منابع آموزشی نرم افزار متلب و برنامه نویسی کاربردی با آن

۳۰۰ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۹ اسفند ۱۴۰۱
زمان مطالعه: ۴ دقیقه
منابع آموزشی نرم افزار متلب و برنامه نویسی کاربردی با آن

متلب (MATLAB) یک برنامه با کاربرد در حال گسترش است. افزونه‌های جدید اغلب به‌صورت تول باکس روی متلب اضافه می‌شوند. منبع اصلی دانش در مورد این ابزار و یادگیری نحوه استفاده از آن را می‌توان در سایت MathWorks پیدا کرد. البته که سایت‌های بسیاری غیر از این نیز در وب وجود دارد که به شما قسمت‌های پایه و حتی کاربرد پیشرفته متلب را آموزش می‌دهند.

یادگیری مستقیم از سایت Mathworks

آموزش رایگان متلب

MathWorks بلاگ هایی برای مغزهای متفکر متلب ارائه می کند.

  • بلاگ‌های مرکزی متلب: MathWorks، تهیه کننده متلب، گروهی از چندین بلاگر را تشکیل داده است که آخرین و بهترین اطلاعات در زمینه متلب را در اختیار شما می‌گذارد و در مورد محاسبات علمی، سیمولینک (Simulink)، طراحی بر اساس مدل (Model-Based)، مفاهیم، الگوریتم‌ها، گرافیک، مصور کردن داده‌ها و ... نکاتی را آموزش می‌دهد. MathWorks همچنین دارای انجمن‌های آنلاین می‌باشد که در آنها می‌توان به دنبال بحث‌ها، سؤالات، پاسخ‌ها و به روز رسانی‌های مفید بود.
  • کانال یوتیوب MathWorksشرکت MathWorks این کانال یوتیوب را برای دانش آموزان و کاربران حرفه‌ای متلب تشکیل داده‌ است. آموزش‌ها شامل شروع کار، مدلینگ (مدل سازی) فیزیکی، ریاضیات، آمار، بهینه سازی، طراحی سیستم کنترل، سیمولینک (Simulink)، مزایای نسخه‌های جدید متلب و ... هستند. ویدئوها معمولاً به طول 5 دقیقه هستند و توسط افراد حرفه‌ای در زمینه متلب ارائه می‌گردند.
  • کدی (Cody): کدی یک ابزار رایگان تعاملی از MathWorks برای تمرین و بهبود مهارت‌های حل مسائل به‌وسیله متلب است. تمام چیزی که مورد نیازتان است، تشکیل یک پروفایل در سایت است و سپس می‌توانید چالش‌های تشکیل شده توسط کاربران را جستجو کنید، نظرات سایر افراد را در مورد هر مسئله بخوانید و یا چالش خود را تشکیل دهید.

دوره‌های رایگان

  • مدل‌سازی و شبیه‌سازی با استفاده از متلب: این دوره که توسط شرکت Iversity پیشنهاد شده است، برای آنهایی که پیش زمینه متوسطی از ریاضیات و فیزیک و درک مفاهیم پایه‌ای برنامه نویسی دارند، توصیه می‌شود. در انتهای این دوره دانش آموزان توانایی مدل سازی و شبیه سازی سیستم‌ها توسط متلب یا سیمولینک را خواهند داشت. قبل از یادگیری مفاهیم پایه استفاده از متلب، دانش آموزان می‌توانند انتخاب کنند که در زمینه مهندسی کنترل، پردازش تصویر، یادگیری ماشین، مدل سازی تجاری موردی، مدیریت دانش، و شبیه سازی آبیاری گیاهان بر اساس دوره بعدی که دانش آموز انتخاب خواهد کرد، تجربه کسب کنند. دانش آموزان می‌توانند دوره‌های خود را با سرعت دلخواه پیش ببرند. به صورت پیش‌فرض این دوره طراحی شده که به طول 11 هفته باشد و 8 ساعت در هفته نیز نیاز به یادگیری دوره دارند.
  • متلب و سیمولینک برای مهندسیناین دوره رایگان از شرکت Ufaber یک کلکسیون آموزش‌ها از وب جمع آوری نموده و آنها را در یک ترتیب معنی دار قرار می‌دهد تا شرکت کنندگان دوره‌ها که هیچ تجربه‌ای از استفاده متلب ندارند، بتوانند پایه‌های مهم استفاده از این نرم افزار را یاد بگیرند. این دوره‌ها نحوه تجزیه و تحلیل آرایه‌ها و ماتریس‌ها را با ارائه مقدمه‌ای بر برنامه نویسی، ورود و خروج فایل‌ها و سیمولینک آموزش می‌دهند. دانش آموزان می‌توانند فایل‌های تمرینی را دانلود کنند که همراه با ویدئوها آنها را تمرین کنند و خودشان مهارتشان را بهبود دهند.
  • مقدمه‌ای بر متلب: بنیان تکنولوژی ماساچوست (دانشگاه MIT)، شش دوره کنفرانسی برای کاربران جدید متلب فراهم کرده است. این دوره شامل 4 تکلیف است که تمرکز بر دست‌کاری داده‌های بردار/ماتریسی، نوشتن توابع، مصور کردن داده‌ها، حل مسائل به کمک متلب، تولید اعداد تصادفی، ساختار پیشرفته داده‌ها، عکس‌ها و انیمیشن‌ها دارند. دانش آموزان بایستی توابع مرکزی و اصلی متلب و برخی از تول باکس‌های ابتدایی آن را درک کنند.
  • دوره تعاملی متلب: این دوره نوشتاری هفت بخشی بسیاری از المان‌ها و عناصر استفاده از متلب را شامل می‌شود و در واقع برای دانش آموزان مهندسی مکانیک و مهندسی پزشکی دانشگاه تکنولوژی اندهوون (Eindhoven) تشکیل یافته است. هر بخش شامل بسیاری از آموزش‌ها برای تمرین کامل با کمک حل‌المسائل دارد. دوره شامل دروس تول باکس عددی «حسابی» (Numerical)، تول باکس نمادین (Symbolic)، برنامه نویسی در متلب، سیمولینک و ... است.

آموزش ها و منابع رایگان

  • سایت Tutorials Point: یک سایت منبع سریع و جالب است که شامل حدود 30 آموزش کوتاه می‌باشد. یک نسخه متن باز از متلب در مرورگر نیز در اختیار شما می‌گذارد. هر شخصی با درک مفاهیم پایه برنامه‌نویسی کامپیوتر می‌تواند استفاده خوبی از این آموزش‌ها داشته باشد.
  • آموزش متلب دانشگاه کلارکسون: این آموزش نوشتاری یک منبع سریع و عالی برای یادگیری و بررسی نحوه کار ابتدایی متلب است. در این سایت مثال‌هایی برای یادگیری نحوه تجزیه و تحلیل و دست‌کاری بردارها و ماتریس‌ها فراهم گردیده‌اند. مقدمه‌ای بر Looping، فرماه‌های شرطی‌ها (Conditionals)، نقشه کشی (Plotting)، و ذخیره و خواندن فایل‌های داده‌ای نیز با بخش‌های کد نویسی برای مرور سریع، فراهم شده است.
  • آموزش های کنترل برای متلب و سیمیولینک: سیمولینک کارایی بیشتری به کاربران متلب می‌دهد چرا که دارای مدل سازی قدرتمند گرافیکی و شبیه سازی توسعه است و شامل استفاده‌ها و کاربردهای زیادی است. این آموزش شما را به کارایی مرکزی سیمولینک هدایت می‌کند. این آموزش شامل مقدمه بر مدل سازی و سیستم‌های کنترل است. این صفحه آموزشی همچنین شامل محتوای یادگیری برای سایر استفاده‌های مهندسی از متلب است.
  • نکات متلب: این بلاگ، آموزش متلب را برای کاربران جدید و پیشرفته متلب فراهم می‌سازد. نویسنده یک صفحه کامل از پست‌های گذشته را برای کاربران مبتدی تهیه کرده است. مقالات شامل نمونه‌های کد نویسی، نکات بهینه سازی و توضیحات ساخت یافته از یک طیف کامل موضوعات مرتبط با متلب است
  • متلب گیکز: این وب‌سایت مجموعه‌ای از مقالات مختصر نوشته شده توسط متخصص‌های فنی است. در این سایت بیش از 40 پست از نکات و آموزش‌ها برای یادگیری مفاهیم پایه تا توابع پیچیده در متلب، گردآوری شده است.

#

بر اساس رای ۱۲ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *