نرم‌افزارهای بازی‌سازی — معرفی ۵ نرم‌افزار برتر برای ساخت Game در اندروید، iOS و کامپیوتر

۲۴۰۹۹ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۸ دقیقه
نرم‌افزارهای بازی‌سازی — معرفی ۵ نرم‌افزار برتر برای ساخت Game در اندروید، iOS و کامپیوتر

طراحی و توسعه بازی نیاز به داشتن سطح بالایی از مهارت در یک زبان برنامه نویسی دارد. توسعه‌دهندگان بازی‌های حرفه‌ای یا آماتور باید با اکشن‌اسکریپت، جاوا و ++C یا بعضی دیگر از زبان‌های برنامه‌نویسی پیچیده آشنا باشند تا بتوانند بازی‌های 2 بعدی بسازند. اگر شما هم قصد دارید، به این روش به ساخت بازی‌ها بپردازید و مبانی آن را از ابتدا شروع کنید، پیشنهاد ما این است که از «آموزش ++C» و  همچنین «آموزش‌های جاوا» فرادرس استفاده نمایید. اما در این مقاله، برخی از نرم‌افزارهای بازی‌سازی معرفی شده‌اند که نیازی به یادگیری برنامه نویسی ندارند.

اگر مایل نیستید بازی‌سازی را از روش سخت آن یاد بگیرید، خوشبختانه امروزه ابزارهای زیادی برای ساخت بازی وجود دارند که شما را از نیاز به یادگیری برنامه نویسی معاف می‌کنند. این ابزارها رابط کاربری ساده‌ای دارند که با آن می‌توانید عناصر مختلف را به روش کشیدن و رها کردن به بازی اضافه کنید. همچنین قابلیت‌های دیگر مانند سیستم ثبت رویدادها، ویرایشگر گرافیکی، تعریف رفتارهای مختلف برای عناصر بازی، یک ویرایشگر سطح بالا، و جلوه‌های ویژه نیز از مواردی هستند که این ابزارها به شما ارائه می‌دهند و بدین ترتیب ابزارهایی هستند که توسعه بازی را تسهیل کرده و موجب صرفه جویی در وقت و انرژی می‌شوند.

نسل فعلی نرم‌افزارهای بازی‌سازی نه تنها این ابزارهای عالی را ارائه می‌دهند، بلکه همچنین به توسعه دهندگان بازی اجازه می‌دهند کسب درآمد کنند و بازی‌های خود را در iTunes، فروشگاه گوگل پلی و مارکت‌های دیگر انتشار دهند. برخی از محبوب‌ترین بازی‌های اندروید، PC و آیفون با استفاده از این نرم‌افزارها توسعه یافته‌اند. در اینجا، به فهرست برخی از بهترین سازندگان بازی برای پلتفرم‌های PC، Android و iOS اشاره می‌کنیم. پیش از آن، مجموعه آموزش‌های ساخت بازی فرادرس به علاقه‌مندان معرفی شده است.

پیش از ادامه این مبحث لازم است یادآور شویم که می‌توانید بازی‌سازی را با استفاده از مجموعه آموزش بازی‌سازی، مقدماتی تا پیشرفته فرادرس یاد بگیرید.

1. نرم افزار ساده بازی سازی GameSalad

این ابزار به توسعه دهندگان اجازه می‌دهد تا بازی‌ها را با کمترین تلاش ایجاد کنند، که این کار را با ویژگی‌هایی همچون امکان کشیدن و رها کردن عناصر مختلف در محیط بازی، کتابخانه بزرگ برای تعیین رفتارهای عناصر بازی، انجین فیزیکی کاملاً یکپارچه و ویژگی‌های دیگر از این دست ممکن ساخته است. بدین ترتیب کار توسعه بازی بسیار آسان شده است.

در حالی که نسخه رایگان این نرم‌افزار به شما امکان ایجاد بازی‌، پیش نمایش آن و انتشارش روی پلتفرم وب و iOS را می‌دهد؛ اما نسخه حرفه‌ای این برنامه امکان کسب درآمد از بازی‌ها و ارائه آنها در گوگل پلی و مارکت‌های دیگر را فراهم ساخته است.

فیلم های آموزش ساخت بازی فرادرس

تصویر معرفی فیلم های آموزش ساخت بازی فرادرس برادی مطلب نرم‌افزارهای بازی‌سازی

مجموعه دوره‌های آموزشی ساخت بازی فرادرس شامل ۲۲ عنوان یا دوره آموزشی است. این دوره‌ها در مجموع ۱۴۱ ساعت فیلم آموزشی را شامل می‌شوند. در این مجموعه دوره‌های آموزشی ساخت بازی‌های کامپیوتری و نرم‌افزارهای بازی‌سازی موبایل به طور جامع و به صورت پروژه محور ارائه شده است. دوره‌های آموزشی مختلفی 3ds MAX، Unity ، مایا و سایر ابزارهای بازی‌سازی در این مجموعه وجود دارند. برخی از دوره‌های آموزشی کلیدی این مجموعه در ادامه به طور خلاصه معرفی شده‌اند:

  • فیلم آموزش پروژه محور یونیتی (Unity‎) – ساخت بازی نابودگر فضایی: طول مدت این دوره ۱۹ ساعت و ۳۷ دقیقه و مدرس آن مهندس محمدباقر اهتمام است. Unity یکی از نرم‌افزارهای بازی‌سازی قدرتمند به حساب می‌آید که بسیاری از بازی‌های محبوب با استفاده از آن ساخته شده‌اند. این دوره آموزشی جامع و پروژه محور برای افرادی مناسب است که قصد یادگیری نرم‌افزار بازی‌سازی Unity‎ را دارند. برای دیدن فیلم آموزش پروژه محور یونیتی (Unity‎) – ساخت بازی نابودگر فضایی + کلیک کنید.
  • فیلم آموزش ساخت بازی سه بعدی تیراندازی اول شخص در Unreal Engine: طول مدت این دوره ۵ ساعت و ۴۹ دقیقه و مدرس آن مهندس محمود خاوریان است. «Unreal Engine» یک موتور بازی سازی توسعه داده شده توسط Epic Games است. در این فرادرس نحوه ساخت یک بازی تیرانداز اول شخص به صورت پروژه محور آموزش داده می‌شود. برای دیدن فیلم آموزش ساخت بازی سه بعدی تیراندازی اول شخص در Unreal Engine + کلیک کنید.
  • فیلم آموزش یونیتی (Unity) – ساخت منو با تنظیمات حرفه ای‎: طول مدت این دوره ۱۴ ساعت و ۳۰ دقیقه و مدرس آن مهندس بهروز بهرامی است. در این دوره آموزشی، نحوه ساخت منو و رابط کاربری برای بازی با تنظیمات پیشرفته در یونیتی شرح داده شده است. اکثر مطالب این دوره برای انواع بازی‌های دو‌بعدی و سه‌بعدی و بازی‌های ویندوز و اندروید مناسب است. برای دیدن فیلم آموزش یونیتی (Unity) – ساخت منو با تنظیمات حرفه ای‎ + کلیک کنید.
  • فیلم آموزش ساخت بازی با Unreal Development Kit) UDK): طول مدت این دوره آموزشی نزدیک به ۴ ساعت و مدرس آن مهندس میلاد حسینی است. آموزش UDK، کامل‌ترین موتور بازی‌سازی ارائه شده است. این آموزش برای افراد مبتدی مناسب است که قصد شروع یادگیری نرم‌افزار بازی‌سازی Unreal را دارند. برای دیدن فیلم آموزش ساخت بازی با Unreal Development Kit) UDK) + کلیک کنید.

2. بازی سازی بدون نیاز به برنامه نویسی با Stencyl

این ابزار یک استودیوی بازی‌سازی پرتابل است که مجموعه‌ای از ابزارهای پر زرق و برق و پشتیبانی گسترده پلتفرم را ارائه می‌دهد. این ابزار یکی دیگر از مجموعه نرم‌افزارهای بازی‌سازی «بدون نیاز به برنامه‌نویسی» است که امکان کشیدن و رها کردن عناصر بازی را به بهترین وجه ارائه می‌دهد. این رابط از پروژه MIT Scratch الهام گرفته شده است. توسعه دهندگان نرم افزار با اضافه کردن ویژگی‌های جدید، پروژه MIT را تغییر داده‌اند.

این نرم‌افزار به توسعه‌دهندگان پیشرفته تر امکان کد نویسی، نوشتن کلاس های اختصاصی و ایمپورت کردن کتابخانه ها را می دهد و بدین ترتیب آزادی کامل در ساخت بازی خود خواهند داشت. توسعه دهندگان همچنین می توانند صحنه ها را طراحی کنند و دنباها را با استفاده از ابزار جذاب طراح صحنه (Scene Designer) این نرم‌افزار طراحی کنند. علاوه بر ویرایشگر دنیا یک ابزار ویرایشگر شخصیت نیز وجود دارد که امکان خلق شخصیت‌ها و تعریف رفتار و ظاهر برای آن‌ها ارائه می‌دهد.

با ابزار Stencyl Basic، شما می‌توانید بازی‌های فلش را به صورت رایگان ایجاد کنید و بازی‌های خود را به وب سایت‌تان منتقل کنید. اما برای انتشار بازیها به Google Play، Windows، Mac و iOS باید 199 دلار مبلغ سالانه را پرداخت کنید. برخی بازی‌های مشهور با استفاده از این نرم‌افزار ساخته شده‌اند که از آن جمله می‌توان به Making Monkeys  و Dangerous Dungeons (PC) وهمچنین Impossible Pixel and Zuki’s Quest (آیفون و آندروید) اشاره کرد.

3. ساخت بازی دو بعدی با GameMaker

استودیو GameMaker یک ابزار ایجاد بازی برای توسعه دهندگان بازی‌های جدید است. همچنین به سازندگان متخصص بازی کمک می‌کند که بتوانند با استفاده از اسکریپت ساخته شده در استودیو، بازی‌های ۲ بعدی خیره‌کننده‌ای ایجاد کنند. با استفاده از این نرم افزار، کاربران می‌توانند انیمیشن‌ها، فونت‌ها و کاراکترهای شخصیتی را به راحتی و با کمترین تلاش ایجاد کنند.

توسعه‌دهندگان بازی با استفاده از این ابزار می‌توانند بازی‌های دوبعدی با ظاهر عالی و فیزیکی دو بعدی با کیفیت بالا را به کمک جلوه‌های شِیدر برنامه نرم‌افزاری و پشتیبانی از انجین فیزیکی  Box2D ایجاد نمایند.

ماژول‌های اکسپورت این استودیو به بازی‌سازان امکان ساخت یک بازی، خلق چند نسخه اجرایی و اکسپورت کردن آنها به پلتفرم‌های مختلف از قبیل رایانه، اندروید، آی‌او‌اس، و HTML5 برای گوشی تلفن همراه را با فشردن یک دکمه ممکن ساخته است.

GameMaker یکی از اولین ابزارهای ساخت بازی‌های رایانه‌ای به حساب می آید. این ابزار در میان توسعه‌دهندگان مبتدی و حرفه‌ای بسیار محبوب است و طیف وسیعی از ابزارها را ارائه می‌دهد. برخی از بهترین بازی‌ها مانند Murder in Hotel Lisbon (رایانه)، Spelunky (رایانه)  و  Aces of Luftwaffe (آندروید) توسط این ابزار ساخته شده‌اند.

پیش از ادامه این مبحث لازم است یادآور شویم که می‌توانید بازی‌سازی را با استفاده از مجموعه آموزش بازی سازی 2D/3D، مقدماتی تا پیشرفته فرادرس یاد بگیرید.

4. ساخت بازی در مرورگر با FlowLab

شما با استفاده از Flowlab، می‌توانید بازی‌های فلش و iOS را مستقیماً در مرورگر خود بسازید. این ابزار ساخت بازی آنلاین، برای توسعه‌دهندگانی که دانش قبلی درباره برنامه نویسی ندارند، بسیار مناسب است.  این نرم‌افزار تمام ابزارهای مورد نیاز توسعه‌دهنده بازی‌های مبتدی را ارائه می‌دهد و از آنجا که این مجموعه ابزارها به صورت آنلاین ارائه می شوند، امکان اشتراک بازی برای سازندگان بسیار آسان‌تر است.

برنامه‌نویسی مبتنی بر گردش‌کار امکان منحصر‌به‌فرد «فلولب» است و به کاربران فرصت خلق بازی‌هایی با منطق‌های پیچیده را عرضه می‌کند. این نرم افزار همچنین ابزارهایی برای ترسیم و انیمیشن دارد که به کاربران امکان خلق شخصیت‌های بازی‌، شخصیت‌های حاشیه‌ای و انیمیشن را می‌دهد.

تنها نکته این است که نسخه رایگان دارای منابع محدود (تنها 50 عنصر و 5 سطح) است. توسعه دهندگان می‌توانند حداکثر 3 بازی را ایجاد کنند. نسخه حرفه‌ای اجازه می‌دهد تا کاربران بازی‌های نامحدودی را با استفاده از اشیاء و سطوح نامحدود ایجاد کنند. همچنین در نسخه حرفه‌ای امکان انتشار بازی در آیتونز وجود دارد.

5. ایجاد بازی‌های تحت وب با Sploder

این ابزار برای ایجاد بازی‌های تحت وب مورد استفاده قرار می‌گیرد. با استفاده از این ابزار امکان انتشار بازی در مارکت‌های تلفن همراه وجود ندارد و بنابراین از کسب درآمد نیز پشتیبانی نمی‌کند. کاربران در این ابزار می‌توانند بازی‌های سبک قدیمی، پلتفرمر، ماجراجویی فضایی و یا تیراندازی خود را بسازند. هر بازی مجموعه ابزارهای خاص خود را دارد. همچنین یک انجین فیزیکی مجزا برای ساخت بازی‌های مبتنی بر فیزیکی وجود دارد. یک ویرایشگر گرافیکی نیز امکان خلق شخصیت های پیکسلی را ارائه می‌کند.

معرفی فیلم های آموزش نرم‌افزارهای بازی‌سازی فرادرس

در این بخش انتهایی از مطلب نرم‌افزارهای بازی‌سازی برخی از دوره‌های آموزشی جامع و مهم پیرامون نرم‌افزارهای بازی‌سازی در سایت فرادرس به علاقه‌مندان معرفی شده‌اند.

فیلم آموزش پروژه محور یونیتی (Unity‎) – ساخت بازی نابودگر فضایی

Unity‎ یک موتور بازی‌سازی چندپلتفرمی است که برای ایجاد محتوای زمان واقعی و ساخت بازی‌ها و اپلیکیشن‌های دو بعدی، سه‌بعدی و واقعیت مجازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. Unity‎ به عنوان یکی از بهترین موتورهای باز‌سازی به حساب می‌آید، زیرا امکانات و ابزارهای بسیاری را برای بازی‌سازان، حتی افراد مبتدی، فراهم می‌کند. در دوره آموزش پروژه محور یونیتی (Unity‎) نحوه ساخت یک بازی اندرویدی نمونه از ابتدا تا زمان انتشار در گوگل‌پلی به طور جامع آموزش داده شده است.

طول مدت این دوره ۱۹ ساعت و ۳۷ دقیقه و مدرس آن مهندس محمدباقر اهتمام است. این دوره ۲۳ درس یا بخش را شامل می‌شود که عناوین برخی از آن‌ها عبارتند از: بررسی ایده و Game Design Document بازی، وارد کردن تصاویر و اسپرایت‌ها، افزودن قابلیت شلیک تیر، ساخت شهاب‌ سنگ‌ها و آشنایی با Prefab‌ها، ساخت سفینه دشمن مادر و سفینه دشمن فرزند و سایر موارد.

  • برای دیدن فیلم آموزش پروژه محور یونیتی (Unity‎) – ساخت بازی نابودگر فضایی + اینجا کلیک کنید.

فیلم آموزش یونیتی (Unity) – ساخت منو با تنظیمات حرفه ای‎

معرفی فیلم آموزش یونیتی (Unity) – ساخت منو با تنظیمات حرفه ای در مقاله نرم‌افزارهای بازی‌سازی‎

طول مدت دوره آموزش یونیتی (Unity) – ساخت منو با تنظیمات حرفه‌ای، ‎۱۴ ساعت و ۳۰ دقیقه و مدرس آن مهندس بهروز بهرامی است. در این دوره، نحوه ایجاد منو در بازی با استفاده از نرم‌افزار بازی‌سازی یونیتی آموزش داده شده است. این دوره برای افرادی که قصد شروع یادگیری نرم‌افزار بازی‌سازی یونیتی و طراحی منو بازی را دارند مناسب است. برخی از سرفصل‌های این دوره شامل رابط کاربری منو (User Interface - UI)، ساخت UI منو تنظیمات، ساخت UI منو گرافیک، ساخت UI منو صدا، ساخت UI منو بازیکن و سایر موارد است.

  • برای دیدن فیلم آموزش پروژه محور یونیتی (Unity‎) – ساخت بازی نابودگر فضایی + اینجا کلیک کنید.

فیلم آموزش ساخت بازی سه بعدی تیراندازی اول شخص در Unreal Engine

معرفی فیلم آموزش ساخت بازی سه بعدی تیراندازی اول شخص در Unreal Engine در مطلب نرم‌افزارهای بازی‌سازی

Unreal Engine قدرتمندترین و پیشرفته‌ترین پلتفرم ساخت سه‌بعدی برای تصاویر Real Time نزدیک به واقعیت است. Unreal Engine یک موتور و نرم‌افزار بازی‌سازی محبوب است که ساخت بازی برای طیف گسترده‌ای از پلتفرم‌های دسکتاپ، موبایل، کنسول و واقعیت مجازی را پشتیبانی می‌کند. دوره آموزش ساخت بازی سه‌بعدی تیراندازی اول شخص در Unreal Engine برای افرادی مناسب است که قصد یادگیری نحوه ساخت بازی در Unreal Engine‌ را به صورت پروژه محور دارند. طول مدت این دوره نزدیک به شش ساعت و مدرس آن مهندس محمود خاوریان است. این دوره از ۹ قسمت تشکیل شده است. از جمله سرفصل‌های این دوره آموزشی می‌توان به تعامل با اشیا با استفاده از بلوپرینت ها، توسعه دادن توانایی های بازیکن، ایجاد عناصر UI (رابط کاربری) بازی، ایجاد محدودیت ها و اهداف بازی و سایر موارد اشاره کرد.

  • برای دیدن فیلم آموزش ساخت بازی سه بعدی تیراندازی اول شخص در Unreal Engine + اینجا کلیک کنید.

فیلم آموزش ساخت بازی با Unreal Development Kit) UDK)

UDK بسته توسعه Unreal است که نرم‌افزاری قدرتمند برای توسعه بازی به شمار می‌رود. بسیاری از بازی‌های کوچک و بزرک مطرح با استفاده از این ابزار توسعه داده شده‌اند. طول مدت دوره آموزش ساخت بازی با  UDK نزدیک به ۴ ساعت و مدرس آن مهندس میلاد حسینی است. این دوره برای افرادی که قصد یادگیری بازی‌سازی با Unreal Engine را دارند مناسب است. از جمله بازی‌های محبوبی که با Unreal ساخته شده‌اند می‌توان به BioShock ، Brothers in Arms ،Medal of Honor و سایر بازی‌های مطرح اشاره کرد. برخی سرفصل‌های این دوره شامل مقدمه ای بر UDK، نصب کردن UDK، آشنایی با محیط و امکانات اصلی در UDK، فراگیری ابزار BSP و ساخت یک نقشه با این ابزار، ساخت بلوک و ساختمان در مرحله توسط ابزار BSP و سایر موارد است.

اگر به این نوشته علاقه‌مند بوده‌اید، احتملاً موارد زیر نیز مورد توجه شما واقع خواهند شد:

لوگوی سامانه تایپو
این مطلب با حمایت «تایپو» نوشته شده است.

تایپو کاملترین سامانه هوشمند آموزش تایپ ده انگشتی در ایران است که دوست دارد شما را تبدیل به یک تایپیست حرفه‌ای کند.

این سامانه با استفاده از بهترین و موثرترین روش‌های آموزشی و گیمیفیکیشن در کمترین زمان ممکن و با لذت خاصی تایپ ده انگشتی را به شما آموزش داده و شما را عاشق تایپ کردن می‌کند.

برای شروع رایگان یادگیری تایپ ده انگشتی و کسب اطلاعات بیشتر بر روی این لینک کلیک کنید.

همچنین در بخش تست سرعت تایپ، می‌توانید سرعت تایپ خود را تست کرده و آمار جالبی را مشاهده کنید. علاوه بر این، در تایپو شما می‌توانید با سایر افراد نیز رقابت کنید.

کالا، خدمات و برند خود را در کادر «حامی مطالب» مجله فرادرس معرفی کنید.
کلیک کنید

==

بر اساس رای ۱۱۵۵ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
turbofuture
۲۴ دیدگاه برای «نرم‌افزارهای بازی‌سازی — معرفی ۵ نرم‌افزار برتر برای ساخت Game در اندروید، iOS و کامپیوتر»

سلام خواهشا یکی جواب بده اگه کسی بلده بگه واقعا من چندسال پیش بازی به اسمsnake xenziaتو نوکیا ساده بازی کردم وحالا همون نسخه رنگی شده تو گوگلی پلی واسه اندروید ساختن،آیا چجوری وباچه نرم افزاری اینو درست کردن ایا فایل همین بازی مار چجوری واسه موبایل جاوا درست کنم وبا پسوندjarبسازمش عین همینی که تونوکیا۱۶۰۰ هست ولی الان هرچی سرچ میکنم فقط واسه اندروید میات
اگه میدونید بگید؟؟؟؟؟؟؟؟
باتشکر

سلام بچه ها از برنامه ی stucked که علامت رعد و برقه استفاده کنیید خیلییییی خفنهههههههههههه واقعا هر نوع بازی بخواید درست می تونید بکنید

این برنامه Unreal قابلیت استفاده یا اضافه کردن محیط های گرافیکی جدید و دلبخواه شخصی به بازی رو داره؟؟////اصلا برا هر چیزی مثلا شکل اسلحه یا گیاهان و سنگ های بازی یا شکل و شمایل خونه ها این قابلیتو داره؟؟؟
اگه فقط یسری تصاویر و چیزهای پیش فرض داشته باشه که خیلی کاربردی نیست کار همه مثل هم میشه
لطفا اگه استفاده کردید نظر بدید و تصاویر از محیط برنامه بفرستید شدیدا دنبال برنامه هستم برا ساختن بازی

کانستراکت هم اضافه کنید

چطوری نسب کنم

عالی بود با این ۱۰ تا بازی ساختم

اسم شو بگو ما نصب کنیم

سلام
من میخواهم یک بازی رو که در کامپیوترم نصب شده رو تغییر بدم
یعنی مثلا آدم های بازی جی تی ای رو عوض کنم یا اصلا چیز دیگه ای باشه
آیا ممکنه ؟؟؟؟؟؟؟؟
برنامه نویسیش رو هم بلدم
ممنون میشم اگه راهنمایی کنید

آره میشه باید بلد باشی ماد بسازی

واسه ی هر بازی نسبت به موتور گرافیکیش روش عوض کردن ریسورسها فرق داره ولی اگر کار گرافیکی بلد نیستید میتونید مدل هارو از اینترنت دانلودکنید و توی بازی مورد نظر نصب کنید

من سازنده مقاله نیستم اما در ابدیت جدید بابجی امکان عوض کردن لباس هست

بله حاجی میشه فقط باید یلد باشی

بدرد نمیخره

سلام و احترام ببخشید من کتابی یا اطلاعاتی درمورد بازی های رایانه ای می خواستم اگه کسی بتون کمکم کن ممنون میشم

بد نبود

چرا کانستراکت را نگفتی

منم همینو میگم کانستراکت که خیلی خفنه!

اولین برنامه پسوردش چی بود

تشکر از مقاله شما

ممنون

ساخت بازی ما از شما ممنونیم

بد نبود
ولی ای کاش که لینک دانلود آنها را هم می دادید

[…] […]

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *