ساخت اوریگامی پرنده – مرحله به مرحله و تصویری

۱۸۶ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۳ مرداد ۱۴۰۳
زمان مطالعه: ۱۲ دقیقه
ساخت اوریگامی پرنده – مرحله به مرحله و تصویری

اوریگامی یا هنر تا زدن کاغذ، از ژاپن به سراسر دنیا راه یافته است. برتری اوریگامی نسبت به دیگر بازی‌ها و کاردستی‌ها این است که برای ساخت آن فقط به دستان خود و یک تکه کاغذ نیاز داریم. اوریگامی به تقویت‌های مهارت‌های ذهنی و حرکتی کودکان و بزرگسالان کمک می‌کند. از اشیاء ساخته‌شده با اوریگامی، هم به‌عنوان وسایل تزیینی و هم به‌عنوان وسایل زندگی روزمره استفاده می‌کنیم. در این مطلب از مجله فرادرس، روش ساخت اوریگامی پرنده را یاد می‌گیریم و ساخت چند نمونه آسان، متوسط و پیچیده آن را به‌صورت مرحله‌ای و تصویری توضیح می‌دهیم.

997696

ساخت اوریگامی پرنده

با استفاده از اوریگامی، امکان ساخت حیوانات مختلف مانند انواع پرنده‌ها، انواع اژدها و... وجود دارد. اوریگامی پرنده یکی از طرح‌های پرطرفدار در اوریگامی است که در این مطلب، ساخت چند نوع از آن مانند طوطی اوریگامی، اوریگامی درنا، اوریگامی کبوتر و... را به‌صورت مرحله‌ای و با تصاویر واضح توضیح می‌دهیم. از اوریگامی پرنده می‌توانیم برای بازی با کودکان یا اثری هنری و تزیینی استفاده کنیم. در ادامه، ابزار و زمان مورد نیاز برای ساخت اوریگامی پرنده و روش ساخت چند نوع از آن را توضیح می‌دهیم.

پیشنهاد می‌کنیم برای یادگیری آسان و ساده اوریگامی، فیلم آموزش مقدماتی اوریگامی و کاردستی با تا کردن کاغذ فرادرس را تماشا کنید. لینک این آموزش را در کادر زیر آورده‌ایم.

ساخت اوریگامی پرنده

در این مطلب ابتدا، مقدمات و وسایل مورد نیاز برای ساخت انواع اوریگامی پرنده را معرفی می‌کنیم. سپس مراحل ساخت اوریگامی پرنده ساده، کبوتر ساده، درنا، قو، پرنده بال زن و طوطی را به‌صورت مرحله به مرحله و کاملاً تصویری، توضیح می‌دهیم.

مقدمات ساخت انواع اوریگامی پرنده

برای ساخت اوریگامی پرنده به یک کاغذ مربعی با ابعاد و وزن متوسط و ده الی سی دقیقه زمان نیاز داریم. اگر تمایل داشته باشید، می‌توانید از خودکار، ماژیک و... برای کشیدن چشم یا پررنگ کردن نوک پرنده و... نیز استفاده کنید. زمانی که در فهرست زیر آورده‌ایم، تقریبی است. یعنی هرچه اوریگامی ساده‌تر باشد و بیشتر آن را درست کنید، سرعت شما برای ساخت آن در دفعه‌های بعد، بیشتر می‌شود.

  • کاغذ مربعی با ابعاد و وزن متوسط
  • ده الی سی دقیقه زمان
  • مداد یا خودکار یا ماژیک (هیچ‌کدام ضروری نیست.)

اگر در ابتدای مسیر یادگیری اوریگامی هستید یا می‌خواهید یک طرح را برای اولین بار بسازید، بهتر است از کاغذ بزرگ‌تر استفاده کنید و در زمانِ حرفه‌ای‌تر شدن، می‌توانید اوریگامی‌های خود را با کاغذ‌های کوچک‌تری بسازید. کم‌بودن وزن کاغذ نیز به‌‌دلیل بهتر تا شدن کاغذ است. اگر کاغذ ما ضخامت و وزن زیادی داشته باشد، به‌راحتی تا نمی‌شود و شکل نهایی اوریگامی، تمیز و زیبا نخواهد شد.

تبدیل کاغذ مستطیل به مربع

برای ساخت اشکال مختلف اوریگامی، معمولاً به کاغذ مربعی نیاز داریم اما بیشتر کاغذهای در دسترس ما در ابعاد مستطیل هستند. بنابراین در این بخش، ابتدا روش تبدیل کاغذ مستطیلی به کاغذ مربعی را توضیح می‌دهیم تا بدون نیاز به خط‌کش یا قیچی بتوانید کاغذ مورد نیاز خود برای ساخت انواع اوریگامی را بسازید. برای این کار، کافی است مانند تصویر زیر، یکی از عرض‌های مستطیل را به سمت یکی از طول‌های آن ببریم تا لبه‌های طول و عرض آن کاملاً روی هم قرار بگیرند. به این‌ترتیب یک مثلث ساخته می‌شود و آن را تا می‌زنیم.

ساخت اوریگامی پرنده

حالا باید قسمت باقی‌مانده از کاغذ مستطیلی خود یعنی مستطیل باقی‌مانده در پایین مثلث را روی ضلع مثلث برده و تا بزنیم. اگر این تا زدن را چندبار از پشت و روی کاغذ تکرار کنیم، کاغذ سست می‌شود و با گذاشتن دو دست خود بر دو لبه کاغذ، می‌توانیم این مستطیل را از بقیه کاغذ جدا کنیم.

ساخت اوریگامی پرنده ساده

برای یادگیری یکی از ساده‌ترین انواع اوریگامی پرنده که شکل آن را در تصویر زیر می‌بینید، مراحل بیان‌شده در ادامه مطلب را انجام دهید. پیشنهاد می‌کنیم برای یادگیری اصولی و پایه‌ای اوریگامی و ساخت اوریگامی‌های آسان، از فیلم آموزش مقدماتی اوریگامی فرادرس که لینک آن را در کادر زیر آورده‌ایم، استفاده کنید.

ساخت اوریگامی پرنده

مراحل مقدماتی ساخت اوریگامی ساده پرنده

ابتدا دو قطر مربع را یکی یکی تا می‌زنیم. یعنی ابتدا یکی از گوشه‌های نو‌ک‌تیز مربع را به سمت گوشه قرینه آن برده و تا می‌زنیم. سپس کاغذ را باز می‌کنیم و همین کار را برای دو گوشه دیگر آن نیز انجام می‌دهیم.

ساخت اوریگامی پرنده

سپس کاغذ را پشت‌ورو می‌کنیم و یکی از ضلع‌های مربع را روی ضلع قرینه آن برده و تا می‌زنیم. بعد تا را باز کرده و همین تا را با دو ضلع دیگر نیز می‌زنیم.

ساخت اوریگامی پرنده

حالا کاغذ را مانند تصویر زیر در دست گرفته و آن را جمع می‌کنیم تا کاغذ ما به یک مربع کوچک‌تر تبدیل شود.

ساخت اوریگامی پرنده

مربع را به‌شکل لوزی در مقابل خود قرار می‌دهیم. طرف بالایی این لوزی، باز است و طرف پایین آن بسته است. اضلاع طرف بالایی آن را به سمت خط تای وسط لوزی برده و تا می‌زنیم. سپس کاغذ را پشت‌ورو کرده و همین کار را روی آن طرف لوزی نیز انجام می‌دهیم.

ساخت اوریگامی پرنده

سپس تای قسمت‌های قبلی را مانند تصویر زیر باز می‌کنیم و آن‌ها را به سمت داخل تا می‌زنیم تا یک لوزی بزرگ ساخته شود. حالا قسمت بالایی لوزی را به روی قسمت پایینی آن آورده و تا می‌کنیم.

ساخت اوریگامی پرنده

در ادامه، کاغذ را پشت‌ورو می‌کنیم و همان مراحل قبلی را برای طرف دیگر نیز انجام می‌دهیم. با این تفاوت که می‌گذاریم این طرف کاغذ، به همان شکل لوزی بزرگ باقی بماند و بخش بالایی آن را به طرف پایین تا نمی‌زنیم.

ساخت اوریگامی پرنده

حالا کاغذ را پشت‌ورو کرده و آن را مانند تصویر زیر، در مقابل خود قرار می‌دهیم. سپس آن را از وسط (خط مشکی) به سمت بالا تا می‌زنیم.

ساخت اوریگامی پرنده

سپس کاغذ را برعکس می‌کنیم تا مانند تصویر پایینی، بخش نوک تیز آن به سمت پایین باشد.

ساخت اوریگامی پرنده

ساخت بال پرنده ساده

حالا مثلث سمت چپ کاغذ را به سمت خط تای موجود در وسط کاغذ برده و مانند تصویر زیر، تا می‌کنیم. سپس کاغذ را پشت‌ورو کرده و حالا، مثلث سمت راستی را به سمت خط تای وسط کاغذ برده و تا می‌زنیم.

ساخت اوریگامی پرنده

ساخت سر پرنده ساده

حالا کاغذ را مانند تصویر زیر در دست گرفته و بخشی از دنباله سمت چپ اوریگامی را به طرف داخل تا می‌زنیم تا سر و نوک پرنده ساخته شود.

ساخت اوریگامی پرنده

پرنده اوریگامی ساده آماده است. برای زیباتر کردن آن می‌توانید با استفاده از مداد یا خودکار برای آن چشم بکشید.

ساخت اوریگامی کبوتر ساده

برای ساختن اوریگامی کبوتر ساده، کافی است مراحل این بخش از مطلب را دنبال کنید. شکل نهایی این اوریگامی را در تصویر زیر مشاهده می‌کنید.

ساخت اوریگامی پرنده

مراحل مقدماتی ساخت کبوتر ساده

ابتدا مربع را مانند لوزی در مقابل خود می‌گذاریم. و گوشه نوک‌تیز بالایی آن را به روی گوشه پایینی آن می‌آوریم و تا می‌کنیم.

ساخت اوریگامی پرنده

به‌این ترتیب، کاغذ ما به یک مثلث تبدیل می‌شود. حالا ضلع بالایی مثلثل را مانند تصویر زیر، به سمت پایین تا می‌کنیم.

ساخت اوریگامی پرنده

حالا کاغذ را پشت‌ورو می‌کنیم تا مانند تصویر زیر شود.

ساخت اوریگامی پرنده

مثلث موجود در کاغذ را مانند تصویر زیر، باز کرده و تا می‌زنیم.

ساخت اوریگامی پرنده

ساخت بال کبوتر ساده

حالا کل کاغذ را از مانند تصویر زیر، از وسط تا می‌کنیم.

ساخت اوریگامی پرنده

سپس دنباله‌ دراز سمت چپ کاغذ را مانند تصویر زیر تا می‌زنیم.

ساخت اوریگامی پرنده

همین کار را روی دنباله سمت راست هم اعمال می‌کنیم تا کاغذ ما مثل تصویر پایین بشود.

ساخت اوریگامی پرنده

ساخت سر و نوک کبوتر ساده

برای ساخت سر و نوک کبوتر اوریگامی، قسمت نو‌ک‌تیز بالای کاغذ را مانند تصویر زیر و به سمت داخل تا می‌کنیم.

ساخت اوریگامی پرنده

بعد از انجام مراحل بیان‌شده، کبوتر اوریگامی ما کامل می‌شود. در مطلب زیر از مجله فرادرس، روش ساخت چند نمونه دیگر از اشکال اوریگامی‌ را به‌صورت تصویری آورده‌ایم.

ساخت اوریگامی درنا

برای ساخت اوریگامی درنا که نوعی از اوریگامی پرنده است، مطابق با مراحل گفته‌شده در این بخش، پیش بروید. شکل اوریگامی درنا را در تصویر زیر مشاهده می‌کنید. پیشنهاد می‌کنیم برای یادگیری طرح‌های متوسط و سخت اوریگامی، فیلم آموزش تکمیلی اوریگامی فرادرس را تماشا کنید. لینک این آموزش را در کادر پایین آورده‌ایم.

ساخت اوریگامی پرنده

مراحل مقدماتی ساخت درنای کاغذی

برای ساخت اوریگامی پرنده درنا، تا مرحله ساخت لوزی بزرگ، مانند مراحل ساخت اوریگامی پرنده ساده پیش می‌رویم. یعنی ابتدا دو قطر مربع را تا می‌زنیم. سپس دو ضلع مربع را تا می‌کنیم و بعد، کاغذ خود را به یک مربع کوچک تبدیل می‌کنیم. سپس مربع کوچک را مانند لوزی در مقابل خود قرار می‌دهیم و اضلاع لبه‌های باز آن را به سمت وسط لوزی تا می‌کنیم. سپس تاهای زده را باز می‌کنیم و همان‌ها را به سمت داخل تا می‌زنیم. بعد کاغذ را پشت‌ورو کرده و همین کار را برای طرف پشت نیز انجام می‌دهیم. بعد از این کارها، کاغذ ما مثل تصویر پایینی می‌شود.

ساخت اوریگامی پرنده

حالا لوزی بزرگ و کشیده را از سمت لبه‌های باز آن در مقابل خود می‌گذاریم و اضلاع کناری را به سمت تای وسط کاغذ برده و محکم تا می‌کنیم. همین کار را روی طرف دیگر کاغذ نیز انجام می‌دهیم.

ساخت اوریگامی پرنده

سپس هر کدام از دنباله‌های باریک لوزی را مانند تصویر زیر، به سمت داخل تا می‌زنیم.

ساخت اوریگامی پرنده

بعد از این مراحل، به شکلی مانند تصویر زیر می‌رسیم.

ساخت اوریگامی پرنده

ساخت بال درنای کاغذی

برای ساخت بال اوریگامی درنا، یا کاغذ را از مانند تصویر زیر تا می‌کنیم یا فقط بال‌های کاغذی را از هم باز می‌کنیم و بال‌ها را با کمک انگشتان دست، به سمت پایین می‌کشیم تا شکل بگیرند.

ساخت اوریگامی پرنده

ساخت سر درنای اوریگامی

برای ساخت سر درنای اوریگامی، کافی است یکی از دنباله‌های بالارفته را مانند تصویر زیر، تا بزنیم.

ساخت اوریگامی پرنده

در مطلب زیر از مجله فرادرس، روش ساخت چند نوع اژدهای کاغذی را به‌صورت مرحله‌ای و تصویری توضیح داده‌ایم.

تقویت هوش فضایی با ساخت اوریگامی پرنده

برای یادگیری و ساخت اوریگامی باید ذهن و جسم خود را هماهنگ کنیم و این کار باعث تقویت مهارت‌های حرکتی و فیزیکی ما می‌شود. همچنین با یادگیری و ساخت هر اوریگامی، بدون آنکه بخواهیم یا بدانیم، میزان تمرکز خود را نیز افزایش می‌دهیم. علاوه بر این‌ها، اوریگامی سبب می‌شود که هوش فضایی کودکان، نوجوانان و بزرگسالان افزایش پیدا کند زیرا در مبحث هوش فضایی، هماهنگی مهارت‌های فیزیکی و ذهنی، اهمیت بسیار زیادی دارد. در این بخش، بعضی از فیلم‌های آموزشی فرادرس را آورده‌ایم که در تقویت‌ مهارت‌های ذهنی مفید هستند.

مجموعه آموزش هنر و صنایع دستی
برای دیدن مجموعه فیلم‌‌های آموزش هنر و صنایع دستی فرادرس، روی عکس کلیک کنید.

پیشنهاد می‌کنیم برای یادگیری برخی دیگر از مهارت‌های تقویت ذهن، از فیلم‌های آموزشی زیر نیز استفاده کنید.

پیشنهاد می‌کنیم برای یادگیری هنرهای بیشتر، از مجموعه آموزش‌های زیر استفاده کنید.

ساخت پرنده قو با اوریگامی

برای ساخت اوریگامی پرنده قو که آن را در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، مطابق مراحل گفته‌شده در این بخش، عمل کنید.

ساخت اوریگامی پرنده

مراحل مقدماتی ساخت اوریگامی قو

ابتدا مربع را از یکی از قطرهای آن تا می‌زنیم. یعنی یکی از گوشه‌های نوک‌تیز آن را به سمت گوشه قرینه برده و تا می‌کنیم.

ساخت اوریگامی پرنده

سپس تا را باز کرده و اضلاع پایینی مربع را به سمت خط تای موجود در قطر مربع برده و آن‌ها را تا می‌کنیم تا به چنین شکلی برسیم.

ساخت اوریگامی پرنده

سپس کاغذ را پشت‌ورو کرده و بار دیگر، اضلاع کناری را مانند تصویر پایین، از هر دو طرف به سمت خط تای وسط کاغذ، تا می‌زنیم.

ساخت اوریگامی پرنده قو

بعد از این کار، کاغذ ما مانند تصویر زیر می‌شود.

ساخت اوریگامی پرنده

حالا نوکِ تیزِ پایین کاغذ را به سمت نوک تیز بالای کاغذ برده و تا می‌کنیم. بعد از این کار، کاغذ ما مانند تصویر زیر می‌شود.

ساخت اوریگامی پرنده

سپس قسمت رویی را یکبار مانند تصویر زیر به سمت پایین تا می‌زنیم.

ساخت اوریگامی پرنده

حالا کل کاغذ را مطابق تصویر زیر، از وسط تا می‌کنیم.

ساخت اوریگامی پرنده قو

ساخت سر و گردن اوریگامی قو

سپس سر و گردن قوی کاغذی را مانند تصویر زیر، از بدن آن جدا کرده و تا می‌کنیم.

ساخت اوریگامی پرنده

در ادامه، تای سر قوی اوریگامی خود را به سمت بالا می‌بَریم تا مانند تصویر پایین شود.

ساخت اوریگامی پرنده

ساخت نوک اوریگامی قو

سپس مانند شکل زیر، یک تای دیگر به قسمت انتهاییِ سر قو می‌زنیم تا نوک قوی اوریگامی ساخته شود.

ساخت اوریگامی پرنده

شکل نهایی اوریگامی قو، مانند تصویر زیر است.

ساخت اوریگامی پرنده قو

ساخت اوریگامی پرنده بال زن یا متحرک

برای ساخت اوریگامی پرنده بال زن یا پرنده متحرکی مانند تصویر زیر، مراحل این بخش را دنبال کنید. برای یادگیری اصول اوریگامی و طرح‌‌های ساده و متوسط آن می‌توانید از فیلم آموزش مقدماتی اوریگامی فرادرس استفاده کنید. لینک این آموزش را در کادر پایین آورده‌ایم.

ساخت اوریگامی پرنده

مراحل مقدماتی ساخت اوریگامی پرنده بال زن

ابتدا مربع را یکی یکی از دو قطر آن تا می‌زنیم. سپس کاغذ را برمی‌گردانیم و مربع را از دو ضلع آن تا می‌کنیم. سپس کاغذ را مانند تصویر زیر جمع می‌کنیم تا به یک مربع کوچک‌تر تبدیل شود.

ساخت اوریگامی پرنده

ضلع پایینیِ طرفِ بازِ این مربع یا لوزی را مانند تصویر زیر، به سمت وسط آن برده و تا می‌زنیم. سپس همین کار را روی ضلع سمت چپی نیز انجام می‌دهیم.

ساخت پرنده اوریگامی

سپس کاغذ را پشت‌ورو می‌کنیم و مرحله قبل را روی آن سمت از کاغذ نیز اعمال می‌کنیم. در مرحله بعد، مثلث بالای کاغذ را از محل خط سیاه در تصویر پایین، یکبار به رو و یکبار به پشت، به سمت پایین تا می‌زنیم.

ساخت اوریگامی پرنده

حالا تای مثلث و تاهای مرحله قبل را باز می‌کنیم و مانند تصویر زیر، همان تاها را به سمت داخل می‌بَریم.

ساخت اوریگامی پرنده

سپس کاغذ را پشت‌ورو کرده و همین کار را برای سمت دیگر نیز انجام می‌دهیم. بعد از این مراحل، کاغذ ما به یک لوزی کشیده و بزرگ تبدیل می‌شود.

ساخت اوریگامی پرنده

حالا کاغذ را مانند تصویر بالا باز می‌کنیم تا مانند شکل زیر شود.

ساخت اوریگامی پرنده

سپس دنباله سمت چپ و راست کاغذ را مانند تصویر پایین به سمت پایین می‌بریم تا در راستای بقیه کاغذ قرار بگیرد و سپس آن را تا می‌کنیم.

ساخت اوریگامی پرنده

ساخت سر پرنده بال زن

برای ساخت این پرنده، دنباله سمت چپ را از وسط و به سمت پایین تا می‌کنیم تا مانند تصویر زیر شود.

ساخت اوریگامی پرنده

سپس مطابق با تصویر پایین، آن را از وسط باز کرده و به سمت داخل تا می‌زنیم.

ساخت اوریگامی پرنده

ساخت بال پرنده بال زن

برای ساختن بال اوریگامی پرنده بال زن، کافی است مطابق با تصویر زیر عمل کنیم. بعد کاغذ را پشت‌رو می‌کنیم و همین تا را روی بال دیگر نیز انجام می‌دهیم.

ساخت اوریگامی پرنده

نحوه بال زدن پرنده اوریگامی

برای آماده‌سازی بال‌زدن پرنده کاغذی باید با کمک انگشتان خود، بخشی از کاغذ را مانند تصویر پایین، باز کنیم. دقت کنیم که این کار را روی بال دیگر پرنده نیز انجام دهیم.

ساخت پرنده اوریگامی

حالا با یک دست، زیر گردن پرنده کاغذی را می‌گیریم و با دست دیگر، دم آن را به سمت جلو و عقب حرکت می‌دهیم تا پرنده اوریگامی ما مانند تصویر زیر، بال بزند.

ساخت اوریگامی پرنده

معرفی مجموعه آموزش های عمومی فرادرس

کودکان و نوجوانان برای رشد ذهنی خود به آموزش‌های ساده اما مفید و اصولی نیاز دارند. علاوه بر این نیاز، یادگیری برخی از مهارت‌ها در سنین کودکی و نوجوانی تأثیر بیشتری دارد. فرادرس علاوه بر مهارت‌های تقویت حافظه و یادگیری هنرهای گوناگون، آموزش‌هایی در حوزه مهارت‌های بیشتر و آموزش کودکان و نوجوانان نیز تهیه کرده است که در این بخش، برخی از آن‌ها را آورده‌ایم.

برخی از مجموعه‌ آموزش‌های کودکان و نوجوانان و کسب مهارت‌ها را نیز در فهرست زیر آورده‌ایم.

ساخت پرنده طوطی با اوریگامی

برای ساخت اوریگامی طوطی زیر، مراحل تصویری این بخش را دنبال کنید. پیشنهاد می‌کنیم برای یادگیری آسان طرح‌های متوسط و پیشرفته اوریگامی، فیلم آموزش تکمیلی اوریگامی و کاردستی با کاغذ فرادرس را تماشا کنید. لینک این آموزش را در کادر زیر آورده‌ایم.

ساخت اوریگامی پرنده

مراحل مقدماتی ساخت اوریگامی طوطی

ابتدا مربع را مانند لوزی در مقابل خود قرار می‌دهیم و گوشه‌ پایینی را به روی گوشه بالایی برده و تا می‌زنیم.

ساخت اوریگامی پرنده

سپس تا را باز کرده و ضلع پایینی سمت راست و چپ لوزی را به سمت خط تای وسط لوزی می‌بریم و تا می‌کنیم.

ساخت اوریگامی پرنده

در مرحله بعد، کاغذ را پشت‌ورو کرده و مثلث بالای کاغذ را از محل مشخص‌شده در تصویر زیر، به سمت پایین تا می‌کنیم.

ساخت اوریگامی پرنده

حالا قسمت راست و چپ بالای کاغذ را مانند تصویر زیر، به سمت وسط کاغذ تا می‌زنیم.

ساخت اوریگامی پرنده

سپس تای قبلی را باز می‌کنیم و لوزی کوچک روی کاغذ را تا محل مشخص‌شده در تصویر زیر، با قیچی یا با کمکِ تا کردن، برش می‌زنیم. سپس همین برش را روی سمت چپ لوزی نیز انجام می‌دهیم.

ساخت اوریگامی پرنده

در ادامه، کاغذ را پشت‌ورو می‌کنیم و آن را مطابق با تصویر زیر تا می‌زنیم.

ساخت اوریگامی پرنده

در این مرحله، تای قبلی را باز می‌کنیم. حالا قسمتی دیگر از کاغذ را نیز مطابق با تصویر زیر، باز می‌کنیم.

ساخت اوریگامی پرنده

سپس این بخش را روی بقیه کاغذ خوابانده و تا می‌کنیم تا به شکلی مانند تصویر زیر برسیم. سپس همین کار را برای سمت چپ کاغذ نیز انجام می‌دهیم.

ساخت اوریگامی پرنده

حالا قسمت بیرونی کاغذ را مانند تصویر زیر، به سمت بالا برده و تا می‌زنیم.

ساخت اوریگامی پرنده

سپس تای مرحله قبل را باز کرده و از محل مشخص‌شده در تصویر زیر، یک تای دیگر به کاغذ می‌زنیم.

ساخت اوریگامی پرنده

حالا، قسمت نوک‌تیزِ پایین کاغذ را به سمت بالا برده و تا می‌کنیم تا کاغذ ما مانند تصویر پایین بشود.

ساخت اوریگامی پرنده

سپس قسمت مشخص‌شده در تصویر زیر را به سمت پایین تا می‌زنیم.

ساخت اوریگامی پرنده

در نهایت، نوک بیرونی این مثلث کوچک را از خط زرد موجود در تصویر زیر، تا می‌کنیم.

ساخت اوریگامی پرنده

در ادامه، همه مراحل قبلی را برای سمت چپ کاغذ نیز انجام می‌‌دهیم تا کاغذ ما مانند تصویر زیر شود.

ساخت اوریگامی پرنده

حالا ضلع پایینی لوزی بالای کاغذ را مطابق با تصویر زیر، به سمت تای وسط کاغذ، تا می‌کنیم. همین کار را روی ضلع سمت چپی نیز انجام می‌دهیم.

ساخت اوریگامی پرنده

بار دیگر، کاغذ را پشت‌ورو کرده و حالا اضلاع سمت راست و چپ این لوزی را نیز به سمت وسط آن برده و تا می‌کنیم.

ساخت اوریگامی پرنده

سپس کاغذ را پشت‌ورو می‌کنیم و آن را مطابق تصویر زیر و از وسط به سمت پایین تا می‌زنیم.

ساخت اوریگامی پرنده

ساخت سر طوطی کاغذی

حالا کاغذ را مانند تصویر پایین در دست می‌گیریم و از محل مشخص‌شده، به سمت پایین تا می‌کنیم. این تا را یکبار دیگر از پشت کاغذ نیز تکرار می‌کنیم.

ساخت اوریگامی پرنده

سپس کاغذ را مانند تصویر پایین، باز می‌کنیم.

ساخت اوریگامی پرنده

حالا این بخش از کاغذ را مانند تصویر زیر، به سمت داخل تا می‌زنیم.

ساخت اوریگامی پرنده

سپس کافی است مانند تصویر زیر عمل کنیم تا کاکل طوطی ساخته شود.

ساخت اوریگامی پرنده

ساخت دم طوطی کاغذی

حالا دم طوطی را از قسمت مشخص‌شده در تصویر پایین، تا می‌کنیم. یعنی خط آبی را به سمت خط قرمز می‌بَریم تا در راستای آن قرار بگیرد و سپس آن را تا می‌کنیم.

ساخت اوریگامی پرنده

در ادامه، کاغذ را پشت‌ورو می‌کنیم و همان تا را در این سمت نیز تکرار می‌کنیم. سپس مانند تصویر پایین، یک تای دیگر نیز به قسمت دم طوطی اضافه می‌کنیم.

ساخت اوریگامی پرنده

بار دیگر، کاغذ را پشت‌ورو کرده و تای دوم را روی آن سمت نیز تکرار می‌کنیم. سپس دم را باز می‌کنیم و آن را مانند تصویر زیر و از محل تاهای موجود روی کاغذ، به سمت داخل تا می‌زنیم.

ساخت اوریگامی پرنده

اوریگامی طوطی شما آماده است و در صورت دلخواه، می‌توانید مانند تصویر زیر برای طوطی اوریگامی خود، چشم و گونه بکشید.

ساخت اوریگامی پرنده
بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
Origami Wayمجله فرادرس
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *