کهکشان مثلث — تصویر نجومی روز

۱۹۹ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۴ آذر ۱۳۹۸
زمان مطالعه: ۱ دقیقه
کهکشان مثلث — تصویر نجومی روز

بخش قابل توجهی از کهکشان مارپیچی M33 را گاز هیدروژن تشکیل داده است. این کهکشان یکی از اعضای «گروه محلی کهکشان‌ها» (خوشه کهکشانی محلی | Local Group of Galaxies) و با نام «کهکشان مثلث» (Triangulum Galaxy) نیز شناخته شده است. این کهکشان نزدیک به ۳ میلیون سال نوری از زمین فاصله دارد.

برای مشاهده تصویر در اندازه کامل، کلیک کنید.

ناحیه داخلی این کهکشان که در این تصویر موزاییکی تلسکوپی دارای ۲۵ پنل، به تصویر کشیده شده، ، ۳۰,۰۰۰ سال نوری است. داده‌های تصویری ثبت شده از فضا و تلسکوپ‌های مستقر در سطح زمین، پرتره M33، ابرهای هیدروژن یونیزه شده مایل به قرمز یا همان «مناطق اچ ۲» (HII Regions) را نشان می‌دهد. مناطق HII در کهکشان M33 از جمله شناخته‌شده‌ترین «مهدکودک‌های ستاره‌ای» (Stellar Nurseries) و محل شکل‌گیری ستارگان بسیار بزرگ اما با عمر کوتاه است.

تشعشعات شدید ماورا بنفش از ستارگان بزرگ و درخشان، گاز هیدروژن موجود در اطراف را یونیزه و درخشش قرمز موجود در تصویر را ایجاد می‌کند. برای بهبود این تصویر، داده‌های «پهن‌باند» (Broadband) برای تولید نمای رنگی از کهکشان‌ها استفاده شده و با داده‌های «باند باریک» (Narrowband) ثبت شده از طریق فیلتر آلفای هیدروژن ترکیب شده است. این فیلتر، نور قوی‌ترین خط انتشار هیدروژن قابل مشاهده را پراکنده می‌کند.

اگر نوشته بالا برای شما مفید بوده است، آموزش‌های زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
Nasa
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *