تفاوت‌های الکسا با گوگل آنالیتیکس

۵۵ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۴ بهمن ۱۳۹۷
زمان مطالعه: ۳ دقیقه
تفاوت‌های الکسا با گوگل آنالیتیکس

یکی از موضوعاتی که اغلب بین مدیران وب مورد بحث قرار می‌گیرد تفاوت بین ابزارهای الکسا و گوگل آنالیتیکسس است. در این بخش یک مقایسه کلی بین این دو ابزار ارائه می‌دهیم.

ابزارهای آنالیتیکس به دو دسته تقسیم می‌شوند. دسته اول ابزارهایی هستند که تجزیه و تحلیل آن‌ها و آمار آن‌ها بر اساس داده‌های خود وب‌سایت است. دسته دوم ابزارهایی هستند که آمار آن‌ها از سایت موردنظر حاصل نشده است. شما باید نحوه موفقیت سایر وب‌سایت‌ها را بدانید تا بتوانید از اشتباهات و موفقیت‌های آن‌ها درس بگیرید. با دانستن اطلاعات وب‌سایت‌های رقیب می‌توانید در هر لحظه بهترین تصمیم ممکن را بگیرید. اما هیچ وب‌سایتی این اطلاعات را در اختیار شما قرار نمی‌دهد. بنابراین باید از ابزارهای آنالیتیکس استفاده کنید تا وب‌سایت رقیب را به درستی اندازه گیری کرده و به یک استراتژی درست دست یابید.

یکی از مزیت‌های الکسا این است که ۱۵ سال وب‌سایت‌ها را تجزیه و تحلیل کرده و داده‌ها و ترافیک وب‌سایت‌ها را گردآوری کرده است. الکسا ابزاری با نام هوش رقابتی دارد که داده‌ها را به نمودار تبدیل کرده و برای مدیران وب (وبمسترها) به صورتی نمایش می‌دهد که عملکرد وب‌سایت از طریق نمودار مشخص باشد. این ابزار معیارها و استانداردهای مختلفی برای بررسی وب‌سایت‌ها دارد که براساس پارامتر زمان تغییر می‌کنند. با استفاده از این نمودارها می‌توان میزان موفقیت یک وب‌سایت را بررسی کرد و با وب‌سایت‌های دیگر مقایسه نمود.

اما روش گوگل آنالیتیکس براساس پارامترهای وب‌سایت موردنظر است که البته این پارامترها را الکسا نیز اندازه‌گیری می‌کند. گوگل آنالیتیکس معیارهای تجزیه و تحلیل وب‌سایت‌های رقیب را به صورت سطحی انجام می‌دهددهد (براساس گفته وب‌سایت الکسا) و شما نمی‌توانید تصمیم درستی درمورد میزان موفقیت وب‌سایت خود در برابر رقبا بگیرید. با این حال اگر یک وب‌سایت داشته باشید با استفاده از تحلیل ابزارهای جدید گوگل می‌توانید رقابت با سایر وب‌سایت‌ها را به صورت سطحی درنظر بگیرید.

البته با این ابزار گوگل شما بدون داشتن نام وب‌سایت رقیب می‌توانید عملکرد آن‌ها را بررسی کنید؛ مثلاً سایت شما در برابر تعداد زیادی وب‌سایت در بخش اینترنت دسته بندی شده است. مشکل این است که این داده‌ها جزئیات زیادی ندارند و به صورت کلی هستند و در بازاریابی به سختی می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

با استفاده از ابزار الکسا شما جزئیات بیشتری در اختیار دارید و می‌توانید به صورت حرفه‌ای رقبای خود را به صورت یک به یک تحلیل کرده و از ایده‌های آن‌ها استفاده نمایید.

تا اینجا به مقایسه بین الکسا و گوگل آنالیتیکس براساس تجزیه و تحلیل شناخت رقبا پرداختیم. گوگل آنالیتیکس یک تحلیل کلی از رقبا ارائه می‌کند و رایگان است. در صورتی که می‌خواهید به صورت حرفه‌ای به تجزیه و تحلیل رقبا بپردازید باید از ابزار الکسا یا دیگر ابزارها استفاده کنید.

ابزارهای زیادی برای یافتن ترافیک وب سایت و تجزیه و تحلیل یک وب سایت (درون سایتی) وجود دارند که با قرار دادن یک کد در هر صفحه این کار را انجام می‌دهند. هنگامی که کاربر یک صفحه را باز می‌کند براساس رفتار او و زمانی که در این صفحه از وب سایت حضور دارد این کد اطلاعاتی را در پنل گوگل آنالیتیکس یا پنل الکسا و یا ... ثبت می‌کند. این ابزارها تفاوت‌هایی در نمودارها و تجزیه و تحلیل داده‌ها دارند که در ادامه به بررسی دو ابزار گوگل آنالیتیکس و الکسا براساس تجزیه و تحلیل درون سایتی خواهیم پرداخت.

اندازه‌گیری ترافیک واقعی (بدون در نظر گرفتن ربات‌ها)

بسیاری از ربات‌ها بدون اینکه متوجه شویم هر روز از سایت ما بازدید می‌کنند و اطلاعاتی را از سایت ما استخراج می‌کنند. این ربات‌ها مشتری نیستند و هنگام بازدید از سایت جزء ترافیک ورودی سایت محاسبه می‌شوند. اما الکسا این ربات‌ها را شناسایی و فیلتر می‌کند تا داده‌ها دقیق‌تر محاسبه شوند. ممکن است شما در جایی برای تبلیغات سرمایه‌گذاری کنید و بسیاری از ورودی شما ربات‌ها باشند. با ابزار الکسا شما می‌توانید ۱۰۰ درصد ترافیک واقعی سایت خود را محاسبه کنید و براساس ترافیک واقعی استراتژی بازاریابی خود را تدوین کنید.

تأیید محاسبه ترافیک سایت در طول زمان

هنگامی که کد الکسا در سایت شما قرار می‌گیرد داده‌های شما از آن لحظه مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرند. ابزار الکسا برای افزایش دقت عمل خود برخی اوقات این کد را تأیید می‌کند تا از نحوه درستی محاسبات مطمئن شود.

گزارش‌گیری ابزار الکسا

اگر کد مربوط به گوگل آنالیتیکس را در سایت خود قرار دهید، می‌توانید با مراجعه به پنل آنالیتیکس گوگل گزارشاتی که از داده‌های ترافیک سایت شما دریافت شده است را مشاهده و آن‌ها را تجزیه و تحلیل کنید. مدت زمانی که باید صرف تحلیل این گزارشات شود آنقدر زیاد است که شاید شما از این کار خسته شوید، زیرا این گزارشات پیچیده و دشوار هستند. اما الکسا گزارشات بسیار زیاد و مشخصی از ترافیک ورودی سایت ارائه می‌دهد که به سادگی می‌توانید تجزیه و تحلیل کنید که چه چیزی باعث افزایش یا کاهش ترافیک سایت شما شده است.

نمایش رتبه و کلمات کلیدی و معیارهای دیگر به صورت عمومی

در گوگل آنالیتیکس به صورت عمومی و بدون نیاز به ثبت یک سایت، نمی‌توانید ببینید رتبه یک سایت چند است تا با سایر سایت‌ها رقابت کنید اما این امکان در الکسا فراهم است؛ اگر به دنبال یک استراتژی بهینه هستید با انتخاب ابزار حرفه‌ای الکسا می‌توانید رتبه و کلمات کلیدی سایت‌های دیگر را مشاهده و با سایت خود مقایسه کنید.

حال جهت کسب اطلاعات بیشتر، پیشنهاد ما رجوع به مطالب زیر می باشد:

kaprila
این مطلب با حمایت شرکت کاپریلا تهیه شده است.

شبکه نمایش تبلیغات دیجیتال و هدفمند کاپریلا با بهره‌گیری منحصر به فرد از فناوری هوش مصنوعی و تحلیل محتوا، قادر است محصولات و خدمات شما را به صورت کاملا مرتبط و موثر، در معرض دید 32 میلیون کاربر اینترنت داخل کشور قرار دهد. به این طریق، بدون شک بیشترین میزان رضایتمندی هم برای مخاطبان و هم برای آگهی‌دهندگان رقم خواهد خورد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و شروع به همکاری با کاپریلا روی «این لینک» کلیک کنید.

کالا، خدمات و برند خود را در کادر «حامی مطالب» مجله فرادرس معرفی کنید.
کلیک کنید
بر اساس رای ۸ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
alexa
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *