کاسه نمد گیربکس ۲۰۶ | عملکرد و نحوه تعویض — آموزش تصویری

۷۲۹۲ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۴ دقیقه
کاسه نمد گیربکس ۲۰۶ | عملکرد و نحوه تعویض — آموزش تصویری

در مطالب پیشین مجله فرادرس در خصوص کاسه‌نمد و همچنین کاسه‌نمد گیربکس اطلاعاتی ارائه کردیم. در این مطلب قصد داریم تا در رابطه با کاسه نمد گیربکس 206 صحبت کنیم و نحوه عملکرد آن و تعویض کاسه نمد گیربکس 206 را به هنگام باز و بست گیربکس توضیح دهیم.

کاسه نمد چیست؟

کاسه نمد به قطعه‌ای می‌گویند که بین قطعات دوار و ثابت یک موتور یا سیستم متحرک قرار می‌گیرد. این قطعه از نشتی روغن و سیالات به هنگام چرخش شفت جلوگیری و مانع از ورود گرد و غبار و آلودگی‌های مختلف به محفظه سیستم می‌شود. بخش بیرونی کاسه نمد می‌تواند شامل جداره‌ای فلزی باشد. برای آب‌بندی مناسب، بخش داخلی دارای لبه‌ای از جنس الاستومری و پلیمری است که شفت را آب‌بندی می‌کند.

گیربکس 206

خودروهای پژو 206 در تیپ‌های مختلفی تولید و عرضه شده‌اند که به غیر از تیپ‌های ۴ و ۶، همگی از گیربکس دستی موسوم به $$MA5$$ بهره می‌گیرند. این جعبه‌دنده از نوع جعبه‌دنده دستی ۵ سرعته یا پنج‌دنده است که شفت ورودی آن با سیستم کلاچ درگیر است و شفت خروجی نیز با دیفرانسیل ارتباط برقرار می‌کند. توجه داشته باشید که در گیربکس 206 تمامی چرخ‌دنده‌های شفت ورودی با سرعت یکسان شفت گردش می‌کنند و به عبارت دیگر، شفت آن از نوع یکپارچه است.

شفت خروجی گیربکس 206 اما از چند جزء تشکیل شده است و چرخ‌دنده‌های آن امکان چرخش با سرعت متفاوت از سرعت شفت را دارند. گیربکس 206 از نوع گیربکس سنکرونیزه و شامل سه ماهک و دو میل ماهک است.

از آن‌جایی که طراحی محصولاتی همچون کاسه نمد گیربکس 206 به دانش مهندسی و کار با نرم‌افزارهای مربوطه نیاز دارد، «فرادرس» اقدام به انتشار فیلم آموزش مقدماتی نرم افزار Siemens NX برای طراحی، مهندسی و ساخت محصول کرده که لینک آن در ادامه آورده شده است.

کاسه نمد گیربکس 206

بعد از این‌که با گیربکس 206 و نحوه عملکرد آن آشنا شدیم به مشکل اصلی بیشتر جعبه‌دنده‌ها یعنی مشکل روغن‌ریزی می‌پردازیم. کاسه نمد گیربکس 206 از روغن‌ریزی آن جلوگیری می‌کند اما این قطعه بعد از مدتی به علت مجاورت در حرارت بالا و همچنین وجود آلودگی‌های مختلف، خاصیت آب‌بندی خود را از دست می‌دهد. از این‌رو باید نسبت به تعویض آن اقدام شود.

نحوه تعویض کاسه نمد گیربکس 206 به چه صورت است؟

برای تعویض کاسه نمد گیربکس 206 باید پنج مرحله شامل باز کردن سیستم مکش، خارج کردن سنسور، باز کردن چرخ‌ها، باز کردن سیبک فرمان و خارج کردن پلوس سمت راننده را انجام دهیم.

مرحله اول

برای دسترسی به گیربکس و تعویض کاسه نمد 206 در ابتدا بهتر است تا برای راحتی کار، برخی قطعات را باز کنیم. سیستم مکش و فیلتر هوا را به طور کامل باز می‌کنیم و در ادامه، باتری و کفی باتری را هم باز می‌کنیم. برای دسترسی بهتر از پایین نیز، سینی زیر موتور را هم باز می‌کنیم. به این ترتیب، همانطور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید و همچنین بعد از باز کردن کابل اتصال بدنه متصل به گیربکس، دسترسی بهتری به گیربکس 206 خواهیم داشت.

گیربکس 206

مرحله دوم

در این مرحله، باید سنسور دور موتور را خارج کنیم که با باز کردن پیچ سنسور، این عمل امکان‌پذیر است و در ادامه نیز، میل ماهک‌ها را نیز از گیربکس خارج می‌کنیم. البته توجه داشته باشید که این مراحل در باز کردن کامل گیربکس بکار می‌رود و جهت تعویض کاسه نمد گیربکس 206 نیازی به باز کردن کامل آن نیست.

مرحله سوم

در این مرحله، بعد از باز کردن چرخ‌های جلو، خار و نگهدارنده پیچ سرپلوس را به همراه پیچ سرپلوس باز می‌کنیم.

مرحله چهارم

در مرحله چهارم برای تعویض کاسه نمد گیربکس 206 باید سیبک فرمان را باز کنیم تا از این طریق، پلوس آزاد شود.

مرحله پنجم

در این مرحله می‌توانیم پلوس سمت راننده را از محل خود خارج کنیم.

همانطور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، بعد از طی این مراحل، به کاسه نمد گیربکس 206 می‌رسیم که می‌توانیم با استفاده از ابزار مخصوص، کاسه نمد گیربکس 206 را خارج کنیم و کاسه نمد جدید را به کمک جا زن کاسه نمد، در محل خود قرار دهیم. البته در برخی موارد با توجه به این‌که این قطعه با پوسته گیربکس نیز تماس دارد به عنوان کاسه نمد پلوس هم شناخته می‌شود.

کاسه نمد گیربکس 206

توجه داشته باشید که برای تعویض کاسه نمد گیربکس 206 حتما آن‌را گریس‌کاری کنید.

تعویض کاسه نمد قیفی گیربکس 206 به چه صورت است؟

قیفی گیربکس 206 که در مواردی به آن کاسه نمد قیفی گیربکس نیز می‌گویند بهتر است بعد از باز کردن گیربکس، تعویض شود. برای این کار باید با باز کردن اجزای داخلی گیربکس آشنا باشیم که در ادامه به طور خلاصه به آن خواهیم پرداخت که مربوط به گیربکس دستی BE پژو 206 است.

در ابتدا، پیچ‌های تصویر را باز می‌کنیم تا به کمک آن، پوسته دنده ۵ جدا شود.

دنده ۵ را درگیر می‌کنیم و پین نگهدارنده دنده ۵ را به کمک سمبه خارج می‌کنیم و ماهک را در حالت خلاصی قرار می‌دهیم. برای قفل شدن شفت نیز دنده دیگری را با حرکت ماهک درگیر می‌کنیم. در ادامه، خار حلقوی را جدا خواهیم کرد و مهره‌های مربوطه را نیز باز می‌کنیم.

سپس با ابزار مناسب، توپی دنده را به سمت بالا می‌کشیم. باید موقعیت توپی دنده ۵ را نسبت به کشویی علامت‌گذاری کنیم و بعد از آن، مجموعه توپی و کشویی را به همراه ماهک، بیرون بیاوریم.

در انتها نیز، دنده محرک دنده ۵ و بعد از آن، بوش دنده ۵ و واشر فاصله‌انداز را خارج می‌کنیم.

در پوسته اصلی گیربکس (تصویر زیر)، پیچ‌های نگهدارنده بلبرینگ محور خروجی و همچنین، صفحه متوقف کننده محور خروجی را به همراه سایر پیچ‌ها باز می‌کنیم.

خار حلقوی را به کمک خاربازکن خارج می‌کنیم و پوسته اصلی را بیرون می‌آوریم. در اینجا برای بیرون آوردن راحت‌تر پوسته می‌توانیم از چکش پلاستیکی استفاده کنیم.

در ادامه، لوله پرکن روغن باید جدا شود.

دنده و شفت هرزگرد دنده عقب را خارج کنید. با چرخاندن محور ماهک دنده و بالا کشیدن محور ماهک اصلی، آن‌ها را خارج می‌کنیم.

حال می‌توانیم با چرخش ماهک، آن‌را به سمت بالا بکشیم.

در انتها می‌توان مجموعه محور ورودی و خروجی را خارج کنیم و با باز کردن سه پیچ قیفی پشت دو‌شانه کلاچ، قیفی گیربکس 206 را خارج و آن‌را تعویض کنیم.

قیفی گیربکس 206

بر اساس رای ۳۵ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
SKFمجله فرادرس
۷ دیدگاه برای «کاسه نمد گیربکس ۲۰۶ | عملکرد و نحوه تعویض — آموزش تصویری»

سپاس بسیار مفید بود

کاسه نمدقیفی در206 به هنگام پایین آوردن گیربکس آشکارادیده میشود.چرامردم را گمراه میکنی.

با سلام؛

از ارائه بازخورد شما سپاس‌گزاریم. بله دقیقا بعد از باز کردن پوسته گیربکس، کاسه‌نمد قیفی را می‌توان تعویض کرد که این مورد به‌ویژه در زمان تعویض دیسک و صفحه‌کلاچ انجام می‌شود. در داخل متن نیز به این موضوع اشاره شده اما آنچه در ادامه آمده، آموزش اصولی آشنایی با اجزای گیربکس و بازکردن آن و در انتها، تعویض قیفی است.

با تشکر از همراهی شما با مجله فرادرس

سلام و سپاس از شما که ترویج علم را دستاورد زندگی ارزشمند خود قرار داده اید .
سربلند وسالم باشید .

سلام
چندین ساله خودرو ۲۰۶ من مشکل روغن ریزی گیربکس داره پیش حداقل ۵ تا مکانیک بردم که درست کنن بعد از یک هفته بازم روغن ریزی شروع میشه

باسلام ..طبق توضیحات شما دوست عزیز منم همین مشکل رو داشتم ..منتهی از اونجایی که تعمیرکاران عزیز بیشتر تعویض کارن و با چند ماه شاگردی توهم استاد کار ماهر رو گرفتن ..و از اونجایی که نفعی برا کسی ندارن بیشتر ضرر میرسونن ..من چند تعمیرکاه بردم همشون یک صدا میگفتن باید گیربکس بیاد پایین ..از شانس خوبم برا تعویض روغن ماشین استاد کار متوجه نشتی واسکازین میشه و با تعویض کاسه نمد سر پلوس تمام مشکلات برطرف شد شمام تا گیربکس بیشتر آسیب ندیده اول واسکازین رو چک کنید بعد ببرید چند جا نشون بدید تا خیالتون راحت بشه

با سلام لطفا اگه امکان داره سریع جواب بدید ممنون
۲۰۶ تیپ ۲ مدل ۹۶ دارم ماشینم در حرکت زوزه میکشیده چه درحالت دنده و خلاص بعد زدم بغل دیدم از ته پلوس سمت راننده وازکازین سرازیر شده که خیلی خیلی هم تازه نبود کمی گرد و قبار روش نشسته بود انگاری یه هفته نشتی داشته ولی من نمیدونستم
به نظرتون صدا به خاطر بی روغنیه یا جای دیگس هنوز روغن نرخیتم دنده های ماشینم خیلی خوب و نرم جا میره
ممنون میشم پاسخ دهید

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *