پردرآمدترین زبان برنامه نویسی چیست؟ — راهنمای برنامه نویسان ایرانی

۲۳۶۵ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۲۷ دقیقه
پردرآمدترین زبان برنامه نویسی چیست؟ — راهنمای برنامه نویسان ایرانی

برنامه نویسی مدت‌ها است که مهارتی بسیار مهم و حیاتی در حوزه‌های مختلف صنایع، شرکت‌ها و کسب و کارها به حساب می‌آید و میزان تقاضا برای برنامه نویسان حرفه‌ای همیشه در سطح بالایی قرار دارد. در این حوزه، انواع زبان‌های برنامه نویسی مختلف و کاربردهای متفاوت و متعددی وجود دارد و بازار کار برنامه نویسی بسیار گسترده است. به همین سبب، درآمد برنامه نویسی هم معمولاً در سطح مطلوبی قرار دارد. به دلیل جذابیت‌های بالای برنامه نویسی و درآمد خوب آن، افراد زیادی به این سو جذب می‌شوند و وقتی می‌خواهند برنامه نویسی را شروع کنند، معمولاً این سوال را دارند که پردرآمدترین زبان برنامه نویسی چیست و در این مقاله سعی شده است به طور جامع و کاربردی به این سوال و سایر نکته‌های پیرامون آن پاسخ داده شود.

فهرست مطالب این نوشته

از آنجا که که فناوری سرعت پیشرفت بیشتری نسبت به سایر صنایع دارد، زبان‌های برنامه نویسی مورد استفاده در هر زمینه از صنعت که زبان‌های استاندارد آن حوزه به حساب می‌آیند، ممکن است به سرعت منسوخ شوند و جای خود را به زبان دیگری بدهند. آگاهی داشتن در رابطه با این‌که کدام زبان‌ها در صنعت و فناوری بیشتر مورد تقاضا هستند و درآمد بیشتری دارند، می‌تواند در تصمیم‌گیری‌های برنامه نویسان برای مسیر شغلی آن‌ها سودمند باشد.

البته باید این نکته را هم در نظر داشته باشیم که اگر هدف تنها کسب درآمد بالا باشد، ممکن است نتوان در این حوزه پیشرفت کرد و به سطح مورد انتظار رسید. در واقع، میزان علاقه و مطابقت توانایی‌ها، خصوصیت‌ها و قابلیت‌های فرد با مهارت‌های برنامه نویسی و هر یک از زمینه‌های شغلی آن نیز بسیار اهمیت دارد. می‌توان گفت در صورت علاقه‌مندی و داشتن تلاش و پشتکار، فارق از اینکه چه زبانی را انتخاب کنیم و وارد چه حوزه‌ای از برنامه نویسی شویم، موفقیت حاصل خواهد شد و به دنبال آن درآمد بالایی هم بدست خواهد آمد.

با توجه به اینکه قصد داریم در این مطلب به این سوال پاسخ بدهیم که پردرآمدترین زبان برنامه نویسی چیست ، بنابراین بهتر است ابتدا به این سوال اساسی پاسخ داده شود که اصلاً زبان برنامه نویسی چیست؟

زبان برنامه نویسی چیست

زبان برنامه نویسی چیست ؟

زبان برنامه نویسی مجموعه‌ای از دستورالعمل‌ها به حساب می‌آید که انسان‌ها می‌توانند با استفاده از آن کارها و وظایف لازم را برای کامپیوترها مشخص کنند. هر زبان برنامه نویسی برای هدف و منظور خاصی مناسب‌تر است و ویژگی‌های و خصوصیت‌های مخصوص به خودش را دارد. همچنین زبان‌های برنامه نویسی مختلف از لحاظ سینتکس (قواعد نحوی) با هم متفاوت هستند و سینتکس برخی از زبان‌ها ساده‌تر است. حدود ۷۰۰ زبان برنامه نویسی در دنیا وجود دارند که مهندسین و توسعه دهندگان از آن‌ها برای هدف‌های مختلفی از جمله ساخت وب سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها، ایجاد و مدیریت پایگاه داده‌ها، حفظ زیرساخت‌های دیجیتال و سایر موارد استفاده می‌کنند.

هدف همه زبان‌های برنامه نویسی هدایت عملیات فنی است، اما روشی که برنامه نویسان با این زبان‌ها تعامل دارند، می‌تواند بر اساس نیازهای پروژه و ترجیح‌های برنامه نویسان متفاوت باشد. معمولاً برنامه نویسان زبانی را انتخاب می‌کنند که بتواند به وسیله آن به راحتی با سخت افزار، نرم افزار یا سیستم‌های مورد نظر ارتباط برقرار کنند و بازخوردها و نتایج مثبتی را در صنایع مختلف بدست آورند. هر زبان برنامه نویسی معمولاً کاربرد خاص خودش را دارد؛ اگرچه برخی زبان‌ها مثل پایتون چندمنظوره یا همه‌منظوره هستند و در حوزه‌های مختلفی می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. در واقع به نوعی می‌توان گفت، ارزش درآمدی زبان‌های برنامه نویسی بیشتر به حوزه‌ای وابسته است که زبان مربوطه در آن به کار گرفته می‌شود. همچنین زبان‌های همه‌منظوره را می‌توان در حوزه‌های مختلف به کار برد و به همین دلیل این زبان‌ها معمولاً پردرآمد‌تر هستند.

اکنون پس از ارائه این مقدمه، می‌توان وارد بحث اصلی شد و دقیق‌تر و کامل‌تر به این سوال پاسخ داده که پردرآمدترین زبان برنامه نویسی چیست ؟

پردرآمدترین زبان برنامه نویسی چیست ؟

اینکه پردرآمدترین زبان برنامه نویسی چیست بیشتر بستگی به این دارد که از آن زبان در چه حوزه‌ای استفاده می‌شود. برخی از حوزه‌های برنامه نویسی بسیار رایج‌تر هستند و تقاضای بیشتری برای متخصصان در آن زمینه‌ها وجود دارد.

مثلاً در این خصوص می‌توان حوزه «برنامه نویسی وب» (Web Development) را نام برد و می‌توان گفت، برنامه نویسی وب یا همان توسعه وب یکی از پرتقاضا‌ترین و رایج‌ترین شاخه‌های برنامه نویسی به حساب می‌آید؛ زیرا با توجه به گسترش چشمگیر اینترنت در میان اقشار مختلف جوامع، اکثر شرکت‌ها، سازمان‌ها، صنایع و کسب و کارها ناچارند برای بقا در محیط وب حضور داشته باشند و به همین سبب نیازمند برنامه نویسان وب یا شرکت‌هایی هستند که در این حوزه خدمات ارائه می‌دهند.

پردرآمدترین زبان برنامه نویسی چیست

همچنین حوزه‌های «برنامه نویسی موبایل» (Mobile Development) و «هوش مصنوعی» (Artificial Intelligence) نیز بسیار رایج و پرتقاضا هستند و بنابراین زبان‌هایی که در آن‌ها کاربرد دارند را می‌توان جزء پردرآمدترین زبان های برنامه نویسی در نظر گرفت.

یکی دیگر از مسائلی که برای پاسخ به سوال پردرآمدترین زبان برنامه نویسی چیست باید در نظر گرفت، میزان پیچیدگی و تخصصی بودن زمینه خاصی از برنامه نویسی که زبان مربوطه در آن کاربرد دارد. مثلاً حوزه «محاسبات زمان واقعی» (Real-time computing) و توسعه نرم افزارهای زمان واقعی معمولاً در کاربردهای بسیار حساسی مثل سیستم‌های کنترل ترافیک هوایی استفاده می‌شوند و ساخت و توسعه آن‌ها نیاز به مهارت و تخصص بالایی دارد و بنابراین درآمدش هم زیاد است. همچنین «برنامه نویسی سیستم‌های تعبیه شده» (Embedded Systems) نیز یکی از حوزه‌هایی به حساب می‌آید که پیچیدگی زیادی دارد. در نتیجه می‌توان زبان‌هایی که در حوزه‌های این چنینی مورد استفاده قرار می‌گیرند را نیز در زمره پردرآمدترین زبان های برنامه نویسی به حساب آورد.

همچنین زبان‌هایی را که در حوزه هک و امنیت استفاده می‌شوند را هم می‌توان به عنوان پردرآمدترین زبان برنامه نویسی معرفی کرد. زیرا بحث امنیت در فناوری اطلاعات بسیار اهمیت دارد و خصوصاُ با گسترش اینترنت و وجود ارتباط از طریق شبکه، دیگر نمی‌توان امنیت را به صورت فیزیکی و با قفل و زنجیر برقرار کرد و نیاز به برنامه نویسان و افراد حرفه‌ای و متخصص برای تمام شرکت‌ها و سازمان‌ها برای برقراری امنیت زیرساخت‌ها وجود دارد. امروزه باگ بانتی یکی از زمینه‌های بسیار پردرآمد به حساب می‌آید و باگ هانترها جایزه‌های هنگفتی بابت باگ‌یابی وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌های تحت وب شرکت‌های مختلف دریافت می‌کنند.

البته ذکر این نکته هم بسیار اهمیت دارد که معمولاً در اکثر حوزه‌ها و شاخه‌های برنامه نویسی تنها یادگیری یک زبان برنامه نویسی کافی نیست و لازم است علاقه‌مندان حداقل ۲ زبان یا تعداد زبان‌های بیشتری را بیاموزند. اگرچه یادگیری زبان اول نیاز به صرف وقت و تمرکز بیشتری دارد و پس از بدست آوردن تسلط کافی روی یک زبان، یادگیری زبان‌های دیگر به نسبت آسان‌تر است.

پردرآمدترین زبانهای برنامه نویسی

موقعیت جغرافیایی هم در تعیین پردرآمدترین زبان برنامه نویسی می‌تواند نقش داشته باشد. مثلاً ممکن است در کشوری توسعه‌یافته که بسترهای لازم فراهم هستند و به حوزه هوش مصنوعی بسیار اهمیت داده می‌شود، پردرآمدترین زبان برنامه نویسی ، زبان پایتون یا R و سایر زبان‌های پرکاربرد در این حوزه باشد. از طرف دیگر برای مثال در کشورهای در حال توسعه چون اکثر شرکت‌ها و سازمان‌ها در حال ورود به فضای وب و موبایل هستند، معمولاً حوزه برنامه نویسی وب و توسعه موبایل رونق بسیار بیشتری دارند و تقاضا برای برنامه نویسان در این حوزه‌ها بیشتر است. البته این بدان معنا نیست که در کشورهای توسعه یافته برنامه نویسی وب چندان حوزه پرتقاضایی نیست. به طور کلی سیاست‌های اتخاذ شده در کشورهای مختلف پیرامون حوزه فناوری نقش پر رنگی در این زمینه دارند. بالا بودن تقاضا و کمبود نیروی کار در یک حوزه تخصصی هم به معنی حقوق بیشتر و درآمد بالاتر است.

در نهایت اگر بخواهیم سوال پردرآمدترین زبان برنامه نویسی چیست را بی‌پاسخ نگذاریم، می‌توانیم زبان پایتون را به عنوان پردرآمدترین زبان برنامه نویسی معرفی کنیم. پایتون زبانی همه‌منظوره است و تقریباً در اکثر حوزه‌ها و شاخه‌های مختلف برنامه نویسی از آن می‌توان استفاده کرد. پایتون به واسطه فریمورک جنگو در برنامه نویسی وب به خوبی در حال تثبیت شدن است. در حوزه هوش مصنوعی و یادگیری ماشین هم پایتون تقریباً حرف اول را می‌زند. علاوه بر این در سایر حوزه‌های مهم و مطرحی مثل بازارهای مالی هم از پایتون استفاده می‌شود. همچنین پایتون زبانی بسیار سطح بالا است و این مسئله می‌تواند دلیلی برای این باشد که آینده برنامه نویسی پایتون درخشان خواهد بود. به علاوه، سطح بالا بودن پایتون و سینتکس ساده آن باعث می‌شود یادگیری پایتون آسان باشد و به همین دلیل زبان خوبی برای شروع به حساب می‌آید.

علاوه بر پایتون می‌توان جاوا اسکریپت را هم به عنوان پردرآمدترین زبان برنامه نویسی معرفی کرد. جاوا اسکریپت در زمینه برنامه نویسی وب فرانت (و حتی بک اند) بسیار کاربرد دارد و همان‌طور که پیش‌تر هم بیان شد، حوزه برنامه نویسی وب در همه کشورها بسیار پرتقاضا است. جاوا اسکریپت آنقدر قدرتمند است که تاکنون کتابخانه‌ها، فریمورک‌ها و ابزارهای بسیاری بر پایه آن ساخته شده‌اند. از جمله سایر پردرآمدترین زبان های برنامه نویسی نیز می‌توان به جاوا، PHP، کاتلین، سوئیفت و سایر موارد اشاره کرد.

پردرآمدترین زبان های برنامه نویسی در جهان

تا به امروز تعداد مشاغل زبان‌های برنامه نویسی مختلف پیشرفت بسیاری داشته‌اند و طبق نظرسنجی‌ها و تحقیقات وب سایت‌های مختلف، انتظار می‌رود تا سال ۱۴۰۶ شمسی (۲۰۲۸ میلادی) تعداد این مشاغل برنامه نویسی حدود ۲۱ درصد افزایش داشته باشند. برنامه نویسان در صنعت، برای شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف و همچنین به صورت فریلنسری و به طور آزاد کار می‌کنند.

پردرآمدترین زبان برنامه نویسی در ایران چیست

طبق اطلاعات امروزی در مورد برنامه نویسان، بیشتر آن‌ها دارای دانش عمیقی در رابطه با استفاده از زبان‌های برنامه نویسی استاندارد از جمله «جاوا» (Java)، پایتون و سایر زبان‌ها هستند. اما از زبان‌های برنامه نویسی غیر رایج مانند Golang یا Go، «روبی» (Ruby) و سایر موارد اطلاعی ندارند. این‌که نیروی کار در حیطه زبان‌های غیر رایج کمتر است، تا حدودی باعث می‌شود که پیدا کردن موقعیت شغلی در این زبان‌ها با درآمد برنامه نویسی مناسب، ساده‌تر باشد، اما ممکن است موقعیت‌های شغلی کمتری نیز برای آن‌ها وجود داشته باشند.

این موضوع که افراد برای انتخاب و یادگیری زبان برنامه نویسی در راستای رسیدن به یک درآمد مناسب مردد و سردرگم هستند، مسئله رایجی است. به طور کلی می‌توان زبان برنامه نویسی «همه منظوره» (General Purpose) پایتون را به عنوان پردرآمدترین زبان برنامه نویسی در دنیا در نظر گرفت، زیرا هم کاربردهای بسیاری دارد و تقاضا برای آن زیاد است و هم درآمد خوبی دارد. ممکن است گاهی اوقات برخی از زبان‌های برنامه نویسی از جمله «کاتلین» (Kotlin) درآمد بالاتری داشته باشند، اما تقاضا برای آن‌ها پایین‌تر است. در ادامه برخی از پردرآمدترین زبان های برنامه نویسی در جهان مورد بررسی قرار می‌گیرند.

میانگین پردرآمدترین زبان برنامه نویسی

پایتون به عنوان پردرآمدترین زبان برنامه نویسی

پایتون یکی از بهترین زبان‌های برنامه نویسی در دنیا به حساب می‌آید. با استفاده از Google Trends و همچنین سرویس محبوبیت اندیس «PyPI»، پایتون یکی از پرتقاضاترین و پردرآمدترین زبان برنامه نویسی در دنیا است. چیزی که پایتون را جذاب می‌کند، همه منظوره بودن آن است. این زبان برای ساخت انواع اپلیکیشن‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد و عملکردی بسیار قدرتمند دارد. در ادامه، برخی از شرکت‌های معروفی فهرست شده‌اند که از زبان برنامه نویسی پایتون استفاده می‌کنند:

  • Google
  • YouTube
  • Quora
  • Dropbox
  • Reddit

پایتون دارای فریمورک‌ها و کتابخانه‌های بسیاری است که می‌توانند از «علم داده» (Data Science) پشتیبانی کنند. به طور کلی می‌توان گفت که یکی از دلایل اصلی محبوبیت و پردرآمد بودن زبان پایتون، کاربرد موثر آن در «هوش مصنوعی» (Artificial Intelligence | AI) است. به عنوان مثال‌هایی از پروژه‌های هوش مصنوعی می‌توان به ماشین‌های خودران، انواع روش‌های خودکارسازی فرایندها و وظایف و کاربردهای مهم «یادگیری ماشین» (Machine Learning | ML) اشاره کرد و همه این موارد را می‌توان با استفاده از زبان برنامه نویسی پایتون توسعه داد. هوش مصنوعی محبوبیت این زبان برنامه نویسی را به میزان زیادی افزایش داده است.

لوگو پایتون به عنوان پردرآمدترین زبان برنامه نویسی

یکی از مهم‌ترین مزایای زبان برنامه نویسی پایتون این موضوع به حساب می‌آید که یادگیری آن بسیار آسان است و در مقایسه با زبان‌های دیگر برای افراد تازه‌کار بسیار کاربرپسند عمل می‌کند. همچنین این زبان به برنامه نویسان امکان می‌دهد تا اپلیکیشن‌هایی پیشرفته اما نسبتاً ساده بسازند و با سرعت بالا آن‌ها را پیاده‌سازی کنند. برای مثال با استفاده از فریمورک‌های «جنگو» (Django) و «فلسک» (Flask) توسعه و برنامه نویسی وب به سادگی انجام می‌شود.

جاوا اسکریپت به عنوان پردرآمدترین زبان برنامه نویسی

«جاوا اسکریپت» (JavaScript) زبان برنامه نویسی فوق‌العاده‌ای است که حتی گاهی به عنوان بهترین و پردرآمدترین زبان برنامه نویسی نیز شناخته می‌شود. برای ساخت بهترین وب سایت‌ها و اپلیکیشن‌های تحت وب می‌توان از زبان جاوا اسکریپت استفاده کرد. این زبان به طور کامل برای برنامه نویسی فرانت‌اند ، بک‌اند و فول‌استک مناسب است. جاوا اسکریپت زبانی محبوب و یکی از پردرآمدترین زبان های برنامه نویسی به حساب می‌آید. اگر در وب سایت گیت‌هاب درباره آن جستجو شود، مشاهده خواهیم کرد که همیشه فریمورک‌های جدیدی برای پشتیبانی از آن ارائه می‌شوند.

لوگو زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت به عنوان پردرآمدترین زبان برنامه نویسی

همچنین زبان جاوا اسکریپت دارای هزاران کتابخانه و فریمورک کاربردی است. به عنوان نمونه می‌توان به فریمورک‌های «React» و «Angular» اشاره کرد که از محبوب‌ترین فریمورک‌های جاوا اسکریپت هستند. می‌توان گفت که همه مرورگرهای موجود از جاوا اسکریپت پشتیبانی می‌کنند.

کاتلین به عنوان پردرآمدترین زبان برنامه نویسی

کاتلین یکی از زبان‌های برنامه نویسی بسیار محبوب و همه منظوره است که می‌توان با استفاده از آن هم به صورت شی گرا و هم به صورت «برنامه نویسی تابعی» (Functional Programming) کدنویسی انجام داد. زبان کاتلین بر اساس جاوا ساخته شده است و به واسطه کاتلین، در واقع سینتکسی ساده به کدهای جاوا اضافه می‌شود و بهبود خوانایی و اختصار در کدها بوجود می‌آید.

وظایفی که با تعداد زیادی از کدها در زبان جاوا نوشته می‌شوند را می‌توان با حجم خیلی کمتری از کدهای کاتلین نوشت و همین موضوع، دلیل محبوبیت و پرتقاضا بودن این زبان برنامه نویسی است. از زبان برنامه نویسی کاتلین بیشتر در حوزه توسعه اپلیکیشن‌های موبایل و سیستم عامل اندروید استفاده می‌شود.

لوگو زبان برنامه نویسی کاتلین به عنوان یکی از پردرآمدترین زبان های برنامه نویسی

بخش بعدی از مطلب «پردرآمدترین زبان برنامه نویسی چیست» پیش از بررسی زبان ++C، به معرفی برخی از دوره‌های آموزشی برنامه نویسی فرادرس برای علاقه‌مندان و دانشجویان اختصاص دارد.

جاوا به عنوان پردرآمدترین زبان برنامه نویسی

جاوا یکی از قدیمی‌ترین و پرقدرت‌ترین زبان‌های برنامه نویسی به حساب می‌آید و هنوز هم یکی از کاربردی‌ترین زبان‌های مورد استفاده توسعه دهندگان است. جاوا، «زبان برنامه نویسی شی گرا» (Object Oriented Programming | OOP) به حساب می‌آید. از جاوا در برنامه نویسی اندروید، توسعه بک اند و ساخت اپلیکیشن‌های Enterprise استفاده می‌شود و در واقع شرکت‌های بزرگ از زبان برنامه نویسی جاوا استفاده می‌کنند و برنامه‌های تجاری بسیاری با استفاده از این زبان ساخته می‌شوند.

جاوا یکی از پردرآمدترین زبان های برنامه نویسی

با این حال، محبوبیت زبان جاوا به دلیل توسعه زبان‌های برنامه نویسی دیگری از جمله کاتلین برای ساخت برنامه‌های اندروید رو به کاهش است. به طور کلی، جاوا به عنوان یکی از پردرآمدترین زبان های برنامه نویسی به حساب می‌آید و هنوز هم تقاضا و موقعیت‌های شغلی بسیاری برای آن وجود دارند.

سوئیفت به عنوان پردرآمدترین زبان برنامه نویسی

زبان برنامه نویسی «سوئیفت» (Swift) بهترین زبان برای توسعه اپلیکیشن‌های سیستم عامل iOS به حساب می‌آید و می‌توان گفت سوئیفت در این زمینه تقریباً تنها گزینه است. اگر هدف ساخت برنامه‌های کاربردی، متنوع و جذاب برای گوشی‌های هوشمند و کسب درآمدی مناسب در کنار آن باشد، یادگیری زبان برنامه نویسی سوئیفت به برنامه نویسان و علاقه‌مندان پیشنهاد می‌شود. البته می‌توان گفت که میزان استفاده از زبان سوئیفت به حداکثر خود رسیده است و بیشتر از این پیشرفتی نخواهد داشت، همچنین محبوبیت آن فعلاً کاهشی هم نداشته است. محبوبیت این زبان به عنوان یکی از پردرآمدترین زبان های برنامه نویسی این موضوع را نشان می‌دهد که سوئیفت زبان برنامه نویسی بسیار پایداری است و ارزش صرف وقت و یادگیری را دارد.

سوئیفت به عنوان پردرآمدترین زبان برنامه نویسی

همچنین این زبان برنامه نویسی در مقایسه با زبان جاوا بسیار کاربرپسندتر است و منابع بسیار زیادی در وب برای یادگیری و تمرین برنامه نویسی سوئیفت وجود دارند. یادگیری این زبان نسبتاً ساده است. توسعه دهندگان سوئیفت هم در شرکت‌ها به صورت تمام وقت مشغول به کار هستند و هم می‌توانند به صورت فریلنسری کار کنند.

SQL به عنوان پردرآمدترین زبان برنامه نویسی

نمی‌توان SQL را کاملاً یک زبان برنامه نویسی نامید، چرا که معمولاً برای کوئری نویسی (پرس و جو در پایگاه داده) مورد استفاده قرار می‌گیرد. SQL مخفف «زبان کوئری ساختاریافته» (Structured Query Language) است و این خود نشان می‌دهد که اگر بخواهیم دقیق‌تر بنگریم، به جای زبان برنامه نویسی باید SQL را «زبان کوئری نویسی» در نظر گرفت. یکی از مهم‌ترین مزایای زبان SQL این است که اهمیتی ندارد همراه با چه زبان برنامه نویسی استفاده می‌شود. برای مثال اگر هدف ایجاد برنامه‌های موبایل و تحت وب با کیفیت باشد، همه داده‌ها را می‌توان با استفاده از SQL سازماندهی کرد. زمانی که برنامه نویسان با داده‌ها ارتباط دارند، معمولاً بدون استفاده از SQL تقریباً نمی‌توان هیچ کاری انجام داد. معمولاً این زبان ابزاری ضروری برای ذخیره داده‌ها به حساب می‌آید، بنابراین می‌توان گفت که SQL برای حوزه «کلان داده‌ها» (Big Data) حائز اهمیت است.

لوگو زبان برنامه نویسی سیکوئل یکی از پردرآمدترین زبان های برنامه نویسی

برای مثال، زمانی که پست یا کامنتی در برنامه اینستاگرام لایک می‌شود، این لایک یا همان تعامل در جایی ذخیره خواهد شد. یا زمانی که شخصی در صفحه فیسبوک یا اینستاگرام خود پستی قرار می‌دهد، سپس از حساب کاربری خارج و مجدداً وارد حساب کاربری خود می‌شود، آن پست هنوز هم وجود دارد. همه این موارد را زبان SQL با برقراری ارتباط با پایگاه داده پشتیبانی می‌کند و همین دلیلی است برای این‌که این زبان برنامه نویسی یا کوئری نویسی را باید یاد بگیریم و موقعیت‌های شغلی بسیاری برای آن وجود دارد.

Golang به عنوان پردرآمدترین زبان برنامه نویسی

«گلنگ» (Golang) یا به اختصار «گو» (Go) تقریباً زبان برنامه نویسی جدیدی به حساب می‌آید و در سال ۱۳۸۷ شمسی (۲۰۰۹ میلادی) توسعه پیدا کرده است. این زبان برای ایجاد برنامه‌های مستقل «خط فرمان» (Command Line)، شبکه‌های اسکریپت ‌نویسی و سرورهای تحت وب مناسب است.

لوگو زبان برنامه نویسی گو به عنوان یکی از پردرآمدترین زبان های برنامه نویسی

اما زبان گو نسبت به برخی از زبان‌های دیگر کاربردهای کمتری دارد و فقط در برخی از کشورها دارای محبوبیت بالا است. برنامه نویسان گو در ایالات متحده سالانه حقوقی برابر با حدود ۱۴۰ هزار دلار دریافت می‌کنند.

معرفی فیلم های آموزش برنامه نویسی فرادرس

فیلم های آموزش برنامه نویسی فرادرس

دوره‌های پلتفرم آموزشی فرادرس بر اساس موضوع به صورت مجموعه‌های آموزشی مختلفی دسته‌بندی می‌شوند. یکی از این مجموعه‌های جامع، مربوط به آموزش‌های انواع زبان‌های برنامه نویسی مختلف است. علاقه‌مندان و دانشجویان می‌توانند برای یادگیری بیشتر مفاهیم مختلف برنامه نویسی، از دوره‌های ارائه شده در این مجموعه آموزشی استفاده کنند. در زمان تدوین این مقاله، مجموعه دوره‌های برنامه نویسی فرادرس حاوی بیش از ۵۳۹ ساعت محتوای ویدیویی و حدود ۷۰ عنوان آموزشی متفاوت است. در ادامه، برخی از دوره‌های این مجموعه به طور خلاصه معرفی شده‌اند:

  • فیلم آموزش برنامه نویسی پایتون Python – مقدماتی (طول مدت: ۱۹ ساعت و ۵۳ دقیقه، مدرس: پژمان اقبالی شمس آبادی): در این دوره آموزشی فرادرس، زبان برنامه نویسی پایتون از پایه‌ترین مفاهیم تا اصول پیشرفته آن آموزش داده می‌شود و سعی شده است که همه مباحث مقدماتی مورد نیاز آن ارائه شود. برای مشاهده فیلم آموزش برنامه نویسی پایتون Python – مقدماتی + کلیک کنید.
  • فیلم آموزش برنامه نویسی C++‎ سی پلاس پلاس (طول مدت: ۲۰ ساعت و ۱۴ دقیقه، مدرس: دکتر فرشید شیرافکن): در این فرادرس، زبان برنامه نویسیC++ ‎ در دو بخش آموزش داده شده است. برای مشاهده فیلم آموزش برنامه نویسی C++‎ سی پلاس پلاس + کلیک کنید.
  • فیلم آموزش برنامه نویسی جاوا Java (طول مدت: 19 ساعت و 19 دقیقه، مدرس: دکتر سید مصطفی کلامی هریس): این دوره آموزشی فرادرس به دانشجویان و علاقه‌مندانی پیشنهاد می‌شود که قصد یادگیری زبان برنامه نویسی جاوا را به صورت جامع دارند. برای مشاهده فیلم آموزش برنامه نویسی جاوا Java + کلیک کنید.
  • فیلم آموزش برنامه نویسی C (طول مدت: ۱۳ ساعت و ۳۰ دقیقه، مدرس: دکتر سید مصطفی کلامی هریس): در این فرادرس، زبان برنامه نویسی C همراه با مفاهیم کاربردی آن به همراه مثال‌های عملی آموزش داده شده است. برای مشاهده فیلم آموزش برنامه نویسی C + کلیک کنید.
  • فیلم آموزش کاربردی برنامه نویسی سی شارپ #C (طول مدت: ۱۳ ساعت و ۵۸ دقیقه، مدرس: مهندس رشید شجاعی): در این دوره آموزشی فرادرس، دانشجویان و علاقه‌مندان به صورت کاربردی و عملی با زبان سی شارپ و محیط‌های Visual Studio و دات‌نت آشنا می‌شوند. برای مشاهده فیلم آموزش کاربردی برنامه نویسی سی شارپ #C + کلیک کنید.
  • فیلم آموزش برنامه نویسی تایپ اسکریپت TypeScript (طول مدت: ۸ ساعت و ۴۵ دقیقه، مدرس: پوریا کهریزی): این فرادرس به علاقه‌مندانی پیشنهاد شده است که قصد یادگیری زبان برنامه نویسی تایپ اسکریپت را از پایه‌ترین مفاهیم آن دارند. تایپ اسکریپت دارای شباهت‌های بسیاری با زبان‌های سی شارپ و جاوا اسکریپت است. برای مشاهده فیلم آموزش برنامه نویسی تایپ اسکریپت TypeScript + کلیک کنید.

در ادامه مطلب «پردرآمدترین زبان برنامه نویسی چیست» پس از معرفی برخی از دوره‌های آموزش برنامه نویسی فرادرس، به بررسی زبان ++C به عنوان پردرآمدترین زبان برنامه نویسی پرداخته شده است.

++C به عنوان پردرآمدترین زبان برنامه نویسی

++C به عنوان یکی از پردرآمدترین زبان های برنامه نویسی در میان دیگر زبان‌ها دسته‌بندی شده است. به وسیله این زبان نیز به صورت همه منظوره می‌توان در بسیاری از زمینه‌ها، برنامه نویسی را انجام داد. ++C زبانی دستوری، شی گرا و دارای ویژگی‌های برنامه نویسی عمومی است، همچنین این زبان امکاناتی برای دستکاری حافظه در سطح پایین فراهم می‌کند. زبان ++C را در هر جایی می‌توان استفاده کرد و مانند زبان برنامه نویسی جاوا محبوبیت بالایی دارد. زبان برنامه نویسی ++C در حوزه‌های بسیاری از جمله بانک‌های سرمایه‌گذاری، مراقبت‌های پزشکی، تجارت الکترونیکی و بسیاری از حوزه‌های دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد. میانگین درآمد زبان برنامه نویسی ++C در جهان و ایالات تحده حدود سالیانه ۱۲۰ هزار دلار است.

لوگو برنامه نویسی ++C و پردرآمدترین زبان برنامه نویسی

#C به عنوان پردرآمدترین زبان برنامه نویسی

#C زبان برنامه نویسی «چند پارادایمی» (Multi Paradigm) به حساب می‌آید که توسط شرکت مایکروسافت توسعه داده شده است. طبق تحقیقاتی که انجام شده، ۳۴٪ از بازی‌های موبایل با استفاده از این زبان توسعه یافته‌اند. همچنین از این زبان در حجم گسترده‌ای از اپلیکیشن‌ها و برنامه‌ها مانند بسیاری از بازی‌ها، اپلیکیشن‌های دسکتاپ، برنامه‌های موبایل، نرم افزارهای سازمانی و بسیاری از موارد دیگر استفاده می‌شود. بنابراین یادگیری و پیشرفت در این فناوری درآمد فوق‌العاده بالا و فرصت‌های رشد شگفت‌انگیزی را ارائه می‌دهد.

لوگو برنامه نویسی سی شارپ به عنوان پردرآمدترین زبان برنامه نویسی

روبی به عنوان پردرآمدترین زبان برنامه نویسی

روبی یکی از زبان‌های برنامه نویسی بسیار جذاب به حساب می‌آید. برخی از افراد بر این باور هستند که این زبان برنامه نویسی قدیمی و منسوخ شده است، اما این موضوع اصلاً درست نیست. زبان برنامه نویسی روبی در شرکت‌های کوچک بسیار محبوب است، به خصوص می‌توان استارت‌اپ‌هایی را نام برد که زمان مورد نیاز آن‌ها برای حل پروژه‌ها کوتاه باشد.

لوگو زبان برنامه نویسی روبی به عنوان پردرآمدترین زبان برنامه نویسی

برای مثال اگر نیاز باشد که پروژه‌ای در رابطه با توسعه اپلیکیشن‌های وب فقط در مدت زمان کوتاهی انجام شود، بهتر است که فریمورک «Ruby on Rails» مورد استفاده قرار گیرد. همچنین، میانگین سالیانه درآمد یک برنامه نویس روبی حدود ۱۳۰ هزار دلار خواهد بود. در بخش بعدی از مطلب «پردرآمدترین زبان برنامه نویسی چیست» به بررسی برخی از فاکتورهایی پرداخته شده است که باعث انتخاب پردرآمدترین زبان می‌شوند.

فاکتورهای انتخاب پردرآمدترین زبان برنامه نویسی چیست؟

درآمدهای ذکر شده فوق برای زبان‌های برنامه نویسی هیچ‌گاه ثابت نیستند. به عبارت دیگر، معمولاً عوامل زیادی وجود دارند که بر میزان درآمد زبان برنامه نویسی تأثیر می‌گذارند و برنامه نویسان برای انتخاب موقعیت شغلی و زبان مورد نظر خود می‌توانند به آن‌ها دقت کنند. این عوامل در ادامه این بخش بررسی می‌شوند.

تجربه توسعه دهنده یا برنامه نویس

صرف نظر از مبلغی که به صورت حقوق دائم به برنامه نویسان تعلق می‌گیرد، بر اساس تجربه و سطح مهارت افراد، مبالغ اضافه‌تر هم پرداخت می‌شود. به صورت کلی برنامه نویسان از نظر مهارت دسته‌بندی می‌شوند و با کسب مهارت‌های بیشتر در این حوزه، درآمد بالاتری دریافت خواهند کرد. برای مثال یک توسعه دهنده جوان یا همان Junior، معمولاً درآمد کمتری نسبت به توسعه دهنده ارشد یا Senior دریافت می‌کند.

اندازه شرکت یا سازمان برنامه نویسی

عامل مهم دیگری که روی درآمد زبان برنامه نویسی تاًثیر به‌سزایی دارد، اندازه شرکت یا سازمان مورد نظر است. این موضوع یعنی اگر برای مثال درآمد ثابت یک برنامه نویس پایتون سالیانه حدود ۹۹ هزار دلار باشد، شرکت‌های کوچک قادر به پرداخت این مبلغ نیستند و در برخی از موارد حقوقی کمتر از این مبلغ پرداخت می‌کنند. همچنین به طور مشابه امکان دارد که شرکت‌های بزرگ درآمد ثابتی بیشتر از ۹۹ هزار دلار به صورت سالیانه برای برنامه نویسان پایتون خود در نظر بگیرند.

موقعیت مکانی شرکت

موقعیت مکانی شرکت یا سازمان از جمله کشور، شهر و حتی محله می‌تواند روی درآمد برنامه نویسی تاًثیرات فراوانی بگذارد. این‌طور که مشخص است، برنامه نویسان در کشورهای توسعه یافته، نبست به کشورهای کمتر توسعه یافته درآمد بیشتری دارند. بنابراین یک برنامه نویس ارشد پایتون در ایران به اندازه یک برنامه نویس ارشد پایتون در آمریکا درآمد نخواهد داشت. در بخش بعدی زبان‌های برنامه نویسی از جهات مختلف و با استفاده از نمودارها بررسی شده‌اند.

بررسی پردرآمدترین زبان برنامه نویسی از جهت های مختلف

برخی از زبان‌های برنامه نویسی از نظر دوست داشتنی‌ترین زبان‌ها در وب سایت «Stack Overflow» ارائه شده‌اند و نموداری بر اساس این معیار در ادامه ارائه شده است. به طور کلی، اگر زبانی دوست داشتنی‌تر باشد تقاضا از طرف برنامه نویسان برای آن بیشتر خواهد شد و در نهایت موقعیت‌های شغلی و درآمدی آن نیز افزایش خواهد یافت.

دوست داشتنی ترین زبان های برنامه نویسی و پردرآمدترین زبان برنامه نویسی
محبوب‌ترین زبان‌های برنامه نویسی

نمودار پردرآمدترین زبان برنامه نویسی طبق بررسی‌های وب سایت «Stack Overflow» در سال ۱۴۰۰ شمسی (۲۰۲۱ میلادی) در ادامه ارائه شده است و این نمودار تفاوت بسیاری با آمارهای قبلی دارد. همچنین رقم‌های درج شده در این نمودار برای درآمد سالیانه هستند.

نمودار پردرآمدترین زبان های برنامه نویسی طبق گزارش های وب سایت stack overflow

با بررسی تعداد «کاربران فعال ماهانه» (Monthly Active User | MAU) زبان‌های برنامه نویسی که بیشترین رشد درآمد را در سال‌های اخیر داشته‌اند شامل جاوا اسکریپت، پایتون و جاوا می‌شوند. نموداری در ادامه ارائه شده است که محبوب‌ترین زبان‌های برنامه را بر اساس معیار MAU در سال‌های اخیر نشان می‌دهد:

محبوب ترین زبان های برنامه نویسی از نظر تعداد کاربران آن ها

هر چه زبان‌های برنامه نویسی محبوب‌تر باشند، برنامه نویسان آن زبان نیز افزایش پیدا می‌کنند و سعی خواهند داشت تا به بهترین نحو زبان برنامه نویسی را یاد بگیرند. بنابراین وظایف پیچیده‌تری را می‌توانند با زبان برنامه نویسی محبوب خود انجام دهند و تقاضا و درآمد برای این زبان‌های برنامه نویسی افزایش پیدا خواهد کرد.

پردرآمدترین زبان برنامه نویسی در ایران چیست ؟

در سال‌های اخیر، ایران نیز مانند دیگر کشورها، پیشرفت‌های بسیاری در زمینه فناوری، برنامه نویسی و علوم کامپیوتر داشته است. از این رو، تعداد موقعیت‌های شغلی و تقاضا برای استخدام برنامه نویسان در ایران روز به روز افزایش می‌یابد. ممکن است برخی زبان‌های برنامه نویسی، در بخش‌های فوق نام برده شده باشند که در ایران محبوبیت کمتری دارند، اما این موضوع چیزی از محبوبیت زبان‌های پردرآمد و پرکاربرد از جمله پایتون، جاوا و #C کم نمی‌کند. در این بخش سعی شده است به صورت حدودی و بر اساس منابع موجود، پردرآمدترین زبان برنامه نویسی در ایران مورد بررسی قرار بگیرد.

پردرآمدترین زبان برنامه نویسی در ایران

یکی از تأثیرگذارترین دلایل روی پردرآمدترین زبان برنامه نویسی در ایران، شهر محل کار است، به عبارت دیگر می‌توان گفت که برنامه نویسان در شهرهای بزرگ مانند تهران درآمد بیشتری نسبت به شهرهای کوچک دارند. همچنین در برخی از شهرستان‌های کوچک، موقعیت‌های شغلی مرتبط با فناوری از جمله برنامه نویسی کمتر هستند. درآمد زبان برنامه نویسی در ایران و جهان بر اساس سطح مهارت فرد متغیر است و برنامه نویسانی با سابقه کار بالاتر، مهارت و تجربه بیشتر، درآمد بالاتری کسب خواهند کرد. به عبارت دیگر، پیشرفت برنامه نویسان در زمینه کاری خود باعث افزایش حقوق آن‌ها خواهد شد.

به طور کلی می‌توان گفت که پرتقاضاترین حوزه در زمینه برنامه نویسی در ایران متعلق به برنامه نویسی وب و توسعه اپلیکیشن‌های تحت وب است. به همین دلیل بیشترین درآمد برنامه نویسی در ایران نیز به همین حوزه تعلق دارد. معمولاً همه شرکت‌ها اطلاعات حقوق و مبلغ دریافتی کارمندان خود را اعلام نمی‌کنند، اما بر اساس منابع و سایت‌هایموجود، در ادامه جدولی تهیه شده است که برخی از درآمدهای زبان‌های برنامه نویسی در آن دسته‌بندی شده‌اند. ممکن است درآمد برخی از برنامه نویسان از این مبالغ بیشتر یا کمتر نیز باشد. این حقوق‌ها برای شهر تهران بررسی و گردآوری شده‌اند.

زبان برنامه نویسیدرآمد زبان برنامه نویسی
پایتونحدود ۱۰ تا ۲۶ میلیون تومان
PHPحدود 10 تا ۲۴ میلیون تومان
جاوا اسکریپتحدود ۷ تا ۲۴ میلیون تومان
جاواحدود ۵۵۰۰ تا ۱۸ میلیون تومان
سوئیفتحدود ۱۸ میلیون تومان
#Cحدود ۸ تا 15 میلیون تومان
 فریمورک «فلاتر» (Flutter) (زبان دارت)حدود ۱۳ میلیون تومان
«دلفی» (Delphi)حدود ۱۲ میلیون تومان
++Cحدود ۱۰ میلیون تومان
HTML و CSSحدود ۸ میلیون تومان

در ادامه جدول دیگری برای اشاره به درآمد برنامه نویسی در برخی از شهرهای دیگر ایران ارائه شده است.

زبان برنامه نویسیدرآمد برنامه نویسی
سوئیفت در مشهدحدود ۱۴ میلیون تومان
PHP در مشهدحدود ۱۰ میلیون تومان
PHP در کرجحدود ۸ میلیون تومان
جاوا اسکریپت در اصفهانحدود ۷ میلیون تومان
فریمورک فلاتر در شیرازحدود ۶ میلیون تومان
PHP در اهوازحدود ۶ میلیون تومان
 فریمورک فلاتر در مشهدحدود ۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان

همان‌طور که در جدول‌های فوق نیز مشخص است، پردرآمدترین زبان برنامه نویسی در ایران با توجه به اطلاعات موجود در زمان تدوین این مطلب را می‌توان زبان برنامه نویسی پایتون در نظر گرفت. در ادامه جدول نیز به ترتیب بقیه زبان‌های برنامه نویسی پردرآمد از جمله PHP، جاوا اسکریپت، جاوا، سوئیفت و سایر موارد نمایش داده شده‌اند. در بخش بعدی برخی از مشاغلی ارائه شده‌اند که از زبان‌های برنامه نویسی مختلف استفاده می‌کنند و جزئی از پردرآمدترین موقعیت‌های شغلی برنامه نویسی در ایران و جهان به حساب می‌آیند.

 

پردرآمدترین مشاغل زبان های برنامه نویسی کدامند؟

با استفاده از زبان‌های برنامه نویسی می‌توان وظایف بسیاری را انجام داد. برخی از این وظایف نسب به نوع کاری که انجام می‌دهند و زبان برنامه نویسی مورد استفاده آن‌ها دارای درآمد بالاتری هستند. در ادامه برخی از مشاغلی معرفی شده‌اند که از زبان‌های برنامه نویسی استفاده می‌کنند و بیشترین درآمد را دارند. درآمد همه موارد بررسی شده به صورت نسبی و از منابع متفاوت جمع‌آوری شده‌اند.

توسعه دهنده فول استک

در توسعه وب، توسعه دهنده فول استک، شخصی است که می‌تواند از همه جهت‌ها پروژه توسعه وب را مورد بررسی قرار دهد. آن‌ها با تیم بک‌اند پروژه برای ایجاد پایگاه داده‌ها و مدیریت سرورها و با تیم فرانت‌اند برای کمک به طراحی بخش برنامه نویسی سمت کلاینت یا کاربر و بخش دیداری پروژه کار می‌کنند. توسعه دهندگان فول استک می‌توانند در بخش‌های تست، اشکال‌زدایی، پیاده‌سازی امنیت و توسعه «رابط برنامه نویسی اپلیکیشن» (Application Programming Interface | API) نیز همکاری داشته باشند. در واقع توسعه دهنده فول استک فردی است که جامع‌ترین دیدگاه را در رابطه با کل پروژه توسعه وب دارد.

به همین دلیل است که اغب توسعه دهندگان فول استک وظیفه نظارت بر پیشرفت کل پروژه و اطمینان از صحیح بودن هر بخش از آن را بر عهده دارند. ماهیت چند مهارتی و سنگین این موقعیت شغلی، آن را به شغلی پردرآمد در حوزه برنامه نویسی تبدیل کرده است. در نتیجه معمولاً، شغلی با پردرآمدترین وظایف برنامه نویسی نسبت به توسعه فرانت اند و بک اند در نظر گرفته می‌شود. به صورت حدودی می‌توان گفت درآمد این موقعیت شغلی برنامه نویسی برابر با حدود ۱۱۳ هزار دلار است. در تصویر زیر برخی از وظایفی معرفی شده‌اند که در زیرمجموعه وظایف توسعه دهنده فول استک قرار می‌گیرند.

توسعه دهنده فول استک

معمار ابری

یک معمار ابری از روش‌های «رایانش ابری» (Cloud Computing) در پروژه‌ها استفاده می‌کند و در رایانش ابری از مراکز داده برای ذخیره فایل‌ها و اپلیکیشن‌ها استفاده می‌شود. در نتیجه، می‌توان به این داده‌ها امکان دسترسی استفاده در هر دستگاهی را داد و نیازی به دانلود داده‌ها نیست. برای مثال، ایمیل‌های گوگل بر پایه یک فراهم کننده ایمیل مبتنی بر ابر کار می‌کنند و درایو گوگل نیز فضایی جهت ذخیره خدمات برای کاربران خود فراهم کرده است. در شرکت‌ها استفاده از فضای ابری این معنی را دارد که دیگر نیازی به نگهداری سرورهای فیزیکی برای ذخیره داده‌ها نیست و انواع کسب و کارها می‌توانند فضایی با مقیاس بزرگ برای ذخیره داده‌های خود به صورت ابری داشته باشند.

همچنین با استفاده از این امکانات می‌توان از هر جایی از دنیا به فایل‌های مورد نظر سازمان دسترسی داشت. معمارهای ابری یا مهندسین ابری به شرکت‌ها و سازمان‌ها این امکان را می‌دهند تا فضای ابری خود را تنظیم کنند، با فروشندگان واسط ارتباط داشته باشند و سیستم‌ها را نگهداری و نظارت کنند. آن‌ها سیستم مورد نیاز شرکت برای رایانش ابری را طراحی، پیاده‌سازی و نگهداری می‌کنند. میانگین پردرآمدترین زبان برنامه نویسی این شغل برابر با حدود ۱۴۲ هزار دلار در سال است. در تصویر زیر برخی از وظایف معمار ابری نمایش داده شده‌اند.

پردرآمدترین زبان برنامه نویسی برای معمار ابری

دانشمند داده

علم داده و تجزیه و تحلیل آن در بسیاری از صنایع از جمله فناوری، امور مالی، خدمات درمانی، دولتی و سرگرمی رایج هستند. «دانشمند داده» (Data Scientist) مجموعه بزرگی از داده‌های خام را از منابع مختلف دریافت می‌کند، پاک‌سازی آن‌ها را انجام می‌دهد، فرمت‌های داده‌ها را استاندارد و در نهایت آن‌ها را برای کشف عملکردهای عملی تجزیه و تحلیل می‌کند. به طور کلی می‌توان گفت که علم داده روشی برای پیدا کردن اطلاعات مفید از داده‌های غیرقابل درک قبلی است. به همین دلیل علم داده در صنایع متنوع و بسیاری مورد استفاده قرار می‌گیرد، زیرا همیشه اطلاعات مفید، برای انواع کسب و کارها و سازمان‌ها، با ارزش هستند.

معمولاً درآمد دانشمندان داده بیشتر از «تحلیلگران داده» (Data Analyst) است، زیرا آن‌ها اطلاعات بیشتری در زمینه فناوری‌های یادگیری ماشین و «یادگیری عمیق» (Deep Learning) دارند و می‌توانند با استفاده از آن اطلاعات سوالات بسیار پیچیده را نیز پاسخ دهند. همچنین دانشندان داده می‌توانند نرم افزار مفیدی را برای بهینه‌سازی و خودکارسازی پردازش تجزیه و تحلیل داده‌ها توسعه دهند و بیشتر زمان خود را برای «تجزیه و تحلیل داده‌های اکتشافی» (Exploratory Data Analysis | EDA) جهت دستیابی به اطلاعات جدید صرف کنند.

معمولاً برای انجام وظایف علم داده از زبان برنامه نویسی پایتون یا R استفاده می‌شود. میانگین درآمد دانشمندان داده حدود ۱۲۰ هزار دلار در سال است. در تصویر زیر برخی از مهارت‌های دانشمندان داده ارائه شده‌اند.

مهارت های دانشمندان داده برای پردرآمدترین زبان برنامه نویسی

مهندس یادگیری ماشین

مهندس یادگیری ماشین، نرم افزاری را توسعه می‌دهد که قدرت «یادگیری» (Learn) داشته باشد و بتواند وظایف خود را بدون کمک‌های انسانی بهبود ببخشد و انجام دهد. به طور کلی هدف یادگیری ماشین، فقط ایجاد نرم افزار و پیاده‌سازی آن نیست، بلکه نیاز است که این نرم افزار بتواند تغییرات و مشکلاتی که با آن روبه‌رو می‌شود را با استفاده از تجربیات گذشته بررسی و حل کند. قابلیت یادگیری ماشین می‌تواند روی تکنولوژی‌های زیادی در زمینه‌های مختلف از جمله «سیستم‌های توصیه‌گر» (Recommendation System)، ماشین‌های خودران و دستیارهای مجازی مانند «Siri» شرکت اپل تاًثیر بگذارد و مورد استفاده قرار بگیرد.

مهندسین یادگیری ماشین باید اپلیکیشن‌های ماشین لرنینگی برای ایجاد محصولاتی شبیه به مواردی ایجاد کنند که نام برده شد. برخی از اپلیکیشن‌ها باید زبانی یاد بگیرند و برخی دیگر باید یاد بگیرند که چگونه محیط اطرافشان را پردازش کنند. به عبارت دیگر، نقش اصلی مهندیس یادگیری ماشین بسته به صنعت و حوزه کاری آن‌ها متفاوت است. به صورت حدودی میانگین درآمد مهندسین یادگیری ماشین حدود ۱۲۳ هزار دلار در سال در نظر گرفته می‌شود. در تصویر زیر برخی از مهارت‌ها و دانش مورد نیاز برای کار در زمینه یادگیری ماشین فهرست شده‌اند.

مهندس یادگیری ماشین و پردرآمدترین زبان برنامه نویسی

توسعه دهنده پایگاه داده

همان‌طور که مشخص است نقش توسعه دهنده پایگاه داده، توسعه آن است. بیشتر کسب و کارها و شرکت‌ها در همه صنعت‌ها داده‌های فعالیت‌های مختلف خود را در یک پایگاه داده به صورت روزانه ذخیره می‌کنند. این داده‌ها برای جمع‌آوری مقررات و قوانین، تاریخچه شرکت، تجزیه و تحلیل و بسیاری دلایل دیگر با استفاده از زبان‌های برنامه نویسی و سیستم‌های مدیریت پایگاه داده ذخیره می‌شوند.

استفاده از این زبان‌های برنامه نویسی و سیستم‌ها برای ذخیره داده‌ها، باعث افزایش امنیت پایگاه داده خواهد شد. پایگاه داده‌ها برای شرکت‌ها و زمینه‌های متفاوت کاری دارای راه حل‌ها و سیستم‌های مختلفی هستند. توسعه دهندگان پایگاه داده درآمد برنامه نویسی حدود ۱۰۷ هزار دلار در سال دارند. در تصویر زیر چرخه حیات پایگاه داده و روند استفاده از آن نشان داده شده است.

چرخه حیات پایگاه داده و درآمد برنامه نویسی آن

متخصص فناوری اطلاعات

برخی از اهداف مهندس فناوری اطلاعات حمایت از سایر کارمندان این حوزه، حفظ سیستم‌های فناوری اطلاعات شرکت و اطمینان از اجرای عملیات روزانه مرتبط با IT است. امکان دارد هر مهندس فناوری اطلاتی در یک بخش خاص از شرکت فعالیت داشته باشد، بنابراین می‌توان گفت که مجموعه مهارت‌های مهندسین فناوری اطلاعات مختلف یا یکدیگر تفاوت دارند. به صورت کلی متخصصین فناوری اطلاعات باید دانشی در حوزه سیستم عامل‌ها و زبان‌های برنامه نویسی داشته باشند.

متخصص ارشد فناوری اطلاعات شرکت مسئول نگهداری سیستم‌هایی خواهند بود که شرکت بدون آن‌ها امکان فعالیت نخواهد داشت، به همین دلیل است که این متخصصین بسیار ارزشمند هستند و درآمد بالایی دارند. متخصصین فناوری اطلاعات به صورت میانگین سالیانه درآمدی برابر با ۱۰۲ هزار دلار دریافت می‌کنند.

مهندس دواپس

اصطلاح «دواپس» (DevOps) مخففی برای «توسعه عملیات» (Development Operation) به حساب می‌آید و نقش مهندسین دواپس بهینه‌سازی پردازش‌های توسعه نرم افزار است. به عبارت دیگر این افراد همه تیم را هماهنگ و رهبری می‌کنند تا محصولی با حداکثر کارایی تولید شود. مهندس دواپس محصولات نرم افزاری را با قابلیت نگهداری بالا همیشه بروز نگه می‌دارد تا باعث خودکارسازی بیشتر فرایند توسعه شود.

نتیجه نهایی فعالیت‌های مهندس دواپس ارائه محصولاتی قابل اعتماد و بدون ایراد است که «تجربه کاربری» (User Experience) را بهبود می‌بخشد. درآمد سالانه مهندس دواپس به صورت میانگین حدود ۱۲۶ هزار دلار است. در تصویر زیر مراحل کار و برخی از نرم افزارهایی ارائه شده‌اند که در زمینه مهندسی دواپس استفاده می‌شوند.

مهندس دواپس و پردرآمدترین زبان برنامه نویسی

مهندس هوش مصنوعی

نقش مهندس هوش مصنوعی با پژوهش و توسعه ماشین‌ها همراه است. این مهندسین با شبیه‌سازی الگوهای رفتاری و فکری انسان‌ها، پروژه‌ها را پیش می‌برند. مهندسین هوش مصنوعی از یادگیری ماشین برای آموزش و یادگیری داده‌های ورودی و توسعه الگوهای رفتاری مبتنی بر داده‌ها استفاده می‌کنند. هدف اصلی بیشتر ماشین‌های هوش مصنوعی تمرکز بر روی خودکارسازی و حل مسائل پیچیده‌ای است که پیش از آن فقط انسان به صورت دستی می‌توانست آن‌ها را انجام دهد.

معمولاً اهداف نرم افزارها مشخص هستند و کاری که در هر موقعیت انجام می‌دهند، از قبل برای آن‌ها طراحی شده است. اما نرم افزارهای هوش مصنوعی مهارت یادگیری دارند و در هنگام معرفی یک عنصر جدید نرم افزار، اقداماتی را به صورت خودکار انجام می‌دهند و می‌توانند مسائل جدید را با استفاده از مجموعه‌ای نامحدود از راه حل‌های مختلف و منحصربه‌فرد حل کند.

برای تبدیل شدن به یک مهندس هوش مصنوعی، بهتر است که فرد دانشی عمیق در حوزه زبان‌های برنامه نویسی، آمار، الگوریتم‌ها و یادگیری عمیق داشته باشد. تقاضا برای استخدام مهندسین هوش مصنوعی روز به روز در حال افزایش است و به همین دلیل این مهارت درآمد بالایی دارد و سالانه حدود ۱۲۹ هزار دلار می‌توان با استفاده از آن کسب کرد. در ادامه تصویری ارائه شده است که انواع مهارت‌های مهندس هوش مصنوعی در آن نام برده می‌شود.

مهندس هوش مصنوعی به عنوان یکی از پردرآمدترین مشاغل برنامه نویسی

مدیر سیستم

مسئولیت مدیر سیستم در راستای حفظ کارایی و امنیت شرکت یا سازمان برای عملکرد مناسب نرم افزارها و سخت افزارها است. این موضوع شامل بروزرسانی و نصب نرم افزارهای جدید، مدیریت سیستم عامل‌ها و مجوزهای آن‌ها، مدیریت سرورها، نظارت بر امنیت و ارائه پشتیبانی فنی به سایر بخش‌ها می‌شود. مدیر سیستم باید آماده حل هر گونه مسائلی از جمله تعمیر پرینترها، دادن مجوز به کاربران برای دسترسی به فایل‌های ابری و سایر موارد باشد.

در برخی از اوقات نیاز است که مدیر سیستم با افراد غیرفنی کار کند و برای حل این مسائل باید مهارت‌های فردی و تیمی خوبی داشته باشند. میانگین درآمد سالانه مدیر سیستم به طور حدودی برابر با ۱۰۴ هزار دلار است. در بخش بعدی از مطلب «پردرآمدترین زبان برنامه نویسی چیست» راهنمایی برای کسب درآمد بیشتر با استفاده از برنامه نویسی به علاقه‌مندان و دانشجویان ارائه می‌شود.

چگونه می توان با استفاده از برنامه نویسی درآمد بیشتری کسب کرد؟

موارد بسیار ساده و کوتاهی هستند که می‌توان با استفاده از آن‌ها مهارت‌های برنامه نویسی خود را تقویت و در زمینه پردرآمدترین زبان برنامه نویسی شروع به کار کرد. در ادامه این راهنمایی‌ها و مهارت‌ها ارائه شده‌اند. ابتدا در بخش بعدی از مطلب «پردرآمدترین زبان برنامه نویسی چیست» به بررسی روش دریافت مدرک یا گواهینامه یادگیری دوره‌های برنامه نویسی پرداخته شده است.

دریافت مدرک برنامه نویسی

مدارک و گواهینامه‌های بی‌شماری برای برنامه نویسی و علوم کامپیوتر در زمینه‌های متفاوتی وجود دارند. برای مثال شرکت مایکروسافت، مدارک زیادی در حوزه‌های مختلفی از جمله مهندسی هوش مصنوعی، علم داده، توسعه دهنده‌های مختلف، مهندسین دواپس، مدیران سیستم و سایر موارد ارائه می‌کند. تصویر زیر صفحه‌ای از وب سایت مایکروسافت و انواع مدارک‌های قابل ارائه آن را نشان می‌دهد.

مدرک های مایکروسافت برای یادگیری برنامه نویسی

همچنین، وب سایت گوگل نیز مدارکی در زمینه پشتیبانی و خودکارسازی فناوری اطلاعات پیشنهاد می‌دهد. در این وب سایت برای کسانی که نیاز دارند در ابتدا اصول اولیه‌ای از برنامه نویسی را بیاموزند، دوره‌های آنلاینی در زمینه علم داده، تجزیه و تحلیل داده، مهندسی نرم افزار و سایر موارد وجود دارد. وب سایت «کورسرا» (Coursera) نیز یکی از وب سایت‌های شناخته شده در زمینه یادگیری برنامه نویسی و علوم کامپیوتر است که در انتهای دوره‌های خود پس از گذراندن امتحان آنلاین به کاربران مدرک معتبری می‌دهد که می‌توانند آن را در رزومه کاری و تحصیلی خود قرار دهند.

انتخاب صحیح حوزه برنامه نویسی خود

صنعتی که برای کار در حوزه برنامه نویسی انتخاب می‌شود، به تدریج به تجربه و دانش تخصصی فرد شکل می‌دهد. همچنین به مرور این شغل برای فرد ساده‌تر به نظر خواهد آمد و سطح ارشدی در آن صنعت برای او به وجود می‌آید. برای مثال، اگر شخصی به «صنعت سرگرمی» (Entertainment Industry) علاقه داشته باشد می‌تواند به یادگیری برنامه نویسی در این حوزه بپردازد. اگرچه درآمد و امنیت شغلی این حوزه زیاد نیست. اما اگر فرد شروع به برنامه نویسی در حوزه پزشکی و بخش‌های دولتی کند، پایداری شغلی بیشتری می‌توان به دست آورد. به طور کلی باید به این نکته نیز توجه داشت که هر چه ورود به یک صنعت آسان‌تر باشد، فرد با رقابت بیشتری در آن روبه‌رو خواهد شد.

مقایسه مکان های مختلف

مکانی که محل کار در آن واقع شده است به میزان قابل توجهی حتی روی پردرآمدترین زبان برنامه نویسی نیز تأثیر می‌گذارد، بنابراین برای کسب درآمد برنامه نویسی بیشتر، تغییر محل کار و حتی شهر یا کشور محل کار خود می‌تواند ایده خوبی برای کسب درآمد بیشتر باشد. نیویورک، تگزاس و کالیفرنیا از بهترین ایالت‌ها برای کار در حوزه برنامه نویسی هستند. در ایران نیز درآمد برنامه نویسی در شهر تهران تفاوت زیادی با شهرها و استان‌های دیگر دارد و بیشترین درآمد برای برنامه نویسی را در می‌توان در شهر تهران کسب کرد.

ارتقا مهارت های برنامه نویسی با پروژه های جانبی

توسعه مهارت‌ها و روزمه کاری با پروژه‌های جانبی یکی از مطمئن‌ترین مسیرها برای رشد و بهبود برنامه نویسی در سطح حرفه‌ای به حساب می‌آید. مهارت، شور، انگیزه و فداکاری به حرفه برنامه نویسی خود به بهبود ارزش فرد برای شرکت و افزایش حقوق برنامه نویسی آن کمک خواهد کرد و نوشتن پروژه‌های جانبی این صفات فرد، مخصوصاً انگیزه آن را نشان می‌دهد.

متخصص شدن در زبان برنامه نویسی مورد نظر

تمرکز روی زبان برنامه نویسی مورد نظر خود و متخصص شدن در آن، هم برای زمینه کاری خود و هم برای شرکتی که برنامه نویس در آن مشغول به کار است، ارزش و اهمیت بالایی دارد. انتخاب تخصص از میان انواع زمینه‌ها و زبان‌های برنامه نویسی مختلف ممکن است کار سختی باشد، زیرا پردرآمدترین زبان برنامه نویسی و پرتقاضاترین آن به مرور زمان تغییر می‌کند و جایگاه خود را به زبان‌های دیگر می‌دهد. با این حال، داشتن تخصص و حرفه‌ای بودن در یک زمینه، بهتر از نداشتن آن است، همچنین علاقه و قدرت برنامه نویسی فرد را نیز نشان خواهد داد.

جمع‌بندی

پردرآمدترین زبان برنامه نویسی در ایران و در جهان یکی از مهم‌ترین مسائلی است که باید قبل از انتخاب شغل و یادگیری مهارت درباره آن جستجو و تحقیق کرد. از آنجا که تکنولوژی و کامپیوترها روز به روز در حال پیشرفت هستند، تعداد موقعیت‌های شغلی برنامه نویسی در حال افزایش است. همچنین به دلیل همین پیشرفت می‌توان گفت که با برنامه نویسی درآمد خوبی نسب به مشاغل دیگر کسب می‌شود.

در این مطلب سعی شد به طور جامع به این سوال پاسخ داده شود که پردرآمدترین زبان برنامه نویسی چیست. همچنین در راستای بررسی جامع این مبحث، در این نوشتار پس از بررسی زبان‌های برنامه نویسی پردرآمد همراه با درآمد حدودی آن‌ها در دنیا، مشاغلی که با توجه به این زبان‌های برنامه نویسی می‌توان داشت نیز همراه با درآمد مورد بررسی قرار گرفته‌اند. در این نوشتار، پردرآمدترین زبان برنامه نویسی در ایران نیز از طریق سایت‌های معتبر اعلام درآمد مشاغل در زمان تدوین مطلب، گردآوری و به طور جامع ارائه شدند. برخی از دوره‌های آموزشی برنامه نویسی فرادرس نیز در این مقاله برای یادگیری بیشتر و افزایش مهارت برنامه نویسی به علاقه‌مندان و دانشجویان معرفی شدند.

بر اساس رای ۱۲ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
indeedGeeksforGeeksinvozoneJavarevisitedHimbat4 day weekSpringboard
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *