نقطه سه گانه — ویدیوی علمی

۱۳۲۳ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱ دقیقه
نقطه سه گانه — ویدیوی علمی

آیا یک ماده شیمیایی می‌‌تواند به صورت هم‌‌زمان جامد، مایع و گاز باشد؟ در این ویدئو، آزمایشی ترتیب داده شده است که در آن می‌‌توان این پدیده جالب را مشاهده کرد.

در این آزمایش، به کمک یک پمپ خلأ توربومولکولی (Turbomolecular)، فشار درون یک بالن حجمی که حاوی سیکلوهگزان مایع است، به میزان بسیار زیادی کم می‌‌شود. از آنجایی که فشار و دما رابطه مستقیمی با هم دارند، افت سریع فشار منجر به افت سریع دما و در نتیجه منجمد شدن ماده به طور موقت می‌‌شود.

در اینجا، دما و فشار به نقطه‌‌ای می‌‌رسد که در آن ماده به طور هم‌‌زمان در سه حالت جامد، مایع و گاز قرار می‌‌گیرد. این نقطه را نقطه سه‌‌گانه می‌‌نامند. سیستمی که در اینجا مشاهده می‌‌کنید، یک سیستم ناپایدار است و به خوبی نوسان بین هر سه حالت از ماده را در یک نمایش جذاب از شیمی و فیزیک نشان می‌‌دهد.

بر اساس رای ۱۳ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
۴ دیدگاه برای «نقطه سه گانه — ویدیوی علمی»

چرا آب گرم زود تر از آب سرد یخ میزند

با سلام
یک سوال داشتم اینکه چرا دمای نقطه انجماد اب اینقدر به دمای نقطه سه گانه نزدیکه؟

سلام. وقت شما به‌‌خیر.

همان‌‌طور که در بالا بیان شد، رسیدن به نقطه سه‌‌گانه با کاهش فشار صورت می‌‌گیرد. اگر فشار را کم کنیم، نقطه جوش آب کاهش و نقطه انجماد آن افزایش می‌‌یابد. با ادامه کاهش فشار، این دو نقطه به هم نزدیک شده و درنهایت، دمای جوش و انجماد آب برابر می‌‌شوند. این دما دقیقاً صفر نیست.

از همراهی شما سپاسگزاریم.

خیلی ممنون از ویدیو بسیارخوبتون.فوق العاده بود

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *