حذف ۱۹ مانع رسیدن به اهداف در سال جدید

۳۸۱ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۲ مرداد ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۶ دقیقه
حذف ۱۹ مانع رسیدن به اهداف در سال جدید

با پایان یک سال و ورود به سال جدید، نیاز است که افراد عملکرد خود را در سالی که گذشت بررسی کنند و به دستاوردهای آن بپردازند. اگر شما هم جزو افرادی هستید که در پایان سال بر این باور هستید که به اهداف و برنامه‌های خود نرسیده‌اید و یا به میزان ناچیزی از آن‌ها دست یافته‌اید، احتمالا این پرسش را برای خودتان مطرح کرده‌اید: «کجای راه را اشتباه رفته‌ام؟». بسیاری از افراد تمام انرژی و تلاش خود را روی برنامه‌هایشان قرار می‌دهند. آن‌ها فکر می‌کنند امکان ندارد سال را بدون رسیدن به همه اهدافشان به اتمام برسانند. اما در نهایت خود را در حالی می‌یابند که با یک هدف همچنان در حال سر و کله زدن هستند، بدون آنکه چیز جدیدی کسب کرده باشند. افرادی که با این مشکل مواجه هستند باید بدانند که معمولا ۸۰ درصد از قطعنامه‌هایی که افراد در سال نو برای خود تصویب می‌کنند به شکست می‌انجامد. کسانی که قصد دارند در سال جدید عملکرد بهتری داشته باشند، باید از دلایل شکست خود در سال‌های گذشته آگاه باشند. کسب شناخت و آگاهی از موانع رسیدن به اهداف که نیاز به اصلاح دارند، احتمال موفقیت فرد و دستیابی به اهداف آینده‌اش را افزایش می‌دهد.

موانع رسیدن به اهداف

در ادامه، نوزده دلیلی که موجب می‌شود افراد از دستیابی به اهداف خود در طی سال باز بمانند، بیان شده است. امیدواریم با آگاهی از این موارد و حذف آن‌ها از رویه‌های خود، در سال جدید به کلیه اهدافتان دست یابید.

۱. فقدان انسجام

فقدان انسجام موجب می‌شود تا افراد از دسترسی به اهداف خود باز بمانند. بسیاری از انسان‌ها در ابتدای تعریف یک پروژه بسیار هیجان‌زده هستند، اما در رسیدن به مقصد خود ناکام می‌مانند. برای حل این مساله، باید بررسی کنید افرادی که موفق به دست‌یابی به اهداف خود شده‌اند چگونه به نقطه پایان رسیده‌اند و آن استراتژی‌ها را در سال جدید در زندگی خود به کار ببرید. انسجام داشتن در انجام فعالیت‌ها، عاملی مهم در دستیابی به هدف نهایی است.

۲. مکتوب نکردن اهداف و برنامه‌ها

احتمال شکست خوردن در اجرای برنامه‌ها بدون داشتن یک برنامه سفت و سخت و برنامه‌ریزی مکتوب برای رسیدن به اهداف بسیار زیاد است. اقدام مهمی که برای دست‌یابی به اهداف خود در سال جدید باید انجام دهید، نوشتن اهدافتان همراه با یک برنامه با توجه به کلیه جزئیات لازم برای رسیدن به آن‌ها است.

موانع رسیدن به اهداف

۳. از خود رضایت داشتن

جمله «از خود راضی بودن دشمن پیشرفت است» از «آیدن ویلسون توزر» (Aiden Wilson Tozer) معروف است و افراد زیادی آن را شنیده‌اند. رضایت از خود هنگامی پدیدار می‌شود که افراد در منطقه امن خود قرار دارند. ذهن غیر منطقی از مشاهده خطرات ایستادن در منطقه امن ناتوان است. بنابراین، به دنبال تغییرات نمی‌رود. اما پیشرفت هرگز مقارن با راحتی و آسایش نبوده و افراد برای رسیدن به پیشرفت با چالش‌های زیادی مواجه می‌شوند. برای رسیدن به موفقیت، پیشرفت و اهداف در سال جدید، باید خود را از ناحیه امنتان خارج کنید.

۴. به اندازه کافی بزرگ فکر نکردن

بسیاری از افراد هنگام تعریف اهدافشان، کوچک می‌اندیشند و یا اهداف خود را با در نظر داشتن امکانات نامحدود متصور می‌شوند. این جمله از «لِس براون» (Les Brown) را نباید فراموش کرد که «به ماه شلیک کن، حتی اگر موفق نشوی، جایی در میان ستاره‌ها فرود خواهی آمد». این بدین معنا است که تلاش‌های افراد برای رسیدن به اهدافشان باید با جاه طلبی آن‌ها مطابقت داشته باشد. اهداف شما ممکن است بزرگ باشد، ولی پس تلاش لازم برای محقق کردن آن‌ها چه می‌شود؟ آیا تلاش‌ها و اهدافتان به یک اندازه بزرگ هستند؟

۵. جار زدن اهداف

ظاهرا، هر چه افراد بیشتر درباره اهدافشان صحبت می‌کنند، انگیزه کمتری برای دستیابی به آن‌ها خواهند داشت. روانشناسان کشف کرده‌اند که گفتن اهداف به دیگر افراد، به ویژه «اهداف هویتی» (identity goals)، ایده خوبی نیست. هنگامی که به دیگر افراد می‌گویید که رویای  مبدل شدن به چه فردی را در سر دارید، آن‌ها بارقه‌های آن هدف را در وجود شما خواهند دید و همین امر احتمال تلاش کردن برای رسیدن به اهداف در شما کاهش می‌دهد. درباره اهدافتان کمتر حرف بزنید و بیشتر عمل کنید.

جار زدن اهداف

۶. حضور در جمع اشتباه

اتحاد داشتن یکی از مهم‌ترین مولفه‌های موفقیت است. افراد موفق اطراف دیگر افراد موفق حضور دارند و بالعکس، افراد ناموفق اغلب در اطراف دیگر افراد ناموفق هستند. افرادی که به طور مستمر در رسیدن به اهدافشان شکست می‌خوردند باید روی آدم‌های اطراف خود و جمع‌هایی که در آن‌ها حضور دارند بررسی داشته باشند. آیا آن‌ها به اهداف خود می‌رسند؟

۷. نفرت داشتن از تصحیح شدن

یک انسان خردمند می‌داند که هیچ چیز نمی‌داند. یک انسان نادان اصلاح شدن را نمی‌پذیرد و خار می‌شمارد. اغلب افراد وقتی بازخوردهای مثبت را دریافت می‌کنند به دردسر می‌افتند! آن‌ها در چنین شرایطی اغلب از اصلاح و بهبود یافتن غافل می‌شوند.

۸. وقع ننهادن به انتقاد سازنده

پذیرش انتقاد سازنده اغلب کاری بسیار دشوار است. به ویژه هنگامی که این انتقاد متوجه چیزی می‌شود که فرد در به اشترک‌گذاری آن با دیگران احساس آسیب می‌کند. افراد باید ارزش انتقاد سازنده را بدانند و برای شنیدن آن به اندازه کافی شجاع باشند.

۹. مدیریت میکرو داشتن

مدیریت میکرو تقریبا هرگز به نتایج خوبی دست پیدا نمی‌کند. چنین رویکردی موجب فاصله گرفتن سایرین می‌شود. هنگامی که فردی نیازمند تلاش‌های جمعی دیگران برای رسیدن به هدف خود است باید به آن‌ها برای انجام دادن کارشان اعتماد کند.

مدیریت میکرو

۱۰. زیاد اختصاص دادن خود به دیگران

مهربانی کردن با دیگران تا هنگامی صحیح است که بتوانید از خودتان و اهدافتان مراقبت کنید. شما نمی‌توانید چیزی که ندارید را به دیگران بدهید. هنگامی که در «نه» گفتن به دیگران مشکل دارید و می‌خواهید همیشه خیلی خوب به نظر برسید، خودتان را برای شکست آماده می‌کنید.

۱۱. صبر کردن زیاد برای انجام اصلاحات

برای پیگیری اهدافتان، باید اشتباهاتتان را در اسرع وقت و به محض وقوع مورد توجه قرار دهید. اشتباهی که تصحیح کردن آن در گام‌های اولیه وقوع شکست بخورد، ممکن است دلیلی برای شکست خوردن در گام نهایی شود.

۱۲. عقاید دیگران برای شما اهمیت دارد

هنگامی که اهدافتان را تعیین می‌کنید، آنچه دیگران درباره آن فکر می‌کنند دیگر برای شما اهمیتی ندارد. در حقیقت، عقاید دیگران فقط عقاید آن‌ها است.

۱۳. نصیحت‌های والدین

هنگامی که افراد در مواقع مواجه شدن با سختی‌ها به والدین خود مراجعه می‌کنند، به ثمر رساندن اهداف برایشان سخت می‌شود. این بدین دلیل است که والدین نمی‌توانند تفکر انتقادی خوبی نسبت به فرزندانشان داشته باشند. اگر قصد رشد در کسب‌و‌کار و زندگی دارید، باید مربی‌های حرفه‌ای داشته باشید.

نصیحت و مشاوره

۱۴. انجام دادن کارها همیشه به یک روش

افرادی که همیشه کارها را به یک شکل انجام می‌دهند برای دیدن نتایج قابل توجه واقعا نیاز به یک معجزه دارند. اگر طی سال گذشته از دستیابی به اهداف خود بازمانده‌اید، چرا همان کارهای گذشته را مجددا تکرار می‌کنید. سخت‌تر تلاش کردن تفاوتی ایجاد نمی‌کند، اگر رویکردتان را تعییر ندهید. بنابراین، آنچه پیش‌تر انجام داده‌اید را مورد بررسی قرار دهید و ببینید چه کار متفاوتی می‌توانید انجام دهید.

۱۵. همه کاره و هیچ کاره بودن

اگر همه ایده‌های کسب‌و‌کاری که دوستانتان به شما می‌دهند را دنبال کنید، توان خود را میان کارهای مختلف توزیع می‌کنید و روی هیچ یک به طور کامل متمرکز نخواهید بود. اینچنین می‌شود که هیچ کاری انجام نمی‌دهید و خروجی‌های لازم را دریافت نمی‌کنید. گاهی نیز افراد قصد دارند به جای آنکه از افراد مناسب کمک بگیرید، همه کارها را خودشان انجام بدهند. امسال برای رسیدن به اهدافتان، آن‌ها را محدود کنید و بچسبید به همان اهدافی که مشخص و محدود شده است.

۱۶. مراقبت نکردن از سلامت بدن

افرادی که برای رسیدن به رویاهایشان سلامت خود را فراموش می‌کنند نه تنها پیش از رسیدن به آن‌ها از بین می‌روند، بلکه در مجموع عملکرد بدی خواهند داشت. در حالیکه اهدافتان را دنبال می‌کنید، سلامت بدنی خود را نیز نادیده نگیرید. اگر رژیم غذایی سالمی داشته باشید و به طور مرتب ورزش کنید، احتمال رسیدن به اهدافتان نیز برای شما بیشتر خواهد شد.

سبک زندگی سالم

۱۷. نداشتن تیم

گاهی باید برای انجام برخی کارها یک تیم داشت. بنابراین گاهی باید از گارد گرفتن اجتناب کرد و تیمی را با ارائه آموزش مناسب ساخت که بتوانند در کنار هم کارها را برای رسیدن به هدف پیش ببرند. گاهی نداشتن تیم موجب می‌شود که فقط برای رسیدن به اهداف تقلا کنیم.

۱۸. مقایسه کردن

مقایسه کردن خودتان با دیگران شادی شما را از بین می‌برد. این کار موجب می‌شود انرژی که برای انجام کارها در سطح بهینه داشته‌اید از بین برود. از دیگران الهام بگیرید اما خودتان را با آن‌ها مقایسه نکنید. شما باید تلاش، پیشرفت و دستاوردهای امروز و دیروز خودتان را با هم مقایسه کنید، نه با دیگران.

۱۹. شکست خوردن در عمل کردن

معمولا تعداد کمی از افراد می‌دانند برای رسیدن به موفقیت چه کاری باید انجام دهند. تنها مساله موجود آن است که برای رسیدن به اهداف باید گام‌های اساسی برداشت. عمل کردن به شیوه لازم برای رسیدن به اهداف تنها فاکتوری است که افراد موفق در دستابی به رویاهایشان را از دیگران متمایز می‌کند.

نتیجه‌گیری

تعیین اهداف جدید در سال جدید کار خوبی است. اما کار بهتر آن است که برای رسیدن به این اهداف یک برنامه منسجم، دقیق و همراه با جزئیات به صورت مکتوب تهیه کنید. اما پیش از انجام این کار، باید بدانید که کدام یک از کارهایی که در گذشته و برای رسیدن به اهدافتان انجام داده‌اید اشتباه بوده تا اشتباهات گذشته را تکرار نکنید. امیدواریم در سال جدید به اهداف خود دست یابید.

اگر نوشته بالا برای شما مفید بوده است، آموزش‌های زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای ۳ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
entrepreneur
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *