هر آنچه از رتبه الکسا باید بدانید

۱۲۵ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۳ دی ۱۴۰۱
زمان مطالعه: ۳ دقیقه
هر آنچه از رتبه الکسا باید بدانید

اگر شما یک طراح وب باشید یا یک وب سایت داشته باشید حتماً درباره رتبه الکسا تاکنون چیزهایی را شنیده‌اید. رتبه الکسا یکی از خدمات ابزار الکسا است. ابزار الکسا یکی از مشهورترین ابزارها برای بازاریابی اینترنتی است اما لزوماً بهترین نیست.

هنگامی که شما در آدرس اینترنتی Alexa.com/siteinfo سایتی را جستجو می‌کنید، ابزار الکسا به شما شهرت و محبوبیت آن سایت را نشان می‌دهد. همچنین می‌توان بررسی کرد که این سایت در بهینه سازی برای موتورهای جست‌وجو موفق بوده است یا خیر.

رتبه الکسا چگونه محاسبه می‌شود؟

رتبه‌های الکسا براساس دو مجموعه از داده‌ها پایه‌ریزی شده‌اند: تعداد کل بازدیدکنندگان یکتا و بازدیدهای یک صفحه. به عبارت دیگر، سایت‌هایی با رتبه‌های بالا نه تنها قادر به جذب کاربران جدید هستند بلکه محتوای باکیفیتی دارند که قادر هستند کاربران را در سایت خود حفظ کنند. Alexa.com داده‌های سه ماه قبل را جمع آوری می‌کند و بر آن اساس رتبه هر سایت را محاسبه می‌کند. دقت سایت الکسا به این علت است که رتبه هر سایت را روزانه آپدیت می‌کند.

اگر شما یک صفحه مشابه را چند بار در طی یک روز باز کنید، سیستم محاسباتی الکسا تنها آن را یک بازدید شمارش خواهد کرد. به عبارت دیگر، شما قادر نیستید بازدید هر صفحه را با کلیک چندباره روی آن افزایش دهید. این یک راه بسیار عالی برای جلوگیری از افزایش آمار مصنوعی توسط یک کاربر است. به هر حال بازدیدکننده می‌تواند، در صورت بازدید صفحات متفاوت، رتبه آنلاین را بهبود ببخشد. البته این سرویس که از طریق سایت الکسا ارائه می‌شود، رایگان است.

شما می‌توانید افزونه الکسا را بر روی مرورگر کروم بیافزایید و امکان این را داشته باشید که هر لحظه رتبه هر سایتی را بررسی کنید. پس از نصب این افزونه امکانات دیگری نیز برای شما فراهم می‌گردد.

لینک‌های وابسته

ممکن است شما در حال بازدید از صفحه یا سایتی باشید و بخواهید سایتی شبیه به آن را پیدا کنید. در این مواقع این ابزار به کمک شما خواهد آمد.

تاریخچه سایت‌ها

با کلیک روی Wayback می‌توانید نحوه نمایش سایت‌های مختلف را در گذشته ببینید. در این بخش یک کتابخانه دیجیتال رایگان از تاریخچه اینترنت می‌توان مشاهده کرد. این تاریخچه همان سوابق هر دامنه در سایت archive.org است که از سال ۲۰۰۱ به بعد جمع‌آوری می‌شود.

Search Analytics

در این بخش کلمات کلیدی که محبوبیت زیادی دارند را مشاهده می‌کنید. این کلمات کلیدی شما را در افزایش ورودی سایت یاری می‌کنند. این امکانات و ویژگی‌های دیگر از طریق افزونه جذاب و کاربردی الکسا در دسترس شما هستند. علاوه بر این‌ها الکسا برخی خدمات و ابزارهای SEO را نیز از طریق این افزونه ارائه می‌دهد. ابزار الکسا ویژگی‌های بسیار زیادی دارد ولی همیشه مورد انتقاد قرار گرفته است. روش محاسباتی رتبه و پارامترهای دیگر ابزار الکسا چند اشکال اساسی دارند که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

مشکل اساسی رتبه بندی الکسا چیست؟

در حال حاضر و در چند سال گذشته، کسانی که بر روی سئو کار می‌کنند، از ابزار تخمین الکسا اجتناب می‌کنند. این کار دلایلی دارد که در زیر به آن‌ها خواهیم پرداخت.

اولین و مهمترین مشکل ابزار الکسا در جمع‌آوری اطلاعات از همه کاربران اینترنت است. تنها چند میلیون کاربر که افزونه الکسا را نصب کرده‌اند، این اطلاعات را برای الکسا می‌فرستند و مجموعه هدف کاربران الکسا بسیار کوچک است.

اطلاعات دریافتی از چند میلیون کاربر تنها یک نقطه شروع خوب است اما اگر بخواهیم یک ارزیابی دقیق داشته باشیم، کارآمد نیست. وقتی جامعه هدف کوچک باشد، دقت به‌دست‌آمده از سایت‌هایی که رتبه بالاتر از ۱۰۰ هزار دارند، بسیار پایین است و خطای زیادی دارد؛ زیرا حداکثر چند کاربر ممکن است از این سایت‌ها بازدید کرده باشند. بنابراین برای سایت‌هایی با رتبه بالا ابزار الکسا یک تقریب به حساب می‌آید.

براساس تجربیات سئوکاران ابزارهای بسیار بهتری از الکسا وجود دارند. ابزار گوگل کنسول که ترافیک واقعی گوگل برای هر سایت را نشان می‌دهد یکی از آن‌هاست، اگرچه این ابزار نیز رتبه کلی را نشان نمی‌دهد. همچنین می‌توان از سایت‌ها برای این کار استفاده کرد. AhRefs ابزار بهتری است ولی رایگان عرضه نمی‌شود. با این ابزار می‌توانید جایگاه واقعی خود را پیدا و درباره رقبا و لینک‌دهی‌های آن‌ها تحقیق کنید.

هنوز دلیل مشخصی وجود ندارد که چرا هنگام یافتن رتبه هر سایت باید از الکسا استفاده کرد. البته ابزار الکسا امکاناتی بیش از یک جست‌وجوی رتبه سایت در اختیار ما قرار می‌دهد.

نتیجه نهایی

در مجموع الکسا چیزی بیش از یک ابزار متوسط نیست و تنها شهرت آن باعث شده است که بسیار مورد استفاده قرار بگیرد. در تحلیل بهینه‌سازی موتور جست‌وجو، دقت، بالاترین نقش را بازی می‌کند و متخصصان سئو از این ابزار استفاده نمی‌کنند. چند ابزار بهتر برای ارزیابی ترافیک و جذب کاربر وجود دارند که به دو مورد در بالا اشاره کردیم و بقیه را نیز در مقالات دیگر ذکر می‌کنیم.

 

حال جهت کسب اطلاعات بیشتر، پیشنهاد ما رجوع به مطالب زیر می باشد:

kaprila
این مطلب با حمایت شرکت کاپریلا تهیه شده است.

شبکه نمایش تبلیغات دیجیتال و هدفمند کاپریلا با بهره‌گیری منحصر به فرد از فناوری هوش مصنوعی و تحلیل محتوا، قادر است محصولات و خدمات شما را به صورت کاملا مرتبط و موثر، در معرض دید 32 میلیون کاربر اینترنت داخل کشور قرار دهد. به این طریق، بدون شک بیشترین میزان رضایتمندی هم برای مخاطبان و هم برای آگهی‌دهندگان رقم خواهد خورد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و شروع به همکاری با کاپریلا روی «این لینک» کلیک کنید.

کالا، خدمات و برند خود را در کادر «حامی مطالب» مجله فرادرس معرفی کنید.
کلیک کنید
بر اساس رای ۷ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
georanker
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *