فارکس فکتوری چیست؟ – از کاربرد تا نحوه استفاده به زبان ساده

۴۳ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۴ شهریور ۱۴۰۳
زمان مطالعه: ۱۹ دقیقه
فارکس فکتوری چیست؟ – از کاربرد تا نحوه استفاده به زبان ساده

فارکس فکتوری پلتفرمی است که ابزارهای اطلاعاتی و تحلیلی متنوعی را در اختیار تریدرها قرار می‌دهد. این ابزارهای تحلیلی به کاربران کمک می‌کند تا بتوانند اطلاعات مفیدی از بازار فارکس و برخی دیگر از بازارهای مالی کسب کنند. ممکن است برخی افراد تنها با قسمتی از قابلیت‌های این وب‌سایت همانند بررسی استراتژی‌های معاملاتی آشنا باشند و از دیگر قابلیت‌های متنوع این وب‌سایت آگاه نباشند. با توجه به اطلاعات مفید و کاربردی این وب‌سایت در این مطلب از مجله فرادرس به این موضوع می‌پردازیم که فارکس فکتوری چیست و پس از مروری بر کاربردهای فارکس فکتوری و ذکر مزایای آن در ادامه نحوه استفاده از فارکس فکتوری را شرح می‌دهیم و در پایان با نحوه ثبت معاملات در ژورنال فارکس فکتوری آشنا می‌شویم.

997696

فارکس فکتوری چیست؟

فارکس فکتوری یک وب‌سایت کاربردی است که در آن تریدرها می‌توانند اطلاعات متفاوتی را برای انجام معاملات در بازار فارکس، ارزهای دیجیتال و برخی دیگر از بازارها کسب کنند.

فارکس فکتوری که در سال ۲۰۰۴ تاسیس شد، توانسته است از یک فروم به یک وب‌سایت کاربردی تبدیل شود. این وب‌سایت با ارائه تقویم اقتصادی به تریدرها کمک می‌کند تا بتوانند از رویدادهای آتی تاثیرگذار در بازارهای مالی مطلع شوند تا بتوانند از این اطلاعات در پیش‌بینی بهتر بازارهای مالی و انجام معاملات موفق‌ استفاده کنند.

تحلیل اخبار و رویدادهای اقتصادی در فارکس فکتوری باعث افزایش بینش و درک متخصصان بازار سرمایه می‌شود و باعث می‌شود تا افراد تازه‌کار و حتی افرادی که در حوزه بازارهای مالی سابقه فعالیت بیشتری دارند نیز بتوانند از دیدگاه‌های مشترک بین افراد استفاده کنند. استفاده از ابزارهای فنی همانند نمودارها و شاخص‌های مربوطه و تحلیل آن‌ها به معامله‌گران این امکان را می‌دهد تا بتوانند روندهای قیمتی را بهتر شناسایی کنند و از اطلاعات مربوطه استفاده مفیدتری داشته باشند.

صفحه نخست وب‌سایت فارکس فکتوری (برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.)

آشنایی با مفاهیم اقتصادی با فرادرس

برای اینکه تریدرها بتوانند با استفاده از رویدادها و اخبار اقتصادی، شرایط بازار را درک کنند در ابتدا نیاز دارند تا با مفاهیم اولیه در اقتصاد کلان آشنا شوند. مفاهیم اقتصادی نظیر تورم، بیکاری، تولید ناخالص داخلی و مواردی مشابه در حوزه اقتصاد کلان بررسی می‌شوند. تریدرها برای اینکه بتوانند بازارهای مالی را بهتر تحلیل کنند و معاملات موفق‌تری انجام دهند، نیاز دارند تا با این عوامل و تاثیر هر کدام در شرایط اقتصادی آگاه شوند.

برای مثال زمانی که نرخ بیکاری کشوری در فارکس فکتوری منتشر می‌شود، تریدرها می‌توانند با استفاده از شرایط اقتصاد کلان و روند گذشته نرخ بیکاری متوجه تاثیر احتمالی آن بر روی میزان نوسانات جفت ارز مربوطه شوند. با توجه به تاثیرگذاری شاخص‌های اقتصاد کلان بر نحوه تصمیم‌گیری بانک‌های جهانی، توجه به نحوه عملکرد این شاخص‌ها برای پیش‌بینی نوسانات قیمتی در بازار فارکس از اهمیت بالایی برخوردار است.

مجموعه آموزش علوم اقتصادی
برای مشاهده مجموعه فیلم آموزش علوم اقتصادی روی تصویر کلیک کنید.

با توجه به ضرورت آشنایی با مفاهیم اقتصادی برای تحلیل بهتر بازارهای مالی، فیلم‌های آموزشی متنوعی در فرادرس تهیه شده است که لینک برخی از آن‌ها را در فهرست زیر مشاهده می‌کنید.

برای مشاهده فیلم‌های آموزشی بیشتری در حوزه اقتصاد می‌توانید از لینک زیر استفاده کنید.

کاربرد فارکس فکتوری چیست؟

فارکس فکتوری به تریدرها این امکان را می‌دهد تا بتوانند استراتژی‌های معاملاتی و تجربیات خود را بهینه کنند. علاوه بر این فارکس‌ فکتوری تریدرهای تازه‌کار را با نحوه تاثیرگذاری عوامل اقتصادی در روندهای قیمتی آشنا می‌‌کند. بنابراین این وب‌سایت در دنیایی که اطلاعات باعث افزایش قدرت می‌شود با ارائه ابزارهای مناسب تحلیلی باعث افزایش معاملات موفق کاربران می‌شود.

با تکامل بازارهای مالی، فارکس فکتوری نیز خود را با منابع بهتر و جامع‌تر در این بازارها همراه کرده است تا بتواند نیازهای کاربران خود را به بهترین شکل برطرف کند. بنابراین می‌توان گفت فارکس فکتوری بیش از یک پلتفرم است و می‌توان از آن به‌ عنوان مرجعی گسترده برای راهنمایی تریدرها در انجام معاملات موفق نام برد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره نحوه ورود به بازار فارکس می‌توانید فیلم آموزش ورود به فارکس معرفی و نحوه ورود به این بازار فرادرس را مشاهده کنید.

فارکس فکتوری به عنوان یک پلتفرم جامع برای تریدرها به آن‌ها انواع ابزارها و منابع لازم را برای انجام معاملات موفق ارائه می‌کند. بنابراین با توجه به ابزارهای متنوعی که این وب‌سایت ارائه می‌کند می‌توانیم با کاربردهای فارکس فکتوری آشنا شویم.

در فهرست زیر ابزارهای متنوعی که در فارکس فکتوری استفاده می‌شوند را مشاهده می‌کنید و در ادامه هر کدام از این امکانات را شرح می‌دهیم.

  • تقویم اقتصادی
  • اخبار و تحلیل بازار
  • فروم‌های ترید
  • ژورنال معاملات
  • ابزارهای تحلیل تکنیکال
  • ابزار بررسی واکنش بازار
  • ابزار مقایسه کارگزاری‌ها
  • مرورگر معاملات
  • اپلیکیشن فارکس فکتوری
  • امکان فیلتر اخبار دریافتی
تصویری نمادین از نمودار قیمت در مانیتور

تقویم اقتصادی

تقویم اقتصادی کاربران را از زمان‌بندی مربوط به رویدادهای اقتصادی مطلع می‌کند. کاربران با استفاده از تقویم اقتصادی در فارکس فکتوری می‌توانند از رویدادهای اقتصادی از قبیل نرخ بیکاری، نرخ بهره، تولید ناخالص داخلی و بسیاری دیگر از اطلاعات و رویدادهای اقتصادی تاثیرگذار در بازارهای مالی اطلاع پیدا کنند.

علاوه بر این هر رویداد اقتصادی با مقدار تاثیرگذاری در بازار مربوطه نشان داده می‌‌شود. بنابراین کاربران می‌توانند رویدادهای اقتصادی را با نشان‌گر تاثیر کم، تاثیر متوسط و تاثیر زیاد بر روی بازار مربوطه در پلتفرم فارکس فکتوری مشاهده کنند. بنابراین با توجه به تاثیراتی که اخبار و رویدادهای اقتصادی بر روی نوسانات بازارهای مالی دارند، استفاده از این پلتفرم برای تریدرها امری ضروری محسوب می‌شود.

تریدرهای تازه‌کار با بررسی نحوه تاثیر اخبار بر روی نوسانات بازار مقدار و نحوه استفاده از آن‌ها را فرا می‌گیرند و تریدرهای باتجربه نیز سعی می‌کنند با استفاده از اطلاعات مربوط به رویدادهای اقتصادی استراتژی‌های معاملاتی بهینه‌تری را برای انجام معاملات پرسودتر انتخاب کنند. بنابراین تریدرها برای انجام مدیریت ریسک بهینه‌تر در زمان انتشار رویداد مرتبط با بازار موردنظر سعی می‌کنند از انجام معاملات پرهیز کنند.

اخبار و تحلیل بازار

فارکس فکتوری بخش جداگانه‌ای برای اخبار به‌روز و تحلیل آن‌ها دارد. این بخش تمامی حوزه‌های خبری مربوط به اقتصاد جهانی، تغییرات منطقه‌ای و سیاسی و روندهای اقتصادی کلان را پوشش می‌دهد. متخصصان بازارهای مالی سعی می‌کنند از تاثیراتی که این اخبار بر روی روندهای جفت ارزهای معاملاتی و جو روانی بازار دارد، برای ارائه تحلیل‌ها و معاملات بهتر آگاه شوند.

تحلیل‌گران و تریدرهای کم تجربه نیز از این بخش استفاده‌های فراوانی می‌برند. این افراد با مطالعه این اخبار متوجه تاثیر عوامل کلان‌ اقتصادی بر روی بازارهای مالی و جفت‌ارزهای معاملاتی در بازار فارکس می‌شوند. از سویی دیگر تریدرهای مجرب‌تر با استفاده از این اخبار استراتژی‌های معاملاتی خود را با جهت‌گیری‌های بازار موردنظر و اخبار مربوطه تطبیق می‌دهند و تصمیم‌گیری‌های لازم را با توجه به تاثیرات احتمالی اخبار اقتصادی انجام می‌دهند.

فروم‌های ترید

فارکس فکتوری وب‌سایتی است که در آن تریدرها می‌توانند در فروم‌های ترید نسبت به تبادل تجربیات معاملاتی خود با تریدرهای دیگر اقدام کنند. این پلتفرم شرایطی را برای تبادل اطلاعات تریدرها از سطوح مختلف فراهم می‌کند. برای این منظور افراد می‌توانند از نظرات و دیدگاه‌های تریدرهای دیگر مطلع شوند و از تجربیات آن‌ها برای انجام معاملات بهتر استفاده کنند.

تریدرهای تازه‌کار در این فروم‌ها با دیدگاه‌ها و استراتژی‌های معاملاتی متنوع آشنا می‌شوند و روش‌های بهینه‌تری برای مدیریت ریسک در معاملات را یاد می‌گیرند. از سویی دیگر تریدرهای قدیمی‌تر این فروم‌ها را مکان مناسبی برای تبادل دیدگاه‌ها، آزمودن استراتژی‌ها و پالایش روش‌های معاملاتی می‌دانند. بنابراین فروم‌های ترید محیطی مشارکتی را فراهم می‌کنند تا تریدرها بتوانند با کمک به همدیگر بازارهای مالی را بهتر درک کنند.

تصویری نمادین از کندل‌های قیمت در بازار

ژورنال معاملات

فارکس فکتوری به تریدرها این امکان را می‌‌دهد تا بتوانند معاملات خود را در قسمت مخصوص به خود ثبت کنند. بنابراین افراد می‌توانند جزئیات معاملات و استراتژی‌های مربوطه را به‌همراه میزان سود یا زیان معامله موردنظر یادداشت کنند. برای تریدرهای کم‌تجربه ژورنال معاملاتی ابزاری قدرتمند برای یادگیری بهتر است که با آن می‌توانند با مرور تصمیم‌گیری‌های خود از موفقیت‌ها وشکست‌های مربوطه بیاموزند. تریدرهای مجرب نیز با استفاده از ژورنال‌های معاملاتی از نحوه پیشروی استراتژی‌های معاملاتی خود مطلع می‌شوند و با بررسی و اعمال تغییرات لازم سعی می‌کنند تا میزان عملکرد خود را ارتقا دهند.

ابزارهای تحلیل تکنیکال

تحلیل تکنیکال یکی از ابزارهای مهم در ترید بازار فارکس است و فارکس فکتوری با ارائه مجموعه‌ای از ابزارهای تحلیل تکنیکال این امکان را برای افراد فراهم می‌کند تا بتوانند تحلیل‌های بهتری را از بازار موردنظر ارائه کنند.

برای این منظور کاربران می‌توانند به مجموعه‌ای قابل تنظیم از ابزارهای تحلیل تکنیکال همانند انواع اندیکاتورها و نمودارهای قیمت دسترسی داشته باشند تا بتوانند راحت‌تر بازار مربوطه را رمزگشایی کنند و از روندهای قیمتی مربوطه مطلع شوند. برای آشنایی بیشتر با تحلیل تکنیکال می‌توانید فیلم آموزش تحلیل تکنیکال در سرمایه‌گذاری بازارهای مالی فرادرس را مشاهده کنید.

تریدرهای تازه‌کار از محیطی کاربر پسند با این ابزارهای تحلیلی آشنا می‌شوند و این فرصت را پیدا می‌کنند تا از نحوه کارکرد آن‌ها در بازار مربوطه آگاه شوند. تریدرهای باتجربه نیز از این ابزارهای تحلیلی برای پالایش و بهینه‌سازی استراتژی‌های معاملاتی و اتخاذ تصمیم‌گیری‌های بهتر در زمان انجام ترید استفاده می‌کنند.

ابزار بررسی واکنش بازار

فارکس فکتوری تریدرها را با نحوه واکنش بازار در مواجه با انتشار اخبار و رویداد موردنظر آشنا می‌کند. این ابزار نه‌تنها به تریدرها دیدگاهی از حرکت احتمالی بازار با توجه به اخبار مربوطه می‌دهد، بلکه آن‌ها را از واکنش‌های قبلی بازار به اخبار و رویدادهایی مشابه نیز آگاه می‌کند.

تمامی تریدرها از این ابزار به عنوان وسیله‌ای برای کنترل ریسک در انجام معاملات استفاده می‌کنند. بنابراین با توجه به اطلاعاتی که از نحوه ایجاد نوسان با توجه به اخبار مربوطه در بازار وجود دارد، تریدرها می‌توانند نوسانات مشابهی را در بازار مربوطه پیش‌بینی کنند و با توجه به این آگاهی می‌توانند تصمیم‌گیری‌های بهتری برای مدیریت ریسک در انجام معاملات اتخاذ کنند.

ابزار مقایسه کارگزاری‌ها

یکی از مواردی که در موفقیت تریدرها تاثیرگذار است، انتخاب کارگزاری مناسب برای ترید است. برای این منظور فارکس فکتوری این امکان را برای تریدرها فراهم می‌کند تا بتوانند کارگزاری‌ها را از جنبه‌های گوناگونی نظیر مقدار اهرم و نظر کاربران با یکدیگر مقایسه کنند.

این موضوع به تریدرها کمک می‌کند تا با توجه به اهداف و استراتژی‌های معاملاتی خود کارگزاری مناسبی را برای انجام معاملات انتخاب کنند. حتی تریدرهای مجرب نیز از این ابزار برای مقایسه میزان قابلیت‌های کارگزاری فعلی خود با کارگزاری‌های دیگر می‌توانند استفاده کنند.

تصویری نمادین از نمودارهای قیمت

مرورگر معاملات

مرورگر معاملات امکانی در فارکس فکتوری است که به کاربران اجازه می‌دهد تا بتوانند با مرور معاملات گذشته خود از میزان راندمان کاری خود مطلع شوند.

برای این منظور کاربران می‌توانند با استفاده از این قابلیت پیشینه معاملاتی خود را بررسی کنند و از میزان تغییرات موجودی حساب خود مطلع شوند. با استفاده از این قابلیت تریدرها می‌توانند از میزان موثر بودن استراتژی‌های معاملاتی خود در رشد سرمایه اولیه آگاه شوند.

اپلیکیشن فارکس فکتوری

برای اینکه کاربران بتوانند اطلاعات موجود در وب‌سایت فارکس فکتوری را با استفاده از گوشی‌های هوشمند نیز بررسی کنند، فارکس فکتوری اپلیکیشن مربوط به وب‌سایت خود را در اختیار کاربران قرار داده است تا علاقه‌مندان به بررسی اطلاعات مربوطه بتوانند به‌‌روزرسانی‌های مربوط به اخبار و رویدادهای اقتصادی، تقویم اقتصادی و دیگر قابلیت‌های موردنظر را به‌راحتی و از طریق گوشی‌های هوشمند خود دریافت کنند. این اپلیکیشن به افراد این امکان را می‌دهد تا در هر زمانی به اطلاعات موردنیاز خود دسترسی داشته باشند.

امکان فیلتر اخبار دریافتی

از دیگر امکاناتی که کاربران می‌توانند با توجه به قابلیت‌های وب‌سایت فارکس فکتوری از آن بهره‌مند شوند، فیلتر اخبار و به‌‌روزرسانی‌های موردنظر با توجه به اهمیت آن‌ها بر روی بازارهای مالی است. بنابراین با استفاده از این قابلیت افراد می‌توانند اخباری که بیشترین تاثیر را در بازار معاملاتی موردنظر دارد، از میان انبوه اخبارهای مختلف دریافت کنند.

تا اینجا یاد گرفتیم که کاربرد فارکس فکتوری چیست و توضیحاتی درباره آن ارائه کردیم. در ادامه به این موضوع می‌پردازیم که مزایای فارکس فکتوری چیست و آن‌ها را شرح می‌دهیم.

مزایای فارکس فکتوری چیست؟

مزایای فارکس فکتوری را می‌توان در موارد زیر به‌طور خلاصه بیان کنیم.

  • درک به‌موقع بازار: با استفاده از تقویم اقتصادی فارکس فکتوری افراد می‌توانند از برنامه زمانی انتشار اخبار و رویدادهای اقتصادی مهم و تاثیرگذار در بازارهای مالی مطلع شوند. علاوه بر این از میزان و نحوه تاثیر این رویدادهای اقتصادی نیز آگاه می‌شوند. این موضوع باعث می‌‌شود تا تریدرها بتوانند خود را برای نوسانات احتمالی آینده در بازار مربوطه آماده کنند.
  • درک کلی از بازار: اخبار و تحلیل‌های مربوطه باعث می‌شود تا تریدرها درک مناسبی از احتمال جهت‌گیری‌های کلی در بازار پیدا کنند. متخصصان بازارهای مالی با رمزگشایی از نحوه و میزان تاثیر هر کدام از این اخبار در بازارهای مالی می‌توانند به تریدرها در اتخاذ تصمیم‌گیری‌های مناسب کمک کنند.
  • یادگیری مشارکتی: یکی از مزیت‌های مهم استفاده از فارکس فکتوری یادگیری مشارکتی با توجه به این قابلیت در قسمت فروم این پلتفرم است. تریدرها با استفاده از استراتژی‌های مربوط به تریدرهای مجرب‌تر می‌توانند با روش‌های معاملاتی گوناگونی آشنا شوند و با سرعت بیشتری تجربیات معاملاتی خود را افزایش دهند.
  • تصمیم‌گیری بر مبنای اطلاعات: ابزارهای تکنیکال موجود در این وب‌سایت این امکان را به افراد می‌دهد تا بتوانند تصمیم‌گیری‌هایی بر اساس اطلاعات موجود در بازار انجام دهند. این موضوع در نهایت باعث تشخیص‌ها و انتخاب‌های موقعیت‌های معاملاتی بهتر می‌شود.
  • مدیریت ریسک موثر: تقویم اقتصادی در فارکس فکتوری علاوه بر اطلاع‌رسانی در مورد رویدادهای اقتصادی، میزان تاثیر خبر موردنظر را در بازارهای مالی بیان می‌کند. این موضوع باعث می‌شود تا با مشخص شدن زمان‌هایی که بازار نوسانات زیادی را تجربه می‌کند، تریدرها میزان ریسک خود را با عدم انجام معاملات در این بازه‌های زمانی کاهش دهند.
  • شخصی‌سازی اخبار: فارکس فکتوری با ایجاد امکانی برای شخصی‌سازی اخبار اقتصادی باعث می‌شود تا تریدرها با توجه به استراتژی‌های معاملاتی خود تنها اخبار مرتبط را دنبال کنند.
  • بهینه‌سازی انجام معاملات: افرادی که از وب‌سایت فارکس فکتوری استفاده می‌کنند می‌توانند با ثبت اطلاعات خود در قسمت دفتر ثبت معاملات، علاوه بر بررسی و بهینه‌سازی معاملات از نظرات تریدرهای دیگر نیز بهره‌مند شوند و با آن‌ها تعامل کنند.
  • انتخاب کارگزاری‌ مناسب: فارکس فکتوری دارای بخشی است که در آن کارگزاری‌های مختلف با هم مقایسه شده‌اند. این موضوع باعث می‌شود تا تریدرها بتوانند از میان کارگزاری‌های متنوعی که برای ترید در بازار فارکس وجود دارد، کارگزاری مناسبی که با شرایط آن‌ها سازگار است را از فهرست مربوطه انتخاب کنند. در ادامه به این موضوع می‌پردازیم که نحوه استفاه از فارکس فکتوری چیست و درباره آن توضیحاتی ارائه می‌کنیم.

نحوه استفاده از فارکس فکتوری

در ادامه نحوه استفاده از برخی قسمت‌های کاربردی این وب‌سایت را شرح می‌دهیم.

نحوه استفاده از تقویم اقتصادی

تقویم اقتصادی در فارکس فکتوری اخبار مهم بنیادی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. این اخبار باعث ایجاد نوسانات کوتاه مدت در بازار مربوطه می‌شود. بنابراین تریدرها نیاز دارند تا برای جلوگیری از ضرر احتمالی از زمان این اخبار مطلع شوند تا در آن هنگام ترید نکنند یا پوزیشن‌های معاملاتی خود را ببندند. برای استفاده بهینه از تقویم اقتصادی در ابتدا نیاز است تا تنظیمات ساعت را مطابق با ساعت محلی تغییر دهیم تا اخبار و رویدادها را با ساعت محلی کشور خود دریافت کنیم.

صفحه مربوط به تقویم اقتصادی در فارکس فکتوری (برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.)

انتخاب و تنظیم ساعت در فارکس فکتوری چیست؟

تنظیم ساعت در فارکس فکتوری این امکان را به تریدرها می‌دهد تا بتوانند اخبار و رویدادهای اقتصادی را مطابق با ساعت محلی کشور خود دریافت کنند.

برای اینکه تریدرها بتوانند از این قابلیت در فارکس فکتوری استفاده کنند و اخبار و گزارشات را با ساعت محلی خود دریافت کنند نیاز دارند تا ساعت پلتفرم را مطابق با ساعت محلی کشور خود تنظیم کنند. برای این منظور می‌‌توانند مراحل زیر را انجام دهند.

  • مراجعه به صفحه اصلی وب‌سایت
  • کلیک بر روی قسمت ساعت در گوشه سمت راست بالای صفحه
  • انتخاب ساعت محلی و تنظیم آن
انتخاب و تنظیم ساعت در فارکس فکتوری (برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.)

فیلتر کردن اخبار در فارکس فکتوری چیست؟

فیلتر کردن اخبار در فارکس فکتوری امکانی است که تریدرها می‌توانند با استفاده از آن تنها اخبار موردنظر خود را مشاهده کنند.

روزانه اخبار زیادی از وضعیت اقتصادی کشورهای گوناگون منتشر می‌شود. برای مثال شاخص قیمت مصرف کننده، شاخص خرده فروشی، تورم و گزارشات اقتصادی دیگر را می‌توان نام برد که برخی از آن‌ها اهمیت بیشتری نسبت به دیگر شاخص‌ها دارد.

بنابراین سوالی که مطرح می‌شود این است که چگونه می‌توانیم از اخبار مهم و تاثیرگذار در بازار موردنظر مطلع شویم و زمان خود را صرف بررسی اخبار کم اهمیت نکنیم. برای این منظور از قابلیت فیلتر خبری فارکس فکتوری می‌توانیم استفاده کنیم. برای فعال‌سازی فیلتر می‌توانیم مراحل زیر را انجام دهیم.

  • انتخاب گزینه Calendar از قسمت بالای صفحه
  • انتخاب گزینه فیلتر از قسمت سمت راست بالای صفحه

در ادامه مشاهده می‌کنید که در پنجره‌ای که باز می‌شود تعدادی پوشه به رنگ‌های مختلف نمایش داده می‌شود. این رنگ‌ها میزان اهمیت اخبار اقتصادی را نشان می‌دهد. به عبارت دیگر کاربران می‌توانند مقدار اهمیت اخبار دریافتی را مشخص کنند. برای این منظور می‌توانند با انتخاب پوشه‌های قرمز و نارنجی اخباری که تاثیری زیاد و متوسط دارند را در پلتفرم دریافت کنند.

در قسمت پایین انواع رویدادهای اقتصادی نشان داده شده‌اند. در این قسمت بهتر است تمامی انواع نشان داده شده را انتخاب کنید تا هیچ خبری را از دست ندهید.

در قسمت مربوط به ارزها می‌توانید ارزهای مشخصی را انتخاب کنید تا تنها اخبار تاثیرگذار مربوط به آن ارز نمایش داده شود. البته برای اطلاع از تمامی اخبار بنیادی مهم در سراسر دنیا می‌توانید تمامی این ارزها را انتخاب کنید تا اخبار مربوط به آن‌ها را مشاهده کنید.

فیلتر کردن رویدادهای اقتصادی در فارکس فکتوری (برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.)

نحوه استفاده از بخش اخبار

رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی تاثیر مهمی در بازارهای مالی دارند. همواره این احتمال وجود دارد که با یک توئیت از شخصی مهم در دنیای سیاست یا اقتصاد پوزیشن سودده شما زیان‌ده شود. برای محدود کردن ضرر احتمالی این امکان وجود دارد که این اخبار را در سریع‌ترین حالت ممکن دریافت کنید تا زمان کافی برای کاهش زیان احتمالی داشته باشید. برای این منظور می‌توانید از قسمت اخبار فارکس فکتوری استفاده کنید و مراحل زیر را دنبال کنید.

  • انتخاب گزینه اخبار از قسمت بالای صفحه اصلی
  • انتخاب گزینه مربوط به اخبار داغ در سمت راست صفحه مربوطه

در ادامه از گزینه‌های مربوط به نوع خبر می‌توانید با انتخاب گزینه‌های مربوط به اخبار فوری از این اخبار مطلع شوید. در ادامه با تنظیم قسمت قراردهی اخبار بر روی آخرین خبر می‌توانید از اخبار لحظه‌ای در بازارهای مالی آگاه شوید.

بنابراین با این تنظیمات تنها اخبار مهم در قسمت سمت راست صفحه خبری برای شما نمایش داده می‌شود و با این روش می‌توانید توجه خود را بر روی اخبار تاثیرگذار متمرکز کنید. در این قسمت یاد گرفتیم که نحوه استفاده از بخش اخبار در فارکس فکتوری چیست. در ادامه به این موضوع می‌پردازیم که رصد پوزیشن‌های معاملاتی در فارکس فکتوری چیست و درباره نحوه مشاهده تعداد پوزیشن‌های لانگ و شورت در بازارهای مختلف توضیحاتی ارائه می‌کنیم.

بخش مربوط به فیلتر کردن اخبار در فارکس فکتوری (برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.)

رصد پوزیشن‌ معاملاتی در فارکس فکتوری چیست؟

در فارکس فکتوری این امکان وجود دارد تا کاربران بتوانند تعداد تریدرهایی که پوزیشن لانگ و شورت دارند را در بازار موردنظر مشاهده کنند. این مقدار با درصد نشان داده می‌شود و نوعی نشان‌گر است که کاربران را از جو روانی موجود در بازار مربوطه آگاه می‌کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره نحوه ترید و مدیریت آن می‌توانید فیلم آموزش مدیریت حرفه‌ای ترید در بازار سرمایه فرادرس را مشاهده کنید.

برای استفاده از این قابلیت بر روی گزینه Trades در قسمت بالای صفحه کلیک کنید و در صفحه مربوطه مقداری پایین بروید تا بتوانید پنجره مربوط به درصد پوزیشن‌های لانگ و شورت تریدرها را در بازارهای مختلف مشاهده کنید.

رصد پوزیشن‌ معاملاتی در فارکس فکتوری (برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.)

یکی از استراتژی‌های معاملاتی که با کمک تعداد پوزیشن‌های معاملاتی لانگ و شورت در بازار وجود دارد، استفاده از این اطلاعات برای انجام معاملات در خلاف جهت حرکت عموم تریدرها است.

این موضوع به این دلیل است که بیشتر تریدرها معمولا در زمان نامناسبی وارد معامله می‌شوند برای مثال پس از اینکه بازار حرکت شدیدی را در یک جهت دارد، آن‌ها سعی می‌کنند در همان جهت وارد شوند یا برخی دیگر سعی دارند تا نقاط دقیقی برای کف‌ها و سقف‌های قیمتی پیدا کنند. بنابراین برای اینکه بتوانیم از این اطلاعات در انجام معاملات استفاده کنیم و در جهت خلاف آن ترید کنیم می‌توانیم مراحل زیر را در نظر داشته باشیم.

  • انتخاب جفت ارزی که حداقل ۶۰٪ پوزیشن‌ها را برای یک سمت نشان دهد.
  • بررسی و انتخاب موقعیت معاملاتی مناسبی که برخلاف حرکت عموم تریدرها است.

برای مثال همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌‌کنید، برای جفت ارز EURJPY تریدرهای با پوزیشن شورت ۶۳٪ را تشکیل می‌دهند. با توجه به این استراتژی لازم است تا به دنبال موقعیت مناسبی برای باز کردن پوزیشن معاملاتی لانگ در نمودار جفت ارز مربوطه باشیم.

درصد پوزیشن‌های لانگ و شورت برای جفت ارز EURJPY
درصد پوزیشن‌های لانگ و شورت برای جفت ارز EURJPY

برای این منظور نمودار این جفت ارز را در تایم‌فریم چهار ساعته بررسی می‌کنیم. با توجه به نمودار قیمت در زمان نزدیک شدن نمودار به ناحیه حمایتی با مشاهده کندل‌های برگشتی همانند پین‌بار یا الگوی کندلی پوشا می‌توانیم وارد پوزیشن معاملاتی لانگ در نمودار مربوطه شویم.

البته به این موضوع توجه کنید که ممکن است این استراتژی معاملاتی همانند دیگر استراتژی‌های معاملاتی در مواردی عمل نکند. بنابراین برای محدود کردن زیان احتمالی لازم است از نسبت مناسبی برای سود به زیان در معاملات استفاده کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره نسبت ریسک به ریوارد می‌توانید مطلب ریسک به ریوارد چیست را از مجله فرادرس مطالعه کنید.

نمودار تایم‌فریم چهارساعته برای جفت ارز EURJPY (برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.)

نحوه پیدا کردن کارگزاری مناسب فارکس

یکی از موارد مهمی که تریدرها نیاز دارند برای انجام معاملات به آن دقت کنند، انتخاب کارگزاری مناسب است. البته انتخاب کارگزاری مناسبی که بتوان به آن اطمینان کرد کار دشواری است و نیاز به تحقیقات گسترده دارد.

این موضوع به این دلیل است که با توجه به اینکه سرمایه شما برای انجام معاملات در حساب کارگزاری قرار می‌گیرد، بنابراین توجه به موارد امنیتی و میزان اعتبار کارگزاری از اهمیت بالایی برخوردار است.

خبر خوب این است که فارکس فکتوری فهرستی از کارگزاری‌های مختلف را با قابلیت مقایسه با دیگر کارگزاری‌ها در اختیار کاربران قرار می‌دهد. مقایسه کارگزاری‌ها این امکان را به تریدرها می‌دهد تا بتوانند کارگزاری بهتری را برای انجام معاملات خود انتخاب کنند. برای مشاهده فهرست کارگزاری‌ها در فارکس فکتوری می‌توانید از قسمت بالای صفحه بر روی گزینه Brokers کلیک کنید.

نحوه پیدا کردن کارگزاری مناسب فارکس (برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.)

با بررسی فهرست مربوط به کارگزاری‌های فارکس افراد می‌توانند از جزئیات این کارگزاری‌ها مانند زمان تاسیس، پلتفرم معاملاتی، زبان، میزان اهرم قابل استفاده و از موارد دیگر مربوط به کارگزاری فارکس مطلع شوند.

با توجه به اینکه جزئیات زیادی را می‌توان درباره هر کدام از این کارگزاری‌ها بررسی کرد در ادامه تنها چند مورد از مهم‌‌ترین آن‌‌ها را بیان می‌‌کنیم.

  • تعداد کشورهایی که کارگزاری موردنظر به‌طور قانونی در آن‌ها ثبت شده است.
  • تعداد بازارهای موجود برای معامله در کارگزاری موردنظر
  • میزان سهولت در نقل و انتقال سرمایه به کارگزاری برای انجام معاملات
  • میزان پاسخگویی پشتیبانی کارگزاری به کاربران

نکته مهمی که در انتخاب کارگزاری‌های فارکس وجود دارد لزوم تحقیقات شخصی درباره کارگزاری‌ها است. لازم به ذکر است که وب‌سایت فارکس فکتوری با اشاره به این موضوع که این وب‌سایت برای فهرست کردن کارگزاری‌ها از آن‌ها کارمزد دریافت می‌کند، از هرگونه طرفداری از کارگزاری‌های فهرست شده اجتناب و سلب مسئولیت خود را اعلام می‌کند.

این موضوع نشان می‌دهد که کارگزاری‌های معتبر دیگری نیز وجود دارند که در فهرست این وب‌سایت وجود ندارند و تریدرها می‌توانند با انجام تحقیقات شخصی آن‌ها را برای انجام معامله پیدا کنند.

ژورنال ترید در فارکس فکتوری

در صورتی که افراد بخواهند معامله‌گری در بازارهای مالی را به‌طور جدی دنبال کنند نیاز دارند تا معاملات خود را با جزئیات در ژورنال ترید ثبت کنند. این موضوع باعث می‌شود تا تریدرها بتوانند نحوه عملکرد و فعالیت‌های خود را در گذشته بررسی کنند و برای آینده عملکرد خود را در بازار مربوطه ارتقا دهند.

به عبارت دیگر می‌توان گفت انجام معاملات بدون ثبت و بهینه‌سازی آن در دفتر ثبت معاملات، ریسک انجام معاملات را بالا می‌برد و آن را به قمار تبدیل می‌کند. فارکس فکتوری این امکان را برای کاربران ایجاد کرده است تا بتوانند معاملات خود را با جزئیات مربوطه در این وب‌سایت ثبت کنند.

اما سوالی که ممکن است مطرح شود این است که چرا بهتر است از دفتر ثبت معاملات در وب‌سایت فارکس فکتوری استفاده کنیم، در حالی که می‌توانیم به‌راحتی جزئیات مربوط به معاملات را در کامپیوتری شخصی یا دفتری دیگر ثبت و بررسی کنیم. بنابراین در ابتدا دلایل مربوط به بهتر بودن استفاده از ژورنال ترید در فارکس فکتوری را شرح می‌دهیم.

دلایل استفاده از ژورنال ترید فارکس فکتوری چیست؟

دلایل استفاده از دفتر ثبت معاملات فارکس فکتوری به شرح زیر است.

ایجاد مسئولیت پذیری

یکی از دلایلی که افراد ثبت معاملات خود را به‌صورت افلاین ادامه نمی‌دهند این است که کسی آن‌ها را مشاهده نمی‌‌کند. اما زمانی که تریدرها معاملات خود را در پلتفرمی همانند فارکس فکتوری ثبت می‌کنند، به‌گونه‌ای خود را متعهد می‌بینند تا به تصمیم خود عمل کنند.

یادگیری از تریدرهای دیگر

زمانی که تریدرها جزئیات معاملات خود را در فارکس فکتوری ثبت می‌کنند این احتمال وجود دارد تا نحوه انجام معاملات آن‌ها برای تریدرهای دیگر نیز جالب باشد و مورد توجه آن‌ها قرار بگیرد. این موضوع باعث می‌شود تا تریدرها بتوانند با تبادل نظرات خود درباره نحوه انجام معاملات از تجربیات یکدیگر برای ارتقای سطح کیفی معاملات استفاده کنند.

ثبت اطلاعات به صورت آنلاین

ثبت معاملات به‌‌صورت آنلاین ریسک از بین رفتن اطلاعات یا گم شدن آن را از بین می‌برد. با ثبت جزئیات انجام معاملات به‌صورت آنلاین افراد می‌توانند موارد مربوطه را برای مدت زیادی در دسترس داشته باشند.

نحوه ثبت معاملات در فارکس فکتوری

برای ثبت جزئیات معامله در فارکس فکتوری می‌توانیم مراحل زیر را انجام دهیم.

  • از قسمت بالای صفحه گزینه Forum را انتخاب کنید.
  • در صفحه مربوطه گزینه Trading Journals را انتخاب کنید.
  • در صفحه‌ای که باز می‌شود گزینه Start New Thread را انتخاب کنید.
بخش مربوط به ثبت معاملات در فارکس فکتوری (برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.)

در نهایت با صفحه‌ای همانند تصویر زیر مواجه می‌شوید.

ممکن است این سوال مطرح شود که نحوه نوشتن در ژورنال ترید فارکس فکتوری چیست و چه مواردی را می‌توان در این قسمت ثبت کرد. در ادامه برخی از موارد پیشنهادی که افراد می‌توانند در این قسمت ثبت کنند را بیان می‌کنیم.

  • خودتان را معرفی کنید و میزان سابقه فعالیت در بازارهای مالی را توضیح دهید.
  • سبک معاملاتی خود را بیان کنید و برنامه معاملاتی خود را شرح دهید.
  • تصویر نمودار معاملاتی که به آن‌ها ورود کرده‌اید را ارسال کنید.
  • تصویر پوزیشن‌های معاملاتی که از آن‌ها خروج کرده‌اید را می‌توانید ارسال کنید.
  • نظرات خود را درباره موقعیت‌های معاملاتی در هفته بیان کنید.
  • بعد از انجام ۲۵ معامله، الگوهایی که باعث شکست یا موفقیت در معاملات شده‌اند را شرح دهید.

استمرار در ثبت معاملات

همان‌طور که برای کسب نتیجه مطلوب در استفاده از قسمت اخبار یا دیگر قسمت‌های فارکس فکتوری نیاز است تا قسمت موردنظر را به‌طور مستمر بررسی کنیم، درباره ثبت جزئیات معاملات نیز لازم است تا نسبت به ثبت جزئیات معاملات در پلتفرم فارکس فکتوری استمرار داشته باشیم. بنابراین برای رسیدن به نتیجه‌ای مطلوب لازم است تا حداقل ۶ ماه این کار را ادامه دهیم. این موضوع به این معنی است که تنها با چند روز ثبت معاملات نمی‌توان به نتیجه موردنظر رسید.

یادگیری ترید فارکس با فرادرس

بازار فارکس یکی از بازارهای مالی است که در آن جفت ارزهای کشورها نسبت به هم معامله می‌شود. برای اینکه تریدرها بتوانند در این بازار معامله کنند، نیاز دارند تا عوامل تاثیرگذار بر روی میزان قدرت ارزهای کشورها را بررسی و از نحوه تاثیر هر کدام بر قدرت ارز کشور مربوطه آگاه شوند. برای تحلیل این موضوع همان‌طور که در این مطلب توضیح دادیم می‌توانیم از تقویم اقتصادی در فارکس فکتوری استفاده کنیم.

برای اینکه تریدرها بتوانند با استفاده از شرایط و رویدادهای اقتصادی موقعیت‌های مناسبی را برای ورود به معامله انتخاب کنند، علاوه بر تحلیل عوامل بنیادی نیاز دارند تا از تحلیل تکنیکال نیز در این بازار استفاده کنند. برای این منظور لازم است تا با مفاهیم پایه‌ای در تحلیل تکنیکال همانند نواحی حمایت و مقاومت و روندهای قیمتی آشنا شوند تا در نهایت بتوانند با استفاده از تحلیل الگوهای شمعی معاملات موفقی را در بازار فارکس انجام دهند.

صفحه نخست فیلم‌های آموزشی بورس و تحلیل تکنیکال فرادرس
برای مشاهده مجموعه فیلم‌های آموزش بورس و تحلیل تکنیکال فرادرس، روی تصویر کلیک کنید.

با توجه به اهمیت این موضوع فیلم‌‌های آموزشی متنوعی در حوزه تحلیل تکنیکال در فرادرس تهیه شده است که لینک برخی از آن‌ها را در فهرست زیر مشاهده می‌کنید.

برای مشاهده فیلم‌های آموزشی بیشتر در حوزه بورس و تحلیل تکنیکال می‌توانید از لینک زیر استفاده کنید.

جمع‌بندی

در ابتدای این مطلب از مجله فرادرس به این موضوع پرداختیم که فارکس فکتوری چیست و با کاربردهای آن آشنا شدیم. برای این منظور در ادامه به توضیح کاربردهای این وب‌سایت از طریق معرفی ابزارهای کاربردی در فارکس فکتوری پرداختیم. بنابراین کاربردهایی نظیر استفاده از تقویم اقتصادی و تحلیل اخبار، فروم‌های ترید، ابزار مقایسه کارگزاری‌ها و مواردی مانند امکان فیلتر اخبار دریافتی را شرح دادیم.

سپس به این موضوع پرداختیم که مزایای فارکس فکتوری چیست و در ادامه نحوه استفاده از فارکس فکتوری را بیان کردیم. برای این منظور نحوه استفاده از تقویم اقتصادی را شرح دادیم و روش تنظیم ساعت برای دریافت اخبار به ساعت محلی برای هر کشور را توضیح دادیم.

در ادامه نیز نحوه استفاده از دیگر قابلیت‌های فارکس مانند روش فیلتر کردن اخبار و استفاده از ژورنال ترید در فارکس فکتوری را بیان کردیم. نحوه ثبت معاملات در فارکس فکتوری را شرح دادیم و در پایان این  مطلب درباره یادگیری ترید فارکس با استفاده از آموزش‌های فرادرس توضیحاتی ارائه کردیم.

بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
The Knowledge AcademyTradingwithRayner
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *