تغییر حاشیه صفحه در ورد — به زبان ساده (+ دانلود فیلم آموزش رایگان)

۱۴۶۸۰ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۹ دقیقه
تغییر حاشیه صفحه در ورد — به زبان ساده (+ دانلود فیلم آموزش رایگان)

به صورت پیش‌فرض سندهای ورد دارای حاشیه‌ای برابر با یک اینچ (2.54 سانتی‌متر) هستند. امکان تغییر حاشیه صفحه در ورد با انتخاب یکی از گزینه‌های از پیش تعریف شده وجود دارد. همچنین می‌توانید ارتفاع و عرض دقیق حاشیه‌های صفحه را تعیین کنید. در ادامه با مراحل انجام این کار آشنا می‌شویم.

فیلم آموزشی تغییر حاشیه صفحه در ورد

دانلود ویدیو

تغییر حاشیه صفحه در ورد

نرم‌افزار ورد را باز کنید و به زبانه Layout بروید. گزینه Margins را در گروه Page Setup انتخاب کنید.

زمانی که این گزینه را انتخاب کردید، یک منوی بازشدنی ظاهر می‌شود. در این منو فهرستی از تنظیمات از پیش تعریف شده برای حاشیه صفحه می‌بینید.

در این بخش می‌توانید در صورتی که گزینه مناسب نیازهای خود را یافتید آن را انتخاب کنید. پس از انتخاب گزینه مورد نظر، حاشیه صفحه بر اساس این مشخصات تغییر خواهد یافت. اگر می‌خواهید گزینه‌ای بیابید که با نیازهای شما مطابقت کامل داشته باشد، می‌توانید حاشیه صفحه را خودتان با استفاده از Custom Margins در انتهای منوی بازشدنی روی هر عددی که دوست دارید تنظیم کنید.

در این مرحله پنجره Page Setup ظاهر می‌شود که در آن به صورت خودکار به زبانه Margins می‌روید. در بخش Margins می‌توانید حاشیه‌های سمت بالا، پایین، چپ و راست صفحه را با کلیک روی فلش‌های کنار هر گزینه تنظیم کنید. این امر موجب افزایش یا کاهش حاشیه صفحه به میزان 0.1 اینچ (در صورتی که مقیاس روی سانتی‌متر باشد تا 0.1 سانتی‌متر) می‌شود.

همچنین می‌توانید حاشیه عطف صفحه (gutter) را نیز تنظیم کنید. حاشیه عطف به صورت کلی در لی‌آوت‌های صفحه‌های روبروی هم استفاده می‌شود و به ناحیه‌ای گفته می‌شود که به دلیل تا شدن صفحه‌ها روی هم، غیر قابل استفاده است. تنظیم حاشیه عطف نیز به همان روش تنظیم حاشیه صفحه صورت می‌پذیرد. کافی است حاشیه را با انتخاب فلش‌های کنار هر گزینه تنظیم کنید.

زمانی که کار تنظیم پایان یافت، می‌توانید روی OK کلیک کنید تا تنظیمات اعمال شوند.

تعیین حاشیه سفارشی به صورت تنظیمات پیش‌فرض

اگر متوجه شدید که بارها و بارها مشغول تنظیم یک حاشیه سفارشی خاص هستید، می‌توانید به جای تکرار این کار در هر بار باز کردن ورد، این تنظیمات را به عنوان تنظیمات پیش‌فرض برای حاشیه صفحه در ورد تنظیم کنید.

به این منظور گزینه Margins را در گروه Page Setup زبانه Layout انتخاب کنید. در منوی بازشدنی که ظاهر می‌شود، گزینه Custom Margin را انتخاب کنید.

در پنجره Page Setup که ظاهر می‌شود، حاشیه‌ها را سفارشی‌سازی کنید و سپس گزینه Set As Default را در گوشه چپ-پایین صفحه انتخاب کنید.

به این ترتیب یک کادر محاوره‌ای ظاهر می‌شود که اطلاع می‌دهد تنظیمات تعیین شده روی همه سندهای جدید بر اساس قالب Normal اعمال خواهند شد. روی دکمه Yes کلیک کنید.

اکنون دفعه بعد که ورد را باز کنید، به صورت خودکار از تنظیمات حاشیه صفحه سفارشی تعیین شده استفاده خواهد کرد.

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌های زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

==

بر اساس رای ۲۸ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
howtogeek
۵ دیدگاه برای «تغییر حاشیه صفحه در ورد — به زبان ساده (+ دانلود فیلم آموزش رایگان)»

با سلام. عالی بود.

با سلام. عالی بود. توضیحات کامل، روان و قابل فهم

عالی بود، ممنون

با سلام بسیار عالی و واضح و روان توضیح دادید من نیاز به تنظیمات برای پایان نامه دارم تمام آنها مثل مشخص کردند سطرها ، پاراگراف، عنوان و. فصل ها و و زیر عنوان ها مثل 1-2
2-2-
و فهرست خودکار…. ممنون میشم واضح مثل الان نمونه را توضیح دهید و به بنده محبت کنید.

جناب من میخام این تنظیمات حاشیه رو فقط برای یک صفحه اعمال کنم و دیگر صفحه هام تنظیمات حاشیه ایه دیگه ای داشته باشن
ایا امکانش هست؟

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *