کهکشان فرفره — تصویر نجومی روز

۲۶۲ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۳ مهر ۱۳۹۹
زمان مطالعه: ۱ دقیقه
کهکشان فرفره — تصویر نجومی روز

یکی از اجرام موجود در لیست معروف «اجرام مسیه» (Messier Objects) که توسط «شارل مسیه» (Charles Messier) ارائه شده، «کهکشان فرفره» (Messier 101 | M101) است. این کهکشان بسیار زیبای مارپیچی، ۱۷۰,۰۰۰ سال نوری وسعت دارد و تقریبا دو برابر اندازه «کهکشان راه شیری» (Milky Way Galaxy) است. M101 از جمله سحابی‌های مارپیچی مشاهده شده با «تلسکوپ راس» (Rosse's Telescope) نیز محسوب می‌شود. این تلسکوپ متعلق به قرن ۱۹ میلادی است و از بزرگ‌ترین تلسکوپ‌های آن دوران محسوب می‌شود.

کهکشان فرفره -- تصویر نجومی روز

برای مشاهده تصویر در اندازه کامل، کلیک کنید.

اما عکسی که در اینجا مشاهده می‌کنید، یک تصویر چند طول موجی و ترکیبی است که توسط تلسکوپ‌های فضایی قرن ۲۱ گرفته شده است. این تصویر که رنگ‌های آن با طول موج‌هایی از «اشعه ایکس» (X-rays) گرفته تا «فروسرخ» (Infrared)، کدگذاری شده است (از انرژی بالا تا پایین)، ترکیبی از عکس‌های ثبت شده توسط «رصدخانه پرتو ایکس چاندرا» (Chandra X-ray Observatory) (ارغوانی)، «کاوشگر تکامل کهکشان‌ها» (Galaxy Evolution Explorer) (آبی)، «تلسکوپ فضایی هابل» (Hubble Space Telescope) (زرد) و «تلسکوپ فضایی اسپیتزر» (Spitzer Space Telescope) (قرمز) است.

داده‌های اشعه ایکس موقعیت گازهای چند میلیون درجه‌ای اطراف M101، ستاره نوترونی و سامانه ستاره دوتایی را نشان می‌دهد و داده‌های انرژی پایین‌تر، ستارگان و غبارهایی را نشان می‌دهند که بازوهای مارپیچی کهکشان فرفره را می‌سازند. این کهکشان، درون صورت فلکی «خرس بزرگ» (Ursa Major) قرار دارد.

اگر نوشته بالا برای شما مفید بوده است، آموزش‌های زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
NASA
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *