پنج دلیل قانع‌کننده برای استفاده از برنامه PowerShell‌

۱۸۸ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۸ اردیبهشت ۱۳۹۷
زمان مطالعه: ۴ دقیقه
پنج دلیل قانع‌کننده برای استفاده از برنامه PowerShell‌

پنج دلیل قانع‌کننده برای استفاده از برنامه PowerShell‌در علوم کامپیوتر، Shell به یک رابط کاربری گفته می‌شود که دسترسی به سرویس‌های سیستم عامل را  امکان‌پذیر می‌کند. مایکروسافت ابزار PowerShell‌ را برای خودکار کردن مدیریت و پیکربندی سیستم عامل ویندوز، ارائه کرده است. اولین نسخه برنامه PowerShell ‌در سال 2006 برای ویندوز XP و ویندوز Server 2003 و ویندوز Vista منتشر شد و آخرین نسخه‌ی آن با ویندوز ۱۰ به بازار آمد. بسیاری از کاربران رایانه، با PowerShell‌ آشنا نیستند و از آن استفاده نکرده‌اند. شاید به این دلیل که به نظر می‌رسد برنامه PowerShell ‌مربوط به متخصصان و کاربران حرفه‌ای است و یا شاید چون فواید استفاده از آن روشن نیست. در حقیقت بسیاری از کاربران معمولی رایانه، نیازی به استفاده از PowerShell ‌نخواهند داشت اما اگر اندکی سابقه‌ی برنامه‌نویسی داشته باشید و یا تمایل داشته باشید برخی کارهای روزانه و پرتکرارتان به صورت خودکار انجام شود، امکانات PowerShell ‌برای شما بسیار هیجان‌انگیز خواهد بود.

اسکریپتنویسی (scripting) در PowerShell پیشرفتهتر است

اسکریپت‌های PowerShell ‌مانند اسکریپت‌های بچ (batch scripts) یک مجموعه دستورالعمل هستند، فقط فایل‌های PowerShell ‌به جای BAT یا .CMD از پسوند PS1 استفاده می‌کنند. شباهت این دو در این نقطه به پایان می‌رسد. هنگام استفاده از بچ‌اسکریپت‌ها شما تنها می‌توانید از دستورهای (command) محدود استفاده کنید. این مسئله در صورتی که قصد انجام کارهای ابتدایی و ساده را داشته باشید، مشکلی ایجاد نمی‌کند اما هنگام انجام کارهای پیچیده‌تر، یک مانع بزرگ خواهد بود.

از سوی دیگر اسکریپت‌نویسی PowerShell‌، از زبان PowerShell ‌استفاده می‌کند که یک زبان برنامه‌نویسی واقعی است و قابلیت انجام کارهای پیشرفته را دارد.

یادگیری این زبان بسیار ساده است، مخصوصاً اگر تجربه‌ی برنامه‌نویسی داشته باشید، اما در عین سادگی، از متغیرها، توابع، حلقه‌ها، مدیریت استثنا و موارد دیگر پشتیبانی می‌کند. نکته‌ی قابل توجه دیگر این است که فضای اسکریپت‌نویسی PowerShell ‌از فضای کامند (command) پیشرفته‌تر است و برخی ویژگی‌های عالی دارد که بسیار مفید هستند. ویژگی‌هایی مانند تکمیل خودکار، هایلایت، ویرایش و ... . در حقیقت PowerShell ‌به شما امکان نوشتن اسکریپت‌های بهتر، در زمان کوتاه‌تر را ارائه می‌دهد.

PowerShell از .NET AP پشتیبانی میکند

مجموعه‌ی قابلیت‌ها و توانایی‌های PowerShell‌، از پیوستگی آن به .NET سرچشمه می‌گیرد. تمامی دستورهای PowerShell ‌که cmdlet نامیده می‌شوند، در دسته‌بندی .NET قرار می‌گیرند و قابلیت نوشته شدن در تمامی زبان‌های .NET را دارند. (Visual Basic, Visual C++,  C#) اما فایده‌ی پشتیبانی از .NET چیست؟ .NET پر است از امکانات و عملکردهایی که شما می‌توانید با استفاده از آن‌ها داده‌ها و ورودی‌ها را جمع‌آوری و مدیریت کنید، بدون اینکه مجبور به بازنویسی شوید.

PowerShell ‌در پیوند با .NET به شما امکان دسترسی به عمیقترین لایه‌های ویندوز را می‌دهد. بخش‌هایی مانند فایل‌های اصلی سیستم، رجیستری (registry) و گواهی‌نامه‌ سیستم. به همین دلیل با استفاده از cmdlet در مقایسه با بچ‌اسکریپت می‌توانید کارهای بیشتری انجام دهید و جالبتر اینکه برنامه PowerShell ‌به شما اجازه می‌دهد خروجی یک cmdlet را به عنوان ورودی به یک cmdlet دیگر وارد کنید.

PowerShell میتواند بچاسکریپتها را اجرا کند

PowerShell ‌ورژن جدیدی از بچ‌اسکریپت نیست و در راستای آن ساخته نشده است. این دو ساختارهای جداگانه و کاملاً متفاوتی دارند. با این حال PowerShell ‌به گونه‌ای طراحی شده است که بچ اسکریپت‌ها را بشناسد. بیشتر دستورهای رایجی که در کامند (command) استفاده می‌کنید قابلیت اجرا در PowerShell ‌را نیز دارند. در حقیقت این برنامه، ‌ cmdletهایی را طراحی کرده است که کارهای اسکریپت‌های قدیمی را انجام می‌دهند اما از نام‌های مستعار استفاده می‌کند و نام اسکریپت‌ها را به این cmdlet ها ارتباط می‌دهد.

برای مثال وقتی دستور cd را در PowerShell ‌اجرا می‌کنید، در حقیقت در حال اجرای Set-Location هستید. PowerShell ‌نام‌ها را به صورت پنهان تغییر می‌دهد و کار را برای شما آسانتر می‌کند. بنابراین شما می‌توانید به جای بچ‌اسکریپت از PowerShell ‌استفاده کنید بدون اینکه مجبور باشید تمام دانسته‌های خود را فراموش کنید و نام‌ها و دستورهای جدید، برای کارهای قبلی یاد بگیرید.

PowerShell آیندهی مایکروسافت است

PowerShell ‌نخستین بار در سال 2006 عرضه شد و اکنون با گذشت بیش از یک دهه، به یکی از مهمترین پروژه‌های مایکروسافت تبدیل شده است. تیم تولید به سختی تلاش می‌کنند تا آن را بهبود ببخشد و در میان جامعه‌ی کاربران حرفه‌ای جا بیاندازد. در آینده PowerShell ‌روش اصلی برنامه‌ریزی برای انجام و اجرای اتوماتیک کارها و برنامه‌ها در تولیدات سازمانی مایکروسافت خواهد بود. این یک حرکت جدی است و حتی کمپانی‌های دیگر شروع به ارائه‌ برنامه PowerShell ‌برای کمک به مدیریت و رفع مشکلات نرم‌افزارهای خود کرده‌اند. مهمتر از همه، مایکروسافت تعداد سوالات مربوط به PowerShell ‌را، که در بعضی از امتحانات صدور گواهینامه‌ی آن‌ها وجود دارد، افزایش داده است. در واقع، طبق مصاحبه‌ی مایکروسافت که در سال 2009 در مجله‌ی TechNet به چاپ رسید «مهمترین ویژگی یک مدیر ویندوز در سال‌های آینده، مهارت در PowerShell ‌خواهد بود». بنابراین چه شما یک کاربر خانگی ویندوز باشید، چه یک متخصص آی‌تی که سیستم‌های متعدد را مدیریت می‌کند، زمان آن رسیده است که قبول کنید بچ اسکریپت منسوخ خواهد شد و آینده از آن PowerShell ‌است.

PowerShell در لینوکس نیز قابل استفاده است

مایکروسافت امکان استفاده از PowerShell ‌را در لینوکس نیز فراهم کرده است. اگر سیستم شما از  apt-get  یا  yum پشتیبانی می‌کند، می‌توانید آن را بدون هیچ زحمتی نصب کنید. در غیر این صورت از دستورالعمل‌های قدیمی نصب استفاده کنید. به این ترتیب دانش شما در زمینه‌ PowerShell ‌به یک سیستم عامل و محیط ویندوز محدود نمی‌شود. بچ‌اسکریپت تنها در محیط ویندوز قابل استفاده است اما با استفاده از PowerShell‌ مهارت شما دامنه‌ی استفاده‌ی گسترده‌تری پیدا می‌کند.

شروع استفاده از PowerShell‌

اگر شما یک کاربر خانگی باشید و یا دستورهای بچ‌اسکریپت برای شما کافی هستند، به یادگیری PowerShell‌ نیازی نخواهید داشت. چنان که که گفته شد یادگیری و استفاده از PowerShell ‌برای همه‌ی کاربران ضروری نیست. اما اگر متخصص آی‌تی هستید و یا می‌خواهید همگام با تکنولوژی‌های روز دنیا حرکت کنید، به ناچار باید PowerShell ‌را بیاموزید. برای اجرای PowerShell ‌از روش‌های زیر استفاده کنید:

  • در منوی Start کلمه PowerShell را جستجو کنید. آیکون PowerShell ظاهر خواهد شد و می‌توانید آن را اجرا کنید.
  • کلید های Win+R را نگه دارید تا پنجره‌ی Run باز شود. کلمه‌ی PowerShell را تایپ کنید و کلید Enter را بزنید.
  • CMD را باز کنید و دستور PowerShell را در آن وارد کنید.

می‌توانید ابتدا از اجرای دستورهای برنامه PowerShell ‌آماده و ساده‌ای که در نت پیدا می‌شود شروع کنید و سپس به کارها و دستورات پیچیده‌تر بپردازید. به تدریج مهارت خود را افزایش دهید و کارهای روتین خود را به وسیله‌ی PowerShell‌، به صورت خودکار انجام دهید.

اگر به این مقاله علاقه‌مند بوده‌اید، شاید مقاله‌های زیر نیز برای شما جذاب و مفید باشد:

--

بر اساس رای ۶ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
makeuseof
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *