کشف حیات در دیگر سیارات — تصویر نجومی روز

۱۰۴ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۶ شهریور ۱۳۹۸
زمان مطالعه: ۱ دقیقه
کشف حیات در دیگر سیارات — تصویر نجومی روز

بشر همواره با این پرسش مواجه بوده که به جز زمین، در کجا ممکن است حیات وجود داشته باشد. برای پاسخ به این پرسش، انسان‌ها همواره در جستجوی سیاراتی هستند که امکان حیات در آن‌ها وجود دارد. اخیرا، پژوهشگران با کشف مقدار زیادی بخار آب در جو یک سیاره دور و فراخورشیدی (Exoplanet) به نام K2-18b، یک گام به کشف حیات در دیگر سیارات نزدیک‌تر شده‌اند.

کشف حیات در دیگر سیارات

برای مشاهده تصویر در اندازه کامل، کلیک کنید.

این سیاره و ستاره والد آن، در حدود ۱۲۴ هزار سال نوری از «صورت فلکی شیر» (Constellation of the Lion) فاصله دارند. این سیاره به طور قابل توجهی نسبت به زمین بزرگ‌تر و دارای جرم بیشتری است، اما در ناحیه قابل سکونت از ستاره خودش در مدار قرار دارد. K2-18 نسبت به خورشید زمین قرمزتر است و در آسمان K2-18b با روشنایی مشابه با خورشید زمین می‌درخشد.

این اکتشاف در داده‌هایی انجام شده است که از سه تلسکوپ فضایی «هابل» (Hubble)، «اسپیتزر» (Spitzer) و «کپلر» (Kepler) با توجه به جذب رنگ‌های بخار آب هنگام حرکت سیاره در مقابل ستاره به دست آمده‌اند. در این تصویر، سیاره فراخورشیدی K2-18b در سمت راست تصویر، ستاره کوتوله قرمز K2-18 در سمت چپ و یک «سیاره خواهر» (Sister Planet) تایید نشده نیز در میان آن‌ها وجود دارد.

اگر نوشته بالا برای شما مفید بوده است، آموزش‌های زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای ۱ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *