مزایا و قابلیت های جدید بلوتوث ۵.۱ — به زبان ساده

۲۰۷ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۸ شهریور ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۳ دقیقه
مزایا و قابلیت های جدید بلوتوث ۵.۱ — به زبان ساده

بلوتوث 5.1 ویژگی‌های جدید «جهت‌یابی» را به همراه آورده است که به دستگاه‌های بلوتوث امکان می‌دهد تا مکان فیزیکی دستگاه را با دقت سانتی‌متر شناسایی کنند. به این ترتیب نسخه جدید فناوری بلوتوث به موقعیت‌یابی دستگاه‌ها در محیط‌های سربسته کمک زیادی می‌کند. این نسخه از بلوتوث شامل ویژگی‌هایی است که امکان ایجاد ارتباط‌های پایدارتر بلوتوث را نیز فراهم ساخته است.

موقعیت‌یابی دستگاه‌های همراه با بلوتوث 5.1

سیستم‌های بلوتوث کنونی می‌توانند به طور تقریبی میزان مسافت دستگاه‌های بلوتوث مانند گوشی هوشمند یا دستبند هوشمند را بر اساس شدت سیگنال تشخیص دهند. این دستگاه‌ها اینک می‌دانند که شما چند متر دورتر ایستاده‌اید؛ اما جهت شما را تشخیص نمی‌دهند.

این وضعیت با معرفی قابلیت جهت‌یابی در نسخه 5.1 بلوتوث بهبود یافته است. این قابلیت از سوی گروه «Bluetooth Special Interest» (به اختصار SIG) معرفی شده که یک گروه صنعتی مسئول نظارت بر بلوتوث است. سیستم موقعیت‌یابی این نوع بلوتوث، اینک می‌تواند تشخیص دهد که سیگنال بلوتوث از چه جهتی می‌آید. دستگاه‌های مجهز به بلوتوث اکنون با ترکیب کردن مسافت و جهت می‌توانند مکان دقیق یک دستگاه را با دقت سانتی‌متر شناسایی کنند.

بلوتوث 5.1

بلوتوث 5.1 دو روش مختلف برای شناسایی جهت معرفی کرده است که یکی «زاویه دریافت» (Angle of Arrival) با به اختصار AoA و دیگری «زاویه ارسال» (Angle of Departure) یا به اختصار AoD نام دارد. یکی از دو دستگاه باید آرایه‌ای از آنتن‌های چندگانه داشته باشد و داده‌های دریافتی از آن آنتن‌ها برای شناسایی جهتی که سیگنال بلوتوث به دستگاه می‌رسد، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

اگر یک گوشی هوشمند دارید که مجهز به بلوتوث نسخه 5.1 است، یک سیستم موقعیت‌یابی می‌تواند مکان شما را با دقت بالایی شناسایی کند. این وضعیت می‌تواند به بهبود موقعیت‌یابی در محیط‌های بسته کمک زیادی بکند. مثال‌های از کاربرد آن یافتن دسته‌کلید، یا ایجاد امکان موقعیت‌یابی دقیق‌تر برای سخت‌افزار گوشی هوشمند است.

اتصال سریع‌تر با مصرف توان کمتر

همان طور که از شماره نسخه بلوتوث 5.1 مشخص است، انتظار تغییرات زیادی نسبت به نسخه 5 آن وجود ندارد. تغییرات دیگری که در نسخه 5.1 بلوتوث معرفی شده‌اند، چندان بزرگ نیستند؛ اما در هر صوت مفید محسوب می‌شوند.

دستگاه‌های «کم انرژی بلوتوث» (Bluetooth Low Energy) از چیزی به نام «نمایه خصوصیت ژنریک» (Generic Attribute Profile) یا به اختصار GATT استفاده می‌کنند. هر زمان که یک دستگاه کلاینت متصل می‌شود، یک عملیات «کشف سرویس» اجرا می‌شود تا ببیند که دستگاه سرور از چه چیزی پشتیبانی می‌کند. این امر به زمان و انرژی نیاز دارد. بلوتوث نسخه 5.1 عملیات کَش بیشتری اجرا می‌کند و کلاینت‌ها می‌توانند زمانی که چیزی تغییر نیافته باشد، از مرحله کشف سرویس گذر کنند. این بهینه‌سازی کش کردن برای GATT به این معنی است که اتصال بلوتوث سریع‌تر رخ می‌دهد و انرژی کمتری مصرف می‌شود.

بهینه‌سازی آگهی اتصال

بلوتوث نسخه 5.1 چند بهینه‌سازی در زمینه آگهی دستگاه بلوتوث ارائه کرده است. منظور از «آگهی اتصال» (Connection Advertising) عملی است که در طی آن دستگاه بلوتوث به همه اعلام می‌کند که آماده اتصال است و موجود بودن خود را به دستگاه‌های مجاور اعلام می‌کند. بدین ترتیب اتصال‌ها به طرز بهتری ایجاد می‌شوند.

یک ویژگی جدید «اندیس‌گذاری کانال آگهی تصادفی شده» (randomized advertising channel indexing) است. بلوتوث 5.0، دستگاه‌ها را وادار می‌کرد که با ترتیب معینی بین کانال‌های 37، 38 و 39 بچرخند. اینک دستگاه‌ها می‌توانند کانال‌ها را به صورت تصادفی انتخاب کنند. این وضعیت منجر به کاهش وضعیتی می‌شود که دو دستگاه بلوتوث با هم تداخل پیدا کنند و در زمان آگهی آماده بودن برای اتصال روی یک کانال یکسان، با هم تصادم کنند. همچنین در مکان‌هایی که دستگاه‌های بلوتوث زیادی وجود دارند مفید خواهد بود.

bluetooth-5.1

بلوتوث 5.0 این امکان را فراهم ساخته است که عملیات اسکن برای اتصال، با زمان‌بندی «آگهی» دستگاه‌های دیگر همگام‌سازی شود. برای نمونه اگر گوشی هوشمند خود را از طریق بلوتوث به یک تلویزیون وصل کنید، تلویزیون می‌تواند با تعیین یک فیلد داده به نام SyncInfo به تلفن اعلام کند که چه موقع باید حضور خود را آگهی کند. بدین ترتیب تلفن نیاز ندارد که به طور مداوم تلویزیون را اسکن کند و می‌داند که دقیقاً چه هنگام حضور خود را به تلویزیون اعلام کند. در این حالت در مصرف توان صرفه‌جویی می‌شود و می‌تواند به صورت بالقوه به دستگاه‌هایی که به مبادله داده‌ها در زمان‌های دقیق نیاز دارند کمک کند.

مبادله همگام‌سازی

با این وجود، مبادله «همگام‌سازی آگهی دوره‌ای» به مقداری توان نیاز دارد و دستگاه‌های کم‌توان ممکن است نتوانند انرژی خود را روی آن به هدر دهند. دستگاه‌های متصل با استفاده از «انتقال همگام‌سازی آگهی دوره‌ای» می‌توانند این داده‌ها را به همدیگر انتقال دهند. برای نمونه به جای این که دستبند هوشمند را الزام کنیم که اطلاعات را به گوشی هوشمند ارسال کند، گوشی هوشمند می‌تواند اطلاعات در مورد زمان‌بندی آگهی تلویزیون را مستقیماً با تلویزیون به اشتراک بگذارد. بدین ترتیب انرژی زیادی روی دستگاه‌های کم‌توان صرفه‌جویی می‌شود و باعث می‌شود عمر باتری‌ها افزایش یابد.

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌های زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

==

بر اساس رای ۳ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
howtogeek
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *