان قرار می‌دهند. برای مثال مرور بین محصولات و خدمات و خرید یا برقراری ارتباط با کسب و کار از طریق ارسال پیام ازجمله این قابلیت‌ها هستند. بنابراین بهتر است حتما بودجه‌ای را به ایجاد این اپلیکیشن‌ها اختصاص دهید. زمانی که یک اپلیکیشن موبایلی برای کسب و کار ایجاد می‌کنید هم ترافیک وب‌سایت را افزایش می‌دهید و هم فروش و هم «مخاطب راغب» (لید) بیشتری می‌سازید.

اگر می‌پرسید اهمیت توسعه اپلیکیشن موبایلی در ژئو مارکتینگ چیست در پاسخ باید گفت این موضوع به این دلیل اتفاق می‌افتد که به کمک این اپلیکیشن‌ها می‌توانید به داده‌های مکانی کاربران دسترسی پیدا کنید و به‌صورت مستقیم برای آن‌ها پوش‌نوتیفیکیشن بفرستید. علاوه بر این موضوع، اپلیکیشن‌های موبایلی می‌توانند تجربه کاربری مشتریان را در موبایل و تبلت بهبود دهند. اپلیکیشن‌های موبایلی دسترسی به وب‌سایت شما را آسان‌تر می‌کنند و مشتریان به کمک آن‌ها راحت‌تر می‌توانند از شما خرید کنند.

استفاده از بازاریابی در شبکه های اجتماعی

پلتفرم شبکه‌های اجتماعی به افزایش ترافیک وب‌سایت و بهبود استراتژی بازاریابی مکان محور شما کمک زیادی می‌کنند. با استفاده از شبکه‌های اجتماعی می‌توانید روی گروه خاصی از مخاطبان بر اساس علاقه‌مندی‌ها، مکان‌های حضور قبلی و دیگر اطلاعات مهم هدف‌گذاری کنید. ترافیک حاصل از تبلیغ در این شبکه‌ها نیز کامل قابل پیگیری و ارزیابی است.

در هر پلتفرم شبکه اجتماعی می‌توانید به گروه خاصی از مخاطبان هدف با کمک تگ‌ها و لینک‌های مجزا برای هر گروه دسترسی پیدا کنید. برای مثال، می‌توانید از نام شهر به عنوان هشتگ در کپشن پست‌ها استفاده کنید تا افراد محلی بتوانند پروفایل یا حساب کاربری شما را در شبکه‌های اجتماعی ببینند، آن هم درست زمانی که محصولات و خدمات محلی را در این شبکه‌ها جستجو می‌کنند.

اگر تا این بخش از مطلب را به‌خوبی مطالعه کرده باشید، می‌دانید انواع ژئو مارکتینگ چیست و هرکدام چه ویژگی‌هایی دارند. در ادامه کمی در مورد مزایا و چالش‌های این روش بازاریابی می‌خوانید.

مزایای ژئو مارکتینگ

در بخش‌های قبلی در مورد اهمیت بازاریابی مکان محور به‌طور مفصل بحث کرده‌ایم. در فهرست زیر سه مورد از اصلی‌ترین مزایای این شیوه بازاریابی را آورده‌ایم تا دلایل استفاده از آن را بهتر درک کنید:

  • افزایش ترافیک فروشگاه و وب‌سایت
  • کمک به افزایش ارتباط تبلیغ با ویژگی‌های مخاطب هدف
  • فراهم کردن تجربه کاربری بهتر
  • برقراری ارتباط با مشتریان هدف پس از ترک محل

در ادامه هریک از مزایای بالا را جداگانه توضیح می‌دهیم.

افزایش ترافیک

بازاریابی مکان محور روش بسیار خوبی برای افزایش ترافیک حضوری مغازه یا فروشگاه یا ترافیک مجازی فروشگاه اینترنتی شما است. اگر فروشگاه شما حضوری است و قصد دارید با کمک ژئو مارکتینگ ترافیک مشتریان حضوری آن را افزایش دهید، می‌توانید با ارسال تبلیغات یادآور به مشتریانی که در محدوده نزدیک فروشگاه زندگی می‌کنند، آن‌ها را به حضور در مغازه ترغیب کنید.

برای کسب و کارهای آنلاین، تبلیغات مبتنی بر موقعیت مکانی می‌توانند به شما در تشخیص فاصله مشتریان از انبار برای ارسال محصولات و یا محل فعالیت بسیار مفید باشند.

کمک به افزایش ارتباط تبلیغ با ویژگی مخاطب

استفاده از تبلیغات مبتنی بر موقعیت مکانی باعث می‌شود کاربران فقط تبلیغات مرتبط با نیاز خود را از طرف کسب و کار شما ببینند. برای مثال، لباس فروشی ممکن است تبلیغ لباس‌های زمستانی خود را فقط برای مشتریان مناطقی ارسال کند که در جغرافیای سردتر زندگی می‌کنند. البته برعکس این موضوع هم بسیار صادق است. زمانی که مشتریان تبلیغات مرتبط با نیاز خود را می‌بینند، احتمال بیشتری دارد که تصمیم به خرید بگیرند.

هدف گذاری روی مشتری بر اساس پرسونا و موقعیت مکانی

نقش ژئو مارکتینگ در فراهم کردن تجربه کاربری بهتر برای مشتری چیست ؟

بازاریابی مکان محور مزیت مهم دیگری هم دارد و آن بهبود تجربه کاربران در تعامل با تبلیغات کسب و کار شما است. برای مثال اگر فروشگاه یا کسب و کار شما چندین شعبه مختلف دارد، به کمک تبلیغات با ژئو مارکتینگ می‌توانید اطلاعات را فقط به مشتریانی نشان دهید که در نزدیکی شعبه موردنظر زندگی می‌کنند یا رفت‌وآمد دارند. با این کار این مشتریان فقط اطلاعات مرتبط با شعبه نزدیک به خودشان را دریافت می‌کنند. این کار برقراری ارتباط با فروشگاه و خرید از آن را برای مشتریان بسیار آسان می‌کند که به‌طور مستقیم روی احساس و نظر کاربران تأثیرگذار است.

برقراری ارتباط با مشتریان هدف پس از ترک محل

بازاریابی مکان محور این امکان را در اختیار شما قرار می‌دهد که پس از ترک محل توسط مشتری همچنان با ارسال تبلیغات و پیام‌های مرتبط، ارتباط خود را با او حفظ کنید. مزیتی که باعث می‌شود در ذهن مشتری بمانید تا در زمان نیاز به شما مراجعه کند.

دلایل بالا باعث شده بازاریابی مکان محور به عنوان یکی از پیشرو ترین و اثربخش‌ترین استراتژی‌های بازاریابی در سراسر جهان شناخته شود. از آنجا که مشتریان شما هر روزه زمان بیشتری را صرف کار با تلفن‌های هوشمند و دستگاه‌های همراه خود می‌کنند، اطلاعات مربوط به موقعیت مکانی آن‌ها نیز بیشتر در دسترس شما قرار می‌گیرد. بنابراین می‌توانید با کمک گرفتن از این اطلاعات محتوای تبلیغاتی مناسب با نیازمندهای مشتریان بالقوه را تولید کرده و در زمان و مکان درست به مشتری هدف نمایش دهید.

حالا که می‌دانید مزایای استفاده از ژئو مارکتینگ چیست بهتر است کمی هم با چالش‌ها و عیب‌های این روش آشنا شوید.

چالش های اصلی ژئو مارکتینگ چیست ؟

یکی از چالش‌های بازاریابی مکان محور وابستگی آن به تکنولوژی دستگاه‌های موبایلی است. این موضوع به معنای آن است که پیام تبلیغاتی شما در اغلب موارد باید به تلفن هوشمند یا تبلت مشتری ارسال شود تا تجربه کاربری بهتری برای او رقم بزند. ارسال پیام به این دستگاه‌ها نیازمند شناخت کامل و دقیق از رفتار، علاقه‌مندی‌ها و نیازهای مشتری است که این موضوع کمی کار را برای بازاریابان دیجیتال سخت می‌کند.

چالش بعدی به امنیت اطلاعات و داده‌های مکانی مشتریان مربوط می‌شود. رصد و جمع‌آوری داده‌های جغرافیایی ممکن است برای بسیاری از مشتریان خوشایند نباشد یا از بابت امنیت اطلاعات خود نگران باشند. بنابراین در به‌کارگیری تکنیک‌های ژئو مارکتینگ باید مطمئن شوید که از روش‌ها و تکنولوژی‌های مطمئنی برای حفظات اطلاعات مشتریان استفاده می‌کنید.

معرفی کاپریلا به عنوان اولین سیستم تبلیغات هدفمند کلیدواژه ای ایران

کاپریلا چیست

استفاده از تبلیغات هدفمند در تبلیغات آنلاین روشی بسیار مؤثر برای معرفی محصول به بازار هدف است. به کمک این نوع از تبلیغات می‌توان کمپین‌های تبلیغاتی را بر اساس ویژگی‌های مشترک مخاطبان هدف سازماندهی کرد و کمپین‌های تبلیغاتی را کاملاُ مرتبط با ویژگی‌های شخصی، رفتار و علاقه‌مندی‌های مخاطب ایجاد کرد. این امر در نهایت سبب افزایش نرخ تبدیل و فروش خواهد شد.

می‌توان «کاپریلا» را به عنوان یکی از پلتفرم‌های برتر برای تبلیغات آنلاین هدفمند معرفی کرد. کاپریلا با بهره‌گیری از هوش مصنوعی، بهترین و مرتبط‌ترین تبلیغات هدفمند کلیدواژه‌ای را با توجه به کمپین‌های فعال کسب و کار به کاربران نمایش می‌دهد. این پلتفرم با شبکه‌ای گسترده از ناشران برای انتشار تبلیغات کلیکی و اجاره‌ای همکاری می‌کند. با توجه به این‌که شبکه کاپریلا بیشتر متمرکز بر وب‌سایت‌های بزرگ دانشجویی، آموزشی و عمومی کشور بوده و قشر جوان و دانشجوی کشور، بهره‌گیری مناسبی از اینترنت دارند، با استفاده از تبلیغات هدفمند کلیدواژه‌ای می‌توان تمرکز را روی این قشر معطوف کرد و در صورت انتشار تبلیغات هدفمند در شبکه نسبتاً بزرگ ناشران همکار کاپریلا، امکان هدف‌گذاری شبکه متمرکزی از دانشجویان و کاربران جوان علاقه‌مند به اینترنت برای کسب و کارها فراهم می‌شود.

علاوه بر این، سیستم آماری کاپریلا با بهره‌گیری از سیستم آمارگیری مبتنی بر گوگل آنالیتیکس، در تشخیص کلیک‌های صحیح و غیرتکراری دقت بسیار زیادی دارد.

خدمات کاپریلا در دو بخش «ناشر» و «تبلیغ‌دهنده» به کاربران ارائه می‌شود. نمونه‌ای از این تبلیغات را در تصویر زیر مشاهده می‌کنید که مجموعه بنرهای تبلیغاتی با اندازه و حجم کم را شامل می‌شود. این بنرها، به طور کامل با موضوع نوشته شده در مجله – در اینجا «بازاریابی عصبی چیست؟ — نورومارکتینگ به زبان ساده» ـ مرتبط است.

بنر کاپریلا

بخش دوم این پلتفرم در قالب «تبلیغ‌دهنده» امکان معرفی کسب‌وکار به دیگران را برای شما فراهم می‌کند. از مزایای دیگر این روش تبلیغات می‌توان به نرخ تبدیل بالای آن اشاره کرد، چراکه این تبلیغات فقط به مخاطبان هدف نمایش داده می‌شوند و در نتیجه، افراد بیشتری به استفاده از محصولات و خدمات کسب‌وکار شما ترغیب می‌شوند.

معرفی نشریلا به عنوان پلتفرم عالی جهت رپورتاژ آگهی، انتشار بررسی محصول و معرفی خدمات

معرفی نشریلا

استفاده از رپورتاژ آگهی یکی از روش‌های تبلیغات آنلاین برای گرفتن بک‌لینک و بهبود رتبه سایت در موتورهای جستجو به شمار می‌رود. رپورتاژ آگهی اگر به شکلی صحیح و متناسب با لحن هر رسانه نوشته شود تأثیرگذار است و رعایت تمام اصول و معیارهای انتشار رپورتاژ آگهی مناسب به صرف هزینه و زمان زیادی نیاز دارد. به همین دلیل، بهتر است برای انتشار رپورتاژ آگهی از پلتفرمی مانند پلتفرم «نشریلا» استفاده کنید که محتوای مناسب رپورتاژ آگهی را با هزینه‌ای مقرون‌به‌صرفه تولید و منتشر می‌کند. نشریلا با استفاده از مطالب تخصصی، برای انتشار بررسی محصولات یا معرفی خدمات نیز به شما کمک می‌کند.

جمع‌بندی

«بازاریابی مکان محور» یا «ژئو مارکتینگ» یکی از استراتژی‌ها یا به‌عبارت بهتر روش‌های بازاریابی دیجیتال است که در آن پس از جمع‌آوری و تحلیل اطلاعات مرتبط با موقعیت مکانی مشتریان، برای آن‌ها پیام‌های تبلیغاتی مرتبط ارسال می‌شود. به‌کارگیری این روش بازاریابی برای کسب و کارهایی مانند بانک‌ها، بیمارستان‌ها، رستوران‌ها و خرده‌فروشی‌ها و همچنین فروشگاه‌های آنلاین که مشتریان محلی دارند، مزایای زیادی دارد. ازجمله مهم‌ترین مزایای استفاده از ژئو مارکتینگ می‌توان به امکان دسترسی بهتر به مشتری هدف، ایجاد تجربه کاربری و خرید بهتر برای او و افزایش ترافیک فروشگاه یا وب‌سایت اشاره کرد.

بازاریابی مکان محور از روش‌های مختلفی برای جمع‌آوری داده‌های مکانی مشتریان استفاده می‌کند که ازجمله اصلی‌ترین آن‌ها می‌توان به هدف‌گذاری جغرافیایی، ایجاد حصار جغرافیایی، هدف‌گذاری موبایلی، استفاده از سیگنال‌های راهنما و روش برتری مکانی اشاره کرد. این روش‌ها با استفاده از GPS، بلوتوث یا آی‌پی آدرس مشتریان، اطلاعات مکانی آن‌ها را جمع‌آوری و برای ساخت پیام تبلیغاتی مناسب و مرتبط در اختیار بازاریابان دیجیتال قرار می‌دهند. استفاده از تکنیک‌های مختلف بازاریابی مکان محور هم برای کسب و کارهای بزرگ که چندین شعبه در مناطق مختلف شهر دارند و هم برای کسب و کارهای کوچک‌تر که می‌خواهند با برندهای بزرگ رقابت کنند، مزیت‌هایی فراوانی به‌همراه دارد.

سوالات متداول

در این مطلب از مجله فرادرس به بررسی مفهوم ژئو مارکتینگ، دلایل اهمیت و انواع آن پرداختیم. در ادامه به چند سوال پرتکرار در مورد بازاریابی مکان محور پاسخ می‌دهیم.

حصار جغرافیایی یا Geofencing در ژئو مارکتینگ چیست ؟

روش حصار جغرافیایی یا Geofencing یکی از تکنیک‌های بازاریابی مکان محور است که در آن با استفاده از تکنولوژی GPS مرز یا حصار مجازی پیرامون منطقه موردنظر کسب و کار ایجاد می‌شود. با ورود مشتریان به محدوده درون این حصار، پیام و محتوای تبلیغاتی در قالب پیامک، پوش‌نوتیفیکیشن یا دیگر انواع تبلیغات برای او ارسال می‌شود.

اهمیت ژئو مارکتینگ در بهبود تجربه کاربری مشتریان چیست ؟

با به‌کارگیری روش‌های بازاریابی مکان محور، تبلیغات هدف‌مندتر و مرتبط‌تری برای مشتریان در زمان و مکان درست ارسال می‌کنید. این کار انتخاب محصولات و خدمات و خرید از آن‌ها را آسان‌تر می‌کند و به‌همین دلیل مشتریان حس بهتری از تعامل با برند شما خواهند گرفت.

بر اساس رای ۱ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
COMPACTindeedMARKETING EVOLUTIONSendPulselinchpinseoHEY,
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *