تفاوت بین کانال، گروه و سوپرگروه — ترفندهای پیامرسان تلگرام

۳۲۲۹ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۳ دقیقه
تفاوت بین کانال، گروه و سوپرگروه — ترفندهای پیامرسان تلگرام

پیام‌رسان محبوب تلگرام (Telegram)، قابلیت‌ها و عملکردهای بالایی دارد. در این بین، امکان ایجاد انواع گروه‌های ارتباطی مختلف با ویژگی‌های متفاوت، یکی از قابلیت‌های مهم این پیام‌رسان است. مطمئناً، کاربران جدید تلگرام دوست دارند تفاوت بین یک کانال، گروه و سوپرگروه را بدانند.

کانال تلگرامی – بهترین پلتفرم برای نوشتن محتوای مختصر و مفید

امکان ارسال پیام و اظهار نظر در مورد پست‌های ارسال‌شده در کانال‌های تلگرامی وجود ندارد. این یک ویژگی بخصوص کانال‌های تلگرامی است که آن‌ها را از دیگر گروه‌های ارتباطی جدا می‌کند. در یک کانال، پیام‌ها توسط مدیران کانال قابل‌ارسال بوده و کاربران معمولی تنها قادر به خواندن آن‌ها هستند. این نوع عملکرد به منظور بهینه‌سازی در ارسال پست‌های انبوه ایجاد شد.

اعلان پست جدید به صورت خودکار به همه افراد دنبال‌کننده کانال ارسال می‌شود. امروزه کانال‌های مشابه، توسط وبلاگ‌نویسان زیادی مورد استفاده قرار می‌گیرند. دلیل این امر این است که وبلاگ‌نویسان، به دنبال یک رابط کاربرپسند و بدون وجود اطلاعات اضافی در ارائه اخبار خود هستند.

کانال‌های پرطرفدار در تلگرام مخاطبان میلیونی دارند

علاوه بر این، تفاوت بین کانال‌ها، گروه‌ها و سوپرگروه‌های تلگرام در تعداد دنبال‌کننده‌های آن‌ها نیز هست. به عنوان مثال، محبوب‌ترین کانال‌های تلگرامی در ایران، بیش از یک میلیون دنبال‌کننده دارند. کانال‌های روسی توانایی رسیدن به چنین ارقامی را ندارند اما می‌توانند نظر ده‌ها هزار کاربر را به مطالب خود جلب کنند.

ساخت کانال تلگرامی

ساخت یک کانال تلگرامی کار سختی نیست. کافی است مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. منوی خدمات (Service Menu) تلگرام را باز کنید.
  2. گزینه «New channel» را انتخاب کنید.
  3. در پنجره باز شده، نام و توضیحات کانال را بنویسید.
  4. گزینه دلخواه خود برای تعیین نوع کانال را علامت بزنید. گزینه «Public» یعنی کانال شما برای همه کاربران تلگرام قابل دسترس خواهد بود؛ گزینه «Private» یعنی کانال شما تنها برای افرادی که لینک مخصوص کانال را دارند، قابل دسترس خواهد بود.
  5. آدرس اینترنتی یا همان «URL» مخصوص کانال را به صورت این قالب ایجاد کنید: «t.me/channel_name»، به جای «channel_name» در آدرس، نام دلخواه خود را وارد کنید.
  6. گزینه «Save» را انتخاب کنید تا کانال شما ذخیره شود.

شما می‌توانید بعد از ایجاد کانال، از منوی تنظیمات (Settings menu)، تصویر حساب کاربری کانال را تغییر دهید، افراد درون لیست مخاطبان خود به اعضای کانال اضافه کنید و تعداد مدیران گروه‌ها را افزایش دهید. اگر کانال دارای بیش از یک مدیر باشد، محتوای ارسال‌شده به همراه منتشرکننده آن نمایش داده می‌شود.

گروه – ارتباط بین دوستان نزدیک و خانواده

اگر قصد ایجاد یک جمع نسبتاً کوچک را دارید، «گروه» بهترین انتخاب است. در یک گروه، اعضا قادر به دیدن پست‌های یکدیگر و همچنین نظر دادن درباره آن‌ها هستند. حداکثر تعداد اعضای یک گروه برابر با 200 کاربر است. گروه، یک محیط راحت و مناسب برای تعامل بین افراد خانواده و فامیل، دوستان نزدیک، همکلاسی‌ها، همکاران و ... را فراهم می‌کند.

ایجاد یک گروه ارتباطی کوچک با حداکثر 200 عضو

مراحل ساخت گروه

برای ایجاد یک گروه، می‌توانید مراحل زیر دنبال کنید:

  1. به بخش منوی خدمات تلگرام بروید.
  2. گزینه «New group» را انتخاب کنید.
  3. یک نام برای گروه انتخاب کنید.
  4. از لیست مخاطبین خود، اعضای گروه را اضافه کنید.
  5. گزینه «Create button» را انتخاب کنید.

مانند تنظیمات مربوط به کانال، می‌توانید از منوی تنظیمات تصویر گروه را تغییر دهید و مدیران دیگری نیز برای گروه تعیین کنید. در عین حال، مدیرانی که بعد از شما اضافه می‌شوند، امکانات نسبتاً محدودی دارند. مدیران بعدی فقط می‌توانند افرادی که قوانین گروه را نقض کرده‌اند را مسدود (block) کنند.

سوپرگروه – اعضای بیشتر، ویژگی‌های بیشتر

هر گروهی قابلیت تبدیل شدن به سوپرگروه را دارد. برای این کار کافی ست گزینه « Upgrade to supergroup» را انتخاب کنید. با انتخاب این گزینه، ویژگی‌های بیشتری در اختیار شما قرار خواهد گرفت. از نظر گفتگوهای معمولی سوپرگروه تفاوت قابل‌توجهی با گروه‌های معمولی دارد.

تنها با تبدیل گروه به سوپرگروه، امکان گفتگوی پیشرفته‌تری برای 5000 نفر فراهم می‌شود.

قابلیت‌های سوپرگروه

قابلیت‌های سوپرگروه‌ها شامل موارد زیر می‌شود:

  • حداکثر تعداد اعضا، از 200 نفر به 5000 نفر افزایش می‌یابد؛
  • تاریخچه همه‌ی گفتگوهای قبلی برای اعضای جدید در دسترس است؛
  • امکان حذف همزمان تمامی پیام‌های اعضای گروه وجود دارد؛
  • امکان سنجاق کردن (pinning) پست‌های مهم در قسمت بالای پنجره گفتگو (dialogue box) وجود دارد.

توجه: «نمی‌توان یک سوپرگروه را به یک گروه معمولی تبدیل کرد»

چنین عملکردی برای ایجاد جوامع موضوعی بزرگ طراحی شده است. به عنوان مثال، تعداد زیادی انجمن مرتبط با فناوری اطلاعات (IT) در تلگرام وجود دارد که هر کدام از آن‌ها دارای صدها و یا حتی هزاران کاربر هستند. حوزه‌های بازاریابی، ورزشی و طنز نیز محبوب هستند. این گروه‌ها باعث گردآوری تعداد زیادی از افراد همفکر و هم‌عقیده با سلیقه مشابه می‌شوند.

در سوپرگروه‌ها، یک سری ویژگی اضافی نیز برای مدیران در نظر گرفته شده است. این ویژگی‌ها به منظور نگه داشتن روند برقراری ارتباط بین اعضا با توجه به قوانین تنظیم‌شده است. در این سوپرگروه‌ها، مدیران اجازه حذف پیام‌های غیر مرتبط با موضوع گروه را دارند. علاوه بر این، مدیران می‌توانند پیام‌های مهم را به بالای صفحه‌نمایش گروه سنجاق (pin) کنند.

انجمن‌های بزرگ در تلگرام برای برقراری افراد هم‌فکر و هم‌عقیده در زمینه‌های مختلف، مناسب است

پیام‌رسان تلگرام بر اساس بازخوردهای کاربران خود، تقریبا هر ماهه ویژگی‌ها، قابلیت‌ها و عملکردهای بیشتری را در نسخه‌های جدید خود جای می‌دهد.

اگر این نوشته برای شما مفید بوده است، پیشنهاد می‌کنیم از آموزش‌های زیر نیز استفاده کنید:

==

بر اساس رای ۱۰۳ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
telegram-store
۶ دیدگاه برای «تفاوت بین کانال، گروه و سوپرگروه — ترفندهای پیامرسان تلگرام»

سلام
آیا امکان این هست که در یک سوپر گروه
کاری کرد اسامی اعضا مشخص نباشه؟

گروهی پرایوت را پابلیک کردم، اتفاقی که افتاده این است که وقتی به فایل ارسالی در گروه کسی منشن می دهد، به جای لینک شدن، همان فایل پایین منشن مربوطه دوباره ارسال می شود
چرا

سلام بنظرم اصلا لازم نیست چنین کاری کنی
چون حتی اگر ممبر واقعی بخری باز ریزش میکنه
البته ناگفته نمونه شاید اگر کانالت رو با مطالبی زیبا وجذاب تزیین کنی تعدادی از همین ممبرهای خریدنی جذب کانالت خواهند شد هرچند بسیار احتمال ضعیفی ست
تنها با تبلیغ گسترده بخصوص در تلگرام و اینستاگرام و ردوبدل کردن لینک با مدیران کانالهای تعداد بالای ممبر میتونی ممبر جذب کنی

سلام میخواستم یه کانال بزنم ممبرم ببرم بالا به نظر شما ممبر واقعی بخرم یا تبلیغ سین بدم کانال ها ممبر بره بالا کدوم به صرفه تره؟؟

من تو گروهی فعالیت دارم اما با وجودِ اینکه این گروه تبدیل به سوپر گروه شده بازم به تاریخچه گروه دسترسی ندارم از گروه خارج شدم مجددا وارد شدم بازم به تاریخچه دسترسی ندارم اگه به ادمین بگم منو به ادمینها اضافه کنه آیا به تاریخچه دسترسی پیدا میکنم کلا راهی وجود داره که بتونم از اولین پست تا آخرین پست رو مشاهده کنم ممنونم موفق باشید

سلام اگر سوپرگروه باشه احتمالا مدیران این گروه پیامها و یا تاریخچه ی گروه رو پاکسازی کرده باشن
شما اگر مدیرواددمین باشید شاید بتونید از پیامهای حذف شده در فعالیتها به اونچه که میخوای برسی که باز فکر کنم دردسرآوره و شانست کمه

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *