۵ راه برای اینکه کارهایمان را به تعویق نیندازیم

۱۹۲ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۲ مهر ۱۳۹۹
زمان مطالعه: ۳ دقیقه
۵ راه برای اینکه کارهایمان را به تعویق نیندازیم

چرا کارمان را به تعویق می‌اندازیم درحالی‌که می‌دانیم که این کار به نفع ما نیست؟ چگونه می‌توانیم بدون اینکه از خودمان و روند کارمان متنفر شویم، بر آن غلبه کنیم؟ مقاله زیر، خلاصه‌ای از نتیجه تعداد بی‌شماری تحقیق و پژوهش است.

چرا دفع وقت می‌کنیم؟

حقیقت این است که تعویق یک وضعیت انسانی است. حدود ۹۵٪ مردم به دفع وقت کردن خود معترف‌اند و ۵٪ باقیمانده احتمالاً دروغ می‌گویند. تعویق انداختن یک عکس‌العمل جسمانی احساسی در برابر کاری است که ما نمی‌خواهیم انجام دهیم. هر چه بیشتر از یک کار بیزار باشید، احتمال به تعویق انداختن آن بیشتر است. در یک تحقیق که چندی پیش انجام‌شده است، هفت عامل که باعث می‌شود یک کار بیشتر برخلاف میل ما به نظر برسد، معرفی‌شده است. چیزی که چندی است آن را به تعویق می‌اندازید در ذهن بیاورید، بی‌شک اگر همه این هفت عامل را نداشته باشند بیشترشان را دارند، این ۷ ویژگی عبارت‌اند از:

  1. حوصله سر بر بودن
  2. خسته‌کنندگی
  3. دشواری
  4. ابهام
  5. بدون ساختار
  6. بدون پاداش (مثلاً به نظر شما روند لذت بخشی ندارد)
  7. به دلایل شخصی برای شما بی‌معناست.

در سطح عصب‌شناختی، تعویق انداختن منطقی نیست، بلکه نتیجه‌ بخش احساسی مغز است. سیستم و غدد لنفاوی شما سدی برای قسمت منطقی که در قشر جلویی مغز است، ایجاد می‌کند. قسمت منطقی مغز شما هنگامی‌که وب‌گردی را به‌کار ترجیح می‌دهید یا تصمیم به تماشای تلویزیون می‌گیرید، تسلیم می‌شود. اما یک راه وجود دارد که کنترل قسمت منطقی مغز خود را به‌دست بگیرید. هنگامی‌ که حس می‌کنید، تقابل بین منطق و احساس نزدیک است، باید در برابر انگیزه تعویق انداختن مقاومت کنید. در ادامه بهترین راهکارها آمده است:

1- عوامل هفتگانه را برعکس کنید.

ببینید که کدام‌ یکی از عوامل هفتگانه گفته‌شده باعث رنجش شما از فعالیتی که انجام می‌دهید می‌شود. سپس نوع دیگری به‌ کار فکر کنید، روشی برای جذاب‌تر تمام کردن آن پیدا کنید.

یک گزارش سه ماهه بنویسید.

اگر به نظرتان این کار کسل‌کننده است، می‌توانید این را به یک بازی تبدیل کنید. مثلاً ببینید در ۲۰ دقیقه چند کلمه می‌توانید بسازید. یا اگر کاری که دارید به نظرتان بدون ساختار است، یک جریان کاری ایجاد کنید که مراحل دقیقی که تیم شما هرماه باید دنبال کند را مشخص می‌کند.

2- در سطح مقاومت خود کارکنید.

هنگامی‌ که یک کار شامل یکی از عوامل هفتگانه تعویق می‌شود ما در برابر انجام آن مقاومت می‌کنیم.

فرض کنیم شما باید از میان حجم عظیمی تحقیق، مطالبی برای پروژه‌تان انتخاب کنید. برای پیدا کردن سطح مقاومت خود، میزان تلاشتان را در این مقیاس کشف کنید. برای مثال آیا می‌توانید یک ساعت روی مطالعه کردن تمرکز کنید؟ نه به نظر خودتان نمی‌توانید. نیم ساعت چطور؟ می‌توانید؟ بازه را آن‌قدر کوتاه کنید تا جایی که زمان مورد نظرتان (زمانی که دیگر در مقابل آن کار مقاومتی ندارید) را بیابید و سپس کار را انجام دهید.

3- کاری انجام دهید، هر کاری! فقط شروع کنید.

ادامه دادن انجام یک کار بعد از این که از مانع اولیه گذشتید راحت است. چرا که کارهایی که ما را تحریک به تعویق انداختن می‌کنند، غالباً به آن بدی که ما فکر می‌کنیم نیستند. شروع کردن یک چیز به بررسی مجدد آن در ضمیر ناخودآگاه ما می‌انجامد، در آنجاست که می‌بینیم سختی‌های کمتری ازآنچه پیش‌بینی می‌کردیم وجود دارد.

4- لیست ضررهایی که تعویق انداختن به شما زده را ذکر کنید.

این شیوه برای مواقعی که وظایف بزرگ‌تر را پشت گوش می‌اندازید، عالی است. شاید اختصاص زمان برای لیست کردن ضررهایی که در اثر نرفتن به پیاده‌روی به شما وارد می‌شود، ارزش نداشته باشد، اما برای تصمیماتی مهمی مثل چگونگی پس‌انداز برای بازنشستگی بسیار کمک‌کننده است. همه تأثیراتی را که به تعویق انداختن این کار بر روی زندگی اجتماعی، اقتصادی، میزان استرس، خوشحالی و سلامت شما می‌گذارد؛ فهرست کنید.

درست کردن لیست از هزینه‌هایی که به تعویق انداختن فعالیت‌های شخصی و کاری به شما می‌رساند  ارزشمند است، بزرگ یا کوچک بودن آن‌هم تفاوتی ندارد.

5- قطع کنید.

دستگاه‌های ما یک ظرف پر از حواس‌پرتی هستند، خواه ایمیل، شبکه‌های اجتماعی باشد، خواه چت کردن با دیگران. این نکته زمانی مهم‌تر می‌شود که کار ما مبهم‌تر و بدون ساختارتر باشد. (دو عامل از عوامل هفتگانه را دارا باشد.)

هنگامی‌ که متوجه شدید موبایل (یا لپ‌تاپ و ...) باعث با تعویق انداختن کارهای شما می‌شود، از آنها جدا شوید. مثلاً وقتی در حال انجام دادن کاری هستید، تلفن همراه خود را در اتاق دیگری بگذارید، یا اینترنت را قطع کنید. یا حتی برای این کار نرم‌افزارهایی وجود دارند که دسترسی شما را به نرم‌افزارهای عامل حواس‌پرتی محدود می‌کنند و برای اینکه مجدد بتوانید از رایانه یا تلفنتان استفاده کنید، باید آن را ری‌استارت کنید.

این کار به نظر سخت می‌آید، چون سخت است. غلبه بر استفاده از وسایل دیجیتالی، چاره‌ای به‌ جز تمرکز بر کاری که بسیار مهم است نمی‌گذارد.

راه‌های اثبات‌شده زیادی برای مقابله با پشت‌ گوش‌اندازی وجود دارد که باعث می‌شود پشت‌ گوش‌اندازی مانع رسیدن به اهدافتان نشود. دفعه بعدی که در برابر انجام یک کار مقاومت می‌کنید، دقت کنید که شامل کدام‌ یک از عوامل هفتگانه است، در سطح مقاومت خود کارکنید، خودتان را وادار به شروع کردن کار کنید، هزینه‌های ناشی از به تعویق انداختن آن را لیست کنید و یا اینترنت را قطع کنید.


با انجام همه این کارها شک نکنید که خیلی زود متوجه می‌شوید، بسیار کمتر کارها را به تعویق می‌اندازید.

 

منبع

بر اساس رای ۸ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *