تفاوت روتر، هاب و سوئیچ در چیست؟ – به زبان ساده

۱۰۱۷ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۵ دقیقه
تفاوت روتر، هاب و سوئیچ در چیست؟ – به زبان ساده

گاهی اوقات تکنولوژی به نظر کمی پیچیده می‌آید، چراکه اصطلاحات، مخفف‌ها و سخت‌افزارهای متفاوت و متنوعی برای آن وجود دارند. حتی زمانی که راجع به یک موضوع مشخص صحبت می‌کنیم، باز هم ممکن است زیادی اصطلاحات تخصصی باعث پیچیده شدن آن موضوع شوند. استفاده‌های اشتباهی که از هر کدام از اصطلاحات در رسانه‌ها می‌شود بیشتر باعث می‌شوند که مردم این موارد را به اشتباه متوجه شده و چیزی را به اشتباه بشناسند.

برخی از این اصطلاحات که در رسانه‌ها به طور اشتباه مورد استفاده قرار می‌گیرند، «هاب» (Hub)، «سوئیچ» (Switch) و «روتر» (Router) هستند. امروزه دیگر تشخیص تفاوت این موارد سخت شده است. با این حال در این مطلب می‌خواهیم کاربرد هر کدام و تفاوت‌هایشان را به شما بیاموزیم.

اگر بخواهیم خیلی سطحی به این دستگاه‌ها نگاه کنیم، هر کدام آن‌ها نوعی دستگاه شبکه هستند. ولی برای آشنایی با کاربرد و تفاوت‌های هر کدام باید عمیق‌تر وارد قضیه شده و به هر کدام به طور مجزا نگاه کنیم. در ادامه‌ی مطلب با ما همراه باشید.

1. هاب

هاب چیست

یک هاب وظیفه‌ی اتصال چند رایانه را در شبکه‌ی محلی یا (LAN) دارد. تمام اطلاعاتی که به هاب ارسال می‌شوند، در بین تمام پورت‌ها و تمام دستگاه‌های متصل در شبکه به اشتراک گذاشته می‌شوند.

هاب‌ها نمی‌توانند رایانه‌های متفاوت را شناسایی کنند، از همین رو است که اطلاعات را از یک پورت دریافت کرده و به تمام پورت‌های دیگر ارسال می‌کنند و برایشان فرقی ندارد که این اطلاعات در واقع برای کدام رایانه ارسال شده است.

با توجه به این مساله، حتی اگر بخواهید یک سری اطلاعات را به تنها یک رایانه‌ی دیگر ارسال کنید و پنج رایانه در شبکه‌ی خود داشته باشید، چهار رایانه به صورت اضافی این اطلاعات را دریافت خواهند کرد.

کاربرد هاب چیست؟

این دستگاه در بیشتر شرایط کاربردی ندارد، زیرا از آنجا که تمام داده‌ها به تمام دستگاه‌ها ارسال می‌شود، نه تنها مسائل امنیتی زیادی به وجود می‌آورد، بلکه پهنای باند شما را نیز اشغال می‌کند.

فرض کنید که می‌خواهید یک سند را برای مدیر خود چاپ کنید، ولی به جای آن اشتباهی یک نسخه از آن را برای تمام کارمندان شرکت چاپ کرده‌اید. استفاده از هاب نیز چنین حالتی را ایجاد می‌کند.

با این که این دستگاه مشکلات امنیتی زیادی دارد، ولی اگر بخواهید مدیریت کاملی بر روی شبکه داشته باشید و بدانید چه شخصی بیشترین استفاده را از حجم اینترنت شما دارد، هاب می‌تواند یک گزینه‌ی بسیار مناسب باشد.

از آنجایی که هاب‌ها با سوئیچ‌ها جایگزین شده‌اند، معمولا دیگر هاب به معنای «هاب» در جایی پیدا نمی‌شود و بیشتر آن‌ها با دستگاه‌های دیگری ترکیب شده‌اند.

2. سوئیچ

سوئیچ چیست

یک سوئیچ وظیفه‌ی اتصال چندین رایانه در شبکه‌ی محلی را بر عهده دارد. پس از ارسال اطلاعات از طریق سوئیچ، یک جدول در آن به نام «Switch table» ایجاد می‌شود تا با استفاده از آن هر رایانه که به هر پورت متصل است را از طریق مک آدرس آن علامت گذاری کند.

با استفاده از این سیستم، سوئیچ‌ها قادر هستند تا پس از عبور اولین داده از هر پورت، مک آدرس رایانه را شناسایی کرده و با علامت زدن آن‌ها، رایانه‌ها را از یکدیگر تشخیص دهند.

کاربرد سوئیچ چیست؟

کار سوئیچ ایجاد یک شبکه‌ی محلی است. در گذشته هاب‌ها به دلیل ارزان بودن برای این کار پیشنهاد می‌شدند، ولی سوئیچ‌ها از جهات مختلفی از هاب‌ها برتر هستند. برای مثال سوئیچ‌ها ترافیک شبکه را کاهش داده، پهنای باند کمتری اشغال کرده و داده‌ها را نیز تنها به مقصد مورد نظر ارسال می‌کنند.

برای مثال فرض کنید رایانه‌ی A می‌خواهد داده‌‌هایی را به رایانه‌ی C ارسال کند. سوئیچ متوجه می‌شود که رایانه‌ی A در پورت یک قرار دارد و رایانه‌ی C نیز به پورت چهار وصل است. با دانستن این مساله، سوئیچ قادر خواهد بود تا داده‌ها را به طور مستقیم بین آن‌ها جابه‌جا کند و داده‌هایی که از پورت یک وارد می‌شوند را به پورت چهار بفرستد. با انجام این کار، مصرف پهنای باند شبکه نسبت به هاب بسیار کاهش پیدا می‌کند.

با استفاده از سوئیچ حتی قادر به افزایش تعداد پورت‌های پشتیبانی شده در روتر خود نیز هستید. به این صورت که می‌توانید یکی از پورت‌های روتر خود را به پورت اترنت (Ethernet) روتر خود متصل نموده و رایانه‌های خود را به سوئیچ وصل کنید. برای مثال با استفاده از یک سوئیچ پنج‌تایی و اتصال آن به یک روتر چهار پورته، می‌توانید هشت رایانه را به روتر خود متصل کنید.

سوئیچ‌ها در دو دسته‌ی مدیریت شده و مدیریت نشده عرضه می‌شوند. سوئیچ‌های مدیریت نشده مرسوم‌تر بوده و به شما این اجازه را می‌دهند که بدون نیاز به هیچ تنظیماتی آن‌ها را متصل کرده و استفاده کنید. سوئیچ‌های مدیریت شده به شما امکان مدیریت ترافیک و اولویت بندی آن را می‌دهند. برای مثال می‌توانید اولویت اسکایپ را بالاتر ببرید تا تماس‌های تصویری با کیفیت‌تری را تجربه کنید.

3. روتر

روتر چیست

روتر دستگاهی است که بسته‌ها را بین شبکه‌های مختلف رد و بدل می‌کند این بسته‌ها در واقع داده‌هایی هستند که یک آدرس مقصد نیز در آن‌ها درج شده است. روترها از این آدرس مقصد استفاده می‌کنند تا داده را به مقصد خود برسانند. تا رسیدن داده به مقصد، این داده از بین چندین روتر عبور می‌کند. از همین طریق است که شبکه‌ی محلی شما به اینترنت متصل می‌شود. زمانی که نام یک آموزش را در «فرادرس» جست‌وجو می‌کنید، روتر شما این داده‌ها را به سرورهای فرادرس ارسال می‌کنند تا توسط سرورهای ما پردازش شده و نتیجه‌ی آن به شما نمایش داده شود.

برای مثال یک نامه را تصور کنید. اگر بخواهید یک نامه را به همسایه‌ی خود در «واحد A» ارسال کنید، فقط نام واحد را بر روی بسته می‌نویسید. ولی اگر بخواهید نامه را به یکی از دوستان خود ارسال کنید که در «واحد A» ساختمانی دیگر زندگی می‌کند باید اطلاعات آن ساختمان را نیز در نامه‌ی خود درج کرده باشید.

برای این کار یک آدرس پستی بر روی نامه می‌نویسید. ولی از آنجایی که آن ساختمان در استانی دیگر قرار دارد، شما نمی‌توانید به سادگی نامه را به آنجا برسانید. در نتیجه نامه را به یک پستچی می‌دهید و او با استفاده از آدرس و کد پستی اطمینان حاصل می‌کند که نامه‌ی شما به مقصد صحیح خود رسیده باشد و حتی اگر لازم باشد برای این کار نامه را در بین راه به یک پستچی دیگر می‌سپارد.

کاربرد روتر چیست؟

از نظر فنی، تنها وظیفه‌ی روتر جابه‌جایی بسته‌ها بین دو شبکه‌ی متفاوت است. با این حال روترهای امروزه کارهای دیگری نیز انجام می‌دهند که در ادامه آورده شده‌اند:

  • هر روتر بین 4 تا 8 پورت LAN دارد تا بتوانید یک شبکه‌ی محلی ایجاد کرده و اطلاعات خود را در آن به اشتراک بگذارید.
  • هر روتر به یک سیستم «NAT» یا «Network Address Translator» مجهز است تا بتواند یک مجموعه آی پی برای داخل شبکه و یک مجموعه برای خارج شبکه به سرویس دهنده‌ی شما یا شبکه‌ی جهانی نسبت دهد.
  • روترها به یک «DHCP» یا «Dynamic Host Configuration Protocol» مجهز هستند تا بتوانند به هر دستگاه در شبکه‌ی محلی شما یک آی پی نسبت دهند.
  • یک فایروال در هر روتر قرار دارد تا از شبکه‌ی محلی شما در برابر حملات خارجی محافظت کند.
  • روترها شامل یک پورت «WAN» می‌شوند تا بتوانید به یک مودم متصل کرده و از طریق آن سرویس اینترنت ارائه شده توسط سرویس دهنده‌ی خود را دریافت کنید.
  • امکان اشتراک‌گذاری بی‌سیم یا وایرلس نیز در مودم‌ها تهیه شده است تا بتوانید بدون نیاز به کابل، به دستگاه خود متصل شوید.

برای این که درک مطلب ساده‌تر شود، به توضیحات زیر برای هر کدام از دستگاه‌ها توجه کنید:

  • هاب‌ها و سوئیچ‌ها برای اتصال رایانه‌ها به یکدیگر و ایجاد یک شبکه‌ی LAN مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  • سوئیچ‌ها بر خلاف هاب‌ها دستگاه‌های متصل به خود را می‌شناسند و می‌دانند هر کدام از اطلاعات برای کدام سیستم ارسال شده است.
  • روترها نیز می‌توانند بسته‌ها را بین شبکه‌های مختلف جابه‌جا کنند و در کنار آن به سیستم‌های موجود در شبکه آدرس آی پی داده و به عنوان یک سوئیچ عمل کنند.

اگر این مطلب برایتان مفید بوده است، آموزش‌های زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

^^

بر اساس رای ۱۷ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
MakeUseOf
۵ دیدگاه برای «تفاوت روتر، هاب و سوئیچ در چیست؟ – به زبان ساده»

سلام خیلی عالی بود

سلام بسیار ممنون

بسیار عالی بود
ساده وقابل درک
مثل همیشه عالی هستین

بله یک نوع ساده روتر هست

بسیار عالی بود فقط ندونستم که آیا دستگاه وای فای منزل هم روتر هست؟

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *