اصول انتخاب ترکیب رنگی مناسب برای طراحان وب

۱۱۵۲ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۶ دقیقه
اصول انتخاب ترکیب رنگی مناسب برای طراحان وب

شما به عنوان یک طراح می‌بایست درک خوبی از مفهوم کلی رنگ، معنای خاص هر رنگ و همچنین طرح‌های رنگی متفاوتی که می‌توانید انتخاب کنید داشته باشید. با این حال در صورتی که ایده‌ای در مورد نقطه شروع یا چگونگی کاربردی ساختن آن‌ها نداشته باشید، دانستن همه این نکات فایده‌ای نخواهد داشت.

تأثیر رنگ بر پروژه‌های طراحی

رنگ یکی از چیزهایی است که گرچه واقعاً ساده به نظر می‌رسد، اما انتخاب رنگ‌های صحیح می‌تواند کاری بسیار دشوار باشد. با توجه این که انتخاب رنگ یکی از بخش‌های کاملاً بصری و کانونی در هر طراحی محسوب می‌شود، بنابراین زمانی که حس می‌کنید چیزی درست سر جای خود قرار نگرفته است، باید بسیار به آن اهمیت بدهید. اگر این جنبه مهم از طراحی شما به درستی اجرا نشده باشد، یا طراحی صورت گرفته تصویر درستی از شرکت، برند یا خدمات نشان ندهد، در این صورت همه مشتریان بالقوه شرکت از دست می‌روند.

با توجه به این مسئله زمانی که می‌خواهید طرح رنگی را انتخاب کنید، باید به درستی از تأثیر آن رنگ بر کل طراحی (چه خوب و چه بد) آگاه باشید. استفاده از طرح‌های رنگی خودساخته و اجتناب از طراحی‌های پیش‌فرض (مانند طرح رنگی مکمل) به هیچ وجه اشکالی ندارد، اما وقتی تازه شروع به ساخت طراح‌های رنگی کرده‌اید، بهتر است در ابتدا از طرح‌های رنگی اصلی استفاده کنید. بدین ترتیب گم کردن مسیر و رسیدن به یک طرح رنگی بد کمتر اتفاق می‌افتد.

انتخاب طرح‌های رنگی متناسب

در ابتدا به این نکته می‌پردازیم که چگونه می‌توانید شروع به انتخاب طرح‌های رنگی مناسب برای پروژه خود بکنید.

در این بخش آنچه باید در نظر داشته باشید این است که چه رنگ‌هایی با برند، شرکت یا صنعتی که در آن مشغول هستید به طور کلی متناسب هستند. می‌توانید از اینفوگرافیک زیر که رنگ‌های مورد استفاده از سوی 100 برند مطرح دنیا استفاده می‌شود نیز کمک بگیرید.

نگاه کردن به این که چه رنگ‌هایی از سوی برندهای مطرح دنیا استفاده می‌شود، کاملاً جذاب است؛ اما بینش جالبی در مورد این که چه رنگ‌هایی بهتر هستند و در بخش‌های اقتصادی مختلف بیشتر استفاده می‌شوند نیز ارائه می‌کند.

همان طور که در اینفوگرافیک فوق می‌بینید، همه رنگ‌های اصلی موجود برای صنایع مختلف مشخص شده‌اند و رنگ‌هایی که برای همه بخش‌ها مناسب هستند، دارای معنایی عمومی تفسیر شده‌اند. در این خصوص بهتر است یک نقشه ذهنی در مورد تنالیته ها و ایده‌های رنگی مختلف برای یک پروژه داشته باشیم و به پیامی که برند ارسال می‌کند توجه کنیم. سپس این نقشه ذهنی از ایده‌ها را با معانی رنگی مقایسه کرده و آن‌ها را مطابقت دهیم تا بتوانیم ببینیم چه رنگ‌هایی برای هر برندی از هر لحاظ متناسب هستند.

از چه تعداد رنگ باید استفاده کنیم؟

برخی اوقات این سؤال در واقع به عملکرد ما مربوط است. با این حال لازم به ذکر است که در اینفوگرافیک فوق از میان 10 برند مطرح دنیا تنها 5 درصد از بیش از دو رنگ در طرح رنگی اصلی خود بهره می‌گیرند.

نکته: تنها در طی سال‌های اخیر است که با توجه گسترش حضور در فضای آنلاین مسئله بودجه‌بندی چاپ اهمیت کمتری یافته است. هزینه مورد نیاز برای پردازش رنگ‌های مورد استفاده در مواد چاپی برند در این خصوص یک ملاحظه جدی محسوب می‌شود. این بدان معنی است که می‌توانید از هر تعداد رنگ که مناسب می‌دانید استفاده کنید. در برخی موارد می‌توانید از رنگ برای ایجاد تمییز بین بخش‌های مختلف یک وب‌سایت استفاده کنید. در چنین مواردی می‌توانید از چهار یا پنج رنگ در طرح رنگی کلی خود استفاده کنید که هر یک با یک بخش از وب‌سایت مطابقت دارد.

با این که انتخاب نهایی بر عهده شما است؛ اما توصیه می‌شود که دست‌کم با دو یا سه رنگ در طرح رنگی خود کارکنید و صرفاً از رنگ‌های خنثی تیره یا روشن برای متن و پس‌زمینه استفاده نکنید. وجود دو یا سه رنگ در طرح رنگی باعث می‌شود که بتوانید از کنتراست بیشتری بین نواحی مختلف بهره بگیرید و این وضعیت در صورتی که صرفاً از سایه‌ها یا تنالیته های مختلف یک رنگ استفاده کنید، میسر نخواهد بود.

انتخاب طرح‌های رنگی از روی عکس

آیا تاکنون به عکسی نگاه کرده‌اید که از میزان جادویی و جذاب بودن رنگ‌های آن شگفت‌زده شوید؟ برخی اوقات این رنگ‌های زیبا می‌توانند به صورت طرح‌های رنگی قابل‌استفاده در عمل مورد بهره‌برداری قرار گیرند. همه کاری که باید بکنید این است که یک طرح رنگی عالی از روی یک عکس انتخاب کنید و سپس با کمی دست‌کاری رنگ‌ها به ترکیب مناسب برسید.

انتخاب عکس

نکته کلیدی برای انتخاب عکس جهت استخراج طرح رنگی این است که باید عکسی انتخاب شود که تنوع رنگ داشته باشد و همچنین کاملاً جذاب باشد. مهم نیست که سبک عکس به صورت کلاسیک یا تک‌رنگ است (یعنی یک طیف رنگی خاص در سراسر عکس حضور دارد)، و یا دارای رنگ‌های درخشان و متنوع است؛ چون در هر صورت می‌توانید یک طرح رنگی را درون آن پیدا کنید.

زمانی که یک یا چند عکس را انتخاب کردید، اگر بخواهید برای امتحان چند طرح رنگی را به یک‌باره ایجاد کنید، عکس را در ویرایشگر گرافیکی محبوب خود باز کنید و از خلاقیت خود بهره بگیرید. برخی افراد از قالبی که در فتوشاپ طراحی کرده‌اند استفاده می‌کنند. این قالب تنها حاوی چند مستطیل به عنوان شروع است که رنگ‌های انتخابی درون یک شکل مستطیلی قرار می‌گیرند.

زمانی که مشغول انتخاب طرح رنگی از یک عکس هستید، باید از یک سبک منفرد استفاده کنید (یعنی یا مونوکروم و یا رنگ‌های مکمل) و سپس رنگ‌هایی که می‌توانند با این سبک مطابقت نداشته باشند را از عکس انتخاب کنید. بدین ترتیب برای مثال به عکسی نگاه می‌کنیم و تلاش می‌کنیم ببینیم کدام رنگ‌ها در این تصویر برجسته‌تر هستند. منظور از برجسته بودن، درخشان بودن رنگ نیست ممکن است این رنگ به صورت خفه باشد یا حتی بخشی کوچکی از عکس را اشغال کرده باشد؛ اما تلاش می‌کنیم چندرنگ که تصویری کلی از عکس در ذهن ما می‌سازند را انتخاب کنیم.

در این عکس به دلیل شباهت همه رنگ‌های بنفش می‌توانیم به راحتی یک طرح رنگی مونوکروم انتخاب کنیم.
این عکس کاملاً شلوغ است و از این رو می‌توانیم با صرف اندکی زمان طرح‌های رنگی متنوع‌تری بسازیم که با تبعیت از برخی قواعد به خوبی با هم مطابقت خواهند داشت.

زمانی که اندکی بیشتر یک عکس را تماشا کنید و در مورد طرح رنگی که می‌خواهید به درک عمیق‌تری برسید، می‌توانید ابزار انتخاب رنگ را روی عکس بچرخانید تا ببینید کدام رنگ‌ها تطابق بهتری با هم دارند. در این حالت یک رنگ به عنوان رنگ اصلی انتخاب می‌سود و دو رنگ دیگر بیشتر حالت رنگ آکسان (تأکید) را دارند.

در این مرحله رنگ‌ها را در قالب قرار می‌دهیم و آن‌ها را جابجا می‌کنیم تا زمانی که از جایگیری و سلسله‌مراتب رنگی آن‌ها رضایت حاصل شود. همچنین می‌توانید یک رنگ تیره (سیاه یا تقریباً سیاه) و یک رنگ روشن (نزدیک به سفید) را در کنار رنگ اصلی انتخاب کنید. بدین ترتیب می‌توانید تعادلی بین رنگ‌ها و ساختارهای صفحه برقرار سازید و همچنین در صورتی که هیچ یک از رنگ‌های اصلی، طرح رنگی مناسبی نباشند از این رنگ‌ها برای رنگ متن کمک بگیرید.

واقعیت این است که هدف اصلی در این روش این است که با چرخیدن در میان رنگ‌های مختلف، ایده‌های مختلف بررسی شوند. در برخی موارد رنگ‌های انتخابی با هم متناسب نیستند و شاید در پاره‌ای موارد نیز نتوانید رنگ آکسان مناسبی را در یک عکس پیدا کنید. اما باید اطمینان پیدا کنید که رنگ‌ها را به قدر کافی آزمایش کرده‌اید و سپس یک طرح رنگی ایجاد کنید که حس یکنواختی داشته باشد و هارمونی خوبی در طراحی‌تان پدید آورد.

برنامه Kuler برای آیفون

اگر در زمینه انتخاب طرح‌های رنگی از روی عکس، به طور مداوم دچار سردرگمی می‌شوید؛ شرکت آدوب اخیراً برنامه‌ای به نام Adobe Kuler برای آیفون منتشر ساخته است که روش بسیار مناسبی برای انتخاب طرح‌های رنگی از عکس‌ها فراهم می‌کند. شما می‌توانید با استفاده از دوربین گوشی خود یک عکس بگیرید و یا عکسی را از گالری گوشی تلفن همراه انتخاب کنید.

نکته جالب در مورد این برنامه آن است که روشی بسیار ابتکاری برای انتخاب رنگ در اختیار شما قرار می‌دهد. اگر عکسی را در نمای live به طور مستقیم از برنامه Kuler بگیرید، دایره‌های کوچکی را می‌بینید که بر روی همه بخش‌های عکس حرکت می‌کنند. اتفاقی که در این لحظه می‌افتد آن است که این برنامه بی‌درنگ به دنبال رنگ‌هایی که به نظرش بالاترین ارزش را در یک عکس دارند و برجسته هستند می‌گردد و آن‌ها را انتخاب می‌کند. برنامه با کنار هم قرار دادن این رنگ‌ها یک طرح رنگی برای شما ایجاد می‌کند.

اگر در مورد انتخاب طرح رنگی برای یک پروژه از روی عکس اعتمادبه‌نفس ندارید، در این صورت می‌توانید از برنامه Adobe Kuler استفاده کنید تا شما را در امر انتخاب طرح رنگی از روی یک عکس یاری کند. می‌توانید از زمینه‌های دارای رنگ کم یا رنگ‌های کمرنگ و همچنین زمینه‌های دارای رنگ‌های متنوع و درخشان با استفاده از Kuler عکس بگیرید تا در عمل طرح‌های رنگی هرکدام را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهید. بدین ترتیب وقتی که کار بر روی ایجاد طرح رنگی خودتان را از روی عکس‌ها آغاز می‌کنید در مورد انتخاب‌های رنگی خودتان اعتمادبه‌نفس بیشتری خواهید داشت.

اگر به این نوشته علاقه‌مند بودید، آموزش‌های زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

==

بر اساس رای ۳ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
tutsplus
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *