چگونه اوبونتو را از گردآوری اطلاعات در مورد رایانه خود بازداریم؟

۶۶ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۰ شهریور ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۳ دقیقه
چگونه اوبونتو را از گردآوری اطلاعات در مورد رایانه خود بازداریم؟

اوبونتو 18.04 داده‌هایی در مورد سخت‌افزار و نرم‌افزار رایانه، بسته‌هایی که نصب کرده‌اید و برنامه‌هایی که از کار می‌افتند گردآوری می‌کند و همه آن‌ها را به سرورهای اوبونتو ارسال می‌کند. شما می‌توانید جلوی این کار را در سه مکان مختلف بگیرید.

چگونه ارسال گزارش اطلاعات سیستم را متوقف کنیم

پس از نصب اوبونتو 18.04 و بوت شدن آن، پنجره خوشامدگویی به اوبونتو را مشاهده می‌کنید. با کلیک بر روی آن می‌توانید در صفحه «Help improve Ubuntu» انتخاب کنید که داده‌هایی در مورد رایانه شما به اوبونتو ارسال شود یا نه.

به طور پیش‌فرض گزینه «Yes, send system info to Canonical» انتخاب شده است که به معنی ارسال داده‌ها به سرورهای اوبونتو است. برای جلوگیری از ارسال داده‌های سیستمی می‌توانید گزینه «No, don’t send system info» را انتخاب کنید.

اگر می‌خواهید بدانید چه داده‌هایی به سرورهای اوبونتو ارسال می‌شوند، می‌توانید بر روی «Show the First Report» کلیک کنید. داده‌هایی مانند سخت‌افزار رایانه، شامل سازنده، نسخه بایوس، مدل سی‌پی‌یو و ... در این گزارش آمده‌اند. این گزارش همچنین شامل اطلاعاتی در مورد نرم‌افزار مانند نسخه اوبونتویی که نصب شده است، محیط دسکتاپی که انتخاب کرده‌اید، استفاده یا عدم استفاده از سرور نمایش Xorg یا Wayland و گزینه‌هایی که در حین نصب اوبونتو انتخاب کرده‌اید، می‌شود. اطلاعات دیگر مانند منطقه زمانی، اطلاعاتی در مورد پارتیشن‌ها و وضوح صفحه نمایش شما نیز ارسال می‌شوند.

بر اساس اعلام رسمی اوبونتو این داده‌ها به منظور دانستن تعداد کاربران اوبونتو، امکاناتی که مورد استفاده قرار می‌دهند و سخت‌افزاری که دارند گردآوری می‌شوند و به این ترتیب به توسعه دهندگان اوبونتو فرصت تمرکز بر روی مسائل مهم را ایجاد می‌کنند. اوبونتو آدرس آی‌پی مرتبط با هر گزارش را نگهداری نمی‌کند و بنابراین هیچ راهی برای اینکه رایانه‌ها را تک‌تک شناسایی کند ندارد.

شما می‌توانید در آدرس /home/NAME/.cache/ubuntu-report/ubuntu.18.04 به این گزارش دسترسی داشته باشید.

گردآوری داده‌ها از طریق دستور ubuntu-report (https://github.com/ubuntu/ubuntu-report) صورت می‌گیرد. بر اساس مستندات اطلاعات مربوطه به رایانه شما در هر نسخه اوبونتو تنها یک‌بار به سرورهای آن ارسال می‌شود. بنابراین اگر موافق باشید که اطلاعات رایانه شما ارسال شود، اطلاعات شما قبلاً ارسال گشته است.

اگر می‌خواهید ارسال اطلاعات متوقف شود می‌توانید ubuntu-report را مجبور کنید تا به جای ارسال گزارش با دستور توقف ارسال، این فرایند را متوقف کند. اگر پس از نصب اوبونتو این روند را متوقف کرده‌اید، نیازی به این کار وجود ندارد؛ اما در صورتی که قبلاً گزارشی ارسال شده است این گزینه مناسبی برای توقف ادامه ارسال است.

برای شروع پنجره ترمینال را باز کنید. با کلیک بر روی لینک Activities در گوشه سمت چپ و بالای صفحه می‌توانید این کار را انجام دهید. در کادر جستجو عبارت «Terminal» را وارد کنید و سپس با کلیک بر روی آیکون ترمینال وارد آن شوید.

 

در پنجره ترمینال دستور زیر را واردکرده و اینتر را بزنید:

ubuntu-report -f send no

اوبونتو گزارش ساده‌ای ارسال می‌کند که رایانه شما ارسال گزارش‌های سیستمی را به سرورهای اوبونتو متوقف کرده است. این همه اطلاعاتی است که در این دستور وجود دارد و از آنجا که این اطلاعات در دسترس عموم است، هر کسی می‌تواند ببیند که چند نفر فرایند ارسال گزارش‌های سیستمی به اوبونتو را متوقف کرده‌اند. بدین ترتیب می‌توان حدس زد که اوبونتو چه تعداد کاربر دارد.

چگونه ارسال گزارش استفاده از نرم‌افزارها را غیرفعال کنیم

ابزار «popularity-contest» یا «popcon» نیز به طور پیش‌فرض در اوبونتو 18.04 نصب می‌شود. این ابزار به اوبونتو گزارش می‌کند که شما کدام بسته‌های نرم‌افزاری را روی سیستم خود نصب کرده‌اید. اوبونتو دقیقاً می‌داند که هر بسته چه قدر محبوب است و بدین ترتیب می‌تواند از این اطلاعات در جهت تعیین مسیر اقدامات خود برای توسعه نرم‌افزاری استفاده کند.

اگر می‌خواهید این گزینه را غیرفعال کنید کافی است پنجره ترمینال را باز کرده و دستور زیر را اجرا کنید.

sudo apt remove popularity-contest

شما باید رمز حساب خود را وارد کرده و کلید «y» را برای ادامه کار بزنید. این کار همچنین بسته ubuntu-standard را حذف می‌کند؛ اما این در واقع یک فرابسته است که هنگام نصب اوبونتو برای نصب نرم‌افزارهای پیش‌فرض مانند popularity-contest استفاده می‌شود. زمانی که اوبونتو را نصب کردید، می‌توانید آن را با خیال راحت حذف کنید.

چگونه ارسال گزارش خودکار باگ‌ها را غیرفعال کنیم

اوبونتو از مدت‌ها پیش ابزاری به نام Apport دارد که به طور خودکار برنامه‌هایی که از کار می‌افتند را بررسی کرده و در مورد آن‌ها گزارش‌هایی تهیه می‌کند. در اوبونتو 18.04، Apport طوری تنظیم شده است که به طور خودکار گزارش‌های باگ‌های نرم‌افزاری را به سرورهای اوبونتو ارسال می‌کند. این گزارش‌های باگ به صورت ناشناس ارسال می‌شوند و داده‌های شخصی از آن‌ها حذف شده‌اند. این گزارش‌ها از سوی توسعه دهندگان نرم‌افزاری برای یافتن دلیل از کار افتادن برنامه و رفع اشکالات آن استفاده می‌شوند.

اگر می‌خواهید این گزارش‌ها ارسال نشوند، می‌توانید بر روی آیکون وضعیت سیستم در گوشه راست و بالای دسکتاپ اوبونتو کلیک کنید و سپس با کلیک روی تنظیمات گزینه «Privacy» را انتخاب کنید و سپس بر روی Problem Reporting کلیک نمایید.

با تنظیم مقدار off برای گزینه Automatic Problem Reporting این ابزار همچنان به برنامه‌هایی که از کار می‌افتند توجه کرده و گزارش باگ را تهیه می‌کند؛ اما پیش از ارسال آن‌ها به سرورهای اوبونتو از شما اجازه می‌خواهد.

اگر این نوشته مورد توجه شما واقع شده است، موارد زیر نیز احتمالاً برای شما جذاب خواهند بود.

==

بر اساس رای ۱ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
howtogeek
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *