محاسبه محیط و مساحت مربع — تمامی فرمول ها

محاسبه محیط و مساحت مربع — تمامی فرمول ها

مربع یکی از شکل‌های هندسی پایه است که از چهار ضلع با اندازه‌های برابر و چهار راس با زاویه 90 درجه تشکیل می‌شود. از اجزای مهم مربع می‌توان به ضلع، راس، زاویه داخلی و قطر اشاره کرد. از میان این موارد، اندازه‌های ضلع و قطر، کاربرد زیادی در محاسبه محیط و مساحت مربع دارند.

محیط و مساحت، از ویژگی‌های مهم شکل‌های هندسی به شمار می‌روند. محیط مربع، اندازه دور آن را نمایش می‌دهد. این اندازه از جمع طول ضلع‌های مربع به دست می‌آید. مساحت مربع، بیانگر اندازه سطح درون ضلع‌ها است. فرمول محیط به صورت «ضلع × 4» یا «P=4a» و مساحت آن به صورت «خودش × یک ضلع» یا «A=a×a» نوشته می‌شود. طول ضلع مربع با محیط آن متناسب است. با این وجود، این طول با مساحت مربع تناسب ندارد.

مربع، یکی از انواع خاص لوزی محسوب می‌شود. به همین دلیل روابط مربوط به لوزی برای مربع نیز قابل استفاده هستند. به عنوان مثال، امکان محاسبه محیط و مساحت مربع توسط اندازه قطر وجود دارد. فرمول محیط مربع به صورت «P=2d√2» و فرمول مساحت مربع به صورت «A=(d×d)÷2» نوشته می‌شود. مبنای فرمول‌های محاسبه محیط و مساحت مربع با قطر، قضیه فیثاغورس در مثلث‌های قائم الزاویه است. آشنایی با قضیه می‌تواند به شما در درک روابط پیچیده‌تر مربع کمک کند.

بسیاری از اشیای محیط اطراف ما به شکل مربع هستند. بنابراین، به احتمال زیاد روزی فرا می‌رسد که در زندگی روزمره یا فعالیت‌های شغلی خود، نیاز به محاسبه محیط یا مساحت مربع داشته باشید. به عنوان مثال، اگر بخواهید اندازه دور یک زمین مربعی شکل را به دست بیاورید، کافی است اندازه یکی از ضلع‌های زمین را در فرمول محیط مربع قرار دهید. مجله فرادرس، فهرستی از پست‌های مرتبط با تعریف و محاسبه اجزا، محیط و مساحت مربع را تهیه کرده است. در ادامه می‌توانید عنوان‌های موجود در این فهرست را مرور کرده و در صورت تمایل آن‌ها را مطالعه کنید.