زبان برنامه‌نویسی سوئیفت را از این منابع به راحتی یاد بگیرید

۱۵۸ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۰ خرداد ۱۴۰۰
زمان مطالعه: ۴ دقیقه
زبان برنامه‌نویسی سوئیفت را از این منابع به راحتی یاد بگیرید

هنگامی که برای اولین بار اپل، زبان برنامه‌نویسی جدید خود را با نام «سوئیفت» (Swift) منتشر کرد، برنامه‌نویسان شگفت‌زده شدند. تا قبل از آن برای برنامه نویسی iOS و توسعه‌ی اپلیکیشن‌های «Mac» و «iOS» چاره‌ای جز استفاده از «Objective C» نبود. Objective C زبانی شی‌گرا و قدیمی است که در سال ۱۹۸۰ منتشر شده. سوئیفت مانند هوایی تازه وارد دنیای نرم‌افزار شد و آن‌ را متحول کرد.

مانند همیشه اپل در این زمینه نیز گوی سبقت را از رقبا ربود و اعلام کرد که به‌ زودی سوئیفت به شکل متن‌باز در اختیار برنامه‌نویسان قرار خواهد گرفت. به همین دلیل توسعه‌دهندگان سراسر جهان به استقبال این زبان جدید رفتند. البته دور از ذهن نخواهد بود که سوئیفت به سرعت رشد کند و به زبان اول برنامه‌نویسی در دهه‌ی آتی تبدیل شود.

اگر می‌خواهید وارد دنیای سوئیفت شوید، احتمالا همین الان بهترین زمان ممکن است. آینده‌ی روشنی در برابر سوئیفت وجود خواهد داشت. هرچه زودتر وارد این عرصه شوید، زودتر می‌توانید از میوه‌های آن بهره‌مند گردید.

SoSoSwift (رایگان)

Swift

SoSoSwift یک وب‌سایت کلیدی برای تمام افرادی است که می‌خواهند زبان سوئیفت را فرابگیرند. این سایت برای همه‌ی افراد چه تازه‌کار و چه حرفه‌ای می‌تواند مفید باشد. بزرگترین مجموعه از فایل‌های آموزشی سوئیفت در SoSoSwift گردآوری شده و در وبلاگ آن نیز می‌توانید از تمام اخبار جدید و مرتبط آگاه شوید.

بهترین راه شروع، مراجعه به لینک بخش «موارد آموزشی» (Tutorials) و انتخاب فایل مورد نظر است. برای مثال «Swift Tutorial: Introduction Series»، بهترین قسمت برای شروع یادگیری و «iOS 8 Game Development» جذاب‌ترین مجموعه برای توسعه‌دهندگان بازی است.

SkipCasts (رایگان)

Swift

SkipCasts مجموعه‌ای از فایل‌های آموزشی به تلاش «اسکیپ ویلسون» (Skip Wilson) است. تا سال ۲۰۱۵ بخشی از این ویدئوها به صورت رایگان و بخشی دیگر در ازای خرید حق اشتراک در اختیار کاربران قرار می‌گرفت، اما در ماه می همین سال ویدئوهایی که از طریق حق اشتراک در دسترس بودند حذف شدند و تنها ویدئوهایی رایگان روی سایت باقی ماندند.

هر چند این اتفاق اصلاً خوشایند نیست، اما باید بگوئیم هنوز هم ۲۳ ویدئوی آموزشی خوب در دسترس هستند که می‌توانند برای افراد مبتدی کاربردی باشند. بسیاری از کاربران بر این باور هستند که ویدئوهای «Skip» به درک مفاهید پیچیده زبان برنامه‌نویسی سوئیفت کمک می‌کنند؛ لذا اگر اخیراً شروع به یادگیری این زبان کرده‌اید نباید ویدئوهای یاد شده را از دست بدهید.

آموزش‌های «Ray Wenderlich» (رایگان)

Swift

این بسته‌ی آموزشی جامع روزی با کار تنها یک برنامه‌نویس شروع شده است. اکنون ده‌ها توسعه‌دهنده‌ی مجرب و ماهر در حال به اشتراک‌گذاری تجارب خود در این سایت هستند. این مجموعه‌ی آموزشی در قالب فایل‌های نوشتاری، صوتی و ویدئویی ارائه می‌شود. «ری وندرلیخ» (Ray Wenderlich) به تنهایی این کار را شروع کرد اما اکنون این پروژه پیشرفتی خارج از تصور وی داشته‌ است.

تمرکز سایت بر توسعه‌ی بازی است و بخش‌های زیادی مختص «Unity Engine» و «Unreal Engine» در آن وجود دارد. البته اطلاعات زیاد و ارزشمندی در رابطه با «Cocoa» یا  Objective C نیز منتشر شده است.

فایل‌های آموزشی این مجموعه بسیار مفید و کاربردی هستند و نمی‌توان به راحتی از کنار آن‌ها گذشت. البته بخشی برای ویدئوهای حرفه‌ای پولی نیز در این سایت وجود دارد. این فایل‌های آموزشی شامل بسیاری از کیت‌های شروع جذاب برای کدنویسی ژانرهای متنوع بازی است.

Learn Swift Tips (رایگان)

Swift

منابع بسیار زیادی برای یادگیری سوئیفت وجود دارد، تا جایی که نمی‌توان همه‌ی آنها را به علاقه‌مندان معرفی کرد. خبر خوش این‌ که فردی به نام «زهیر» (Zaheer) فهرستی از منابع آموزش مناسب را در سایت Learn Swift Tips جمع‌آوری کرده است.

در این فهرست برای هر سطحی از مهارت می‌توانید آموزش‌های مناسبی را پیدا کنید؛ به زبان ساده‌تر آموزش‌های پایه در کنار آموزش‌های مفاهیم پیچیده‌ای در دسترس هستند که در برخی موارد تنها توسط برنامه‌نویسان بسیار حرفه‌ای و در همایش‌هایی خاص تشریح شده‌اند. ضمناً فهرست یاد شده به معرفی تعدادی کتاب‌ کاربردی، روش‌های میانبر در برنامه‌نویسی، نمونه کدها و API‌-ها نیز می‌پردازد.

آموزش‌های برنامه‌نویسی سوئیفت روی پلتفرم مدیوم (رایگان)

Swift

در زمان شروع به کار پلتفرم «مدیوم»، به خاطر کسی که تاسیسش کرده بود (وی یکی از هم-موسسان توییتر بود) و هدفی که دنبال می‌کرد، حرف و حدیث‌های زیادی پیرامون آن به وجود آمد. اما آیا مدیوم توانسته موفق شود و آنچه را که می‌خواست محقق سازد؟ نمی‌توان جوابی قاطع به این سئوال داد و البته نباید فراموش کرد که امروزه بسیاری می‌گویند: «این پلتفرم یک سرویس وبلاگی نویسی مانند سایر سرویس‌های مشابه است.»

فارغ از حرف و حدیث‌های موجود، پیدایش مدیوم برای یادگیری زبان برنامه‌نویسی سوئیفت اتفاقی مثبت بوده است، زیرا در کانال برنامه نویسی سوئیفت روی این پلتفرم، به مدد تلاش چندین و چند برنامه‌نویس انواع مختلف آموزش‌ها و ترفندهای مرتبط، به رایگان در اختیار عموم قرار گرفته است. ضمناً‌ فراموش نکنید آموزش‌های ذکر شده تمامی سطوح از مبتدی‌ تا حرفه‌ای را پوشش می‌دهند.

Swifty (رایگان)

Swift

اگر تا به حال هرگز از یک اپلیکیشن موبایل برای یادگیری برنامه‌نویسی استفاده نکرده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم این برنامه را نصب و استفاده کنید. اپ Swifty هم‌اکنون در «App Store» به شکل رایگان ارائه می‌شود. این اپلیکیشن برای آشنایی با زبان سوئیفت بسیار جذاب است؛ حتی اگر تا کنون تجربه‌ی برنامه‌نویسی نداشته‌اید.

Swifty تعداد ۲۰۰ فایل آموزشی و تعاملی مرتبط را در خود جا داده است. نکته‌ی جالب این‌که هر کدام از فایل‌های به اندازه کافی کوتاه است تا احساس خستگی نکنید. البته با اپلیکیشن یاد شده به یک برنامه‌نویس حرفه‌ای تبدیل نخواهید شد. با این حال می‌توانید به راحتی و شیرینی به دنیای برنامه‌نویسی وارد شوید.

آنچه در بالا معرفی شد تعدادی از کاربردی‌ترین منابع رایگان برای یادگیری زبان برنامه‌نویسی سوئیفت هستند. اگر شما نیز منبع خاصی را می‌شناسید و پیش‌تر از آن استفاده کرده‌اید، می‌توانید تجربه‌‌های خود در این زمینه را از طریق بخش نظرات با سایر کاربران در میان بگذارید.

در صورتیکه به چنین مطالبی علاقه‌مندید،‌ پیشنهاد می‌کنیم به لینک‌های زیر سر بزنید.

^^

بر اساس رای ۵ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
MUO
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *