برای مدیر محصول شدن چه مهارت‌هایی لازم است؟

۲۸۲ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۵ تیر ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۳ دقیقه
برای مدیر محصول شدن چه مهارت‌هایی لازم است؟

در بخش قبلی به این پرداختیم که «مدیر محصول» در یک سازمان کیست و چه کارهایی انجام می‌دهد. در این بخش به مهارت‌­هایی خواهیم پرداخت که لازم است شما کسب کنید تا بتوانید برای کسب فرصت شغلی «مدیریت محصول» در استارت­‌آپ‌ها و سازمان‌­ها آماده شوید.

اولین موردی که باید اشاره کنیم «ارتباطات» است. شما به عنوان یک مدیر محصول‌، روزانه با انبوهی از ارتباطات مواجه خواهید بود، چه ارتباطات شخصی و رو در رو و چه ارتباط از طریق رسانه‌هایی همچون ایمیل. اگر می‌­خواهید یک مدیر محصول موفق باشید، نه تنها لازم است که با افراد تیم خود ارتباطات قوی داشته باشید، بلکه باید با ذینفعان داخلی و خارجی زیادی نیز به وضوح و شفاف در ارتباط باشید. به این نکته نیز توجه داشته باشید که این یک جاده دو طرفه است و در عین حال شما باید یک شنونده بسیار خوب نیز باشید.

مورد دومی که برای یک مدیر محصول موفق بودن نیاز دارید، داشتن «دانش فنی» است؛ این بدان معنی نیست که لازم است شما «کد» بزنید، بلکه منظور این است که شما با «تکنولوژی» آشنا باشید و بتوانید در مورد آن با اعضای تیم‌تان و نیز دیگران گفتگو کنید. اگر دانش فنی کمی دارید، نگران نباشید. شما قطعا می‌توانید چیزهایی که مورد نیازتان خواهد بود را فرا بگیرید. در این مورد مهم‌ترین چیز «کنجکاوی» شما و تمایل پیوسته برای «یادگیری» است؛ اما اگر واقعا علاقه کمی به دائما آموختن در مورد جنبه‌های فنی پروژه‌ها دارید لازم است تامل کنید؛ شاید این شغل واقعا برای شما مناسب نباشد و موجب از دست رفتن با ارزش‌ترین سرمایه سازمان‌تان، یعنی «زمان» بشود.

Technical knowledge

مهارت سوم «مساله‌گرا» بودن است؛ مدیرمحصول بودن نیاز به مجموعه‌ای گسترده از مهارت‌های ذهنی دارد که بتوانید روی یافتن راه‌حل برای مسائل گوناگون متمرکز شوید. شما باید بتوانید خارج از چارچوب بیندیشید و دائما در تلاش باشید بهترین راه‌حل‌ها را برای مشکلات کاربران پیدا کنید؛

چالش اصلی اینجاست: بسیاری از مواقع این راه‌حل اولین و یا واضح‌ترین راه‌حلی که به ذهن می‌رسد، نیست. یک مدیر محصول خوب عاشق این است که با مسئله‌ای مواجه شود که راه‌حل‌های دم دستی «الف» و «ب» را نیز دارد، اما او در نهایت بعد از اندیشه زیاد و بررسی عمیق آن مسئله، راه حل عالی «ج» را ارائه بدهد.

Problem-Oriented

آخرین مهارت مهم مورد نیاز، مهارت «رهبری» است و بیش از هر چیزی، مدیر محصول یک «رهبر» است؛ شما باید با دقت به اعضای تیمتان گوش بدهید و با نگرانی‌هایشان آشنا شوید. همواره با روی باز پذیرای انتقادات باشید، در شفافیت کار کنید، مسئولیت اشتباهات را بپذیرید و مهم‌تر از همه اینکه تا می‌توانید به تیم‌تان اعتبار ببخشید.

مردم طبیعتا به سمت رهبران بزرگ کشیده می‌شوند و اگر شما می‌خواهید که رهبر بهتری باشید، باید تاثیر و نفوذتان را روی کار و تیمتان بیشتر کنید.

leadership

اگر در حال حاضر این توانایی‌ها را دارید که خیلی خوب، شما در بهترین شکل برای این فرصت شغلی هستید؛ اما اگر برخی از این مهارت‌ها را ندارید اکنون به خوبی می‌دانید که روی چه نکاتی باید متمرکز شوید تا به شما در رسیدن به هدفتان کمک کنند.

در شروع، بزرگترین تصمیم پیش روی شما چیست؟

بیایید بحث را در مورد یکی از بزرگترین تصمیماتی که برای مدیر محصول شدن باید بگیرید، ادامه دهیم: شما می‌خواهید در همین شرکتی که فعلا مشغول به کار هستید مدیر محصول شوید و یا در فکر رفتن به شرکت دیگری هستید؟

تقریبا همیشه ساده‌ترین راه این است که در همین شرکت کنونی خودتان در این پست جدید مشغول به کار شوید؛ اگرچه دلایل زیادی را می‌توان برشمرد، مهم‌ترینشان این است که نشان دادن قابلیت‌های خودتان در خوب کار کردن به گروهی از افراد که تا کنون با آن‌ها کار نکرده‌اید، بسیار دشوارتر است. پس توصیه می‌شود اگر در حال حاضر شاغل هستید، مدیریت محصول را از همین شرکت فعلی خودتان آغاز کنید، حتی اگر تنها برای زمان کوتاهی امکانش فراهم باشد.

استراتژی‌های زیادی برای انجام این کار وجود دارد. با مدیرانی که در تیم تولید هستند صحبت کنید و از علاقه‌تان برای «مدیر محصول» شدن با آن‌ها سخن بگوئید. تقاضا کنید که در صورت امکان پروژه کوچکی را در دست بگیرید یا در اوقات آزاد خود به صورت نامحسوس در برخی جلسات به عنوان مدیر محصول حضور داشته باشید تا با نقش و نیز تیم به خوبی آشنا شوید. همه این‌ها باعث می‌شود تا شما در ابتدای لیست کاندیداهای تصدی این پست در سازمان قرار بگیرید.

حال اگر در سازمان یا شرکت شما، موقعیتی برای این شغل در نظر گرفته نشده باشد، چه؟ در این صورت شما باید بسیار هوشیارتر و آینده‌نگرتر باشید و از طریق مشارکت در پروژه‌های جانبی توانمندی‌های خود را به نمایش بگذارید. در این صورت در حالی‌که شما همچنان مشغول فعالیت‌های شغل فعلی خود هستید، شانس‌تان را برای گرفتن نقش دلخواهتان، نیز بالا می‌برید.

به اموری همچون پروژه‌های چندتیمی، صحبت و ارتباط با کاربران، تحلیل داده‌ها و دادن مشاوره‌های استراتژیک به تیم رهبری سازمان‌تان بیاندیشید. در همان حینی که این فعالیت‌ها را انجام ‌می‌دهید، چالش‌ها و دستاوردهایتان را بنویسید تا در مصاحبه‌های آینده بتوانید با دست پر ظاهر شوید.

در بخش بعدی این سری مقالات به فعالیت‌هایی خواهیم پرداخت که کمک می‌کنند تا شما در میان سایر کاندیداهای این موقعیت شغلی، متمایز شوید.

قسمت بعدی این مجموعه مطلب را می‌توانید از طریق لینک زیر مطالعه کنید:

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌های زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

^^

بر اساس رای ۳ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *