۱۰ مزیت شرکت در دوره های آموزشی مجازی

۱۷۵۵ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۸ بهمن ۱۳۹۸
زمان مطالعه: ۵ دقیقه
۱۰ مزیت شرکت در دوره های آموزشی مجازی

«دوره آموزش مجازی» (Virtual Education) به دوره‌ای گفته می‌شود که به صورت آنلاین و با بهره‌گیری از اینترنت برگزار می‌شود؛ کاملا زنده بوده و با آموزش‌های ویدئویی از پیش ضبط شده تفاوت اساسی دارد. در واقع، این دوره‌های آموزشی کاملا تعاملی و دوطرفه هستند؛ یعنی شرکت‌کنندگان در دوره آموزشی درست مانند دوره‌های آموزش حضوری، در هر زمان از دوره که سوالی در مورد موضوعات مطرح شده در کلاس درس مجازی داشته باشند، می‌توانند از طریق پنل گفت و گوی موجود و یا به صورت صوتی یا تصویری، سوال خود را از مدرس بپرسند و پاسخ آن را دریافت کنند. دوره‌های آموزشی مجازی، علاوه بر مزایای دوره‌های آموزشی حضوری از مزایای دیگری نیز بهره می‌برند. به طور کلی، برخی از ویژگی‌های دوره های آموزشی مجازی، که تجربه آموزش آنلاین را برای افراد، همچون کلاس درس حضوری و یا حتی بهتر از آن می‌کنند، در ادامه بیان شده‌اند.

  1. فایل‌های مرتبط با ارائه مطالب با فراگیران به اشتراک گذاشته می‌شود.
  2. فایل‌های مربوط به مطالب نوشته شده توسط مدرس روی تخته، به صورت دست‌نویس و یا با استفاده از قلم نوری، در اختیار دانشجویان قرار داده می‌شود.
  3. صدا و تصویر مدرس به صورت کاملا واضح و باکیفیت پخش می‌شود.
  4. ویدئوهای آموزشی مرتبط با دوره آموزشی، معمولا ضبط شده و در اختیار دانشجویان قرار می‌گیرند.
  5. در زمان‌های گوناگون طی برگزاری دوره، نظرسنجی آنلاین جهت آگاهی از نظر شرکت‌کنندگان پیرامون دوره آموزشی انجام می‌شود.

در کنار کلاس‌های درس مجازی که در بالا به آن‌ها پرداخته شد، سایت‌ها و سرویس‌های گوناگونی نیز تا به امروز راه‌اندازی شده‌اند که اقدام به ارائه دوره‌های آموزشی ویدیویی صرف می‌کنند. یعنی در آن‌ها مدرس مباحث را پیرامون یک موضوع خاص، از صفر تا صد توضیح می‌دهد. این دوره‌های آموزشی اگرچه از کلاس‌های درس مجازی آنلاین متمایز هستند و امکان تعامل کمتری را به مخاطب می‌دهند ولی او را از حضور در پای کامپیوتر در بازه زمانی معینی بی‌نیاز می‌سازند.

در اصل، آن‌ها به مخاطبین اجازه می‌دهند در هر زمان و مکانی با مشاهده ویدیوهای آموزشی به دانش خود بیافزایند و موارد تازه‌ای را یاد بگیرند. از جمله پروژه‌های آموزشی که در این زمینه هم اکنون فعال هستند، می‌توان به «کورسرا» (Coursera) [+]، «لیندا» (Lynda) [+]، «یودمی» (Udemy) [+] و «یوداسیتی» (Udacity) [+] در مقیاس بین‌المللی اشاره کرد و در ایران نیز مجموعه فرادرس در این زمینه پیشتاز است و تا به اکنون بیش از ۱,۰۰۰ دوره آموزشی ویدیویی را در زمینه‌های گوناگون در اختیار مخاطبین خود قرار داده است.

البته در ادامه این مطلب بیشتر به بحث پیرامون مزایای استفاده از دوره‌‌های آموزش مجازی خواهیم پرداخت که به شیوه‌های گوناگون اجرا می‌شوند و در همین راستا ۱۰ مزیت اصلی شرکت در آن‌ها را عنوان خواهیم کرد.

10 مزیت شرکت در دوره های آموزشی مجازی

شرکت در دوره های آموزشی مجازی مزایای متعددی نسبت به دوره‌های آموزشی حضوری دارد که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره شده است.

1. کلاس درسی در منزل

با توجه به اینکه شرکت‌‌کنندگان دوره‌های مجازی اغلب از منزل و با استفاده از رایانه شخصی خود در رویداد شرکت می‌کنند، می‌توانند در شرایط راحت‌تری از لحاظ فیزیکی در دوره آموزشی شرکت کنند؛ زیرا با لباس راحت و اغلب، در شرایط مناسب‌تری از لحاظ دمای هوا، رطوبت، تجهیزات گرمایشی و سرمایشی و دیگر موارد، در این دوره‌های آموزشی شرکت می‌کنند؛ این موضوع می‌تواند بر آموزش و یادگیری آسان‌تر تاثیر قابل توجهی داشته باشد.

2. استفاده راحت‌تر از تجهیزات مرتبط با دوره آموزشی

دیگر نیازی نیست که شرکت کننده دوره با خود لپ‌تاپ به دوره آموزشی ببرد و برای او دغدغه باشد که چگونه لپ‌تاپ و دیگر تجهیزات خود را شارژ کرده و از آن‌ها استفاده کند، چرا که همه تجهیزات در منزل آماده هستند و به راحتی می‌توان از آن‌ها برای شرکت در دوره آموزشی مجازی بهره برد.

3. یادگیری با تمرکز و تسلط بالاتر

بسیاری از اوقات، شرکت‌کنندگان در دوره‌های آموزشی حضوری از سر و صداها و یا رفت و آمد سایر شرکت‌کنندگان در حین دوره به محل دوره آموزشی گله‌مند هستند و این شرایط را به عنوان مانعی برای دستیابی به تمرکز و تسلط بالا می‌دانند. با شرکت در دوره‌های آموزشی مجازی، دیگر این مشکلات وجود نخواهد داشت و افراد در اوج تمرکز و تسلط می‌توانند در کلاس درس حضور پیدا کنند و مطالب را به طور کامل فرا بگیرند.

4. صرفه‌جویی در زمان

با شرکت در دوره‌های آموزشی مجازی، دیگر لازم نیست که شرکت‌کنندگان ساعت‌های زیادی را صرف رفت و آمد به محل برگزاری دوره آموزشی، آماده‌سازی شخصی جهت حضور در بیرون از منزل و دیگر موارد کنند و به این صورت امکان صرفه جویی زیادی در زمان وجود خواهد داشت.

5. صرفه‌جویی در هزینه

با شرکت در دوره های آموزشی مجازی، دیگر لازم نیست هزینه‌ای برای حمل و نقل پرداخت شود. ضمن اینکه شهریه دوره‌های مجازی به علت عدم اجاره مکان برگزاری و آسان‌تر بودن هماهنگی با افراد، به خودی خود، به مراتب پایین‌تر از شهریه دوره‌های آموزشی حضوری است.

6. بی خطر بودن

شرکت در دوره‌های آموزشی حضوری مستلزم خارج شدن از منزل است که این موضوع می‌تواند خطراتی را به همراه داشته باشد؛ در حالی که جهت شرکت در دوره آموزشی مجازی، هیچ خطری فرد شرکت‌کننده را تهدید نخواهد کرد.

7. امکان استفاده از دیگر تجهیزات الکترونیکی

امکان شرکت در دوره های آموزشی مجازی با استفاده از دیگر تجهیزات الکترونیکی، علاوه بر رایانه شخصی، وجود دارد. از جمله این تجهیزات الکترونیکی می‌توان به تبلت و حتی گوشی تلفن همراه اشاره کرد.

8. دریافت آسان‌تر فایل های آموزشی

با توجه به اینکه این دوره‌های آموزشی در بستر اینترنت برگزار می‌شوند، مدرس دوره آموزشی به راحتی می‌تواند فایل‌های مربوط به آموزش‌های کلاس درس را جهت دانلود شرکت‌کنندگان در همان پلتفرم دوره آموزشی مجازی بارگذاری کند تا شرکت‌کنندگان در حین برگزاری دوره نیز به تمام فایل‌های آموزشی از جمله فایل پاورپوینت ارائه، فایل PDF جزوه و دیگر موارد دسترسی داشته باشند.

9. امکان ضبط آسان‌تر ویدئوی دوره آموزشی

در دوره‌های آموزشی حضوری نیاز است که مدرس دوره، ویدئوی دوره آموزشی را با استفاده از نرم‌افزارهای ضبط ویدئو از روی دسکتاپ رایانه، ضبط کند. در بسیاری از موارد، این ویدئو از صدای مناسبی برخوردار نیست و یا اینکه به علت قدم زدن مدرس در کلاس جهت پاسخگویی به سوالات حضار، فیلم نیاز به ویرایش زیادی برای انتشار خواهد داشت. در بسیاری از موارد نیز فیلم به درستی ضبط نشده و مقدار زیادی از ویدئوی دوره آموزشی حضوری از بین می‌رود. در حالی که ضبط فیلم دوره آموزشی مجازی به مراتب ساده‌تر است و تک تک شرکت کنندگان می‌توانند ویدئوی دوره را خودشان برای استفاده شخصی ضبط کنند.

10. مکتوب شدن بسیاری از مستندات

با توجه به اینکه شرکت در دوره آموزشی مجازی نیازمند نوشتن مطالب به جای انجام صحبت‌های شفاهی معمول در دوره‌های آموزشی حضوری است، بسیاری از مستندات مانند پرسش و پاسخ‌ها و یا تمرینات به صورت مکتوب مثلا با استفاده از ایمیل و یا قسمت گفتگوی آنلاین پلتفرم نوشته می‌شوند و بنابراین، برای شرکت‌کنندگان قابل استفاده هستند.

ممکن است شما این مطلب را با هدف آگاهی از بازار آموزش آنلاین و همینطور تهیه ویدئوهای آموزشی مطالعه کرده باشید. اگر چنین است، لازم است یادآور شویم، «فرادرس» که تا به امروز بیش از ۱۵.۰۰۰ ساعت آموزش را توسط ۱.۵۰۰ عضو هیئت علمی خود به انتشار رسانده، می‌تواند بستر مناسبی برای انتشار آموزش‌ها و تجربیات آموزشی‌تان باشد و به شما در رسیدن به چند صد هزار مخاطب برای آموزش‌هایتان یاری برساند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر برای تدریس در فرادرس روی این لینک (+) کلیک کنید.

اگر نوشته بالا برای شما مفید بوده است، آموزش‌های زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای ۳۶ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
۸ دیدگاه برای «۱۰ مزیت شرکت در دوره های آموزشی مجازی»

سلام وقت بخیر
امکان اخذ مدرک برای دوره ها فراهم شده؟

با سلام احتراما میخواستم ببینم بعد از گذراندن هر کدوم از دوره های آموزشی فرادرس مدرک پایان دوره هم میشه اخذ کرد برای نوشتن در رزومه کاری ممنون میشم پاسخ بدین باتشکر از تیم حرفه ای فرادرس

سلام، وقت شما بخیر؛

در حال حاضر دوره‌های فرادرس فاقد چنین امکانی هستند ولی به زودی امکان صدور مدرک به آن‌ها اضافه خواهد شد.

از همراهی شما با فرادرس سپاسگزاریم.

سلام

سلام. چند غلط املایی در متن وجود دارد، لطفاً اصلاح فرمایید. بند 1 : اغلب را “اعلب ” نوشته اید. بند 10 : باعث را “باخعث ” نوشته اید. در بعضی جاها هم آ را ا نوشته اید. ضمناً نیازی به تأیید کامنت بنده نیست. من باب رفع خطاهای تایپی یادآوری کردم. با تشکر.

سلام ،وقت بخیر
ببخشید من یک دوره شرکت کردم ، امکان دریافت گواهی وجود داره ؟
برای رزومه نیاز دارم

تو کتاب چاپی هم که میخری خطاهست

تشکر از تذکر به جای شما دوست عزیز؛ بابت اشکالاتی که در متن وجود داشتند پوزش می‌طلبیم و سعی کردیم تمامی موارد را اصلاح کنیم.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *