۹ بازیکن کلیدی یک کسب و کار موفق

۱۴۴ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۳۰ فروردین ۱۴۰۰
زمان مطالعه: ۴ دقیقه
۹ بازیکن کلیدی یک کسب و کار موفق

بازیکنان کلیدی

شکسپیر می‌گوید:

«این جهان، صحنه یک تئاتر بزرگ است و همه ما، بازیگران آن هستیم.»

اگر از زاویه دیگری به زندگی نگاه کنید همواره افرادی وجود دارند که برای شما فراتر از یک بازیگر ساده هستند. نقش آنها در زندگی و موفقیتتان بسیار پر‌رنگ است. هنگامی که شروع به شناخت و بررسی این بازیکنان کلیدی می‌کنید در واقع به آرامی مسیر موفقیت کسب و کارتان را هموار می‌سازید. در این مقاله به معرفی چند بازیکن کلیدی بسیار مهم می‌پردازیم.

بازیکنان کلیدی کسب و کار شما

۱. خانوادهخانواده

خانواده در دو حالت با کسب و کارتان ارتباط مستقیمی برقرار می‌کند.

حالت اول: این وضعیت، مربوط به زمانی است که شما کسب و کاری را با کمک اعضای خانواده خود ایجاد می‌کنید. بنابراین، هر عضوی از خانواده، مسئول بخشی از کسب و کار است و همزمان باید دو نقش را (یکی به عنوان مسئول بخشی از کار و دیگری در جایگاه عضوی از خانواده) ایفا کند. البته ایجاد تعادل در این زمینه کار بسیار مهمی است.

حالت دوم: در موقعیت بعدی، اعضای خانواده به طور مستقیم در کسب و کارتان مشارکتی ندارند. اما کیفیت شغل شما، تاثیر مستقیمی روی آنها می‌گذارد. در زمان نامساعد بودن کسب و کار، خانواده، بزرگ‌ترین حامی‌تان است و به هنگام رونق آن، در شادی شما شریک می‌شود. بنابراین، به عنوان کسانی که نتیجه عملکردتان روی آنها اثر می‌گذارد، باید مقداری از جزئیات کار را با آنها در میان بگذارید.

۲. تیم مدیریت

هیچ تفاوتی نمی‌کند که تیم مدیریتی شما، یک یا ۱۰ نفر عضو داشته باشد. این تیم، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است تا حدی که می‌توان آن را ستون فقرات این مجموعه به شمار آورد. تیم مدیریت، از جزئیات روند انجام کارها در شرکت آگاه است، تک‌تک کارمندان را می‌شناسد و توانایی تشخیص بهترین عملکرد را برای موفقیت شرکت در اختیار دارد.

۳. کارمندان

اگر تیم مدیریت را ستون فقرات شرکت در نظر بگیریم، در این صورت، کارمندان عضله‌های این مجموعه هستند؛ اطلاع یافتنشان از جزئیات برنامه‌ریزی آینده شرکت، ضروری نیست. اما در نهایت، آنها باید این برنامه‌ها را اجرا کنند. بنابراین، اگر کارمندان از جریان این تغییرها آگاهی داشته باشند، می‌توانند خیلی آسان‌تر خودشان را با شرایط جدید وفق دهند.

۴. بانک و سرمایه‌گذاران

با وجود اینکه سرمایه‌گذاران، تاثیر مستقیمی روی تصمیم شما و عملکرد اعضای تیم مدیریت شرکت ندارند اما چون مسئول تامین منابع مالی و پرداخت هزینه‌های جاری شرکت هستند نقش بسیار مهم و حتی پر رنگی ایفا می‌کنند.

بانک‌ها به شیوه‌ای دیگر، نقش خود را بازی می‌کنند. گاهی از طریق توصیه‌های مالی، پیشنهاد سرمایه‌گذاری، تغییر در رویکردهای برنامه‌ریزی شرکت، تهدید و حتی گاهی پا را از این قدم فراتر گذاشته و از شما می‌خواهند تا کل کسب و کارتان را به آنها بفروشید. در برخورد با این مهره کلیدی، بسیار محتاط عمل کنید چون گاهی نقش یک شمشیر دو لبه را برایتان ایفا می‌کند.

۵. حسابداران

حسابداری

حسابداران نقش بسیار مهمی در تعیین ارزش واقعی کسب و کار شما دارند. آنها علاوه بر ثبت و گزارش حساب‌های مالی به مدیران شرکت، با اطلاع داشتن از راه‌های قانونی کاهش مالیات (در زمینه معامله‌ها و فروش محصول‌های شرکت) باعث افزایش سودآوری می‌شوند.

۶. وکیل شرکت

وکیل شرکت، مسئولیت تمام کارهای قانونی را بر عهده دارد. او مانند یک حلقه اتصال، باعث تداوم اجرای برنامه‌‌های شرکت می‌شود. آماده‌سازی توافق ‌نامه‌های خرید و فروش، اظهارنامه‌ها، دفاع از حقوق شرکت در دادگاه، اعتمادسازی و ارائه توصیه‌های کاربردی در خصوص مالیات و حتی گاهی بازسازی کسب و کار، مثال‌هایی از فعالیت وکیل یک شرکت است.

۷. کارگزار یا دلال

وظیفه کارگزار شرکت، پیدا کردن خریداران بالقوه برای محصول یا خدمتی است که کل سیستم، برای ایجاد آن تلاش کرده است. آنها علاوه بر بالا بردن ارزش کسب و کار شما، با ارائه توصیه‌هایی که باعث جذاب‌تر شدن محصول در نظر مشتری می‌شود نقش مهمی در افزایش سودآوری شرکت، ایفا می‌کنند.

۸. تسهیل‌گر

تسهیلگر

همان طور که از نامش پیدا است، «تسهیل‌گر» (Facilitator) مسئولیت آسان‌تر کردن کارها در شرکت را بر عهده دارد؛ کمک به موفقیت گروه از طریق افزایش تعامل گروهی، مشارکت بیشتر اعضای گروه و طراحی یک مسیر مؤثر برای رسیدن به اهداف کسب و کار، نمونه‌هایی از وظایف یک تسهیل‌گر به شمار می‌روند. چنین فردی، بیشتر به عنوان سرگروه یا رهبر، مسئول هدایت اعضای تیم است. تسهیل‌گر در تعیین اهداف شرکت به شما کمک می‌کند، مانع‌های پیش رو، توقفگاه‌های کلیدی یا ریسک‌پذیر را نشانتان داده و برای گذر یا ماندن در این جایگاه‌ها راه‌حل ارائه می‌دهد. وجود او، کمک بسیار بزرگی به تمام اعضای شرکت محسوب می‌شود.

۹. خود شما

مهم‌ترین نقش این صحنه را شما ایفا می‌کنید. به طور معمول باید خودتان را برای اجرای برنامه‌های شرکت، صحبت با بازیکنان اصلی و فراهم کردن داده‌های مورد نیاز کارمندان و مدیران، آماده سازید. اگر روی طراحی و اجرای برنامه‌ای که برای آینده شرکت در نظر گرفته شده، سرمایه‌گذاری نکنید احتمال موفقیت این تلاش‌ها بسیار کاهش پیدا می‌کند.

راه‌های ارتباطی را باز بگذارید

راه‌های ارتباط با مدیر

در این مقاله تعداد انگشت شماری از بازیکنان کلیدی و موثر در کسب و کار شما را نام بردیم. به نسبت نوع کارتان و شرایطی که در آن قرار گرفته‌اید تعداد این افراد گاهی بیشتر و گاهی کمتر از این مقدار خواهد بود. نکته کلیدی در این ماجرا و رمز موفقیت کسب و کارتان، حفظ و گسترش ارتباط با این بازیکنان کلیدی است. برخورد صادقانه با کارمندانتان را فراموش نکنید. درب دفترتان را به روی تمام مراجعه کنندگان باز بگذارید تا بتوانند به راحتی نظر یا نقد خود را بیان کنند. برنامه‌های شرکت و افکارتان را با اعضای کلیدی‌ مجموعه در میان بگذارید. مطمئن باشید که آنها با درک فرایند ذهنی شما، بهترین عملکرد را از خود نشان می‌دهند.

اگر این مطلب مورد توجه شما واقع شده است، آموزش های زیر برای شما مفید خواهند بود:

#

بر اساس رای ۲ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
smallbusinessbc
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *