۵ اصل اساسی در طراحی گرافیکی + فیلم آموزشی رایگان

۴۶۹ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۵ شهریور ۱۴۰۱
زمان مطالعه: ۱۵ دقیقه
۵ اصل اساسی در طراحی گرافیکی + فیلم آموزشی رایگان

با توجه به تنوع نرم‌افزارهای موجود، این روزها امکان طراحی گرافیکی در اختیار همه‌ی افراد قرار گرفته است. هر شخص می‌تواند لوگو، دعوت‌نامه‌ی اینترنتی، سربرگ نامه و ایمیل و اطلاعیه‌ها و اعلان‌های خود را طراحی کند. فردی که اقدام به طراحی می‌کند، لازم است با چند اصل اساسی آن آشنا باشد. قانون‌های اولیه‌ای که با رعایت کردن آن‌ها، طرح‌های گرافیکی شکل حرفه‌ای به خود می‌گیرند و پیام به شکل بهتری به مخاطب منتقل می‌شود. حتی اگر از نمونه‌های آماده استفاده می‌کنید، دانستن اصول طراحی گرافیکی به شما کمک می‌کند که این نمونه‌ها را شخصی‌سازی کنید و کیفیت آن‌ها را بهبود ببخشید. در این مقاله به بررسی اصول اساسی طراحی گرافیکی می‌پردازیم:

فیلم آموزشی اصول اساسی در طراحی گرافیکی

دانلود ویدیو

قرابت

لازم است عناصر هر طرح به گونه‌ای دسته‌بندی شوند که توجه مخاطب به قسمت‌های مختلف پیام جلب شود. هر طرح ممکن است شامل موضوعات مختلف و بخش‌های مختلفی باشد. اگر موضوعات را بدون دسته‌بندی و تنها با توجه به شکل ظاهری در کنار هم قرار دهیم، ممکن است مخاطب به برخی از آن‌ها دقت نکند. توجه داشته باشید که زیبایی و انتقال پیام، دو جنبه‌ی مهم یک طرح گرافیکی هستند که هر دو به یک اندازه اهمیت دارند. به دو طرح زیر دقت کنید. در طرح سمت چپ عناصر مرتبط دسته‌بندی شده‌اند و در طرح سمت راست اصل قرابت رعایت نشده است.

ممکن است در نگاه اول طرح سمت چپ به‌هم‌ریخته یا آشفته به نظر برسد اما در واقع گروه‌بندی عناصر، نوعی اتحاد بین آن‌ها ایجاد می‌کند که موجب وضوح در انتقال پیام می‌شود.

همراستایی

یکی دیگر از اصول اساسی طراحی گرافیکی هم‌راستایی است. به این معنا که عناصر یک طرح به طرزی قابل دید و قابل خواندن تنظیم شوند. بیشتر طراحان مبتدی، تمامی عناصر را در وسط صفحه قرار می‌دهند اما این تنها راه ایجاد نظم نیست. ممکن است در یک طراحی که عناصر آن به نظر به‌هم‌ریخته می‌آیند، حفظ هم‌راستایی به ایجاد تعادل کمک کند. با توجه به طرح زیر این نکته روشنتر می‌شود.

مشاهده می‌کنید که گروه‌های عناصر، به دو صورت عمودی و افقی در راستای هم قرار گرفته‌اند. در حفظ توازن و هم‌راستایی طرح خود مصر باشید. اگر به طرحی نگاه می‌کنید و حس خوبی نسبت به آن ندارید، عناصر را جابه‌جا کنید. این کار را ادامه دهید تا طرحی پدید آید که همه‌ی عناصر آن در جای درست قرار دارند.

تکرار

تکرار در بخش‌های مختلف شعر یا آکوردهای مختلف یک آهنگ، خوشایند است. این تکرار هم بر بخش‌‌های مختلف تأکید می‌‌کند و هم باعث ایجاد ریتم مورد نظر خالق اثر می‌‌شود. در بسیاری آثار هنری از تکرار عناصر استفاده می‌‌شود. همین امر در مورد طرح‌های گرافیکی نیز مصداق دارد. به دو طرح زیر دقت کنید. در طرح سمت چپ، تکرار دایره‌های آبی باعث جلب توجه بیشتر به عددها می‌شود.

در طرح سمت راست، عکس یک ساندویچ به صورت تکه تکه در پس‌زمینه قرار گرفته و تکرار شده است. همچنین خطوط قرمز بالای کلمه‌ی PANE تکرار شده‌اند. تکرار باعث تأکید بر روی قسمت‌های مختلف یک طرح می‌شود و توجه مخاطب را به آن‌ها جلب می‌کند.

تضاد

انسان برخی پدیده‌‌ها را از راه مقایسه درک می‌‌کند. مقایسه‌‌ی شکل، رنگ، ابعاد و ... . این موضوع کنتراست (Contrast) را به یکی از اصل‌‌های اساسی رشته‌‌های مختلف هنری تبدیل کرده است. معانی و تعاریف متعددی برای کنتراست ذکر می‌‌شود که تمامی آن‌‌ها تفاوت و تضاد شدید را دربرمی‌‌گیرند. کنتراست به دسته‌‌های زیر طبقه‌‌بندی می‌‌شود:

  • کنتراست ابعاد (تصاویر یا نوشته‌هایی در طرح به کار می‌‌روند که ابعاد کاملاً متفاوت دارند.)
  • کنتراست جهت (نوشته‌ها یا تصاویر، در جهت‌های متفاوت قرار می‌‌گیرند.)
  • کنتراست بافت (از بافت‌‌های متضاد در یک طرح استفاده می‌‌شود. مثلاً بافت خشن و بافت نرم در یک طرح کنار هم قرار می‌‌گیرند.)
  • کنتراست شکل (برخی شکل‌‌های به کار رفته در طرح نظم هندسی دارند و برخی دیگر کاملاً بدون نظم هستند.)

هنرمندان از طریق کنار هم قرار دادن عناصر متفاوت، ارتباطی منطقی و متضاد بین آن‌‌ها ایجاد می‌‌کنند که توجه مخاطب را به خود جلب می‌‌کند. در یک طراحی گرافیکی با ایجاد کنتراست بین رنگ و فرم اجزاء، می‌‌توانید توجه مخاطب را به سمت قسمت‌‌های مختلف پیام خود هدایت کنید. طرح زیر را در نظر بگیرید:

در این طرح، از رنگ‌های هم‌طیف استفاده شده است و هیچ بخشی از نوشته، جلوه‌ی بیشتری نسبت به بخش دیگر ندارد. استفاده از رنگ‌های سرد محتوای طرح را کسل‌کننده جلوه می‌دهد و باعث می‌شود مخاطب به آسانی از آن عبور کند.

در طرح دوم کنتراست بین رنگ‌ها توجه بیشتری را به خود جلب می‌کند. رنگ قرمز، تیترها را برجسته می‌‌کند. فردی را تصور کنید که در حال بالا و پایین کردن صفحات وب است. رنگ قرمز تیترها توجه او را جلب خواهد کرد و سپس زمانی را به خواندن آن‌‌ها اختصاص خواهد داد. به خطوط پایینی دقت کنید که با یک تیک در دایره قطع می‌شوند. این کار نیز تفاوت و تضادی ایجاد می‌کند که در نظر مخاطب برجسته می‌‌شود. اگر رنگ این عنصر تغییر کند، تضاد بیشتری ایجاد خواهد شد.

فضای سفید

استفاده‌ هوشمندانه از فضاهای سفید به طراحی شما کمک بسیاری خواهد کرد. فضای سفید یک ابزار قدرتمند برای افزایش وضوح و برجسته کردن پیام است. به طرح زیر دقت کنید. این یک کارت تجاری است که بیننده‌ی آن در مرحله‌ اول با طرح گرافیکی مواجه می‌شود، سپس نام صاحب کارت و پس از آن اطلاعات تماس را مشاهده می‌کند. به این ترتیب پیام به صورت مستقیم به مخاطب منتقل شده است. از رها کردن فضاهای سفید در طرح خود نترسید. فضای سفید حتی به ایجاد تضاد و کنتراست در طرح کمک می‌کند.

با تکرار و تمرین بیشتر، این اصول بهتر در ذهن شما جای می‌گیرند. برای تمرین، کارهایی را با رعایت اصولی که معرفی شد، طراحی کنید. عناصر را جابه جا کنید، ترتیب و تنظیم‌های مختلف را امتحان کنید و رنگ‌های مختلف را برای ایجاد تضاد و کنتراست برگزینید. می‌توانید نتیجه‌ نهایی را برای استفاده در آینده ذخیره کنید. دقت کردن به آثار طراحان حرفه‌ای نیز به شما دید بهتری می‌بخشد. اصولی که معرفی شد را در طرح‌های گرافیکی مختلف بررسی کنید و کارکرد آن‌ها را بشناسید. ممکن است قصد نداشته باشید یک گرافیست حرفه‌ای شوید اما دانستن اصول اولیه‌ی طراحی گرافیکی به بهتر شدن کیفیت طراحی‌های شخصی شما کمک خواهد کرد.

اگر به این مقاله علاقه‌مند بوده‌اید، شاید مقاله‌های زیر نیز برای شما مفید و جذاب باشد.

--

بر اساس رای ۱۱ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
makeuseof
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *