نحوه نگارش رزومه — چگونه توجه مدیران را به رزومه خود جلب نماییم؟

۴۴ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۵ اسفند ۱۳۹۹
زمان مطالعه: ۴ دقیقه
نحوه نگارش رزومه — چگونه توجه مدیران را به رزومه خود جلب نماییم؟

در بخش قبل، با روال بررسی رزومه ها توسط مدیران آشنا شدید، در این بخش به بررسی مواردی که باید در نوشتن رزومه رعایت شود، می پردازیم. چنانچه هنوز با نحوه بررسی رزومه آشنا نشده اید، پیشنهاد می شود بخش اول این نوشته را تحت عنوان، نحوه بررسی رزومه کاری توسط مدیران استخدام، در اینجا، مطالعه نمایید.

سه نکته کلیدی در خصوص جلب توجه مدیران استخدام، وجود دارد:

1- بررسی رزومه، متأثر از برداشت اولیه مدیران است. مدیران استخدام به شدت از لحاظ زمان تحت فشار هستند و تنها 10 الی 15 ثانیه برای هر رزومه کاری وقت صرف می کنند. از آنجا که در این بازه آنها نمی توانند همه کلمات رزومه را مطالعه کنند، در نتیجه، در هنگام بررسی، تنها براساس موارد برجسته و برخی برداشت های ذهنی،به صورت شتاب زده قضاوت می کنند.

2- اولین چیزی که در رزومه مورد توجه است، عناوین تعیین شده است. از آنجایی که تکنولوژی به سرعت در حال پیشرفت است و فرصت آموزش چندماهه برای کارمندان وجود ندارد، بنابراین مدیران استخدام به دنبال افرادی هستند که در یک مهارت خاص، اصول کلی را بدانند و بتوانند فعالیت خود را از همان زمان آغاز کنند. به عنوان مثال، به جای ذکر کردن زبان های گوناگون می توان در یک عنوان، خود را به عنوان "توسعه دهنده وب" معرفی کرد.

3- شاخص های کیفیت، تصویر ذهنی پایداری را پدید می آورند. انتخاب عناوین مناسب به تنهایی نمی تواند کافی باشد. بسیاری از مردم، همین عناوین را انتخاب کرده اند. بنابراین مدیران استخدام باید افرادی را پیدا کنند که نه تنها در شاخه های مدنظر کار کرده باشند، بلکه در این زمینه ها به نتایج خوبی رسیده باشند یا تجربیات خوبی کسب کرده باشند. به این ترتیب، آنها یک میانبر دیگر را دنبال می کنند. آنها به دنبال شاخص های کیفیتی هستند که نشان دهنده موفقیت فرد هستند، مانند کلمات کلیدی مثل (سئو)، نام های تجاری معروف (مثل MOZ)، آمار بالا (مانند دو میلیون کاربر جدید) و شرح موفقیت های بزرگ مانند ویدیوی معروف گربه.

راه میانبر

مدیران استخدام همواره به دنبال یافتن راه های میانبر هستند

نکته: هر آنچه شما فکر می کردید در رزومه ها مهم هستند، از جمله داشتن یک قالب فانتزی، استفاده از شکل های متنوع برای جلب توجه در عناوین و …) به نظر می رسد زیاد اهمیتی نداشته باشند.

در عوض، تنها تعداد انگشت شماری ازموارد واقعا اهمیت دارند. این به این معنی است که شما می توانید رزومه خود را با چند اصلاح کوچک زیر و رو کنید.

چگونه رزومه خود را اصلاح کنیم؟

برای زیر و رو کردن رزومه، بایستی سه گام فوق را به صورت مهندسی معکوس استفاده کنید. در زیر، نمونه ای از یک رزومه نمایش داده شده است. این رزومه توسط شخصی درج شده است که کسب و کار خود را در طراحی وب راه اندازی کرده است و اکنون می خواهد برای کار کردن در یک استارت آپ حرفه ای درخواست دهد:

نمونه رزومه 1

گام اول: یاد بگیرید رزومه خود را تنها با برجسته کردن بهترین موارد بنویسید

اگر به این نکته توجه کنید که مدیران استخدام تنها زمان کمی برای نگاه کردن به موارد اصلی رزومه دارند، متوجه خواهید شد که نیازی به درج همه کارهایی که تاکنون انجام داده اید ندارید. این کار باعث می شود یافتن موارد خوب و برتر سخت شود و ممکن است توسط مدیران استخدام دیده نشده و از قلم بیفتد.

در عوض، به مواردی که بهترین و مهمترین کارهای شما تلقی می شوند فکر کنید و بقیه موارد را حذف کنید. برای شغل توسعه دهنده وب، در این نمونه موردی ذکر شده که مهارت های زیادی را دربر می گیرد:

نمونه رزومه 2

گام دوم: عناوین خود را تغییر دهید تا به شغل مورد نظرتان برسید.

پس از حذف بخش های نامناسب و کم اهمیت، نوبت به اصلاح عناوین می رسد. آیا می توانید این کار را انجام دهید؟ بهترین راه برای انجام این کار این است که از عناوینی استفاده کنید که با نقش مورد نظر شما مطابقت دارد. در این مورد، استفاده از واژه "موسس و سازنده" خوب است، اما عبارت "توسعه دهنده وب"، می تواند به سادگی ذهن مدیر استخدام را به سمت شما جلب کند.

در حال حاضر، اگر شما موسس شرکت خود هستید، مطمئناً می توانید از این عنوان یا هر عنوانی که دوست دارید استفاده کنید. اما اگر شما برای شخص دیگری کار کنید، مسلماً دو گزینه پیش رو دارید:

  1. اگر شرکت به شما عناوینی مانند هماهنگ کننده، همکار یا مدیر ارشد بدهد، باز هم با وجود همه این عناوین، شما یک توسعه دهنده وب هستید. بنابراین بهتر است از این عنوان استفاده کنید. حتی اگر شرکت مدنظر شما یک بررسی محلی انجام دهد از همکاران شما بپرسد "آیا جین یک توسعه دهنده وب در شرکت شماست؟" هیچ کس نمی تواند عنوان دیگری به شما بدهد و مسلماً همه آنها خواهند گفت: "بله، جین وب سایت شرکت ما را توسعه داده است."
  2. اگر واقعا هیچ وقت چنین پستی نداشته اید، به طور هوشمندانه، راه دیگری برای درج این عنوان در رزومه خود پیدا کنید. داوطلب شوید تا در توسعه وب سایت یک شرکت کوچک همکاری کنید، یا یک کسب و کار مشاوره ای (حتی برای شروع با سایت خود)، راه اندازی کنید. حتی می توانید در سایت تان به معرفی نمونه کارهای تان بپردازید و فقط نام سایت شخصی خود را در رزومه ذکر کنید (برای مثال، توسعه دهنده وب، JaneDoe.com).

گام سوم: کیفیت کار خود را در بخش توصیف کار به نمایش بگذارید

با درج کارهای برجسته و انتخاب عنوان شغلی مناسب، نوبت به درج توضیحات برای هر مورد می رسد. زمانی که مدیر استخدام در رزومه شما، قاطعانه در جستجوی شاخص های کیفیت باشد، توصیف ساده مسئولیت ها، به تنهایی کافی نخواهد بود.

بنابراین، بایستی از چهار ترفند حرفه ای استفاده کنید تا مدیر استخدام دقیقاً همان چیزی را که به دنبال آن است، پیدا کند:

  1. استفاده از کلمات کلیدی خاص مانند "ساخته شده با استفاده از جی کوئری"
  2. درج نام های تجاری معروف و جذب کننده، در صورت همکاری با آنها: " اختصاصی در وب سایت TechCrunch (وب سایتی شناخته شده در زمینه اخبار فناوری)
  3. آمار دهی دقیق: "آمار بازدیدکنندگان از صفحات، 75K در عرض 48 ساعت"
  4. و در نهایت بیان توانایی (بیان داستان): "توانایی در یادگیری، از صفر تا سطح حرفه ای تنها در عرض دو هفته"

در این مورد، عبارت تکراری و خسته کننده "طراحی وب سایت"، با کلمات کلیدی و داستان های خاصی که به کیفیت رزومه شما کمک می کند، جایگزین شده است:

رزومه 4

حال باید بخش "پروژه های تکمیل شده" را با اطلاعاتی در خصوص نام های تجاری و آمار تغییر دهید:

رزومه 5

نتیجه نهایی

در نهایت پس از انجام گام های فوق، می توانید یک رزومه معمولی را به یک رزومه حرفه ای تغییر دهید. ایجاد یک رزومه قوی به همین سادگی است. ابتدا با عناوین خاص، مدیر استخدام را به سمت مطالعه بیشتر سوق دهید و سپس با ذکر مهمترین فعالیت های خود، او را در موقعیت تایید رزومه قرار دهید.

 

منبع

بر اساس رای ۸ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *