بهترین توزیع‌های لینوکس در سال ۲۰۱۸

۷۷۶ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۰ شهریور ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۷ دقیقه
بهترین توزیع‌های لینوکس در سال ۲۰۱۸

برای هر نیاز و مناسبتی که تصور کنید، توزیع‌های خاصی از لینوکس می‌توان یافت. با این حال نمی‌توان نسخه‌ای واحد پیچید چون بهترین و مناسب‌ترین توزیع لینوکس برای هر کسی به نیازها و سخت‌افزارهای خاص وی بستگی دارد. در این نوشته با ما همراه باشید تا بهترین توزیع لینوکس را برای خود بیابید.

بهترین توزیع‌های لینوکس برای هر نوع کاربر

توزیع‌های لینوکس نیز مانند هر نرم‌افزار غیر تجاری دیگری به طور مداوم در مسیر تکامل و پیشرفت هستند. در سال 2018 بسیاری از لینوکس‌ها شاهد تغییرات زیادی خواهند بود. برای مثال اوبونتو (Ubuntu) شاهد بازسازی اساسی خواهد بود که در طی آن از دسکتاپ Unity به سمت استفاده از GNOME حرکت خواهد کرد. با این که ممکن است عاشق توزیعی باشید که هم اینک استفاده می‌کنید ولی شاید بهتر باشد که در طی این سال به استفاده از توزیع‌های جدیدتر لینوکس نیز بیندیشید.

به دلیل ماهیت پویای توزیع‌های لینوکس، معمولاً شاهد بهبودهای پر نوسانی در آن‌ها هستیم. به خصوص از آنجا که امنیت اینک به دغدغه‌ای همگانی تبدیل شده است، انتظار می‌رود که علاوه بر افزودن امکانات، شاهد ارائه وصله‌های مختلف برای آسیب‌پذیری‌های امنیتی نیز باشیم. به علاوه باید اشاره کنیم که تقریباً استفاده از همه توزیع‌های لینوکس رایگان است و دلیلی وجود ندارد که دست‌کم یک CD لایو لینوکس ایجاد نکنیم تا چند توزیع مختلف را مورد بررسی قرار دهیم.

در ادامه فهرستی برای دلایل استفاده از توزیع‌های جدید لینوکس را جمع‌بندی کرده‌ایم:

  • امکانات جدید
  • اصلاح آسیب‌پذیری‌ها
  • رایگان بودن

بهترین توزیع لینوکس برای همه زمان‌ها: اوبونتو

زمانی که صحبت از توزیع لینوکسی برای رایانه‌های رومیزی و لپ‌تاپ می‌شود، اوبونتو به عنوان فاتحی بی‌رقیب وارد میدان می‌شود. این توزیع بر اساس دبیان (Debian) خود توزیع‌هایی مانند Lubuntu، Kubuntu، و Xubuntu را بیرون داده است. اوبونتو در انتشار بعدی از نوع پشتیبانی بلندمدت (TLS) خود به نام Ubuntu 18.04 LTS امکانات جدیدی را معرفی می‌کند. با این که اوبونتو در این حوزه جدیدالورود محسوب نمی‌شود؛ اما سیستم‌عاملی است که شما را مجذوب خود می‌کند.

در انتشار 18.04 LTS اوبونتو، به جای دسکتاپ یونیتی از محیط گنوم 3.28 استفاده شده است. این کار باعث بهبود زیادی در سرعت آن شده است و مجموعه جدیدی از نرم‌افزارهای از پیش نصب شده مانند VLC و همچنین نرم‌افزار Open Broadcaster Software (OBS) برای ضبط ویدیو از صفحه نمایش و استریم کردن بازی روی لینوکس عرضه شده است.

این انتشار در هسته مرکزی خود دارای کرنل 4.15 لینوکس است و سرور نمایش پیش فرض آن نیز Xorg است. از آنجا که اوبونتو 18.04 به همراه مجموعه جدیدی از نرم‌افزارها و امکانات عرضه می‌شود، در مجموع بهترین توزیع لینوکس برای 2018 محسوب می‌شود. این توزیع مراحل نصب خلاصه‌ای دارد و ویرایش سرور خود را به طور کلی متحول کرده است. به طور کلی اوبونتو 18.04 برای رایانه‌های رومیزی، لپ‌تاپ‌ها و سرورها گزینه‌ای ایده‌آل محسوب می‌شود.

از این لینک می‌توانید اوبونتو را دانلود کنید.

دبیان: پایدارترین توزیع لینوکس

دبیان به عنوان یکی از قدیمی‌ترین سیستم‌های لینوکسی به دلیل پایداری خود یکی از بهترین گزینه‌ها برای سال 2018 محسوب می‌شود. سیستم‌های لینوکسی مانند اوبونتو از پایه دبیان بهره‌مند هستند و دبیان شامل ریپازیتری‌ها، نرم‌افزارهای مدیریت بسته و جوامع پویای بسیار جذابی است. از این رو دبیان از پشتیبانی خوبی برخوردار است.

در دبیان چند کانال وجود دارند. این کانال‌ها شامل تست، پایدار و غیر پایدار هستند. کانال‌های پایدار بالاترین امنیت و کمترین باگ را دارند و زمانی که انتشار پایداری عرضه می‌شود، به‌روزرسانی‌ها تنها شامل وصله‌هایی برای آسیب‌پذیری‌های امنیتی و به‌روزرسانی‌های بسیار ضروری هستند.

با این که دبیان نسبتاً کاربرپسند است؛ اما پیشرفته‌تر از توزیع‌هایی مانند اوبونتو، ChaletOS و Manjaro محسوب می‌شود. با این وجود، کار کردن با آن هنوز بسیار آسان‌تر از توزیعی مانند Gentoo است. همچنین پایداری آن باعث افزودن بر جذابیت دبیان شده است. دبیان توزیعی برای برنامه‌نویس‌ها نامیده شده است.

توزیع دبیان را می‌توانید از این لینک دانلود کنید.

Manjaro: یک توزیع لینوکس برای تازه‌کارها

نصب و استفاده از لینوکس مانجارو بسیار آسان است و در واقع این توزیع، نسخه ساده‌شده‌ای از توزیع Arch محسوب می‌شود. این توزیع نیازمندی‌های سخت‌افزاری پایینی داد و با ظاهری شبیه ویندوز و محیط دسکتاپ زیبا، کاربران مبتدی را مجذوب خود می‌کند. جالب‌ترین نکته آن است که این توزیع برای مدیریت بسته‌ها از Pacman استفاده می‌کند.

به علاوه مانجارو از ریپازیتری‌های Arch User (AUR) استفاده می‌کند. لینوکس مینت (Mint) که تقریباً بر روی هر نوع رایانه‌ای اجرا می‌شود را نیز می‌توان یک توزیع برای تازه‌کارها دانست.

توزیع مانجارو را از این لینک می‌توانید دانلود کنید.

elementary OS: توزیع لینوکسی با زیباترین ظاهر

اِلمنتِری‌اواس در زمان انتشار خود سروصدای زیادی بر پا کرد و این هیاهو بی دلیل هم نبود. کاربران زیادی این توزیع لینوکسی را زیبا و استفاده از آن را ساده توصیف کرده‌اند. با این حال گرچه سعی شده است این توزیع تا حد زیادی غیر پیچیده بماند؛ ولی توزیعی نیست که برای مبتدیان مناسب تلقی شود. در واقع این توزیع بیشتر به درد کاربران قوی‌تر می‌خورد.

المنتری‌او‌اس به طور کامل به همراه مرکز نرم‌افزاری اوبونتو که نرم‌افزاری عالی برای مدیریت بسته‌ها است، عرضه می‌شود. عملکرد خوب این توزیع بر روی سخت‌افزارهای گوناگون نیز بر محبوبیت آن افزوده است. اگر بخواهیم به طور خلاصه بیان کنیم، المنتری‌او‌اس برای کاربران لینوکسی تکه‌ای از بهشت است.

این توزیع را می‌توانید از این لینک دانلود کنید.

CentOS: بهترین توزیع لینوکس برای سرورها

از آنجا که سنتوس نسخه پشتیبانی جمعی از لینوکس شرکتی Red Hat (RHEL) است، بنابراین پایدار و مستحکم محسوب می‌شود. از طرفی چون سنتوس از انتشارهای بالادستی RHEL بهره می‌گیرد، امن است و محیطی با کیفیت شرکتی را ارائه می‌کند.

با این حال فقدان به‌روزرسانی‌های مداوم به این معنی است که سنتوس به عنوان یک سیستم‌عامل دسکتاپ بهترین گزینه محسوب نمی‌شود. در عوض این توزیع یکی از بهترین نسخه‌های سرور لینوکس است. به علاوه سنتوس بهترین توزیع لینوکس برای محیط‌های شرکتی و برنامه‌نویسان است.

توزیع سنتوس را می‌توانید از این لینک دانلود کنید.

Fedora Games Spin: بهترین توزیع لینوکس برای بازی کردن

با این که SteamOS ممکن است مشهورترین توزیع لینوکس برای گیم باشد؛ اما فدورا گیمز اسپین گزینه بهتری است.، چون این توزیع به همراه نسخه‌های مختلفی از بازی‌ها عرضه می‌شود که می‌توانید بی‌درنگ عناوینی مانند SuperTuxKart، The Battle for Wesnoth و Freeciv را بازی کنید.

متأسفانه توزیع‌های Steam، Wine، و PlayOnLinux به طور پیش‌فرض به همراه این بازی‌ها عرضه نمی‌شوند. با این حال نصب آن‌ها آسان است و از آنجا که فدورا گیمز اسپین به عنوان یک دسکتاپ لینوکسی پایدار است، می‌توان استدلال کرد نسبت به SteamOS که محدود به کارکردهای دسکتاپ است، توزیع بهتری برای تجربه بازی محسوب می‌شود. اما در مورد اغلب بازی‌های Steam همچنان توزیع SteamOS گزینه بهتری تلقی می‌شود.

توزیع فدورا گیمز اسپین را می‌توانید از این لینک دانلود کنید.

Lubuntu: بهترین توزیع لینوکس به عنوان توزیع سبک

با این که ویندوز و سیستم‌عامل مک بر روی سخت‌افزارهای قدیمی کار نمی‌کنند، اما چند توزیع سبک لینوکس وجود دارند که برای رایانه‌های قدیمی مانند نوت‌بوک‌های بر پایه پردازنده اتم ایده‌آل هستند. اِل‌اوبونتو همان‌طور که از نامش برمی‌آید شاخه‌ای از اوبونتو محسوب می‌شود.

این توزیع از محیط دسکتاپ LXDE استفاده می‌کند و مجموعه کاملی از برنامه‌های پیش فرض مانند فایرفاکس را عرضه می‌کند که بر روی سخت‌افزارهای قدیمی به طرز روانی کار می‌کنند. این توزیع توانایی پشتیبانی از پردازنده‌های پنتیوم 4 و پنتیوم M را دارد و برای استفاده عمومی، 512 مگابایت رم را پیشنهاد می‌کند. همچنین ال‌اوبونتو برای استفاده از برنامه‌های آنلاین مانند یوتیوب و فسیبوک استفاده از دست‌کم 1 گیگابایت رم را توصیه می‌کند. نزدیک‌ترین توزیع به ال‌اوبونتو توزیع لینوکس Puppy است که تصویر ISO آن تنها 100 مگابایت حجم دارد.

ال‌اوبونتو را می‌توانید از این لینک دانلود کنید.

Robolinux: بهترین توزیع لینوکس برای کاربران ویندوز

روبولینوکس که مبتنی بر دبیان است گذار از ویندوز به لینوکس را تسهیل می‌کند. با استفاده از ماشین مجازی آن به نام Stealth VM که درونش گنجانده شده است، می‌توان محیط‌های مجازی مبتنی بر ویندوز را به راحتی بالا آورد. به دلیل استفاده از کدهای دبیان این توزیع کاملاً پایدار است و ترکیب مفیدی از نرم‌افزارهای از پیش نصب شده را در آن می‌توان یافت.

به همین دلیل اگر می‌خواهید از ویندوز به لینوکس مهاجرت کنید، روبولینوکس بهترین گزینه برای شما در سال 2018 محسوب می‌شود. توزیع ChaletOS نیز که ظاهر و حس استفاده از ویندوز 7 را شبیه‌سازی می‌کند و در عین حال استفاده از بخش خط فرمان را محدودتر کرده است به عنوان جایگزین مناسبی نگریسته می‌شود.

روبولینوکس را می‌توانید از این لینک دانلود کنید.

فدورا: بهترین توزیع لینوکس برای برنامه‌نویسان

توسعه‌دهندگان نرم‌افزار نیازمند پایداری و امنیت هستند. فدورا یک نسخه هم‌عرض با RHEL است که ارتقاهای ساده و چرخه انتشار منظم شش‌ماهه دارد. لینوس تورالدز، بنیان‌گذار لینوکس، فدورا را به عنوان لینوکس ترجیحی خود اعلام کرده است. فدورا به طرز خارق‌العاده‌ای پایدار است و برای هر برنامه‌نویسی ضروری است. به علاوه جامعه پویایی در پشت آن قرار دارد که در مورد هر موضوعی آماده پشتیبانی است.

گرچه فدورا پایداری خود را حفظ کرده است، ولی همچنان به طور مرتب به‌روزرسانی می‌شود. تعادل بین امکانات و قابلیت اطمینان، فدورا را به یکی از بهترین توزیع‌های لینوکس در سال 2018 تبدیل کرده است.

توزیع فدورا را می‌توانید از این لینک دانلود کنید.

Gentoo: بهترین توزیع لینوکس برای کاربران قدرتمند

مفهوم LFS به معنی ساختن یک توزیع سفارشی لینوکس از سورس کد گفته می‌شود. جنتو یک توزیع LFS محبوب است؛ اما این گفته نباید شما را بترساند. این توزیع سفارشی محبوب از لینوکس، یک نرم‌افزار عالی به حساب می‌آید.

NuTyX نیز یک مدل LFS محسوب می‌شود. کاربران حرفه‌ای‌تر معمولاً توزیع RHEL را ترجیح می‌دهند و البته کاربران متوسط نیز آن را می‌ستایند. Sabayom نسخه ساده‌تری از جنتو محسوب می‌شود.

جنتو را می‌توانید از این لینک دانلود کنید.

(Sugar on a Stick (SoaS: بهترین توزیع لینوکس برای کودکان

این نکته که لینوکس می‌تواند پیچیده باشد به این معنی نیست که همیشه چنین است. توزیع SoaS سیستم‌عاملی امن به همراه فضایی خلاقانه در اختیار کودکان قرار می‌دهد تا در آن بتوانند بازی‌های آموزشی انجام داده و مهارت‌های پایه برنامه‌نویسی را بیاموزند.

Ubermix نیز یک توزیع لینوکسی دیگر است که برای کودکان مناسب محسوب می‌شود. این توزیع بین سهولت استفاده و قدرت و حتی پشتیبانی از صفحه‌های لمسی تعادل مناسبی برقرار ساخته است.

SoaS را می‌توانید از این لینک دانلود کنید.

Ubuntu MATE: بهترین توزیع لینوکس برای رایانه‌های تک بورد

اوبونتو میت توزیع مناسبی برای رایانه‌های تک بورد (SBS) محسوب می‌شود. برای مثال اوبونتو میت بر روی SBS هایی مانند رزبری پای و Odroid XU4 به خوبی اجرا می‌شود.

نکته جالب اینجا است که اوبونتو میت وقتی روی دستگاه‌های با توان پایین مانند رزبری پای اجرا می‌شود، همچنان کارکردهای خود را حفظ می‌کند. در واقع این توزیع از لینوکس همه امکانات آشنای اوبونتو را حفظ کرده است؛ اما از محیط دسکتاپ سبک‌تر MATE بهره گرفته است.

این توزیع را می‌توانید از این لینک دانلود کنید.

سخن پایانی: بهترین توزیع‌های لینوکس برای سال 2018

برای همه استفاده‌های مختلف از یک سیستم‌عامل نمی‌توان نسخه واحدی پیچید. یافتن بهترین توزیع لینوکس 2018 نیازمند در نظر گرفتن پشتیبانی سخت‌افزاری و همچنین نیازهای خاص است. توزیعی از سیستم‌عامل لینوکس که برای یک لپ‌تاپ یا دسکتاپ با استفاده عمومی مناسب است، کاملاً متفاوت از آن چیزی است که می‌توان برای یک سیستم بازی یا سرور پیشنهاد کرد.

خوشبختانه توزیع‌های فراوانی از لینوکس برای هر نوع نیازی وجود دارند. به علاوه سفارشی‌سازی هر نوع لینوکسی برای یک استفاده خاص تقریباً کار آسانی است.

اگر از این نوشته لذت بردید، احتمالاً موارد زیر نیز مورد توجه شما واقع خواهند شد:

==

بر اساس رای ۲۳ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
makeuseof
۱۱ دیدگاه برای «بهترین توزیع‌های لینوکس در سال ۲۰۱۸»

کم بود ولی خوب بود تشکر

Black arch یا parrot??
کدوم ابزار و امکانات بیشتری دارن؟؟

به طور خلاصه Parrot امکانات بیشتری نسبت به Black Arch دارد. اما در صورتی که قرار بر انتخاب بین این دو نسخه باشد، به طور کلی توصیه می‌شود در صورتی که مبتدی هستید کار خود را با Parrot آغاز کنید و در صورتی که می‌خواهید با Black Arch کار کنید، ابتدا با لینوکس Kali کار خود را آغاز کنید و در ادامه به Black Arch سوئیچ کنید.

خداییش هیچی فدورا نمیشه. هیچی

توزیع لینوکسی با زیباترین ظاهر بنظرم دپینه.
دپین و آرچ لینوکس کجان؟؟ 🙂

من از دبیان استفاده میکنم خیلی خیلی خیلی هم راضی هستم

پس arch linu کجاست؟

من تقریبا حدود ۸-۹ ماه است که از لینوکس مینت ۱۸.۳ بطور پیوسته استفاده میکنم و نسبتا از آن رضایت دارم. البته بی مشکل نیست ولی خوب است. اخیرا هم که لینوکس ۱۹ آمده و انتظار میرود که کم اشکالتر شده باشد. فدورا را هم مدتی امتحان کردم ولی نهایتا مینت را ترجیح دادم. یکی از مسایلی که در مورد برخی از توزیع های لینوکس داشتم. موضوع سادگی یا پیچیدگی نصب آنها بود. openSUSE و دبیان خیلی راحت نیستند.

به طور کلی سیستم عامل لینوکس به دلیل نوع فایل متفاوتی که دارد مراحل نصبش از ویندوز متفاوت است. همچنین در صورتی که بخواهید آن را در کنار ویندوز داشته باشید با مسائل مختلفی مواجه می شود. در این آموزش رایگان مراحل نصب لینوکس اوبونتو توضیح داده شده. بقیه سیستم های لینوکسی نیز به ترتیب مشابهی نصب می شوند.

پس مینت و فدورا و کالی و … کجان؟ پست خوبی بود ، ولی نظرات متفاوت هس و همچنین سلیقه ها

لینوکس مینت زیرمجموعه اوبونتو هست که بررسی شده. فدروا هم که مفصلاً توضیح داده شده. در مورد لینوکس کالی می توانید به این مطلب مراجعه کنید: نصب و ایمن‌سازی کالی لینوکس برای استفاده مطمئن در محیط دسکتاپ

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *