قواعد در سیستم های فازی — پادکست پرسش و پاسخ

۱۴۹ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۲ دقیقه
قواعد در سیستم های فازی — پادکست پرسش و پاسخ

«سیستم های فازی» (Fuzzy Systems)، جایگزینی برای رویکرد سنتی موجود پیرامون درجه عضویت اعضای یک مجموعه در آن مجموعه است. مبحث «مجموعه‌های فازی» (Fuzzy Sets) و «منطق فازی» (Fuzzy Logic)، برای اولین بار توسط دانشمند برجسته «لطف‌علی رحیم‌اوغلو عسکرزاده» معروف به «لطفی زاده» و «پروفسور زاده» مطرح شد. منطق فازی در زمینه‌های علمی گوناگون از سیستم‌های کنترل گرفته تا «هوش مصنوعی» (Artificial Intelligence) و «علم داده» (Data Science) کاربرد دارد.

یکی از پرسش‌هایی که برای افراد فعال در زمینه سیستم‌های فازی مطرح می‌شود، این است که ایا راهکاری برای پیدا کردن تعداد «قواعد» (Rules)  در سیستم فازی حاصل شده از خوشه‌بندی فازی وجود دارد؟ دکتر «سید مصطفی کلامی هریس»، در پادکستی که در ادامه آمده، به این پرسش به طور مشروح پاسخ داده است. نسخه متنی این پادکست نیز در همین مطلب قرار دارد. البته، منبع اصلی همچنان فایل صوتی محسوب می‌شود.

پادکست پیرامون قواعد در سیستم های فازی

ذخیره کردن این فایل صوتی: لینک دانلود

نسخه نوشتاری

یکی از دوستان پرسشی را مطرح کردند مبنی بر اینکه آیا روشی برای پیدا کردن تعداد «قواعد» (Rules) در یک سیستم فازی که در نتیجه روش‌های «خوشه‌بندی فازی» (Fuzzy Clustering) مانند Fuzzy C-Means یا همان FCM به دست آمده، وجود دارد؟ بله؛ طبیعتا روش‌هایی برای انجام این کار وجود دارد. ساختار فازی را اساسا هر زمان که به صورت یک FIS Structure [+] بارگذاری (Load) می‌کنید آنجا تعداد قواعد مشخص است.

این امر مستقل از این است که این ساختار از کجا به دست آمده، یعنی خودتان آن را طراحی کرده‌اید یا در اثر یک الگوریتم مانند FCM یا «سیستم استنتاج عصبی-فازی سازگار» (Adaptive Neuro-Fuzzy Inference System | ANFIS) به وجود آمده است. در واقع در ساختار مذکور، در بخشی که قواعد تعریف شده‌اند، تعداد آن‌ها مشخص است.

ما در دوره آموزشی «مجموعه آموزش‌های سیستم‌های فازی در متلب» به طور کامل به این مبحث پرداختیم. ولی به طور کلی، هنگامی که ساختار FIS با استفاده از دستوراتی که در «جعبه ابزار فازی» (Fuzzy Logic Toolbox) وجود دارد بارگذاری می‌شود، در همان FIS Structure تعداد قواعد کاملا مشخص است. اما در رابطه با FCM به طور خاص، تعداد «خوشه‌ها» (Clusters) همان تعداد قواعد (Rules) هم هست؛ در واقع، در حالت عادی کاربر به تعداد مراکز خوشه‌ها، Rule ایجاد می‌کند. این چیزی است که در FCM وجود دارد. حالا اینکه بعدا برخی از خوشه‌هایی که شبیه به هم هستند در یکدیگر ادغام شوند، داستان دیگری است. ولی در واقع تعداد مراکز خوشه‌ها، تعداد Rule‌ها نیز هست.

در مورد الگوریتم FCM، این صحبت تنها هنگامی قابل نقض شدن است که خوشه‌ای وجود داشته باشد که پر نشود؛ یعنی، در واقع هیچ عضوی (Member) نداشته باشد. یعنی همه اعضا با «درجه عضویت» (Membership) صفر در آن خوشه عضو باشند که چنین چیزی در مورد خوشه‌بندی فازی خیلی بعید است. در الگوریتم K-Means و دیگر الگوریتم‌های مشابه امکان وقوع این اتفاق، یعنی اینکه یک مرکز خوشه‌ای خیلی پرت باشد و هیچ وقت در رقابت‌ها برنده نشود وجود دارد. اما در الگوریتم FCM به دلیل فازی بودن میزان عضویت‌ها، این امکان عملا صفر است و هیچ وقت اتفاق نمی‌افتد. به همین دلیل، همیشه می‌توان تعداد قواعد را برابر با تعداد مراکز خوشه‌ها دانست.

برای دانلود و شنیدن دیگر پادکست‌های دکتر سید مصطفی کلامی هریس در مجله فرادرس، روی این لینک [+] کلیک کنید.

اگر نوشته بالا برای شما مفید بوده است، آموزش‌های زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

^^

بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
۱ دیدگاه برای «قواعد در سیستم های فازی — پادکست پرسش و پاسخ»

با سلام و روز به خير
نياز به دستورات فازي ( مثل fuzzyfys) در نرم افزار متلب دارم آيا مي توانيد بنده را كمك كنيد؟

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *