تکنولوژی Dolby Atmos چیست و چگونه باعث بهبود تجربه‌ صوتی می‌شود؟

۳۹۲ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۳ دقیقه
تکنولوژی Dolby Atmos چیست و چگونه باعث بهبود تجربه‌ صوتی می‌شود؟

به زودی با عرضه‌ی «tvOS 12»، تلویزیون «Apple TV 4K» به تکنولوژی صوت فراگیر «Dolby Atmos» مجهز خواهد شد. دستگاه‌های دیگری از جمله «Roku Ultra» ،«Amazon Fire TV with 4K» ،«Xbox One» و  حتی رایانه‌های ویندوز 10 نیز از «Dolby Atmos» پشتیبانی می‌کنند. ولی سوالی که وجود دارد این است که این تکنولوژی چیست؟

سیستم‌های صوت فراگیر سنتی چگونه کار می‌کنند؟

صوت فراگیر 7.1 (Surround sound ‏7.1) شامل 7 بلندگو و یک «ساب ووفر» (Subwoofer) می‌شود. این بلندگوها در اطراف اتاق قرار می‌گیرند.

ترتیب قرار گرفتن آن‌ها به شرح زیر است:

  • جلو چپ
  • جلو وسط
  • جلو راست
  • ساب ووفر
  • چپ
  • راست
  • پشت چپ
  • پشت راست

صوت فراگیر 5.1 نیز مشابه 7.1 است، با این تفاوت که بلندگوهای چپ و راست حذف شده‌اند.

در زمان اجرای فیلم یا هرچیزی که از صوت فراگیر 7.1 پشتیبانی می‌کند، در واقع 8 کانال صوتی وجود دارد که به سیستم صوتی شما ارسال می‌شود. هر کدام از این کانال‌ها توسط بلندگوی متفاوتی اجرا می‌شوند. صداهای متفاوتی که از هر بلندگو خارج می‌شود باعث به وجود آمدن تجربه‌ی صوت فراگیر می‌گردد.

سیستم صوت فراگیر 7.1
سیستم صوت فراگیر 7.1

تفاوت Dolby Atmos چیست؟

«Dolby Atmos» نوع پیشرفته‌تری از صوت فراگیر است. رسانه‌هایی که از تکنولوژی «Dolby Atmos» استفاده کرده باشند تنها شامل 6 تا 8 کانال صوتی نیستند. بلکه هر صدا برای نقطه‌ی متفاوتی از یک فضای سه بعدی در نظر گرفته شده است. برای مثال، ممکن است یک صدا از بالاسر شما بیاید.

این داده‌های مکانی به گیرنده‌های مجهز به «ِDolby Atmos» ارسال می‌شوند، سپس گیرنده با استفاده از بلندگوهایی که برای این کار تنظیم شده‌اند این صداها را در محیط اتاق شما پخش می‌کند. برای مثال، صدایی که از بالاسر شما می‌آید می‌تواند توسط بلندگوهای رو به بالا به سقف تابیده شده تا انعکاس آن به شما برسد. برخی سیستم‌های «Dolby Atmos» نیز از بلندگوهایی استفاده می‌کنند که بر روی سقف شما قرار می‌گیرند.

به عبارتی دیگر، «Dolby Atmos» تنها شامل چند کانال صوتی مختلف نمی‌شود، بلکه از گیرنده و بلندگوهای مخصوص به خود نیز استفاده می‌کند و صداهای موجود در فضای سه بعدی بر اساس ساختار اتاق و تجهیزات صوتی شما تنظیم می‌شوند. نتیجه‌ی این ترکیب، یک تجربه‌ی صوتی بی نظیر با سیستم‌ صوت فراگیر است.

این تجهیزات تنها مختص منازل نیستند، بلکه شرکت دالبی در حال پیاده سازی این سیستم برای تئاترها و سینماها است تا تجربه‌ای ویژه را برای عموم به ارمغان بیاورد.

Dolby Atmos نیازمند سخت‌افزار و محتوای مخصوص است

قطعا چنین ویژگی‌هایی به رایگان و سادگی در دسترس کسی قرار نمی‌گیرد. برای بهره‌مندی از این تکنولوژی نیازمند محتوا و سخت‌افزاری هستید که مخصوص «Dolby Atmos» ساخته شده باشد. اول از هر چیزی باید منبعی را بیابید که بتواند محتوایی با پشتیبانی از «Dolby Atmos» در اختیارتان قرار دهد.

پس از پیدا کردن محتوا، نیاز به دستگاهی نظیر «4K-enabled Roku» ،«Xbox One» ،«Apple TV 4K» یا «Fire TV 4K» دارید که بتواند صدای «Dolby Atmos» را به سیستم صوتی شما بفرستد. سیستم صوتی شما باید یک گیرنده با پشتیبانی از «Dolby Atmos» داشته باشد تا بتواند اصل کار را انجام دهد. بلندگوهایی با پشتیبانی از «Dolby Atmos» نیز برای این سیستم مورد نیاز است. البته نیازی نیست که تمام بلندگوهای شما از «Dolby Atmos» پشتیبانی کنند، داشتن یک بلندگوی رو به بالا  یا داشتن بلندگوهای سقفی کارتان را راه خواهد انداخت.

بلندگوهای رو به بالا یا سقفی اصل قضیه هستند. در یک سیستم «Dolby Atmos»، یک سیستم صوتی 5.1.2 سیستمی است که 5 بلندگوی عادی، یک ساب ووفر و دو بلندگوی رو به بالا دارد. یک سیستم صوتی 7.1.4 سیستمی است که 7 بلندگوی معمولی، یک ساب ووفر و 4 بلندگوی رو به بالا داشته باشد.

سیستم 5.1 Dolby Atmos
سیستم Dolby Atmos ‏5.1.2

چه محتوایی از Dolby Atmos پشتیبانی می‌کنند؟

در وبسایت دالبی، لیستی از تمام فیلم‌هایی که از تکنولوژی‌های «Dolby Atmos» و «Dolby Vision HDR» استفاده کرده باشند آورده شده است. در این لینک نیز بازی‌هایی که از این تکنولوژی بهره برده‌اند را مشاهده می‌کنید.

در حال حاضر پیدا کردن محتوایی که از این سیستم استفاده کرده باشند شاید کمی سخت باشد، ولی یک سیستم صوتی «Dolby Atmos» قادر به اجرای محتوای معمولی نیز با صوت فراگیر خواهد بود.

آیا Dolby Atmos برای هدفون‌ها نیز وجود دارد؟

کمپانی دالبی تکنولوژی مشابهی به نام «Dolby Atmos for Headphones» را برای هدفون‌ها ایجاد کرده است. بر خلاف تکنولوژی «Dolby Atmos for Headphones» ،«Dolby Atmos» با هر هدفونی کار می‌کند. در واقع «Dolby Atmos for Headphones» نوعی تکنولوژی «صوت فراگیر مجازی» است.

بازی «Overwatch» از جمله بازی‌هایی است که از تکنولوژی «Dolby Atmos for Headphones» پشتیبانی می‌کند. همچنین این تکنولوژی در ویندوز 10 نیز وجود دارد. به گفته‌ی شرکت دالبی، «Atmos» یک نوع سیستم بهبود یافته از صوت فراگیر مجازی است که در «Overwatch» به تشخیص جهت صدا کمک می‌کند و باعث می‌شود صداهای زیر یا بالای خود را بهتر تشخیص دهید.

پشتیبانی از Dolby Atmos در بازی Overwatch

در دنیای سینماهای خانگی، همیشه تکنولوژی‌های جدیدتری وجود دارند که می‌توانند تجربه‌ی صوتی و تصویری بهتری را برایتان به وجود بیاورند. «Dolby Atmos» نیز یکی از آخرین تکنولوژی‌های به وجود آمده برای بهبود تجربه‌ی صوتی است.

اگر این مطلب برایتان مفید بوده است، آموزش‌هایی که در ادامه آمده‌اند نیز می‌توانند برای شما کاربردی باشند:

^^

بر اساس رای ۷ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
HowToGeek
۱ دیدگاه برای «تکنولوژی Dolby Atmos چیست و چگونه باعث بهبود تجربه‌ صوتی می‌شود؟»

بسیار خوب بود. چون خلاصه ، کامل و به زبان ساده و قابل فهم برای همه گفته شده بود. به پرسشهای احتمالی کاربران تا آنجا که خلاصه گویی و دوری از پراکنده گویی اجازه می‌دهد پاسخ داده شده است و برای هر تکنولوژی نمونه‌هایی جهت استفاده و درک بهتر آن معرفی شده است.همواره پیروز و بهتر از دیروز باشید

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *