آشنایی با صد استارتاپ برتر هوش مصنوعی در سال ۲۰۱۹

۲۸۷ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۰ تیر ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۷ دقیقه
آشنایی با صد استارتاپ برتر هوش مصنوعی در سال ۲۰۱۹

تعداد استارتاپ‌ها (Startups) طی سال‌های اخیر به صورت روزافزونی افزایش یافته است؛ در این میان، بخش قابل توجهی از استارتاپ‌ها در سراسر جهان در حوزه «هوش مصنوعی» (Artificial Intelligence) فعالیت می‌کنند. در این مطلب، به استارتاپ‌های برتر حوزه هوش مصنوعی، زمینه دقیق فعالیت و سرمایه‌گذاری‌های انجام شده روی آن‌ها پرداخته می‌شود. صد استارتاپ برتر هوش مصنوعی که در زنجیره ارزش هوش مصنوعی و در زمینه‌های گوناگون شامل سخت‌افزار، زیرساخت داده و کاربردهای صنعتی به فعالیت می‌پردازند، در ادامه معرفی شده‌اند. در یکی از گزارش‌های سالانه‌ای که موسسه «سی‌بی اینسایتس» (CB Insights) برای سال ۲۰۱۹ منتشر کرده است، لیستی از صد شرکت خصوصی ارائه شده که در حوزه تامین سخت‌افزار و زیرساخت داده برای کاربردهای هوش مصنوعی، بهینه‌سازی جریان‌های کاری یادگیری ماشین و اعمال هوش مصنوعی در صنایع متنوع، فعالیت می‌کنند و اطلاعاتی پیرامون زمینه دقیق فعالیت آن‌ها، وضعیت سرمایه‌گذاری و دیگر جزئیات پیرامون آن‌ها در گزارش آمده است.

صد استارتاپ برتر هوش مصنوعی در سال ۲۰۱۹

تیم پژوهشی موسسه CB Insights، صد استارتاپ را از میان بیش از سه هزار شرکت فعال در حوزه هوش مصنوعی بر اساس ویژگی‌های گوناگون شامل فعالیت‌های دارای حق امتیاز (Patent Activity)، نمایه (Profile) سرمایه‌گذار آن‌ها، تحلیل عواطف خبری پیرامون هر یک از آن‌ها، «امتیاز موزائیک» (Mosaic Scores)، بازارهای بالقوه، شرکا، چشم‌انداز کاری، قدرت تیم و نوآوری فناوری مورد استفاده آن‌ها، انتخاب کرده‌اند.

در تصویر زیر، این صد استارتاپ بر اساس زمینه اصلی فعالیتی که دارند، دسته‌بندی شده‌اند. دسته‌بندی‌های انجام شده در نقشه بازار زیر، دو به دو مجزا نیستند.

صد استارتاپ مختلف، در مراحل گوناگون تحقیق و توسعه

صد شرکت استارتاپ هوش مصنوعی در ۱۲ زمینه اصلی، شامل خدمات درمانی، مخابرات، نیمه‌رساناها، دولت، خرده‌فروشی، مالی و بیمه، توسعه نرم‌افزار، امنیت سایبری و خودکارسازی فعالیت می‌کنند.

این لیست حاوی استارتاپ‌هایی با شرایط گوناگون، از مواردی که تازه ظهور کرده‌اند گرفته تا استارتاپ‌های «یونیکورن» (Unicorn) (ارزش بازار آن‌ها از یک میلیارد دلار عبور کرده است)، می‌شود و در واقع لیست مذکور ترکیبی از استارتاپ‌ها در مراحل گوناگون سرمایه‌گذاری و تجاری‌سازی محصول است.

صد استارتاپ برتر هوش مصنوعی
مرحله‌ای از تحقیق و توسعه و سرمایه‌گذاری که استارتاپ‌ها در آن قرار دارند.

برای مثال، Prowler.io یک شرکت سری A در انگلستان است که بر مقیاس بخشیدن به کاربردهای «یادگیری تقویتی» (Reinforcement Learning) متمرکز شده است. تیم آن‌ها، بالغ بر ۳۸ مقاله برای ارائه در کنفرانس‌های گوناگون ارسال کرده‌اند که این مقالات در کنفرانس‌های قابل توجهی مانند «کنفرانس و کارگاه سیستم‌های پردازش اطلاعات عصبی» (Conference and Workshop on Neural Information Processing Systems | NeurIPS) و «کنفرانس بین‌المللی ارائه یادگیری» (International Conference on Learning Representations | ICLR) پذیرش شده‌اند.

شرکت «وان کانسِرن» (One Concern) از شرکت‌های تابعه «پالو آلتو» (Palo Alto)، در سال گذشته ۳۳ میلیون دلار از «اتحادیه کسب و کارهای جدید» (New Enterprise Associates) کمک مالی دریافت کرده است. پلتفرم هوش مصنوعی این سازمان، به پیش‌بینی تاثیر بلایای طبیعی مانند زلزله و سیل می‌پردازد. دیگر شرکت‌های موجود در لیست صد استارتاپ برتر هوش مصنوعی، مانند «سِنس‌تایم» (SenseTime) و «گرف‌کور» (Graphcore)، بیش از یک میلیارد دلار ارزش‌گذاری شده‌اند. در مجموع، ۱۱ تا از شرکت‌های موجود در لیست یونیکورن هستند (شرکت‌های خصوصی با ارزش بیش از یک میلیون دلار).

۱۱ استارتاپ هوش مصنوعی یونیکورن در سال ۲۰۱۹

در ادامه، ۱۱ استارتاپ هوش مصنوعی که بیش از یک میلیون دلار ارزش دارند، به صورت اجمالی معرفی شده‌اند:

[+] «سنس‌تایم» (SenseTime): یک شرکت «بینایی کامپیوتری» (Computer Vision) و هوش مصنوعی است که قابلیت تشخیص متن، وسیله نقلیه و چهره را برای اپراتورهای موبایل، خدمات مالی و شرکت‌های امنیتی فراهم می‌کند.

[+] «یوآی‌پس» (UiPath): یک شرکت نیویورکی فعال در زمینه «خودکارسازی فرایند رباتیک» (Robotic Process Automation | RPA) است که آموزش‌های رایگان ارائه می‌کند و این امکان را فراهم کرده تا ربات‌ها مهارت‌های جدیدی را از طریق هوش مصنوعی و «یادگیری ماشین» (Machine Learning) بیاموزند. فناوری ارائه شده توسط این شرکت، توسط هزاران شرکت به ویژه در مدیریت اسناد، مرکز تماس، حوزه سلامت، مالی و حسابداری، منابع انسانی و زنجیره تامین و به منظور نشانه‌گیری چالش‌های فنی اصلی این حوزه‌ها، شامل استخراج داده و مهاجرت، خودکارسازی و یکپارچه‌سازی فرایندها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

[+] «آتومیشن انی‌ور» (Automation Anywhere): یک پلتفرم خودکارسازی فرایند رباتیک «ادراکی» (Cognitive) است که از ربات‌های نرم‌افزاری برای خودکارسازی فرایندهای کسب و کار که با پلتفرم‌های فناوری سنتی خودکارسازی نشده‌اند، استفاده می‌کند. پلتفرم Intelligent Digital Workforce که از محصولات استارتاپ مذکور است، خودکارسازی و تحلیل‌های ادراکی را ترکیب کرده و صحت و بهره‌وری فرایندهای کسب و کار را به نرخ خطای نزدیک به صفر می‌رساند.

[+] YITU Technology: یک شرکت بینایی کامپیوتری است که «موتور تشخیص بصری مبتنی بر ابر» (Cloud-Based Visual Recognition Engine) را برای شناسایی و تشخیص چهره‌ها و خودروها ارائه کرده است. این شرکت در حوزه بینایی کامپیوتری، تصویربرداری هوشمند، درک ویدئو، سیستم‌های توزیع شده و کاربردهای کلان داده (Big Data | مِه داده) پژوهش میکند.

[+] «گرف‌کور» (Graphcore): یک شرکت سازنده ریزتراشه‌های هوش مصنوعی، واقع در بریستول انگلستان است که روی «واحدهای پردازش هوشمند» (Intelligence Processing Unit) که به طور خاص برای هوش مصنوعی طراحی شده‌اند متمرکز شده است.

[+] C3: این استارتاپ، فراهم‌کننده پلتفرم نرم‌افزاری هوش مصنوعی و «اینترنت اشیا» (Internet of Things | IoT) برای تبدیل دیجیتال است. C3 یک سرویس تثبیت شده «پلتفرم به عنوان سرویس» (platform as a service | PaaS) برای توسعه سریع، استقرار و انجام هوش مصنوعی بزرگ مقیاس، تحلیل پیش‌بین و کاربردهای اینترنت اشیا در مقیاس بالا برای زنجیره ارزش کسب و کارها در هر صنعتی است. در هسته پیشنهادات C3، «سیستم انواع» (Type System) توسعه‌پذیر، مشتق شده از مدل معماری هوش مصنوعی است که کارایی توسعه‌دهندگان برنامه و «دانشمندان داده» (Data Scientists) را افزایش می‌دهد.

[+] «باترفلای نتورک» (Butterfly Network): تبدیل تصاویر تشخیصی و درمانی با دستگاه‌ها، «یادگیری عمیق» (Deep Learning) و ابر است. Butterfly Network در بخش مهندسی و پزشکی با گردهم آوردن علوم کامپیوتر، فیزیک، مکانیک مهندسی برق و پزشکی، در کلاس جهانی مشغول به فعالیت است. باترفلای نتورک در حال ساخت یک رویکرد کاملا جدید برای مشاهده و درمان بدن انسان است؛ بخشی از این رویکرد نو با بهره‌گیری از یادگیری عمیق و ابر محقق می‌شود.

[+] 4Paradigm: فراهم کننده فناوری و خدمات هوش مصنوعی است که شرکت‌های مالی برای شناسایی کلاهبرداری، بهبود کارایی، کاهش ریسک و بازاریابی برای مشتریان به صورت کارآمدتر بر اساس عادت‌های آنلاین به آن‌ها نیازمند هستند.

[+] Pony.ai: هدف این استارتاپ، ساخت راهکارهای رانندگی خودکار قابل اعتماد است. الگوریتم نرم‌افزاری کاملا خودتوسعه یافته Pony.ai، به وسیله نقلیه امکان ادراک اطرافش، پیش‌بینی اینکه دیگران چه اقدامی انجام می‌دهند و مانور دادن بر اساس آن را می‌دهد.

[+] «فیس‌پلاس‌پلاس» (++Face): سرویس ادراکی ++Face یک پلتفرم فناوری‌های بینایی ماشین است که برنامه‌های کاربردی را قادر به مشاهده و درک بهتر دنیا می‌کند. ++Face به کاربران امکان افزودن فناوری‌های تشخیص تحلیل تصاویر مبتنی بر یادگیری عمیق را در برنامه‌های کاربردی، به سادگی و با استفاده از یک API و SDK می‌دهد.

[+] مومِنتا (Momenta): این استارتاپ، توسعه‌دهنده فناوری رانندگی خودکار برای وسایل نقلیه خودران است. نرم‌افزار مبتنی بر یادگیری عمیق Momenta در حوزه ادراک، با بهره‌گیری از نقشه‌برداری اچ‌دی (HD) معنایی و برنامه‌ریزی مسیر مبتنی بر داده، امکان خودکارسازی کامل را فراهم می‌کند. راهکارهای این شرکت شامل AutoRing ،Mpilot ،Momenta Valet Parking و (Momenta L4 Urban Autonomous Driving (M4U می‌شود.

۱۱ استارتاپ هوش مصنوعی یونیکورن در سال ۲۰۱۹

شرکتبخشزمینه تمرکزکشوربیشینه ارزش (میلیون دلار)
SenseTimeدولتیامنیتچین۴,۵۰۰
UiPathفناوری سازمانیخودکارسازی فرایند رباتیکایالات متحده آمریکا۳,۰۰۰
Automation Anywhereفناوری سازمانیخودکارسازی فرایند رباتیکایالات متحده آمریکا۲,۶۰۰
YITU Technologyدولتیامنیتچین۲,۳۶۵
Graphcoreنیمه‌رسانامراکز دادهانگلستان۱,۷۰۰
C3صنعتیصنعت اینترنت اشیا (IIoT)ایالات متحده آمریکا۱,۵۶۴
Butterfly Networkخدمات درمانیتصویربرداری و تشخیص پزشکیایالات متحده آمریکا۱,۲۵۰
4Paradigmمالی و بیمهپادکلاهبرداریچین۱,۲۰۰
Pony.aiخودکارسازیوسایل نقلیه خودرانایالات متحده آمریکا۱,۰۰۰
++Faceدولتیتشخیص چهرهچین۱,۰۰۰
Momentaخودکارسازیادراکچین۱,۰۰۰

استارتاپ‌های جذب کننده بیشترین سرمایه

از این لیست صد تایی، دو استارتاپی که توانسته‌اند بیشترین سرمایه‌گذاری را جذب کنند، SenseTime و ++Face بوده‌اند که هر دو از کشور چین هستند، بر حوزه فناوری‌های تشخیص چهره متمرکز شده‌اند و سرمایه‌گذار و مشتریان دولتی دارند.

سومین شرکت، Zymergen است که در کالیفرنیا قرار دارد و از یادگیری ماشین برای اکتشاف مواد استفاده می‌کند. یکی از زمینه‌های کاری این استارتاپ، پیدا کردن جایگزین برای پلاستیک و محصولات نفتی است.

صد استارتاپ برتر هوش مصنوعی
استارتاپ‌های هوش مصنوعی جذب کننده بیشترین سرمایه

شرکت‌های دارای بیشترین حق امتیاز ثبت شده در ایالات متحده آمریکا

موارد دارای «حق امتیاز» (Patent)، یکی از معیارهایی بوده که در تدوین لیست ۱۰۰ استارتاپ برتر، مد نظر قرار گرفته است. ثبت حق امتیاز، یکی از مسائلی است که واحدهای تحقیق و توسعه سازمان‌ها بر آن متمرکز می‌شوند.

۶۲ مورد از ۱۰۰ استارتاپ موجود در این لیست، دارای حق امتیاز برای فناوری‌های خود در ایالات متحده آمریکا هستند؛ حق امتیاز برای بالغ بر ۶۰۰ مورد ثبت شده است (توجه به این نکته لازم است که این موارد شامل حق امتیاز در بازارهای جهانی و استارتاپ‌های غیر آمریکایی نمی‌شود).

شرکت‌های دارای بیشترین حق امتیاز ثبت شده در سال ۲۰۱۹

شرکتبخشتعداد حق امتیازهای ثبت شده
Shape Securityفناوری سازمانی۱۰۰
Butterfly Networkخدمات درمانی۹۸
BioCatchمالی و بیمه۵۵
Hoverمشاور املاک۳۰
AEyeخودکارسازی۲۴
Gauss Surgicalخدمات درمانی۲۲
DeepMapخودکارسازی۲۰
Gongفناوری سازمانی۲۰
SparkCognition فناوری سازمانی۲۰
IDx Technologiesخدمات درمانی۲۰

برای مثال، Hover به کاربران این امکان را می‌دهد که از خانه‌های خود با استفاده از دوربین گوشی هوشمند خود عکاسی کنند و از روش‌های پردازش تصویر برای بهم وصل کردن تصاویر و ساخت یک مدل سه‌بُعدی از خانه‌ها استفاده می‌کند. در حق امتیاز ثبت شده توسط این استارتاپ با عنوان «ثبت تصویر هدایت شده» (Directed Image Capture)، الگوریتم‌های یادگیری ماشین برای ارزیابی کیفیت تصاویر ثبت شده بر اساس ویژگی‌های گوناگون، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

صد استارتاپ برتر هوش مصنوعی

Butterfly Network، یک دستگاه فراصوت قابل حمل دستی با مبلغی کمتر از دو هزار دلار ساخته است. در این دستگاه، بینایی کامپیوتری با سخت‌افزار ترکیب می‌شود تا به تفسیر تصاویر کمک کند. تصویر زیر، مربوط به سند حق امتیاز مربوط به دستگاه‌های الکترونیکی قابل حمل با قابلیت پردازش تصویر یکپارچه است.

صد استارتاپ برتر هوش مصنوعی

Cerebras، که جزئیاتی را پیرامون پردازش‌گر هوش مصنوعی خود آشکار کرده است، سه حق امتیاز را در سال ۲۰۱۸ ثبت کرده است. این حق امتیازها، حاکی از تحقیق و توسعه این شرکت در حوزه ساخت نیمه‌رساناها و فعالیت در حوزه شتاب‌دهی یادگیری عمیق هستند. تصویر زیر، آموزش شبکه عصبی و استنتاج با استفاده از شتاب‌دهنده یادگیری عمیق را نشان می‌دهد.

صد استارتاپ برتر هوش مصنوعی

استارتاپ‌های خارج از ایالات متحده آمریکا

۲۳ استارتاپ موجود در لیست صد استارتاپ برتر هوش مصنوعی در خارج از کشور آمرریکا هستند؛ از این میان، ۶ مورد از چین و ۶ مورد هم از انگلستان حضور دارند.

فعال‌ترین سرمایه‌گذاران

بیش از ۶۸۰ سرمایه‌گذار یکتا امسال در این حوزه سرمایه‌گذاری کرده‌اند. برای مشاهده لیست کامل صد استارتاپ برتر هوش مصنوعی و جزئیات دیگر پیرامون آن‌ها شامل حوزه کلی و زمینه دقیق فعالیت، می‌توان از این لینک [+] استفاده کرد.

فعال‌ترین سرمایه‌گذاران در سال ۲۰۱۹

سرمایه‌گذارتعداد معامله‌هاآخرین سرمایه‌گذاری‌ها
Google Ventures۲۷Machinify, mabl, Benson Hill Biosystems, Viz.ai, Tamr
Kleiner Perkins Caufield & Byers۲۲AEye, Shape Security, Area 1 Security, Viz.ai, Jask Labs
Data Collective۲۱Zymergen, Area 1 Security, Mythic, Fortem Technologies, Atomwise
New Enterprise Associates۱۹Data Robot, One Concern, Tamr, Automation Anywhere, DataVisor
Accel۱۶Demisto, UiPath, DeepMap, Vectra Networks, Trifacta
Norwest Venture Partners۱۵Shape Security, Agari Data, Qventus, Mist Systems, Dremio
Battery Ventures۱۵HyperScience, Dataiku, Habana Labs, Machinify, Jask Labs
Intel Capital۱۴Habana Labs, AEye, DataRobot, Syntiant, Gamalon
IA Ventures۱۳DataRobot, Signifyd, Vectra Networks
AME Cloud Ventures۱۳Mythic, Vectra Networks, Zymergen, Arterys, Atomwise

اگر نوشته بالا برای شما مفید بوده است، آموزش‌های زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای ۵ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
cbinsights
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *