هج فاند چیست؟ – صندوق پوشش ریسک به زبان ساده

۱۲۳۷ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۰ دی ۱۴۰۱
زمان مطالعه: ۷ دقیقه
هج فاند چیست؟ – صندوق پوشش ریسک به زبان ساده

سرمایه‌گذاری در بازارهای مختلف به مهارت و تخصص کافی نیاز دارد. بسیاری از افراد و موسسه‌ها برای رشد سرمایه‌ خود اقدام به سرمایه‌گذاری در صندوق سرمایه گذاری می‌کنند. شرکت‌های زیادی وجود دارند که موسسه‌ها و افراد می‌توانند سرمایه خود را برای مدیریت و کسب سود در اختیار آن‌ها قرار دهند. هج فاند نمونه‌ای از این شرکت‌ها است که در ازای سودهای مطلوب ریسک بالایی دارد و در این مطلب یاد می‌گیریم که هج فاند چیست و چه ویژگی‌هایی دارد.

این شرکت‌ها از متخصص‌هایی مجرب در حوزه‌های مالی و اقتصادی تشکیل شده‌اند. سرمایه‌گذاری در هج فاندها شرایط خاصی دارد بنابراین شرکت‌ها و نهادهایی در این صندوق‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند که شرایط و ویژگی‌های موردنظر را داشته باشند. معمولا مشتریان این صندوق‌های پوشش ریسک را افراد ثروتمند و موسسه‌های مختلف تشکیل می‌دهند.

هج فاند چیست ؟

هج فاند نوعی مشارکت محدود است که افراد یا شرکت‌های سرمایه‌گذار با شرکت‌های مالی انجام می‌دهند. افراد سرمایه‌گذار یا شرکت‌های که می‌خواهند با تحمل ریسک‌هایی بیشتر مقدار سودی بالاتراز حد میانگین را از سرمایه‌گذاری خود داشته باشند با مراجعه به این صندوق‌های پوشش ریسک مدیریت سرمایه خود را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند.

معنی هج فاند چیست ؟

«هج فاند» (Hedge Fund) از دو کلمه Hedge به معنای حصار یا پوشش و محافظ و کلمه Fund به معنای سرمایه یا صندوق تشکیل شده است. در واقع شرکت هج فاند یا صندوق پوشش ریسک با توجه به ریسک‌های موجود در هر بخش معمولا دارایی شرکت‌ها یا افراد سرمایه‌گذار را در حوزه‌های گوناگون و متفاوتی سرمایه‌گذاری می‌کند تا در برابر خطر و ریسکی که سرمایه‌ اصلی را تهدید می‌کند، به عنوان پوشش و محافظی عمل کند.

به عنوان مثال صندوق پوشش ریسکی که در زمینه گردشگری سرمایه‌گذاری می‌کند با توجه به این‌که این حوزه می‌تواند در فصول مختلف و در شرایط اقتصادی متغیر بازده‌های متفاوتی داشته باشد، بنابراین هج فاند موردنظر بخشی از سرمایه‌ای که در اختیار دارد را در بخش‌هایی متفاوت همانند انرژی سرمایه‌گذاری می‌کند. با این مدیریت سرمایه‌ که شرکت هج فاند انجام می‌دهد ضررهای احتمالی که ممکن است از سرمایه‌گذاری بخش گردشگری حاصل شود توسط سرمایه‌گذاری در بخش انرژي جبران می‌شود.

هج فاند

شرکت هج فاند چیست ؟

شرکت هج فاند همان صندوق پوشش ریسک است. افرادی که دارایی‌ها و سرمایه قابل توجهی دارند معمولا برای رشد دارایی خود از تسهیلات صندوق‌های پوشش ریسک استفاده می‌کنند. صندوق‌های پوشش ریسک یا شرکت‌های هج فاند که از متخصص‌های مجربی در حوزه سرمایه‌گذاری تشکیل شده است، سرمایه افراد و شرکت‌ها را در حوزه‌هایی متفاوت از قبیل بورس، کالا، مسکن و دارایی‌های دیگر سرمایه‌گذاری می‌کنند.

نکته مهمی که درباره صندوق‌های پوشش ریسک وجود دارد ریسک بسیار بالای آن‌ها نسبت به دیگر صندوق‌ها است. البته افراد و موسسه‌هایی که اقدام به سپرده‌گذاری در شرکت‌های هج فاند می‌کنند با توجه به سود دریافتی، ریسک این صندوق‌ها را می‌پذیرند.

ویژگی های هج فاند چیست ؟

صندوق‌های پوشش ریسک معمولا با مدیریت بهینه سرمایه‌گذاری‌های خود در بخش‌های مختلف، از سرمایه‌هایی که در اختیار دارند به نحو مطلوبی محافظت می‌کنند. اما به هر حال با توجه به استراتژی‌های سرمایه‌گذاری که برخی از شرکت‌های هج فاند دارند ممکن است در ازای احتمال سود بالا، اصل سرمایه نیز در کوتاه مدت با خطرات و ریسک‌هایی روبه‌رو شود. بنابراین صندوق‌های پوشش ریسک دارای ویژگی‌هایی هستند که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • سرمایه‌گذاری که از شرکت‌های هج فاند برای افزایش سرمایه خود استفاده می‌کند باید حداقل درآمد سالانه قابل قبولی داشته باشد تا بتواند از خدمات شرکت‌های هج فاند استفاده کند.
  •  برای استفاده از صندوق پوشش ریسک حداقل سرمایه مشخصی لازم است. مشتریان شرکت‌های هج فاند معمولا افرادی ثروتمند یا سازمان‌هایی از قبیل صندوق‌های بازنشستگی و شرکت‌های بیمه‌ای هستند.
  • از دیگر ویژگی‌هایی که سرمایه‌گذاری در صندوق پوشش ریسک دارد قفل شدن سرمایه به مدت حداقل یک سال است. برداشت سرمایه با توجه به سیاست‌گذاری‌های شرکت هج فاند ممکن است در دوره‌های فصلی سه‌ماه یا به‌صورت سالانه باشد.

استراتژی‌های شرکت های هج فاند

صندوق‌های پوشش ریسک با منابع مالی واستراتژی‌های مدیریت ریسک متفاوت بر روی دارایی‌ها و سهام‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند. بنابراین شرکت‌های هج فاند از استراتژی‌های گوناگونی استفاده می‌کنند که در ادامه به معرفی چند نمونه از این استراتژی‌ها می‌پردازیم.

استراتژی رویداد محور

ارزش سهام شرکت‌ها ارتباطی مستقیم با سیاست‌گذاری‌های آن‌ها دارد. هرگونه تغییری در ساختارهای مدیریتی و برنامه‌ریزی می‌تواند سهام شرکت را تحت تأثیر قرار دهد. برخی از رویدادهایی که تأثیرات مستقیمی بر روی سهام شرکت‌ها دارند را در فهرست زیر آورده‌ایم.

  • ادغام شرکت‌ها: در این حالت با توجه به نوع و تأثیرگذاری شرکت‌ها بر روی هم می‌توان تصمیمات متفاوتی گرفت. برای مثال با توجه به این‌که شرکت کوچک‌تر از بودجه‌ای که از شرکت بزرگ‌تر دریافت می‌کند ممکن است در کوتاه مدت بیشتر از شرکت بزرگ‌تر رشد کند بنابراین صندوق پوشش ریسک می‌تواند سهام شرکت سرمایه‌گذار را بفروشد و سهام شرکت کوچک‌تر را خریداری کند.
  • ورشکستگی شرکت: رویدادهایی مانند ورشکستگی شرکت سهام شرکت را با افت‌های سنگینی مواجه می‌کند. از طرفی دیگر با توجه به استفاده هج فاند از معاملات اهرم‌دار در بازارهای نزولی، با تشخیص به‌موقع از شرایط شرکت در حال ورشکستگی، صندوق پوشش ریسک ممکن است سودهای قابل توجهی کسب کند.
  • تغییر ساختار شرکت: هر نوع تغییر ساختاری می‌تواند در عملکرد و بازدهی شرکت تأثیرگذار باشد. این تأثیرات در قیمت سهام شرکت نیز می‌تواند برای شرکت‌های هج فاند فرصت‌های معاملاتی مطلوبی ایجاد کند.

تمامی موارد ذکر شده در بالا می‌توانند شرکت را با بحران روبه‌رو کنند. شرکت‌های هج فاند از متخصص‌های توانمندی برای تخمین ارزش واقعی سهام شرکت‌ها تشکیل شده است. بنابراین رویدادها می‌توانند نوسانات مختلفی را در سهام شرکت‌ها ایجاد کنند. با توجه به این‌که شرکت‌های هج فاند از معاملات اهرم‌دار نیز استفاده می‌کنند بنابراین شرکت هج فاند با تشخیص درست می‌تواند از موقعیت‌های ایجاد شده توسط رویدادها سود کسب کند.

استراتژی هج فاند

استفاده از آربیتراژ در هج فاند چیست ؟

استفاده از تفاوت قیمت یک دارایی یا سهام خاص در بازارهای مختلف از استراتژی‌های دیگری است که صندوق‌های پوشش ریسک از آن بهره می‌برند. به عنوان مثال ممکن است قیمت یک دارایی یا سهام در بازارهای «اسپات» (Spot) و «فیوچرز» (Futures) یکسان نباشد. شرکت‌های هج فاند از این اختلاف قیمتی می‌توانند برای کسب سود استفاده کنند.

سهام‌ها به شکل‌های گوناگون مانند شاخص‌های بازار و در بازارهای مختلفی همانند بازارهای نقدی و آتی معامله می‌شوند. شرکت‌های هج فاند به‌دنبال پیدا کردن اختلاف قیمت ایجاد شده برای یک دارایی یا سهام در این بازارها هستند. معمولا با انتخاب اهرمی مناسب و با مدیریت ریسک مطلوب شرکت‌های هج فاند می‌توانند سودهای قابل توجهی از این راه کسب کنند.

سرمایه‌گذاری در بازارهای پر پتانسیل

بازارهای پرپتانسیل بازارهای کشورهایی هستند که در آینده احتمال رشد زیادی دارند. این کشورها معمولا به سرعت در حال رشد هستند. اما بازارهای آن‌ها مستعد رشد بیشتری است. با توجه به نوپا بودن و در حال گسترش بودن آن‌ها، بازار این قبیل کشورها نسبت به بازارهای جهانی دیگر قانون‌گذاری کمتری دارد.

تمامی این ویژگی‌ها برای صندوق‌های پوشش ریسک فرصتی برای سرمایه‌گذاری ایجاد می‌کند. با توجه به این‌که شرکت‌های هج فاند سرمایه‌های قابل توجهی در اختیار دارند می‌توانند تأثیرات مثبت فراوانی در این بازارهای کوچک ایجاد کنند و به‌تنهایی اقتصاد این بازارها را رونق دهند.

بسیاری از صندوق‌های پوشش ریسک از این استراتژی استفاده کرده‌اند. بازارهای کشورهای برزیل و هند نمونه‌هایی هستند که این نوع استراتژی سرمایه‌گذاری توسط هج فاندها در آن‌ها پیاده‌سازی شده است.

هج فاند در ارز دیجیتال چیست ؟

همان‌طور که پیش‌تر توضیح داده شد هج فاند نوعی شراکت محدود در سرمایه‌گذاری است. موسساتی که با داشتن افراد مجرب در حوزه امور مالی و اقتصادی، مدیریت و سرمایه‌گذاری دارایی‌های شرکت‌ها و افراد سرمایه‌گذار را انجام می‌دهند، صندوق پوشش ریسک یا شرکت هج فاند نام دارند. شرکت‌های هج فاند در حوزه‌های مختلفی از قبیل دارایی، مسکن، سهام و ارز دیجیتال هم می‌توانند سرمایه‌گذاری کنند. بنابراین در هج فاند ارز دیجیتال، سرمایه‌گذاری بر روی رمزارزها و محصولات مرتبط با آن‌ها انجام می‌شود.

با توجه به جدید بودن بازار رمزارزها نسبت به دیگر بازارهای مالی دنیا، بسیاری از افرادی که قصد سرمایه‌گذاری در این بازارهای مالی را دارند به دلیل عدم آگاهی کافی ممکن است با سرمایه‌گذاری در پروژه‌های کلاهبرداری موجود در این حوزه دارایی خود را از دست بدهند. بنابراین انتخاب هج فاندی معتبر و استفاده از تجربیات سرمایه‌گذاری افرادی که در این صندوق‌های پوشش ریسک فعالیت می‌کنند، برای سرمایه‌گذاران از اهمیت بالایی برخوردار است.

با توجه به سیاست‌گذاری‌های مدیران هج فاندها و میزان خطرپذیری آن‌ها، شرکت‌های هج فاند هم می‌توانند تنها بر روی رمزارزها سرمایه‌گذاری کنند و هم با ترکیب سرمایه‌گذاری‌های سهام و دیگر دارایی‌ها با رمزارزها، میزان ریسک سرمایه‌گذاری محدود به رمزارزها را کاهش دهند.

هج فاند ارز دیجیتال

میزان رشد هج فاندهای ارز دیجیتال

یکی از مفاهیمی که برای بررسی میزان رشد شرکت‌های هج فاندی ارزهای دیجیتال بررسی می‌شود، رصد معیاری به‌نام «دارایی تحت مدیریت» (Assets under Management|AuM) شرکت‌های هج فاند ارز دیجیتال است. مقدار ارزش دارایی که شرکت های هج فاند ارز دیجیتال در رمزارزها سرمایه‌گذاری کرده‌اند تحت عنوان « دارایی تحت مدیریت» بررسی می‌شود.

توجه به تغییرات «دارایی تحت مدیریت» شرکت‌های هج فاند ارز دیجیتال، میزان استقبال سرمایه‌گذاران را بر روی رمزارزها نشان می‌دهد.

در سال 2021 در حدود 300 هج فاند ارز دیجیتال با ارزش کل «دارایی تحت مدیریت» 56٫8 میلیون دلار وجود داشت. این میزان بیش از دو برابر «دارایی تحت مدیریت» در سال قبل از آن بود.

نحوه کارکرد Hedge Fund در ارز دیجیتال

هج فاندهای رمزارزها سرمایه گذاری‌های متنوعی را در انواع رمزارزهای موجود و محصولات بازارهای مشتقات ارزهای دیجیتال و دیگر دارایی‌های رمزارزی برای افزایش سود سرمایه‌گذاری انجام می‌دهند. برای مثال یکی از بزرگ‌ترین هج فاندهای رمزارزی به نام «پنترا کپیتال» (Pantera Capital) ممکن است سرمایه‌گذاری حوزه ارز دیجیتال خود را در بازه زمانی مشخصی مطابق فهرست زیر انجام دهد.

  • سرمایه‌گذاری بر روی توکن‌های جدیدی که قابلیت رشد بالایی دارند
  • سرمایه‌گذاری بر روی کوین‌های شناخته شده‌ای همانند بیت کوین و اتریوم
  • سرمایه‌گذاری بر روی پروژه‌های پرپتانسیل در حوزه رمزارزها
نحوه کارکرد هج فاند ارز دیجیتال

کارمزدهای هج فاندهای ارز دیجیتال

هج فاندهای ارز دیجیتال معمولا کارمزدی بین یک الی سه درصد از مقدار سرمایه‌گذاری شما را بابت کارمزد مدیریت دارایی دریافت می‌کنند. علاوه بر این کارمزد مدیریت سرمایه، کارمزدی نیز بابت میزان عملکرد و بازده سرمایه‌گذاری دریافت می‌کنند. کارمزد عملکردی درصدی از میزان سود حاصل از سرمایه‌گذاری را شامل می‌شود.

برای مثال فرض کنید شما یک میلیون دلار به شرکت هج فاندی که در رمزارزها سرمایه‌گذاری می‌کند واگذار کرده‌اید. کارمزد عملکردی این صندوق پوشش ریسک رمزارزی 20 درصد تعیین شده است. بعد از یک سال سرمایه شما رشد می‌کند و به مقدار 1/5 میلیون دلار می‌رسد. بنابراین سود شما از این معامله 500 هزار دلار می‌شود. هج فاند با توجه به این که میزان 20 درصد سود را برای کارمزد عملکردی در نظر گرفته است بنابراین 20 درصد از 500 هزار دلار سود را که معادل با 100 هزار دلار است، به عنوان کارمزد عملکردی از شما کسر می‌کند.

 معایب هج فاند ارز دیجیتال

استفاده از رمزارزها و محصولات مرتبط برای سرمایه‌گذاری در صندوق‌های پوشش ریسک دارای معایبی نیز است. در ادامه معایب Hedge Fund رمزارزها را شرح می‌دهیم.

  • کارمزدهای صندوق‌های پوشش ریسک ارز دیجیتال بسیار بالاست. در برخی موارد نیمی از سود حاصل به عنوان کارمزد از مشتریان گرفته می‌شود.
  • تنها افرادی می‌توانند از هج فاند ارز دیجیتال استفاده کنند که مبالغ زیادی را برای سرمایه‌گذاری دارا هستند. بنابراین عمده مشتریان این صندوق‌های پوشش ریسک ارز دیجیتال را موسسه‌ها و افراد ثروتمند تشکیل می‌دهند.
  • هج فاندها در عوض سود مطلوبی که ارائه می‌دهند، ریسک بالایی دارند. با توجه به ذات پرریسک ارزهای دیجیتال، صندوق‌های پوشش ریسک رمزارزها نسبت به هج فاندهای دیگر ریسک بالاتری دارند.

جمع بندی

در این مطلب در ابتدا معنی هج فاند و شرکت هج فاند را توضیح دادیم. با توجه به این‌که شرکت‌های هج فاند نسبت به دیگر صندوق‌های سرمایه‌گذاری ریسک بالاتری دارند بنابراین به برخی ویژگی‌های لازم برای سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها اشاره شد. صندوق‌های پوشش ریسک از روش‌های گوناگونی برای کسب سود استفاده می‌کنند. در ادامه برخی از استراتژی‌های مورد استفاده در شرکت‌های هج فاند از قبیل استراتژی‌های رویداد محور، استفاده از آربیتراژ و سرمایه‌گذاری در بازارهای پرپتانسیل توضیح داده شد.

هج فاندهای رمزارزی و نحوه کار صندوق‌های پوشش ریسک ارز دیجیتال را شرح دادیم. برای آشنایی بیشتر با میزان کارمزدهای هج فاندهای رمزارزی با مثالی کارمزدهای عملکردی این صندوق‌ها را توضیح دادیم. در پایان نیز معایب هج فاندهای ارز دیجیتال را شرح دادیم.

بر اساس رای ۱۶ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
Investopedia
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *