آموزش اوریگامی ساده و تصویری — بهترین راهنما برای شروع

۳۶۱۶ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۴۵ دقیقه
آموزش اوریگامی ساده و تصویری — بهترین راهنما برای شروع

اوریگامی هنر تا کردن کاغذ برای ساخت کارهای دستی دوبعدی و سه‌بعدی است. کلمه اوریگامی (که از ترکیب دو کلمه ژاپنی Oru [تا زدن] و Kami [کاغذ]) به دست آمده است، همواره اصلی‌ترین عبارت برای توصیف این فرم از هنر بوده است. برخی از تاریخ‌شناسان اروپایی عقیده دارند که استفاده از این کلمه باعث شده این باور عمومی به وجود آید که اوریگامی متعلق به کشور ژاپن است، آن هم در حالی که به اشکالی دیگر در سایر نقاط جهان و برهه‌های تاریخی گوناگون شاهد هنر کاغذ و تا بوده‌ایم. در این مقاله آموزش اوریگامی به شما هرآنچه باید درباره این هنر جذاب بدانید را خواهیم گفت و در ادامه به سراغ برخی از زیباترین آثاری می‌رویم که می‌توانید با تا زدن کاغذ خلق کنید.

فهرست مطالب این نوشته

همچنین لازم است یادآور شویم که اگر به دنبال یاد گرفتن مهارت و هنرهای سرگرم‌ کننده هستید می‌توانید از دیگر مطالب مشابه مجله فرادرس در این رابطه مانند آموزش حل روبیک، آموزش شطرنج و یا آموزش چرتکه استفاده کنید.

اصول بنیادین اوریگامی

آموزش اوریگامی

اگرچه برش زدن کاغذ همواره عنصری سنتی در هنر اوریگامی به حساب آمده‌ است، اکثر علاقه‌مندان امروزی به اوریگامی -که نام خود را تا زنندگان گذاشته‌اند- به کلی برش زدن کاغذ را رها کرده‌اند. اکثر آثار اوریگامی با تا زدن کاغذهای مربعی شکل و با استفاده از تنها یک برگ کاغذ ساخته می‌شوند. با این همه، در آثار پیچیده‌تر امکان استفاده از کاغذهای مثلثی و دیگر اشکال هندسی وجود دارد و در برخی استایل‌ها (مانند اوریگامی ماژولار) شاهد استفاده از چندین برگ کاغذ هم هستیم. برترین هنرمندان حوزه اوریگامی گاهی از صدها برگ کاغذ برای ساخت تنها یک اثر هنری خود استفاده می‌کنند.

ساخت مدل‌های کاغذی نیازمند منابع بسیار اندک است و در اکثریت مواقع برای این کار تنها به چند دقیقه (یا حتی چند ثانیه) نیاز دارید. طرح‌های پیچیده‌تر از طرف دیگر ممکن است نیازمند ساعت‌ها تلاش و ظرافت باشند. برخی از دوست‌داران اوریگامی ترجیح می‌دهند سوژه‌های مد نظر خود را به شکلی بسیار ساده و کارتونی خلق کنند و برخی دیگر به دنبال نمایش بسیار دقیق سوژه با کاغذ هستند و به سراغ تکنیک‌های پیشرفته می‌روند. یکی از زیبایی‌های هنر اوریگامی این است که می‌توان با استفاده از علامت‌های دیاگرامی، سمبل‌های گوناگون و همینطور پیکان‌ها، رویه ساخت یک اثر هنری را به خوبی و با دقت بسیار بالا توضیح داد و بنابراین علاقه‌مندان می‌توانند به شکلی مستقل از زبان کلامی و انسانی، این فرم از هنر را بیاموزند.

فعالان اوریگامی به صورت معمول با یکدیگر رقابت نمی‌کنند و تنها رقابت بر سر دستیابی به سطوحی بالاتر از خلاقیت در آثاری است که با کاغذ و تا خلق می‌شوند. طراحان معمولا آثار خود را به صورت آزادانه با دیگران به اشتراک می‌گذارند، اما از آن‌جایی که تهیه دستورالعمل ساخت این آثار هنری بسیار زمان‌بر است، در حال حاضر شاهد انبوهی اثر هنری جذاب در جهان هستیم که دستورالعملی برای ساخت آن‌ها وجود ندارد. از طرف دیگر، اوریگامی در گذر زمان شکلی تجاری به خود گرفته و این یعنی شاهد به‌کارگیری قانون کپی‌رایت برای محافظت از آثار منحصر به فرد برخی از خالقان بوده‌ایم.

سبک‌های اوریگامی

آموزش اوریگامی - استایل‌ها

اوریگامی مثل هر فرم دیگری از هنر، استایل‌های گوناگونی دارد.

از رایج‌ترین استایل‌های تا زدن کاغذ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

واقع‌گرایانه: آثار واقع‌گرا اکثر ویژگی‌های بصری سوژه را حفظ می‌کنند و در نهایت معمولا شاهد طراحی‌هایی بسیار پیچیده با انبوهی گام عملی مختلف خواهیم بود.

مینیمال: این آثار صرفا جوهره سوژه را برداشته و با کمترین میزان تا زدن پدید می‌آیند و به این ترتیب روی سادگی تاکید دارند.

ماژولار: در این رویه، طراح از چندین برگ کاغذ برای ساخت «واحد»های گوناگونی بهره‌ می‌برد که به صورت مستقل از یکدیگر پدید می‌آیند اما در نهایت روی یکدیگر قرار می‌گیرند تا طرحی بزرگ‌تر را شکل دهند. به صورت معمول تمام این واحدها یا ماژول‌ها از طراحی کاملا مشابهی برخوردار هستند یا تفاوت‌هایی بسیار اندک با یکدیگر دارند.

کامپوزیت: درست مانند اوریگامی ماژولار، در این تکنیک از چندین برگ کاغذ استفاده می‌شود، اما هر برگ شکلی متفاوت از دیگری می‌یابد تا بخشی از اثر نهایی را شکل دهد. اوریگامی کامپوزیت یکی از رایج‌ترین استایل‌ها در دهه ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ میلادی بود اما این روزها از محبوبیت کمتری برخوردار است.

آموزش اوریگامی

کاربردی: این‌ها مدل‌هایی هستند که کاربردی در دنیای واقعی دارند و برای مثال می‌توان از آن‌ها به عنوان پاکت‌های نامه، جعبه‌ها، لیوان‌‌ها و ظروف استفاده کرد.

پیورلند: این مفهوم توسط جان اسمیت انگلیسی مطرح شد. او سیستمی را پیشنهاد کرد که تنها بر کاغذهای مربعی و تاهای «کوهستان» و «دره» متکی است و بنابراین می‌توان به راحتی به تقلید از آثار هنری پرداخت.

مفرش یا تسلیشن: این تکنیکی در تا زدن هندسی است و تصویر نهایی با استفاده از الگوی لبه‌های تا شده در سراسر کاغذ پدید می‌آید. آثار مفرش معمولا الگوهای تکرار شونده دارند و می‌توانند هم تخت باشند و هم سه‌بعدی. جالب‌تر اینکه بسیاری از این آثار در صورتی که در مقابل نور گرفته شوند ساختارهایی جدید و جذاب را از خود به نمایش می‌گذارند. با توجه به تمام این‌ها تعجبی ندارد که برخی از بهترین فعالان این حوزه، اساسا ریاضی‌دان هستند.

تا خیس: این تکنیکی است که توسط آکیرا یوشیزاوا ابداع شد و در آن، کاغذها پیش از تا خوردن با چسبی حلال در آب مرطوب می‌شوند. این باعث می‌شود بتوانید خمیدگی‌هایی نرم روی کاغذ به وجود آورید و بعد از خشک شدن کاغذ نیز، تمام بخش‌های آن شکلی سفت و سخت‌تر به خود خواهند گرفت.

مچاله کردن: این تکنیک توسط پاول جکسون ابداع شد و شامل مچاله کردن کاغذ، پیش از آغاز فرآیند تا زدن می‌شود. با استفاده از این تکنیک می‌توان مدل‌هایی شدیدا واقع‌گرایانه ساخت.

همچنین اگر می‌خواهید با چند طرح ساده اوریگامی آشنا شوید، مطالعه مطلب «اوریگامی چیست ؟ + آموزش چند طرح ساده» پیشنهاد می‌شود. لینک این مطلب در زیر آورده شده است.

تاریخچه اوریگامی

آموزش اوریگامی - تاریخچه

نگارش تاریخچه‌ای مفصل و بسیار دقیق راجع به هنر تا زدن کاغذ، کاری تقریبا غیر ممکن است، زیرا عملا هیچ اطلاعاتی راجع به این هنر در دوران پیش از قرن پانزدهم میلادی در دسترس نیست. تا به امروز شاهد گمانه‌زنی‌های فراوان راجع به تاریخچه و ریشه‌های اوریگامی بوده‌ایم، اما بخش بسیار اندکی از این نظریه‌ها با استناد بر شواهد مکتوب و قابل استناد به دست آمده‌اند. در بسیاری از پژوهش‌ها این نتیجه جاصل شد که ژاپنی‌ها حدودا ۱۰۰۰ سال پیش اوریگامی را ابداع کردند، اما در عین حال ریشه‌های این هنر را می‌توان در کشور چین هم جستجو کرد. از سوی دیگر کاملا محتمل است که پیش از اختراع کاغذ نیز از مواد دیگر در هنر تا زدن استفاده شده باشد و بنابراین شاید ریشه‌های واقعی این هنر به لباس‌ها و چرم بازگردد. این را به طور یقین می‌دانیم که در قاره اروپا، تا زدن دستمال کاغذی و لباس‌ها برای مدتی‌ بسیار طولانی محبوبیت و رواج داشته. با این حال، مشخص شد که کاغذ ایده‌آل‌ترین ماده برای تا زدن است و بنابراین کاملا منطقی است که فرض کنیم تا زدن کاغذ فورا پس از کشف پروسه ساخت کاغذ رواج یافت.

کاغذ در چین اختراع شد و کای لون کسی است که به صورت سنتی به عنوان خالق کاغذ در نظر گرفته می‌شود. با این حال پژوهش‌های هرچه بیشتر این را نشان می‌دهند که کاغذ زودتر نیز اختراع شده بود است. بنابراین کای بیشتر به ساخت مفهوم برگ‌های کاغذ، حدودا ۱۰۵ سال پیش از ظهور مسیح، شهرت دارد. با ساخت کاغذ از پوست درختان، ضایعات کنفی، پارچه‌های کهنه و تورهای ماهی‌گیری، او توانست راهی بسیار بهتر و ارزان‌قیمت‌تر نسبت به پارچه‌های ابریشمی که پیشتر استفاده می‌شدند، برای ساخت سطوح قابل نوشتن بیابد. مهارت‌های ساخت کاغذ سپس سر از کشور کره در آوردند و راهبان بودایی نیز در سال ۶۱۰ میلادی آن را با خود به ژاپن بردند.

کاغذسازان ژاپنی کیفیت کار را از پیش بالاتر بردند و کیفیت کاغذهای آن‌ها کاملا برای تا زدن مناسب بود، حتی با اینکه شواهدی از وجود اوریگامی در دوران پیش از سال ۱۶۰۰ میلادی وجود ندارد. در سال ۱۶۸۰ میلادی، در شعری کوتاه از شاعری به نام ایهارا سایکاکو به اوریگامی پروانه اشاره شده و این یعنی هنر تا زدن کاغذ تا اعماق فرهنگ ژاپنی نفوذ کرده بوده است. یکی از نخستین کتاب‌های آموزش تا زدن کاغذ نیز به آکیساتو ریتو تعلق دارد که کتاب Sembazuru Orikata را در سال ۱۷۹۷ میلادی منتشر کرد.

معلم آلمانی، فردریک فروبل (۱۷۸۲ الی ۱۸۵۲) که مهد کودک را اختراع کرده بود، یکی از اصلی‌ترین حامیان هنر تا زدن کاغذ به حساب می‌آمد و به مزایای آموزشی آن اعتقاد راسخ داشت. او در طول فعالیت‌های حرفه‌ای خود به اشاعه اوریگامی در سراسر جهان پرداخت و سه قاعده ساده و کلی را بنیان گذاشت: Folds of Life (تاهای ساده‌ای که کودکان را با تا زدن کاغذ آشنا می‌کردند، Folds of Truth (آموختن قواعد بنیادین هندسه) و Folds of Beauty (تاهای پیچیده‌تری که براساس اشکال مربع، شش ضلعی و هشت ضلعی به دست می‌آیند). ستاره فروبل که یک اوریگامی محبوب برای استفاده به عنوان دکور کریسمس به حساب می‌آید به افتخار همین معلم آلمانی نام‌گذاری شده، اما احتمالا توسط شخصی دیگر خلق شده باشد.

آموزش اوریگامی - تاریخچه

حدودا در سال ۱۸۸۰ میلادی، تاهای فروبلی سر از ژاپن و مدارس ژاپنی درآوردند و همان موقع بود که از کلمه اوریگامی برای توصیف تا زدن خلاقانه کاغذها استفاده شد. مشارکت آلمانی‌ها در هنر اوریگامی اما هنوز به پایان نرسیده بود و رودالف استاینر نخستین مدرسه Waldorf را طی سال ۱۹۱۹ در اشتوتگارت تاسیس کرد که روی فعالیت‌های دستی مانند اوریگامی تاکید داشت. بعد از این هم شاهد مدرسه طراحی Bauhaus بودیم که از سال ۱۹۱۹ تا ۱۹۳۳ فعالیت داشت. Bauhaus از تا کردن کاغذ به عنوان راهی برای آموزش طراحی تجاری به دانش‌آموزان استفاده می‌کرد و یکی از مدرسین آن، جوزف آلبرت، به صورت خاص مفهوم خلق ساختارهای گنبدی شکل با استفاده از برگ‌های کاغذ را بنیان گذاشت.

نویسنده و فیلسوف اسپانیایی، میگل د اونامونو (۱۸۶۴ الی ۱۹۳۶) هم نقش بسزایی در گسترش محبوبیت اوریگامی داشت. او شخصیتی مورد احترام در جامعه‌دوست‌داران اوریگامی به حساب می‌آمد و می‌توانستنید او را مداوما در کافه‌ها و زمانی که مشغول ساخت پرندگان کاغذی بود بیابید. او در بسیاری از کارهای خود به صحبت راجع به هنر تا زدن کاغذ پرداخته که از جمله آن‌ها می‌توان به رمان «عشق و تربیت» سال ۱۹۰۲ میلادی اشاره کرد. او حتی هنگام صحبت راجع به موضوعاتی نظیر علم، مذهب، فلسفه و زندگی هم از اوریگامی به عنوان استعاره استفاده می‌کرد.

هنر تا زدن کاعذ در آمریکای جنوبی هم رواج یافت و این مهم عمدتا به خاطر فعالیت‌های فیزیک‌دان آرژانتینی، ویسنته سولورزانو بود. او در هنر اوریگامی تبحر فراوان داشت و انبوهی دستورالعمل گسترده و کامل برای تا زدن کاغذ به زبان اسپانیایی نوشته است. در انگلیس نیز کتاب Paper Toy Making (اثر مارگارت کمپل) طی سال ۱۹۳۷ میلادی منتشر شد و حاوی کالکشنی عظیم از طراحی‌های مبتنی بر اوریگامی بود.

بعد از جنگ جهانی دوم، میزان تمایل به اوریگامی در آمریکای شمالی به شکل قابل توجهی افزایش یافت و این هنر مورد پژوهش فراوان قرار گرفت، خصوصا از سوی شخصی به نام گرشون لگمن که در ایالات متحده گذران زندگی می‌کرد. در سال ۱۹۵۵ میلادی، لگمن نمایشگاهی شامل آثار استاد ژاپنی، آکیرا یوشیزاوا در آمستردام ترتیب داد. یوشیزاوا بخش اعظمی از عمر خود را صرف هنر کاغذ و تا کرد و آثار او الهام‌بخشی چند نسل از علاقه‌مندان به اوریگامی بودند. ضمنا در همان دهه ۱۹۵۰ میلادی، لیلیان اوپنهایمر کمک شایانی به رواج کلمه «اوریگامی» کرد و آن را به آمریکایی‌ها معرفی نمود. او مرکز اوریگامی آمریکا را طی سال ۱۹۵۸ در شهر نیویورک تاسیس کرد و از مدیوم نسبتا نوظهور تلویزیون برای افزایش محبوبیت این فرم از هنر بهره گرفت. اوپنهایمر چندین کتاب راجع به اوریگامی نوشت و این کار را به کمک ستاره تلویزیون آمریکا و فعال حوزه کودکان، شری لوییس، به انجام رساند. اوپنهایمر در جمله‌ای معروف می‌گفت: «چرا تمام سرگرمی‌ها باید برای ژاپنی‌ها باشد؟».

تا اواخر دهه ۱۹۸۰ میلادی، جون مائکاوا، فومیاکی کاواهاتا، ایسی یوشینو و مگورو توشیوکی در ژاپن و پیتر انگل، رابرت لانگ و جان منترول در آمریکا به ساخت تکنیک‌هایی پیشرفته پرداخته بودند که تا همین امروز کمک فراوان به ساخت اوریگامی‌های جانوران و حشراتی که چندین پا و شاخک دارند کرده‌اند. در اوایل دهه ۱۹۹۰ میلادی، لانگ به توسعه به یک برنامه کامپیوتری به نام TreeMaker پرداخت که به تا زدن دقیق کاغذها کمک می‌کند و ابزاری دیگر به نام ReferenceFinder نیز برای یافتن سکانس‌های تا زدن کوتاه و بهینه روی هر نقطه یا خطی روی یک واحد مربعی توسعه داد.

آموزش اوریگامی چه مزایایی برای کودکان دارد؟

آموزش اوریگامی به کودکان

اوریگامی برای سالیان سال یکی از محبوب‌ترین تفریحات کودکان ژاپنی بوده است. این استایل هنری در سال‌های اخیر هم به محبوبیت فراوان دست یافته است. اوریگامی نه‌تنها فعالیتی سرگرم‌کننده است، بلکه مزایایی در روند رشد کودک نیز به همراه می‌آورد. در این بخش از مقاله آموزش اوریگامی از این مزایا خواهیم گفت و توضیح می‌دهیم چطور کودکان می‌توانند در ساخت آثار هنری اوریگامی به موفقیت برسند.

استفاده از انگشتان به بهبود مهارت‌های حرکتی و رشد مغز منجر می‌شود. هنگام ساخت یک اثر اوریگامی، ما از انگشتان خود برای شکل دادن به کاغذ استفاده می‌کنیم. توانایی حرکت دادن ماهرانه انگشتان و ساخت اشیایی پر جزییات، از اهمیت فراوانی در روند رشد کودک برخوردار است. کودکانی که از انگشتان خود به خوبی استفاده می‌کنند معمولا ریتم خوبی داشته و در ورزش‌های گوناگون به موفقیت می‌رسند. علاوه بر این، از آن‌جایی که عصب‌های جانبی ما در نوک انگشتان قرار گرفته‌اند، معمولا تحت عنوان «مغز ثانویه» شناخته می‌شوند. استفاده از نوک انگشتان برای ساخت اوریگامی‌های پرجزییات باعث ارسال سیگنال‌هایی به مغز ما شده و آن را تربیت می‌کند.

توسعه خلاقیت و حس رنگ‌شناسی. اوریگامی از کودکان می‌خواهد خود سر از این در بیاورند که محصول نهایی چطور ساخته می‌شود و بنابراین آن‌ها را به تفکر خلاق وا می‌دارد. علاوه بر این، از آن‌جایی که از انبوهی از کاغذهای رنگارنگ برای ساخت مدل‌ها استفاده می‌شود، تصویر نهایی هم براساس رنگ مورد استفاده تغییر می‌کند.

بهبود تمرکز و درک فضایی. هنگام ساخت اوریگامی، ما از نوک انگشتان خود برای ساخت مدل‌های پرجزییات استفاده می‌کنیم. این کار بهبود تمرکز را به همراه می‌آورد. علاوه بر این لازم است به صورت همزمان روی کاغذ چندین تا بزنید و این برای کودکانی که ریاضی می‌خوانند مفید است. با استفاده از سطحی چشمگیر از تمرکز برای ایجاد شیار روی کاغذها و شکل دادن به آن‌ها، درک فضایی هم بهبود می‌یابد.

چطور به کودکان در ساخت اوریگامی کمک کنیم؟

مثال‌هایی از محصول نهایی و چگونگی ساخت‌ آن‌ها را نشان دهید. اگرچه مهم است که کودک برای خود فکر کند، ساخت یک اوریگامی از ابتدا تا انتها می‌تواند کاری دشواری باشد. هنگامی که کودکان قادر به ساخت صحیح اوریگامی نباشند ناراحت شده و جا می‌زنند. در چنین شرایطی، والدین باید به کودک خود نشان دهند محصول نهایی چه شمایلی دارد و در دنبال کردن دستورالعمل‌ها به او کمک کنند. نشان دادن اوریگامی‌های خوش‌ رنگ‌ولعاب و زیبا باعث می‌شود بیشتر به ساخت اوریگامی علاقه‌مند شوند. برای تشویق کودک به ساخت اوریگامی‌های هرچه بیشتر، می‌توانید کارهای دستی او را در جایی از خانه به نمایش بگذارید.

کار را با اوریگامی‌های ساده شروع کنید. در ابتدای راه هیچکس به تنهایی قادر به ساخت اوریگامی‌های دشوار نیست. بنابراین ایده خوبی است که کار با اوریگامی آسان شروع شود و در گذر زمان به سراغ نمونه‌های دشوارتر بروید. حتی با چند تا ساده هم می‌توان یک مثلث یا اشکال مشابه را ساخت. در ابتدا لازم است به کودک خود بیاموزید اوریگامی سرگرم‌کننده است و چطور می‌تواند کاغذ را به خوبی تا بزند.

تشویق کودک به حس دستاورد داشتن. مهم است که به کودک خود اجازه دهید رنگ و نوع کاغذ را انتخاب کرده و آنچه دوست دارد را بسازد. کودکان وقتی انبوهی از کاغذهای رنگی و استایل‌های گوناگون را می‌بینند هیجان‌زده می‌شوند و بنابراین انتخاب‌های زیادی پیش روی او بگذارید. وقتی کودکان خود به سراغ استایل‌های گوناگون می‌روند و به موفقیت می‌رسند، نوعی حس دستاورد داشتن و رضایت کسب می‌کنند. این باعث می‌شود به کار خود ادامه و اوریگامی بیشتری بسازند.

انتخاب کاغذ مناسب برای اوریگامی

آموزش اوریگامی - کاغذ

مدل‌های اوریگامی شما صرفا به اندازه کاغذی که برای کار انتخاب کرده‌اید با کیفیت خواهند بود. این یعنی برای اکثر پروژه‌های اوریگامی، چیزی مانند کاغذهای عادی پرینتر را کاغذهای رنگی کاردستی کفایت نخواهند کرد. در این بخش از آموزش اوریگامی به شما راجع به فاکتورهای گوناگون و موثر در انتخاب بهترین کاغذ ممکن برای پروژه تا زدن خواهیم گفت.

چاپ کاغذ

پروسه چاپ مورد استفاده برای کاغذ اوریگامی بسیار مهم است و باعث می‌شود کاغذ به خوبی تا شده و در برابر ترک خوردن از خود مقاومت نشان دهد. تولیدکنندگان کاغذ با کیفیت در ژاپن در جوهرهای بادوام و غیر سمی برای پر کردن ترک‌های موجود در فیبر کاغذ استفاده می‌کنند تا سطحی بسیار روان و مناسب برای تا شدن به دست آید. جوهر مورد استفاده در این پروسه باعث می‌شود که شاهد هیچ‌گونه ترک روی بدنه کاغذ خود نباشید. این پروسه‌ای بسیار برتر نسبت به پروسه‌های ارزان‌قیمت (مانند کاغذهای چینی که در هزینه‌های جوهر مورد نظر صرفه‌جویی می‌کنند) برای ساخت کاغذهای رنگی است.

قطر کاغذ

قطر کاغذ اوریگامی شما عنصری بسیار مهم در تعیین نوع مدلی است که می‌خواهید با تا کردن بسازید. کاغذهای فوق باریک را می‌توان تا چندین لایه تا کرد و کماکان کاغذی نسبتا باریک داشت، اما این کاغذها معمولا شکننده بوده و در صورتی که از یک نقطه چندین بار تا شوند، تا مرز فروپاشی می‌روند. در طرف دیگر طیف هم کاغذهای فوق قطور را داریم که مقاومت فراوانی در برابر چندین لایه تا از خود نشان می‌دهند. برای اینکه به درک بهتری راجع به این موضوع برسید، به این فکر کنید که با استفاده از کاغذهای پایین در مدل اوریگامی خود شاهد چه مزایا و معایبی خواهید بود:

  • دستمال کاغذی
  • کاغذ کپی
  • جعبه مقوایی

بدیهی است که هیچ‌کدام از این کاغذها گزینه‌ای ایده‌آل برای اوریگامی به حساب نمی‌آیند. از یک سو دستمال کاغذی آنقدر باریک است که چندین بار تا می‌شود، اما آنقدر قدرتمند نیست که بتواند شمار زیادی از تاها را تحمل کند و از طرف دیگر مقوای جعبه بسیار مقاوم است، اما در عین حال زیادی قطور نیز هست و آنقدرها تا نمی‌شود. کاغذهای مخصوص اوریگامی سعی می‌کنند بهترین ویژگی‌های هر دو جهان را داشته و هم باریک و هم قدرتمند ظاهر شوند. اما هر نوع از کاغذهای اوریگامی را می‌توان گزینه‌ای عالی یا افتضاح برای مدل‌های گوناگون به حساب آورد. در واقع قطر کاغذ اوریگامی آنقدر مهم است که پس از خرید کاغذ باید تصمیم بگیرید که می‌خواهید چه مدلی با آن بسازید. به صورت مشابه، اگر مدلی خاص مد نظر دارید باید بدانید که قادر به ساخت آن با کاغذی با مشخصه‌های مخصوص هستید و بنابراین باید کار را با آنچه برای شما بیشترین اهمیت را دارد آغاز کنید: یا کاغذ یا مدل.

۱. کاغذ استاندارد اوریگامی یا «کامی»

بهترین کاغذ ممکن برای اوریگامی «کامی» (عبارتی ژاپنی برای کاغذ اوریگامی) نام دارد که کاغذ استاندارد اوریگامی نیز به حساب می‌آید. کامی توسط کارخانه‌هایی در ژاپن تولید می‌شود که نسل اندر نسل به فعالیت در این حوزه ادامه داده‌اند و کارمندانی دارند که طی سالیان طولانی به مهارت فراوان دست پیدا کرده‌اند. این کارخانه‌ها کار خود را با کاغذ پایه سفید و جوهر یا مهری با رنگ‌های گوناگون آغاز می‌کنند و طراحی را بسته به نوع کاغذ اوریگامی در حال ساخت خود پیش می‌برند. بنابراین یکی از اصلی‌ترین مشخصه‌های کاغذ استاندارد اوریگامی این است که در یک سمت سفید است و در سمت دیگر رنگی متفاوت. کاغذ استاندارد بی‌رنگ (یا ورق‌های سفید خالص) ۰.۶۶ میلی‌متر قطر دارند و این رقم در کاغذهای یک طرف رنگی به ۰.۷۱ میلی‌متر می‌رسد.

کاغذ استاندارد اوریگامی یا همان «کامی» در ابعاد بسیار گوناگون که می‌تواند بین ۷.۵ در ۷.۵ سانتی‌متر تا ۳۵ در ۳۵ سانتی‌متر متغیر باشند از راه می‌رسند و از آن‌ها می‌توانید برای اکثر مدل‌های اوریگامی استفاده کنید. از جمله مزایای این کاغذ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خطوط تا را به خوبی روی خود نگه می‌دارد و استفاده از آن آسان است.
  • بهترین گزینه برای تمرین اوریگامی به حساب آمده و ارزان‌قیمت‌ترین ورژن از کاغذهای مخصوص اوریگامی نیز هست.
  • گزینه‌ای عالی برای مدل‌های ساده یا سطح متوسط به شمار می‌رود، می‌تواند برای آثار ماژول مورد استفاده قرار گیرد.
  • ابعاد بزرگ‌تر برای کار روی مدل‌های بسیار پیچیده مناسب هستند.
  • کاغذ استاندارد را می‌توان به راحتی در بازار یافت.
  • این کاغذها در بیش از ۱۰۰ رنگ و با ابعاد بسیار گوناگون از راه می‌رسند.

۲. کاغذ تنت

آموزش اوریگامی - کاغذ تنت

اگر می‌خواهید آثار اوریگامی خود را در معرض نمایش به دیگران قرار دهید، استفاده از کاغذ تنت (Tant) را پیشنهاد می‌کنیم. این کاغذ بافتی زیبا با الگوهای جذاب دارد و سطحی بسیار صاف و روان. قطر کاغذ تنت معادل ۰.۱۱۸ میلی‌متر به ازای هر ورق است و بنابراین از تمام کاغذهای استاندارد قطورتر به حساب می‌اید.

کلمه Tant به معنای «فراوان» است و در واقع به فراوانی رنگ‌های آن اشاره دارد. کاغذ تنت در جهان اوریگامی ژاپن به شهرت فراوان رسیده، زیرا جنس خاصی دارد که باعث می‌شود حتی بعد از تا زدن مداوم هم به نقطه فروپاشی نرسد و همچنان بافت زیبای خود را به نمایش بگذارد. کاغذ تنت توسط شرکت Hokuetsu Paper Mill و تنها در کشور ژاپن تولید می‌شود و بعد از کاغذ استاندارد، محبوب‌ترین گزینه میان طرفداران هنر اوریگامی به حساب می‌آید.

فقط باید در جریان باشید که کاغذ تنت عمدتا برای کارهای نمایشی مورد استفاده قرار می‌گیرد. به عبارت دیگر، این کاغذ از کاغذ استاندارد اوریگامی گران‌قیمت‌تر است اما در عین حال باعث می‌شود مدل‌های شما شکلی بسیار جذاب‌تر و چشمگیرتر به خود بگیرند.

۳. کاغذ استاندارد دو رنگ

این کاغذ هم نوع دیگری از کاغذ استاندارد است اما هر دو طرف آن با جوهر رنگی شده است. بعد از تولید کاغذ استاندارد، تولیدکنندگان باید پروسه جوهرکاری را دوباره طی کند، اما در ورژن‌های ارزان‌قیمت‌تر کاغذ دو رنگ (خصوصا نمونه‌های چینی)، خود فیبرها رنگ زده می‌شوند تا در مصرف جوهر و همینطور هزینه‌ها صرفه‌جویی شود. در این کاغذها هم می‌توان شاهد دو رنگ متفاوت در هر طرف بود و هم رنگی یکسان در دو طرف. این کاغذ به خاطر پشت سر گذاشتن دوباره پروسه جوهرکاری، قیمتی بالاتر از کاغذ استاندارد دارد اما همچنان ارزان‌قیمت‌تر از کاغذ تنت به حساب می‌آید. کاغذ دو رنگ البته صرفا در رنگ‌هایی از راه می‌رسد که تکمیل‌کننده یکدیگر باشند. ناگفته نماند که همان لایه جوهر اضافی باعث می‌شود با کاغذی قطورتر از ورق‌های استاندارد مواجه باشیم که با ۰.۷۶ میلی‌متر به ازای هر برگ برابری می‌کند.

۴. واشی

آموزش اوریگامی - کاغذ واشی

واشی نوعی کاغذ سنتی ژاپنی است که با فیبر گیاهان طویل ساخته می‌شود. این کاغذ نوعی احساس منحصر به فرد ژاپنی دارد و برای نخستین بار توسط اساتیدی ژاپنی ساخته شد که نسل اندر نسل مهارت خود را منتقل کرده‌اند. این کاغذ معمولا بسیار باریک است و احساسی شبیه به پارچه دارد. کاغذهای واشی درون پک‌های چند رنگی و شامل ۵۰ برگ از راه می‌رسند. هر برگ ۰.۹۵ میلی‌متر قطر دارد و بنابراین از تمام کاغذهای استاندارد قطورتر، اما باریک‌تر از کاغذهای تنت است. واشی کاغذی بسیار باریک، قدرتمند و مقاوم به حساب می‌آید و به خاطر بافت منحصر به فردی که دارد می‌توانید از آن در استایل تا خیس بهره ببرید. لازم به اشاره است که کاغذهای واشی عمدتا در رنگ‌های پایه تولید و عرضه می‌شوند.

مجموعه فرادرس گستره متنوعی از فیلم‌های آموزش‌های عمومی را آماده کرده و در اختیار علاقه‌مندان قرار داده است. این فیلم‌های آموزشی که عناوین مختلفی مانند آموزش اکسل، مجموعه نرم‌افزارهای آفیس، تایپ ده انگشتی و غیره را در بر می‌گیرند برای هر کاربری در دنیای امروز مفید بوده و می‌توانند مهارت افراد در بهره‌گیری از بسیاری از نرم‌افزارهای عمومی را برای انجام امور روزمره افزایش دهند.

۶ اپلیکیشن برای آموزش اوریگامی

یادتان می‌آید که در مدرسه هواپیماهای کاغذی می‌ساختید؟ بخواهیم صادق باشیم اوریگامی به سادگی آن هواپیماها نیست. برای یادگیری این هنر باید صبوری به خرج دهید و از تمام کمکی که گیرتان می‌آید استفاده کنید. بنابراین در ادامه به معرفی ۶ اپلیکیشن برتر برای آموزش اوریگامی می‌پردازیم که روی سیستم عامل‌های iOS و اندروید در دسترس قرار دارند.

۱. اپلیکیشن How to Make Origami

آموزش اوریگامی - اپ how to make origami

 

  • نمایش اشکال به صورت سه‌بعدی و انیمیشنی
  • امکان عبور از گام‌ها و بازگشت به گام‌های قبلی
  • امکان افزودن مدل‌ها به فولدر مدل‌های محبوب

اگر در دنیای اوریگامی تازه وارد به حساب می‌آیید و به دنبال اپلیکیشنی ساده با دستورالعمل‌های گام به گام می‌گردید، How to Make Origami برای شما ساخته شده است. وقتی این اپلیکیشن را برای نخستین بار باز می‌کنید شاهد دسته‌بندی‌های اوریگامی گوناگون مانند حیوانات، پرندگان، گل و گیاه، لوازم خانگی و چیزهایی از این دست خواهید بود. با زدن روی هر دسته‌بندی می‌توانید به مجموعه‌ای از راهنماهای گام به گام برای مدل‌های گوناگون دسترسی پیدا کنید. ضمنا در صورتی که در میان دستورالعمل‌ها گم شدید می‌توانید به سراغ هر گامی که دوست دارید بازگشته و دوباره پروسه را تکرار کنید. این گزینه به خصوص زمانی به کار می‌آید که در حال ساخت اوریگامی در کنار کودکان باشید.

اپلیکیشن How to Make Origami به صورت کاملا رایگان عرضه شده اما باید به تبلیغات ویدیویی قابل عبور تن دهید. این تبلیغات با تداومی آزاردهنده به نمایش در نمی‌آیند و در مجموع با اپلیکیشنی جذاب روبه‌رو هستیم. How to Make Origami هم روی پلی استور گوگل (+) و هم اپ استور اپل (+) عرضه شده است.

2. اپلیکیشن Paper Origami 2020

آموزش اوریگامی - paper origami 2020

  • آموزش اوریگامی به صورت تصویری و ویدیویی
  • محتوایی که هم تازه‌کاران و هم حرفه‌ای‌ها را پوشش می‌دهد
  • در دسترس تنها روی موبایل‌های اندرویدی

برخلاف دیگر اپلیکیشن‌های مشابه، Paper Origami 2020 هم آموزش‌های تصویری دارد و هم ویدیویی. بخش تصاویر اپلیکیشن نسبتا ساده از آب درآمده‌ است و برخلاف اپلیکیشن قبلی خبری از هیچ‌گونه انیمیشن نیست. اما دنبال کردن دستورالعمل در هر گام بسیار آسان خواهد بود. از طرف دیگر هم بخش ویدیوها را داریم که بسیار غنی‌تر از بخش تصاویر طراحی شده است. اگرچه Paper Origami 2020 تمام ویدیوهای خود را از طریق یوتیوب به شما نشان می‌دهد و باید از نرم‌افزارهای تغییر آی‌پی استفاده کنید، اما دسترسی به تمام محتوای مرتبط با اوریگامی درون اپلیکیشنی واحد می‌تواند سهولت کار را بالا ببرد.

این اپلیکیشن به دو بخش برای تازه‌کاران و کاربران سطح متوسط تقسیم شده است. علاوه بر این، صرفا به اشکال ساده محدود نشده‌اید و می‌توانید ویدیوهای آموزشی اوریگامی‌هایی مانند لباس‌های مبدل، دکور خانگی، ایده‌های هدیه و چیزهایی از این دست را نیز بیابید. اگر کودکان شما به اوریگامی علاقه‌مند نیستند، شاید نمایش بخش اوریگامی‌های «پوکمون» بتواند به شرایط کمک کند. تنها مشکل این است که در اپلیکیشن شاهد تبلیغ‌هایی ویدیویی خواهید بود که البته بعد از ۵ ثانیه قابلیت عبور از آن‌ها وجود دارد. این اپلیکیشن صرفا برای سیستم عامل اندروید و روی گوگل پلی استور (+) عرضه شده است.

3. اپلیکیشن Skilled Origami

آموزش اوریگامی - اپ Skilled Origami

  • گستره وسیعی از طراحی‌های جذاب و پرجزییات
  • دستورالعمل‌های گام به گام
  • در دسترس تنها روی سیستم عامل iOS

در صورتی که اوریگامی‌های حیوانات و پرندگان را بیش از حد آسان می‌پندارید و خود را کاربری پیشرفته به حساب می‌آورد، در آن صورت باید حتما به سراغ اپلیکیشن Skilled Origami بروید. این اپلیکیشن شامل مدل‌هایی ظریف و جذاب مانند دایناسورها، زیردریایی‌ها و دیگر اشکال نامتعارف می‌شود. اگر به صورت مداوم به استفاده از اپلیکیشن بپردازید، می‌توانید تکنیک‌هایی باورنکردنی را به لطف آموزش‌های گام به گام آن بیاموزید.

۴. اپلیکیشن‌های منحصر به اشکال مشخص

آموزش اوریگامی

اطمینان کامل داریم که وقتی برای نخستین بار به سراغ اوریگامی رفته‌اید، یک هواپیما یا کشتی کاغذی ساخته‌اید. اما شما هم مثل ما احتمالا علاقه‌مند به ساخت اشکال متفاوت و خاص باشید. درحالی که اکثر اپلیکیشن‌های مربوط به اوریگامی، ساده‌ترین تکنیک‌ها و مدل‌ها را آموزش می‌دهند، انبوهی اپلیکیشن دیگر هم داریم که منحصرا برای ساخت اشکال مشخص توسعه یافته‌اند. در ادامه لیستی شامل بهترین اپلیکیشن‌ها برای کار کردن روی تنها یک شکل خاص از اوریگامی‌ها را آورده‌ایم.

اوریگامی‌های هواپیما - اپ استور (+) و گوگل پلی استور (+)

اوریگامی‌های پرندگان - اپ استور (+) و گوگل پلی استور (+)

اوریگامی‌های کشتی - گوگل پلی استور (+)

اوریگامی‌های اسلحه - گوگل پلی استور (+)

اوریگامی‌های اژدها - گوگل پلی استور (+)

اوریگامی‌های لوازم خانگی - گوگل پلی استور (+)

۵. اپلیکیشن‌های اجتماعی

آموزش اوریگامی - یوتیوب

اگر نمی‌خواهید به دانلود انبوهی اپلیکیشن روی موبایل‌ هوشمند خود بپردازید، همچنان می‌توانید به سراغ اپلیکیشن‌های روزمره مانند ایسنتاگرام و یوتیوب برای آموزش اوریگامی بروید. برای مثال با جستجو برای هشتگ Origami# در اینستاگرام می‌توانید همواره قادر به انگیزه گرفتن از محتوایی باشید که در فید اپلیکیشن به نمایش درمی‌آید. به این ترتیب به ویدیوها و تصاویر تازه سر زده و چیزهای بیشتری می‌آموزید. علاوه بر این، تمام پروسه آموزش اوریگامی شکلی تعاملی هم به خود می‌گیرد و قادر به مکالمه با دیگر علاقه‌مندان به اوریگامی خواهید بود.

به صورت مشابه قادر به یافتن انبوهی از محتوای باکیفیت با محوریت آموزش اوریگامی در یوتیوب هم خواهید بود. از جمله کانال‌های برتر یوتیوبی که به تولید محتوای آموزش اوریگامی می‌پردازند می‌توان به Jo Nakashima (+) و Daniel Sechel Origami (+) و Origami How To (+) و Arte & Origami (+) اشاره کرد.

۶. وب اپلیکیشن Origami Simulator

آموزش اوریگامی - اوریگامی سیمولیتور

  • شبیه‌سازی سه‌بعدی الگوهای اریگامی
  • قابلیت ایمپورت یا اکسپورت کردن الگوها
  • پشتیبانی از واقعیت مجازی

برخلاف اپلیکیشن‌های دیگر در این لیست که برای اندروید و iOS ساخته شده‌اند، Origami Simulator یک وب اپلیکیشن است و یعنی روی ویندوز، مک و اساسا هر پلتفرمی که از مرورگر وب پشتیبانی می‌کند در دسترس قرار دارد.

همانطور که از نام اپلیکیشن پیدا است، Origami Simulator (+) به شما اجازه می‌دهد به شبیه‌سازی الگوهای اوریگامی بپردازید. این یکی کارکردی متفاوت با دیگر اپلیکیشن‌ها دارد، چرا که نمایی سه‌بعدی از مدل‌ها را به نمایش می‌گذارد و تمام بخش‌ها به صورت همزمان تا می‌خورند و نه گام به گام. کاربران عادی می‌توانند با اشکالی ساده مانند پرندگان بال‌زن، قطار و چیزهایی از این دست بازی کنند و در صورتی که به یک هدست واقعیت مجازی دسترسی داشته باشید هم می‌توانید در دنیایی کاملا متفاوت به تجربه Origami Simulator بپردازید.

رایج‌ترین انواع تا در اوریگامی

در ادامه مقاله آموزش اوریگامی به رایج‌ترین انواع تا در اوریگامی و راهنمای قدم به قدم آن‌ها می‌پردازیم. این تاها ممکن است هنگام ساخت برخی مدل‌ها دقیقا به همین شکل پیاده‌سازی نشوند. با این حال به کمک مثال‌های پایین درک خواهید کرد که هنگام دنبال کردم دیاگرام‌های اوریگامی باید دقیقا دست به چه کاری بزنید.

تا معکوس داخل در اوریگامی

این یک تا بسیار رایج در اوریگامی است و کاغذ درون مدل تا می‌شود.

۱. کار را با یک تکه مربعی شکل کاغذ شروع کنید. طرف سفید را به سمت بالا قرار داده و و آن را به طور اریب از وسط تا کنید. این گام در واقع بخشی از تا معکوس داخل نیست، اما شکل مورد نیاز برای ساخت این تا را در اختیارتان قرار می‌دهد.

آموزش اوریگامی - تا معکوس داخل

۲. روی خطوط نقطه‌چین تا بزنید. از همینجا است که تا معکوس داخل خود را خواهید زد. تای شما لازم نیست دقیقا روی جایی که در تصویر نقطه‌چین شده باشد و بنابراین خود را نگران محل دقیق آن نکنید.

آموزش اوریگامی - تا معکوس داخل

۳. شیار به وجود آمده را تیز و تا را باز کنید.

آموزش اوریگامی - تا معکوس داخل

۴. کاغذ را بچرخانید.

آموزش اوریگامی - تا معکوس داخل

۵. روی خطوط نقطه‌چین یک تا بزنید. این خطوط در طرف عکس تایی که پیشتر زدید قرار گرفته است و حالا دارید به سمت دیگر تا می‌زنید.

آموزش اوریگامی - تا معکوس داخل

۶. شیار به وجود را تیز و تا را باز کنید.

آموزش اوریگامی - تا معکوس داخل

۷. دوباره کاغذ را بچرخانید تا در همان حالت قبلی قرار بگیرد.

آموزش اوریگامی - تا معکوس داخل

۸. به کمک دو تایی که پیشتر زدید، کاغذ را درون مدل فشار دهید.

آموزش اوریگامی - تا معکوس داخل

۹. کاغذ را به صورت کامل درون مدل فشار داده و شیارهایی که قبلا به وجود آوردید را صاف کنید.

آموزش اوریگامی - تا معکوس داخل

تا معکوس داخل شما تکمیل شده است. خطوط نقطه‌چین، مسیر تعبیه کاغذ درون مدل را نشان می‌دهند.

آموزش اوریگامی - تا معکوس داخل

تا معکوس بیرون در اوریگامی

آموزش اوریگامی را با تا معکوس بیرون ادامه می‌دهیم. این تا دقیقا در طرف روبه‌روی تا معکوس داخل قرار می‌گیرد و این بار کاغذ به بیرون از مدل تا می‌شود.

۱. کار را با تکه کاغذی مربعی‌شکل آغاز کنید، طرف سفید رنگ را به سمت بالا قرار داده و آن را به طور اریب از وسط تا کنید. این گام در واقع بخشی از تا معکوس بیرون نیست، اما شکل مورد نیاز برای ساخت این تا را در اختیارتان قرار می‌دهد.

آموزش اوریگامی - تا معکوس بیرون

۲. روی خطوط نقطه‌چین تا بزنید. از همینجا است که تا معکوس بیرون خود را خواهید زد. تای شما لازم نیست دقیقا روی جایی که در تصویر نقطه‌چین شده باشد و بنابراین خود را نگران محل دقیق آن نکنید.

آموزش اوریگامی - تا معکوس بیرون

۳. شیار به وجود آمده را تیز و تا را باز کنید.

آموزش اوریگامی - تا معکوس بیرون

۴. کاغذ را بچرخانید.

آموزش اوریگامی - تا معکوس بیرون

 

۵. روی خطوط نقطه‌چین یک تا بزنید. این خطوط در طرف عکس تایی که پیشتر زدید قرار گرفته است و حالا دارید به سمت دیگر تا می‌زنید.

آموزش اوریگامی - تا معکوس بیرون

۶. شیار به وجود را تیز و تا را باز کنید.

آموزش اوریگامی - تا معکوس بیرون

۷. کاغذ را روی شیاری که پیشتر به وجود آورده‌اید، به سمت بیرون تا بزنید. برای اینکه کار آسان‌تر شود می‌توانید مدل را باز کنید.

آموزش اوریگامی - تا معکوس بیرون

۸. کاغذ را روی شیارهایی که پیشتر به وجود آورده‌اید تا بزنید.

آموزش اوریگامی - تا معکوس بیرون

۹. کاغذی که در مرحله نخست تا زده بودید باید به خوبی در بیرون مدل شکلی تخت به خود بگیرد.

آموزش اوریگامی - تا معکوس بیرون

تا معکوس داخل شما تکمیل شده است.

آموزش اوریگامی - تا معکوس بیرون

تا گوش خرگوش در اوریگامی

با این تکنیک به تکه کاغذی دست خواهید یافت که یک‌جورهایی شبیه به گوش خرگوش است.

۱. کار را با قرار دادن طرف سفید رنگ کاغذ به سمت بالا آغاز کنید. کاغذ را از روی نقطه‌چین تا کنید و سپس باز. این خط قرار است به شما در مراحل آتی کمک برساند.

آموزش اوریگامی - تا گوش خرگوش

۲. کاغذ را روی نقطه‌چین تا کنید. این تا باید با شیاری که در گام نخست ایجاد کردید هم‌راستا باشد.

آموزش اوریگامی - تا گوش خرگوش

۳. شیار تا دوم را به خوبی تیز و سپس بازش کنید.

آموزش اوریگامی - تا گوش خرگوش

۴. کاغذ را از سمت دیگر و روی خط نقطه‌چین تا بزنید. این تا هم باید شیار ایجاد شده در مرحله نخست هم‌راستا باشید.

آموزش اوریگامی - تا گوش خرگوش

۵. شیار را به خوبی تیز و تا را باز کنید.

آموزش اوریگامی - تا گوش خرگوش

۶. هر دو طرف کاغذ را روی خطوط نقطه‌چین و به سمت مرکز تا کنید. قطر کاغذ در میانه بیشتر می‌شود و می‌توانید روی خط عمودی و نقطه‌چین کوچک، یک شیار جدید ایجاد کنید.

آموزش اوریگامی - تا گوش خرگوش

۷. بعد از پشت سر گذاشتن گام ششم باید تکه کاغذی مثلثی شکل داشته باشید و یک باله. باله را به یک سمت تا بزنید، به صورت معمول هیچ اهمیتی ندارد که باله را به کدام سمت خم می‌کنید. مدل‌های گوناگون، دستورالعمل‌های گوناگون برای سمتی که باید تا بزنید ارائه می‌کنند.

آموزش اوریگامی - تا گوش خرگوش

تا گوش خرگوش شما تکمیل شده است.

آموزش اوریگامی - تا گوش خرگوش

چین زدن در اوریگامی

حتی اگر تازه آموزش اوریگامی را آغاز کرده باشید هم پی خواهید بود که این یک تا بسیار ساده و آسان است.

۱. در این مثال از تکه کاغذی مثلثی‌شکل استفاده می‌کند، اما می‌توانید این تا را به راحتی روی کاغذی مربعی‌شکل یا کاغذی به هر شکل دیگر نیز بزنید.

آموزش اوریگامی - چین زدن

۲. از روی خط نقطه‌چین، کاغذ را به بیرون تا بزنید. حالا یک تا جدید با فاصله‌ای کم از تایی که همین حالا ایجاد کردید و در سمت چپ بزنید.

آموزش اوریگامی - چین زدن

چین زدن به پایان رسیده است. حالا اگر از بغل به تای ایجاد شده نگاه کنید شمایلی شبیه به حرف Z دارد.

آموزش اوریگامی - چین زدن

موج زدن در اوریگامی

این تا شباهت زیادی به چین زدن دارد، اما تقریبا مثل تا معکوس بیرون، از سمت بیرونی کاغذ انجام می‌شود.

۱. کار را با یک تکه کاغذ مربعی‌شکل که طرف سفید آن به سمت بالا قرار دارد آغاز کنید.

آموزش اوریگامی - موج زدن

۲. سپس با تا زدن کاغذ از روی خط نقطه‌چین و به سمت چپ، چین بزنید. تا شما لازم نیست دقیقا در همان نقطه نمایش داده شده در تصویر باشد. کافی است حدود درست را دنبال کنید.

آموزش اوریگامی - موج زدن

۳. کاغذ را از روی خط نقطه‌چین به سمت راست و خلاف جهت گام‌های قبلی تا بزنید. تا شما لازم نیست در همان نقطه نمایش داده شده در تصویر باشد. صرفا داریم تمرین می‌کنیم. حالا یک چین گیرتان آمده است.

آموزش اوریگامی - موج زدن

۴. کاغذ را دوباره از وسط و از روی شیاری که در گام نخست ایجاد کردید تا بزنید.

آموزش اوریگامی - موج زدن

موج زدن به پایان رسیده است. دقت کنید که نتیجه کار مثل چینی می‌ماند که در بیرون هر دو طرف کاغذ زده شده.

آموزش اوریگامی - موج زدن

تا گل‌برگ در اوریگامی

این تایی بسیار رایج است و در گستره وسیعی از مدل‌های اوریگامی، مانند مدل‌های مربوط به پرندگان استفاده می‌شود.

۱. برای این مثال کار را با «پایه مربعی» شروع می‌کنیم. دستورالعمل‌های مربوط به این پایه را در ادامه مقاله خواهید یافت. این رایج‌ترین راه برای ساخت تا گل‌برگ است. باله بالایی کاغذ در سمت راست را از روی خطوط نقطه‌چین به سمت وسط تا کنید.

آموزش اوریگامی - تا گلبرگ

۲. شیار به وجود آمده روی کاغذ را تیز کنید و تا را باز.

آموزش اوریگامی - تا گلبرگ

۳. باله بالایی در سمت چپ کاغذ را روی خط نقطه‌چین به سمت مرکز باز کنید.

آموزش اوریگامی - تا گلبرگ

۴. شیاره به وجود آمده را تیز و تا را باز کنید.

آموزش اوریگامی - تا گلبرگ

۵. بخش بالایی مدل را از روی خط نقطه‌چین به پایین تا بزنید. نقاط پایانی این خط باید هم‌راستا با دو شیاری باشد که در مراحل قبلی و در جایی اندک بالاتر ایجاد کردید.

آموزش اوریگامی - تا گلبرگ

۶. شیار این تا را تیز و آن را باز کنید.

آموزش اوریگامی - تا گلبرگ

۷. باله بالایی کاغذ را به سمت بالا و هم‌راستا با شیار افقی پیشین خود باز کنید.

آموزش اوریگامی - تا گلبرگ

۸. همینطور که کاغذ را بالا می‌کشید، در طرفین دو شیاری که ایجاد کرده‌اید در هر سمت تا بزنید.

آموزش اوریگامی - تا گلبرگ

۹. کاغذ را تا بالاتری نقطه کشیده و همه‌چیز را در کنار سه شیاری که ایجاد کرده‌اید تخت کنید. اگر شیارها را به خوبی ایجاد کرده باشید، تمام بخش‌ها به راحتی در جای خود قرار می‌گیرند.

آموزش اوریگامی - تا گلبرگ

تا گل‌برگ شما به پایان رسیده است.

آموزش اوریگامی - تا گلبرگ

حالت دوم تا گل‌برگ در اوریگامی

این یک حالت دیگر برای به دست آوردن تا گل‌برگ است که محبوبیت کمتری هم دارد و آنقدرها در آموزش اوریگامی ضروری به حساب نمی‌آید. . از این تا در «پایه قورباغه» استفاده می‌شود.

۱. کار با پایه مربع و درحالی که یکی از باله‌های آن چین زده شده آغاز کنید. این دقیقا روشی است که در اکثریت مواقع برای ایجاد حالت دوم تا گل‌برگ استفاده می‌شود. باله بالایی در سمت راست را به سمت مرکز و روی خط نقطه‌چین تا بزنید.

آموزش اوریگامی - تا گلبرگ

۲. شیار این تا را به خوبی تیز و آن را باز کنید.

آموزش اوریگامی - تا گلبرگ

۳. باله بالایی در سمت چپ را از روی خط نقطه‌چین به سمت مرکز تا کنید.

آموزش اوریگامی - تا گلبرگ

۴. شیار را تیز و تا را باز کنید.

آموزش اوریگامی - تا گلبرگ

۵. باله بالایی کاغذ را هم‌راستا با خط نقطه‌چین افقی به بالا بکشید. هیچ شیاری از پیش روی این خط ایجاد نشده و بنابراین باید همین‌طور که باله را بالا می‌کشید، آن را ایجاد کنید.

آموزش اوریگامی - تا گلبرگ

۶. همینطور باله کاغذی را بالا می‌کشید، طرفین شیارهایی که پیشتر در هر سمت به وجود آورید را نیز تا بزنید و همه‌چیز را تخت کنید.

آموزش اوریگامی - تا گلبرگ

کار حالت دوم تا گل‌برگ به پایان رسیده است.

آموزش اوریگامی - تا گلبرگ

تا پاشنه‌گرد در اوریگامی

تا پاشنه‌گرد را به وفور در مدل‌های اوریگامی مشاهده خواهید کرد و یک‌جورهایی شبیه به حالت دوم تا گل‌برگ است.

۱. کار را با پایه مربع آغاز کنید و درحالی که یکی از چهار باله چین خورده است. می‌توانید تا پاشنه‌گرد را روی اشکال متفاوتی پیاده‌سازی کنید، اما نمایش این مورد آسان‌تر است. باله بالایی در سمت چپ کاغذ را از روی خط نقطه‌چین به مرکز تا بزنید.

آموزش اوریگامی - تا پاشنه گرد

۲. شیار به وجود آمده را تیز و تا را باز کنید.

آموزش اوریگامی - تا پاشنه گرد

۳. باله بالایی کاغذ را با تا زدن روی خط نقطه‌چین در بالای تا قبلی به سمت لبه رنگی کاغذ بکشید. شیاری در اینجا وجود ندارد و بنابراین باید خودتان این را تا به بهترین شکلی که می‌توانید بزنید.

آموزش اوریگامی - تا پاشنه گرد

۴. همینطور که روی خط نقطه‌چین تا می‌زنید، کاغذ به صورت خودکار به سمت شیاری که پیشتر در سمت چپ ایجاد کرده‌اید تا می‌شود. همه‌چیز را فشار دهید تا کاملا تخت شود.

آموزش اوریگامی - تا پاشنه گرد

کار با تا پاشنه‌گرد به پایان رسیده است.

آموزش اوریگامی - تا پاشنه گرد

گودال باز در اوریگامی

این سخت‌ترین تا موجود در مقاله آموزش اوریگامی ما است. اگر نمی‌توانید این تا را بزنید نگران نباشید. به تمرین کردن ادامه دهید و در نهایت قادر به انجام کار خواهید بود. این تا را در هیچ‌یک از مدل‌های سطح تازه‌کار مشاهده نخواهید کرد.

۱. برای این مثال کار را با یک پایه مربعی آغاز می‌کنیم. دستورالعمل لازم برای ساخت این پایه را در بخش بعدی مقاله خواهید یافت. بخش بالایی مدل را روی خط نقطه‌چین تا بزنید. صرفا مشغول تمرین هستیم و بنابراین خود را نگران این نکنید که تا درست در همان جایی که دیاگرام نمایش می‌دهد ایجاد شود.

آموزش اوریگامی - گودال باز

۲. شیار این تا را تیز و سپس بازش کنید.

آموزش اوریگامی - گودال باز

۳. مدل را بچرخانید.

آموزش اوریگامی - گودال باز

۴. بخش بالایی مدل را از روی خط نقطه‌چین به پایین تا کنید. این تا هم‌راستا با شیاری خواهد بود که پیشتر ایجاد کرده‌اید. حالا دارید آن را به سمت مقابل تا می‌کنید.

آموزش اوریگامی - گودال باز

۵. شیار را تیز کرده و تا را باز کنید.

آموزش اوریگامی - گودال باز

۶. ساده‌ترین راه برای ساخت گودال باز این است که کاغذ را به صورت کامل باز کنید.

آموزش اوریگامی - گودال باز

۷. با دنبال کردن چهارگوش شیارهایی که ایجاد کرده‌اید، کاغذ را به داخل فشار دهید.

آموزش اوریگامی - گودال باز

۸. همینطور که کاغذ را به داخل فشار می‌دهید، شروع به بستن مدل به کمک شیارهایی کنید که پایه مربعی را تشکیل داده‌اند.

آموزش اوریگامی - گودال باز

۹. با دنبال کردن شیارهای موجود و بستن مدل درون پایه مربعی، به فشار دادن کاغذ درون مدل ادامه دهید.

آموزش اوریگامی - گودال باز

۱۰. کاغذ شما باید چنین شمایلی داشته باشد. همه‌چیز را به صورت کاملا تخت تا بزنید.

آموزش اوریگامی - گودال باز

گودال باز شما آماده است. خط نقطه‌چین، مسیر کاغذ درون مدل را نشان می‌دهد. به جای شکل مثلثی قبلی در بالای مدل، کاغذ شما کاملا درون مدل غرق شده است.

آموزش اوریگامی - گودال باز

پایه‌ها در اوریگامی

در دنیای اوریگامی چندین «پایه» داریم که برای آغاز کار روی مدل‌های گوناگون استفاده می‌شوند. برای مثال پایه پرنده برای آغاز کار روی پرندگان کاغذی استفاده می‌شود. معمولا در راهنماهای آموزش اوریگامی و برای صرفه‌جویی در فضا و زمان به شما گفته می‌شود که با یک پایه مشخص آغاز به کار کنید. پایه‌ها آنقدرها زیاد نیستند و مشاهده خواهید کرد یک پایه بارها و بارها در مدل‌های گوناگون استفاده می‌شوند.

پایه کایت

این ساده‌ترین پایه در مسیر آموزش اوریگامی است و یک‌جورهایی شبیه به کایت است.

۱. کار را با کاغذی مربعی‌شکل و درحالی که طرف سفید رو به بالا است آغاز کنید. از روی خط نقطه‌چین تا بزنید و بازش کنید. از این خط در گام‌های جلوتر استفاده خواهید کرد.

آموزش اوریگامی - پایه کایت

۲. طرف راست کاغذ را از روی خط نقطه‌چین به سمت مرکز تا بزنید.

آموزش اوریگامی - پایه کایت

۳. طرف چپ کاغذ را از روی خط نقطه‌چین به سمت مرکز تا بزنید.

آموزش اوریگامی - پایه کایت

پایه کایت شما ساخته شد.

آموزش اوریگامی - پایه کایت

پایه مقدماتی یا پایه مربع

این احتمالا رایج‌ترین پایه در اوریگامی باشد و در انبوهی از مدل‌ها استفاده می‌شود. در دنیای آموزش اوریگامی برخی از اوقات به آن پایه مربعی گفته می‌شود و برخی از اوقات هم پایه مقدماتی نام دارد.

۱. کار را با یک کاغذ مربعی و درحالی که طرف سفید رو به بالا است آغاز کنید. از روی خط نقطه‌چین و از وسط تا بزنید.

آموزش اوریگامی - پایه مربعی

۲. بار دیگر کاغذ را از روی نقطه‌چین تا بزنید.

آموزش اوریگامی - پایه مربعی

۳. باله بالایی کاغذ را بالا بیاورید.

آموزش اوریگامی - پایه مربعی

۴. روی همین باله چین بزنید. اطمینان حاصل کنید هر دو طرف متقارن باقی می‌مانند. در نهایت باید شکلی الماس‌گونه به دست آورید که در هر دو طرف یکسان است.

آموزش اوریگامی - پایه مربعی

۵. مدل را بچرخانید.

آموزش اوریگامی - پایه مربعی

۶. باله بالایی در سمت چپ را به سمت میانه بکشید.

آموزش اوریگامی - پایه مربعی

۷. روی این باله هم چین بزنید. اطمینان حاصل کنید هر دو طرف متقارت باقی مانده‌اند. بباید شکلی الماس‌گوینه به دست آورید که در هر دو طرف یکسان است.

آموزش اوریگامی - پایه مربعی

پایه مقدماتی یا پایه مربع شما آماده شده است.

آموزش اوریگامی - پایه مربعی

پایه بمب آبی

از این پایه برای ساخت مدل سنتی بمب آبی در اوریگامی استفاده می‌شود و نام آن هم از همین‌جا آمده است. از این پایه برای ساخت چیزهای زیادی استفاده می‌شود و نسبتا هم آسان است.

۱. کار را با یک کاغذ مربعی و درحالی که طرف رنگی رو به بالا است آغاز کنید. از روی نقطه‌چین و از وسط تا بزنید. شیار را تیز کنید و تا را باز.

آموزش اوریگامی - پایه بمب آبی

۲. از روی خط نقطه‌چین کاغذ را تا و دوباره باز کنید.

آموزش اوریگامی - پایه بمب آبی

۳. کاغذ را بچرخانید تا این‌بار طرف سفید رو به بالا باشد.

آموزش اوریگامی - پایه بمب آبی

۴. کاغذ را روی نقطه‌چین و به صورت اریب تا کنید. این شیار را تیز و سپس باز کنید.

آموزش اوریگامی - پایه بمب آبی

۵. از طرف دیگر و از روی نقطه‌چین تا اریب بزنید و باز کنید.

آموزش اوریگامی - پایه بمب آبی

۶. با دنبال کردن دو شیار اریب و شیار افقی که پیشتر زدید، تمام کاغذ را جمع کنید.

آموزش اوریگامی - پایه بمب آبی

۷. طرفین را فشار داده و با دنبال کردن شیارهایی که پیشتر به وجود آورده‌اید کاغذ را افقی تا کنید.

آموزش اوریگامی - پایه بمب آبی

۸. با تمام شیارهایی که زده‌اید، باید مدل را به گونه‌ای جمع کنید که چنین شکل و شمایلی پیدا کند. همه‌چیز را به صورت تخت و تا شده فشار دهید.

آموزش اوریگامی - پایه بمب آبی

پایه بمب آبی شما آماده است.

آموزش اوریگامی - پایه بمب آبی

پایه پرنده

از این پایه برای ساخت گستره وسیعی از پرندگان کاغذی استفاده می‌شود و بنابراین نام خود را نیز از همین‌جا گرفته. اما این پایه را دست کم نگیرید که می‌تواند برای تا زدن انبوهی از مدل‌های دیگر هم استفاده شود و از اهمیت فراوان در آموزش اوریگامی برخوردار است.

۱. کار را با کاغذی مربعی شکل و درحالی که طرف سفید رو به بالا است آغاز کنید. از روی خط نقطه‌چین و از وسط تا بزنید.

آموزش اوریگامی - پایه پرنده

۲. بار دیگر کاغذ را از روی خط نقطه چین تا کنید.

آموزش اوریگامی - پایه پرنده

۳. باله سمت چپ را بالا بیاورید.

آموزش اوریگامی - پایه پرنده

۴. روی این کاغذ چین بزنید. اطمینان حاصل کنید هر دو طرف متقارن باقی می‌مانند و در نهایت باید کاغذی الماس‌شکل داشته باشید.

آموزش اوریگامی - پایه پرنده

۵. مدل را بچرخانید.

آموزش اوریگامی - پایه پرنده

۶. باله بالایی در سمت چپ را به سمت مرکز بیاورید.

آموزش اوریگامی - پایه پرنده

۷. این باله را چین بزنید. اطمینان حاصل کنید هر دو طرف متقارن باقی می‌مانند. در نهایت باید شکل الماسی که در طرف دیگر هم به وجود آمده را مشاهده کنید. در حال حاضر یک پایه مربعی دارید.

آموزش اوریگامی - پایه پرنده

۸. باله بالا سمت راست را از روی نقطه‌چین به سمت مرکز بیاورید.

آموزش اوریگامی - پایه پرنده

۹. شیار را به خوبی تیز کرده و تا را باز کنید.

آموزش اوریگامی - پایه پرنده

۱۰. باله بالا سمت چپ را از روی نقطه‌چین به سمت مرکز بیاورید.

آموزش اوریگامی - پایه پرنده

۱۱. شیار را به خوبی تیز کرده و تا را باز کنید.

آموزش اوریگامی - پایه پرنده

۱۲. بالای مدل را از روی خط افقی نقطه‌چین تا بزنید. نقاط پایانی این خط افقی باید با بخش بالایی شیارها در هر طرف هم‌راستا باشند.

آموزش اوریگامی - پایه پرنده

‍۱۳. شیار را بزنید و تا را باز کنید.

آموزش اوریگامی - پایه پرنده

۱۴. از روی خطوط نقطه‌چین، روی باله بالایی کاغذ تا گل‌برگ بزنید. همین حالا به یک شکاف که از گام قبلی باقی مانده دسترسی دارید.

آموزش اوریگامی - پایه پرنده

۱۵. کشیده بالا بالایی را ادامه دهید و در عین حال از روی شیارهای کناری، تا بزنید.

آموزش اوریگامی - پایه پرنده

۱۶. همه‌چیز را از روی شیارها قبلی فشار دهید تا تخت شوند.

آموزش اوریگامی - پایه پرنده

۱۷. تا گل‌برگ نهایی چنین شمایلی دارد. مدل را بچرخانید.

آموزش اوریگامی - پایه پرنده

۱۸. باله بالایی در سمت راست را از روی نقطه‌چین به مرکز بکشید.

آموزش اوریگامی - پایه پرنده

۱۹. این تا را به خوبی تیز و سپس باز کنید.

آموزش اوریگامی - پایه پرنده

۲۰. باله بالایی در سمت چپ را از روی خط نقطه‌چین به مرکز بیاورید.

آموزش اوریگامی - پایه پرنده

۲۱. شیار را تیز و سپس باز کنید.

آموزش اوریگامی - پایه پرنده

۲۲. بخش بالایی مدل را از روی خط نقطه‌چین افقی به پایین بکشید. شما قبلا طرف دیگر مدل را تا زده‌اید و بنابرایک یک شیار در اختیار خواهید داشت. حالا شیار را از طرف دیگر تا می‌زنید.

آموزش اوریگامی - پایه پرنده

۲۳. شیار را به خوبی تیز و سپس باز کنید.

آموزش اوریگامی - پایه پرنده

۲۴. روی باله بالایی کاغذ و از روی نقطه‌چین تا گل‌برگ بزنید. از گام قبلی همچنان یک شیار باقی مانده است.

آموزش اوریگامی - پایه پرنده

۲۵. به کشیدن باله بالایی کاغذ ادامه دهید و همزمان طرفین را از روی شیارها تا بزنید.

آموزش اوریگامی - پایه پرنده

۲۶. همه‌چیز را به صورت تخت فشار دهید.

آموزش اوریگامی - پایه پرنده

کار پایه پرنده ما تمام است.

آموزش اوریگامی - پایه پرنده

پایه ماهی در اوریگامی

از این پایه برای ساخت اوریگامی ماهی سنتی استفاده می‌شود و در ادامه آموزش اوریگامی به آن می‌پردازیم.

۱. کار را با یک تکع کاغذ مربعی شکل و درحالی که طرف سفید رو به بالا است آغاز کنید. از روی خط نقطه‌چین و از وسط کاغذ را تا و سپس باز کنید. از این شیار در گام‌های آتی راهنما استفاده خواهید کرد.

آموزش اوریگامی - پایه ماهی

۲. بخش پایین سمت راست کاغذ را از روی خط نقطه‌چین به سمت مرکز تا بزنید.

آموزش اوریگامی - پایه ماهی

۳. شیار به وجود آمده را تیز و سپس تا را باز کنید.

آموزش اوریگامی - پایه ماهی

۴. بخش بالا سمت راست کاغذ را از روی خط نقطه‌چین به سمت مرکز تا بزنید.

آموزش اوریگامی - پایه ماهی

۵. شیار به وجود آمده را تیز و سپس تا را باز کنید.

آموزش اوریگامی - پایه ماهی

۶. روی بخش راستی مدل و با دنبال کردن شیارهای از پیش موجود، یک تا گوش خرگوش بزنید.

آموزش اوریگامی - پایه ماهی

7. باله کاغذ را به سمت پایین تا و همه‌چیز را تخت کنید.

آموزش اوریگامی - پایه ماهی

۸. بخش پایین سمت چپ کاغذ را از روی خط نقطه‌چین به پایین تا بزنید.

آموزش اوریگامی - پایه ماهی

۹. شیار به وجود آمده را تیز و تا را باز کنید.

آموزش اوریگامی - پایه ماهی

۱۰. بخش بالا سمت چپ کاغذ را از روی خط نقطه‌چین به سمت مرکز تا بزنید.

آموزش اوریگامی - پایه ماهی

۱۱. شیار به وجود آمده را تیز و تا را باز کنید.

آموزش اوریگامی - پایه ماهی

۱۲. یک تا گوش خرگوش روی سمت چپ مدل و با دنبال کردن شیارهای پیشین بزنید.

۱۳. باله کاغذ را به سمت پایین تا و همه‌چیز را تخت کنید.

آموزش اوریگامی - پایه ماهی

کار شما با پایه ماهی تمام است.

آموزش اوریگامی - پایه ماهی

پایه قورباغه

این نقطه شروع در پروسه ساخت اوریگامی سنتی قورباغه است و نام پایه از همین‌جا آمده است. این احتمالا یکی از پیچیده‌ترین پایه‌های سنتی در آموزش اوریگامی باشد.

۱. کار را با تکه کاغذی مربعی شکل و درحالی که طرف سفید رو به بالا است آغاز کنید. از روی خط نقطه‌چین، آن را از وسط تا کنید.

آموزش اوریگامی - پایه قورباغه

۲. کاغذ را دوباره از روی خط نقطه‌چین و از وسط تا کنید.

آموزش اوریگامی - پایه قورباغه

۳. باله بالایی کاغذ را بالا بیاورید.

آموزش اوریگامی - پایه قورباغه

۴. این باله را به سمت پایین چین بزنید. اطمینان حاصل کنید هر دو طرف متقارن باقی می‌مانند. در نهایت باید یک شکل الماس داشته باشید.

آموزش اوریگامی - پایه قورباغه

۵. مدل را بچرخانید.

آموزش اوریگامی - پایه قورباغه

۶. باله بالایی در سمت چپ کاغذ را به سمت مرکز بکشید.

آموزش اوریگامی - پایه قورباغه

۷. این باله از کاغذ را به پایین چین بزنید. اطمینان حاصل کنید هر دو طرق متقارن باقی می‌مانند. باید در نهایت به شکل یک الماس، مشابه آنچه در طرف دیگر وجود دارد دست خواهید یافت. اکنون یک پایه مربعی دارید.

آموزش اوریگامی - پایه قورباغه

۸. باله بالایی در سمت چپ کاغذ را بالا کشیده و به سمت مرکز بیاورید.

آموزش اوریگامی - پایه قورباغه

۹. روی این باله چین بزنید.

آموزش اوریگامی - پایه قورباغه

۱۰. همه‌چیز را به صورت تخت فشار دهید و اطمینان حاصل کنید همچنان تقارن حفظ شده باشد.

آموزش اوریگامی - پایه قورباغه

۱۱. باله بالایی سمت راست کاغذ را به چپ بکشید.

آموزش اوریگامی - پایه قورباغه

۱۲. باله بالایی سمت راست کاغذ را به سمت مرکز بکشید.

آموزش اوریگامی - پایه قورباغه

۱۳. روی این باله به پایین چین بزنید.

آموزش اوریگامی - پایه قورباغه

۱۴. همه‌چیز را به صورت تخت فشار داده و از وجود تقارن اطمینان حاصل کنید.

آموزش اوریگامی - پایه قورباغه

۱۵. مدل را بچرخانید.

آموزش اوریگامی - پایه قورباغه

۱۶. باله بالایی در سمت چپ کاغذ را به سمت مرکز بکشید.

آموزش اوریگامی - پایه قورباغه

۱۷. روی این باله به سمت پایین چین بزنید.

آموزش اوریگامی - پایه قورباغه

۱۸. همه‌چیز را به صورت تخت فشار داده و از وجود تقارن اطمینان حاصل کنید.

آموزش اوریگامی - پایه قورباغه

۱۹. باله بالایی سمت راست کاغذ را به سمت چپ تا بزنید.

آموزش اوریگامی - پایه قورباغه

۲۰. باله بالایی سمت راست کاغذ را به سمت مرکز بکشید.

آموزش اوریگامی - پایه قورباغه

۲۱. این باله را به پایین چین بزنید.

آموزش اوریگامی - پایه قورباغه

۲۲. همه‌چیز را به صورت تخت فشار داده و از تقارن اجزای مختلف اطمینان حاصل کنید.

آموزش اوریگامی - پایه قورباغه

۲۳. برای یک لحظه به مدل خود نگاه و اطمینان حاصل کنید شبیه به دیاگرام باشد. باید در هر طرف ۴ باله کاغذی داشته باشید.

آموزش اوریگامی - پایه قورباغه

۲۴. باله بالایی در سمت راست را از روی نقطه‌چین به سمت مرکز بکشید.

آموزش اوریگامی - پایه قورباغه

۲۵. این شیار را تیز و تا را باز کنید.

آموزش اوریگامی - پایه قورباغه

۲۶. باله بالایی در سمت چپ را از روی نقطه‌چین به سمت مرکز بکشید.

آموزش اوریگامی - پایه قورباغه

۲۷. شیار را تیز و سپس تا را باز کنید.

آموزش اوریگامی - پایه قورباغه

۲۸. حالت دوم تا گل‌برگ را روی خط نقطه‌چین افقی و شیارهایی که پیشتر ایجاد کرده‌اید بزنید.

آموزش اوریگامی - پایه قورباغه

۲۹. از روی خط نقطه‌چین به کار ادامه داده و همه‌چیز را هم‌سو با شیارهای قبلی تخت کنید.

آموزش اوریگامی - پایه قورباغه

۳۰. حالت دوم تا گل‌برگ نهایی به این شکل خواهد بود. باید این کار را سه بار دیگر هم تکرار کنید.

آموزش اوریگامی - پایه قورباغه

۳۱. باله بالایی سمت چپ کاغذ را از روی خط نقطه‌چین در مرکز به سمت راست تا بزنید.

آموزش اوریگامی - پایه قورباغه

۳۲. باله جدید در بالا سمت چپ کاغذ را از روی خطوط نقطه‌چین در مرکز به سمت راست تا بزنید.

آموزش اوریگامی - پایه قورباغه

۳۳. باله بالایی سمت راست کاغذ را از روی خط نقطه‌چین به مرکز تا بزنید.

آموزش اوریگامی - پایه قورباغه

۳۴. شیار را تیز و سپس تا را باز کنید.

آموزش اوریگامی - پایه قورباغه

۳۵. باله بالایی سمت چپ کاغذ را از روی خط نقطه‌چین به مرکز تا بزنید.

آموزش اوریگامی - پایه قورباغه

۳۶. شیار را تیز و سپس تا را باز کنید.

آموزش اوریگامی - پایه قورباغه

۳۷. حالت دوم تا گل‌برگ را از روی خط نقطه‌چین افقی و شیارهایی که پیشتر ایجاد کرده‌اید بزنید.

آموزش اوریگامی - پایه قورباغه

۳۸. از روی خط نقطه‌چین به کار ادامه داده و همه‌چیز را هم‌سو با شیارهای قبلی تخت کنید.

آموزش اوریگامی - پایه قورباغه

۳۹. مدل را بچرخانید.

آموزش اوریگامی - پایه قورباغه

۴۰. باله بالایی در سمت راست را از روی نقطه‌چین به مرکز تا بزنید.

آموزش اوریگامی - پایه قورباغه

۴۱. شیار را تیز و سپس تا را باز کنید.

آموزش اوریگامی - پایه قورباغه

۴۲. باله بالایی در سمت چپ را از روی نقطه‌چین به مرکز تا بزنید.

آموزش اوریگامی - پایه قورباغه

۴۳. شیار را به خوبی تیز و سپس تا را باز کنید.

آموزش اوریگامی - پایه قورباغه

۴۴. از روی شیارهایی که پیشتر به وجود آورده‌اید و همینطور خط نقطه‌چین افقی، حالت دوم تا گل‌برگ را بزنید.

آموزش اوریگامی - پایه قورباغه

۴۵. از روی خط نقطه‌چین به کار ادامه داده و همه‌چیز را هم‌سو با شیارهای قبلی تخت کنید.

آموزش اوریگامی - پایه قورباغه

۴۶. باله بالایی سمت چپ کاغذ را از روی خطوط نقطه‌چین در مرکز به سمت راست تا بزنید.

آموزش اوریگامی - پایه قورباغه

۴۷. باله جدید در بالا سمت چپ کاغذ را از روی خطوط نقطه‌چین در مرکز به سمت راست تا بزنید.

آموزش اوریگامی - پایه قورباغه

۴۸. باله بالایی سمت را از روی خط نقطه‌چین به سمت مرکز تا بزنید.

آموزش اوریگامی - پایه قورباغه

۴۹. شیار را به خوبی تیز و سپس تا را باز کنید.

آموزش اوریگامی - پایه قورباغه

۵۰. باله بالایی سمت چپ کاغذ را از روی خطوط نقطه‌چین به مرکز تا بزنید.

آموزش اوریگامی - پایه قورباغه

۵۱. شیار را به خوبی تیز و سپس تا را باز کنید.

آموزش اوریگامی - پایه قورباغه

۵۲. از روی خط نقطه‌چین افقی، حالت دوم تا گل‌برگ را بزنید.

آموزش اوریگامی - پایه قورباغه

۵۳. از روی خط نقطه‌چین در مرحله قبلی به کار ادامه داده و همه‌چیز را هم‌سو با شیارهای قبلی تخت کنید

آموزش اوریگامی - پایه قورباغه

کار برای پایه قورباغه شما به پایان رسیده است.

آموزش اوریگامی - پایه قورباغه

معرفی فیلم‌های مجموعه آموزش‌های رشته هنر (Art)

آموزش اوریگامی - هنر

مجموعه فرادرس گستره متنوعی از فیلم‌های آموزش‌های عمومی را آماده کرده و در اختیار علاقه‌مندان قرار داده است. این فیلم‌های آموزشی که عناوین مختلفی مانند آموزش ادوبی پریمیر، مجموعه ادوبی آدیشن، مبانی تدوین فیلم، مبانی هنرهای تجسمی و غیره را در بر می‌گیرند برای تمام هنرمندان در دنیای امروز مفید بوده و می‌توانند مهارت افراد در بهره‌گیری از بسیاری از نرم‌افزارهای هنری را برای دستیابی به موفقیت در رشته‌های گوناگونا افزایش دهند.

آموزش ساخت اوریگامی های محبوب

در ادامه مقاله آموزش چند مدل ساده یا متوسط را به شما آموزش خواهیم داد که هم شمایلی بسیار زیبا دارند و هم با کمترین وقت و انرژی ساخته می‌شوند. این اوریگامی‌ها را می‌توانید با کودکان خود نیز بسازید.

آموزش اوریگامی پروانه

میزان دشواری: آسان - متوسط

آموزش اوریگامی پروانه

اوریگامی پروانه یکی از زیباترین چیزهایی است که می‌توانید در هنر اوریگامی خلق کنید و اگر به کاغذی باکیفیت و استاندارد دسترسی داشته باشید، زیباتر نیز می‌شود. باله‌های این پروانه به خوبی باز می‌شوند و بدنه هم اندکی به سمت بالا متمایل است که ظاهری واقع‌گرایانه‌تر به آن می‌بخشد. سر پروانه هم یک بعد دیگر از واقع‌گرایی را با خود به همراه می‌آورد و می‌توانید برای حسن ختام کار، شاخک‌های او را هم بسازید و به اثر هنری خود اضافه کنید. با آموزش اوریگامی پروانه همراه باشید.

۱. کار را با یک تکه مربعی‌شکل از کاغذ اوریگامی آغاز کنید. اگر صرفا به کاغذ معمولی ۸.۵ در ۱۱ دسترسی دارید، آموزش ساخت کاغذ مربعی شکل را در بالا دنبال کنید.

آموزش اوریگامی پروانه

۲. کاغذ را از وسط و با کشیدن گوشه بالا سمت چپ به گوشه پایین سمت راست تا بزنید.

آموزش اوریگامی پروانه

۳. تا را باز کنید.

آموزش اوریگامی پروانه

۴. بار دیگر کاغذ را از گوشه بالا سمت راست به گوشه پایین سمت چپ تا بزنید.

آموزش اوریگامی پروانه

۵. تا را باز کنید.

آموزش اوریگامی پروانه

۶. بار دیگر با تا زدن نیمه بالایی کاغذ، آن را دو نیم کنید.

آموزش اوریگامی پروانه

۷. تا را باز کنید.

آموزش اوریگامی پروانه

۸. با انگشتان خود، بخش میانی را فشار دهید تا به داخل فرو برود.

آموزش اوریگامی پروانه

۹. شیارهای سمت چپ و راست را به یکدیگر نزدیک کنید تا یک مثلث شکل بگیرد.

آموزش اوریگامی پروانه

آموزش اوریگامی پروانه

۱۰. گوشه پایینی از لایه بالایی را به سمت گوشه بالایی مثلث تا بزنید.

آموزش اوریگامی پروانه

۱۱. گوشه راست را به سمت گوشه بالایی تا بزنید.

آموزش اوریگامی پروانه

۱۲. مدل را بچرخانید.

آموزش اوریگامی پروانه

۱۳. بخش پایینی مثلث را به گونه‌ای تا بزنید که بخش از گوشه بالایی در نمایش باقی بماند، درست مانند تصویر.

آموزش اوریگامی پروانه

۱۴. مدل را بچرخانید.

آموزش اوریگامی پروانه

۱۵. باله سمت چپ مثلث را به پایین بکشید تا کناره آن مجبور به خمش شود. این کناره را تا زده و تخت کنید.

آموزش اوریگامی پروانه

آموزش اوریگامی پروانه

۱۶. درست مانند قبل، باله راست را پایین کشیده و کناره را تا بزنید.

آموزش اوریگامی پروانه

۱۷. مدل را بچرخانید.

آموزش اوریگامی پروانه

۱۸. مثلث بالایی را به سمت پایین تا بزنید.

آموزش اوریگامی پروانه

۱۹. بخش قابل توجهی از مثلث را به سمت بالا تا بزنید اما اجازه دهید بخشی از آن به سمت پایین تا خورده باشد.

آموزش اوریگامی پروانه

۲۰. از وسط تا کوهستان بزنید. به عبارت دیگر، بخش سمپ چپ را زیر بخش سمت راست تا بزنید.

آموزش اوریگامی پروانه

آموزش اوریگامی پروانه

21. بال را همانطور که در تصویر دیده می‌شود تا اریب بزنید.

آموزش اوریگامی پروانه

آموزش اوریگامی پروانه

۲۲. مدل را بچرخانید.

آموزش اوریگامی پروانه

۲۳. بال دیگر را به همین شکل تا بزنید.

آموزش اوریگامی پروانه

۲۴. بال‌ها را باز کنید و در نهایت شاهد پروانه‌ای زیبا خواهید بود.

آموزش اوریگامی پروانه

آموزش اوریگامی پروانه متحرک

میزان دشواری: آسان

آموزش اوریگامی پروانه متحرک

این اوریگامی بسیار نبوغ آمیز، پروانه‌ای متحرک است که بال‌های خود را به هم می‌زند و خوشبختانه به شکلی بسیار آسان هم ساخته می‌شود. وقتی شروع به ساخت این اوریگامی می‌کنید و تا می‌زنید، از این غافلگیر خواهید شد که چنین اثر هنری بسیار جذاب و سرگرم‌کننده‌ای، چقدر آسان و سریع درست می‌شود. فقط کافی است که گام‌های پایین را دنبال کنید.

نکته: دگ فرلی، سازنده اصلی این اوریگامی پیشنهاد می‌کند به سراغ کاغذ ۸ در ۱۰ بروید،‌ زیرا در آن صورت پروانه بهتر بال خواهد زد. به صورت مشابه می‌توانید کاغذ را نصف کرده و تنها با نصف کاغذ کار را پیش ببرید تا اثر نهایی زیاد قطور نشود. با چنین کاری ضمنا به جای تنها یک پروانه، دو پروانه گیرتان خواهد آمد. با آموزش اوریگامی پروانه متحرک همراه باشید.  با

۱. کار با یک تکه کاغذ مربعی شکل اوریگامی شروع کنید و در حالی که طرف رنگی رو به پایین است.

آموزش اوریگامی پروانه متحرک

۲. خیلی ساده نیمه پایینی را به سمت نیمه بالایی تا بزنید و اطمینان حاصل کنید لبه‌ها روی یکدیگر قرار می‌گیرند. سپس تا را باز کنید.

آموزش اوریگامی پروانه متحرک

آموزش اوریگامی پروانه متحرک

۳. لبه‌های بالایی و پایینی را به گونه‌ای تا بزنید که در مرکز به یکدیگر برسند.

آموزش اوریگامی پروانه متحرک

آموزش اوریگامی پروانه متحرک

۴. تمام چهار گوشه را به گونه‌ای تا بزنید که لبه‌ها در شیار افقی میانی به یکدیگر برسند.

آموزش اوریگامی پروانه متحرک

آموزش اوریگامی پروانه متحرک

۵. نیمه بالایی را به سمت پایین تا کنید.

آموزش اوریگامی پروانه متحرک

۶. بخش مرکزی نیمه پایینی را به سمت نیمه بالایی تا بزنید. با ناخن‌های خود تنها روی یک اینچ (۲.۵ سانتی‌متر) از مرکز شیار بزنید و نه روی تمام آن. انگشت خود را بردارید و باید تنها در مرکز شیار باشد.

آموزش اوریگامی پروانه متحرک

آموزش اوریگامی پروانه متحرک

۷. کاغذ را بچرخانید.

آموزش اوریگامی پروانه متحرک

8. یک انگشت را روی نیمه بالایی کاغذ قرار دهید و با دست دیگر خود، کاغذ را به طور محکم دور انگشت خود بپیچید.

آموزش اوریگامی پروانه متحرک

آموزش اوریگامی پروانه متحرک

۹. انگشت خود را بردارید و در نهایت باید یک لوپ مشابه تصویر داشته باشید.

آموزش اوریگامی پروانه متحرک

۱۰. از ناخن خود برای فشار دادن بخش مرکزی در پایین لوپ استفاه کنید.

آموزش اوریگامی پروانه متحرک

۱۱. با انگشت اشاره و شست خود، هر دو طرف سوراخ‌های لوپ را گرفته و آن‌ها را به سمت یکدیگر بکشید. این کار را ادامه دهید تا پروانه بال بزند.

آموزش اوریگامی پروانه متحرک

آموزش اوریگامی پروانه متحرک

آموزش اوریگامی پروانه متحرک

۱۲. حالا می‌توانید به دلخواه روی بال‌های پروانه خود نقاشی و طراحی کنید تا شکلی زیباتر پیدا کند.

آموزش اوریگامی پروانه متحرک

آموزش اوریگامی پروانه متحرک

آموزش اوریگامی پرنده

میزان دشواری: آسان

آموزش اوریگامی پنگوئن

اوریگامی پرنده‌های بالدار معمولا شمایلی پیچیده‌تر از این مورد دارند،‌ اما پرنده‌ای که می‌خواهیم به شما آموزش دهیم به آسانی هرچه تمام‌تر ساخته می‌شود. این اوریگامی تنها چند گام دارد و نتیجه کار به اندازه مدل‌های پیچیده‌تر زیبا خواهد بود. با آموزش اوریگامی پرنده همراه باشید.

۱. کار را با یک تکه مربعی شکل از کاغذ اوریگامی آغاز کنید. اگر صرفا به کاغذ عادی ۸.۵ در ۱۱ دسترسی دارید، به دنبال کردن روش ساخت کاغذ مربعی در بالا بپردازید. ضمنا امکان استفاده از کاغذهای چاپی اوریگامی هم وجود دارد.

آموزش اوریگامی پنگوئن

۲. کاغذ را از وسط تا کرده و گوشه بالایی را به سمت گوشه پایینی بیاورید. اکنون باید یک مثلث معکوس داشته باشید.

آموزش اوریگامی پنگوئن

۳. بخش بالایی را به گونه‌ای به سمت پایین تا بزنید که لبه به شکلی نصفه و نیمه پایین آید. این باله را زیادی باریک نسازید،‌ زیرا قرار است تبدیل به بال‌های پرنده شود.

آموزش اوریگامی پنگوئن

۴. کاغذ را بچرخانید.

آموزش اوریگامی پنگوئن

۵. گوشه پایینی در لایه رویی را برداشته و مشابه تصویر تا بزنید.

آموزش اوریگامی پنگوئن

۶. با تا زدن طرف سمت چپ به سمت راست، مدلرا از وسط تا بنزید.

آموزش اوریگامی پنگوئن

۷. حالا همان باله را تا بزنید تا تبدیل به یکی از بال‌ها شود.

آموزش اوریگامی پنگوئن

۸. بال دیگر را نیز به همین شکل تا بزنید.

آموزش اوریگامی پنگوئن

۹. بخش مرکزی سر مدل را فشار داده و تخت کنید. به این کار تا معکوس داخل گفته می‌شود.

آموزش اوریگامی پنگوئن

آموزش اوریگامی پنگوئن

۱۰. کار تمام و پرنده کاغذی شما آماده است. اما پیشنهاد می‌کنیم آن را به هوا پرتاب نکنید، زیرا به زمین سقوط می‌کند و ناامید خواهید شد!

آموزش اوریگامی پنگوئن

آموزش اوریگامی جعبه

میزان دشواری: متوسط

آموزش اوریگامی جعبه

معرکه نیست که می‌توان یک تکه کاغذ را به گونه‌ای تا زد که تنها با چند شیار ساده تبدیل به یک جعبه اوریگامی کارآمد شود؟ از آن‌جایی که چنین چیزی بسیار معرکه است، ممکن است غیرممکن یا حداقل بسیار دشوار جلوه کند، اما بگذارید به شما بگوییم که ساخت چنین جعبه‌ای کاملا شدنی و آسان است و در ادامه به شما خواهیم گفت چطور. در مرحله بعدی نیز می‌توانید یک درب برای جعبه خود بسازید. با آموزش اوریگامی جعبه همراه باشید.

این دستورالعمل آنقدرها دشوار نیست، اما نیازمند توجه و ظرافت است تا بتوانید تمام کار را به بهترین و بی‌نقص‌ترین شکل ممکن پیش ببرید.

۱. کار را با یک تکه مربعی شکل از کاغذ اوریگامی شروع کنید. اگر صرفا کاغذ ۸.۵ در ۱۱ در اختیار دارید، در بالا راهنمای ساخت کاغذ مربعی شکل را خواهید یافت.

آموزش اوریگامی جعبه

۲. کاغذ را از لبه بالایی به سمت لبه پایینی از وسط تا زده و سپس آن را باز کنید.

آموزش اوریگامی جعبه

آموزش اوریگامی جعبه

۳. بار دیگر از چپ به راست و از وسط تا بزنید و آن را باز کنید.

آموزش اوریگامی جعبه

آموزش اوریگامی جعبه

۴. تمام چهار گوشه کاغذ را به سمت مرکز تا بزنید.

آموزش اوریگامی جعبه

آموزش اوریگامی جعبه

۵. کاغذ را بچرخانید تا به شکل مربع درآید.

آموزش اوریگامی جعبه

۶. لبه بالایی و پایینی را به سمت مرکز تا بزنید و سپس آن را باز کنید.

آموزش اوریگامی جعبه

آموزش اوریگامی جعبه

۷. تا به وجود آمده در بالا و پایین مثلث‌ها را باز کنید.

آموزش اوریگامی جعبه

۸. لبه‌های چپ و راست را به سمت مرکز تا بزنید.

آموزش اوریگامی جعبه

۹. بخش بالایی را به سمت بالا بکشید تا درست مانند تصویر، روی شیارها بایستد.

آموزش اوریگامی جعبه

۱۰. درحالی که بخش بالایی را با یک دست نگه داشته‌اید، بخش سمت چپ را با دست دیگر باز کنید.

آموزش اوریگامی جعبه

آموزش اوریگامی جعبه

۱۱. همین کار را با سمت راست تکرار کنید.

آموزش اوریگامی جعبه

۱۲. دو گوشه پایینی جعبه را هم شکل بدهید.

آموزش اوریگامی جعبه

۱۳. باله بالایی را به پایین و درون جعبه تا بزنید.

آموزش اوریگامی جعبه

۱۴. باله پایینی را به پایین و درون جعبه تا بزنید و کار تمام است.

آموزش اوریگامی جعبه

آمورش اوریگامی درب جعبه

میزان دشواری: متوسط

آموزش اوریگامی درب جعبه

آیا کار ساخت اوریگامی جعبه به پایان رسیده است و حالا می‌خواهید درب آن را بسازید؟ درب جعبه به سادگی خود جعبه ساخته می‌شود. در واقع اساسا گام‌هایی بسیار مشابه را با اندکی تفاوت دنبال خواهید کرد. اگر در ساخت جعبه موفق بوده‌اید، بدون تردید قادر به ساخت درب آن نیز خواهید بود. با آموزش اوریگامی درب جعبه همراه باشید.

۱. کار را با یک تکه مربعی شکل از کاغذ اوریگامی شروع کنید. اگر صرفا کاغذ ۸.۵ در ۱۱ در اختیار دارید، در بالا راهنمای ساخت کاغذ مربعی شکل را خواهید یافت.

آموزش اوریگامی درب جعبه

۲. از لبه بالا به لبه پایین، کاغذ را از وسط تا کرده و سپس آن را باز کنید.

آموزش اوریگامی درب جعبه

آموزش اوریگامی درب جعبه

۳. بار دیگر کاغذ را از چپ به راست تا کرده و سپس آن را باز کنید.

آموزش اوریگامی درب جعبه

آموزش اوریگامی درب جعبه

۴. تمام چهار گوشه را به سمت مرکز تا بزنید.

آموزش اوریگامی درب جعبه

۵. کاغذ را بچرخانید تا به شکل یک مربع درآید.

آموزش اوریگامی درب جعبه

۶. لبه بالایی و پایینی را به سمت مرکز تا بزنید، اما اجازه دهید فاصله‌ای میان آن‌ها باقی بماند و لبه‌ها مرکز کاغذ را لمس نکنند. بعد از اتمام کار، تاها را باز کنید.

آموزش اوریگامی درب جعبه

آموزش اوریگامی درب جعبه

۷. تا به وجود آمده در پایین و بالای مثلث‌ها را باز کنید.

آموزش اوریگامی درب جعبه

۸. لبه‌های سمت چپ و راست را به سمت مرکز تا کنید، اما اجازه دهید فاصله‌ای میان آن‌ها بماند و لبه‌ها مرکز کاغذ را لمس نکنند.

آموزش اوریگامی درب جعبه

۹. بخش بالایی را به سمت بالا بکشید تا مثل تصویر، روی شیار بایستد.

آموزش اوریگامی درب جعبه

۱۰. درحالی که بخش بالایی را با یک دست گرفته‌اید، بخش سمت چپ را با دست دیگر باز کنید تا یک گوشه از درب جعبه شکل بگیرد.

آموزش اوریگامی درب جعبه

آموزش اوریگامی درب جعبه

۱۱. همین کار را با گوشه سمت راستی تکرار کنید.

آموزش اوریگامی درب جعبه

۱۲. دو گوشه پایینی درب جعبه را هم شکل بدهید.

آموزش اوریگامی درب جعبه

۱۳. باله بالایی را به سمت پایین و درون درب جعبه تا بزنید.

آموزش اوریگامی درب جعبه

۱۴. حالا باله پایینی را به پایین و درون درب جعبه تا بزنید. اکنون می‌توانید درب را روی جعبه قرار دهید.

آموزش اوریگامی درب جعبه

آموزش اوریگامی گل زنبق

میزان دشواری: متوسط

آموزش اوریگامی گل زنبق

جای هیچ بحثی نیست که اوریگامی گل زنبق یکی از زیباترین آثاری است که به کمک این هنر می‌توان ساخت. به لطف تاهایی که به بی‌نقص‌ترین شکل ممکن زده می‌شوند، این گل کاغذی بسیار زیبا و واقع‌گرایانه از آب درمی‌آید و رنگ سفید در وسط گل زنبق، آن را دوچندان جذاب‌تر می‌کند.

ساخت اریگامی گل زنبق آنقدرها دشوار نیست، اما باید گام‌ها را با دقت‌ هرچه‌ تمام‌تر دنبال کنید و زمانی که در جایی گیر کردید، حتما از تصاویری که در این آموزش اوریگامی درج کرده‌ایم استفاده کنید. با آموزش اوریگامی گل زنبق همراه باشید.

۱. کار را با یک تکه مربعی شکل از کاغذ اوریگامی شروع کنید. اگر صرفا کاغذ ۸.۵ در ۱۱ در اختیار دارید، در بالا راهنمای ساخت کاغذ مربعی شکل را خواهید یافت.

آموزش اوریگامی گل زنبق

۲. کاغذ را از وسط تا کنید و گوشه بالایی را به سمت گوشه پایینی بیاورید.

آموزش اوریگامی گل زنبق

۳. بار دیگر از وسط تا بزنید، این بار از گوشه سمت راست به گوشه سمت چپ.

آموزش اوریگامی گل زنبق

۴. روی لایه بالایی چین بزنید. برای این کار، باله را باز کرده و گوشه سمت راست را به سمت گوشه پایینی چین بزنید و در عین حال در طرفین شیار ایجاد کنید.

آموزش اوریگامی گل زنبق

آموزش اوریگامی گل زنبق

آموزش اوریگامی گل زنبق

۵. مدل را همانطور که در تصویر می‌بینید بچرخانید.

آموزش اوریگامی گل زنبق

۶. باله سمت چپ را نیز چین بزنید. برای این کار باله چپی را به صورت ایستاده نگه دارید و سپس تا را باز کرده و به پایین چین بزنید.

آموزش اوریگامی گل زنبق

آموزش اوریگامی گل زنبق

آموزش اوریگامی گل زنبق

۷. لایه بالایی در سمت راست را بالا بیاورید، آن را باز کنید و به پایین چین بزنید.

آموزش اوریگامی گل زنبق

آموزش اوریگامی گل زنبق

آموزش اوریگامی گل زنبق

۸. باله‌های دیگر را درست مانند گام هفتم چین بزنید. مدل شما باید چنین شکل و شمایلی داشته باشد.

آموزش اوریگامی گل زنبق

۹. مدل را بچرخانید تا وارونه شود.

آموزش اوریگامی گل زنبق

۱۰. مدل را از وسط تا زده و سپس باز کنید.

آموزش اوریگامی گل زنبق

آموزش اوریگامی گل زنبق

۱۱. لبه‌های سمت راست و چپ در بالا را به سمت مرکز تا بزنید و سپس باز کنید.

آموزش اوریگامی گل زنبق

آموزش اوریگامی گل زنبق

۱۲. جیب به وجود آمده را چین بزنید. اساسا کافی است که جیب را به پایین و سمت میانه کشیده و در طرفین شیار ایجاد کنید. به این شکل یک باله کوچک و تیز خواهید داشت.

آموزش اوریگامی گل زنبق

آموزش اوریگامی گل زنبق

آموزش اوریگامی گل زنبق

آموزش اوریگامی گل زنبق

۱۳. سه جیب دیگر را هم چین بزنید و باله‌های تیز را شکل دهید. وقتی کار به پایان رسید، مدل شما باید شبیه به تصویر باشد.

آموزش اوریگامی گل زنبق

۱۴. لایه بالایی باله سمت چپ را به راست تا بزنید تا یک طرف خالی گیرتان آید.

آموزش اوریگامی گل زنبق

۱۵. لبه‌های پایینی در سمت چپ و راست را به سمت مرکز تا بزنید.

آموزش اوریگامی گل زنبق

۱۶. گام پانزدهم را برای سه طرف خالی دیگر تکرار کنید. مدل شما باید چنین شمایلی داشته باشید.

آموزش اوریگامی گل زنبق

۱۷. گل‌برک‌ها را به سمت پایین تا بزنید یا از یک مداد برای فر دادن آن‌ها استفاده کنید.

آموزش اوریگامی گل زنبق

۱۸. وقتی تمام گل‌برگ‌ها را به سمت پایین تا زدید، باید چنین شمایلی پیدا کرده باشند.

آموزش اوریگامی گل زنبق

۱۹. اگر دوست داشتید می‌توانید یک ساقه هم به گل زنبق خود اضافه کنید. اکنون باید یک حفره کوچک در پایین گل زنبق باشد و می‌توانید ساقه را در آن‌جا قرار دهید.

آموزش اوریگامی گل زنبق

آموزش اوریگامی ستاره شانس

میزان دشواری: آسان-متوسط

آموزش اوریگامی ستاره

این اوریگامی با الهام از یک داستان سنتی و محبوب در ژاپن ساخته می‌شود. داستانی راجع به اینکه هربار یک ستاره شانس می‌سازید، یک ستاره رو به افول در جهان واقعی نجات می‌یابد. با آموزش اوریگامی ستاره شانس همراه باشید.

۱. کار را با یک نوار کاغذی یا روبان آغاز کنید. برای اینکه یک نوار کاغذی صاف داشته باشید، نخست یک نوار کوچک را تا زده و سپس با قیچی آن را ببرید.

آموزش اوریگامی ستاره

۲. همانطور که در تصویر دیده می‌شود، یک گره در بالا ایجاد کنید.

آموزش اوریگامی ستاره

۳. گره را تخت و اطمینان حاصل کنید که شل نباشد.

آموزش اوریگامی ستاره

۴. بخش شل را درون جیب گره فرو کنید.

آموزش اوریگامی ستاره

آموزش اوریگامی ستاره

۵. بخش طویل و باقی مانده نوار را هم‌سو با لبه شکل ۵ ضلعی تا بزنید.

آموزش اوریگامی ستاره

۶. بار دیگر، نوار شل را روی لبه ۵ ضلعی تا کنید.

آموزش اوریگامی ستاره

۷. به تا زدن روی لبه ادامه دهید تا نوار به دور ۵ ضلعی بپیچد و تنها یک تکه کوچک از نوار باقی بماند.

آموزش اوریگامی ستاره

۸. بخش شل نوار را درون یک جیب فرو کنید.

آموزش اوریگامی ستاره

آموزش اوریگامی ستاره

۹. با استفاده از ناخن‌های خود و با دقت فراوان، کناره ۵ ضلعی را فشار دهید تا ستاره باد کند.

آموزش اوریگامی ستاره

۱۰. وقتی کار با تمام کناره‌ها به پایان رسید، ستاره شانس شما هم تکمیل شده است. حالا می‌توانید بی‌شمار ستاره مختلف با رنگ‌های گوناگون بسازید.

آموزش اوریگامی ستاره

آموزش اوریگامی قورباغه

میزان دشواری: متوسط

آموزش اوریگامی قورباغه

به کمک این بخش از آموزش اوریگامی خواهید آموخت که اوریگامی قورباغه چطور ساخته می‌شود. همانطور که می‌توان در تصاویر هم دید، ساخت این قورباغه می‌تواند اندکی پیچیده‌تر از دیگر مدل‌های قورباغه باشد، زیرا پاها و نیمه بالایی بدن آن با دقت و ظرافت هرچه تمام‌تر ساخته می‌شود. پاهای قورباغه به صورت خاص نیازمند ظرافت فراوان در تا زدن هستند و دلیل این موضوع به باریکی آن‌ها بازمی‌گردد. اما حتی اگر پاها را به شکلی نه‌چندان جالب بسازید هم نتیجه نهایی جالب خواهد بود. با آموزش اوریگامی قورباغه همراه باشید.

اوریگامی قورباغه بسیار باحال است و در صورتی که از ساخت این یکی لذت بردید، شما را حتما به ساخت اوریگامی قورباغه جهنده هم ترغیب می‌کنیم.

۱. کار را با یک تکه مربعی شکل از کاغذ اوریگامی شروع کنید. اگر صرفا کاغذ ۸.۵ در ۱۱ در اختیار دارید، در بالا راهنمای ساخت کاغذ مربعی شکل را خواهید یافت.

آموزش اوریگامی قورباغه

۲. کاغذ را از وسط و گوشه بالا به گوشه پایین تا بزنید.

آموزش اوریگامی قورباغه

۳. بار دیگر از گوشه سمت چپ به گوشه سمت راست و از وسط تا بزنید.

آموزش اوریگامی قورباغه

۴. روی باله بالایی، چین بزنید. برای این کار باله بالایی را باز کرده و از گوشه سمت راست به سمت گوشه پایینی چین بزنید و در عین حال روی طرفین شیار ایجاد کنید.

آموزش اوریگامی قورباغه

آموزش اوریگامی قورباغه

آموزش اوریگامی قورباغه

۵. مدل را بچرخانید.

آموزش اوریگامی قورباغه

۶. یک چین دیگر بزنید. برای این کار باله سمت چپ را به صورت عمودی و ایستاد قرار دهید و سپس آن را باز کرده و به پایین چین بزنید.

آموزش اوریگامی قورباغه

آموزش اوریگامی قورباغه

آموزش اوریگامی قورباغه

۷. یک باله را بزنید و روی آن هم چین بزنید.

آموزش اوریگامی قورباغه

آموزش اوریگامی قورباغه

آموزش اوریگامی قورباغه

۸. سه بار دیگر روند چین زدن را روی دیگر باله‌ها تکرار کنید تا مدل شما شمایلی مشابه تصویر بیابد.

آموزش اوریگامی قورباغه

۹. از گوشه پایین، طرفین سمت راست و چپ را به گونه‌ای تا بزنید که در مرکز به یکدیگر برسند.

۱۰. تا را باز کنید.

آموزش اوریگامی قورباغه

۱۱. باله را به سمت بالا باز کنید تا طرفین سمت راست و چپ تا خورده و در مرکز به یکدیگر برسند. وقتی توانستید کار را شبیه به سومین تصویر کنید، شیار را تیز کنید.

آموزش اوریگامی قورباغه

آموزش اوریگامی قورباغه

آموزش اوریگامی قورباغه

۱۲. این کار را سه بار دیگر تکرار کنید تا کناره‌ها شبیه به آنچه در تصویر می‌بینید شوند.

آموزش اوریگامی قورباغه

۱۳. یک لایه از یک طرف را برداشته و آن را به سمت دیگر تا کنید.

آموزش اوریگامی قورباغه

۱۴. از گوشه پایینی، کناره‌های سمت چپ و راست را به گونه‌ای تا بزنید که در مرکز به یکدیگر برسند.

آموزش اوریگامی قورباغه

 

۱۵. طرف چپ یا راست را برداشته و یک باله را روی آن تا بزنید و گام ۱۴ را تکرار کنید. آنقدر این کار را ادامه دهید تا چیزی مشابه تصویر دوم این گام گیرتان بیاید.

آموزش اوریگامی قورباغه

آموزش اوریگامی قورباغه

۱۶. طرف چپ یا راست را برداشته و یک باله را روی آن تا بزنید.

آموزش اوریگامی قورباغه

آموزش اوریگامی قورباغه

آموزش اوریگامی قورباغه

۱۷. حالا زمان بالانس کردن لایه‌ها از راه رسیده است. اطمینان حاصل کنید که در هر سمت از مدل شاهد چهار لایه هستید.

آموزش اوریگامی قورباغه

۱۸. بیایید روی پاهای قورباغه کار کنیم. باله تیز در سمت راست را برداشته و یک تا داخلی معکوس به سمت بالا بزنید. اساسا کافی است که باله را اندکی باز کرده، پا را به بالا تا بزنید و دوباره باله را ببندید.

آموزش اوریگامی قورباغه

۱۹. بخشی از پا را گرفته و یک تا داخلی معکوس به سمت بیرون بزنید.

آموزش اوریگامی قورباغه

۲۰. بخش کوچکی از پا را گرفته و یک تا معکوس داخلی دیگر به سمت بالا بزنید.

آموزش اوریگامی قورباغه

۲۱. گام‌های ۱۸ الی ۲۰ را در سمت چپ تکرار کنید.

آموزش اوریگامی قورباغه

۲۲. برای پاهای جلویی، یک تا معکوس داخلی به سمت بیرون بزنید.

آموزش اوریگامی قورباغه

۲۳. یک تا معکوس داخلی دیگر بزنید و پاها را به سمت پایین بسازید.

آموزش اوریگامی قورباغه

۲۴. بخش کوچکی از پا را برداشته و یک تا معکوس داخلی به سمت بیرون بزنید.

آموزش اوریگامی قورباغه

۲۵. پشت قورباغه یک سوراخ کوچک خواهید یافت. درون این سوراخ فوت کنید تا بدن و سر قورباغه باد کند. کار تمام است. نتیجه کار بی‌نظیر نشده؟

آموزش اوریگامی قورباغه

آموزش اوریگامی پنگوئن

میزان دشواری: آسان

 

آموزش اوریگامی پنگوئن

در این بخش از آموزش اوریگامی به شما ساخت یک اوریگامی پنگوئن بسیار ساده و زیبا را خواهیم آموخت. این مدل آنقدر آسان است که کودکان هم به راحتی قادر به ساخت آن خواهند بود. با آموزش اوریگامی پنگوئن همراه باشید.

۱. کار را با یک تکه مربعی شکل از کاغذ اوریگامی شروع کنید. اگر صرفا کاغذ ۸.۵ در ۱۱ در اختیار دارید، در بالا راهنمای ساخت کاغذ مربعی شکل را خواهید یافت.

آموزش اوریگامی پنگوئن

۲. بیایید در مرکز کاغذ یک شیار ایجاد کنیم تا در ادامه کار، ما را راهنمایی کند. کاغذ را از وسط تا و سپس باز کنید.

آموزش اوریگامی پنگوئن

آموزش اوریگامی پنگوئن

۳. گوشه پایینی را مطابق تصویر به بالا تا بزنید.

آموزش اوریگامی پنگوئن

۴. کاغذ را بچرخانید.

آموزش اوریگامی پنگوئن

۵. کناره‌های سمت راست و چپ را مطابق تصویر تا بزنید.

آموزش اوریگامی پنگوئن

آموزش اوریگامی پنگوئن

۶. لبه بالایی را به مثل تصویر به پایین تا بزنید. این سر پنگوئن شما خواهد بود.

آموزش اوریگامی پنگوئن

۷. پنگوئن را از وسط تا کنید. این کار را با بالا آوردن شیار میانی و تا زدن کناره‌ها به پشت انجام دهید. به این کار تا کوهستان گفته می‌شود.

آموزش اوریگامی پنگوئن

آموزش اوریگامی پنگوئن

۸. نوک پنگوئن را بیرون کشیده و پشت سر او را مطابق تصویر تخت کنید.

آموزش اوریگامی پنگوئن

آموزش اوریگامی پنگوئن

9. کار تمام است.

آموزش اوریگامی پنگوئن

بر اساس رای ۱۳ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
Origami.meOrigamiWay
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *